eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 🍃 و آن در و روایات ✅قصر نماز در حالت و ،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟ نماز مسافر در قران- ایا ایه 101 سوره نسا منحصر به خوف است؟ تفسیر احسن الحدیث در ذیل ایه 101 سوره نسا اینگونه بیان نموده است که: "ﺿﺮﺏ ﺩﺭ ﺍﺭﺽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ، ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺩﻭ ﺭﻛﻌﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻯ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﻛﻌﺘﻰ ﺍﺳﺖ، ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﺻﻠﺎﺓ ﺧﻮﻑ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺼﺮ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻧﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ،  ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺷﺎﻓﻌﻰ ﺣﻜﻢ ﺑﺎﺧﺘﻴﺎﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺻﺮﻳﺢ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻳﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﻗﺼﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﮔﻬﻰ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﻗﺼﺮ ﺻﻠﻮﺓ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺩﺭ ﺻﻠﻮﺓ ﺧﻮﻑ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪﻩ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﺳﻔﺮ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻟﻮ ﺧﻮﻑ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ  ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﻟﺠﺎﻣﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﻗﺼﺮ ﺑﻨﺺ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺻﻠﻮﺓ ﺧﻮﻑ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺇِﻥْ ﺧِﻔْﺘُﻢْ ﺃَﻥْ ﻳَﻔْﺘِﻨَﻜُﻢُ... ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻣﻦ ﺑﻨﺺ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ http://yon.ir/Qp268 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهایی از 🔶اَللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ انْصُرْهُ نَصْرا عَزِیزا وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحا یسِیرا وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْك سُلْطَانا نَصِیرا 🔶 اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَك وَ سُنَّةَ نَبِیك حَتَّی لا یسْتَخْفِی بِشَیءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْق 🔶ِ اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیك فِی دَوْلَةٍ كرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ 🔶وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَی طَاعَتِك وَ الْقَادَةِ إِلَی سَبِیلِك وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كرَامَةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ. 💫خدایا عزیزش بدار، و به دیگران توسط او عزّت بده و یاری‌اش كن. و به دیگران از سوی او یاری ده یاری‌اش ده؛ یاری پیروزمندانه و بر پیروزیش با پیروزی آسان، و از پیش خود برای او سلطنتی پیروزی آفرین قرار ده. 💫خدایا به وسیله او دینت و روش پیامبرت را آشكار كن، تا چیزی از حق، از ترس احدی از مردم پنهان نماند. خدایا به سوی تو مشتاقیم 💫 برای یافتن دولت كریمه‌ای كه اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانی، و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی، 💫 و ما را در آن دولت از دعوت‌كنندگان به سوی طاعتت، و رهبران به سوی راهت قرار دهی، و كرامت دنیا و آخرت را از بركت آن روزیمان فرمایی 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🔹اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيبا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ 🔹وَ اهْدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِكَ السَّاطِعَةِ 🔹وَ خُذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِينَ 🔸خدایا! در این روز بهره‌ای از رحمت بیکرانت برایم قرار ده. 🔸و به نشانه‌های درخشانت راهنمایی‌ام فرما 🔸و به خشنودی همه‌جانبه‌ات رهنمونم باش. به حق دوستی و محبتت ای آرزوی مشتاقان!» کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز نهم ماه رمضان: جزء قسمت اول 1⃣ پس از مطالعه داستان اقوام گذشته در نيمه اول سوره ,در جزء نهم به زندگي حضرت موسي(ع) و پيمان شكني قومش مي رسيم. جزئياتي از داستان حضرت (ع) كه در جزء نهم بيان شده است: ۱- موسي و و ارائه معجزات ۲- تهمت فرعون و دعوت از ساحران براي مبارزه با حضرت موسي ۳- دوران تولد حضرت موسي و ساحران و عاقبت خير آنها ۴- نزول بلاهاي گوناگون بر فرعونيان , طوفان ,ملخ , آفت گياهي , قورباغه و خون. ۵- نجات بني اسرائيل از چنگ فرعون و غرق شدن فرعونيان. ۶- كوه طور و نمايندگان بني اسرائيل در كوه طور ۷- جانشين شدن هارون و آيه "و واعَـدنا موسي ثلاثين ليلة " ۸- گوساله پرستي بني اسرائيل با راهنمايي سامري ۹- برگشت حضرت موسي از كوه طور به حال غضب ۱۰- نعمت هاي خداوند در بيابان بر قوم سرگردان بني اسرائيل, مانند نمايان شدن چشمه آب و غذاي "مَنَّ و سَلوي" ۱۱- نافرماني قوم بني اسرائيل از حضرت موسي در قضيۀ ورودشان به بيت المقدس. ۱۲- ماهيگيري روز شنبه و نجات قومي كه امر به معروف و نهي از منكرمي كردند و گرفتار شدن جمعي كه سكوت اختيار كرده بودند و عذاب طغيانگران. 2⃣ داستان باعورا در آيه ۱۷۵, مقايسه اي بين عاقبت ساحران و بلعم باعورا: الف- ساحران كه عمري در كفر بسر مي بردند مشمول رحمت خداوندي شدند و درمقابل تهديدات فرعون, ايمان خود را به پروردگار نشان دادند, تا آنجا كه به گفته مفسر بزرگ مرحوم طبرسي صبحگاه كافر و ساحربودند و شامگاه شهيدان نيكوكار راه حق ب ‌- هنگاميكه فرعون آنها را به كشتن تهديد كرد و گفت دست و پاي شما را خلاف يكديگر قطع مي كنم و سپس به دار مي آويزم, آنها بدون هيچ ترسي گفتند اگر ما را بكشي بسوي خدا برمي گرديم و اميدواريم خداوند گناهان ما را ببخشد.( آيه ۴۹ تا ۵۱ سوره شعرا) ج‌- خداوند در آيه ۱۷۵ و ۱۷۶ سوره اعراف در مورد باعورا مي فرمايد آيات خود را به او داديم ولي او از گمراهان شد و به دنيا گرائيد و آرزوهاي خود را دنبال كرد و در ادامه نيز خداوند او را به سگ تشبيه مي كند. 3⃣ در آيات پاياني سوره اعراف خداوند به هنگام شنيدن تلاوت دعوت مي نمايد و اين ادب را به ما مي آموزد كه در اين هنگام به دقت گوش دهيم.👉 4⃣ سوره سوره اَنفال بعد از جنگ بدر نازل شده است و با ذكر الطاف خدا به مسلمانان در جنگ بدر, روحيه شكرگزاري را تقويت مي نمايد. از مطالب اين سوره: اخبار جنگ بدر, جهاد, هجرت, اَنفال و غنائم جنگي, خمس, احكام اسيران جنگي و هجرت پيامبر(ص) در ليلة المبيت است. ۱) در آيه اول اين سوره خداوند در مورد انفال مي فرمايد بگو انفال مخصوص خدا و پيامبران است. انفال به همۀ اموالي (بهره هاي جنگي )كه مالك خصوصي ندارد ومتعلق به حكومت اسلامي است گفته مي شود.مثل بيشه زارها ,جنگل ها ,دره ها ,سرزمين هاي موات و غيره كه در مسير منافع مسلمين مصرف مي گردد. ۲) خداوند در آيات ۲ تا ۴ سوره انفال در مورد صفات مؤمنان واقعي مي فرمايد: الف- احساس مسئوليت- هر وقت نام خدا برده مي شود, دلهاي آنان به خاطر احساس مسئوليت درپيشگاهش ترسان مي گردد. ب- حركت در مسير تكامل- هنگاميكه آيات خدا بر آنها خوانده شود بر ايمان آنها افزوده مي شود. ج- توكل به خدا- تنها بر پروردگارشان توكل مي كنند. ه- رابطه با خدا- نماز بپا مي دارند. و- رابطه با مردم- از آنچه خدا به آنها روزي داده است انفاق مي كنند. جهت مطالعه سایر نکات جزء نهم به لینک زیر مراجعه نمایید.👇 http://yon.ir/Qp222 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز نهم ماه رمضان: جزء قسمت دوم آیات ۴۰-۱ سوره در جزء نهم قرار دارد. در این سوره به ریشه های وقوع جنگ بدر اشاره شده است. با تامل در این ایات و نیز ماجرای تاریخی جنگ ،مشخص میشود که این جنگ ،یک جنگ تهاجمی توسط مسلمانان نبوده بلکه جنگی دفاعی در برابر ظلم های مشرکان مکه و غارت اموال مسلمانان مهاجر و حمل انها به مصر در قالب کاروان تجاری ابوسفیان بوده است: ایات مربوطه را مرور میکنیم: وَإِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ ﴿۷﴾ مکارم شیرازی: و (به ياد بياوريد) هنگامي را كه خداوند به شما وعده داد كه يكي از دو گروه (كاروان تجاري قريش يا لشكر آنها) براي شما خواهد بود اما شما دوست ميداشتيد كه كاروان براي شما باشد (و بر آن پيروز شويد) ولي خداوند ميخواهد حق را با كلمات خود تقويت و ريشه كافران را قطع كند (لذا شما را با لشگر قريش درگير ساخت). وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ ﴿۳۰﴾ انصاریان: و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است. وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۳۲﴾ انصاریان: و [یاد کن] هنگامی را که گفتند: خدایا! اگر این [قرآن] همان حقِّ [نازل شده] از نزد توست، پس بر ما سنگ هایی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر ما بیاور!! وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﴿۳۳﴾ مکارم شیرازی: ولي خداوند، تا تو در ميان آنها هستي آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار ميكنند خدا عذابشان نميكند. وَمَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۳۴﴾ انصاریان: و چه چیزی مانع آنان است که خدا عذابشان نکند، در حالی که [مردم مؤمن را] از ورود به مسجدالحرام [و عبادت در آن] با آنکه متولّیان آن نیستند، بازمی دارند؛ متولّیانِ [شایسته و واقعیِ] این [مکان مقدس] فقط پرهیزکارانند، ولی بیشتر مشرکان نمی دانند [که تولیت آنجا شایسته آنان نیست.] إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ ﴿۳۶﴾ خرمشاهی: [آن] كافران اموالشان را براى بازداشتن از راه خدا خرج مى كنند، آرى خرجش خواهند كرد آنگاه مايه حسرت آنان مى گردد و سرانجام مغلوب مى گردند، و كافران را در جهنم گرد مى آورند قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَا قَدْ سَلَفَ وَإِنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ ﴿۳۸﴾ انصاریان: به کسانی که کافرند بگو: اگر از کفر خود بازایستند [و به اسلام روی آورند] گناهان [ی چون جنگ با پیامبر و بازداشتن مردم از راه خدا، ومنع کردن مؤمنان از ورود به مسجدالحرام] از آنان بخشیده خواهد شد، واگر [به گناهانشان] بازگردند، بی تردید همان سنت خدا که در رابطه با [عذاب وهلاک] پیشینیان جاری شد [بر آنان نیز جاری می شود.] وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۳۹﴾ انصاریان: و با آنان بجنگید تا هیچ نوع فساد و فتنه [و خونریزی وناامنی] بر جا نماند، و دین [در سراسر گیتی] ویژه خدا شود؛ پس اگر از فتنه بازایستند [با آنان نجنگید] زیرا خدا به آنچه انجام می دهند، بیناست. سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp6466 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅ با سلام به قران‌دوستان گرامي و ارزوي قبولي طاعات و عبادات شما ◀◀ پيرو پيشنهاد يكي از عزيزان خارج از كشور مبني بر برخي پيامها و نكات تدبري قرآن كريم به زبان انگليسي و عربي گروهي در تلگرام جهت همفكري،هماهنگي و انجام اين مهم تشكيل شده است. لینک گروه جهت علاقه مندان به مطالب قرآنی https://t.me/joinchat/Ap5cqRRnKBf6EvexZgsHTg
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره : 👈مفهوم آيه وسبح بحمد ربك حين تقوم وَ سبِّحْ بحَمْدِ رَبِّك حِينَ تَقُومُ وَ مِنَ الَّيْلِ فَسبِّحْهُ وَ إِدْبَرَ النُّجُومِ حرف(باء)در جمله(بحمد ربّك)باء مصاحبت است ، و آيه را چنین معنا مى دهد: و پروردگارت را تسبيح گوى ، و او را منزه بدار، اما در حالى تسبيحت مقارن با حمد خدا باشد. و مراد از جمله(حين تقوم ) به قول بعضى هنگام برخاستن از خوابست . و بعضى ديگر گفته اند: منظور برخاستن از خواب قيلوله ، يعنى خواب قبل از ظهر است ، و در نتيجه منظور از تسبيح در هنگامى كه از خواب برمى خيزى ، نماز ظهر خواهد بود. بعضى ديگر گفته اند: مراد از قيام در آيه ، برخاستن از مجلس است ، بعضى گفته اند: مراد مطلق برخاستن است .  و بعضى ديگر گفته اند: مراد برخاستن براى نماز واجب است . بعضى هم گفته اند: مراد از آن برخاستن براى هر نماز است .  بعضى ديگر گفته اند: مراد از آن ، دو ركعت نافله نماز صبح است كه قبل از نماز آن را مى خوانند. و اين هفت قول است كه مرحوم طبرسى آن را نقل كرده . (ومن اللّيل فسبّحه ) يعنى در پاره اى از شب ، پروردگار خود را تسبيح گوى . و مراد از اين تسبيح نماز شب است . و بعضى هم گفته اند: مراد از آن نماز مغرب و عشاء است . (و ادبار النّجوم )بعضى گفته اند: مراد از اين جمله ، وقت ادبار نجوم است ، و آن هنگامى است كه ستارگان در اثر روشنى صبح از نظر ناپديد مى شوند، و مراد از تسبيح در اين هنگام دو ركعت نماز مستحبى است كه قبل از نماز صبح خوانده مى شود. بعضى گفته اند: مراد از آن ، خود نماز صبح است . بعضى ديگر گفته اند: مراد اين است كه صبح و شام و بدون غفلت خداى تعالى را تسبيح گويد. 📚تفسیر المیزان http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #بيست‌و‌ششم تمرین هفدهم #حرص_طمع ◀️امام على علیه السلام : 🔶ای فرزند آدم! اگر از دنیا به قدری که تو را کفایت کند می خواهی، بدان که کمترین بهره دنیا تو را کفایت می کند و اگر از دنیا بیش از اندازه کفایت بخواهی، بدان که همه دنیا برایت کافی نخواهد بود.    📗میزان الحکمه ص5059ح17177 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
👈👈 «چگونه با درک خویش را از قرآن بهبود بخشیم؟»🤔🤔 اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند. ✅در هنگام مطالعه هر سوره ابتدا شرح و را مشاهده كنيد .در اين صورت از مطالعه سوره لذت بيشتري خواهيد برد. ✅✅در هنگام مطالعه هر آیه،با تامل در و درس سوره،نقش و مفهوم آن آیه در کل سوره را بهتر درک می کنید. جهت مشاهده مثال به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/qp3938 جهت دانلود و نصب ،به لینک زیر مراجعه نمایید https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🌹🌹 قرائت و تدبر قرآن در ماه مبارك #رمضان امسال را متفاوت و با #لذت بيشتر و #فهم بهتر تجربه كنيد 🌹🌹 ✅ 1-همگام با وحي ،قران را به #ترتيب‌نزول‌سوره‌ها مطالعه كنيد ✅ 2-عصاره و مفهوم هر فراز (پاراگراف)از ايات سوره و نيز محور اصلي (درس)سوره را بدانيد ✅3-در صورت تمايل، #ترتيل سوره و ترجمه #صوتي انرا گوش كنيد ◀️باين منظور #اپليكيشن_تنزيل را از كافه بازار موبايل نصب نماييد. https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🌺 🍃 و آن در و روایات ✅قصر نماز در حالت و ،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟ ⬅️مسافر كيست؟ ایا شرط شمول مسافر،هشت فرسخ است یا یک روز راه؟ بى گمان, واژگان كتاب و روايات,به زبان عرف عام است, نه به زبان و اصطلاح ويژه. بنابراين, (ضربتم فى الارض), يا (سافرتم) معناى عرفى خود را دارند و آيه شريفه قرآن, حكم نماز مسافر را بر همان كسى كه عرف او را مسافر مى داند, بار مى سازد. نه زمانهاى پيشين و نه اكنون و در عصر ما, كسى را كه خط سير يكى ـ دو ساعته را بپيمايد و پس از آن, به منزل خود برگردد, مسافر نمى گويند. ✔️كوتاه ترين سفرهايى كه در قرآن از آنها ياد شده, سفرهاى قوم سبأ است 🔷از آيه شريفه روشن مى شود كه بين آغاز و فرجام سفر قوم سبأ زياد بوده, ليالى و ايام طول مى كشيده و آنچه اين سفر را آسان مى كرده آباديها و ديه هاى خوش آب و هواى بين راه بوده كه فاصله آنها از هم نصف روز بوده است. خلاصه اين كه در قرآن, به كم تر از يك روز, اطلاق نشده و عرف آن زمان از واژه سفر, غايب بودن چندين روز را از خانه و كاشانه مى فهميده است. ♦️اندازه سفر ناتمام گزاردن پيامبر اكرم(ص) خويش را در سفر, به ذى خُشب كه تا مدينه يك روز راه بود, سنت شد.36 كم كم به دست آمد, يك روز راه, برابر است با دو بريد, هشت , بيست و چهار ميل, از اين روى در روايات بسيار آمده است: (مسيرة يوم) (بياض يوم) , (بريدان), (ثمانية فراسخ) و (اربعة و عشرون ميل)37 كه همه اينها به يك حقيقت اشاره دارند و آن, سفرى كه دست كم, يك روز به درازا بكشد.سپس,در زمانهاى بعد, امامان(ع) يك روز راه را براى مردم, تفسير كردند كه مراد,يك روز راه نيست, بلكه نيمى از روز را برود و نيمى ديگر را برگردد, به گونه اى كه يك روز, در حال سفر باشد, بسنده است در اين سخن, به سيره پيامبر اكرم(ص) تمسك جستند كه در ذباب, نماز را كوتاه گزارد و ذباب تا مدينه, نصف روز, راه بوده است. در تمامى اين حالتها, دو بريد, هشت فرسنگ و بيست و چهار ميل, برابر بوده با يك روز راه, از اين روى, براى آسان كردن كار, كم كم خط سيرها و راه هايى كه مسافران مى پيمودند, يا بنا بود بپيمايند , بر اساس بريد, فرسنگ و ميل روشن مى شد. برابر پاره اى از روايات, هشت فرسنگ, بيش ترين خط سيرى بود كه كاروانها مى توانستند بپيمايند, تا اين كه با پيشرفت دانش بشرى و اختراع ماشين, امروزه, اين خط سير در كم تر از يك ساعت براى همگان, در خور پيمودن است. حال سخن در اين است كه به پيماينده اين خط سير, با اين سرعت, مسافر گفته مى شود, يا خير؟ روشن است كه عرف به چنين كسانى كه خط سيرها را با چنين سرعتى مى پيمايند , نمى گويد و وقتى عرف چنين كسانى را مسافر نداند, آيه شريفه قرآن, كه بيان گر نماز مسافر است و روايات هم, آنان را در بر نمى گيرند. روايات هشت فرسنگ و مانند آن, مربوط به زمانى است كه اين معيارها با يكديگر يكسان بودند و يا ناسانى بسيار كمى داشتند, نه اكنون كه عرف پيماينده هشت فرسنگ را مسافر نمى داند. به ديگر سخن,امروزه, پيمايندگان هشت فرسنگ راه,تخصصاً از حكم مسافر خارج هستند و در اين مطلب, هيچ شك و شبهه اى نيست. تنها سخن در اين است كه آيا شرع مى تواند به گونه توسعه در موضوع, به ما بگويد كه پيمايندگان هشت فرسنگ نيز, از روى تعبّد مسافر به شمار مى روند, يا خير؟ در بحث روايات, ثابت خواهيم كرد كه ائمه(ع) كسى را به هشت فرسنگ راه متعبد نساخته اند. بلكه مصداق يك روز راه باز شناسانده اند. 🍀بخش هایی از مقاله تحقیقی "حكمِ نماز و روزه مسافر در عصر جديد" 🖊 نویسنده : حجت الاسلام احمد عابدينى🍀 ادامه دارد... http://yon.ir/Qp268 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهایی از 🔶اَللَّهُمَّ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْنَاهُ وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاهُ 🔶اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا وَ كثِّرْ بِهِ قِلَّتَنَا وَ أَعْزِزْ [أَعِزَّ] بِهِ ذِلَّتَنَا وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا وَ اقْضِ بِهِ عَنْ مُغْرَمِنَا [مَغْرَمِنَا] 🔶وَ اجْبُرْ بِهِ فَقْرَنَا وَ سُدَّ بِهِ خَلَّتَنَا وَ یسِّرْ بِهِ عُسْرَنَا وَ بَیضْ بِهِ وُجُوهَنَا وَ فُك بِهِ أَسْرَنَا وَ أَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنَا 🔶 وَ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِیدَنَا وَ اسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ سُؤْلَنَا وَ بَلِّغْنَا بِهِ مِنَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ آمَالَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا یا خَیرَ الْمَسْئُولِین وَ أَوْسَعَ الْمُعْطِین 🔶َ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ بِهِ غَیظَ قُلُوبِنَا وَ اهْدِنَا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِك إِنَّك تَهْدِی مَنْ تَشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ انْصُرْنَا بِهِ عَلَی عَدُوِّك وَ عَدُوِّنَا إِلَهَ الْحَقِّ [الْخَلْقِ] آمِینَ . 💫خدایا آنچه از حق به ما شناساندی تاب تحملش را نیز عنایت كن، و آنچه را در رسیدن به آن كوتاهی كردیم، ما را به آن برسان، 💫خدایا پریشانی ما را به یاری او جمع كن، و پراكندگی ما را به او وحدت. بخش، و گسیختگی ما را با او پیوند ده، و اندك ما را به او زیاد فرما، و ذلّت ما را به او عزّت ده و تنگدستی ما را به او توانگری بخش، و بدهی ما را از بركت او ادا كن، 💫 و فقر ما را به مدد او جبران فرما، و جدایی و دودستگی ما را به او برطرف كن، و دشواری كار ما را به او آسان گردان، و روری ما را به دیدار او سپید كن،و اسیران ما را به یاری او آزاد گردان، و درخواست‌های ما را به لطف او برآور، 💫 و وعده‌های ما را به ظهور او تحقق بخش و دعایمان را به كمك او اجابت كن، و خواسته‌هایمان را به حق او عطا فرما، و ما را به یاری او به آروزهای دنیا و آخرتمان برسان، و لطف به او بالاتر از آرزویمان به ما اعطا كن، ای بهترین خواسته‌شدگان، و گشاده‌دستترین بخشندگان، 💫 سینه‌های ما را به او شفا بخش، و كینه دلهایمان را به او برطرف كن، و ما را به مدد او به حقیقت آن‌چه كه در آن اختلاف افتاده از حق به اذن خود راهنمایی فرما، همانا تو هركه را بخواهی به راه راست هدایت می‌كنی، و به وسیله او ما را بر دشمنان خود و دشمنان خویش یاری ده، ای معبود حق آمین. 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan