eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ بخشی از آیه ۱۸۶ سوره آل عمران :  لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ قطعاً در مال ها و جان هايتان آزموده خواهيد شد. کند آزمايش به اموال و جان    همه مردمان را خدای جهان You shall certainly be tried in your possessions and in your lives. مأخذ نثر : قرآن مجید با ترجمه دکتر مهدی الهی قمشه ای مأخذ نظم :  قرآن مجید با ترجمه شعری اميد مجد مأخذ انگليسی : قرآن مجید با ترجمه طاهره صفارزاده 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره ❓منظور از دين در لكم ديكنم ولي دين چيست؟ 1⃣ دين: بكسر اوّل جزا. طاعت. اين دو معني از جملۀ معناي دين است كه در صحاح و قاموس و مجمع و مفردات نقل شده و در مجمع از امام باقر عليه السلام روايت كرده كه دين بمعني حساب است  «مٰالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» يعني صاحب روز حساب است. در قاموس ديّان را محاسب و جزا دهنده گفته است. راغب ميگويد: شريعت را باعتبار طاعت و فرمانبري دين گويند و آن مانند ملّت و طريقه است ليكن انقياد و طاعت در آن ملحوظ ميباشد.  طبرسي در ذيل آيۀ ۱۹ آل- عمران ميگويد: طاعت و انقياد را دين گفته اند زيرا كه طاعت براي جزاست (يعني خداوند بطاعت پاداش خواهد داد) قول طبرسي در وجه تسميه از قول راغب بهتر است. علي هذا شريعت را از آنجهت دين گفته اند كه در آن طاعت و پاداش هست.  ناگفته نماند اين كلمه در قرآن مجيد بمعني جزا و شريعت و طاعت آمده است و از آن ملّت نيز تعبير شده است  مثلا در آيۀ «قُلْ إِنَّنِي هَدٰانِي رَبِّي إِليٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْرٰاهِيمَ حَنِيفاً» انعام: ۱۶۱ بشريعت اسلام دين و ملّت هر دو گفته شده است.  همچنين است آيۀ « … وَ مٰا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرٰاهِيمَ هُوَ سَمّٰاكُمُ الْمُسْلِمِينَ» حج: ۷۸.  جاهائيكه «دين» بمعني جزا آمده مثل «مٰالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» فاتحه: ۴ «أَ إِذٰا مِتْنٰا وَ كُنّٰا تُرٰاباً وَ عِظٰاماً  أَ إِنّٰا لَمَدِينُونَ» صافات: ۵۳ «فَلَوْ لٰا إِنْ كُنْتُمْ غَيْرَ مَدِينِينَ تَرْجِعُونَهٰا إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ» واقعه: ۸۷ «وَ إِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِليٰ يَوْمِ الدِّينِ» حجر: ۳۵ «إِنَّمٰا تُوعَدُونَ لَصٰادِقٌ وَ إِنَّ الدِّينَ لَوٰاقِعٌ» ذاريات: ۶  در اينگونه موارد ميتوان دين را بمعني حساب نيز دانست و آن با جزا متقارب است. قاموس قرآن، ج ۲، ص: ۳۸۱  2⃣ اين آيه به حسب معنا تاءكيد مطلب گذشته ، يعنى مشترك نبودن پيامبر و مشركين است ، و لام در ((لكم )) و در ((لى )) لام اختصاص است ، مى فرمايد: دين شما كه همان پرستش بت ها است مخصوص خود شما است ، و به من تعدى نمى كند، و دين من نيز مخصوص خودم است ، شما را فرا نمى گيرد. در اينجا ممكن است به ذهن كسى برسد كه اين آيه مردم را در انتخاب دين آزاد كرده ، مى فرمايد هر كس دلش خواست دين شرك را انتخاب كند، و هر كس خواست دين توحيد را برگزيند. و يا به ذهن برسد كه آيه شريفه مى خواهد به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) دستور دهد كه متعرض دين مشركين نشود. 👈 و ليكن معنايى كه ما براى آيه كرديم اين توهم را دفع مى كند، چون گفتيم آيه شريفه در مقام اين است كه بفرمايد شما به دين من نخواهيد گرويد و من نيز به دين شما نخواهم گرويد، و اصولا دعوت حقه اى كه قرآن متضمن آن است ، اين توهم را دفع مى كند. 👈بعضى از مفسرين براى دفع اين توهم گفته اند: كلمه دين در آيه شريفه به معناى مذهب و آئين نيست ، بلكه به معناى جزا است مى فرمايد: جزاى شما مال شما، و جزاى من از آن من است كه اين معنا،دور از فهم است. از تفسير الميزان  http://yon.ir/Qp8846 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 🌹امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔶"ِ أَدُّوا اَلْأَمَانَةَ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ عَلَيْهَا بَرّاً أَوْ فَاجِراً فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَأْمُرُ بِأَدَاءِ اَلْخَيْطِ وَ اَلْمِخْيَطِ" را به کسی که آن را به شما سپرده است.باز گردانید. نیکو کار باشد یا نابکار. 🔶زیرا پیامبر خدا(ص)می فرمود: که حتی نخ وسوزن را به صاحبش پس دهید. 📚الکافی ج۲ ص ۶۳۶ ح۵ 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت هشتم ✨خلاصه نظر حجت الاسلام ايازي محقق قرآن راجع به هدف از طرح اين بحث پاسخ دادن به شبهه اى بود كه مى گفت: اگر در اسلام آزادى عقيده در انتخاب دين تجويز شده، پس چرا وانهادن عقيده را با اشد مجازات ممنوع كرده است.  بحث ارتداد بحثى حقوقى است كه آيا واقعاً اسلام براى وانهادن عقيده چنين مجازاتى تعيين كرده است. درست است كه قرآن نسبت به عذاب اخروى و ذلت و خوارى پيش بينى كرده است، اما آيا عقوبت و مجازات دنيايى هم تعيين كرده است تا دليلى بر محدوديت آزادى عقيده باشد؟ ✔️ مفهوم ارتداد در فرهنگ قرآن صِرف تغيير عقيده نيست تا منافى با آزادى عقيده باشد. ارتداد در جايى است كه با علم به حقانيت و از روى جحد و انكار به بازگشت از دين روى آورد. ✔️ مواردى كه قرآن درباره ارتداد سخن مى گويد در جايى بوده كه همراه با زمينه چينى اعمالى چون: تخريب عقايد، توطئه بر عليه مسلمانان و همكارى با دشمن بوده است. وانگهى در آنجا كه فرد از روى به تغيير عقيده دست مى زند، يا منكر اصول و ضروريات دين مى شود بدون آنكه قصد سويى داشته باشد، چون شبهه او امر غير اختيارى است و او قصور است نه تقصير، ملامت و عقوبتى بر او نيست. ⬅️زيرا كسى كه از روى غير اختيار نسبت به دين مسئله دار مى شود عنوان مجرمانه ندارد. عنوان مجرمانه در جايى است كه عمل از روى سوء نيت باشد و با علم و آگاهى به انكار حق بپردازد. از سوى ديگر در آنجا كه كسى عقيده اسلامى را وا مى نهد، اگر به دليل عدم بصيرت در دين باشد و اين عدم بصيرت ناشى از تربيت ناصحيح پدر و مادر يا القاى شبهات ديگران باشد، يا از آغاز مسلمانى، اسلام او ظاهرى و قشرى و از روى عدم بصيرت بوده از مفهوم ارتداد شرعى خارج است.  👈ارتداد در مفهوم قرآنى در جايى است كه (مِن بعد ما تبين له الهدى.) «پس از آگاهى و آشنايى» باشد. آيات و بينات به روشنى براى او عرضه شده باشد.  👈لذا تغيير عقيده يك عنوان ذاتى براى ارتداد نيست تا بحث بعدى ـ مترتب شود. اين فرد ممكن است ملامت شود كه چرا مقدمات شك خود را بر طرف نكرده است يا چرا به تحقيق و جستجو روى نياورده است، چرا در مرحله ترديد براى رفع شك اقدام نكرده، اما اينها تكاليف انسانى و فردى و ناظر به احكام اخروى است و نه تحديد حق اجتماعى و ترتب مجازات دنيايى. ادامه دارد... http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫این جهان و آن جهان و هرچه هست 💫شبنمی لب تشنه از دریای توست 💫چون به جز تو در دو عالم نیست کس 💫در دو عالم کیست کوهمتای توست سلام صبحتان متعالی @quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن کریم 🌺🍃نماز در قرآن-اوقات نماز در قرآن در این قسمت آیاتی از قران را که به وقت نمازهای یومیه اشاره شده ذکر میکنیم: 🌸اولین آیه که مفسرین برروی آن اتفاق نظردارندونمازهای پنجگانه را دربرمی گیرد،ایه {۷۸} سوره اسرا. است: 💫✨أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴿۷۸﴾ 📚فولادوند: نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را، زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است كه درقرآن خوانى سپيده [ نماز صبح‏] [فرشتگان‏] حضور دارند🕊 طبق این آیه نمازهااز زوال آفتاب ظهرتا نیمه شب وهمچنین در فجر میباشد. https://goo.gl/3rxZfr 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره چرا در سوره كافرون ولا انتم عابدون ما اعبد تكرار شده است؟ در آیه ۳ چرا اینطور نفرمود «و لا انتم تعبدون ما اعبد»؟ 1⃣ و در تفسير قمى از پدرش از ابن ابى عمير روايت كرده كه گفت : ابو شاكر از ابى جعفر احول از سوره مورد بحث سؤال كرد، كه مگر يك سخنگوى حكيم اينطور حرف مى زند كه در يك سطر مطلبى را دو بار بگويد و تكرار كند؟ ابى جعفر احول جوابى از اين اشكال نداشت . ناگزير به طرف مدينه روان شد، و در مدينه از امام صادق (عليه السلام ) پرسيد حضرت فرمود: سبب نزول اين سوره و تكرار مطلبش اين بود كه قريش به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) پيشنهاد كرده بود، بيا تا بر سر پرستش خدايان مصالحه اى كنيم ، يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، باز يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، خداى تعالى در پاسخشان عين سخن آنان را يعنى تكرار مطلب را بكار برد، آنها گفته بودند يك سال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: ((لا اعبد ما تعبدون ))، آنها گفته بودند و يك سال ما خداى تو را، در پاسخ فرمود ((و لا انتم عابدون ما اعبد))، آنها گفته بودند باز يك سال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: ((و لا انا عابد ما عبدتم ))، آنها گفته بودند و يك سال ما خداى تو را در پاسخشان فرمود: ((و لا انتم عابدون ما اعبد لكم دينكم و لى دين )). ابوجعفر احول وقتى اين پاسخ را شنيد نزد ابى شاكر رفت ، و جواب را بدو گفت ، ابوشاكر گفت : اين جواب مال تو نيست اين را شتر از حجاز بدينجا حمل كرده ، (يعنى تو نزد جعفر بن محمد رفته اى و پاسخ را از او گرفته اى ). مؤلف : مفاد تكرار در كلام قريش اين است كه بيا تا به آخر عمر يك سال تو خدايان ما را و يك سال ما خداى تو را بپرستيم . ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۴۹ http://yon.ir/Qp8846 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 🌹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : 🔶لا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الامَانَةَ : 🔸امت من تا هنگامی که یکدیگر را دوست بدارند ،به یکدیگر هدیه دهند و کنند،در خیر وخوبی خواهند بود. 📚عیون أخبارالرضا، ج 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌹🌹مژده به علاقه‌مندان به فهم بهتر قرآن، ثبت نام دوره جديد آموزش #حضوري آغاز شد. لينك ثبت نام: yon.ir/MBLDO . تا سالروز ميلاد امام رضا ع ،ثبت نام با 10 درصد #تخفيف همراه است.لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد. 👈👈👈توضيحات بيشتر و اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل در https://t.me/tadabbor_quranpuyan
سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت نهم ✨خلاصه نظر حجت الاسلام ايازي محقق قرآن راجع به معناى ارتداد در تعاليم اسلامى قرآن و حديث و در سيره پيامبر و كاربرد آن در فرهنگ اسلامى صرفاً نمى تواند تغيير عقيده باشد. و بنابر آنچه قرآن تصريح مى كند مرتدان كسانى نبوده اند كه بدون علم و آگاهى و از روى جهل و قصور عقيده خود را تغيير داده باشند.  انگيزه آنها امر انسانى نبوده است تا جرم تلقى نگردد. براى آنها حق روشن بوده است: (من بعد ما تبين لهم الهدى.) ادله آشكار بر آنها عرضه شده و خود آنها تصديق به حقانيت كرده اند. (و شهدوا انّ الرسول حق و جاء هم البينات.) و بنابر آنچه در حديث تصريح شده تغيير عقيده با آگاهى و از روى عناد بايد باشد: «انما يكفر اذا جحد.» انكار از روى علم بوده است. بنابراين اگر كسى تغيير عقيده داد، اما پيش از آن براى او اسلام روشن نبوده و حقانيت اسلام را در نيافته يا تعليم و تربيت خانوادگى او به گونه اى نبوده كه زمينه عقيده و ايمان صحيح را براى او فراهم كند اين مورد از موارد ارتداد نخواهد بود.  همچنين اگر كسى به اشتباه افتاد و در اثر شبهه دچار توهم شد از موارد ارتداد نخواهد بود يا اگر صرفاً شبهه را عنوان كرد و اشكال خود را در باب عقايدى چون نبوت و توحيد بيان نمود، صدق ارتداد نمى كند. لذا اگر كسى در جو تبليغاتى مخالفان اسلام قرار گرفت يا فضاى فكرى و فرهنگى به گونه اى نبود كه بتواند حق را تشخيص دهد ـ با آنكه در خانواده مسلمان تولد يافته و در اسم مسلمان نام گرفته ـ چنين شخصى با تغيير عقيده مرتد نمى شود و احكام ارتداد ناظر به وى نيست. فقيهان مسلمان در مطاوى كلماتشان تعبير به خروج از اسلام كرده اند. لذا كسى كه از آغاز با بصيرت مسلمان نشده يا صرفاً شبهه و اشكالى را كه در نظرش راسخ شده مطرح كرده است، خروج از اسلام نخواهد بود و طرح و القاى شبهه صدق خروج از دين نمى كند. فقيهان در تحقق ارتداد عملى گفته اند: «اگر كسى عملاً دين را استهزا كرد و يا عقايد و احكام اسلامى را به مسخره گرفت و در عمل كارى كرد كه احساسات مسلمانان تحريك شود، مثلا، قرآن را در محل آلوده اى پاره پاره كند و قصدش از اين كار توهين باشد، يا به خدا و پيامبر توهين كند، دليل بر ارتداد است.» باز روشن است كه مسئله صرف تغيير عقيده نيست تا در مقوله محدود كردن آزادى عقيده باشد. توهين، افترا، تحريك احساسات مردم اگر از روى قصد و عمد باشد در هر جايى ممنوع و جرم است. به همين دليل اين سنخ از اعمال با آنكه در كلمات فقها آمده اما در آيات قرآن و احاديث شريف مطرح نشده، چون از مقوله ارتداد خارج است. نبايد نقد علمى و منطقى را با اهانت و مسخره گرفتن يكى به حساب آورد و فضاى بحث و گفتگو را به حساب توهين به مقدسات گذاشت. http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛