eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول پیام های سوره از ۱- پیامبر اکرم امین وحی است و هر چه به او نازل شود بازگو می کند. «قُلْ» ۲- مسلمانان باید در برابر پیشنهادات غیر منطقی،صریح و قاطع پاسخ بگویند و دشمنان را از خود مأیوس نمایند. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» ۳- به نام وحدت،نباید از اصول و ارزشها سرپیچی کرد. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» ۴- دنیای کفر باید از تسلیم شدن مسلمانان مأیوس باشد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ۵- اعلام برائت از کفار باید مکرّر و مؤکّد و علنی باشد. «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» ۶- در دین معامله نکنید،با دشمن سازش و مداهنه نکنید و در برابر تکرار پیشنهادهای نابجا،شما نیز موضع خود را قاطعانه تکرار کنید. لا أَعْبُدُ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ... ۷- به خاطر جذب دیگران،دست به هر کاری نزنید. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ۸- قرآن از غیب خبر می دهد.حتی یک نفر از پیشنهاد دهندگان،حاضر به اسلام آوردن نشد. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ» ۹- پایداری و قاطعیّت،شرط رهبری است. وَ لا أَنا عابِدٌ ... ۱۰- عبادت و بندگی خدا،ملاک تمایز مؤمن از کافر است. یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ» ۱۱- انسان در انتخاب دین آزاد است نه مجبور. «لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ» ۱۲- باید صف ها از هم جدا شود،حق از باطل و کفر از ایمان متمایز شود. «لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ» ۱۳- معبود هر کس،بیانگر دین و آیین اوست. لا أَنا عابِدٌ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ... لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_پنجم تمرین بیست ویکم #امانتدارى 🌹 «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: ♦️🔸لَیسَ مِنّا مَن خانَ بِالأمانَه. 🔸هر کس در #امانت #خیانت کند پیرو ما نیست. 📗(سفینه، ص ۴۳۳) 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت سیزدهم انواع مرتد مرتد، خدا یا یکی از اصول دین (توحید، نبوت، معاد)، قرآن و یا یکی از ضروریات دین را انکار می‌کند و یا این که حلالی را حرام و یا حرامی را حلال می‌داند. به طور کلی انواع ارتداد عبارت‌اند از: ✔️انکار خداوند ✔️انکار توحید ✔️انکار نبوت ✔️تکذیب پیامبر (ص) ✔️انکار ضروری دین از روی اعتقاد ✔️دشمنی یا تمسخر و انجام کار‌هایی که نشان‌دهنده اهانت به دین و رویگردانی از آن است مثل پاره کردن و انداختن قرآن در جای آلوده یا اهانت به کعبه و تعظیم در برابر بت ✔️مرتد به دو دسته تقسیم می‌شود: ♦️مرتد فطری: کسی که فطرتاً مسلمان است و از پدر و مادری مسلمان به دنیا آمده و خودش هم مسلمان بوده، ولی بعداً مرتد شده است. ♦️مرتد ملی: کسی که پدر و مادرش مسلمان نبوده‌اند و بعد از رشد و بلوغ مسلمان شده و بعد از مدتی از اسلام برگشته است. حکم در قانون مجازات اسلامی در فقه شیعه حکم شرعی مرتد فطری اگر مرد باشد چه کند و یا در ارتدادش باقی بماند قتل، ولی اگر زن باشد حبس ابد است. زن مرتد را در هنگام نماز شلاق می‌زنند و او از نظر معیشت در تنگنا قرار می‌دهند و اگر توبه کرد توبه‌اش قبول و از زندان آزاد می‌شود. حکم شرعی مرتد ملی این است که تا ۳ روز به او مهلت می‌دهند تا توبه کند و به اسلام برگردد در غیر این صورت او را به قتل می‌رسانند. طبق نظر بعضی از علما از مرتد ملی خواسته می‌شود تا توبه کند و در صورت امتناع کشته خواهد شد. البته احوط آن است که سه مرتبه از او بخواهند و چنانچه توبه نکرد در مرتبه چهارم کشته می‌شود. در فقه اهل سنت همه انواع مرتد ابتدا دعوت به توبه می‌شود؛ اگر توبه کرد آزاد می‌شود و در غیر این صورت کشته می‌شود. ارتداد در سایر ادیان الهی هم جرم و گناه محسوب می‌شود و مجازات آن مرگ است. احادیث درباره ارتداد علت این که فرد مرتد را به قتل می‌رسانند حدیثی از پیامبر (ص) است که فرمود: «کسی که دینش را به دین دیگر تبدیل کند پس او را بکشید» (وسایل الشیعه جلد ۸ صفحه ۱۶۳ باب ۴۵ حدیث ۱) همچنین از امام صادق (ع) روایت است که فرمود: «شخص مسلمان از اسلام ارتداد اختیار کرده و نبوت پیامبر اکرم (ص) را انکار نموده و بر هر کسی که این امر را بشنود خونش مباح بوده و بر امام مسلمین است که او را کشته و توبه‌اش را نپذیرد.» (کافی جلد ۶ صفحه ۱۷۴) ✅اثبات ارتداد از نظر اسلام تحقیق کردن درباره ارتداد شخص دارای اصول خاصی است: شخص اسلام آورده و سپس از اسلام برگشته باشد، ولی اگر کسی از همان ابتدای بلوغ اسلام نیاورده باشد مرتد محسوب نمی‌شود. شخص مرتد باید خودش را آشکار کند، بنابراین اگر کسی قلباً از دین اسلام برگشته باشد، ولی آن را به زبان نیاورد مرتد محسوب نمی‌شود. شخص مرتد بداند که انکار او برابر با انکار خدا و یا رسول خدا (ص) است. انکار هر حکمی برابر با ارتداد نیست و در حکومت اسلامی باید در دادگاه صالح این امر ثابت شود و کسی مجاز نیست که خودش مجری حکم ارتداد باشد. به طور کلی ارتداد شرایط عمومی و اختصاصی دارد که به شرح زیر است: شرایط عمومی ارتداد، عقل، بلوغ، قصد و اختیار است. شرایط اختصاصی ارتداد هم عبارت‌اند از: ارتداد به جهت تحقیق و ناشی از شیعه علمی نباشد. شخص مرتد باید ارتداد خودش را علنی کرده باشد. شخص مرتد باید نسبت به ضروری بودن مسئله‌ای که انکار می‌کند یقین داشته باشد. ارتداد با کلام و الفاظ و انجام کار‌هایی که به وضوح نشان‌دهنده توهین باشد محقق می‌شود؛ بنابراین نخواندن نماز نشان‌دهنده ارتداد نیست. پایان http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه ⚜ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْأَمَانَ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مَالٌ وَ لا بَنُونَ خدایا از تو امان مى خواهم، روزى كه سودى ندهد مال و فرزندان @quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن کریم 🕋علّت وجوب در کلام صادق آل محمد(علیه السلام) امام صادق(عليه‌السلام) در باره علّت وجوب حج فرمود: 🍃🌺خداوند در حج اجتماع مردم را از شرق و غرب قرار داد تا يكديگر را بشناسند... و به آثار رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم و اخبار او پی برند تا يادآوری شود و به دست فراموشی سپرده نشود 🌱✨جعلَ فيه الاجتماعُ مِنَ الشَّرْقِ وَالْغربِ لِيَتَعارَفُوا... ولِتُعرَفَ آثارُ رسولِ اللهِ صلي الله عليه و آله و سلم وتُعْرَفَ أخبارُهُ ويُذْكَرَ ولايُنْسي» 🍃🌺همچنین آن حضرت در پاسخ شخصي كه از مردم نقل كرد: كسی كه حج واجب خود را به جا آورده، اگر در سالهای بعدبه جای حج،صدقه وصله صدقه و صله دهد برای او بهتر است. فرمود: دروغ گفتند؛ اگر مردم چنين كنند اين خانه تعطيل مي شود، حال آنكه خدای سبحان كعبه را برای قيام و قوام مردم قرار داد 🌱✨«كَذَبُوا. لو فَعَلَ هذا النّاسُ لَعُطّلَ هذا البيتُ. إنَّ الله عَزّ وجلَّ جَعَلَ هذا البيتَ قيامًا لِلنّاسِ» 📚برگرفته از کتاب جرعه ای از صهبای حج،حضرت آیت الله جوادی آملی،ص39 https://goo.gl/xPrajn 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
از منظر آیت الله طالقانی معلومات و دانشهای غرور انگیز اکتسابی نیز حجابهایی است که از تدبر در آیات و فرا گرفتن هدایت باز میدارد چه بسا اصطلاحات و دانشهایی که برای فهم دین و آیات کتاب حکیم بکار رفته که خود حجابی بر آن شده، و تفسیرهایی از فرآن که تفسیر هنر و معلومات مفسر میباشد، تا آنجا که مفسر خواسته همه آراء و اندیشه های خود را مستند به قرآن سازد و با آیات وحی اتبات کند، چه بسا روایات و احادیثی که از جهت سند و دلالت مغشوش و از جهت مفهوم حیرت انگیز است که در تفسیر و پیرامون آیاتی که خود برهان حق و نور مبین و هدایت متقین است مانند تارهایی تنیده گشته، چه بسا مردم تنگ نظر و جامدی که در چهره تعبد به دین تفسیر سراسر آیات هدایت قرآن را جز با روایات اسلامی و غیر اسلامی که بررسی نشده جایز نمی شمارند، با آنکه اینگونه روایاتی که در تفسیر و معارف آمده مانند احادیث فقه و احکام منقّح نگردیده، و آنچه منقح شده بتفسیر همه آیات نمیرسد. بنا بر این نظر، باید همه آیات قرآن به روایات عرضه شود، با آنکه روایات را باید به قرآن عرضه داشت، و باید پیش از صدور این روایات مدتها هدایت به قرآن متوقف شده باشد. «چنان که پیش از این اشاره شد احادیثی که از جهت سند متقن و از جهت دلالت محکم باشد مفسر آیات احکام و مؤوّل متشابهات و مبین بطون قرآن است و این غیر از فهم هدایتی قرآن میباشد» بیش از این حجابها، حجابهای دیگری از بیماریهای اکتسابی و میراثی نفسانی و انحرافهای ذهنی و خویهای پست مانند غرور، کبر، حسد است، که هر یک منشأ و راه علاجی دارد. اینگونه حجابهاست که ذائقه فهم هر حقیقتی را فاسد و از لذت درک آن باز میدارد چون بیشتر مسلمانان دچار همین گونه حجابها شدند از هدایت و بیروی قرآن محروم گشتند، مرحوم آيت الله طالقاني در مقدمه كتاب "پرتوي از قران" http://yon.ir/omPXL 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قران پويان،تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و سوره و و و از مرحله چهارم ارایه شدند. ان شالله از فردا سوره را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم تعریف . 👌 ضد است. و از «ا م ن» به معنای آرامش، سکون و بر طرف شدن و گرفته شده و به معنای تأمین حقی از حقوق به وسیله عهد، وصیت و مانند آن یا به معنای حالتی است 👈که انسان را به حفظ حقوق دیگران برانگیخته و او را از یا در آن باز می‌دارد. از موارد ا👇 🔸 دیگران: 👌یکی از مواردی که در روایات، به عنوان نزد انسان، معرفی شده است ولی ما آن را کمتر مورد توجه قرار می‌دهیم، دیگر انسانها است. 👈انسان دار، هیچگاه اسرار دیگران را که در دست اوست، نخواهد کرد. و لذا در روایات می‌فرماید: 🔶«افشاء سراخیک خیانة فاجتناب ذلک». و همچنین برخی روایات را از موارد به حساب می‌آورند که تا انسان آن را رعایت نکند، نخواهد بود. چنانچه مجالس، سخنان و که در آن بیان می‌شود را جز به حساب می‌آورد. و یا سخنی را که انسانی برای شما می‌گوید و از شنیدن دیگران اباء دارد، جزء نزد شما بر می‌شمرد. 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پگاه آغاز مهربانی و محبت است..! پایان خواب و بیخبری .. در بامداد رودخانه حیات جاری میشود .. زلال و پاک ... پس چون خورشید مهربان و گرم وخالص باشیم... سلام صبحتون بخیر @quranpuyan
📖 ؟ فردمسلمان درقرآن کریم 🍃🌺در ایه 14 سوره لقمان احسان به والدین تاکید شده است.در ایه 15 اطاعت از انان تنها در صورت دعوت به دست برداشتن از توحید و برای خدا شریک قایل شدن ،استثنا شده است:هر چند در این حالت هم فرمان داده که به خوبی و نیکویی با انها دوستی و مصاحبت داشته باشیم. 🌼🌿وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ﴿۱۴﴾ 💥مکارم: و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش كرديم، مادرش او را با زحمت روي زحمت حمل كرد، (و به هنگام بارداري هر روز رنج و ناراحتي تازه اي را متحمل ميشد) و دوران شيرخوارگي او در دو سال پايان مييابد (آري به او توصيه كردم) كه شكر براي من و براي پدر و مادرت بجا آور كه بازگشت همه شما به سوي من است. 🌼🌿وَإِن جَاهَدَاكَ عَلى أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۱۵﴾ 💥فولادوند: و اگر تو را وادارند تا در باره چيزى كه تو را بدان دانشى نيست به من شرك ورزى از آنان فرمان مبر ولى. 👌 در دنيا به خوبى با آنان معاشرت كن و راه كسى را پيروى كن كه توبه كنان به سوى من بازمى گردد و سرانجام بازگشت شما به سوى من است و از [حقيقت] آنچه انجام مى داديد شما را با خبر خواهم كرد. https://goo.gl/rsvUZ5 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 🔹فراز اول آیات ۳-۱ بـسـم اللّه الرحـمـن الرحـيـم الحـاقـه (1) ما الحاقه (2) و ما ادرئك ما الحاقه (3)) آن روزى كه مسلما واقع مى شود (1). چه روز واقع شدنی! ؟ (2). چه تو را آگاه کرده كه آن روز تحقق يابنده چيست (3). 👈درب پاراگراف اول : آیات ۱ تا ۳ وقوع قیامت با حوادث ناشناخته اش قطعی است وجای هیچ تردیدی ندارد. 🖌ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅نظرات قرآن آموزان دوره5 روش ساده #فهم بهتر قران(بهار98) 👈 جهت اطلاعات بيشتر در خصوص دوره‌ها و #ثبت‌نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tadabbor_quranpuyan
✅✅ادامه نظرات قرآن آموزان دوره5 روش ساده #فهم بهتر قران(بهار98) 👈 جهت اطلاعات بيشتر در خصوص دوره‌ها و #ثبت‌نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tadabbor_quranpuyan
🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 👌👈گسترده بودن زمينه هاي داری. 🔶آیا فقط عبارت از مالی یا امری است که به عنوان ودیعه در اختیار انسان قرار می‌گیرد؟ و آیا داری صرفاً به معنای حفظ و نگهداری بدون تصرف امری است که کسی آن را نزد دیگری به ودیعه می‌سپارد، یا مفهوم بسیار وسیعتری دارد. و هرگونه معامله، اجاره و بلکه هرگونه تعامل را فرا می‌گیرد. داری به معنای نوعی مسئولیت پذیری در رفتار ارتباطی درون شخصی و بین شخصی است 🔶و مسئولیت پذیری نسبتی بین x و y است. در داری x در قبال y نسبت به z مسئولیت دارد. z امری متعلق به y است. بر حسب اینکه مراد از x و y چه کسی باشد و نیز بر حسب تنوع z ابعاد داری متفاوت می‌شود. داری در رفتار ارتباطی بین شخصی: 🔶افراد در قبال جمیع حقوق دیگران نیز از چنین مسئولیتی برخوردارند. فرد در زندگی شخصی نسبت به همسر، فرزندان، پدر و مادر و همسایگان توصیه به ا داری می‌شود 👈و در زندگی شغلی نیز دارای مسئولیت است. مدیران در قبال سهامداران، شهروندان و مصرف کنندگان نیز ملزم به داری‌اند. 🔶♦ در نظام آموزشی، دانش آموز یا دانشجو تلقی می‌شود. 🔶 نگرش دانستن تأثیر ژرفی در ترویج داری دارد. دانشجو نزد استاد است . 👈و مریض نسبت به پزشک و کارمندان نسبت به مدیران، شهروندان نسبت به رسانه‌های گروهی و امثال آنها. 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
✅فردا چهارشنبه 26 تیر ساعت 18 تا 19.30 #اولین جلسه دوره حضوري روش ساده فهم بهتر قرآن، مکان:تقاطع خ 17 شهريور و اتوبان محلاتی، زیر پل آهنگ، خ مشهدی رحیم موسسه قرآنی ام الائمه 👈👈عزیزانی که از مترو استفاده می‌کنند، ایستگاه میدان #شهدا پیاده شوند.
#دعاهای_روزانه خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ "وَ مَن لَستُم بِرازِقِینَ"( شما روزی دهنده ی کسی نیستید!) هر که به این جهان پا گذاشته است، خداوند رزقش را پیشاپیش مهیا نموده است. لیکن فرقی که هست این است که برخی تن به اسارت این و آن می دهند و رزق شان را با ذلّت می خورند، برخی به انتظار می خورند و همواره خود را به آینده حواله می دهند، و برخی با عزّت می خورند و غم به دل راه نمی دهند. اینان متوکّلین اند. "وَ عَلَی اللهِ فَلیَتَوَکَّلِ المُتَوَکِّلُونَ". هیچکس توانایی جلوگیری از رزق خداداده ی تو را ندارد، پس سخن قرآن را گوش کن و خود را اسیر و بنده ی این و آن نکن. آزاد باش و به آزادی خدا داده ات، حرمت گذار. "اِنَّ الَّذِینَ تَعبُدُونَ مِن دُونِ اللهِ لا یَملِکُونَ لَکُم رِزقاً فَابتَغُوا عِندَ اللهِ الرِّزقَ وَ اعبُدُوهُ" ( کسانی را که بجای خداوند، بنده شان گشته اید، روزی دهنده ی شما نیستند! رزق را تنها نزد خدا بجویید و فقط او را بنده باشید!) بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره ❓منظور از حاقه چيست؟حاقه يعني چه؟ "مراد از كلمه ((الحاقه )) روز قيامت كبرى است و اگر به اين نامش ناميد، براى اين بود كه روزى است حق و ثابت ، و غير قابل تخلف و ترديد ناپذير، و كلمه ((الحاقه )) از مصدر حق است ، كه به معناى ثابت و مقرر واقعى است ،  و كلمه ((ما)) در جمله ((ما الحاقه )) استفهامى است كه به منظور بزرگ شمردن قيامت آمده ، (در فارسى هم مى گوييم فلانى دانشمند است و چه دانشمندى ) و درست به همين بود كه با آوردن ضمير اكتفا نكرد، و نفرمود: ((الحاقه و ما هى )) بلكه دو باره كلمه ((الحاقه )) را تكرار كرد. و اين جمله استفهاميه خبر است براى كلمه ((الحاقه )). بنابر اين ، جمله ((الحاقه ما الحاقه )) به غير از بزرگداشت قيامت چيز ديگرى نمى خواهد بفهماند، و با تكرار نام آن اين تفخيم و بزرگداشت را افاده مى كند" از تفسير الميزان http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 🔶👌گسترده بودن زمينه هاي 🔸امکانات معنوی: 🔶امکاناتی که در حرفه در اختیار انسان قرار می‌گیرد دو نوع است: ◀️ 1_یکی امکانات مادی، که همان اموال به حساب می‌آیند و لذا انسان خود به خود نسبت به داری در قبال آن احساس مسئولیت می‌کند. اما نوع دوم امکانات، ◀️ 2_ امکانات غیر مادی است که گاهی در نگاه اول، آنها را به حساب نمی‌آوریم اما در حقیقت تمام استعدادهائی که در یک بنگاه اقتصادی در اختیار انسان قرار گرفته است، به حساب می‌آید. 🔶به طور مثال اعتبار یک بنگاه، در حقیقت در دست ماست، که باید به بهترین وجه از آن استفاده کنیم و از هر نوع کوتاهی در حفظ آن خودداری کنیم. یا استعدادهای افراد یک بنگاه، است که باید از آن استفاده بهینه نمود، یا علم و دانش جزء است که در اختیار یک مدیر قرار می‌‌گیرد. 🔶 امکانات معنوی خود دامنه بسیار فراخی دارد شامل اطلاعات، برند، گواهی‌های اخذ شده از سازمانها و مؤسسه‌های استاندار می‌شود. ♦️در برخی از روایات، در رأی در انتخاب کارگزاران، نوعی به حساب می‌آید. 👈 لذا کسی که در رأس یک مجموعه، بدون مشورت و استمداد از نظریات دیگران و در حقیقت بدون استفاده بهینه از همه امکانات معنوی، و با استبداد رأی به عملی اقدام می‌کند، را رعایت نکرده است و ورزیده است، ♦️♦️ یا اگر کسی بدون استفاده از علم خود و نظرات کارشناسی، عملی را انجام دهد او نیز را رعایت نکرده است چرا که به تعبیر روایات، علم ودیعه‌ای در اختیار انسان است که عمل نکردن بر طبق آن به حساب می‌آید. 👈 با توجه به این روایات است که می‌یابیم همه امکانات غیر مادی نیز جزء به حساب می‌آید. ادامه موضوع👇👇 https://rasekhoon.net/article/show/1353985/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓دلیل تکرار بعضی از آیات در یک سوره چیست؟ ۱-مشهودترین تکرار مربوط به سوره الرحمن وآیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» می باشد. ۲.«وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ»؛ این آیه «۱۰» مرتبه در سوره «مرسلات» آمده است. ۳. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»؛ این آیه، هم در آیه «۳» و هم در آیه «۵» سوره «كافرون» تكرار شده است. ۴. «یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْكُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَهٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ»؛ این آیات ، بین آیات «۴۷ ، ۴۸» و «۱۲۲ ، ۱۲۳» سوره «بقره» مشابه می‌باشد. ۵.دو آیه «فَکَیْفَ کانَ عَذابِی وَ نُذُرِ» و «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»در سوره قمرتکرار شده است ✔️پاسخ سلام ۱-«فبای آلاء . . » سوره رحمان و «لقد یسرنا القران للذکر. . » سوره قمر و «ان فی ذلک لآیه . . » سوره شعراء از باب تکرار نیست بلکه از باب جلب توجه و تاکید است و کارکردی شبیه «ترجیع بند» در اشعار دارد ۲- اما آنچه در سوره کافرون آمده تکرار است و نیز آنچه در سوره ذاریات آمده که «انی لکم منه نذیر مبین» است که هم در آیه ۵۰ و هم در ۵۱ آمده است: مورد سوره کافرون «لا انتم عابدون ما اعبد» بار معنائی لطیفی دارد در آیه ۲ دارد لا اعبد ما تعبدون و در آیه ۴ آمده لا انا عابد ما عبدتم ظاهرا هر دو یک معنی دارد ولی واقعا دومی معنی قوی تری دارد و این معنی را میدهد که «اساسا از من بر نمی آید عبادت کننده معبودان شما باشم» لذا آیه ۴ تکرار آیه ۲ نیست اما آیه ۵ تکرار آیه ۳ هست زیرا این معنی را میدهد که «اساسا از شما بر نمی آید که عبادت کننده معبود من باشید (زیرا عبادت معبود من یک پیش نیاز هایی از انواع لیاقت ها میخواهد که شما ندارید) لذا این مورد یک تکرار هست و کارکرد تاکید را دارد مورد سوره ذاریات ، اولی پس از ذکر آیات مهم الهی است و این کارکرد را دارد : «ببینید خدائی که من تبلیغش میکنم چنین خدائی است ، پس به او متکی شوید و از آنچه گرفتارش هستید به او پناه برید» اما دومی این کارکرد را دارد : «این چه گرفتاریی است که شما گرفتارش هستید برای بیرون رفت از آن به خدا پناه برید» یعنی اولی توجه به قدرت ها و نعمت های الهی میدهد (یعنی بار آموزشی دارد) و دومی تشویق به عمل برای اصلاح موقعیت فردی است (یعنی بار تشویقی دارد) و این دو مساوی نیستند و لذا تکرار نیست ۳- در مورد سوره بقره و آیه هایی که اشاره فرموده اید مانند موردی که در سوره ذاریات عرض شده ، اگر به متن مراجعه فرمایید معلوم خواهد شد که منظور گوینده از هریک با دیگری فرق دارد و لذا تکرار نیست آقای مهندس گنجه ای برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 https://goo.gl/9S8yK8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫صاحب‌نظران که زنده و جاویدند 💫وارسته ز بیم و فارغ از امیدند 💫در هرچه نظر کنند او را بینند 💫ذرات جهان آئینه خورشیدند سلام روزتون بخیروپرازبرکت @quranpuyan
📖 ؟ و اجتماعی در قرآن کریم ✅بدی ها ي ديگران را فاش نكنيد مگر براي احقاق حق خود از ظالم 🔸بدي ها را جار نزنيد .رفتارهاي سوء را آشكار نكنيد آیه ۱۴۸ سوره نساء بیانگر یک دستورالعمل اخلاقی است که بجای امرونهی مستقیم ،خداوند اشکار کردن بدیها را نفی نموده است. لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ ترجمه فولادوند:خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد . همانطور که ملاحظه میشود تاکید بر آشکار کردن(جهر) گفتار سوء واشاعه آن در جامعه است تا اصل خود بدی. يعني هاي ديگران مجاز نيست مگر وقتي كه شما براي گرفتن حق خود و دادخواهي از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدي هاي وي شويد.البته برخي مفسر ين معتقدند در اين موارد هم شما مجاز نيستيد كه مطلب را در كل جامعه پخش كنيد بلكه به كساني يا نهادهايي كه ميتوانند حق شما را استيفا كنند، بگوييد. ان شاءالله خدا همه افراد جامعه بخصوص صاحبان تریبونها ورسانه ها را در ترک این عمل ،موفق بدارد. http://yon.ir/Qp8174 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره فراز دوم آیات ( ۱۲-۴ ) كذبت ثـمـود و عـاد بـالقـارعـه (4) فـامـا ثمود فاهلكوا بالطاغيه (5) و اما عاد فاهلكوا بريح صـرصـر عـاتـيـه (6) سـخـرها عليهم سبع ليال و ثمانيه ايام حسوما فترى القوم فيها صـرعـى كـانـهـم اعـجاز نخل خاويه (7). فهل ترى من باقيه (8) و جاء فرعون و من قبله و المـوتـفـكت بالخاطئه (9) فعصوا رسول ربهم فاخذهم اخذه رابيه (10) انا لما طغا الماء حملناكم فى الجاريه (11) لنجعلها لكم تذكره و تعيها اذن واعيه (12) قوم ثمود و عاد قيامت كبرى و عذاب كوبنده را تكذيب كردند (4). اما قوم ثمود به وسيله صيحه (و يا زلزله ) يا صاعقه هلاك شدند (5). و امـا قـوم عـاد بـه و سـيـله بـادى بـسـيـار سرد و تند و طغيانگر و ويران ساز به هلاكت رسيدند (6). خـداونـد آن را هـفـت شـب و هشت روز بر آنان مسلط كرد تو (اگر آنجا بودى ) آن مردم را درآن به خاک افتاده می دیدی ، گویی آنها تنه های نخل فروافتاده اند(7) آن وقت مى پرسيدى آيا احدى از اين قوم باقى ماند؟ (8). فرعون و ياغيان قبل از او و قراء قوم لوط هم از راه عبوديت خطا رفتند (9). در نـتيجه فرستاده پروردگارشان را نا فرمانى نمودند پس خداى تعالى ايشان را به عقوبتى بس شديد بگرفت (10). (در داسـتـان نـوح ايـن مـا بـوديـم كـه ) شـمـا را در هـنـگـامـى كه آب طغيان كرد بر كشتى نشانديم (11). تا آن را براى شما مايه تذكر و براى آيندگان عبرت گير مايه عبرت قرار دهيم (12). 👈 درب پاراگراف دوم : آیات ۴ تا ۱۲ از سرنوشت تکذیب کنندگان پیشین ومخالفان با پیامبران که گرفتاری وهلاکت درعذاب الهی را دریافتند، ونجات اجداد خودتان که ایمان آوردند ،درس عبرت گیرید ودست از تکذیب بردارید. ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan