eitaa logo
قران پویان
445 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 🔷✨الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ اين آيه، بحث آيه گذشته را در باره زنانی كه ازدواج با آنها حرام است دنبال می‌كند و اضافه می‌نمايد كه:" ازدواج و آميزش جنسی با زنان شوهردار نيز حرام است". ‏" محصنات" جمع" محصنة" از ماده" حصن" به معنی قلعه و دژ است، و به همين مناسبت به زنان شوهردار و همچنين زنان عفيف و پاكدامن كه از آميزش جنسی با ديگران خود را حفظ می‌كنند و يا در تحت حمايت و سرپرستی مردان قرار دارند گفته می‌شود. گاهی به زنان آزاد در مقابل كنيزان نيز گفته شده، زيرا آزادی آنها در حقيقت به منزله حريمی است كه به دور آنها كشيده شده است و ديگری حق نفوذ در حريم آنان بدون اجازه آنها ندارد، ولی روشن است كه منظور از آن در آيه فوق همان زنان شوهردار است. 🔷✨‏اين حكم اختصاصی به زنان مسلمان ندارد بلكه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتی همين حكم را دارند يعنی ازدواج با آنها ممنوع است. ‏تنها استثنايی كه به اين حكم خورده است در مورد زنان غير مسلمانی است كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمی‌آيند، اسلام اسارت آنها را بمنزله" طلاق" از شوهران سابق تلقی كرده، و اجازه می‌دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز با آنان رفتار شود (إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ‌). ‏ولی اين استثناء، به اصطلاح،" استثنای منقطع" است، يعنی چنين زنان شوهرداری كه در اسارت مسلمانان قرار می‌گيرند رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غير مسلمانی كه با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه كفر) قطع می‌گردد، و در رديف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت. 👈 ‏از اينجا روشن می‌شود كه اسلام به هيچوجه اجازه نداده است كه مسلمانان با زنان شوهردار حتی از ملل و مذاهب ديگر ازدواج كنند، و به همين جهت، عده برای آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشويی با آنها جلوگيری نموده است. ‏فلسفه اين حكم در حقيقت اين است كه اين گونه زنان يا بايد به محيط" كفر" بازگشت داده شوند، و يا بدون" شوهر" هم چنان در ميان مسلمانان بمانند و يا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج ديگری نمايند، صورت اول بر خلاف اصول تربيتی اسلام و صورت دوم ظالمانه است، بنا بر اين تنها راه‌ همان راه سوم است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 🌱‏خداوند می‌خواهد (با اين قوانين، راه سعادت را) برای شما آشكار سازد و شما را به سنّت‌های (خوب) پيشينيانتان راهنمايی كند و شما را (با بيان احكام) از گناه پاك سازد و خداوند، دانا و حكيم است. نساء - ۲۶ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ سنّت خداوند، هدايت، بيان و ابلاغ است. «لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ» ‏2⃣ از سنّت‌های خوب گذشتگان بايد تبعيّت و تقليد كرد. «سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ‏3⃣ احكام و مقرّرات اسلام درباره‌ی ازدواج، همانند احكام ساير اديان آسمانی گذشته است. «سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ‏4⃣ خداوند، لطف خويش را به انسان برمی‌گرداند. «يَتُوبَ عَلَيْكُمْ» ‏5⃣ موارد مجاز يا ممنوع ازدواج، براساس علم وحكمت ومصلحت است. «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۰۹-۲۰۰ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- اگر قابلیّت نباشد،قرآن هم کارساز نیست. «سَلَکْناهُ فِی قُلُوبِ الْمُجْرِمِینَ لا یُؤْمِنُونَ» ۲- جرم و گناه،زمینه ی هدایت را در انسان محو می کند. «الْمُجْرِمِینَ لا یُؤْمِنُونَ» ۳- ایمان در لحظه ی اضطرار سودی ندارد. «لا یُؤْمِنُونَ بِهِ حَتّی یَرَوُا الْعَذابَ» ۴- به مهلت دادن خداوند مغرور نشویم،زیرا مرگ و عذاب الهی به صورت ناگهانی می آید. «فَیَأْتِیَهُمْ بَغْتَهً» ۵- مجرم،در لحظه ی مرگ تقاضای مهلت دارد. «هَلْ نَحْنُ مُنْظَرُونَ» ۶- کسانی که در دیدن عذاب الهی عجله دارند،روزی برای در امان بودن از عذاب، مهلت خواهند خواست. «مُنْظَرُونَ - یَسْتَعْجِلُونَ» ۷- مهلت برای سیه دلان سودی ندارد. مَتَّعْناهُمْ سِنِینَ ... جاءَهُمْ ما کانُوا یُوعَدُونَ ۸- در هنگام قهر الهی،همه ی اسباب کامیابی بی فایده است. «ما أَغْنی عَنْهُمْ» ۹- رفاه مخالفان دین،شما را غمگین نکند که روزی آن را خواهیم گرفت. «ما أَغْنی عَنْهُمْ ما کانُوا یُمَتَّعُونَ» ۱۰- قهر الهی،بعد از اتمام حجّت است.تنبیه باید بعد از تذکّر باشد. وَ ما أَهْلَکْنا ... إِلاّ لَها مُنْذِرُونَ ۱۱- وظیفه ی انبیا هشدار است و در قبول یا ردّ مردم مسئولیّتی ندارند. «مُنْذِرُونَ» ۱۲- تنبیه قبل از تذکّر،ظلم است. «ذِکْری وَ ما کُنّا ظالِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐✴️در حوزه باید اولین حرف را قرآن بزند👉 اولین رسالت اساتید حوزه ، محوری است. 🔸آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اساتید و مفسران قرآن نائبان امام هستند گفت: اولین کار شما رسالت قرآن، تفسیر آن و عرضه هر روایت به قرآن کریم است. اگر روایت معتبری وجود داشت که سند و جهت صدور آن قطعی باشد در این صورت می‌توانیم آن را معادل قرآن قرار دهیم. 👈او یادآور شد: قرآن مانند باران نیست که از آسمان بر زمین ریخته شود بلکه مانند طنابی آویخته است که یک سمت آن در دست خدا و سمت دیگر آن در دست بشر است و پیامبر(ص) نیز واسطه این فیض است تا مردم سمت عربی مبین آن را بگیرند و به عرش بروند. ❣قرآن کریم منبع هدایت جامعه است بنابراین قرآن محوری باید کار اصلی حوزه باشد 🌐👈وی با بیان اینکه نباید بگذاریم تنها بماند اظهار داشت: اگر علامه طباطبایی زنده بود یک المیزان دیگر می‌نوشت و این وظیفه امروز هم بر دوش ما قرار دارد. 🎙از سخنان آیت الله جوادی آملی در همایش اساتید تفسیر قرآن کریم به مناسبت سی و ششمین سالگرد http://quranpuyan.com/yaf_postst2833_trt-st-khh--mdl-qrn-st-nh-rwyt-rwythy-tfsyry-byd-bh-qrn-rDh-shwnd-chwn-rwyt-jly-drym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحيم اِنَّمَا اَشْكُو بَثِّی وَحُزْنِی اِلَى اللهِ من غم و اندوهم را تنها به خدا می گويم  🌸 سوره یوسف ، آیه ۸۶ کـانال قـرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 27 تا 33 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نه خود را بدست بسپاریم نه اطرافیانمان را 💠((و لاتقتلوا انفسكم )) نساء/29 🌱ای کسانی که ایمان اورده اید....خودتان را نکشید. 👈"این جمله اى است مطلق هم شامل انتحار مى شود كه به معناى است ، و هم شامل و كشتن غير." 🔺ترجمه تفسير الميزان جلد 4 صفحه 506 🔷✨" چنانچه شخصی بداند و یا شخصا و یا از طریق اخطار کارشناسان مربوط احتمال عقلائی بدهد که حضور و یا شرکت در جلسه ای و یا ملاقات با فرد و یا افرادی و یا هرگونه مراوده و حضور در مجامع ، موجب اضرار به خودش یا سایرین می گردد، شرعا واجب است که مطلقا اجتناب کند و در صورت تخلف چنانچه ثابت شود که تماس او موجب شده و بیماری وی سرایت به دیگران کرده، در فرض اقدام عمدی موجب مسئولیت کیفری و کلیه خسارات وارده به زیان دیده خواهد بود و در صورت غیر عمد ضامن کلیه خسارات وارده و اگر موجب فوت شده ضمان دیه برعهده اوست و اگر خودش نیز فوت کند، ضمانت شرعی به عهده او باقی است و متعلق به ترکه او می گردد و وارثان متوفی بایستی از محل ترکه وی خسارات را ادا نمایند تا ذمه متوفی بری گردد. 👈 با توجه به اینکه حسب نظر متخصصین ویروس مدتها در بدن بطور مخفی قرار دارد، چنانچه ثابت شود که فردی در زمان خفاء بیماری موجب انتقال به دیگری شده ، هر چند به علت جهل بی گناه است ولی ضمان و مسئولیت خسارات وارده را بر ذمه دارد و بایستی از عهده خسارات وارده برآید." 📚آیت الله سید مصطفی محقق داماد ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از بگذر تا خدا از گذر کند. 💠 إِن تجَْتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهَْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا(31- نساء) 👈از آیه شریفه دو مطلب استفاده می‌شود: 1⃣ اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛ اما وقتی گناهان با هم مقایسه می‌شوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق می‌یابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهم‌تر و شدید تر باشد. 2⃣ و اینکه هر چند سیئات تمام گناهان را شامل می‌شود اما در این آیه منظور از گناهانی که خدا از آن می‌گذرد به دلیل مقابله، گناهان صغیره است. 👈 بنابراین این آیه با صراحت می‌گوید: اگر شما گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده ترک کنید؛ ما گناهان صغیره تان را می‌بخشیم و شما را به بهشت و مقام قرب الهی‌ وارد می‌کنیم. 📚 المیزان ج4 ص323 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۲۲۷-۲۱۰ وَمَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّيَاطِينُ {210} و شيطانها آن (قرآن) را فرود نياورده‏اند {210} وَمَا يَنبَغِي لَهُمْ وَمَا يَسْتَطِيعُونَ {211} و آنان را نسزد و نمى‏توانند [آورنده وحی باشند] {211} إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُولُونَ {212} (چراکه) قطعا آنها از شنيدن(ِوحی و اخبار غیب) معزول [و محروم]اند {212} 👈🏻دسته آیات ۲۱۲-۲۱۰ : قرآن توسط شیاطین نازل نشده چرا که انها از سمع اخبار اسمانی محرومند. فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ {213} پس با الله خداى ديگر مخوان كه از عذاب‏شدگان خواهى شد {213} وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ {214} و خويشان نزديكت را هشدار ده {214} وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ {215} و براى آن مؤمنانى (از خویشانت)كه تو را پيروى كنند بال خود را فرو گستر {215} فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ {216} و اگر تو را نافرمانى كردند (خویشانت) بگو من از آنچه مى‏كنيد بيزارم {216} وَتَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ {217} و بر [خداى] عزيز مهربان توكل كن {217} الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ {218} آن كس كه چون [به نماز] برمى‏خيزى تو را مى‏بيند {218} وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ {219} و حركت تو را در ميان سجده‏كنندگان [مى‏نگرد] {219} إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ {220} او همان شنواى داناست {220} 👈🏻دسته آیات ۲۱۹-۲۱۳ : ای پیامبر خویشاوندان خود را هم انذار کن.با گروندگان شان خاضع باش و از روگردانندگان شان اعلام برائت کن و نگران نباش. بر خدای عزیز رحیم توکل کن. هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ {221} (محمد،شاعری مرتبط با جنیان نیست) آيا شما را خبر دهم كه شياطين بر چه كسى فرود مى‏آيند {221} تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ {222} بر هر دروغزن گناهكارى فرود مى‏آيند {222} يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ {223} (این افراد)گوش فرا مى‏دارند(به القائات شیاطین و بازگو میکنند) و بيشترشان دروغگويند {223} وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ {224} و ( نیز) شاعرانِ (مرتبط با جن) را گمراهان پيروى مى‏كنند {224} أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ {225} آيا نديده‏اى كه آنان (شاعران)در هر واديى(کاری) سرگردانند {225} وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ {226} و آنانند كه چيزهايى مى‏گويند كه انجام نمى‏دهند {226} إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ {227} (شاعران را گمراهان پیروی می کنند) مگر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده و خدا را بسيار به ياد آورده و پس از آنكه مورد ستم قرار گرفته‏اند يارى خواسته‏اند و كسانى كه ستم كرده‏اند به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت {227} 👈🏻دسته آیات ۲۲۷-۲۲۱ : محمد ص نه شاعر است نه با جنیان مرتبط است ♻️عصاره فراز آیات ۲۲۷-۲۱۰ : قرآن توسط شیاطین نازل نشده و محمد ص نیز شاعر و مرتبط با جنیان نیست. ای پیامبر با توکل بر خدای عزیز رحیم خویشاوندان خود را هم انذار کن 🖌سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سروش محلاتی: تمام بدبختی های مسلمانان از این است که به ظواهر احکام بسنده کرده اند 🌐🔻محمد سروش محلاتی در نشستی به مناسبت سالگرد ارتحال ، گفت: 🔸مرحوم علامه می فرمایند که تمام بدبختی ‌ها و انحطاطاتی که مسلمانان در طول تاریخ داشته اند، برخاسته از این است که به بسنده کرده اند. 🔸این دقیقاً در برابر تفکر کسانی است که عقیده دارند هر جا انحطاطی دیده می ‌شود، به این علت است که به ظاهر دین عمل نکرده ایم. 💢🔸ما از ظرفیت قرآن برای استنباط‌های فقهی، به اندازه کافی استفاده نکرده ایم. 💫🌹مرحوم علامه به طور کلی، از وضع علوم اسلامی و ارتباطی که با قرآن پیدا کرده که در واقع، یک نحو گسستگی از قرآن است، گلایه‌ مند است و از این جهت، فقط از فقه، گلایه ندارد؛ بلکه همین گلایه را به بقیه علوم هم وارد می ‌داند. اگر از فقها شکایت می‌کند، از متکلمین هم همین شکایت را دارد که آنان کلامشان را از ریشه‌های قرآنی جدا کرده ‌اند. تحلیل مرحوم علامه این است که وقتی توجه و اعتنا به روایات افزایش یافت، به تدریج همه ذهن ‌ها به روایات معطوف گردید که نتیجه‌ اش به حاشیه رفتن قرآن شد. 🌐👈 البته ایشان سپس به وضع و علت این‌ که کار به اینجا رسیده، می‌ پردازد و می ‌فرماید اگر وضع را بررسی کنید، به اینجا می‌ رسید که در حوزه ‌های علمیه علوم چنان برنامه ‌ریزی و طراحی شده که هیچ نیازی به قرآن احساس نمی‌ شود. مثلاً اگر کسی بخواهد ادبیات بخواند، می ‌تواند بدون قرآن بخواند و آن را بفهمد. در فقه، اصول و رجال نیز تا درجه اجتهاد، وضعیت به همین شکل است. طلبه می تواند همه علوم اسلامی را تا آخر فرا بگیرد و در آنها مهارت پیدا کند و اهل اجتهاد و استنباط هم باشد، در حالی که اصلاً را قرائت نکرده است😔. 💻/ جماران https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1531394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣خداوندا ! همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا