eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته :✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته در طول هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم. موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود: 👇👇 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)عدم انتشار اخبار و پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) 19) 20) 21) 22) 23) 24) 25) 26) عدم با و مسخره کنندگان ایات خدا 27) از 28) و 29) و 30) حفظ و با ان 31) اجتناب از و از حقوق ديگران 32) به 33) 34) و 35) دادن و 36) ❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟ ❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟ ❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟ 💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟ نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد @Farpuy تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅در قرآن كريم در خصوص نزول قرآن؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر آنها و است. ❓آيا با تفاوتي دارد؟ تفاوت معنايي آنها چيست؟ ❓آيا انزال و تنزيل به نزول و قرآن اشاره دارند؟ 🔴قسمت چهارم: تامل و نقد نظر الميزان ✳علامه طباطبايي در الميزان ،بيان كرده است: 🔸1- "غالبا انزال را در مورد فرود آوردن به يك دفعه و تنزيل را در مورد فرود آوردن به تدريج ، استعمال مى كنند. 🔸2-در آياتي که مي‏گويد قرآن در ماه رمضان و يا در شبي از شبهاي آن نازل شد تعبير به انزال آمده ، که دلالت بر نازل کردن يکپارچه قرآن دارد ، و در هيچ يک از آنها تعبير به تنزيل نيامده است . و اين تعبير و نازل شدن يکپارچه به دو اعتبار مي‏تواند باشد ، يکي به اعتبار اينکه مجموع و روي هم رفته قرآن و يا بعضي از آن يکپارچه و يک دفعه نازل شده هر چند که تک تک آياتش به تدريج نازل شده باشد ." ♦♦ در خصوص اين نظر، نكات زير قابل تامل است: 🔻🔺1-در الميزان ،مستند اينكه غالبا انزال را در مورد فرود دفعي و تنزيل،در فرود تدريجي استعمال ميكنند،بيان نشده است. در لغت نامه هاي مشهور و نيز ساير تفاسير اين امر مشاهده نميشود. در خود قران هم چنين تعميمي قابل تاييد نيست. 🔻🔺2-اين دو فعل علاوه بر نزول قران، در موارد ديگري نيز استعمال شده است كه بررسي ها نشانگر آن است كه اين دو فعل براي يك موضوع (مفعول) خاص استفاده شده و👈 كاربرد ان ارتباطي به نزول يكجا يا تدريجي انها ندارد. مثالهاي ديگري از استفاده از افعال نزل و انزل در قران ✳الف:نزول باران 1-قاف/9: وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَكًا 2-مومنون/18: وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ 3-فرقان/48: وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا 4-حجر/22: فَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ ✳ب:نزول من و سلوي بر بني اسراييل 1-طه/80: يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ قَدْ أَنْجَيْنَاكُمْ مِنْ عَدُوِّكُمْ وَوَاعَدْنَاكُمْ جَانِبَ الطُّورِ الْأَيْمَنَ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى ﴿۸۰﴾ 2-بقره/57: وَأَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ ✒ سيدكاظم فرهنگ ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇 https://b2n.ir/149063 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا رب! ازپنجره‌روزگار به درخت عمر که‌مينگرم خوشتر از ياد‌ونام زیبایت ثمری‌نيست یا ارحم الراحمین روزمان را با نام و ذکرت آغاز میکنیم به امیدخودت ای مهربانترین مهربانان سلام صبح بخیر @quranpuyan
📖 ؟ ✴️ همگان تسبیح گوی دلدار سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الاَرضِ وَ هُوَ العَزیزُ الحَکیمُ آن چه در آسمان ها و آنچه در زمین است، برای خدا تسبیح می کنند و اوست عزیز حکیم. حشر/۱ بعضی گفته اند مراد از تسبیح موجودات، تسبیح تکوینی است، نه تشریعی، یعنی همه موجودات به زبان حال، نه زبان قال، خدا را تسبیح و تنزیه می کنند... اما به نظر می رسد مراد قرآن از تسبیح موجودات، تسبیح با زبان باشد، زیرا : اگر آفرینش حکیمانه موجودات نشانه تسبیح باشد، ما این نشانه را می فهمیم،  در حالی که خداوند در آیه ای دیگر (اسراء/۴۴) می فرماید: «شما تسبیح موجودات را نمی فهمید» تفسیر نور/ج۱۱/ص۵۳۳ http://yon.ir/Qpsm214 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✅ پیام های آیات ۴۱-۳۳ از تفسیر نور ◀️ در تربیت و ارشاد،باید همراه هشدار،تشویق نیز باشد. «وَ لَعَذابُ الْآخِرَهِ أَکْبَرُ - إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ» ◀️ باغ های بهشت مملو از نعمت است،بر خلاف باغ های دنیوی که در کنار نعمت هایش دردسرها و آفت هایی است.(جنات النعیم) ◀️ کیفر و پاداش،بر اساس عدالت است. «أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کَالْمُجْرِمِینَ» ◀️ عدالت را هر وجدان و فطرت سالمی می پسندد. «أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کَالْمُجْرِمِینَ» ◀️ استناد واستدلال باید یا به کتاب آسمانی باشد که حجّت است: «أَمْ لَکُمْ کِتابٌ» و یا به عقل «ما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» یا بر اساس تعهّد و پیمان«ام لکم ایمان بالغه» ◀️ کتاب های آسمانی تابع تمایلات لجام گسیخته انسان ها نیست. أَمْ لَکُمْ کِتابٌ ... إِنَّ لَکُمْ فِیهِ لَما تَخَیَّرُونَ (در هیچ کتاب آسمانی نیامده که هر چه خواستید بشود.) ◀️ خداوند،هیچ تعهّدی نداده که حقیقت همان چیزی است که شما حکم می کنید. أَمْ لَکُمْ أَیْمانٌ ... إِنَّ لَکُمْ لَما تَحْکُمُونَ. 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ♦️🔶 و در قران 👌در سوره هاي نسا و نجم ،قران مخاطبان را از نهي كرده و را نكوهش كرده است. 👈سوره نسا ايه 49: 🔶" الم تر الى الّذين يزكون انفسهم بل اللّه يزكى من يشاء و لا يظلمون فتيلا"(49) 🔶مگر آن كسان را خود را به عنوان پاكى مى ستايند، نمى بينى با اين كه خداى تعالى است كه هر كس را بخواهد پاك و تزكيه مى كند، و احدى در اين كار استقلال ندارد، و مردم حتى يك خردل ستم نمى شوند (49) 🔹🔸راغب در مفردات ميگويد:اين قسم از درباره خويشتن و اين كه كسى خود را بستايد مذموم است، و خداى تعالى از آن نهى كرده مى فرمايد: (لا تزكوا انفسكم )، و نهى خداى تعالى از اين قسم ، خود نوعى تاءديب بندگان است، چون مدح كردن انسان از خود، هم از نظر عقل و هم از نظر شرع قبيح است، 👈و به همين جهت وقتى از حكيمى پرسيدند آن چه عملى است كه با اين كه حق است زشت است ؟ گفت : اين كه كسى خود را به كمالى كه دارد كند، اين گفتار راغب بود. 💫💫ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2859_khwdstyy-mmnw-nhy-qrn-z-khwd-r-bh-pky-w-tqw--stwdn.aspx   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅در قرآن كريم در خصوص نزول قرآن؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر آنها و است. ❓آيا با تفاوتي دارد؟ تفاوت معنايي آنها چيست؟ ❓آيا انزال و تنزيل به نزول و قرآن اشاره دارند؟ 🔴قسمت پنجم:ادامه تامل و نقد نظر الميزان : 🔸3-در مورد خود قران نيز بعنوان نمونه چهار آيه زير قابل تامل است: 🔹انعام/7:وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ ✅در اين آيه كه در پاسخ به بهانه جويي مشركان براي نزول دفعي قران بصورت يك كتاب(مشابه تورات) نازل شده خداوند ميفرمايد اگر اين چنين هم ميشد باز اتهام سحر ميزدند و ايمان نمي اوردند. 👈 و براي اين كتاب با نزول دفعي هم فعل نزلنا استفاده شده در حاليكه مطابق نظر علامه،از انجا كه نزول دفعي است،فعل انزلنا بايد استفاده ميشد. 🔹صاد/29كتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ✅در اين ايه،هدف نزول قران،تدبر در ايات قران توسط مردم بيان شده است .انچه كه در دست مردم است و قابل تدبر مي باشد همين قراني است كه بتدريج نازل شده 👈 و در صورت صحت اطلاق نظر علامه مي بايست فعل نزلنا( با مصدر تنزيل)در اين ايه استفاده شود حال انكه فعل انزلناه(با مصدر انزال) استفاده شده است.كتابي كه بصورت يكجا و در ابتداي نزول(مطابق نظر علامه) بر پيامبر نازل شده، در دسترس مردم نبوده تا بتوانند تدبر نمايند. 🔹فرقان :وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً ۚ كَذَٰلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ ۖ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا ترجمه : و کسانى که کافر شدند، گفتند: «چرا قرآن يکجا بر او نازل نشده است؟» اين گونه [ما آن را به تدريج نازل کرديم‌] تا قلبت را به وسيله آن استوار گردانيم، و آن را به آرامى [بر تو] خوانديم. ✅در اينجا ايراد كافران به عدم نزول يكجا و دفعي قران بيان شده كه از فعل نُزِّلَ استفاده شده در صورتيكه در صورت صحت نظر علامه،بايد در اينجا فعل انزل استفاد ميشد. ✒سيدكاظم فرهنگ ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇 https://b2n.ir/149063 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه 💠إِلَهِی لا تُخَیِّبْ ظَنِّی مِنْ رَحْمَتِکَ ✨اى خداى من،گمانم را از رحمتت ناامید مساز https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ سوره نساء/۷۶ : إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا مکر و سياست شيطان بسيار سست و ضعيف است. نترسيد هرگز ز بيم شکست    که سست است تدبير ابليس پست Feeble indeed is Satan's plot. مأخذ نثر : قرآن مجید با ترجمه دکتر مهدی الهی قمشه ای مأخذ نظم :  قرآن مجید با ترجمه شعری اميد مجد مأخذ انگليسی : قرآن مجید با ترجمه طاهره صفارزاده 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ♦️🔸يكي از ريشه هاي ، كردن ديگران و خود را برتر دانستن است. 👈قران در چند جا ،بندگان را از قضاوت و مقايسه برحذر داشته و كار و انسانها را منحصر به دانسته است. ✨💫از جمله در سوره اسراء: 🔶وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا ﴿۵۳﴾ انصاریان: و به بندگانم بگو: سخنی را که نیکوتر است، بگویند؛ زیرا شیطان میان آنان [به سبب سخنان زشت و بی منطق] دشمنی و نزاع می افکند، زیرا شیطان همواره برای انسان دشمنی آشکار است. 🔶🔹رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِنْ يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِنْ يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا ﴿۵۴﴾انصاریان: پروردگارتان به شما داناتر است، اگر بخواهد شما را مورد رحمت قرار می دهد و اگر بخواهد عذابتان می کند. و ما تو را بر آنان نگهبان و کارساز نفرستاده ایم. 🔶علامه طباطبايي در تفسير اين ايات در الميزان چنين گفته است: 👌وبه هر حال جمله ((ربّكم اعلم بكم ان يشا يرحمكم اوان يشا يعذّبكم (( در مقام تعليل امرى است كه قبلا كرده بود،واين معنا را مى رساند كه ((خداوند دوست دارد كه مؤ منين از سخن درشت با يكديگر دورى كنند ونسبت به سعادت وشقاوت يكديگر - كه خدا به آن داناتر است - نكنند ومثلا نگويند فلانى چون پيروى رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله وسلم ) را كرده سعيد وآن ديگرى كه نكرده شقى است ، فلانى اهل بهشت وآن ديگرى اهل جهنم است (( زيرا: كس نمى داند در اين بحر عميق سنگريزه قرب دارد يا عقيق 💫💫ترجمه تفسير الميزان جلد 13 صفحه : 164 ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2859_khwdstyy-mmnw-nhy-qrn-z-khwd-r-bh-pky-w-tqw--stwdn.aspx   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅در قرآن كريم در خصوص نزول قرآن؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر آنها و است. ❓آيا با تفاوتي دارد؟ تفاوت معنايي آنها چيست؟ ❓آيا انزال و تنزيل به نزول و قرآن اشاره دارند؟ 🔴قسمت ششم:ادامه تامل و نقد نظر الميزان،قسمت اخر 🔸3-در مورد خود قران نيز بعنوان نمونه چهار آيه زير قابل تامل است: 🔹انعام/7:وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ ✅در اين آيه كه در پاسخ به بهانه جويي مشركان براي نزول دفعي قران بصورت يك كتاب(مشابه تورات) نازل شده خداوند ميفرمايد اگر اين چنين هم ميشد باز اتهام سحر ميزدند و ايمان نمي اوردند. 👈 و براي اين كتاب با نزول هم فعل نزلنا استفاده شده در حاليكه مطابق نظر علامه،از انجا كه نزول دفعي است،فعل بايد استفاده ميشد. 🔹صاد/29كتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ✅در اين ايه،هدف نزول قران،تدبر در ايات قران توسط مردم بيان شده است .انچه كه در دست مردم است و قابل تدبر مي باشد همين قراني است كه بتدريج نازل شده و در صورت صحت اطلاق نظر علامه مي بايست فعل نزلنا( با مصدر تنزيل)در اين ايه استفاده شود حال انكه فعل انزلناه(با مصدر انزال) استفاده شده است.كتابي كه بصورت يكجا و در ابتداي نزول(مطابق نظر علامه) بر پيامبر نازل شده، در دسترس مردم نبوده تا بتوانند تدبر نمايند.بلکه همین قران تدریجا نازل شده است. 🔹فرقان :وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً ۚ كَذَٰلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ ۖ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا ترجمه : و کسانى که کافر شدند، گفتند: «چرا قرآن يکجا بر او نازل نشده است؟» اين گونه [ما آن را به تدريج نازل کرديم‌] تا قلبت را به وسيله آن استوار گردانيم، و آن را به آرامى [بر تو] خوانديم. ✅در اينجا ايراد كافران به عدم نزول يكجا و دفعي قران بيان شده كه از فعل نُزِّلَ استفاده شده در صورتيكه در صورت صحت نظر علامه،بايد در اينجا فعل انزل استفاد ميشد. 🔹فرقان :وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا إِفْكٌ افْتَرَاهُ وَأَعَانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاءُوا ظُلْمًا وَزُورًا و كسانى كه كفر ورزيدند گفتند اين [كتاب] جز دروغى كه آن را بربافته [چيزى] نيست و گروهى ديگر او را بر آن يارى كرده‏ اند و قطعا [با چنين نسبتى] ظلم و بهتانى به پيش آوردند 🔹وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَى عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا و گفتند افسانه ‏هاى پيشينيان است كه آنها را براى خود نوشته و صبح و شام بر او املا مى ‏شود 🔹قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا بگو آن را كسى نازل ساخته است كه راز نهانها را در آسمانها و زمين مى‏ داند و هموست كه همواره آمرزنده مهربان است . ✅در اينجا هم كافران،همين قران در دسترس و نازل شده تدريجي را ساخته پيامبر با همكاري ديگران عنوان مي كنند اما خداوند در پاسخ انرا به خودش نسبت ميدهد و از افعل استفاده كرده است نه نزّل. 👈👈 لذا نظر علامه طباطبایی مبنی بر استفاده از افعال مصدر و با توجه به نزول دفعی یا تدریجی قران،نمیتواند مطلق و تبیین کننده این اختلاف در تمام موارد باشد. به نظر میرسد همان اختلاف کلی باب افعال و تفعیل یعنی تاکید بر فاعل (در باب افعال) یا مفعول(در باب تفعیل) در این مارد نیز میتواند جاری و قابل توجه باشد. ✒سيدكاظم فرهنگ 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇 https://b2n.ir/149063 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
"ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما." خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (56)سوره احزاب✨✨🍃 God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect. 🔸🔸🔸 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا