eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ "وَ مَن لَستُم بِرازِقِینَ"( شما روزی دهنده ی کسی نیستید!) هر که به این جهان پا گذاشته است، خداوند رزقش را پیشاپیش مهیا نموده است. لیکن فرقی که هست این است که برخی تن به اسارت این و آن می دهند و رزق شان را با ذلّت می خورند، برخی به انتظار می خورند و همواره خود را به آینده حواله می دهند، و برخی با عزّت می خورند و غم به دل راه نمی دهند. اینان متوکّلین اند. "وَ عَلَی اللهِ فَلیَتَوَکَّلِ المُتَوَکِّلُونَ". هیچکس توانایی جلوگیری از رزق خداداده ی تو را ندارد، پس سخن قرآن را گوش کن و خود را اسیر و بنده ی این و آن نکن. آزاد باش و به آزادی خدا داده ات، حرمت گذار. "اِنَّ الَّذِینَ تَعبُدُونَ مِن دُونِ اللهِ لا یَملِکُونَ لَکُم رِزقاً فَابتَغُوا عِندَ اللهِ الرِّزقَ وَ اعبُدُوهُ" ( کسانی را که بجای خداوند، بنده شان گشته اید، روزی دهنده ی شما نیستند! رزق را تنها نزد خدا بجویید و فقط او را بنده باشید!) بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره ❓منظور از حاقه چيست؟حاقه يعني چه؟ "مراد از كلمه ((الحاقه )) روز قيامت كبرى است و اگر به اين نامش ناميد، براى اين بود كه روزى است حق و ثابت ، و غير قابل تخلف و ترديد ناپذير، و كلمه ((الحاقه )) از مصدر حق است ، كه به معناى ثابت و مقرر واقعى است ،  و كلمه ((ما)) در جمله ((ما الحاقه )) استفهامى است كه به منظور بزرگ شمردن قيامت آمده ، (در فارسى هم مى گوييم فلانى دانشمند است و چه دانشمندى ) و درست به همين بود كه با آوردن ضمير اكتفا نكرد، و نفرمود: ((الحاقه و ما هى )) بلكه دو باره كلمه ((الحاقه )) را تكرار كرد. و اين جمله استفهاميه خبر است براى كلمه ((الحاقه )). بنابر اين ، جمله ((الحاقه ما الحاقه )) به غير از بزرگداشت قيامت چيز ديگرى نمى خواهد بفهماند، و با تكرار نام آن اين تفخيم و بزرگداشت را افاده مى كند" از تفسير الميزان http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 🔶👌گسترده بودن زمينه هاي 🔸امکانات معنوی: 🔶امکاناتی که در حرفه در اختیار انسان قرار می‌گیرد دو نوع است: ◀️ 1_یکی امکانات مادی، که همان اموال به حساب می‌آیند و لذا انسان خود به خود نسبت به داری در قبال آن احساس مسئولیت می‌کند. اما نوع دوم امکانات، ◀️ 2_ امکانات غیر مادی است که گاهی در نگاه اول، آنها را به حساب نمی‌آوریم اما در حقیقت تمام استعدادهائی که در یک بنگاه اقتصادی در اختیار انسان قرار گرفته است، به حساب می‌آید. 🔶به طور مثال اعتبار یک بنگاه، در حقیقت در دست ماست، که باید به بهترین وجه از آن استفاده کنیم و از هر نوع کوتاهی در حفظ آن خودداری کنیم. یا استعدادهای افراد یک بنگاه، است که باید از آن استفاده بهینه نمود، یا علم و دانش جزء است که در اختیار یک مدیر قرار می‌‌گیرد. 🔶 امکانات معنوی خود دامنه بسیار فراخی دارد شامل اطلاعات، برند، گواهی‌های اخذ شده از سازمانها و مؤسسه‌های استاندار می‌شود. ♦️در برخی از روایات، در رأی در انتخاب کارگزاران، نوعی به حساب می‌آید. 👈 لذا کسی که در رأس یک مجموعه، بدون مشورت و استمداد از نظریات دیگران و در حقیقت بدون استفاده بهینه از همه امکانات معنوی، و با استبداد رأی به عملی اقدام می‌کند، را رعایت نکرده است و ورزیده است، ♦️♦️ یا اگر کسی بدون استفاده از علم خود و نظرات کارشناسی، عملی را انجام دهد او نیز را رعایت نکرده است چرا که به تعبیر روایات، علم ودیعه‌ای در اختیار انسان است که عمل نکردن بر طبق آن به حساب می‌آید. 👈 با توجه به این روایات است که می‌یابیم همه امکانات غیر مادی نیز جزء به حساب می‌آید. ادامه موضوع👇👇 https://rasekhoon.net/article/show/1353985/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓دلیل تکرار بعضی از آیات در یک سوره چیست؟ ۱-مشهودترین تکرار مربوط به سوره الرحمن وآیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» می باشد. ۲.«وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ»؛ این آیه «۱۰» مرتبه در سوره «مرسلات» آمده است. ۳. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»؛ این آیه، هم در آیه «۳» و هم در آیه «۵» سوره «كافرون» تكرار شده است. ۴. «یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْكُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَهٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ»؛ این آیات ، بین آیات «۴۷ ، ۴۸» و «۱۲۲ ، ۱۲۳» سوره «بقره» مشابه می‌باشد. ۵.دو آیه «فَکَیْفَ کانَ عَذابِی وَ نُذُرِ» و «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»در سوره قمرتکرار شده است ✔️پاسخ سلام ۱-«فبای آلاء . . » سوره رحمان و «لقد یسرنا القران للذکر. . » سوره قمر و «ان فی ذلک لآیه . . » سوره شعراء از باب تکرار نیست بلکه از باب جلب توجه و تاکید است و کارکردی شبیه «ترجیع بند» در اشعار دارد ۲- اما آنچه در سوره کافرون آمده تکرار است و نیز آنچه در سوره ذاریات آمده که «انی لکم منه نذیر مبین» است که هم در آیه ۵۰ و هم در ۵۱ آمده است: مورد سوره کافرون «لا انتم عابدون ما اعبد» بار معنائی لطیفی دارد در آیه ۲ دارد لا اعبد ما تعبدون و در آیه ۴ آمده لا انا عابد ما عبدتم ظاهرا هر دو یک معنی دارد ولی واقعا دومی معنی قوی تری دارد و این معنی را میدهد که «اساسا از من بر نمی آید عبادت کننده معبودان شما باشم» لذا آیه ۴ تکرار آیه ۲ نیست اما آیه ۵ تکرار آیه ۳ هست زیرا این معنی را میدهد که «اساسا از شما بر نمی آید که عبادت کننده معبود من باشید (زیرا عبادت معبود من یک پیش نیاز هایی از انواع لیاقت ها میخواهد که شما ندارید) لذا این مورد یک تکرار هست و کارکرد تاکید را دارد مورد سوره ذاریات ، اولی پس از ذکر آیات مهم الهی است و این کارکرد را دارد : «ببینید خدائی که من تبلیغش میکنم چنین خدائی است ، پس به او متکی شوید و از آنچه گرفتارش هستید به او پناه برید» اما دومی این کارکرد را دارد : «این چه گرفتاریی است که شما گرفتارش هستید برای بیرون رفت از آن به خدا پناه برید» یعنی اولی توجه به قدرت ها و نعمت های الهی میدهد (یعنی بار آموزشی دارد) و دومی تشویق به عمل برای اصلاح موقعیت فردی است (یعنی بار تشویقی دارد) و این دو مساوی نیستند و لذا تکرار نیست ۳- در مورد سوره بقره و آیه هایی که اشاره فرموده اید مانند موردی که در سوره ذاریات عرض شده ، اگر به متن مراجعه فرمایید معلوم خواهد شد که منظور گوینده از هریک با دیگری فرق دارد و لذا تکرار نیست آقای مهندس گنجه ای برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 https://goo.gl/9S8yK8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫صاحب‌نظران که زنده و جاویدند 💫وارسته ز بیم و فارغ از امیدند 💫در هرچه نظر کنند او را بینند 💫ذرات جهان آئینه خورشیدند سلام روزتون بخیروپرازبرکت @quranpuyan
📖 ؟ و اجتماعی در قرآن کریم ✅بدی ها ي ديگران را فاش نكنيد مگر براي احقاق حق خود از ظالم 🔸بدي ها را جار نزنيد .رفتارهاي سوء را آشكار نكنيد آیه ۱۴۸ سوره نساء بیانگر یک دستورالعمل اخلاقی است که بجای امرونهی مستقیم ،خداوند اشکار کردن بدیها را نفی نموده است. لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ ترجمه فولادوند:خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد . همانطور که ملاحظه میشود تاکید بر آشکار کردن(جهر) گفتار سوء واشاعه آن در جامعه است تا اصل خود بدی. يعني هاي ديگران مجاز نيست مگر وقتي كه شما براي گرفتن حق خود و دادخواهي از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدي هاي وي شويد.البته برخي مفسر ين معتقدند در اين موارد هم شما مجاز نيستيد كه مطلب را در كل جامعه پخش كنيد بلكه به كساني يا نهادهايي كه ميتوانند حق شما را استيفا كنند، بگوييد. ان شاءالله خدا همه افراد جامعه بخصوص صاحبان تریبونها ورسانه ها را در ترک این عمل ،موفق بدارد. http://yon.ir/Qp8174 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره فراز دوم آیات ( ۱۲-۴ ) كذبت ثـمـود و عـاد بـالقـارعـه (4) فـامـا ثمود فاهلكوا بالطاغيه (5) و اما عاد فاهلكوا بريح صـرصـر عـاتـيـه (6) سـخـرها عليهم سبع ليال و ثمانيه ايام حسوما فترى القوم فيها صـرعـى كـانـهـم اعـجاز نخل خاويه (7). فهل ترى من باقيه (8) و جاء فرعون و من قبله و المـوتـفـكت بالخاطئه (9) فعصوا رسول ربهم فاخذهم اخذه رابيه (10) انا لما طغا الماء حملناكم فى الجاريه (11) لنجعلها لكم تذكره و تعيها اذن واعيه (12) قوم ثمود و عاد قيامت كبرى و عذاب كوبنده را تكذيب كردند (4). اما قوم ثمود به وسيله صيحه (و يا زلزله ) يا صاعقه هلاك شدند (5). و امـا قـوم عـاد بـه و سـيـله بـادى بـسـيـار سرد و تند و طغيانگر و ويران ساز به هلاكت رسيدند (6). خـداونـد آن را هـفـت شـب و هشت روز بر آنان مسلط كرد تو (اگر آنجا بودى ) آن مردم را درآن به خاک افتاده می دیدی ، گویی آنها تنه های نخل فروافتاده اند(7) آن وقت مى پرسيدى آيا احدى از اين قوم باقى ماند؟ (8). فرعون و ياغيان قبل از او و قراء قوم لوط هم از راه عبوديت خطا رفتند (9). در نـتيجه فرستاده پروردگارشان را نا فرمانى نمودند پس خداى تعالى ايشان را به عقوبتى بس شديد بگرفت (10). (در داسـتـان نـوح ايـن مـا بـوديـم كـه ) شـمـا را در هـنـگـامـى كه آب طغيان كرد بر كشتى نشانديم (11). تا آن را براى شما مايه تذكر و براى آيندگان عبرت گير مايه عبرت قرار دهيم (12). 👈 درب پاراگراف دوم : آیات ۴ تا ۱۲ از سرنوشت تکذیب کنندگان پیشین ومخالفان با پیامبران که گرفتاری وهلاکت درعذاب الهی را دریافتند، ونجات اجداد خودتان که ایمان آوردند ،درس عبرت گیرید ودست از تکذیب بردارید. ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓دلیل بعضی از آیات در یک سوره چیست؟ ✔️چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن تكرار شده است؟ ✳️می توان به دلایل زیر اشاره نمود 👇👇👇 🔺1 ـ تكرار يكي از فنون فصاحت و بلاغت است . غرض عمده از آن است، چنان كه مرحوم استاد مغينه مي نويسد: « مفسران اتفاق دارند كه، غرض از تكرار، تأكيد است. گوستاولين در كتاب «آراء و معتقدات» مي‌گويد: هر كس لفظ يا ساختاري را پيوسته تكرار كند، آن را تبديل به عقيده مي‌كند.» و براي دست يابي به اين نتيجه، قرآن ، يك معني را، به شيوه ديگر به مقتضاي حكمت تكرار مي‌كند»  فراء يكي از بزرگان ادبيات عرب در اين باره مي نويسد: « قرآن به لغت عرب و به شيوه محاوره‌اي آنان نازل شده است. و از عادت قوم و ادبیات عرب تكرار كلام، براي تأكيد و فهماندن مطلب، مي‌باشد. به عنوان نمونه در تأييد مطلب ديگران مي‌گويند: « بله! بله!» و در ردّ آن مي‌گويند: « نه! نه!» از آن جايي كه قرآن كتاب هدايت است، نه كتاب علمی یا کتاب قانون يا ... و هدايت عمومي جز با تكرار مطالب با بيانات گوناگون امكان ندارد، بنابراین در آن تكرار وجود دارد.  چنان كه برخی مفسرین ‌نوشته اند: « تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام هدايت لازم است مطلب واحد، در هر مناسبت، با زباني خاص ادا شود، تا ويژگي موعظه داشته باشد؛ بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب، تنها در يك جا بيان مي‌شود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت، آن است كه، شيطان و نفس امّاره كه عامل ضلالت و عذابند، پيوسته به اضلال ( گمراه كردن آدمي مشغولند، و كار آنها گر چه گاهي كم مي‌شود، ليكن ترك نمي‌شود، از أين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است.»   نتيجة تكرار و تأكيد، تلقين است كه اثر آن بر روان و درون انسان ها غير قابل انكار است و شايد به همين دلیل بر تكرار عبادات و دعاها و ... در اسلام تأكيد شده است. 🔺2ـ نكته‌اي قابل توجه در مورد شخصیت ها در قصه‌هاي قرآن این است که، چون الگوها، نمود زشتي ها و زيبايي‌ها مي‌باشند، انسان و جامعه را آگاه نموده، و نحوه حركتش را به او یادآور مي شوند. بنابراين تكرارشان بر حسب نياز، ضروري می باشد. 🔺3ـ نکته مهم تر از همه، این است که تكرار در قرآن به دلیل اهداف گوناگون مي‌باشد؛ مطالب و قصه هاي قرآن در هر جا به دلیل یا علت و هدفی ویژه، تكرار شده است. به عنوان نمونه آية مباركة «فبأي آلاء ربكما » در سورة الرحمن، به طور بي نظيري، 31 بار ذكر شده است و اين به جهت علل و عوامل گوناگون که شامل ‌نعمت‌ها مورد سؤال مي‌باشد.  به نظر مرحوم استاد مغنيه اين تكرارها مانند اين است كه به كسي كه خدمات زيادي كرده‌اي، بگويي: « تو را از دست دشمن نجات دادم و اموال زيادي به تو دادم؛ پس كدامشان را انكار مي‌كني؟! فرزندانت را تربيت كردم و برايت خانه ساختم، پس كدامشان را انكار مي‌كني؟! و ... كه اين در واقع تأكيد و تكرار يك چيز نيست، بلكه هر يك پيام تازه‌اي دارد.  ادامه دارد... 🖋حمید فغفور مغربی برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 https://goo.gl/9S8yK8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا ✨پروردگارا از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan