#گزیده_تفسیر_صفحه_1
⚛💮#تدبر_درسوره_حمد
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ {1}به نام خداوند رحمتگر مهربان {1}
الْحَمْدُ للّهِ {رَبِّ الْعَالَمِينَ {2}(هرنوع)حمد و ستايش برای الله است كه پروردگار جهانيان {2}
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ {3}با رحمت فراگیر و پایدار {3}
مَـالِكِ يَوْمِ الدِّينِ {4}[و] مالک و صاحب اختیار روز جزاست {4}}
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ {5}[بار الها] تنها تو را مىپرستيم و تنها از تو يارى مىجوييم {5}
🔷✨عصاره فراز آیات 1-5:
نام شایسته ذکر برای آغاز امور،عبادت ،استعانت و هرحمدی منحصر به الله است (که واجد صفات والاو قدرت در دنیا و اخرت است)
💬نکات🔻
-از آنجا که ،بسم الله الرحمن الرحیم در سوره حمد ،یک آیه مستقل و در جمع تعداد ایات سوره بشمار می اید،در فراز بندی و عصاره گیری نیز مدنظر قرار گرفت.
-پیش از این در سوره انفطار هم در توصیف یوم الدین فرموده بود یوم لاتملک نفس لنفس شیئا
-کلمه حمد نیز در سوره های مرحله چهارم و با سوره طورآغازشد(سبح بحمد ربک حین تقوم)سپس در سوره قاف (سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل الغروب)و در سوره حمد نیز همه انواع حمد ها را در انحصار الله دانست(الحمد لله رب العالمین)
-آیات 5و6 که از زبان متکلم مع الغیر بیان شده است،در واقع اموزش و القائی است از جانب خداوند به مخاطبان قران که چه اعتقاد و رفتار و دعایی داشته باشند.
-سیر کلمه عبادت و دستور به عبادت خدا:اولین کلمه عبد در سوره نجم(مرحله چهارم) برای پیامبر (فاوحی الی عبده) و در انتهای همین سوره اولین دستور به عبادت خدا(واعبدوا) بکار رفت. سپس در سوره کافرون پیامبر از پذیرش پیشنهاد کفار مبنی بر پرستش نوبتی الله و معبودان انها نهی شد. در سوره حمد نیز،انحصار پرستش به خداوند بیان شده است.
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ {6}ما را به راه راست هدايت فرما {6}
{صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ {7}راه آنان كه گرامىشان داشتهاى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان {7}(راه کسانی که در صراط مستقیم نیستند و غیر خدا را پرستیدند و ستودند و استعانت خواستند)}
🔷✨عصاره فراز آیات6-7:
استعانت جستن از خدا برای هدایت به صراط مستقیم که همان انحصار حمد و عبادت و استعانت از اوست
💬نکات:🔻
-ارتباط فراز اول دوم :
آیا ایه 6 مستقل است يا مرتبط با فراز قبل است؟
در فراز اول ضمن بیان صفات والای الله،تاکید شد که حمد و پرستش و استعانت تنها شایسته اوست و انسانها نیز باید همین اصل را در باورها و رفتارهای خود در زندگی بکار بندند.در ایه 6 لزوم درخواست از خداوند برای هدایت و قرارگیری در صراط مستقیم ذکر شده است.با توجه به انسجام درونی سوره ها و مرتبط بودن ایات و فرازهای یک سوره با یکدیگر در راستای محور اصلی سوره،نتیجه می گیریم که صراط مستقیم همان باور و عمل به ایات فراز قبل یعنی "انحصار حمد و پرستش و استعانت از الله"است.
این موضوع در سوره های دیگر قران هم تصریح شده است که صراط مستقیم همان پرستش انحصاری خداوند است.
ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم (مریم 36)وان اعبدونی هذا صراط مستقیم(یس61)
درادامه این فرازهم انسان قرارگیری در این مسیر را به عنوان دعا و درخواست از خداوند مطرح مینماید.یعنی برای طی صراط مستقیم هم از خداوند استعانت می جوید.راهی که سرنوشت ان برخورداری از نعمت و در امان ماندن از غضب الله است.
📖✨درس سوره:
قرارگرفتن در صراط مستقیم باور باین اصل است که تنها الله (که واجد صفات والاو قدرت در دنیا و اخرت است) شایسته و بایسته محوریت در زندگی ماست.( آغاز امور با نام او ،بندگی و پرستش و ستایش او ،استعانت از او)
📚سیدکاظم فرهنگ
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد.
تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و سوره های صاد و صافات و بروج و قمر و ذاریات و رحمن و طه و مریم از مرحله پنجم ارائه شدند.
ان شاء الله از امروز
سوره #کوثر آخرین سوره از سوره های مرحله #پنجم نزول را آغاز خواهیم کرد.
لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣تدبر در سوره #کوثر
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ {1}
ما تو را كوثر (خیر زیاد و پایدار)داديم {1}
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ {2}
پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن {2}
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ {3}
همانا انکه به تو کینه ورز است(و ترا ابتر میخواند) خود او ابتر و بی دنباله خواهد بود {3}
♻️عصاره فراز آیات ۳-۱ و درس سوره : ای پیامبر علیرغم ارزوی کینه ورزان مبنی بر ابترماندن رسالتت،ما به تو کوثر دادیم که پیامت راتداوم میبخشد.پس با نماز و قربانی شکرگزار این نعمت باش.
https://b2n.ir/r12143
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ وقایع روز #پنجممحرم سال ۶۱ هجری
🌴💢در روز پنجم محرمالحرام سال ۶۱ هجرى قمرى عبيدالله بن زياد مردي را به دنبال شبث بن ربعي فرستاد تا وي را به كربلا گسيل كند.
👈شبث بن ربعي در آن روز خود را به بيماري زده بود و قصد داشت كه ابن زياد او را از رفتن به كربلا معاف كند ولي عبيدالله بن زياد براي او پيغام فرستاد كه مبادا از كساني باشي كه خداوند در قرآن فرموده است چون به مؤمنین رسند گويند از ايمان آورندگانيم و هنگامیکه به نزد ياران خود كه همان شیطاناند، روند اظهار دارند ما با شماييم و مؤمنین را به سخره ميگيريم و به او خاطرنشان ساخت كه اگر بر فرمان ما گردن مينهي و در اطاعت مايي، در نزد ما بايد حاضر شوي.
شبث بن ربعي شبانگاه نزد عبيدالله آمد تا رنگ گونه او را نتواند بهخوبی تشخيص دهد. ابن زياد به او مرحبا گفته و در نزد خود بنشاند و گفت: بايد به كربلا روي، پس شبث قبول كرد و عبيدالله او را به همراه هزار سوار بهسوی كربلا گسيل داشت.
💢پس عبيدالله بن زياد به شخصي به نام زحربن قيص با پانصد سوار مأموریت داد كه بر جسر(پل) صداه ايستاده و از حركت كساني كه به عزم ياري امام حسين (ع) از كوفه خارج ميشوند جلوگيري كند. فردي به نام عامر بن ابي سلامه كه عازم بود براي پيوستن به امام (ع) از برابر زحربن قيس و سپاهيانش گذشت، زحربن قيس به او گفت: من از تصميم تو آگاهم كه ميخواهي حسين را ياري كني بازگرد!
👈ولي عامربن ابي سلامه به زحربن قيس و سپاهش حملهور شد و از ميان سپاهيان گذشت و كسي جرأت نكرد تا او را دنبال كند. عامر خود را به كربلا رساند و به #امام_حسين (ع) ملحق شد تا به درجه رفيع شهادت نائل آمد او از اصحاب امیرالمؤمنین علي بن ابيطالب (ع) بود كه چندين جنگ در ركاب آن حضرت شمشير زده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم
:⭕ مروری بر مسئولیت مردم، #علما و تحلیل سکوت انها در
#خطبه_امامحسین ( ع) در منا
🌴✴قسمت اول :فراز اول
👈 #خطبه_امام_حسین(ع) در منا، در سال ۵۸ق، یعنی دو سال -و بنابر برخی از نسخههای کتاب سلیم بن قیس، یک سال- قبل از مرگ معاویه علیه انحرافات حکومت اموی ايراد شده است. اهمیت این خطبه در #منا و در ایام حج بودن، افشاگری امام سوم شیعیان علیه حکومت معاویه بود.در این زمان فشار معاویه بر شیعیان به اوج رسیده بود و در فضای اجتماعی سیاسی خفقان حاکم بود.
🔸👈این خطبه از سه بخش مستقل تشکیل شده ،بخش اول خطبه را سلیم بن قیس هلالی در کتابش و بخش دوم و سوم را حسن بن شعبه حرانی در تحف العقول نقل کردهاند.
🖌سلیم بن قیس می گوید، یک سال قبل از مرگ معاویه، حسین بن علی(ع) با عبدالله ابن عبّاس و عبدالله بن جعفر به حج رفتند، امام حسین(ع) مردان و زنان و یاران بنی هاشم و آن عده از انصار را که او و خاندانش را می شناختند جمع کرد. سپس چند نفر را فرستاد و فرمود:
همة کسانی را که امسال از اصحاب پیامبر(ص) معروف به صلاح و عبادت اند به حج آمده اند، نزد من جمع کنید.
در پی این دعوت بیش از هفتصد نفر ـ که بیشتر آنان از تابعین و حدود دویسـت نفـر از اصحـاب پیامبر(ص) بودند ـ در «منا» در خیمة آن حضرت گرد آمدند. امام در میان آنان برای ایراد خطبه برخاست .
💮🛑اعْتَبِرُوا أَیُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ مِنْ سُوءِ ثَنَائِهِ عَلَى الْأَحْبَارِ اذ قال « لَوْلا یَنْهاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کَانُوا یَصْنَعُونَ» و «لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوْا و َکَانُوا یَعْتَدُونَ»
ای مردم از آنچه خدا به آن اولیای خود را پند داده پند گیرید، مانند بدگویی او از دانشمندان یهود آنجا که میفرماید: «.چرا علماى نصارا و يهود آنان را از سخنان گناه آلود وخوردن مال حرام بازنمىدارند؟ چه بد است آنچه انجام مىدهند «63مائده» و نيز میفرماید: «كسانى از بنىاسرائيل كه كافر شدند، به زبان داود وعيسى پسر مريم لعنت شدند. اين (لعن و نفرين،) بدان سبب بود كه آنان عصيان كرده و از فرمان خدا تجاوز مىكردند«78مائده.»
شرح فراز اول در ادامه 👇👇
@quranpuyan
💮🔖شرح فراز اول #خطبه: هشدار از همانندي #علماي_اسلام با #عالمان_يهود
↩️🔶"محور اصلی این خطابه این است که در جامعهی اسلامی، ظلم و فساد وجود دارد و این ظلم و فساد، ریشه در حاکمان دارد ولی چرا علماء، نخبگان و فرزانگان در برابر این ظلم و فساد، اعتراض و خشمی ندارند و نسبت به آن بیتفاوت هستند؟
👈گویا بار دیگر آن تجربهی تلخی که در عالمان یهود اتفاق افتاد در امت اسلامی دارد اتفاق میافتد و تکرار میشود. امام حسین(ع) مردم را به تکرار این تجربه هشدار میدهند. مراقب باشید! بار دیگر علمای شما گرفتار آن سکوت و مماشات و مدارای با ظالمین نشوند که اگر چنین اتفاقی افتاد، شما وظیفه و مسئولیتی دربارهی علماء دارید.
💮🔶ایات نشان میدهد که خود احبار و رهبان از نظر رفتارهای شخصی، افراد منزّهی بودند، چون اعتراض نسبت به سخن آنها و نسبت به مسائل مالی و اقتصادی آنها نیست. اعتراض به این است که شما که جامهی عالم دینی به تن کردهاید، باید در برابر ظلم و فساد اعتراض داشته باشید، چرا سکوت میکنید؟! این «قول اثم»، دروغگویی، فریبکاری، کتمان حقایق، این «اکل سحت» از ناحیهی فرمانروایان سرمیزد و از علماء توقع بود که اعتراض کنند و آنها به این توقع و انتظار عمل نکردند
💫👈تکلیف سنگینتر علمای دین
نهی از منکر و اعتراض در برابر ظلم و فساد و حرامخواری و دروغگویی یک وظیفهی عمومی برای همهی مردم است، چرا در این آیات خصوص علماء و احبار مورد اعتراض قرار گرفتهاند؟
از عالم دین توقع بیشتری میرود چون 🔸اولاً او آگاهی بیشتری نسبت به خواستههای دین دارد، درحالیکه بسیاری از تودههای مردم به این ضوابط و ارزشها توجه کافی ندارند. خود علم مسئولیتآور است.
🔸ثانیاً علماء دارای نفوذ هستند و اگر آنها به صحنه وارد شوند و اعتراض کنند، بسیاری از مردم، آنها را همراهی میکنند. لذا اعتراض، انتقاد و نهی آنها، بسیار مؤثرتر و نافذتر از انتقاد، اعتراض و نهی مردم عادی تلقی میشود.
🔸ثالثا اگر #عالم دین در برابر حرامخواری و دروغگویی ستمگران و حاکمان سکوت کند، دین متهم میشود که فریبکاری حاکمان و دروغگویی آنها را تجویز کرده است و اجازه میدهد که آنها اموال بیتالمال را به یغما ببرند و غارت کنند! موضع عالمان دین، موضع دین تلقی میشود. از این جهت است که اگر عالم دین سکوت کند، در حق دین خدا خیانت کرده است و اسباب بدبینی مردم نسبت به دین فراهم میشود و نتیجهاش دینگریزی مردم است.
⭕️💢 اعتراض مقابل ظلمه حاضر
👈فساد دوگونه است: فسادی در میان تودهی مردم است و فسادی در میان اقشار بالا و حکمرانان. آیهی شریفه که سکوت علماء و احبار را در برابر فساد و منکر تخطئه میکند، سکوت در برابر کدام فساد بوده است؟ این آیهی شریفه مربوط به سکوت در برابر حاکمان جائر است، نه حرامخواریهایی که در جامعه و در میان مردم اتفاق میافتد و دروغگوییهای موردی که در میان مردم اتفاق میافتد. امام حسین (ع) میفرمایند که مشکل احبار مشکل دیگری بود و آن اینکه در برابر ظلم، زبانشان الکن و در برابر ظالم، قدرت سخن گفتن نداشتند"
🎙استاد سروش محلاتی
💮🔶"در این خطبه، ایشان بهصراحت خطاب به علما و نخبگان، روشنفکران و مفسران قرآن، اصحاب پیامبر(ص)، تابعین موثر و معتبر و در جمعی نزدیک به ۹۰۰ تن از بزرگان، سخنرانی تاریخی و بسیار مهمی کردند که نوعی محاکمه و استیضاح بزرگان جهان اسلام و اصحاب و علما و قراء قرآن و مفسران اسلام بود و به آنها فرمودند اتفاقاتی که دارد میافتد، چیزهایی نیست که از چشم شما پنهان مانده باشد، چرا سکوت میکنید؟ شما حق ندارید بیتفاوت باشید
💮👈خداوند علماي مسيحي، يهودي و روحانيون و آگاهان اديان قبل را نکوهش کرد زيرا ستمگراني جلوي چشم آنها فساد ميکردند و اينان ميديدند و سکوت ميکردند و دم برنميآوردند. خداوند چنين کساني را کافر خوانده و توبيخ کرده که چرا در برابر بيعدالتي و تبعيض و فساد در حکومت و جامعهي اسلامي ساکت هستيد و همه چيز را توجيه و ماستمالي ميکنيد و رد ميشويد؟
🌸👈امام (ع) فرمود: «خیانتی که روحانیون یهود و مسیح به توحید و عدالت کردند، همان خیانت را شماها نسبت به اسلام دوباره مرتکب نشوید.» چرا مردان خدا وقتی فساد و بیعدالتی را در جامعه میدیدند، وقتی تبعیض و دروغ و خیانت را میدیدند، سکوت کردند و اعتراض نکردند؟»
💮👈گفته سیدالشهدا (ع) به این معناست که این آیات، منحصر به روحانیون یهودی و مسیحی نیست؛ شما علمای اسلام نیز مخاطب همین آیات هستید، زیرا شما بر سر اسلام همان بلایی را میآورید که آنها بر سر ادیان الهی پیشین آوردند و با این سکوتتان و کوتاهی در همکاری با من، اسلام را ضایع میکنید."
💫استاد رحیم پور ازغدی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللّهُمَّ اجْعَلْ غَدى وَ ما بَعْدَهُ اَفْضَلَ مِنْ ساعَتى وَ یَوْمى
پروردگارا فرداى من و مابعد آنرا بهتر از این ساعت و امروزم قرارده
" فرازی از دعای روز یکشنبه "
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 1 تا 5
📄#صفحـہ_2
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_2
❇️#به_پا_داشتن_نماز
💠الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3/بقره
🌱 همانان كه به غيب [=حقايق پنهان] ايمان ميآورند و نماز [=رويكرد به خدا را] به پا ميدارند و از آنچه روزيشان داديم انفاق ميكنند.
🔷✨معناي صلات «رويکرد» است، يعني روي آوردن و توجه کردن به چيزي يا به کسي که به آن علاقه و عقيده پيدا کردهايم. واژة مخالف آن «تولّي» است [قيامه 31 (75:31) ] که معناي رويگرداندن، پشت کردن و بياعتنايي دارد.
🔷✨با اين توجيه، «صلاتِ» همة موجودات، همان خودآگاهي آنان در پيروي از قوانين حاکم بر هستي و هدايت غريزيشان به سوي کاري است که براي آن آفريده شدهاند، «تسبيح» آنان نيز کار مفيدي است که در مدار سازنده و مثبت خود انجام ميدهند.
🔷✨اما صلاتِ [نماز] آگاهانه و با اختيار و علاقة آدمي، اقبال و روي آوردني است به آفريدگار جهان، با پشت کردن به هواي نفس و تحريکات شيطاني و جاذبههاي فريبندة دنيايي، براي ايفاي نقشي که در اين جهان به عهدة هر كس گذاشته شده است.
🔷✨ ما [فارسي زبانها] ميپنداريم نماز
خواندني است! ميپرسيم آيا نمازت را خواندهاي؟! اما «صلات» خواندني نيست و هرگز، حتي يکبار هم، در قرآن گفته نشده است: «نماز بخوانيد»!... بلکه «نماز را بپا داريد»، بپاداشتن، يعني جدّي گرفتن و اهميّت دادن ، شما اگر چيز با ارزشي را روي زمين افتاده ببينيد، آن را برميداريد و در بلندي قرار ميدهيد تا ضايع و خراب نشود.
🔷✨ ارتباط با آفريدگار را نيز بايد بلند کرد و بپاداشت. اگر به اين ارتباط اهميّت ميدهيم چگونه ميتوانيم آنرا سَرسَري بگيريم و سهلانگاري کنيم؟
🔷✨بپاداشتن نماز، در اصطلاح قرآني «اقامه صلوه» است که 47 بار اين ترکيب تکرار شده است. بپاداشتن [اقامه] فقط براي نماز نيست، اين اصطلاح براي امور ديگري نيز به کار رفته است، مثل: «اقامة قسط» [عدالت اقتصادي]، «اقامة شهادت» [گواهي دادن به نفع صاحبان حق]، «اقامة وزن» [ميزان و انصاف را در معاملات رعايت کردن] و «اقامة وجوه» [جدّي گرفتن توجه به آرمانهاي بزرگ] و... به طور خلاصه، بها قائل شدن، جدي تلقي کردن و تلاش مسئولانه در هر کار را «اقامة» آن ميگويند. [ر ك به مقالة نماز و نياز از ج 2 كتاب پژوهشي در قرآن]
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_2
❇️ #ايمان_بهغیب از صفات #متقين
💠 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ«3بقره»
🌱(متّقين) كسانى هستند كه به غيب ايمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهايم، انفاق مىكنند.
💬نکته ها🔻
👈قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مىكند:
عالم غيب و عالم شهود.
🔷✨ متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مىكنند كه برايشان محسوس باشد.
حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببينند و چون نمىبينند، به او ايمان نمىآورند. چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند:
💠«لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً» 55/بقره
ما هرگز به تو ايمان نمىآوريم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنيم.
اين افراد دربارهى قيامت نيز مىگويند:
💠«ما هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ» 24/جاثیه
جز اين دنيا كه ما در آن زندگى مىكنيم، جهان ديگرى نيست، مىميريم و زنده مىشويم و اين روزگار است كه ما را از بين مىبرد.
🔷✨متّقين نسبت به جهان غيب ايمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ايمان، عشق، علاقه، تعظيم، تقديس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، اين مسائل نيست
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_2
❇️ #تقوی چیست❓
💠اولئِكَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ«5بقره»
🌱تنها آنان از جانب پروردگارشان بر هدايتند و آنان همان رستگاران هستند.
🔷✨ این آیه، اشارهای است به نتیجه و پایان کار مؤمنانی که صفات پنجگانه فوق را در خود جمع کردهاند، میگوید: «اینها بر مسیر هدایت پروردگارشان هستند» (أُولئِکَ عَلی هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ). «و اینها رستگارانند» (أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). در حقیقت هدایت آنها و همچنین رستگاریشان از سوی خدا تضمین شده است. جالب اینکه میگوید: «عَلی هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ» اشاره به اینکه هدایت الهی همچون مرکب راهواری است که آنها بر آن سوارند، و به کمک این مرکب به سوی رستگاری و سعادت پیش میروند.
❓حقیقت تقوا چیست؟🔻
🔷✨«تقوا» در اصل بمعنی نگهداری یا خویشتن داری است و به تعبیر دیگر یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان شهوات حفظ میکند، و در واقع نقش ترمز نیرومندی را دارد که ماشین وجود انسان را در پرتگاهها حفظ و از تندرویهای خطرناک، باز میدارد. و معیار فضیلت و افتخار انسان و مقیاس سنجش شخصیت او در اسلام محسوب میشود تا آنجا که جمله «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» به صورت یک شعار جاودانی اسلام در آمده است.
👌ضمنا باید توجه داشت که تقوا دارای شاخهها و شعبی است، تقوای مالی و اقتصادی، تقوای جنسی، و اجتماعی، و تقوای سیاسی و مانند اینها.
📚 تفسیرنمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣تدبر در سوره #کوثر
❓مراد از وانحر چيست؟
۱- نحر : اصل الواحد در ماده، قطع حلقوم حيوان به واسطه ذبح يا زخم نيزه است و اين ماده از زبان عبري گرفته شده است. اما ذَبح، اعمّ از آن است كه در حيوان يا غير آن باشد و شقّ (شكاف) ميتواند همراه با جدايي باشد يا نباشد و در حيوان يا غير آن پديد ميآيد و آن مطلق پديد آمدن شكاف در امري مادي يا معنوي است. اما مفاهيم تشاحّ (مشاجره بر سر تصاحب چيزي تا حد كشتن رقبا = انتحار) و نَحيرة (آخرين روز ماه) و روبهروي هم قرار گرفتن دو خانه (نحر): از باب مجاز است؛ گويا در اينها طعن و ضرب به چيزي در مقابل آنهاست.سوره مباركه كوثر آيه 2: إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ/ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ، ما تو را [چشمه] كوثر داديم/ پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی كن.
التحقيق في كلمات القرآن
https://b2n.ir/r12143
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅وقایع روز #ششممحرم سال ۶۱ هجری
🍃🍂👈در روز #ششم_محرمالحرام حصين بن تميم با چهار هزار نفر، حجاز بن ابجر عجلي با هزار نفر و یزید بن حارث با هشتصد نفر وارد كربلا شدند تا به سپاه عمر سعد بپيوندند.
💮👈در اين روز بود كه ابن زياد بر كوفه ديدباني گماشت تا مبادا كسي از شهر به كمك امام برود سپس ميان خود و اردوي عمر بن سعد سواراني تیزرو گماشت كه پيوسته اخبار را گزارش ميدادند در اين روز بيست هزار سوار نزد آن ملعون جمع شد و موافق بعضي از روايات، پيوسته لشكر آمد تا بهتدریج سي هزار سوار نزد عمر جمع شد و ابن زياد براي پسر سعد نوشت كه عذري براي تو نگذاشتم در باب لشكر بايد مردانه باشي و آنچه واقع ميشود در هر صبح و شام مرا خبر دهي.
در روز ششم ماه محرم، فراس بن جعده كه در سپاه امام حسين (ع) حضور داشت وقتي اوضاع را دشوار ديد از ادامه همراهي ترسيد حضرت به او اجازه بازگشت داد وي شبانه به كوفه بازگشت. در اين روز عمرو بن قرظهي انصاري به كاروان كربلا پيوست او از شهداي كربلاست پدر او از اصحاب امام علي (ع) و از خزرجياني بود كه به كوفه آمد و آنجا ماندگار شد و در ركاب علي (ع) با دشمنان جنگيد.
امام در گفتگوهايش با عمر سعد او را براي مكالمه ميفرستاد و او جواب ميآورد تا آنكه شمر از كوفه آمد و اين مذاكره قطع شد.
زماني كه وضعيت مشكل شد امام حسين (ع) عمرو بن قرظهي انصاري را بهسوی عمر سعد فرستاد تا از او ملاقات بخواهد و به او بگويد كه وي ميخواهد او را بين دو لشكر ملاقات كند درنتیجه امام حسين (ع) و عمر بن سعد بين دو لشكر به صحبت نشستند.
👈امام (ع) به او فرمود: واي بر تو اي پسر سعد، آيا تقواي خدايي را كه بهسوی او بازميگردي پيشه نميسازي؟ آيا با من ميجنگي، درحالیکه ميداني پسر چه كسي هستم؟ اين گروه را رها كن و به من ملحق شو كه به خدا قسم اين براي تو بهتر است عمر سعد گفت ميترسم خانهام ويران شود امام فرمود من آن را ميسازم. عمر سعد گفت: میترسم كه مالم گرفته شود امام فرمود: از آن بهتر از مالم در حجاز به تو میدهم.
🍁عمر سعد گفت: من عيال دارم و براي آنها ميترسم امام ساكت شدند و جواب او را ندادند. آنگاه امام از او منصرف شد و درحالیکه ميگفت: تو را چه شده است؟ خداوند در بستر خواب سرت را قطع كند و در رستاخيز تو را نيامرزد. اميدوارم از گندم عراق چنان نخوري عمر سعد به استهزاء گفت: اگر از گندم عراق بهرهمند نشوم جوهايش را كفايت كند.
🍃👈همچنين در اين روز حبيب بن مظاهر به آن حضرت عرض كرد یا بن رسولالله در اين نزديكي طایفهای از بنی اسد سكونت دارند كه اگر اجازه دهي من نزد آنها روم و ايشان را بهسوی تو دعوت كنم. شايد خداوند شر اين گروه را از تو با حضور بنی اسد در كربلا دفع كند امام اجازه داد و حبیب بن مظاهر شبانگاه بيرون آمد و نزد آنها رفت و آنها را به ياري امام حسين (ع) فراخواند و گفت: چون شما قوم و عشيره من هستيد شما را به اين راه خير راهنمايي ميكنم، امروز از من فرمان بريد و به ياري او بشتابيد تا شرف دنيا و آخرت از آن شما باشد.
🍃👈در اين هنگام مردي از بنی اسد كه او را عبدالله بن بشر ميناميدند بپا خاست و گفت: من اولين كسي هستم كه اين دعوت را اجابت ميكنم آنگاه مردان قبيله كه تعدادشان به نود نفر ميرسيد بپا خواستند و براي ياري امام حركت كردند. در آن هنگام مردي نزد عمر بن سعد رفته و او را از جريان كار، آگاه كرد و او مردي را به نام ازرق با چهارصد سوار بهسوی آن گروه روانه ساخت و در دل شب سواران ابن سعد در كنار فرات راه را بر آنها گرفتند درحالیکه با امام فاصله چنداني نداشتند.
🛣🛣💢طايفه بنی اسد با سواران ابن سعد درآویختند، حبيب بن مظاهر بر ازرق بانگ زد كه: واي بر تو بگذار ديگري غير از تو اين مظلمه را برگران بگيرد. هنگامیکه طايفه بنی اسد دانستند كه تاب مقاومت با آن گروه را ندارند در سياهي شب پراكنده شدند و به قبيله خود بازگشتند و شبانه از محل خود كوچ كردند كه مبادا عمر بن سعد شبانه بر آنها بتازد،
🌴💔 حبيب بن مظاهر به خدمت امام آمد و جريان را گفت: #امام_ حسين (ع) فرمود: لاحول و لا قوه الا بالله.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛