eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
#دعاهای_روزانه اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى جَعَلَ اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً ستایش خدایى را که شب را پوشش (خلق ) قرار داد و خواب را مایه آسایش @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 1⃣ آدم و اسماء: 〰🌹بقره آیه ۳۱🌹〰 و همه ی نامها را به آدم آموخت، سپس آنها را بر فرشتگان عرضه داشت و گفت: اگر راست میگویید مرا از نامهای اینان خبر دهید. 〰🌹پیدایش، فصل ۲ آیه ۱۹🌹〰 پس خداوند تمام حیوانات و پرندگان را از خاک زمین ساخت و نزد آدم آورد تا ببیند آدم چه نامی بر آنها خواهد گذاشت و هر نامی که آدم بر آنها گذاشت، همان نام آنها شد. http://yon.ir/Qpt2713 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 🔹فراز آیات41-33 : أَفَرَأَيْتَ الَّذِي تَوَلَّى {33} پس آيا دیدی آن كسى را كه روى برتافت [از انفاق،بخاطر حرف فرد دیگری در پذیرش مسئولیت اخروی عدم انفاق)] {33} وَأَعْطَى قَلِيلًا وَأَكْدَى {34} و اندكى بخشيد و [از باقى] امتناع ورزيد {34} أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَى {35} آيا علم غيب پيش اوست و او مىبيند {35} أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَى {36} يا بدانچه در صحيفههاى موسى [آمده] خبر نيافته است {36} وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّى {37} و [نيز در نوشتههاى] همان ابراهيمى كه وفا كرد {37} أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى {38} كه هيچ بردارندهاى بار گناه ديگرى را بر نمىدارد {38} وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى {39} و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست {39} وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى {40} و [نتيجه] كوشش او به زودى ديده خواهد شد {40} ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى {41} سپس هر چه تمامتر وى را پاداش دهند {41} 👈عصاره فراز آیات41-33 : مسئولیت رفتار هرکس با خود اوست و در اخرت جزای کامل را خواهد دید. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمربن بیستم 👌نکته بسيار جالبی در ایه 32 سوره زمر وجود دارد و ان توصیف قران از کسانی است که چون خبر رامتوجه میشوند انرا و رد می کنند.قران اینها را چزو افراد بر شمرده است . 🔶"فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللّهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْکافِرِینَ "(32)سوره زمر ترجمه مکارم: 🔶 چه کسى ستمکارتر است از آن کسى که بر خدا دروغ ببندد و سخن را هنگامى که به سراغ او آمده تکذیب کند؟! آیا در جهنم جایگاهى براى کافران نیست؟! 🖊سید کاظم فرهنگ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst166_ljbzy-w-pfshry-dr-nkr-Hqyqt-bzrgtryn-Zlm-dr-qrn-st.aspx   🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ ✅توصيف لحظه مرگ انسانها در قران با بررسي آياتی كه به كيفيت مرگ انسانها اختصاص داشت نكات زير بدست مي ايد: 1-كيفيت لحظه مرگ يا جدا شدن روح از بدن براي همه افراد يكسان نيست و تابع رفتار ها و تمايلات و باورهاي آنها در اين دنياست. 2-طبق ايات صريح قران،كساني كه معاد و زندگي اخروي را منكر هستند،دنيادوستاني كه تمام همت خود را دنيا قرار داده اند و طي ساليان طولاني دل بدنيا بسته اند و به اخرت باور نداشته يا براي سفر اخروي خود توشه اي نگذاشته اند،كساني كه ايات خدا را تكذيب كرده و به خدا افترا مي بندند،كساني كه عليه دين خدا و رسولان الهي اقدام كرده اند،دنيا را ببسختي ترك كرده و مرگ سختي دارند. 3-افرادي كه با رفتارهاي دنيوي خود ،اهل بهشت خواهند شد نه تنها سكرات موت ندارند بلكه با رضايت و خوشحالي ،اين دنيا را ترك مي كنند. در انتها به روايتي در اين زمينه از امام صادق ع در كتاب علل الشرايع شيخ صدوق كه مويد جمع بندي بالاست،اشاره ميكنيم: از امام صادق (ع) درباره چگونگی سوال شد، ایشان فرمودند: «مرگ برای مومن مانند استشمام خوش ترین بوهاست و حالتی بر او عارض می شود که تمام رنج ها و محنت ها تمام می شود و برای کافر همچون گزیدن افعی و نیش عقرب ها و چه بسا سخت تر از این هاست.» به حضرت گفته شد: عده ای می گویند، مرگ سخت تر و دردناک تر از بریدن با اره و چیدن با قیچی و کوبیدن با سنگ و چرخش قطب آسیاب در چشم می باشد. حضرت فرمودند: « برای کافرین و فاجرین همین طور است، آیا نمی بینی برخی از ایشان هنگام مرگ چه رنج هایی متحمل می شوند، ایشان درد مرگ را شدیدتر درک خواهند کرده آگاه باشید که عذاب آخرت یقینا از عذاب دنیا دردناک تر خواهد بود.  سپس گفته شد، چرا برخی از کفار و برخی از مومنین حالت جان دادن یکسانی دارند، و مرگ بر آنها آسان است، به طوری که در حالت صحبت کردن، خندیدن و حرف زدن خاموش می شوند و برخی دیگر از مومنین و کفار با رنج جان می دهند! حضرت فرمودند: «علت راحت جان دادن مومن آن است که خداوند ثواب نیکی هایشان را زود به او عطا فرماید. و علت سخت جان دادن مومن آن است که از این طریق، گناهانش را محو کند تا در آخرت، پاک وارد شود و سزاوار پاداش ابدی باشد و اگر کافری با آسانی جان داد به خاطر آن است که خداوند تعالی پاداش اعمال نیکش را از این راه به او عطا کند و در آخرت در عقوبت عذاب دائمی به سر برد و اگر کافری با مشقت جان سپرد این آغاز عذاب الهی برای اوست بعد از آنکه حسنات او تمام شده است. خداوند هرگز ستم نمی کند. 🖊سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. دَمِ جان‌بخشِ نسیم سحری را دریاب پیش ازان کز نفس خلق مکدر گردد #صائب_تبریزی روزتان سرشار از معنویت و برکت🍃🌸 @quranpuyan
📖 ؟ آنان که خدا را یافته اند، "چیز"ی نمی خواهند. آنان که "چیز"ی می خواهند، هنوز خدا را نیافته اند. زیرا آنکه خدا را دارد، اصل را دارد و آنکه اصل را دارد تمام هستی مسخّر اوست. پس به چیزش احتیاج نیست. چنین کسانی برتری شان بخاطر داشتن چیزهای بسیار نیست. برتری شان به برکت وجود خود خداوند است. و این است معنای "اَنتُم الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم" (شما برترین هستید زیرا خدا با شماست!) پس آنگاه که نزد خدای رحمن اند، در سکوتی اعجاب انگیز بسر می برند، و هیچ سخنی به درخواست نمی گویند مگر آنگاه که خداوند خود اذن شان دهد "لا یَتَکَلَّمُونَ اِلّا مَن اَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ"، که در این صورت نیز باز سخن شان خدایی است و جز به حق نمی گویند. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈فراز آیات 55-42 وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنتَهَى {42} و اينكه پايان [كار] به سوى پروردگار توست {42} وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى {43} و هم اوست كه مىخنداند و مىگرياند {43} وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا {44} و هم اوست كه مىميراند و زنده مىگرداند {44} وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى {45} و هم اوست كه دو نوع مىآفريند نر و ماده {45} مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى {46} از نطفهاى چون فرو ريخته شود {46} وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى {47} و هم پديد آوردن [عالم] ديگر بر [عهده] اوست {47} وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَى وَأَقْنَى {48} و هم اوست كه [شما را] بىنياز كرد و سرمايه بخشيد {48} وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَى {49} و هم اوست پروردگار ستاره شعرى {49} وَأَنَّهُ أَهْلَكَ عَادًا الْأُولَى {50} و هم اوست كه عاديان قديم را هلاك كرد {50} وَثَمُودَ فَمَا أَبْقَى {51} و ثمود را [نيز هلاك كرد] و [كسى را] باقى نگذاشت {51} وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَأَطْغَى {52} و پيشتر [از همه آنها] قوم نوح را زيرا كه آنان ستمگرتر و سركشتر بودند {52} وَالْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوَى {53} و شهرها[ى سدوم و عاموره] را فرو افكند {53} فَغَشَّاهَا مَا غَشَّى {54} پوشاند بر آن [دو شهر از باران گوگردى] آنچه را پوشاند {54} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكَ تَتَمَارَى {55} پس به كدام يك از نعمتهاى پروردگارت ترديد روا مى دارى {55} 🔹عصاره فراز آیات 55-42 : بازگشت شما به سوی خداوند خالق قادری است که اقوام ظالم و طاغی قبل را نیز هلاک کرد. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیستم 🔶🍁آيه 32 سوره زمر نكوهش کسانی بود که چون خبر رامتوجه میشوند، انرا و رد می کنند.قران اینها را جزو افراد برشمرده و جايگاه انها را جهنم بيان كرد. 👌👈آيه 33 و34 همين سوره با بياني زيبا و شگرف، پذيرندگان و را تمجيد كرده است 🔶"وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُون"(33)َ 🔸امّا کسی که سخن بیاورد و کسی که آن را تصدیق کند، آنان پرهیزگارانند! 🔶"لَهُمْ ما یَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِکَ جَزاءُ الْمُحْسِنِین"(34)َ 🔸آنچه بخواهند نزد پروردگارشان براى آنان موجود است; و این است جزاى نیکوکاران. 👈👈 "«الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ» منحصر به پیام آوران وحى نیست بلکه تمام کسانى را که مبلّغ مکتب آنها و مروج سخنان و صدق بوده اند،شامل ميشود" تفسير نمونه🌹 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst166_ljbzy-w-pfshry-dr-nkr-Hqyqt-bzrgtryn-Zlm-dr-qrn-st.aspx   🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آيا اهل كتاب(مسيحيان،يهوديان و..)از نظر قران هستند؟ چطور؟ايا اگر با انها بدهيم،بايد بعدش ،دستمان را بشوييم؟ ⬅️در خصوص سئوال فوق،نظر شما را به پاسخ ايت اله صادقي تهراني كه در رساله ايشان ثبت شده،جلب ميكند: 👇👇 "اصولًا «نجس» در اصطلاح شرعى چيزى است كه پرهيز از آن واجب است، كه گاه اين پرهيز در تمامى ابعادِ برخوردِ با است مانند نجاست هاى باطنى و روحى، چه عقيدتى و چه اخلاقى، كه در هر صورت پرهيز از آن ها واجب است، و گاهى هم نجاستى عملى است هم چون شرابخوارى و قماربازى و بت پرستى، كه خود اين گونه اعمال موضوع نجاست و مورد وجوب پرهيز مى باشند و با پاكى ظاهرى شراب و آلات قمار و بت هم هيچ گونه منافات ندارد.  و هنگامى هم تنها در بعد خوردن و آشاميدن، و يا نماز خواندن و مسجد رفتن نجس و پليد است. بنابراين دستور پرهيز از كارى يا چيزى تنها در همان بعد خودش معنى نجاست را به خود مى گيرد. و نه در تمامى ابعادشاين گونه نيست كه هرگاه واژه ى «رجس»، «نجس» و «رجز» ديديم نجاست مطلق اصطلاحى را منظور كنيم 🔺مسأله ی 46- از آن چه به عنوان نجاسات جسمانى برشمرده اند، تنها هفت چيز كه عبارتند از: ادرار، مدفوع، منى، خون، مردار، سگ و خوك به استثناى موهايشان ، با شرائطى كه ذكر مى شود نجس مى باشند، و ديگر هيچ، كه آقايان هرگز هيچ دليل قانع كننده اى بر نجس بودن غير اين هفت چيز ندارند.  🔺مسأله ی 47- در ميان نجاساتى كه در كتب فقهيه و رساله هاى علميه ياد شده درباره ى شراب به تمامى اقسامش و كافران به تمامى اقسامشان نيز، آقايان هيچ گونه دليل قانع كننده اى براى نجاست عينى اين دو نداشته و ندارند. و «رجس من عمل الشيطان» درباره شراب، به قرينه ى «من عمل الشيطان» كه آن را عمل شيطانى خوانده، و نيز «ميسر و انصاب و ازلام» كه با «خمر» در آيه ى مائدة «رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون» معرفى شده، «رجس» را از نجاست جسمى عينى به نجاسات عملى و معنوى منصرف مى سازد. 👈 بنابراين تمامى مست كننده ها تا چه رسد به كشنده ها مانند الكل صنعتى و غيرصنعتى پاك هستند. و آب انگور و خرماى ثلثان نشده هم اگر مست كننده نباشد پاك و حلال است.  ادامه دارد... جهت مطالعه فتوای ایت الله صادقی تهرانی،ایت الله جناتی و علامه فضل الله به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/qp1572 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛