eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۳۳-۱۷ سوره دخان وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَاءهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ {17} و به يقين پيش از آنان قوم فرعون را بيازموديم و پيامبرى بزرگوار برايشان آمد {17} أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {18} كه [به آنان گفت] بندگان خدا(بنی اسراییل) را به من بسپاريد زيرا كه من شما را فرستاده‏اى امينم {18} وَأَنْ لَّا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتِيكُم بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ {19} و بر خدا برترى مجوييد كه من براى شما حجتى آشكار آورده‏ام {19} وَإِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ أَن تَرْجُمُونِ {20} و من به پروردگار خود و پروردگار شما پناه مى‏برم از اينكه مرا سنگباران كنيد {20} وَإِنْ لَّمْ تُؤْمِنُوا لِي فَاعْتَزِلُونِ {21} و اگر به من ايمان نمى‏آوريد پس از من كناره گيريد {21} فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هَؤُلَاء قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ {22} پس پروردگار خود را خواند كه اينها مردمى گناهكارند {22} فَأَسْرِ بِعِبَادِي لَيْلًا إِنَّكُم مُّتَّبَعُونَ {23} [فرمود] بندگانم را شبانه ببر زيرا شما مورد تعقيب واقع خواهيد شد {23} وَاتْرُكْ الْبَحْرَ رَهْوًا إِنَّهُمْ جُندٌ مُّغْرَقُونَ {24} و دريا را هنگامى كه آرام است پشت‏سر بگذار كه آنان سپاهى غرق‏شدنى‏اند {24} كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {25} [وه] چه باغها و چشمه‏سارانى [كه آنها بعد از خود] بر جاى نهادند {25} وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ {26} و كشتزارها و جايگاه‏هاى نيكو {26} وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ {27} و نعمتى كه از آن برخوردار بودند {27} كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْمًا آخَرِينَ {28} [آرى] اين چنين [بود] و آنها را به مردمى ديگر ميراث داديم {28} فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاء وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنظَرِينَ {29} و آسمان و زمين بر آنان زارى نكردند و مهلت نيافتند(که از عذاب ، خود را برهانند) {29} وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِينِ {30} و به راستى فرزندان اسرائيل را از عذاب خفت‏آور رهانيديم {30} مِن فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كَانَ عَالِيًا مِّنَ الْمُسْرِفِينَ {31} از [دست] فرعون كه متكبرى از افراطكاران بود {31} وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِينَ {32} و قطعا آنان را برگزیده بر سایرین ترجيح داديم {32} وَآتَيْنَاهُم مِّنَ الْآيَاتِ مَا فِيهِ بَلَاء مُّبِينٌ {33} و از نشانه ‏ها [ى الهى] آنچه را كه در آن آزمايشى آشكار بود بديشان (بنی اسراییل) داديم {33} ♻️عصاره فراز آیات ۳۳-۱۷ : فرعونیان هم با ارسال موسی که با دلایل و نشانه ها بسویشان مبعوث شده بود، امتحان شدند اما دعوت او را نپذیرفته و تهدید به سنگباران کردند. اما خدا موسی و پیروانش را نجات داد و فرعونیان را با غرق کردن هلاک کرد.(بشارت به پیامبر و همراهان و انذار به کافران از عذاب دنیوی) https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 162: 🌹زیست و 🥀امام (ع) در سخنی نوع زندگی و را نمایان می سازد : 🔻" هر کس از و مؤاخذه دردناک او خود را در ببیند دچار گردن کشی و می گردد تا حکم خداوند و دستور نافذش او را فرا گیرد. 🔻🔻و هرکس خدا را با یافته و او را دریافته باشد , مشکلات و مصیبت های دنیا هر گز او را از راه به در نمی کند , حتی اگر با مقراض ریز ریز گردد." 📚(تحف العقول, کوتاه سخنان امام هادی,,ع,, ) ↩️مطابق این سخن دو گونه زندگی داریم. در یک گونه از آن است و درنتیجه زندگی, متکبرانه و همراه با سرکشی است. در این زندگی نه حقوق خدا رعایت می شود و نه حقوق انسانها, چرا که فرد از حساب سخت خدا غافل است. ↩️اما در زندگی نوع دوم , از آنجا که ثابت و جدی دارد , فرد حاضر نیست که از مسیر حق منحرف شود و هیچ هزینه ای ,هر قدر سنگین باشد, نمی تواند او را از حق پرستی باز دارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢به كارگيري و در دفاع از و دين 🌴امام (ع) مي‌فرمايد: «ان الظالم الحالم یكاد ان يعفي علي ظلمه بحلمه، و ان المحق السفيه يكاد ان يطفي نور حقه بسفهه؛ همانا ستمكار بردبار چه بسا كه به وسيله حلم و بردباري‌اش از ستمش گذشت شود، و كسي كه بر حق است اما است چه بسا كه به واسطه نابخردي و خود نور حق خويش را خاموش كند» (تحف العقول، كوتاه سخنان امام هادي(ع)). ♦بيان و تبليغ دين و معنويت روش‌ها و خود را دارد،خداوند تعالي در آيه‌اي شكوهمند به زيبايي هر چه تمام‌تر بر اين نكته تاكيد مي‌ورزد: «با حكمت و به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان با شيوه‌اي كه نيكوتر است مجادله نماي» (نحل/125). 🔸خداوند تعالي در جاي ديگر به انبياي خود موسي و هارون مي‌گويد: « به سوي فرعون برويد كه او به سركشي برخاسته، و با او به سخن بگوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد» (طله/42-44). 🌱و باز علت همه موفقيت پيامبرش را و و انتخاب روشي مناسب مي‌شمارد و مي‌فرمايد: «پس به بركت رحمت الهي با آنان نرمخو و مهربان شدي، و اگر تند خو و سختدل بودي قطعا از پيرامون تو پراكنده مي‌شدند» (آل عمران/159). ♦♦ اين پيام واضح و روشن قرآن مجيد است كه هر كس مي‌خواهد از حق و دين و معنويت دفاع كند موظف است كه از روشي درست استفاده كند والا در واقع به جاي دفاع از آن با آن مبارزه كرده و به آن لطمه زده است. 🌱🌱اين پيام روشن را امام (ع) در حديث فوق به شكلي ديگر بيان كرده است. آن حضرت مي‌فرمايد كه ممكن است كه ظالم غاصبي، روشي درست در پيش بگيرد و با بردباري و حلم برخورد كند و از خشونت و تندي پرهيز كند وهمين باعث شود كه ظلم و ستم او ناديده گرفته شود. اما در سوي ديگر ممكن است كسي موضع حقي داشته باشد و از دفاع كند، اما روش و شيوه‌اي نامناسب در پيش بگيرد و سفيهانه و نابخردانه برخورد كند و همين روش نادرست او به موضع حق او نيز لطمه بزند و باعث شود كه ديگران به حقانيت موضعش توجه نكنند يا آن را باطل بينگارند. ▪▪اما بايد با كمال تأسف بيان كنيم كه اگر مطلوب متون ديني ما چنين چيزي است، 👈جامعه ما نياز به عظيم و عميق دارد. حتي بزرگ ما نياز به اصلاحات جدي دارد. هرگز اين زيبنده نيست كه يك عالم طراز اول شيعه درباره سران اديان یا مذاهب ديگر الفاظ زشت و درشت به كار برد. ♦️♦️به كار بردن الفاظ نادرست در ميان و و واعظان به امري متعارف تبديل شده است. عالمان دين بايد در مقابل كساني كه مدعي ارائه و تبليغ مذهب و دفاع از آن هتسند ولي در پيش گرفته‌اند موضع بگيرند. 🔻به هر حال و و هر چند در و حقيقت و معنويت صورت گيرد، قطعا است و به اين امر لطمه مي‌زند. 👈بيان و و تبليغ آن و از آن حتما بايد با و صورت گيرد و روش‌هاي نادرست و نابخردانه غير از زيان و ضرر چيز ديگري در پي ندارد. بهترين تبليغ از دين اين است كه ما با اعمال و خود جهانيان و نيز جوانان خود را جذب كنيم، چرا كه به ما گفته شده است: 🌹«كونوا دعاة الناس بغير السنتكم» مردم را با غير زبان‌هايتان دعوت كنيد. 🖊دكتر سليماني کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا 🔸كسى كه عزت مى خواهد، پس [بايد آن را از خدا بخواهد، زيرا] همۀ عزت ويژۀ خداست 📗سوره  فاطر، آیه ۱۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 19 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6037262213171909713.mp3
2.12M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بايد و باشد نه اجباری 💠إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ (۴/شعراء) 🌱‏اگر بخواهيم معجزه‌ای از آسمان بر آنان فروآوريم، تا در برابر آن، گردن‌هايشان خاضع گردد (وبا اكراه واجبار مؤمن شوند، امّا سنّت الهی چنين نيست). 🔹در ادامه گفتار خطاب به پیامبر می فرماید، اینکه تو از بابت ایمان نیاوردن آنهااندوهناک باشی صحیح نیست ، چون ما اگر می خواستیم قادر بودیم تا معجزه و نشانه ای از آسمان نازل کنیم که ایشان را خاضع و مجبور به قبول دعوت تو نماید، خضوعی که گردنهایشان در برابر آن آیت به زیر افتاده و ناگزیر از ایمان شوند، و رؤسا وسردمداران  یا جماعات ، آنها همگی در برابر حق تسلیم شوند اما هیچ فضیلتی درایمان اضطراری و اجباری وجود ندارد و به همین دلیل هم ما چنین آیتی را نازل نمی کنیم . 🔹سنّت و قانون خداوند، اختيار و مهلت دادن به مردم است. «إِنْ نَشَأْ» ‏ 🔹توجّه به قدرت الهی، بهترين وسيله آرامش روح است. لَعَلَّكَ باخِعٌ‌ ... إِنْ نَشَأْ ‏ 🔹ايمان بايد اختياری و انتخابی باشد نه اجباری. «فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ» 📚تفاسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan