💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 260 تا 264
📄#صفحـہ_44
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_44
❇️شباهت #نفخ_صور با #حشر_پرندگان به درخواست #ابراهیم ع
💠وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُـزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ بقره/260
🌱و [به ياد آر] آنگاه كه ابراهيم گفت: خداوندا، به من بنماي كه چگونه مردگان را زنده ميكني؟ گفت: مگر باور نداري؟ گفت: آري، اما [سؤال كردم] تا دلم آرام گيرد [و به يقين قلبي برسم]. گفت: پس چهار [عدد] از پرندگان برگير. آنگاه آنها را با خودت آموخته كن، سپس [با گذشت مدت زماني] هر كدام از آنها را بر كوهي بگذار، سپس [بعد از مدتي] آنها را به سوي خود فراخوان، [خواهي ديد كه] با شتاب به سوي تو آيند و بدان كه مسلماً خدا [در نظاماتش] شكستناپذير و حكيم است.
🔷✨پس از معرفي صفات ذاتيِ «حيّ و قيّوم» در آيهالكرسي، اين آيه سومين نگرش به آن صفات ميباشد.
اولين نگاه به مسئله مالكيت و كنترل حيات و مرگ در ادّعاي آن طاغوت و جدالش با ابراهيم بود. دومين نگاه، از منظر آن مؤمن متحيّر و پرسشگر در نقش زمان و تأثير آن در فرسودگي جسم بود [كه به نسبيّت زمان از ديد بشري و استقلال حيات از زمان مربوط ميشد] و تجربة صد سال مرگ موقّت و مصّون ماندن خود و حمارش و طعامش از گذشت زمان. اين مسئله را براي او حل كرد. با اين تفاوت كه سؤال رهگذر انديشمند از «أَنَّىَ» [چگونگي] تجديد حيات با «گذشت زمان» بود، و سؤال ابراهيم از «كيفيت» و مكانيسم تجديد حيات.
🔷✨ اگر خداوندِ داناي پنهان و آشكار از اسرار دل ما آگاه است، چه جاي پردهپوشي و انكار شك و ترديدي كه در دل داريم؟ مگر ميشود با خدا هم ناصادق و رياكار بود و نقش بازي كرد؟ ابراهيم به راستي صادق بود و ظاهر و باطنش با هم هماهنگي داشت.
🔷✨گزيدن چهار پرنده و قرار دادن هركدام بر سر كوهي، شايد نماد چهار جهت جغرافيايي و دوري مكاني از جهات متفاوت باشد. در مورد نوع پرندگان [متنوع يا از يك نوع] هيچ سخني در آيه نيامده است .
🔷✨«صُرْ» [فعل امر از صار يصور] و صيرورت، تحوّل و انتقال يا رجوع به حالتي ديگر است مثل تحوّل و تبديل شراب به سركه. دميدن در «صُور» و پيدايش «صورت»هاي متنوع از موجودات نيز نشان از تحوّل و تغيير دارد. با اين مفهوم لغوي، «فَصُرْهُنَّ إِلَيْك» با خود مأنوس كردن پرندگان و آموخته كردن و عادت دادنشان به كاري است و قرآن نيز از تعليم سگهاي شكاري سخن گفته است [مائده 4]. ميدانيم كه حيوانات و مرغان خانگي به زمان دانه دادن، با صداي صاحبخانه به شتاب از هر راه دوري خود را ميرسانند. وقتي انسان ميتواند كبوتري را كه به هوا فرستاده با صوت كشيدني به لانه برگرداند، آيا خود و حتي سلولهايش كه به فرمان آفريدگار برنامهريزي و كُدگذاري شده، با دميدن در «صُور» به ساختار نخستين برنميگردد؟ درست است كه پس از مرگ، سلولها و حتي كُدهاي ژنتيكي تجزيه و جذب خاك ميشوند، اما مگر اطلاعات از بين رفتني است؟ نه تنها اطلاعات انساني كه با مرگش به گور ميرود، بلكه اطلاعات اجرام آسماني كه با فرو رفتن در اعماق سياه چالههاي فضايي به گور خود سقوط ميكنند، به شهادت دانشمندان نجومي تماماً حفظ ميشود!!
🔷✨اين نظر وامدار برداشت ابتكاري مرحوم طالقاني است . مفسران گذشته به غير از سید قطب [در تفسير في ظلالالقرآن]، با استفاده از معناي نادري از لغت صيرورت، مفهوم بريدن و قطعه قطعه كردن را در «فَصُرْهُنَّ إِلَيْك» گرفته و چنين پنداشتهاند كه گويي ابراهيم آن چهار مرغ را درهم كوبيده و اجزاء اين مخلوط را بر سر كوههايي گذاشته است. حال آنكه اگر چنين بود، تنها نمايشي از جمع شدن مجدد اجزاي موجودي زنده به شمار ميرفت كه در هر فصل بهار شاهد آن هستيم و چنين نمايشي «كيفيت زنده شدگان مرگان» را براي ابراهيم نميگشود. اما با اين تجربه فهميد اجزاء هستي كه با آفريدگار خود اُنس گرفته و هماهنگ شدهاند، به فرمان او و با دميدن در «صُور» [از همان ريشة صُرهُنّ] به سوي او با شتاب جمع ميشوند.
👈عزيز و حكيم بودن خدا، پاسخ به پندارهايي است كه رستاخيز را پس از پوسيده شدن اجزاء بدن محال ميشمارند. هيچ كسي نميتواند وعدة خدا را ابطال كند و كار او حكيمانه است. نظامي در جهان قدرتمندتر است كه تسلط اطلاعاتي بيشتري از ملت خود، براي خدمت به آنها، داشته باشد، و از جزئيات تحركات دشمنان و همسايگان خبردار باشد. عزيز بودن خدا، بينهايت بودن علم او را بر اجزاء هستي ميرساند، علمي كه پايه قدرت و تضمين كنندة شكست ناپذيري آن است و عزّتي كه با حكمت همراه است.
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_44
❇️#انفاق ريایی باطل است
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ «264/بقره»
🌱 اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بخششهاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مىكند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است كه بر روى آن (قشر نازكى از) خاك باشد (و بذرهايى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاكها و بذرها را بشويد) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاك و بذر) رها كند! (رياكاران نيز) از دستاوردشان، هيچ بهرهاى نمىبرند وخداوند گروه كافران را هدايت نمىكند.
🔷✨اين آيه نيز تشبيهى را با خود دارد و نمايانگر باطن اشخاصى است كه به قصد #ريا و تظاهر انفاق مىكنند. ظاهر عمل اينان مانند خاك، نرم ولى باطن آن چون سنگ، سفت است كه قابليّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگشان، از #انفاق خود بهرهاى نمىبرند.
1⃣ منّت گذارى و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين مىبرد. «لا تُبْطِلُوا»
2⃣ ريا، نشانه عدم ايمان واقعى به پروردگار وقيامت است. «يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ»
3⃣ انفاق مهم نيست، انگيزه و روحيّهى انفاق كننده مهم است. «رِئاءَ النَّاسِ»
4⃣ اعمال شخص منّت گذار، رياكار وكافر، تباه است. كلمهى «فَمَثَلُهُ» قابل تطبيق با هر سه گروه است.
5⃣ رياكار، عاقبت رسوا مىشود و حوادث، كاشف حقايق است. «فَتَرَكَهُ صَلْداً»
6⃣ رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحى را نيز كسب نكرده است. «لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ»
7⃣ منّتگذار ورياكار، در مدار كفر و مورد تهديد است. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹فراز آیات ۱۰۲-۸۸
يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ {88}
روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمىدهد {88}
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ {89}
تنها كسى سود میبرد که دلى پاك به سوى خدا بياورد {89}
وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ {90}
و [آن روز] بهشت براى پرهيزگاران نزديك مىگردد {90}
وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغَاوِينَ {91}
و جهنم براى گمراهان نمودار مىشود {91}
وَقِيلَ لَهُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ {92}
و به آنان گفته مىشود آنچه جز خدا مىپرستيديد كجايند {92}
مِن دُونِ اللَّهِ هَلْ يَنصُرُونَكُمْ أَوْ يَنتَصِرُونَ {93}
آيا ياريتان مىكنند يا خود يارى مىشوند {93}
فَكُبْكِبُوا فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ {94}
پس آنها (معبودان)و همه گمراهان در آن [آتش] افكنده مىشوند {94}
وَجُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ {95}
و [نيز] همه سپاهيان ابليس {95}
قَالُوا وَهُمْ فِيهَا يَخْتَصِمُونَ {96}
آنها در آنجا با يكديگر ستيزه مىكنند [و] مىگويند {96}
تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ {97}
سوگند به خدا كه ما در گمراهى آشكارى بوديم {97}
إِذْ نُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ {98}
آنگاه كه شما را با پروردگار جهانيان برابر مىكرديم {98}
وَمَا أَضَلَّنَا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ {99}
و جز تباهكاران ما را گمراه نكردند {99}
فَمَا لَنَا مِن شَافِعِينَ {100}
در نتيجه شفاعتگرانى نداريم {100}
وَلَا صَدِيقٍ حَمِيمٍ {101}
و نه دوستى نزديك {101}
فَلَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ {102}
و اى كاش كه بازگشتى براى ما بود و از مؤمنان مىشديم {102}
♻️دسته آیات ۱۰۲-۸۸ : در قیامت غیرخدا پرستان که هیچ گریز و شفیعی ندارند،با پشیمانی بی حاصل از کردار خود به همراه معبودان خود و سایر گمراهان و یاوران شیطان محکوم به افکندن در اتش هستند
سیدکاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹فراز آیات ۱۰۲-۸۸
يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ {88}
روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمىدهد {88}
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ {89}
تنها كسى سود میبرد که دلى پاك به سوى خدا بياورد {89}
وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ {90}
و [آن روز] بهشت براى پرهيزگاران نزديك مىگردد {90}
وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغَاوِينَ {91}
و جهنم براى گمراهان نمودار مىشود {91}
وَقِيلَ لَهُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ {92}
و به آنان گفته مىشود آنچه جز خدا مىپرستيديد كجايند {92}
مِن دُونِ اللَّهِ هَلْ يَنصُرُونَكُمْ أَوْ يَنتَصِرُونَ {93}
آيا ياريتان مىكنند يا خود يارى مىشوند {93}
فَكُبْكِبُوا فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ {94}
پس آنها (معبودان)و همه گمراهان در آن [آتش] افكنده مىشوند {94}
وَجُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ {95}
و [نيز] همه سپاهيان ابليس {95}
قَالُوا وَهُمْ فِيهَا يَخْتَصِمُونَ {96}
آنها در آنجا با يكديگر ستيزه مىكنند [و] مىگويند {96}
تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ {97}
سوگند به خدا كه ما در گمراهى آشكارى بوديم {97}
إِذْ نُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ {98}
آنگاه كه شما را با پروردگار جهانيان برابر مىكرديم {98}
وَمَا أَضَلَّنَا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ {99}
و جز تباهكاران ما را گمراه نكردند {99}
فَمَا لَنَا مِن شَافِعِينَ {100}
در نتيجه شفاعتگرانى نداريم {100}
وَلَا صَدِيقٍ حَمِيمٍ {101}
و نه دوستى نزديك {101}
فَلَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ {102}
و اى كاش كه بازگشتى براى ما بود و از مؤمنان مىشديم {102}
♻️دسته آیات ۱۰۲-۸۸ : در قیامت غیرخدا پرستان که هیچ گریز و شفیعی ندارند،با پشیمانی بی حاصل از کردار خود به همراه معبودان خود و سایر گمراهان و یاوران شیطان محکوم به افکندن در اتش هستند
سیدکاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛