بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوهشتم
تمرین #سی_ششم
✅موضوع: #تقويت_روحيه #شکرگزاری
👈حدیث است که:
🔸من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق
واقعا زیباست خدا که به #تشکر ما نیاز ندارد پس #شکر_نعمتهای اورا اینگونه به جا آوریم وزحمات مخلوقات اورا هدر ندهیم
🔹زحمت معلم را با درس خواندن
🔸زحمت کشاورز را با اسراف نکردن مواد غذائی
🔹زحمت رفتگر را با نریختن زباله در خیابان وکوچه و...
#شکر نعمت ،استفاده به اندازه از نعمت های خداهم هست .که قرآن میفرماید:
👈"ولا تنس نصیبک من الدنیا"
چون ما اگر بیشتر از سهم خود مصرف کنیم سبب #ناشکری دیگران میشویم وآنها به جای گمان بد به ما به #خدا_گمان_بد خواهند برد
💫💫پست یکی از مخاطبان کانال و سایت قرآن پويان
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❇ #رجعت چیست؟
❇ آيا در آيات قران به #رجعت اشاره شده است؟
❇شیعه برای #رجعت چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟
⭕قسمت نهم:(قسمت آخر)
يكي ديگر از اياتي كه معتقدين به #رجعت، به ان استناد ميكنند،ايه 95 سوره انبياست. اما در ترجمه و تفسير اين ايه هم اختلاف زيادي وجود دارد.
🔴حَرَامٌ عَلَى قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا أَنَّهُمْ لَا يَرْجِعُون
✴تفسیر ایه 95 سوره انبیا از علامه طباطبایی :
✅معناى آيه اين است كه :
✳آن قريه اى كه عمل صالح توأم با ايمان انجام نداد و امرشان منجر به هلاكت شد، ديگر محال است كه دوباره زنده شود و مافات را تدارك نموده سعى خود را مشكور، و اعمال خود را مكتوب ، و مقبول كند.
🔻🔺و اما اينكه فرمود: ((انهم لا يرجعون ))با اينكه ظاهر كلام اقتضا داشت بفرمايد ((انهم يرجعون )) حق مطلب اين است كه در اين تعبير مجاز عقلى به كار رفته ، يعنى نتيجه تعلق فعل به چيزى در جاى خود متعلق قرار گرفته .
🔻🔺 به عبارت ديگر: آن وضعى كه متعلق فعل بعد از تعلق فعل بدان به خود مى گيرد، در جاى خود متعلق قرار گرفته ، توضيح اينكه نتيجه تعلق حرمت به بازگشت (به سوى دنيا) اين است كه ديگر به دنيا بر نگردند، و اين نتيجه در جاى خود ((رجوع )) كه متعلق حرمت است قرار گرفته .
🔴اگر گفته شود كه : غرض از اين مجاز عقلى چه بوده . و چرا از اول نفرموده ((و حرام على قريه اهلكناها انهم يرجعون - و حرام است بر قريه اى كه هلاكشان كرديم كه برگردند))؟.
در جواب مى گوييم فايده اين مجاز اين است كه نفوذ فعل (حرمت ) را افاده كند. گويا فرموده : آن قدر حرمت نافذ و مؤثر بود كه به محضى كه متعلق به رجوع آنان شد، رجوعشان بدون هيچ فاصله مبدل به عدم رجوع شد.
و نظير اين مجاز عقلى در آيه ((ما منعك الا تسجد اذا امرتك )) به كار رفته ، چون در اين آيه ((منع ))به سجده تعلق گرفته (نه عدم سجده ) ولى از آنجا كه اثرش در جلوگيرى از سجده شديد بوده ، گويى كه سجده را عدم سجده كرد، و لذا عدم سجده كه نتيجه تعلق منع است در جاى خود سجده كه متعلق منع است قرار گرفته .
♦باز نظير آن در آيه ((قل تعالوا اتل ما حرم ربكم عليكم الا تشركوا به شيئا(() به كار رفته ، چون شرك نورزيدن متعلق حرمت قرار گرفته ، با اينكه شرك ورزيدن حرام است ، نه شرك نورزيدن ، البته ما اين دو آيه را در جاى خود به وجه ديگرى نيز توجيه كرده ايم ."
نقل از تفسیر المیزان
✅✅ لذا از ديد علامه طباطبايي نيز نه تنها اين ايه بر رجعت مصطلح دلالت ندارد بلكه اين ايه ،برگشت دوباره اقوام هلاك شده در اثر عذاب به دنيا را منتفي ميداند.
👈 لذا در مجموع ميتوان گفت مفسران در اينكه آيه اي از قران، انچه كه به نام #رجعت ، مصطلح و مشهور شده است را بصراحت بيان كرده باشد، اتفاق نظر ندارند و مبناي اين موضوع، غالبا روايات مي باشد.هر چند كه از نظر آيات قران، امكان وقوع اين امر وجود دارد.
📚برای مطالعه توضيحات بیشتر و قسمتهاي قبلي به لینک زیر مراجعه کنید:
👇👇
https://b2n.ir/991869
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قلم
پیام های آیات ۷-۱ از تفسیر نور
◀️ سوگند به قلم به جای سوگند به بیان،تشویق سوادآموزی و مقام دانش پژوهی است.(مبارزه با بیسوادی و ترغیب به نوشتن و خواندن از برنامه های اولویّت دار اسلام است.)(والقلم و ما یسطرون)
◀️ عصمت و مصونیّت پیامبر در سایه لطف الهی است. «ما أَنْتَ بِنِعْمَهِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ»
◀️ آنچه در برابر فشار تهمت،انسان را پایدار می کند توجه به لطف و پاداش الهی است. «إِنَّ لَکَ لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ»
◀️ اگر از پاداش مردم چشم پوشی کنیم،به پاداش های پایدار الهی می رسیم.
«لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ»
◀️پاداش ابدی برای کسی است که خُلق او عظیم باشد. لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ ... .لَعَلی خُلُقٍ عَظِیم
◀️ تسلّط بر اخلاق عظیم،مقارن تسلط بر راه مستقیم است. «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» (و در جای دیگر می فرماید: «إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»)
◀️ کمالات پیامبر با او عجین است،و او بر آنها تسلط دارد. «لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»
◀️ دفاع از شخصیت های مذهبی که مورد تهمت و تحقیر قرار می گیرند،لازم است. «ما أَنْتَ بِنِعْمَهِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ - إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»
◀️ خداوند پیامبرش را در برابر دشمنان دلداری می دهد. «فَسَتُبْصِرُ وَ یُبْصِرُونَ»
◀️ آینده حقایق را روشن می کند. «فَسَتُبْصِرُ وَ یُبْصِرُونَ»
◀️ کفّاری که با علم و عمد،دلائل روشن انبیا را نپذیرند،سزاوار لقب مجنون هستند. «بِأَیِّکُمُ الْمَفْتُونُ» (همان گونه که ایمان آگاهانه نشانه خردورزی است.)
◀️ نسبت گمراهی به دیگران و یا ادعای هدایت برای خود کارساز نیست.
خداوند است که گمراه واقعی و هدایت یافته واقعی را می شناسد. «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ»
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوهشتم
تمرین #سی_ششم
✅موضوع: #تقويت_روحيه #شکرگزاری
🌹 امام سجّاد(ع) فرمود: خداوند در روز قیامت به بندهاش میفرماید:
🔶🔹أَشَکَرْتَ فُلاناً؟ فَیَقُولُ: بَلْ شَکَرْتُکَ یا رَبِّ . فَیَقُولُ: لَمْ تَشْکُرْنِی إِذْ لَمْ تَشْکُرْهُ أَشْکَرُکُمْ لِلّه أَشْکَرُکُمْ لِلنّاسِ ؛[٥]
♦️♦️آیا از فلانی #تشکّر نمودی؟ او عرض میکند: پروردگارا، بلکه تو را #تشکّر نمودم. خداوند میفرماید: چون از او #سپاسگزاری ننمودی، از من هم #سپاسگزاری ننمودهای. #شکرگزارترین شما نسبت به مردم است .
📚اصول کافی جلد 2ص99
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
✅در قرآن كريم در خصوص نزول قرآن؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر آنها #انزال و #تنزيل است.
❓آيا #انزال با #تنزيل تفاوتي دارد؟ تفاوت معنايي آنها چيست؟
❓آيا انزال و تنزيل به نزول #دفعي و #تدريجي قرآن اشاره دارند؟
🔴قسمت اول:
✴تفكيك #انزال و #تنزيل ودلالت دادن آنها بر نزول دفعي و تدريجي قران،ظاهرا نخستين بار توسط علامه طباطبايي مطرح شده است. ابتدا نظر ايشان را مرور مي كنيم:
"معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم:
🔶كلمه ((تنزيل )) و 🔶كلمه ((انزال )) هر دو به يك معناست و آن فرود آوردن است ، چيزى كه هست غالبا انزال را در مورد فرود آوردن به يك دفعه و تنزيل را در مورد فرود آوردن به تدريج ، استعمال مى كنند و اصل نزول در اجسام به اين است كه جسمى از مكانى بلند به پايين آن مكان فرود آيد و در غير اجسام نيز به معنايى است كه مناسب با اين معنا باشد.
✅ تنزيل خداى تعالى به اين است كه چيزى را كه نزدش مى باشد به موطن و عالم خلق و تقدير فرود آورد، چون همواره خود را در مقامى بلند دانسته و به اوصافى چون على و عظيم و كبير و متعال و رفيع الدرجات و قاهر فوق بندگان ستوده است .
❇❇ در نتيجه وقتى او موجودى را ايجاد مى كند و به عالم خلق و تقدير در مى آورد و يا به عبارت ديگر از عالم غيب به عالم شهادت مى آورد، در حقيقت تنزيلى از ناحيه او محسوب مى شود.
🔻🔺اين دو كلمه ، يعنى #تنزيل و #انزال در كلام خداى تعالى به همين عنايت در اشيايى به كار رفته است.
مثلا درباره لباس فرموده : ((يا بنى آدم قد انزلنا عليكم لباسا يوارى سوآتكم )) .
درباره چارپايان فرموده:((و انزل لكم من الانعام ثمانية ازواج ))
درباره آهن فرموده : ((و انزلنا الحديد فيه باس شديد)) .
درباره مطلق خير فرموده : ((ما يود الذين كفروا من اهل الكتاب و لا المشركين ان ينزل عليكم من خير من ربكم ))
در مطلق موجودات فرموده : ((و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم ))
✳از جمله آياتى كه بر اعتبار اين معنا در خصوص قرآن دلالت مى كند آيه ((انا جعلناه قرآنا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) است ."
تفسير الميزان،سوره شعرا
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
👇👇
https://b2n.ir/149063
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✨ای آینه عصمت زهرا زینب
✨در صبر و وفا بدون همتا زینب
✨تو محرم رازهای مولا بودی
✨چون فاطمه ای ام ابیها زینب
💫میلاد بزرگ بانوی دشت کربلا حضرت زینب علیها السلام بر شیعیان مبارک
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
خدايا!
✨اگر مرا با زنجيرها ببندی،
✨و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى،
✨و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی،
✨و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند
✨و میان من و نیکان جدایى افکنى،
اميدم را از تو نخواهم بريد،
و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند،
و محبتت از ❤️م بيرون نخواهد رفت،
من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد.
قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی( امام سجاد علیه السلام )
@quranpuyan
آیات و جملات #قصار
✅ #تهمت و افترا ممنوع⛔️
سوره مبارکه #نور آیه ۴
وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
خرمشاهی : و کسانی که به زنان پاکدامن تهمت [زنا] میزنند، سپس چهار شاهد نمیآورند، ایشان را هشتاد تازیانه بزنید، و دیگر هرگز شهادت آنان را قبول نکنید، و اینانند که فاسقند
https://goo.gl/6NqfMV
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قلم
پیام های آیات ۱۶-۸ از تفسیر نور
◀️ به شکرانه نعمت های الهی،از منحرفان پرهیز کنید. «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ»
◀️ اخلاق نیکو همراه با دافعه و پرهیز از منحرفان است. «لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ» (آری معنای حُسن خلق،سازش با افراد فاسد نیست.)
◀️ انبیا نیز به تذکّر الهی نیازمندند. «فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ»
◀️ به سوگند مخالفان اعتباری نیست و هر چه بیشتر سوگند خورند بی اعتبارتر است. «لا تُطِعْ کُلَّ حَلاّفٍ»
◀️ در جامعه اسلامی،افراد بی نسب و فرومایه «مَهِینٍ» ،عیب جو«نمیم»،و کسانی که بخل،تجاوز،گناه و خشونت جزء ذاتشان شده است،جایگاه اجتماعی، سیاسی،مدیریّتی ندارند. فَلا تُطِعِ ...
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوهشتم
تمرین #سی_ششم
✅موضوع: #تقويت_روحيه #شکرگزاری
🔶وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ «14»
🔸🔸"و ما انسان را دربارهى پدر و مادرش سفارش كرديم، مادرش او را حمل كرد، در حالى كه هر روز ناتوانتر مىشد، (و شير دادن) و از شير گرفتنش در دو سال است، (به او سفارش كرديم كه) براى من و #پدر و #مادرت #سپاس_گزار، كه بازگشت (همه) فقط به سوى من است".(14)لقمان
👈 به بهانه آن كه كارى، وظيفهى طبيعى فردى است، نبايد از #سپاس و #احسان او، شانه خالى كنيم. (باردارى، امرى طبيعى است، ولى ما مسئوليّت داريم كه به مادر احترام گذاريم و از زحمات او قدردانى كنيم). «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ»
💫🔶- يادى از گذشتهها كنيم تا روحيّهى #شكرگزارى در ما زنده شود. «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ»
يكى از ستايشهايى كه خداوند در قرآن از انبيا دارد، داشتن روحيهى شكرگزارى است.
👈مثلًا دربارهى حضرت نوح با آن همه صبر و استقامتى كه در برابر بىوفايى همسر، فرزند و مردم متحمّل شد، خداوند از #شكر او ياد كرده و او را شاكر مىنامد. «كانَ عَبْداً شَكُوراً» «2»
♦️♦️🍂بارها #خداوند از #ناسپاسى اكثر مردم #شكايت كرده است.
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
✅در قرآن كريم در خصوص نزول قرآن؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر آنها #انزال و #تنزيل است.
❓آيا #انزال با #تنزيل تفاوتي دارد؟ تفاوت معنايي آنها چيست؟
❓آيا انزال و تنزيل به نزول #دفعي و #تدريجي قرآن اشاره دارند؟
🔴قسمت دوم:
ادامه نظر علامه طباطبايي :
🔶"در آياتي که ميگويد قرآن در ماه رمضان و يا در شبي از شبهاي آن نازل شد تعبير به #انزال آمده ، که دلالت بر نازل کردن يکپارچه قرآن دارد ، و در هيچ يک از آنها تعبير به تنزيل نيامده است.
🔸مثلا يکجا فرموده : شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن
🔸 جاي ديگر فرموده : حم و الکتاب المبين انا انزلناه في ليلة مبارکة 🔸در جاي ديگر فرموده : انا انزلناه في ليلة القدر .
✳اين تعبير و نازل شدن يکپارچه به دو اعتبار ميتواند باشد ، يکي به اعتبار اينکه مجموع و روي هم رفته قرآن و يا بعضي از آن يکپارچه و يک دفعه نازل شده هر چند که تک تک آياتش به تدريج نازل شده باشد .
همچنانکه در مورد باران با اينکه قطره قطره نازل ميشود ، ولي به اعتبار اينکه مجموع بارانها و قطرات مفيد فائده بوده تعبير ميکند به اينکه کماء انزلناه من السماء و نيز به همين اعتبار فرموده : کتاب انزلناه اليک مبارک ليدبروا آياته .
❇دوم به اعتبار اينکه کتاب ماوراي آنچه ما با فهم عادي خود از آن ميفهميم ، که معلوم است فهم عادي ما مستلزم آن است که آياتش را #جداجدا #تدبر کنيم ، و خود هم جدا جدا و به تدريج نازل شود ،
حقيقت ديگري دارد که به لحاظ آن حقيقت امري واحد و غير تدريجي است ، و نزولش به #انزال - يک دفعه - است ، نه تنزيل ( نزول بتدريج )"
ترجمة تفسير الميزان ج : 2 - ص
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
👇👇
https://b2n.ir/149063
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅#تهمت و افترا ممنوع⛔️
تهمت زدن به بى گناه از زشت ترین كارهایى است كه اسلام آن را به شدت محكوم ساخته است. آیات قرآن و روایات متعدد اسلامى كه درباره این موضوع وارد شده است، نظر اسلام را در این زمینه روشن مى سازد
🔹سوره #نساء آیه ۱۱۲ :
وَمَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا
فولاد وند : و هر كس خطا يا گناهى مرتكب شود؛ سپس آن را به بىگناهى نسبت دهد، قطعاً بهتان و گناه آشكارى بر دوش كشيده است
https://goo.gl/6NqfMV
💢🔸💢🔸💢🔸💢💢💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan