eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
660 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره پیام های آیات ۷-۱ از تفسیر نور ◀️ سوگند به قلم به جای سوگند به بیان،تشویق سوادآموزی و مقام دانش پژوهی است.(مبارزه با بیسوادی و ترغیب به نوشتن و خواندن از برنامه های اولویّت دار اسلام است.)(والقلم و ما یسطرون) ◀️ عصمت و مصونیّت پیامبر در سایه لطف الهی است. «ما أَنْتَ بِنِعْمَهِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ» ◀️ آنچه در برابر فشار تهمت،انسان را پایدار می کند توجه به لطف و پاداش الهی است. «إِنَّ لَکَ لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ» ◀️ اگر از پاداش مردم چشم پوشی کنیم،به پاداش های پایدار الهی می رسیم. «لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ» ◀️پاداش ابدی برای کسی است که خُلق او عظیم باشد. لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ ... .لَعَلی خُلُقٍ عَظِیم ◀️ تسلّط بر اخلاق عظیم،مقارن تسلط بر راه مستقیم است. «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» (و در جای دیگر می فرماید: «إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ») ◀️ کمالات پیامبر با او عجین است،و او بر آنها تسلط دارد. «لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» ◀️ دفاع از شخصیت های مذهبی که مورد تهمت و تحقیر قرار می گیرند،لازم است. «ما أَنْتَ بِنِعْمَهِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ - إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» ◀️ خداوند پیامبرش را در برابر دشمنان دلداری می دهد. «فَسَتُبْصِرُ وَ یُبْصِرُونَ» ◀️ آینده حقایق را روشن می کند. «فَسَتُبْصِرُ وَ یُبْصِرُونَ» ◀️ کفّاری که با علم و عمد،دلائل روشن انبیا را نپذیرند،سزاوار لقب مجنون هستند. «بِأَیِّکُمُ الْمَفْتُونُ» (همان گونه که ایمان آگاهانه نشانه خردورزی است.) ◀️ نسبت گمراهی به دیگران و یا ادعای هدایت برای خود کارساز نیست. خداوند است که گمراه واقعی و هدایت یافته واقعی را می شناسد. «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🌹 امام سجّاد(ع) فرمود: خداوند در روز قیامت به بنده‎اش می‎فرماید: 🔶🔹أَشَکَرْتَ فُلاناً؟ فَیَقُولُ: بَلْ شَکَرْتُکَ یا رَبِّ . فَیَقُولُ: لَمْ تَشْکُرْنِی إِذْ لَمْ تَشْکُرْهُ أَشْکَرُکُمْ لِلّه أَشْکَرُکُمْ لِلنّاسِ ؛[٥] ♦️♦️آیا از فلانی نمودی؟ او عرض می‎کند: پروردگارا، بلکه تو را نمودم. خداوند می‎فرماید: چون از او ‎گزاری ننمودی، از من هم ‎گزاری ننموده‎ای. شما نسبت به مردم است . 📚اصول کافی جلد 2ص99 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅در قرآن كريم در خصوص نزول قرآن؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر آنها و است. ❓آيا با تفاوتي دارد؟ تفاوت معنايي آنها چيست؟ ❓آيا انزال و تنزيل به نزول و قرآن اشاره دارند؟ 🔴قسمت اول: ✴تفكيك و ودلالت دادن آنها بر نزول دفعي و تدريجي قران،ظاهرا نخستين بار توسط علامه طباطبايي مطرح شده است. ابتدا نظر ايشان را مرور مي كنيم: "معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم: 🔶كلمه ((تنزيل )) و 🔶كلمه ((انزال )) هر دو به يك معناست و آن فرود آوردن است ، چيزى كه هست غالبا انزال را در مورد فرود آوردن به يك دفعه و تنزيل را در مورد فرود آوردن به تدريج ، استعمال مى كنند و اصل نزول در اجسام به اين است كه جسمى از مكانى بلند به پايين آن مكان فرود آيد و در غير اجسام نيز به معنايى است كه مناسب با اين معنا باشد. ✅ تنزيل خداى تعالى به اين است كه چيزى را كه نزدش مى باشد به موطن و عالم خلق و تقدير فرود آورد، چون همواره خود را در مقامى بلند دانسته و به اوصافى چون على و عظيم و كبير و متعال و رفيع الدرجات و قاهر فوق بندگان ستوده است . ❇❇ در نتيجه وقتى او موجودى را ايجاد مى كند و به عالم خلق و تقدير در مى آورد و يا به عبارت ديگر از عالم غيب به عالم شهادت مى آورد، در حقيقت تنزيلى از ناحيه او محسوب مى شود. 🔻🔺اين دو كلمه ، يعنى و در كلام خداى تعالى به همين عنايت در اشيايى به كار رفته است. مثلا درباره لباس فرموده : ((يا بنى آدم قد انزلنا عليكم لباسا يوارى سوآتكم )) . درباره چارپايان فرموده:((و انزل لكم من الانعام ثمانية ازواج )) درباره آهن فرموده : ((و انزلنا الحديد فيه باس شديد)) . درباره مطلق خير فرموده : ((ما يود الذين كفروا من اهل الكتاب و لا المشركين ان ينزل عليكم من خير من ربكم )) در مطلق موجودات فرموده : ((و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم )) ✳از جمله آياتى كه بر اعتبار اين معنا در خصوص قرآن دلالت مى كند آيه ((انا جعلناه قرآنا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) است ." تفسير الميزان،سوره شعرا ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/149063 https://eitaa.com/quranpuyan
✨ای آینه عصمت زهرا زینب ✨در صبر و وفا بدون همتا زینب ✨تو محرم رازهای مولا بودی ✨چون فاطمه ای ام ابیها زینب 💫میلاد بزرگ بانوی دشت کربلا حضرت زینب علیها السلام بر شیعیان مبارک https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خدايا! ✨اگر مرا با زنجيرها ببندی، ✨و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى، ✨و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی، ✨و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند ✨و میان من و نیکان جدایى افکنى، اميدم را از تو نخواهم بريد، و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند، و محبتت از ❤️م بيرون نخواهد رفت، من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد. قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی( امام سجاد علیه السلام ) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات و جملات و افترا ممنوع⛔️ سوره مبارکه آیه ۴ وَالَّذِينَ يَرْ‌مُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْ‌بَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ خرمشاهی : و کسانی که به زنان پاکدامن تهمت [زنا] می‌زنند، سپس چهار شاهد نمی‌آورند، ایشان را هشتاد تازیانه بزنید، و دیگر هرگز شهادت آنان را قبول نکنید، و اینانند که فاسقند https://goo.gl/6NqfMV کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره پیام های آیات ۱۶-۸ از تفسیر نور ◀️ به شکرانه نعمت های الهی،از منحرفان پرهیز کنید. «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ» ◀️ اخلاق نیکو همراه با دافعه و پرهیز از منحرفان است. «لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ» (آری معنای حُسن خلق،سازش با افراد فاسد نیست.) ◀️ انبیا نیز به تذکّر الهی نیازمندند. «فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ» ◀️ به سوگند مخالفان اعتباری نیست و هر چه بیشتر سوگند خورند بی اعتبارتر است. «لا تُطِعْ کُلَّ حَلاّفٍ» ◀️ در جامعه اسلامی،افراد بی نسب و فرومایه «مَهِینٍ» ،عیب جو«نمیم»،و کسانی که بخل،تجاوز،گناه و خشونت جزء ذاتشان شده است،جایگاه اجتماعی، سیاسی،مدیریّتی ندارند. فَلا تُطِعِ ... 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🔶وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى‌ وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ «14» 🔸🔸"و ما انسان را درباره‌ى پدر و مادرش سفارش كرديم، مادرش او را حمل كرد، در حالى كه هر روز ناتوان‌تر مى‌شد، (و شير دادن) و از شير گرفتنش در دو سال است، (به او سفارش كرديم كه) براى من و و ، كه بازگشت (همه) فقط به سوى من است".(14)لقمان 👈 به بهانه آن كه كارى، وظيفه‌ى طبيعى فردى است، نبايد از و او، شانه خالى كنيم. (باردارى، امرى طبيعى است، ولى ما مسئوليّت داريم كه به مادر احترام گذاريم و از زحمات او قدردانى كنيم). «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ» 💫🔶- يادى از گذشته‌ها كنيم تا روحيّه‌ى در ما زنده شود. «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ» يكى از ستايش‌هايى كه خداوند در قرآن از انبيا دارد، داشتن روحيه‌ى شكرگزارى است. 👈مثلًا درباره‌ى حضرت نوح با آن همه صبر و استقامتى كه در برابر بى‌وفايى همسر، فرزند و مردم متحمّل شد، خداوند از او ياد كرده و او را شاكر مى‌نامد. «كانَ عَبْداً شَكُوراً» «2» ♦️♦️🍂بارها از اكثر مردم كرده است. ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅در قرآن كريم در خصوص نزول قرآن؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر آنها و است. ❓آيا با تفاوتي دارد؟ تفاوت معنايي آنها چيست؟ ❓آيا انزال و تنزيل به نزول و قرآن اشاره دارند؟ 🔴قسمت دوم: ادامه نظر علامه طباطبايي : 🔶"در آياتي که مي‏گويد قرآن در ماه رمضان و يا در شبي از شبهاي آن نازل شد تعبير به آمده ، که دلالت بر نازل کردن يکپارچه قرآن دارد ، و در هيچ يک از آنها تعبير به تنزيل نيامده است. 🔸مثلا يکجا فرموده : شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن 🔸 جاي ديگر فرموده : حم و الکتاب المبين انا انزلناه في ليلة مبارکة 🔸در جاي ديگر فرموده : انا انزلناه في ليلة القدر . ✳اين تعبير و نازل شدن يکپارچه به دو اعتبار مي‏تواند باشد ، يکي به اعتبار اينکه مجموع و روي هم رفته قرآن و يا بعضي از آن يکپارچه و يک دفعه نازل شده هر چند که تک تک آياتش به تدريج نازل شده باشد . همچنانکه در مورد باران با اينکه قطره قطره نازل مي‏شود ، ولي به اعتبار اينکه مجموع بارانها و قطرات مفيد فائده بوده تعبير مي‏کند به اينکه کماء انزلناه من السماء و نيز به همين اعتبار فرموده : کتاب انزلناه اليک مبارک ليدبروا آياته . ❇دوم به اعتبار اينکه کتاب ماوراي آنچه ما با فهم عادي خود از آن مي‏فهميم ، که معلوم است فهم عادي ما مستلزم آن است که آياتش را کنيم ، و خود هم جدا جدا و به تدريج نازل شود ، حقيقت ديگري دارد که به لحاظ آن حقيقت امري واحد و غير تدريجي است ، و نزولش به - يک دفعه - است ، نه تنزيل ( نزول بتدريج )" ترجمة تفسير الميزان ج : 2 - ص ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/149063 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه إِلَهِی تَوَلَّ مِنْ أَمْرِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ خدایا کارم را چنان‏که سزاوار آنى بر عهده‏ گیر "فرازی از مناجات شعبانیه" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات و افترا ممنوع⛔️ تهمت زدن به بى گناه از زشت ترین كارهایى است كه اسلام آن را به شدت محكوم ساخته است. آیات قرآن و روایات متعدد اسلامى كه درباره این موضوع وارد شده است، نظر اسلام را در این زمینه روشن مى سازد 🔹سوره آیه ۱۱۲ : وَمَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْ‌مِ بِهِ بَرِ‌يئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا فولاد وند : و هر كس خطا يا گناهى مرتكب شود؛ سپس آن را به بى‌گناهى نسبت دهد، قطعاً بهتان و گناه آشكارى بر دوش كشيده است https://goo.gl/6NqfMV 💢🔸💢🔸💢🔸💢💢💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا