eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
آنچه خداوند میدهد پایانی ندارد و آنچه آدمی میدهد دوامی ندارد ✨سلام✨ زندگیتان پر از داده های خداوند مهربان.. @quranpuyan
📖 چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت دوم ✅ آیه دیگر درباره اهل جهنم است که وقتی مورد خطاب قرار می ‏گیرند یا خودشان مخاطبه می‏ کنند و بر سر این موضوع بحث می‏ کنند که چه چیزی ما را به اینجا کشانید، همه می‏ گویند: 🌱«اِنَّا أطَعْنَا سَادَتَنَا وَ کُبَرائِنَا فَأضَلُونَا السَّبِیلاً» [احزاب: ۶۷]، یعنی ما از اکابر خودمان حرف‏شنوی داشتیم و آنها ما را به این راه ها کشانیدند.🌱 👈این یعنی زندگی عاریتی و حرف‏شنوی از کسی، با اینکه از درون ما چیز دیگری برمی‏ خیزد. 🔹قرآن در مواردی، وقتی می‏ خواهد از طرف مقابل حرف‏شنوی داشته باشد می‏ گوید: از شما حرف‏شنوی می‏ توانیم داشته باشیم، ولی را بیاورید: 🍃«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إنْ کُنْتُمْ صَادِقینَ » [بقره: ۱۱۱].🍃 در مورد پیامبر ما و برخی پیامبران دیگر آمده است که وقتی مردم را دعوت می ‏کردند، مردم می ‏گفتند: ما حرف شمای پیامبر را قبول نمی‏ کنیم. چون روش پدران ما به گونه‌دیگری بوده است و ما هم همان روش را در پیش می ‏گیریم: 🍃«إنَّا وَجَدنَا آباءَنَا عَلَی اُمَّه و إِنَّا عَلَی آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» [زخرف: ۲۲].🍃 «اثر» یعنی ردّپا، یعنی ما پایمان را همان جایی که ردّپای پدرانمان است می ‏گذاریم و درست همان راه را می ‏رویم. 👌 قرآن می‏ فرماید: حتی اگر پدرانشان هم ‏شعور و فهم نداشتند، اینها باید تبعیت کنند؟ 🌱«أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لایعْقِلُونَ شَیئاً» [بقره: ۱۷۰].🌱 🔹نمونه دیگری که باز هم در مورد پیامبر(ص) ما و انبیای سلف مشترک است، این است که معمولاً آنها در مقابل افکار عمومی جامعه خودشان می‏ ایستادند. 👈در قصص انبیا دائماً این هست که پیامبران چیزهایی می‏ گفتندکه مردم قبول نداشتند، ولی آنان ایستادگی می‏ کردند و نمی ‏گفتند که خوب ما هم مثل افکار عمومی بگوییم. من در جایی در مورد این آیه بحث می‏ کردم، کسی گفت: خوب، بله شما پیامبر بشوید، بعد هم در مقابل، افکار عمومی بایستد. 👈به او گفتم: پیامبری پیامبر را دیگران قبول داشتند یا فقط خودش قبول داشت؟ طبعاً دیگران که قبول نداشتند اما برای خودش مطلب واضحی بود. حالا اگر مطلبی مانند آفتاب برای بنده وضوح داشت، چه شما موافق بنده باشید و چه نه، من از شما تبعیت نمی‏ کنم. شکار سایه نمی ‏کنم، خودم را رها نمی‏ کنم تا به دنبال شما بروم. 👌پیامبری پیامبر هم برای او وضوح داشت، لذا می ‏گفت: اگر در دست راستم خورشید و در دست چپم ماه را بگذارید من از عقیده خود برنمی ‏گردم. ادامه دارد ... ✳️ استاد ، زندگی اصیل و مطالبه دلیل 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ♻️نكات فراز اول سوره مزمل (آیات ۹-۱) بخش اول 1⃣ سوره مزمل ،در ليستهای مشهور روايی ترتيب نزول سومين سوره بعد از علق و قلم قرار دارد.همان طور كه در مقدمه روش و ليست ترتيب نزول پيشنهادی اين نگارنده،ذكر شده است يكي از ايرادات وارده به اين ليستها اين است كه به لحاظ محتوایی و شرایط و روند طبیعی ابلاغ پیام وشکل گیری تدریجی مخالفتها،ناموجه به نظر ميرسند. مثلا سوره علق که در اکثر لیستها اولین سوره است، صرفا بدلیل نزول ۵ آیه نخست آن در ابتدای بعثت در اول لیست قرار گرفته ،حال آنکه در ادامه سوره صحبت از کسی است که پیام پیامبر را تکذیب کرده و خدا هشدار میدهد که اگر دست برندارد، او را به جهنم می کشانیم. واین کنش و واکنش در اولین سوره نازله بر پیامبر قطعا جایی ندارد. پس ادامه این سوره در زمان دیگری نازل شده که باید به دنبال آن بود. يا در سوره مدثر در همان ايات ابتدايی دستور صبر به پيامبر داده شده و سپس از واكنش برنامه ريزی شده يكي از مخالفان عنود قران خبر داده شده است كه بروز چنين مخالفتهايي در ابتدای نزول ايات كه هنوز پيامهای ايجابي قران ابلاغ نشده، ناموجه است.در سوره مزمل هم ضمن دستور به پيامبر مبنی بر صبر برگفته های مخالفان به دوری گزيدن از مكذبين صاحب قدرت تاكيد شده است.(واصبر علي ما يقولون و اهجرهم هجرا جميلا و ذرني و المكذبين اولی النعمه ..)كه با قرار گيري در جايگاه سومين سوره نازل شده ،متناسب نيست.هم چنين وجود دستور "ورتل القران ترتيلا" نشان از موجود بودن حداقلی از قران در زمان نزول سوره مزمل دارد و انطباق لفظ قران در زمانيكه فقط بخشي از دو سوره علق و مدثر نازل شده ،محل ترديد است. آنچه بطور طبيعی قابل انتظار است اينكه باید ابتدا پیام هاي مستقل و اصلی وحی به مردم منتقل شود تا بعد،تردیدها و مخالفتها و تكذيبها و دشمنی ها شکل بگیرد.يعنی سوره هاي ابتدايی نزول بايد مستقل از محتوای واكنشي مخاطبان به آيات قران و پيامبر باشد بلكه حاوی پيام هايی مستقل در راستای هدايت دينی مردم و تصحيح رفتارها و باورهای غلط انان باشد. http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وسوم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر 🌹🌹علی علیه السلام فرمودند: 🔶«وَ قَالَ: إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ الْمُنْكَرَ وَ لَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يُنْكِرَهُ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ‌ وَ أَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ وَ عَلِمَ اللَّهُ صِدْقَ ذَلِكَ مِنْهُ فَقَدْ أَنْكَرَهُ." 👌🔸هرگاه یکی از شما کار #زشت و #ناپسندی را مشاهد کرد و توان انکه با دست وزبان از آن #جلوگیری کند ندارد .اما با دل خود آن را #انکار کند وخداوند از نیت صادقانه او آگاه باشد ، ان کار #ناپسند را به حقیقت #انکار کرده است. 📚غررالحکم موضوعی ج2, ص520 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت هجدهم ✨تحریفات معنوی از کتاب ✅شرایط تقدس یك 👈اولین شرط تقدس یك نهضت این است كه منظور و هدف آن نهضت، شخصی و فردی نباشد، بلكه كلی، نوعی، باشد. یك وقت یك كسی نهضت می كند به خاطر شخص خودش. یك وقت كسی نهضت می كند به خاطر اجتماع، به خاطر انسانیت، به خاطر حقیقت، به خاطر حق، به خاطر توحید، به خاطر عدالت و مساوات، نه به خاطر خودش، و در واقع به خاطر همه ی انسانها. در آن وقتی كه او نهضت می كند، دیگر خودش، خودش به عنوان یك فرد نیست، اوست و همه ی انسانهای دیگر. به همین جهت كسانی كه در دنیا، حركاتشان، اعمالشان، نهضتهایشان به خاطر شخص خودشان نبوده است، بلكه به خاطر بشریت بوده است، به خاطر انسانیت بوده است، به خاطر حق و عدالت و مساوات بوده است، به خاطر توحید و خداشناسی و ایمان بوده است، همه ی افراد بشر آنها را دوست دارند. همه می گویند: «حُسَیْنٌ مِنّی وَ اَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» . همین طوری كه پیغمبر فرمود: «حُسَیْنٌ مِنّی وَ اَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» ما اینطور می گوییم: «حُسَیْنٌ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْ حُسَیْنٍ» چرا؟ می گوییم برای اینكه حسین در 1328 سال پیش برای ما و به خاطر ما و به خاطر همه ی انسانهای عالم قیام كرد؛ قیامش قیام مقدس و پاك بود و از منظورهای شخصی بیرون بود. 👈شرط دوم اینكه قیامی مقدس باشد این است كه آن قیام با یك بینش و درك قوی و با یك بصیرت نافذ توأم باشد؛ یعنی چه؟ یك وقت هست مردمی، اجتماعی، خودشان در غفلتند، بی خبرند، نمی فهمند، جاهلند؛ یك آدمی پیدا می شود بصیر، چیزفهم، با درك، درد این مردم را از خود این مردم صد درجه بهتر می فهمد، دوای این مردم را از خود این مردم بهتر می فهمد. در وقتی كه دیگران هیچ نمی فهمند و هیچ چیزی را درك نمی كنند، در ظاهر هم نمی بینند و به اصطلاح آن چیزی را كه مردم دیگر در آینه نمی بینند او در خشت خام می بیند، قیام و نهضت می كند. پنجاه سال می گذرد، تازه ملت بیدار می شوند كه فلان شخص قیام كرد، حركت كرد، فلان اقدام راكرد، نهضت كرد چون منظورهای مقدسی داشت، ولی ما در سی سال پیش و پدران ما در پنجاه سال پیش ارزش این [كار] را درك نمی كردند. مثلاً مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی كه در حدود هفتاد سال پیش (ظاهراً فوت این مرد در 310 است، 14 سال قبل از مشروطیت) قیام كرد و یك در كشورهای اسلامی بپاكرد، شما امروز كه تاریخ این مرد را می خوانید، می بینید این مرد واقعاً غریب و تنها بوده است. درد این ملت مسلمان را احساس می كرد، دوای این ملت مسلمان را احساس می كرد، ولی خود ملت نمی فهمید، خود ملت به او دهن كجی می كرد، خود ملت او را مسخره می كرد، ملت از او حمایت نمی كرد (اُریدُ حیاتَهُ وَ یُریدُ قَتلی- عَبیرُكَ مِنْ خَلیلِكَ مِنْ مُرادی) . اما هفتاد سال گذشته است، تاریخ پشت سر تاریخ [نوشته می شود. ] وقتی كه درست زوایای تاریخ روشن می شود، می بینیم عجب! این مرد چه چیزهایی را در آن روز می فهمیده كه اكثریت نود و نه درصد ملت ایران نمی فهمیده اند. شما لااقل آن دو نامه ای را كه این مرد بزرگ، یكی به مرحوم آیت اللّه میرزای شیرازی بزرگ (اعلی اللّه مقامه) نوشته است و یكی هم به عموم علمای ایران به عنوان یك متحد المآل، مثلاً یكی برای مرحوم حاج شیخ محمد تقی بجنوردی در مشهد، یكی برای فلان عالم بزرگ در اصفهان و یكی برای فلان عالم بزرگ در شیراز، این نامه ها را بخوانید، ببینید این مرد چقدر خوب می فهمیده است! چقدر درك می كرده است! استعمار را چقدر خوب می شناخته است و چقدر خوب در صدد بیدار كردن این ملت بوده است! بگذرید از این مزخرفاتی كه بعضی از ابزارهای استعمار هنوز هم دارند می گویند، دیگر این حناها رنگ ندارند. این نهضت، مقدس است چون مردی در زمانی پیدا می شود، در پشت این ظواهر حقایقی را می بیند كه مردم عصر خودش نمی فهمیدند و درك نمی كردند ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
💠اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ ⭐️خدايا اين اندوه را از اين امت به حضور آن حضرت برطرف كن https://eitaa.com/quranpuyan
✅به نام خدا 🌷🌷در تاريخ چهاردهم شهريور ماه سال جاري تعداد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و مسلمان اختصاص دارد از مرز 70000 عبور كرد.👏👏 ✅بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه 56 بازديد از اين صفحه انجام شده است. در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد: تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي، مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند 👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&=
✅به نام خدا 🌷🌷در تاريخ چهاردهم شهريور ماه سال جاري تعداد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و مسلمان اختصاص دارد از مرز 70000 عبور كرد.👏👏 ✅بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه 56 بازديد از اين صفحه انجام شده است. در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد: تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي، مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند 👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&=
🖍مدخلی بر بحث : 🔹سهم سرداران خودسر در فاجعه کربلا🔹 🔻در کربلا ، یک تفاوت مهمِ دو سپاه ، در شیوه فرماندهی بود .در سپاه امام حسین ع، فرماندهی بر همه نیروهای خود اشراف داشت و هر گونه اقدامی با مجوز امام انجام میگرفت . انجا کسی اتش باختیار نبود . ولی در سپاه مقابل ، سه مرکز فرماندهی وجود داشت : یکی در شام (یزید)، دیگری در کوفه (عبیدالله) و سومی در کربلا (ابن سعد) . 🔻اینک سوال اساسی این است که هر یک از جنایات رخ داده ، به تصمیم گیری کدامیک از این مراکز سه گانه مربوط بوده است ؟ ایا همه اقدامات جنایت امیز کوفیان بر طبق دستور یزید از شام انجام میگرفت ؟ و یا تفویض اختیار به عبیدالله شده بود ؟ و یا او خودسرانه اقدام میکرد ؟ 🔻مدارک تاریخی نشان میدهد که در حکومت جائرانه یزید ، برخی جنایات سرداران ، با انکار او مواجه میگردد ولی ایا اینگونه انکار ، چیزی از مسئولیت او میکاهد و او را تبرئه میکند ؟ این مسئله در سخنرانی شب عاشورا مورد بررسی قرار میگیرد . @mohammadsorooshmahallati
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧سخنرانی شب عاشورا ۱۳۹۸ موضوع : ✅سهم سرداران خودسر در فاجعه کربلا 🔹تهران . خانه اندیشمندان علوم انسانی @mohammadsorooshmahallati
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وسوم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر 🌹عَنْ النَّبِيّ صلي الله عليه و آله: 🔶 لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ. 🔸🔹 همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر نموده و در كارهاى #نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت. 📚مستدرک الوسائل .ج 12.ص181 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷🌷 اطلاعیه ✅با توجه به اشتیاق دوستان جديدي كه در آموزشی روش ساده فهم قران، این روش را اموخته و مايل به ادامه در سوره ها با اين روش هستند 👌👌گروه جديدي در پيام رسان تشكيل شده تا دوستان در سوره هاي كوچك از جزء30 و 29 نمایند ✅✅ از كليه دوستان علاقه مندي كه در دوره هاي قبلي اعم از مجازي يا حضوري حضورداشته اندو مايل به تمرين و تدبر بر سوره هاي كوچك هستند جهت حضور دعوت بعمل مي ايد این گروه از روز 30 شهریور کار خود را آغاز خواهد کرد. http://eitaa.com/joinchat/3893428247C3cf8ecd888
در قسمت نوزدهم ✨تحریفات معنوی از کتاب ✅شرایط تقدس یك 👈این نهضت، است چون مردی در زمانی پیدا می شود، در پشت این ظواهر حقایقی را می بیند كه مردم عصر خودش نمی فهمیدند و درك نمی كردند. حسینی چنین نهضتی است. امروز است كه ما درست می فهمیم حكومت یزید یعنی چه، معاویه چه كرد و نقشه ی امویها چه بود؟ ولی صدی نود و نه ملت مسلمان در آن روز درك نمی كردند، مخصوصاً با نبودن وسائل اطلاعاتی كه امروز هست و در گذشته نبود. همان مردم مدینه درك نمی كردند. مردم مدینه روزی فهمیدند یزید چه كسی است و خلافت یزید یعنی چه كه حسین بن علی كشته شد. بعد كه حسین بن علی كشته شد، اینها تكان خوردند: چرا حسین بن علی كشته شد؟ یك هیئت اعزامی از اكابر مردم مدینه به شام فرستادند. در رأسشان مردی است به نام عبد الله بن حنظله ی غسیل الملائكه. اینها وقتی فاصله ی میان مدینه و شام را طی كردند و به دربار یزید رفتند و مدتی ماندند، تازه فهمیدند قضیه از چه قرار است. وقتی كه برگشتند مردم گفتند چه دیدید؟ گفتند: این قدر ما به شما بگوییم در مدتی كه ما در شام بودیم می گفتیم خدایا نكند كه از آسمان به سر ما سنگ ببارد. گفتند چه خبر بود؟ گفتند ما با خلیفه ای روبرو شدیم كه شراب را علنی می خورد، قمار می كرد، سگبازی می كرد، یوزبازی می كرد، میمون بازی می كرد، حتی با محارم خودش هم زنا می كرد. بعد برای اینكه ثابت كنند كه از روی حقیقت می گفتند، همان عبد الله بن حنظله ی غسیل الملائكه هشت پسر داشت، رو كرد به مردم مدینه و گفت مردم مدینه! من چیزی فهمیدم، شما قیام بكنید یا نكنید من قیام می كنم و لو با همین هشت پسر خودم باشد، و همین طور هم بود، در قیام حرّه علیه یزید، این هشت پسرش را قبل از خودش [به میدان ] فرستاد و شهید شدند، بعد خود این مرد شهید شد. این عبد الله بن حنظله ی غسیل الملائكه سه سال پیش از آن، كه ابا عبد الله از مدینه خارج می شد، آن روزی كه حسین می گفت: «وَ عَلَی الْاِسْلامِ السَّلامُ اِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یَزیدَ» (من می دانم اگر یزید خلافت اسلامی را به دست بگیرد چه بر سر اسلام می آید) كجا بود؟ آن روز نبود؛ باید حسینی كشته بشود، جهان اسلام تكان بخورد تا تازه آقای عبد اللّه بن حنظله ی غسیل الملائكه و صدها نفر دیگر مثل او در مدینه و در كوفه و در جاهای دیگر چشمهایشان را بمالند و باز كنند، بگویند حسین حق داشت كه چنین حرفی زد.😞😞 ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫إِلَهِی هَبْ لِی قَلْبا یُدْنِیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ ❤️خدایا،قلبى به من عنایت کن،که اشتیاقش او را به تو نزدیک کند. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 9⃣ قوم از : 🌹بقره آیه ۶۱🌹 و آنگاه که گفتید ای موسی: ما دیگر بر یک خوراک صبر نکنیم . پروردگار خویش را بخوان تا از آنچه زمین می رویاند از سبزیجات و خیار و سیر وعدس و پیاز برای ما برآورد. گفت: آیا پست تر را جانشین بهتر میکنید؟ به شهری درآیید تا این چیزها که خواستید بیابید و مُهر خواری و مسکنت بر آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند. این بدان سبب بود که آیات الهی را انکار میکردند و انبیاء را به ناحق میکشتند. این از آن روی بود که آنها مردمی نافرمان بودند و پیوسته تجاوز میکردند. 🌹اعداد،فصل ۱۱ آیات ۴ و ۱۸🌹 بیگانگانی که با قوم اسرائیل بودند، هوس خوردن گوشت کرده بودند و خود قوم اسرائیل نیز ناله کنان می گفتند: ای کاش کسی به ما گوشت میداد . بیاد داریم که در مصر ماهی رایگان می خوردیم، خیار، خربزه، تره ، پیاز و سیر داشتیم. امّا اکنون اشتهای خود را از دست داده ایم وبه غیر از منّا چیز دیگری نیست که بخوریم. به آنها بگو که خداوند ناله ی شما را شنید که میگفتید : ای کاش کسی به ما گوشت میداد که میخوردیم . وقتی که در مصر بودیم وضع بهتری داشتیم. بنابراین خداوند به شما گوشت میدهد.شما نه برای یک روز ، دو روز ، پنج روز ، ده یا بیست روز ، بلکه برای یک ماهِ کامل آنقدر گوشت خواهید خورد که از دماغهایتان بیرون بیاید و از خوردن آن بیزار شوید. زیرا خدایی را که در بین شماست رد کردید و افسوس خوردید که چرا از مصر خارج شدید. http://yon.ir/Qpt2713 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ♻️نكات فراز اول سوره مزمل (آیات ۹-۱) بخش دوم 2⃣ معناي مزمل چيست؟ معاني زير براي مزمل ذكر شده است: -"مزمل در اصل متزمل است يعني انكه به لباسش پيچيده شده است.در تفسير اين ايه گفته اند كه هنگام نزول سوره پيامبر لباسي برخود پيچيده بود و خواب بود.اما با توجه به ايات بعد و اينكه زمل (بر وزن علم) بمعني بار و حمل هم آمده معني آن تحمل بار رسالت است". قاموس قرآن -"حمل كردن و به صورت خود پيچيدن كه مي تواند ظاهري يا باطني باشد مثل پتو به خود پيچيدن يا محصور شدن در علاقه ها و خانواده و ... در اين سوره منظور،پيچيده شدن پيامبر به امور ظاهري و تعلق او به افكار قلبي و بر دوش گرفتن بار سنگين رسالت است".التحقيق في كلمات القران هر سه معنا مي تواند پذيرفته شود اما با توجه به سياق سوره كه بر رفع دغدغه ها و نگراني هاي ايشان در ابلاغ وحي و مواجهه با منكرين دلالت دارد،ميتوان معناي محصور شده در افكار و نگراني ها را مناسب تر دانست.تا اينكه فقط بخاطر پتو پيچ شدن پيامبر،سوره با يا ايهاالمزمل شروع شود. 3⃣ ذكر اسم رب در سه سوره قرآن بكاررفته است: سوره اعلي: قد افلح من تزكي و ذكراسم ربه فصلي سوره انسان:واذكراسم ربك بكره و اصيلا و سوره مزمل :واذكراسم ربك و تبتل اليه تبتيلا اين آيات نشان ميدهد ياد كردن اسامي خدا،مختص شب نيست و يكي از تبعات و اثار ان نيز دعا و رازونياز و نماز است و اين ياد اسم خدا از شرايط فلاح و رستگاري انسانها بيان شده است. http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهشتم ✅ و 👌ایاتی در اهمیت و 🔶لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‌ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ . 🔸🔹كسانى از بنى‌اسرائيل كه كافر شدند، به زبان داود وعيسى پسر مريم لعنت شدند. اين (لعن و نفرين،) بدان سبب بود كه آنان عصيان كرده و از فرمان خدا تجاوز مى‌كردند. (78)مائده ⏪سوره 5. مائده آيه 79 آيه 🔻 ⤵كَانُواْ لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُون ترجمه🔻 ⤵آنان یكدیگر را از كارهاى زشتى كه انجام مى‏ دادند باز نمى ‏داشتند (و نمى ‏كردند). به راستى چه بد است آنچه انجام مى‏ دا─ نکته ها🔻تفسیرنور☀ 🌸امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: این دسته از بنى ‏اسرائیل كه خداوند از آنها در این آیه مذمّت كرده است، كسانى بودند كه در جلسات گناه وارد نمى‏ شدند، لیكن در برخورد با گنهكاران با لبخند و انس برخورد مى ‏كردند. 👈در روایت دیگرى از حضرت على‏ علیه السلام چنین آمده است: چون بنى ‏اسرائیل از ظالمان، را مى‏‌دیدند ولى به جهت منافعى كه از آنان مى‏بردند، از نمى‏‌كردند، (تا منافعشان به خطر نیافتد و یا خطرى متوجّه آنان نشود،) خداوند از آنان به بدى یاد كرده است. 💫 تفسیر نورالثقلین. 💫 وسائل، ج‏16، ص‏130. ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🌸🌿اسرار در نگاه قسمت اول ملّای روم در بیان اسرار نماز تفسیری لطیف و تکان دهنده دارد . از اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم در نماز آغاز می کند و با اسرار سلام در نماز به پایان می برد . گوید : معنای حقیقی الله اکبر این است که نماز گزار رو به خدای متعال می کند و می گوید : ای امام ، ای خدا ، ما در حضور تو قربان شدیم . این سخن بدین معناست که همان طور که وقتی می خواهند حیوانی را ذبح کنند الله اکبر می گویند ، همین طور وقتی بخواهی نفس امّاره را در راه خدا قربانی کنی ، باید الله اکبر بگویی ، که با بزرگ شمردن حقیقی حضرت حق ، هر مهمی آسان شود . مثال این امر ، چنان است که تن را مانند اسماعیل فرض کن و روح را چونان ابراهیم خلیل (ع) و ابراهیم وار هنگام قصد ذبح اسماعیل ، تکبیر بگو ؛ گویا روح بر جسمِ شریف و محبوب ، تکبیر می گوید تا آن را در راه خدا قرار دهد . این گونه است که نمازگزار با الله اکبر گفتن جسم خویش را از شهوت ها و آزمندی ها می میراند و آزاد می سازد و همان طور که هنگام ذبح کردن حیوان باید بسم الله الرحمن الرحیم گفت ، شخص با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز قربانی حق می شود . معنی تکبیر این است ای امام ( امیم ) کای خدا پیشِ تو ما قربان شدیم وقتِ ذبح ، الله اکبر می کنی همچنین در ذبحِ نفسِ کشتنی تن چو اسماعیل و جان همچون خلیل کرد جان ، تکبیر بر جسم نبیل گشت کشته تن ز شهوت ها و آز شد به بسم الله بسمل در نماز 🖋مصطفی دلشاد تهرانی ادامه دارد... 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ♻️نكات فراز اول سوره مزمل (آیات ۹-۱) بخش سوم 4⃣ در سوره هاي قبلي مرحله چهارم نيز توصيه به تسبيح خدا و سجده شبانه توسط پيامبر را داشتيم: -سوره قاف: فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ {39} وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ {40}و بر آنچه مىگويند صبر كن و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از غروب به ستايش پروردگارت تسبيح گوى {39} و پارهاى از شب و به دنبال سجود [به صورت تعقيب و نافله یا نمازشب] او را تسبيح گوى {40} سوره طور: وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ{48}وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ {49} و در برابر دستور پروردگارت شكيبايى پيشه كن كه تو خود در حمايت مايى و هنگامى كه [از خواب] بر مىخيزى (هنگام بیداری)به نيايش پروردگارت تسبيح گوى {48}و [نيز] پارهاى از شب و در فروشدن ستارگان(پیش از صبح) تسبيحگوى او باش {49} 👈مشاهده مي كنيم در هر دو سوره اولا به تسبيح در بخشي از شب امر شده ثانيا در هر دو ايه ابتدا توصيه به صبر شده و سپس تسبيح.يعني كه تسبيح و حمد و توجه به خدا مهم ترين ابزار صبر است.در سوره مزمل هم كه سياق آيات ابتدايي آن تقويت پيامبر و امر به صبر در برابر گفته هاي مكذبين است، با تفصيل بيشتر،حداقل زمان مورد نياز براي قيام و تهجد شبانه در حدود نيمي از شب بيان شده است. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وسوم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #امربه_معروف 🌹🌹 رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : 🔶لا يَأمُرُ بِالمَعروفِ و َلا يَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفيقٌ بِما يَأمُرُ بِهِ رَفيقٌ فيما يَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فيما يَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فيما يَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما يَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما يَنهى عَنهُ؛ 🔸🔸#امربه_معروف و #نهى_ازمنکر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در #امر و #نهى خود مدارا كند، در #امر و #نهى خود ميانه روى نمايد و به آنچه #امر و #نهى مى كند، دانا باشد . 📚بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 97 ، ص 87 ، ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت بیستم تحریفات معنوی از کتاب ✅شرایط تقدس یك شرط سوم اینكه یك نهضت مقدس باشد این است كه تك و فرد باشد؛ یعنی برقی باشد كه در یك ظلمت كامل بدرخشد، ندایی باشد در میان سكوتها، حركتی باشد در میان سكونهای مطلق؛ یعنی در یك شرایطی كه خفقان به طور كامل حكمفرماست، تمام مردم دیگر قدرت حرف زدن ندارند، تاریكی مطلق، یأس مطلق، ناامیدی مطلق، سكوت مطلق، سكون مطلق است، یك مرتبه یك مرد پیدا می شود، این سكوتها را می شكند، این سكونها را از میان می برد، حركتی می كند، برقی می شود و در میان یك ظلمت می درخشد، تازه دیگران پشت سرش راه می افتند. آیا نهضت حسینی اینچنین بود یا نبود؟ اینچنین بود. امام حسین چنین نهضتی كرده است. امام حسین در این نهضت چه هدفی داشت؟ ما بعد هم می بینیم ائمه ی دین گفته اند عزای چنین حسینی و چنین حادثه ای تا ابد باید زنده بماند. حسین چه هدفی از این نهضت داشت؟ ائمه ی اطهار چرا این همه اصرار داشتند كه عزای حسین زنده بماند؟ این دو را ما می خواهیم بفهمیم. امّا حسین چرا نهضت كرد؟ چه احتیاجی دارد كه ما بخواهیم از خودمان دلیل ذكر كنیم؟ حسین بن علی خودش دلیل نهضتش را بیان كرد، نه یك جا، نه دو جا و نه ده جا. اگر نگفته بود ما حق داشتیم از پیش خودمان ببافیم. فرمود: «اِنّی ما خَرَجْتُ أَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی» در كمال صراحت می گوید دنیای ما را گرفته است، امت جدم شده اند، قیام كردم برای اصلاح، من یك مرد اصلاح طلبم، «اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی» هدفی جز امر به معروف و نهی از منكر ندارم. امام حسین هدف نهضت خودش را روشن كرده است، در كمال روشنایی. همچنین فرمود: «أَ لا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ اَنَّ الْباطِلَ لا یُتَناهی عَنْهُ لِیَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فی لِقاءِ اللّهِ مُحِقّاً» . پس خودش بیان كرده است. https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا صَلاحاً، وَ أَوْسَطَهُ فَلاحاً، وَ آخِرَهُ نَجَاحاً بار خدايا! ابتدای امروزم را خير و صلاح، و ميانه امروزم را رستگاری و پايانش را كاميابی قرار ده بخشی از دعای روز دوشنبه @quranpuyan