eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅در آيه معروف ،منظور از چيست؟ 🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸 قول احسن کدام است ؟؟؟؟؟ در آیه ۱۸ زمر دستور داده شده که سخنان و اقوال را بشنوید و بهترین و احسنش را انتخاب کنید . اگر منظور از این «قول» سخنان تمامی ادیان و مذاهب باشد که درست نیست زیرا اکثر ادیان و مذاهب باطلند و سخنانشان هم حسن نیست که ما بخواهیم احسنش را انتخاب کنیم و اگر منظور از «قول» کتاب و سنت باشد آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد. که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟ 👈پس درنتیجه کتاب و سنت هم نیست پس منظور از این« قول» چیست؟ 🔸الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ 🔹کسانی که به سخن گوش فرا می‌دهند، پس بهترینش را پیروی می‌کنند. اینانند که خدایشان راه نموده و ایشانند، (هم)اینان اندیشمندان خالص.[۳۹:۱۸] 👈و آیا «قول» اعم از هر گونه نظرى است چه بد یا خوب؟  *⃣هرگز، زیرا اولًا این عمومیت گفتار براى عموم مؤمنان نیست که سخنان گمراه کننده را بشنوند و گمراه نشوند، بلکه این خود ویژه عالمان است، و در ثانى «احسنه» در برابر «حسن»است، و نه بد و گمراه کننده که حسنى ندارد تا سخن حق از او احسن و بهتر باشد، گرچه براى ویژگان به منظور نقض آن نیک بلکه نیکتر از نشنیدنش مى باشد. و در جمع پیروى احسن شرط ایمان عاقلانه است که نخست قرآن است و در حاشیه اش سنت قطعى و دیگر هیچ. ✳️ و آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟  👈اینجا «قول» وحى در کتاب و سنت نیست، زیرا آیاتى مانند" واتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم" (۳۹: ۵۵) تمامى قرآن را احسن مطلق مى داند، که خود در بعد متنى بهترین کتاب است و سنتش نیز بهترین سنت است که براى کل مکلفان پیروى از این کتاب و در طول زمان و عرض مکان تکلیف واجب است. و سنتش هم- در کل- بر مبناى وحى گویا، و یا وحى رمزى قرآنى است که در اختصاص معصومان محمدى صلى الله علیه و آله است. بلکه مقصود اقوال عالمان و شرعمداران کتاب و سنت است که پیروى بهترین نظرات در میان آنان بر دیگران واجب است. ◀️زیرا کسانى که بر محور کتاب و سنت رأى مى دهند داراى درجاتى مى باشند که که اگر در موارد اختلاف مشورتى در میانشان تحقق نپذیرد احسن الاقوال که در انحصار اعلم اتقى است تنها مورد پیروى است، و در صورت مشورت که ضرورتى اسلامى است رأى اکثر مناط است، و اگر یکى اعلم و دیگرى اتقى است دومى شایسته تقلید است زیرا تقوى تعهد آور است و علم نمایانگر، و اولى از دومى به حق نزدیکتر است. ✔️ قول احسن بر دو مبناى علم و است که اعلم از نظر دریافت حکم خدا و اتقى از نظر تعهد بر دیگران مقدم است.  👈از اینجا پیداست که مسائل غیر ضرورى کلًا مورد استنباط و واجب همگانى است، که دست کم تقلید از روى بینش و استنباط است که علم و تقواى مرجع تقلید بر مبناى کتاب و سنت بایستى از همگان برتر باشد و دیگر هیچ. زنده بودن مرجع تقلید برتر شرط نیست بلکه زنده بودن رأیش مناط اصلى تقلید است، هر که رأیش زنده تر و نزدیکتر به حق است همو مرجع است گرچه مرده و در اقلیت باشد، و هر که فروتر باشد تقلیدش حرام است گرچه زنده و در اکثریت باشد.  این از نظر مقلدان، و فراتر از آنان مجتهدان نیز نباید خودرأى باشند، بلکه پس از استنباط شایسته از کتاب و سنت با مراجعه به آراء دیگر مجتهدان بایستى بهترین آراء را در نظر بگیرند، و در هر صورت جدیت خستگى ناپذیر به منظور دستیابى به قول احسن وظیفه کل مکلفان است. در جمع از آیه" فاسألوا اهل الذکر أن کنتم لاتعلمون بالبینات و الزبر ..." به خوبى پیداست که پرسش از دانایان، عالمان و شرعمداران تنها بر مبناى" بینات و زبر" است که ادله روشن و نوشته وحى مصدر اصلى و محورى هر گونه سؤال شرعى است، و دیگر هیچ. 📕 منبع : ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp3881 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
دعاها و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹وَ اجْعَلْ أَوْسَعَ رِزْقِكَ عَلَيَّ إِذَا كَبِرْتُ، 🔹وَ أَقْوَى قُوَّتِكَ فِيَّ إِذَا نَصِبْتُ. 🔸 بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و ارزانی دار 🔸فراخترين روزى ات را به هنگام كهنسالى، 🔸و نيرومندترين نيرويت را به هنگام رنج و درماندگى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyanhttps://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ نكات قرآنی : “اَلَّذِینَ هُم عَنِ اللَغوِ مُعرِضُونَ” (اهل ایمان کسانی اند که از “لغو” دوری می کنند!) “لغو” فقط سخن بیهوده نیست. آن حیطه و مصادیق بسیار دارد. احساسات و عواطف بیهوده، افکار و خیالات بیهوده، عادات و عملکرد بیهوده، همه و همه از مصادیق آنند. از منظری “لغو”، هر آنچه را که “مُلغا” شده گویند. هر دو از یک ریشه اند. پرداختن به فکر ملغا شده، دامن زدن به گذشته ی ملغا شده، رفتن به راه ملغا شده، همه تحت عنوان لغو معنا می یابند. و این دنیا چون نیک به آن بنگری، مملو از لغو است. سِرشتش اینگونه است. تو تنها در کیفیت بهشتی اثری از لغو نخواهی یافت؛ “لا یَسمَعُونَ فِیها لَغوَاً و لا کِذّاباً”! و این کیفیت متعالی از حیات، خاص کسانی است که از جلوه گری های دنیا گذشته و در بی خواهشی و بی آرزویی سکنا گزیده اند. و به عبارتی دیگر میتوان گفت؛ “آن که خود حقیقی اش نیست در لغو است.” برگرفته از سایت مسعود ریاعی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسير و تدبر سوره : 👈فراز چهارم ایات ۲۷_۴۰ وَأَصْحَابُ الْیَمِینِ مَا أَصْحَابُ الْیَمِینِ ﴿٢٧﴾ واصحاب سعادت کدامند اصحاب سعادت فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ ﴿٢٨﴾ در درخت سدر بی خار وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ ﴿٢٩﴾ ودرخت موزی( که میوه اش) روی هم چیده شده اند وَظِلٍّ مَمْدُودٍ ﴿٣٠﴾ وسایه ای که گسترده است وَمَاءٍ مَسْکُوبٍ ﴿٣١﴾ وآبی که ریزان است(آبشاران) وَفَاکِهَةٍ کَثِیرَةٍ ﴿٣٢﴾ ومیوه ای که بسیار است لا مَقْطُوعَةٍ وَلا مَمْنُوعَةٍ ﴿٣٣﴾ نه قطع شده است ونه منع شده وَفُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ﴿٣٤﴾ وهمسرانی که والامقامند إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً ﴿٣٥﴾ همانا ما ایجاد کردیم آنها را یک نوع ایجادکردنی فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْکَارًا ﴿٣٦﴾ پس قراردادیم آنهارا دوشیزه گانی عُرُبًا أَتْرَابًا ﴿٣٧﴾ شوهردوستانی که هم سن وسالند لأصْحَابِ الْیَمِینِ ﴿٣٨﴾ برای اصحاب سعادت ثُلَّةٌ مِنَ الأوَّلِینَ ﴿٣٩﴾ گروهی که از پیشینیانند وَثُلَّةٌ مِنَ الآخِرِینَ ﴿٤٠﴾ وگروهی که از متاخراند 👌درب فراز چهارم:کیفیت وچگونگی زندگی خوش اخروی ( مکان خوب ، همنشینان خوب، همسران خوب) گروه دوم ترجمه و تدبر: خانم انصاري yon.ir/Qp8583 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی و یک تفسیر سوره قسمت یازدهم از جلد پنجم کتاب ✅استدلال بر معاد از راه توحید بخش دوم 🌺«رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً» بعد «سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النّار» 🌺. به دنبال باطل نبودن خلقت فوراً مسئله ی و جهنم و این گونه امور را مطرح می كند. 🌸«رَبَّنا اِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ اَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظّالِمینَ مِنْ اَنْصارٍ»🌸 . (اینكه اینها وقتی كه به عالم نگاه می كنند [می گویند] پروردگارا تو عالم را باطل و بیهوده نیافریدی، یعنی از نظام عالم، حقیقت می بینند و در حقیقت حاقّه را می بینند كه عین متن حق و حقیقتاست. 👈 [مفاد آیات ] این است كه اگر دنیا را از آخرت مجزّا كنیم جز یك و بازی و بازیچه چیز دیگری نیست و برای اهل دنیا كارهای حكیمانه شان هم بازی است. 🔸آیه ی «اَنَّمَا الْحَیوةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْاَمْوالِ وَ الْاَوْلادِ» همین مطلب را بیان می كند مولوی داستان خوبی در تفسیر این آیه دارد؛ می گوید:🔰🔰🔰 🔺كودكان هر چند در بازی خوشند 🔺شب كسان شان سوی خانه می كشند 🔻شب شد و شد گرمِ بازی طفل خُرد 🔻دزد ناگاهش لباس و كفش بُرد 🔶آنچنان سرگرم به این كار بیهوده ی خودش هست كه آنچه برایش لازم می آید- كه كفش و لباس است- اساساً از یادش می رود. 🔹شب شد و بازی و او شد بی مدد 🔹رو ندارد كه سوی خانه رود 👈بعد می گوید: «نی شنیدی اَنَّمَا الدُّنْیا لَعِب؟ » حكایتِ همین است. 👈«ما خَلَقْناهُما اِلّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ اَكْثَرَهُمْ لایَعْلَمونَ» . اول كلمه ی «لاعب» را آورد؛ اینجا نقطه ی مقابل لاعب، «حق» را ذكر می كند. خیر، آسمانها و زمین (مجموع آسمانها و زمین چون عالم عِلوی و سفلی است به صیغه ی تثنیه آورده شده. نفرمود «ما خلقناهنّ» چون آسمانها جمع است، بلكه به اعتبار اینكه همه ی آسمانها و زمین مجموع عالم علوی و سفلی را تشكیل می دهد به صورت تثنیه ذكر می كند) ما ایندو را- آسمان و زمین را- نیافریدیم اِلّا بِالْحَقّ. 👈 این «بـ» در «بالحق» را در اصطلاح ادبی «باء ملابست» می گویند. در تعبیر فارسی این طور باید بگوییم: مگر توأم با حق. حق توأم با اینهاست. نه صرفاً می گوید برای حق، اصلاً حق توأم با اینهاست. از ذات حق جز حق صادر نمی شود، از ذات حق باطل صادر نمی شود «وَ لكِنَّ اَكْثَرَهُمْ لایَعْلَمونَ» ولی اكثر این مردم اینها را نمی فهمند و نمی دانند. 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅⬅بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ايتا ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/4177723406Gc8e5fc5375
💫اللَّهُمَّ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا ✨پروردگارا! وعده هاى ما را به ظهور او تحقق بخش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅️⬅️بر ان شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ايتا ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/4177723406Gc8e5fc5375
صبح هدیه ای زیباست ازسوی خدا سوای همه هدیه هایش پاک پاک پاک چشم آلوده ای در آن بازنشده هنوز زبانی فرصت دروغ و غیبت نیافته است سلام دل‌تان به پاکی صبح افکارتان بلند و سبز صبحتون بخیر @quranpuyan
📖 آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 2⃣ با سخن گفتن برای تأثیر بیشتر خداوند در سوره طه آیه ۴۳ به حضرت موسی و برادرش امر میکند که نزد فرعون بروند و در آیه ۴۴ که مقصود اصلی مان میباشد طرز برخورد و لحن گفتارشان را بیان میکند تا تأثیر بیشتری داشته باشد.(حتی در برخورد با فرعون برای دعوت به نیکی و ترک خودکامگی ،نرمی در سخن سفارش شده،ما به عنوان بنده های خدا در قبال سایر افراد از جمله خانواده و رهگذر و... چگونه باید باشیم) 💠 فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ‌ أَوْ يَخْشَىٰ 🔸صادقی تهرانی: «پس برایش سخنی نرم بگویید، شاید تذکر یابد یا بهراسد.» مهرداد پورشهاب http://yon.ir/Qp520 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛