#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_87
❇️#آیه54نساء
💠أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً ۵۴/نساء
🌱يا اينكه (يهوديان) نسبت به مردم (مسلمان) به خاطر آنچه كه خداوند از فضل خويش به آنان داده است، حسد میورزند. همانا ما قبلًا به آلابراهيم (كه شما از نسل او هستيد نيز) كتاب آسمانی و حكمت و سلطنت بزرگی داديم. (چرا اكنون به آلمحمّد عليهم السلام ندهيم؟)
💬نكتهها🔻
🔷✨در اين آيه به حسادت اشاره شده است و حسد از بخل بدتر است. چون در بخل مال خود را نمیبخشد، ولی در حسد از بخششِ ديگری هم ناراحت است.
💬پيامها🔻
🔹حسود، در مقابل ارادهی خدا قد علم میكند. «يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللَّهُ»
🔹منشأ همهی نعمتها و بهرهگيریها فضل خداست. «مِنْ فَضْلِهِ» به جای آرزوی زوال نعمت ديگران، از خداوند آرزوی فضل او را داشته باشيد.
🔹همسويی اهل كتاب با مشركان و قضاوت بر اينكه شرك شما بهتر از توحيد مسلمانان است، به خاطر حسادت است. در آيات قبل خوانديم كه يهوديان به مشركان گفتند: هؤُلاءِ أَهْدی ... در اين آيه میخوانيم: «أَمْ يَحْسُدُونَ»
🔹همهی الطاف از اوست. (سه بار كلمه «آتَيْنا» تكرار شده است)
🔹حكومت الهی بايد بدست كسانی باشد كه قبل از حكومت، دارای مقام معنوی و علمی و بينش بالايی باشند. نام كتاب و حكمت قبل از ملك عظيم آمده است. (آری نعمتهای معنوی بر مادّی مقدّم است.) آتَيْنا ... الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_87
❇️#اهلیت و #صلاحی #مسئولان و #مديران
💠 إِنَّ اللّهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلاَماناتِ إِلی أَهْلِها ... نساء/ 58
🌱 خداوند فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانشان بدهید.
👈 در روایات متعدد منظور از امانت، رهبری و#مدیریت جامعه معرفی شده است.
👈 ملاک عزل و نصبها، باید اهلیت و صلاحیت افراد باشد.
👌 کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشا نابسامانیها، ریاست نااهلان است.
💞امام علی علیه السلام میفرماید:
🌱 هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد، در حالی که بداند افراد لایقتر از او هستند، قطعاً به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است.
📚برگرفته از سایت قرآن پویان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۲۰۰
كَذَلِكَ سَلَكْنَاهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ
اين گونه ما آن [=قرآن] را در دلهای مجرمين داخل ميکنيم. ۹۵
__
۹۵- ظاهر اين آيه: «ما اين چنين قرآن را در دل مجرمين وارد ميکنيم» چنين مينمايد که خدا نخواسته است مجرمين به آن ايمان بياورند!! اگر چنين بود جبر و تحميلی محسوب ميشد و حساب و کتاب و مؤاخذه معنا پيدا نميکرد. اما آيات قبل و بعد [که مشابة آن را در آيات 10 (15:10) تا 13 سوره حجر مييابيد] نشان ميدهد ايمان امری اختياري، عاشقانه و قلبی است و تا شخص نخواهد و انگيزه و علاقهای پيدا نکند، تحقق نمييابد. بسياری از مبلغين مذهبی گمان ميکنند همين که معلوماتی دينی را به مردم منتقل سازند، همچون آموزشهای متعارف مدارس، کار تمام است و ايمان تحقق مييابد. اما به تعبير قرآن، همين کتابی که مايه شفا و رحمتی برای مؤمنين است، جز خسارت برای ظالمين سودی ندارد [اسراء 82 (17:82) ]. شايد با تکيه بر همين حقيقت است که درباره مثنوی مولوی گفته شده است:
مثنوی او چو قرآنِ مدل
هادی بعضی و بعضی را مضل
معنای سلوک راه يافتن، جريان پيدا کردن و نفوذ است، مثل مسيرهای عبور آدمی در ميان کوه و درهها [طه 53 (20:53) و نوح 20 (71:20) ]، نفوذ تدريجی آب باران در طبقات و منابع زيرزمينی [زمر 21 (39:21) ]، راهيابی زنبور عسل به سوی گُل و گياهها به الهام الهی [نحل 69 (16:69) ]، سوار کشتی نوح شدن [مؤمنون 27 (23:27) ]، دست در گريبان خود بردن [قصص 32 (28:32) ] و... با توجه به اين موراد، سلوک قرآن در دل مجرمين، چگونگی برخورد و عکسالعمل آنان را در برابر اين کتاب بيان ميکند که محصولی جز انکار و استهزاء ندارد [ر ک به: حجر 12 (15:12) ، جن 17 (72:17) و حاقه 32 (69:32) ]. در ضمن مجموعه آيات مربوط به سلوک نشان ميدهد روگردانی از ياد خدا و قطع ارتباط با او، که در مفهوم لغوی کلمه مجرم وجود دارد، موجب انکار حقايق معنوی ميگردد. به کار بردن ضمير «ما» [در: سلکناه] به جای ضمير «من»، دست اندرکاری قوانين و نظامات الهی را در ارتباط با عمل خود شخص را نشان ميدهد.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت سوم:
#زندان_در_قرآن:
💢👈در هیچ یک از آیات قرآن، از زندان به عنوان یک حکم شرعى یاد نشده است. در بحث #زندان در قرآن به ترتیب از چند واژه استفاده شده است:
♦️ سجن، حبس، حصر، امساک♦️ و احیاناً نفى. از پنچ واژه یادشده، سجن و مشتقات آن دقیقاً در زندان متعارف ظهور دارد اما سایر واژهها اگرچه دلالت بر نوعى محدودیت، تضییق و تنگ گرفتن دارند، در زندان متعارف متعین نیستند و اعم از آن هستند.
👈مجموعه آیات یادشده را مى توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد:
1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛
2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛
3⃣. زندان اخروى.
1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان و مخالفان:
👈این مبحث را در دو محور دنبال مىکنیم:
↩️اول، حربه تهدید صالحان به زندان:
شیوه رایج همه ناصالحان در طول تاریخ در مواجهه با صالحان و مصلحان، تهدید و ارعاب بوده است. پیامبران و مصلحان همواره بین یک دوراهى دشوار قرار داده مىشوند، یا اینکه دست از دعوت به رهایى و آزادى و خداخواهى بردارند و همرنگ زمانه شوند و یا خود را براى تحمل تبعید از شهر و دیار، سنگسار شدن، به صلیب کشیده شدن و بریده شدن دست و پا بر خلاف هم، سوزانده شدن در آتش، به زندان افکنده شدن و بالاخره قتل آماده کنند. قرآن کریم در عبرتهاى زندگى پیامبرانى چون شعیب ع ، نوح ع، ابراهیم ع، موسى ع و هابیل ع به این موارد اشاره کرده است. اما فقط دو پیامبرند که به زندان تهدید مىشوند: موسى ع و یوسف ع.
🌐👈در قصه حضرت یوسف علیه السلام، همسر عزیز مصر، پس از ناکامى در عشقش به یوسف، به زنان مصر مىگوید: و لئن لم یعفل ما امره لیسجنن و لیکونا من الصاغرین (یوسف: 32). این آیه حاوى چندین نکته سیاسى است:
↩️1- به #زندان افتادن انسان صالحى همچون یوسف زنگ خطر فرو ریختن همه ارزشهاى اخلاقى در چنین جامعهاى است. زندانها میزان الحراره جامعه اند. براى این که بدانى جامعهاى بیمار است یا سالم، به زندانهاى آن بنگر. زندانها آینه صادق جامعه و نظام سیاسى خود هستند. براى آزمودن سلامت یک نظام سیاسى قبل از هر چیز باید دید آن نظام چه کسى را زندانى مىکند.
↩️2 - ملکه مصر به یک قاعده کلى که در همه نظامهاى استبدادى و طاغوتى جارى است، اشاره مىکند: «اگر آنچه او را امر کردهام انجام ندهد، حتماً به زندانش مىافکنم و خوارش مىکنم»؛ یا اطاعت محض از حاکمیت یا به زندان افتادن.
🔻موسى کلیم اللَّه نیز از سوى فرعون تهدید مى شود. فرعون عاجز از پاسخ به ادله موسى او را تهدید مىکند: «اگر خدایى جز من اتخاذ کنى، حتماً از #زندانیان خواهى بود»
🌹 پیامبر اکرم ص در فهم صحیح اینگونه آیات قاعده اى کلى به دست داده است:
🔸 «من اُطاع مخلوقاً غیر طاعة اللَّه جل و عز فقد کفر و اتخذ الهاً من دون اللَّه»
👈بر اساس این قاعده عمیق نبوى اطاعت از آدمیان در باطل کفر است و از آن سو مردم را به اطاعت محض فرا خواندن خدایى کردن است. بر این اساس همه حکومتهاى استبدادى و طاغوتى به شیوه فرعون سلوک مىکنند و هر کس اوامر آنها را نپذیرد، و خدایگانى آنها را با تردید مواجه کند، جزایش زندان است. وقتى فردى به زندان افکنده مىشود یعنى وجود او تهدیدى براى جامعه است.
💫ادامه دارد.
🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7
🖋محسن کدیور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
❁بـســـــم اللــــہ الرحـــــمـטּالرحـــــــیم❁
💞پیامبر اسلام (ص):
اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ ؛
🌱اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال.
الحیاه ج2 ،ص234
📣مفتخریم اعلام کنیم که محفل مجازی انس با قرآن و تلاوت و تدبر در آیات کتاب نورانی قرآن کریم در گروه#تقرب برگزار می گردد.
👈در طی روز زمانی را بہ خواندن قرآن اختصاص بده.!
فقط ڪافیست به معنا و مفاهیمی ڪه در پشت هر ڪلمه از آیاتی ڪه میخوانی دقت ڪنی تا مسیر درست بہ تو نمایان شود.
📿براے مأنوس شدن با ڪلام حق📖 هر روز
#تلاوت_ترتیل یڪ صفحہ از قران ڪریم را بہ همراه
✅#ترجمہ و توضيح ساده آیات صفحہ بصورت صوت
✅ فایل صوتی #تفسیر
✅ #گزیده_نڪات_تفسیرے از مفسران و قران پژوهان مختلف
را در گروه #تقرب بہ همراه سایر علاقمندان میتوانید مطالعہ ڪنید.
👌انشالله از فردا #سہ شنبہ مورخ 2 آذر، مطالعه و تدبر سوره مبارکه #حج را آغاز میکنیم.
💬نمونه ای از پیامهاے اظهار رضایت اعضا
از گروه #تقرب 🔻
♻ با سلام خدا خیرتان بدهد روزی یک صفحه را با رغبت و در فرصت کمی که داشته باشیم باعشق تلاوت و تفسیر را گوش میکنیم خیلی ممنون.
♻ سلام علیکم خسته نباشید،عاقبت بخیرشویدبسیاربرنامه های تفسیری زیبادارید خداوندقران ازشماعزیزان به شایستگی قبول بفرماید.
💫لینڪ گروه هاے #تقرب در پیامرسانهاے #واتساپ و #ایتا🔻
http://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw
https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
✅ لطفا برای سایر علاقہ مندان و دوستان هم #فوروارد نمایید.
👌هرچیزی را رهایش ڪنی پژمرده می شود بجز قرآن
ڪہ اگر رهایش ڪردی، خودت پژمرده خواهی شد.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
#دعاهای_روزانه
الهی! اگر خامم، پخته ام کن،
و اگر پخته ام، سوخته ام کن.
پیوسته دلم دم از رضای تو زند
جان در تن من نفس برای تو زند
گر بر سر خاک من گیاهی روید
از هر برگی، بوی وفای تو زند
الهی! در سر آب دارم، در دل آتش،
در ظاهر ناز دارم، در باطن خواهش.
در دریایی نشستم که آن را کران نیست؛
به جان من، دردی است که آن را درمان نیست؛
دیده من بر چیزی آید که وصف آن بر زبان نیست!
🖋خواجه عبدالله انصاری
💫کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 60 تا 65
📄#صفحـہ_88
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_88
❇️#شفاعت و #استغفار #پیامبر
💠وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً
🌱هر پیامبر را فقط برای این فرستادیم که با اجازهی خداوند مورد اطاعت (مردم) قرار گیرد. و اگر آنان هنگامی که (با نافرمانی) به خودشان ستم کردند، (بهجای عذر تراشی،) نزد تو میآمدند و از خدا آمرزش میخواستند و پیامبر (نیز) برایشان آمرزش میطلبید، حتماً خدا را بسیار توبهپذیر و مهربان مییافتند.
نساء - ۶۴
🔷✨از اين آيه ضمنا پاسخ كسانی كه توسل جستن به پيامبر و يا امام را يك نوع شرك میپندارند روشن میشود، زيرا اين آيه صريحا میگويد كه آمدن به سراغ پيامبر ص و او را بر در درگاه خدا شفيع قرار دادن، و وساطت و استغفار او برای گنهكاران مؤثر است، و موجب پذيرش توبه، و رحمت الهی است.
👈 اگر وساطت و دعا و استغفار و شفاعت خواستن از پيامبر ص شرك بود چگونه ممكن بود كه قرآن چنين دستوری را به گنهكاران بدهد! منتها افراد خطاكار بايد نخست خود توبه كنند و از راه خطا برگردند، سپس برای قبول توبه خود از استغفار پيامبر ص نيز استفاده كنند.
👈 بديهی است پيامبر ص آمرزنده گناه نيست، او تنها میتواند از خدا طلب آمرزش كند و اين آيه پاسخ دندان شكنی است به آنها كه اين گونه وساطت را انكار میكنند (دقت كنيد) جالب توجه اينكه قرآن نمیگويد: تو برای آنها استغفار كن بلكه میگويد " رسول" برای آنها استغفار كند، اين تعبير گويا اشاره به آن است كه پيامبر ص از مقام و موقعيتش استفاده كند و برای خطاكاران توبه كننده استغفار نمايد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_88
❇️#تسليم در برابر #حق
💠فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً
🌱(ولی) نه، (چنین نیست.) به پروردگارت سوگند که آنان ایمان (حقیقی) نخواهند داشت؛ مگر اینکه در آنچه بینشان اختلاف افتاده، تو را داور کنند و آنگاه از قضاوت تو هیچ احساس ناراحتی در وجودشان نیابند و کاملاً تسلیم شوند.
نساء - ۶۵
🔷✨گرچه ناراحتی درونی از قضاوتهايی كه احيانا به زيان انسان است غالبا اختياری نيست، ولی با تربيتهای اخلاقی و پرورش روح تسليم در برابر حق و عدالت و توجه به موقعيت واقعی پيامبر ص حالتی در انسان پيدا میشود كه هيچگاه از داوری پيامبر ص و حتی دانشمندانی كه جانشينان او هستند هرگز ناراحت نخواهد شد، و به هر حال مسلمانان واقعی موظفند روح تسليم در برابر حق را در خود پرورش دهند.
👈 در آيه فوق نشانههای ايمان واقعی و راسخ در سه مرحله بيان شده است:
1⃣ در تمامی موارد اختلاف خواه بزرگ باشد يا كوچك، به قضاوت و داوری پيامبر ص كه از حكم الهی سرچشمه میگيرد مراجعه كنند، نه به طاغوت و داوران باطل.
2⃣ هيچگاه در برابر قضاوتها و فرمانهای پيامبر ص كه همان فرمان خدا است حتی در دل خود احساس ناراحتی نكنند، و به داوریها و احكام او بدبين نباشند.
3⃣ در مقام عمل نيز آن را دقيقا اجرا كنند و به طور كامل تسليم حق باشند.
👈 روشن است قبول يك مكتب و فرمانهای آن در مواردی كه به سود انسان تمام میشود دليل بر ايمان به آن مكتب نيست بلكه آنجا كه ظاهرا به زيان انسان است اما در واقع مطابق با حق و عدالت است اگر پذيرفته شود، نشانه ايمان است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : 202
فَيَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
ـ [عذابی] که به صورت ناگهاني، بيآنکه متوجه باشند، بر آنان فرا ميرسد، 96
96- هر چند موجبات عذاب به تدريج در طول عمر در اثر تکرار اعمال زشت و تراکم آن پديد ميآيد، اما وقوع آن همچون سقفی که به تدريج با ريزش برف سنگينتر شده و ناگهان فرود ميآيد، به تعبيری که 13 بار در قرآن در مورد قيامت و عذابهای دنيائی تکرار شده، «بغتهً» واحده ميباشد.
شعراء : 203
فَيَقُـولُوا هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ
ـ [در آن شرايط خواهند گفت] آيا مهلت خواهيم داشت؟ 97
97- اين پرسش که مخاطب آن معلوم نيست، و شايد هم از نفس خود باشد، گويای روحية روزمره زيستن و بيبرنامه زندگی کردن کسانی است که همواره کار امروز را به فردا مياندازند و وقتی مواجه با شکست ميشوند، طلب مهلت ميکنند، مهلتی که باز هم آن را به باد ميدهند!
شعراء : 207
مَا أَغْنَى عَنْهُم مَّا كَانُوا يُمَتَّعُونَ
آنچه [در اين مهلت اضافی نيز] بهرهمند شدهاند، [برای دفع عذاب] به کارشان نخواهد آمد. 98
__
98- آنچه موجب تغيير و تحول در شيوه رفتار و زندگی ميشود، تغيير ديدگاه و شخصيت آدمی است، مادام که تغيير عميق و بنيادی حاصل نشده باشد، هزار بار هم مهلت داده شود، باز همان روال ادامه پيدا ميکند.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت چهارم:
👈مجموعه آیات قرآن در مورد زندان را مى توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد:
1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛
2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛
3⃣. زندان اخروى.
1⃣. زندان #حربهمستبدان علیه #مصلحان_و_مخالفان:
👈این مبحث را در دو محور دنبال مىکنیم:
↩اول، حربه تهدید صالحان به زندان:
دوم، #زنداني_اسوه_قرآن:
سوره یوسف آکنده از ظرایف اخلاقى و تربیتى است، در اینجا به امور مرتبط با مسأله #زندان حضرت #یوسف ع در ضمن ده نکته مىپردازیم:
🔻1. یوسف به دلیل پاکدامنى، از سوى ملکه متهم مىشود (قالت ما جزاء من اراد بأهلک سوءالا ان یسجن او عذاب الیم؛ یوسف: 25). بحث زندان یوسف با یک «دروغ» از سوى ملکه آغاز مىشود.
🔺2. زنان شهر تصدیق مى کنند که ملکه در دلباختن به جمال یوسف محق بوده است. یوسف به زندان «تهدید» مىشود که اگر از اوامر ملکه اطاعت نکند زندانى مىشود (لئن لم یفعل ما امره لیسجنن و لیکونا من الصاغرین)؛
🔻3. یوسف در دوراهى آلودن دامن به گناه و زندانى «آگاهانه و مختارانه» زندان را برمىگزیند. نکته سوم همین عنصر آگاهى و اختیار یوسف است. این سرنوشت محتوم همه #صالحان است که آگاهانه و آزادانه زندان را بر اطاعت از منویات #حاکم_ناصالح ترجیح مى دهند.
🔺4. یوسف زمانى به زندان افکنده مىشود که حقانیت و بى گناهى او بر حاکمیت روشن است (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الآیات لیسجننه حتى حین)؛
🔻5. او در زندان بیکار نیست بلکه به تبلیغ دین حق در بین زندانیان مشغول است (یا صاحبى السجن أرباب متفرقون خیر ام اللَّه الواحد القهار)؛
🔺6. یوسف از طرق و وسایل مشروع براى رهایى از زندان غافل نیست. او هرگز از عزیز مصر تقاضاى عفو نمى کند، آنچه او خواست، صرفاً یک یادآورى بود (اذکرنى عند ربک). یوسف با این تذکر دقیقاً خلاف نظر عزیز مصر عمل مىکند. این وظیفه همه صالحان خارج از زندان است که براى رهایى مصلحان از غل و زنجیر، با رعایت عزت زندانى اقدام کنند و کمترین خدمت، زنده نگاه داشتن یاد اوست. این درست برخلاف نظر ارباب قدرت است.
🔻7. یوسف بى مزد و منت و بدون هیچ قید و شرطى خواب ملک را تعبیر مىکند. چرا اولاً فاجعه قحطى در راه بود و شفقت یوسف صدیق بر مردم اقتضا مى کرد تا به سرعت به مصلحت آنان اقدام کند. مصلحان درخواست حکومتهاى جائر را تنها در امورى که مصلحت عمومى و خیر عامه بر آن است مىپذیرند؛
🔺8 . عزیز مصر بلافاصله یوسف را آزاد مىکند. یوسف بر بىگناهى خود به ماجراى زنان مصر و بریدن دستشان استشهاد مىکند، و زنان به پاکى یوسف شهادت مىدهند و عزیز مصر نیز به گناه خود اعتراف مىکند؛
🔻9. آنان که براى رضاى خدا رنج زندان را به خود خریده اند رهایی شان از زندان را نیز از او مى طلبند و از خداى خود خواسته اند تا زمانى که زندان بودن آنان در استمرار دین مؤثر است، در زندان باشند (قد احسن بى اذ اخرجنى من السجن)؛
🔺10. خداوند بلاى زندان یوسف را وسیله نیل به عزت و اقتدار قرار مىدهد. بدخواهان مىخواستند یاد یوسف را از دلها بزدایند اما خداوند بر یوسف منت نهاد و #زندان را طریق رسیدن به اریکه عزت و اقتدار کرد (کذالک مکنّا لیوسف فى الأرض...)
💫ادامه دارد
🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7
🖋محسن کدیور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛