.
✴️ #پرسشوپاسخقرآني.
❓آیا تصدی مناصبی مانند #قضاوت_و_مرجعیت برای #زنان، از نظر قران ممنوع است؟
در قسمتهای قبلی نظرات آیت الله جناتی و آیت الله صانعی ارائه شد.
🛑 قسمت پنجم :
♦️منعی برای #مرجع_تقلید بودن #زنان نیست
✅ایت الله دکتر #صادقي_تهراني بر اساس نوع نگاه خود و با استناد به آيات قرآن،شرط لازم براي مرجعيت
را تنها اعلم و اتقي بودن دانسته و زنده و مرده بودن يا #زن ومرد بودن را مهم نمي دانند.
🔶مسأله ی 14- «تقليد» و به عبارت بهتر و زيباتر «اتّباع از احْسَن القول»، تنها پيروى از بهترين نظرات فقيهان متعهد است و فقط بدليل اين كه اين فتاوى بهتر و به حقيقت نزديك تر است، مورد اتباع مى باشد،
👈كه اگر صاحب اين نظر زنده يا مرده باشد، بالغ و يا نابالغ، مرد يا زن يا خواجه و در هر شرائطى كه برشمرده اند باشد يا نباشد، تنها اعلم و اتقى بودنش شرط است و ديگر هيچ، كه فقط همين راه سالم ترين و مطمين ترين راه انتخاب براى بهترين رأى مى باشد، و تنها همين اساس بايستگى و لزوم اين پيروى است.
✅آیت الله #فیاض نیز بر این باور است که از لحاظ تئوری هیچ گونه مدرک شرعی عبادی در ممانعت از تصدی منصب اجتهاد مطلق در شریعت یا منصب قضاوت از سوی زن وجود ندارد⭕️ و اجماع های نقل شده در مخالفت با این مسئله نیز عبادی نیستند چرا که از لحاظ تئوری عقل زن از انجام این دو کار ناتوان نیست در صورتی که برای به دست آوردن ابزارهای لازم آن کار کند، ایشان همچنین بر این باور است که زن می تواند تقریبا در همه زمینه ها کار مرد فعالیت کند اگر عفت، حجاب و کرامت خود را حفظ کند.
💫نقل از سایت شفقنا
💫جهت مطالعه مجموع نظرات در این موضوع لینک زیر را مطالعه بفرمائید
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5177_y-tSdy-mnSby-mnnd-qDwt-w-mrjyt-bry-znn--z-nZr-qrn-mmnw-st.aspx
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چو بیند روی تو ای نازنین گل
کند بر تو هزاران آفرین گل
تو با این حسن اگر در گلشن آیی
نهد پیش رخت رو بر زمین گل
اگر بلبل کند ذکر تو در باغ
ز نامت نقش گیرد چون نگین گل
چو از ذکر لبت شیرین کند کام
شود در حلق زنبور انگبین گل
#سیف_فرغانی
سلام
صبح بخیر
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#خدا
بسم الله الرحمن الرحیم
لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ
خدایى جز او نیست، بازگشت به سوى اوست.
سوره غافر ، آیه ۳
نمیتوان خدایی دیگر را یافت، و نمیتوان از پرودگار گریخت، جایی بجز درگاه خداوند مشکلات حل نخواهند شد، چرا که خداوند خالق ماست و همه به سوی او باز خواهیم گشت، عده ای خدایانی دیگر برای خود میگزینند بدون آنکه خود مطلع باشند، کسی که بیش از حد به مال دنیا دل میبندد یا به فرزند و همسر و هرچیزی بیش از حد در می بندد، در حقیقت خدایی دیگر برای خود انتخاب کرده یا حداقل چند عشق را در دل خود را داده، فراموش نکنیم همه از خداییم و بسوی او باز خواهیم گشت…
🆔 @quranpuyan
💐💐💐💐💐💐💐💐
بنام خدا و با سلام به مخاطبان عزیز
✳️✳️ #برنامه جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ #قرآنپویان
1️⃣ بعد از اذان صبح #دعاهای_روزانه /پیام صبحگاهی
2️⃣ساعت 8 : نکات زیبا و آموزنده قرآنی
3️⃣ ساعت ۱۱: #قرآنفهمیبرایهمه (#تدبر و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول)
4️⃣ساعت13: #تلاوت_ترتیل یک صفحه از قران کریم به همراه #ترجمه
و توضیح
5️⃣ساعت 20: #پرسشوپاسخ در آيات و موضوعات قرآني
✅شناسه كانال قرآنپويان در پیام رسان هاي #تلگرام، #ایتا، #گپ و #بله :
@quranpuyan
💐💐حضور کلیه عزیزان علاقه مند به مباحث قرآنی را ارج مینهیم.
💢💢آدرس سایت: 👇👇
www.quranpuyan.com
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣ تدبر در سوره #ذاریات
🔹 نکات فراز آیات ۱۴-۷ سوره ذاریات
۱- آیه 3 سوره نبا مشابه ایات ابتدایی سوره ذاریات است. در انجا هم یوم الفصل و جزای اخروی،باخبری عظیم که مردم در ان نظری متفاوت از حق دارند،معرفی شد. عم یتسائلون عن النبا العظیم الذی هم فیه مختلفون
۲- در سوره بروج کسانی که مومنین را بخاطر انصراف از ایمانشان به خدا به شکنجه و دردسر میاندازند،با عنوان الذین فتنوالمومنین والمومنات توصیف شدند. در سوره ذاریات بیان میشود که در روز قیامت،همه انهایی که قیامت را تکذیب میکردند در آتش عذاب جهنم مفتون میشوند.
۳- سوگند به آسمان دارایِ یک مشخصه در سه سوره بیان شده است:سوره طارق : والسماء ذات الرجع،سوره بروج: والسماء ذات البروج،سوره ذاریات: والسماء ذات الحبک
۴- خراص از ریشه خرص: اصل الواحد در اين ماده، تحت تأثير واقع شدن و اختلاف براساس گمان است، بدون اينكه بر اساسي محكم و اصلي استوار مستند باشد و اين معنا بعد از به وجود آمدن گماني كه به آن اعتماد شود، پديد ميآيد. مانند: خَرصُ النَّخلِ و الثَّمَرِ: يعني چيدن خرما و ميوه پيش از رسيدن آنها و تفسير اين ماده به كذب، درست نيست
التحقیق فی کلمات القران
🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ
https://v.ht/zariyat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ #امروز_9_آذر روز بزرگداشت #شيخ_مفيد نام گذاري شده است.به اين بهانه ،مطالبي پيرامون ايشان و روش تفسيري ايشان ارايه ميشود:👇👇
1⃣-مختصري از زندگي نامه شيخ مفيد
"حمّد بن مُحمّد بن نَعمان ملقب به شیخ مُفید و معروف به ابن المعلّم، فقیه و متکلم و از علمای برجسته شیعه سده ۴ هجری قمری بود.
🔹شیخ مفید در ذیقعده سال ۳۳۶ (قمری) در نزدیکی بغداد متولد شد. او استاد شیخ طوسی و سید مرتضی علمالهدی بود. او فقیه و کلامی شیعی بود که بسیار در علم کلام تبحر داشت و مکتب کلامی شیعه در عصر او به اوج کمال رسید.
او در مناظرات دینی مهارت خاصی داشت و مناظراتش با قاضی عبدالجبار رئیس فرقه معتزله بغداد و قاضی ابوبکر باقلانی رئیس اشاعره معروف بود.
👌او مورد تحسین و احترام بزرگان اهل تسنن از قبیل، ابن حجر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و دیگران بود.
🔹شیخ طوسی دربارهٔ او در الفهرست مینویسد: «محمد بن محمد بن نعمان، معروف به ابن المعلم (ابوالعلی معری این لقب را به وی داده)، از متکلمان امامیه است. درعصر خویش ریاست و مرجعیت شیعه به او منتهی گردید. در فقه و کلام بر هر کس دیگر مقدم بود. حافظه خوب و ذهن دقیق داشت و در پاسخ به سؤالات حاضرجواب بود. او بیش از ۲۰۰ جلد کتاب کوچک و بزرگ دارد.»
🔶 شیخ مفید در شب جمعه ۳ رمضان ۴۱۳ در بغداد، در سن ۷۵ سالگی درگذشت. هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع کردند و سید مرتضی علمالهدی بر او نمازگزارد و در پایین پای محمد بن علی التقی (پیشوای نهم شیعیان) و استادش ابن قولویه مدفون گردید.
👈ابويعلي جعفري كه داماد #شیخ_مفيد بوده است، گفته: (مفيد شبها مختصري مي خوابيد، باقي را به نماز يامطالعه يا تدريس يا تلاوت قرآن مجيد مي گذرانيد).
@quranpuyan
2⃣-روش تفسیری شیخ مفید
#شیخ_مفيد،کتاب تفسیری مستقل تالیف ننموده ولی استفاده زیاد ایشان از آیات در مباحث کلامی، تاریخی و فقهی و مطرح کردن بعضی مسائل تفسیری و قرآنی، نمایانگر توجه ایشان به اینگونه مباحث است.
🔶شیخ را میتوان مبدع سبک تفسیری کلامی دانست، که اصول و روشهای خاص خود را دارد، بکار بردن روش استدلال قرآنی برای بیان مطالب و رد اشکالات و شبهات یا توضیح معتقدات از خصوصیات این سبک است.
3⃣- -برخي از نظرات #شيخ_مفيد راجع به #وحي و اعجاز قرآن
🔹 شیخ مفید منکر نزول دفعی و جمعی حقایق و معانی وحیانی قرآن است.شیخ مفید شواهدی از آیات قرآن ذکر میکند که دلالت بر حدوث آیات وحی و نزول تدریجی آن دارد.
👌-الهی بودن معارف وحیانی
شیخ مفید از دو طریق تبیین میکند که آنچه در کتب وحیانی از جمله قرآن خوانده میشود دقیقاً کلام خدا است. یکی از طریق تمایز قائل شدن بین حکایت کردن (حکایه) و آنچه حکایت شده (محکی) و اینکه مستمع کلام خدا را بدین معنی میشنود که خدا آن را ساخته و حادث کرده و عرف این را در مورد آنچه از طریق حکایت میآید تطبیق میکند،
🔶طریقهی دیگر با تکیه بر #معجزه است، ایشان معجزه را دلیلی بر اعتماد پیامبر بر الهی بودن معارف وحیانی میداند و معتقد است: پیامبر از طریق معجزه میفهمد که کلام، سخن خداست و از جانب شیطان نیست. در مورد قرآن چون معجزه است و نظیر آن را دیگری نمیتواند بیآورد پیامبر از این طریق میفهمد که قرآن از جانب خدا نازل شده و کلام اوست، چنانکه حضرت موسی علیه السلام بهوسیلهی معجزه «ید بیضاء» و «تبدیل عصا به اژدها» یقین پیدا کرد که تکلم از جانب خدا بوده است. قرآن عالیترین معجزهی پیغمبر(ص) است. دلیل معجزه بودن آن این است که با وجود چالش و مبارزطلبی حضرت محمد(ص)، اعراب نتوانستند چیزی بیاورند که در فصاحت و بلاغت با قرآن برابری کند.
🔶-ایشان دربارهی وحی قرآنی تأکید میکند: «بدون شک آنچه میان دو پاره اول و آخر جلد قرآن (بین الدفتین) قرا گرفته، کلام و وحی خدا است، و هیچ جزئی از آن کلام آدمیزاد نیست».ایشان معتقد است عین همین الفاظ که در متون آسمانی کتابت شده کلام خداوند است، یا به تعبیر شیخ مفید سازنده این سخنان خداوند است و به این معنا خداوند متکلم به این متون وحیانی است.
http://quranpuyan.com/yaf_postst515findunread_nZrt-qrny-w-shkhSh-hy-tfsyry-shykh-mfyd.aspx#post2199
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
"از نیایش های حضرت فاطمه سلام الله علیها"
خدایا
⭐️ عاقبتم را به خوشبختی ختم کن و زندگی ام را قرین سلامت بدار؛ ای صاحب فضل و کمال و عزّت و عظمت، هیچ دشمن و حسودی را بر من شاد مکن و هیچ سلطان حقّ ستیز و هیچ شیطان شریری را بر من مسلط منما، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِین
فلاح السائل ص ۲۲۸
🆔 @quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✴️ رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون
یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ(۱۰۶) وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِى رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ(۱۰۷- آل عمران)
روز قیامت چهره هایى نورانى و چهره هایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهره هایشان تاریك است گفته مى شود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟! پس اكنون به خاطر آن #كفری که ورزیدید طعم #عذاب را بچشید و به آنان هم كه چهره هایشان نورانى است در #رحمت الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن مى مانند.
این یک اصل قرآنی است که حالت و نوع زندگى انسان و نیز #پاداش و كیفرهاى او در جهان دیگر در حقیقت تجسمى از اعمال و روحیات و افكار او در این جهان است. به عبارت دیگر: هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گستردهاى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در #قیامت که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد.
روسفیدى و روسیاهى در قیامت هم که این آیات به آن اشاره می کنند در حقیقت تجسّم همان حالات و روحیّات انسان در دنیاست. كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بوده اند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور مى برد و در آن روز با چهره هاى نورانى حاضر مى شوند؛ ولى آنان كه به ولایت #طاغوت گردن نهاده اند، طاغوتها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق مى دهند و در قیامت با چهره هایی سیاه و تاریك محشور مى شوند.
https://bit.ly/39xZhkS
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣ تدبر در سوره #ذاریات
❓منظور از والسماء ذات الحبك چيست؟ و چه ارتباطي با آيه بعد- لفی قول مختلف دارد؟
👈پاسخ ۱:
معنى و ترجمه لغت حبك
حبک مفهومی مركب از إحكام و امتداد است. مانند جاده های منظم و راههای مستقيم محكم و بستن و محكم كردن آنچه ادامه مييابد و محكم كردن بافتنی در جهتي كه ادامه مييابد و مانند آنها. بعيد نيست كه لفظ حُبُك، براي اشاره به مسير ستارگان و مدارهاي منظم سيارات باشد، به گونه اي كه اختلال و انحرافي به آنها وارد نميشود. ممكن است منظور، مطلق مسالك و راهها و ادامه يافتن آنها در جهت مسير ستارگان و مسير نورهاي آنها و جريان جاذبه، دافعه و غير آنها باشد.وَ السَّماءِ ذاتِ الحُبُكِ (سورۀ مباركۀ ذاريات آيه 7)
التحقیق في كلمات القران
حبك: (بر وزن عنق) وَ السَّمٰاءِ ذٰاتِ الْحُبُكِ ذاريات: ۷ مجمع البيان آنرا جمع حباك و حبيكه گفته و طرائق (راهها) معني كرده است يعني قسم بآسمان كه در آن راههاست. و اصل آن بمعني بستن و محكم كردن است چنانكه در قاموس آنرا قبل از هر معني آورده است. بمعني خوبي و زينت نيز آمده است.
قول مجمع البيان در مورد آيه از همه بهتر بنظر ميرسد زيرا در آيات ما قبل صحبت از بادها و ابرهاست كه در آسمان روانند و راههاي مخصوصي دارند پس بجاست كه بعد از ذاريات و جاريات و مقسّمات و حاملات كه همه در جوّ آسمان اند گفته شود: سوگند بآسمان كه داراي راههاست و شايد يكي از مؤيّدات آن آيۀ ما بعد باشد كه فرموده «إِنَّكُمْ لَفِي قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ» زيرا اختلاف يك نوع راه راه بودن است. احتمال اخير، قول الميزان است. مؤيد ديگر، اين آيه است كه در بارۀ آسمان فرموده وَ لَقَدْ خَلَقْنٰا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرٰائِقَ مؤمنون: ۱۷ شايد راههاي عروج و نزول ملائكه و ورود اشعۀ كيهاني و انوار و غيره نيز مراد باشد.
[قاموس قران - حبك: ؛ ج ۲، ص: ۹۹ - صفحه۴۲۳]
https://v.ht/zariyat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآني.
❓منظور از #مودت_في_القربي چيست؟ ارتباط آن با اجر رسالت چيست؟ ايا با اياتي كه ميگويد مزدي نميخواهم،تناقض ندارد؟
🛑قسمت اول:
✳️ در سوره شوري خداوند به پيامبر امر كرده كه بگو من مزدي براي رسالت نمي خواهم جز مودت با خويشان.
🔸ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
🔸قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى
🔸وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ ﴿۲۳﴾
🔹فولادوند: اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند [بدان] مژده داده است
🔹بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان
🔹و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است.
❓منظور از #مودت_في_القربي چيست؟چرا بعنوان #اجر_رسالت پيامبر مطرح شده است؟
🔶علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین گفته است:
🔸"آن چـيـزى كه درخواست اجر مزد در مقابل آن نفى شده، تبليغ رسالت و دعوت دينى است.
مـى فـرمايد: بگو در برابر اينها مزدى درخواست نمى كنم. و خداى تعالى اين معنا را از عده اى از انبياء از قبيل نوح و هود و صالح و لوط و شعيب (عليهماالسلام ) حكايت كرده كه در ضـمـن سـخـنـانـى كـه بـه امت خود مى گفتند، اين را نيز خاطرنشان كرده اند كه (و ما اسـئلكـم عـليه من اجر ان اجرى الا على رب العالمين )
🔹و نـيز فرموده : (قل ما اسئلكم عليه من اجر الا من شاء ان يتخذ الى ربه سبيلا) و معناى آن به بيانى كه در تفسيرش گذشت اين است كه : #مزد من اين است كه يكى از شما بخواهد راهى به سوى پروردگارش اتخاذ كند، يعنى دعوت مرا به اختيار خود بپذيرد، همين مزد من است، و خلاصه چيزى بجز دعوت در كار نيست، نه اجرى و نه مزدى.
🔶خـداى تـعـالى در آيه مورد بحث - بر خلاف آياتى كه به عنوان شاهد ذكر گرديد - اجرى براى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) معين كرده، و آن عبارت است از مودت نـسبت به اقرباى آن جناب، و اين را به يقين از مضامين ساير آيات اين باب مى دانيم كه ايـن مـودت امـرى اسـت كـه بـاز بـه اسـتـجـابـت دعـوت بـرگـشـت مـى كـنـد، حـال يـا اسـتـجـابـت هـمـه دعـوت، و يـا بـعـضـى از آن كـه اهـمـيـت بـيشترى دارد. و به هر حـال، ظـاهـر ايـن اسـتـثـنـاء اين است كه استثناء متصل است، نه منقطع، چيزى كه هست بايد بـطـور ادعـاء #مـودت_بـه_ذى_القربى را از مصاديق اجر دانست،
💫ادامه موضوع را می تواند در لینک زیر مطالعه بفرمایید .
http://quranpuyan.com/yaf_postst2674_mnZwr-z-mwdt-fy-lqrby-chyst--rtbT-n-b-jr-rslt-chyst.aspx
@quranpuyan
ما و صبح از یک گریبان سر برون آورده ایم
تازه رو دارد جهان را،چهره خندان ما..
#صائب_تبریزی
سلام
صبحتون پرخیر و برکت
@quranpuyan