#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_94
❇️#هجرت يك دستور سازنده اسلامی
💠وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّـهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً
🌱هر کس در راه خدا مهاجرت کند، جایگاههای امن بسیار و گشایشی (در رزق و روزی) خواهد یافت، و هر کس هجرت کنان از خانهی خویش بهسوی (دیاری که دین) خدا و پیامبرش (در آن برقرار است،) خارج شود، آنگاه (در راه،) مرگ، او را دریابد، بیشک اجرش بر عهدهی خداست. (آری،) خداوند همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
نساء - ۱۰۰
🔷✨دنبال بحث درباره افرادی كه بر اثر كوتاهی در انجام فريضه مهاجرت، به انواع ذلتها و بدبختيها تن در میدهند، در اين آيه با قاطعيت تمام درباره اهميت هجرت در دو قسمت بحث شده است:
👈 نخست اشاره به آثار و بركات هجرت در زندگی اين جهان كرده، میفرمايد:" كسانی كه در راه خدا و برای خدا مهاجرت كنند، در اين جهان پهناور خدا، نقاط امن فراوان و وسيع پيدا میكنند كه میتوانند حق را در آنجا اجرا كنند و بينی مخالفان را به خاك بمالند".
(وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً).
بايد توجه داشت كه" مراغم" از ماده رغام (بر وزن كلام) به معنی" خاك" گرفته شده و ارغام به معنی بخاك ماليدن و ذليل كردن است و" مراغم" هم صيغه اسم مفعول است و هم اسم مكان و در آيه فوق به معنی اسم مكان آمده يعنی مكانی كه میتوانند در آن حق را اجرا كنند و اگر كسی با حق از روی عناد مخالفت كند، او را محكوم سازند و بينی او را به خاك بمالند! سپس به جنبه معنوی و اخروی مهاجرت اشاره كرده میفرمايد:" اگر كسانی از خانه و وطن خود به قصد مهاجرت به سوی خدا و پيامبر ص خارج شوند و پيش از رسيدن به هجرتگاه، مرگ آنها را فرا گيرد، اجر و پاداششان بر خدا است، و خداوند گناهان آنها را میبخشد".
(وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّـهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً).
👈 بنا بر اين مهاجران در هر صورت به پيروزی بزرگی نائل میگردند، چه بتوانند خود را به مقصد برسانند و از آزادی و حريت در انجام وظائف بهره گيرند، و چه نتوانند و جان خود را در اين راه از دست بدهند، و با اينكه تمام پاداشهای نيكوكاران بر خدا است، ولی در اينجا به خصوص تصريح به اين موضوع شده است كه فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّـهِ:" پاداش او بر خدا لازم شده است" و اين نهايت عظمت و اهميت پاداش مهاجران را روشن میسازد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_94
❇️#آیه101نساء
💠وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِيناً ۱۰۱/نساء
🌱و هرگاه كه در زمين سفر كنيد، گناهی بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد، اگر بيم داريد كه كافران به شما آزار و ضرر رسانند. همانا كافران همواره دشمن آشكار شمايند.
💬نكتهها🔻
👈پس از سخن درباره جهاد وهجرت، اين آيه حكم نماز مسافر را بيان میكند.
«ضرب فی الارض» كنايه از سفر است، چون مسافر هنگام سفر، زمين را زير پای خود میكوبد.
🔷✨در قرآن، گاهی به جای «وجوب» تعبير «مانعی ندارد» به كار رفته، كه اين آيه نيز يكی از آن موارد است. گويا مسلمانان صدر اسلام به قدری به نماز علاقمند بودند كه كوتاه كردن آن را گناه میپنداشتند.
🔷✨نماز قصر، مخصوص موارد ترس از دشمن نيست. ولی چون معمولًا در سفرها، بيم و نگرانی هست، يا اينكه چون قانون نماز قصر، ابتدا در موارد ترس بوده و بعدها نسبت به هر سفر تعميم يافته، قيد «إِنْ خِفْتُمْ» آمده است.
👌در روايات مقدار سفری كه در آن نماز كوتاه و شكسته میشود، مسير يك روز (هشت فرسخ) مشخّص شده است.
تمام نمازهای مسافر جز نماز مغرب دو ركعتی است. و مراد از كوتاه كردن نماز، دو ركعتی شدن نمازهای چهار ركعتی است.
💬پيامها🔻
🔹واقع بينی و انعطافپذيری، يك اصل در قوانين الهی است. «تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ ...»
🔹در حال نماز هم از دشمن غافل نباشيد. سياست و ديانت، عبادت و فطانت از هم جدا نيست. «إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ»
🔹در مواردی يقين لازم نيست. احتمال توطئه و فتنه برای تصميم و تغيير برنامه كافی است. «إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ»
🔹حتّی به هنگام احتمال خطر، اقامه نماز واجب است. إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ ...
🔹كفر و ايمان با هم در تضادّند. «إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا»
🔹كفّار، در دشمنی با شما متّحدند. «عدو» بجای «اعداء»
🔹دشمنی كفّار با شما ريشهدار و پرسابقه و دائمی است. «كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۲۲۴
وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ
ـ [و پيامبر شاعر نيست] شاعران را، پندارگرايان [نه عملگرايان] پيروی ميکنند. ۱۱۲
__
۱۱۲- مشرکين، پيامبر را به دليل شعرگونه بودن قرآن شاعر ميناميدند، در اين آيه به نشانه بسيار ساده و سرراستی اشاره ميکنند؛ پيروان شاعران معمولا عاشقان الفاظ و ادبيات، از طبقات مرفه و اشراف قريش بودند، در حالی که پيروان پيامبر، در آغاز عمدتاً محرومان جامعه و طبقات تحت ستم بودند.
«غیّ» مقابل رشد است [...قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ...- بقره 256 (2:256) ] رونده راه «رشد»، به مقصد سلامت و نجات ميرسد و رونده راه غیّ، سرگشته و حيران در بيابان زندگی به هلاکت ميرسد. اسم فاعل غیّ، غوي، و جمع آن غاوين است.
هدفداری در زندگي، مقصد معين و کتاب روشن داشتن، گام گذاشتن در مسير و طی طريق، شرط وصول به مقصد است، اما عدهای عاشق پرواز بر بال اوهام و خيالات شاعرانه هستند و به جای عمل، پندارگرائي، خيالبافی و اوهامپرستی ميکنند و ترجيح ميدهند به جای حقايق زيبای نجاتبخش، که دسترسی به آن البته زحمت دارد، به دنبال سجع و قافيههای زيبا بروند و هنر را نه برای رسيدن به هدف، بلکه برای خود هنر طلب کنند.
شعراء : ۲۲۵
أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ
آيا نميبينی که در چه عوالم خيالی سير ميکنند؟ ۱۱۳
__
۱۱۳- سرگردانی شاعران يا شيفتگان شعر و شاعري، ناشی از بيحد و مرز بودن زمينه و بستر اوهام و خيالات آدمی است و ذهنيات هر شاعر بر حسب ذوق و سليقه و سبک و سياق سخنش در عوالمی غيرواقعی سير ميکند. وادي، بستری است که چيزی در آن جريان مييابد، وادی شمردن دره، به دليل جاری شدن سيل در آن و تنها مصداقی از اين کلمه است.
«یَهِيمُونَ» از ريشه «هيم»، انجام دادن کاری بيقصد و هدف، تنها از روی عشق و علاقه و از خود بيخودی است، هر چند به ضرر او باشد. اين کلمه وصف خيالبافانی است که در مدح و ثنای اربابان يا ذم و سبّ دشمنان، بيتوجه به معنای واقعی کلمات، راه غلو و زيادهروی ميپيمايند و افسار کلام را نه به عقل و مصلحت، که به احساس ناخودآگاه ميسپارند.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐♦مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت دهم :
💢💮سابقه #زندان«حبس»در #فقه_شیعه.
🌐👈نتیجه گیری :
💢🔺 با توجه به مطالبی که بیان شد در مییابیم. که یکی از کیفرهایی که در #فقه اسلام به صورت خیلی محدود آمده است، مجازات زندان است و در مواردی هم که هر چند به صورت محدود این مجازات ذکر شده و یا از سوی ائمه طاهرین (ع) نقل شده است به منظور #اصلاح مجرم و با رویکرد #بازدارندگی و عمدتاً هم ابزاری جهت احقاق حق مردم مورد استفاده حاکمیت بوده است و دانستیم که جز در حدود الهی مجازاتی با مدت معلوم و مدتهای زیادی در #حبس و #مجازات_زندان در شرع مقدس و سیره حکومتی ائمه وجود ندارد.
پس در نتیجه این که امروزه در کشور ما به عنوان یک حکومت اسلامی مجازاتهای بسیار وحشتناک حبس با مدت زمانهای طولانی که مثلاً در جرائم مربوط به مواد مخدر اعمال میشود به نظر میرسد که به دور از منطق اسلام و سیره حکومتی علوی میباشد و چه بسا این که در زندانهای جامعه امروزی ما، جنبه بازدارندگی و اصلاح مجرمین بسیار کم رنگ به نظر میرسد ،
♦💢 چرا که با وجود مجرمان خطرناک در کنار یکدیگر ، متهمانی که هنوز مجرمیت آنها ثابت نشده است ، محکومان مالی و مجرمان بدون سابقه و همچنین وجود سرمنشأ بعضی جرائم یعنی سیگار در داخل فروشگاههای زندان، کاملاً این هدف والای انسانی که همان اصلاح و تربیت و باز پروری مجرم است را منهدم و در کل این هدف را به بیراهه منحرف سا خته است.
🌐💢 نهادهای حاکمیتی ما باید تمام عوامل قانونگذاری و #قضات دستگاه قضایی، علی الخصوص قضات جدید الورود به سیستم قضایی را مجبور به بازدیدهای متوالی از #زندانها کند و حتی شرایطی را فراهم کند که مدتی را هر چند محدود و کم، ایشان در زندانهای جامعه بمانند و از نزدیک با معضلات و تبعات این مجازات خانمان سوز آشنا شوند، تا در هنگام وضع قوانین و صدور احکام قضایی منجر به مجازت زندان که اکثراً طبق نظر فقهای معاصر و عصر حاضر از جمله مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی که دررأس دستگاه قضایی این معضل را درک کرده اند، خلاف شرع دانسته شده است، با نگاهی منصفانه تر به این مسأله نظاره کنند، چرا که بسیاری از عاملان قانونگذاری و قضات دستگاه قضایی هیچ گونه اطلاعی از داخل زندان و مشکلات به بار آمده از این مجازات نسبت به خانواده زندانیان ندارند. در بقیه موارد که حکومت اسلامی اقدام به زندان کردن افراد میکند در جرائم گوناگون ، این #حبسها تحت عنوان #مجازات_تعزیری است که جزئیات آن بسته به نظر حاکم شرع است
📖از مقاله بررسی مبانی فقهی مجازات زندان در اسلام
🖊نویسنده محمد علی کریمی.
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ
مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا
يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا
رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِی كِتَابٍ مُبِينٍ
کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی
جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در
خشکی و دریاست همه را میداند و هیچ
برگی از درخت نمیافتد مگر آنکه او آگاه
است و نه هیچ دانهای در زیر تاریکیهای
زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در
کتابی مبین مسطور است.
🧡 سوره انعام ، آیه ۵۹
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 102 تا 105
📄#صفحـہ_95
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_95
❇️اهميت فريضه #نماز
💠فَإِذا قَضَيْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً۱ وَ عَلی جُنُوبِكُمْ103/نساء
🔷✨منظور از ياد خدا در حال قيام و قعود و بر پهلو خوابيدن، ممكن است همان حالات استراحت در فاصلههايی كه در ميدان جنگ واقع میشود باشد و نيز ممكن است به معنی حالات مختلف جنگی كه سربازان گاهی در حال ايستادن و زمانی نشستن و زمانی به پهلو خوابيدن، سلاحهای مختلف جنگی از جمله وسيله تيراندازی را بكار میبرند، بوده باشد.
👈 آيه فوق در حقيقت اشاره به يك دستور مهم اسلامی است، كه معنی نماز خواندن در اوقات معين اين نيست كه در ساير حالات انسان از خدا غافل بماند بلكه، نماز يك دستور انضباطی است كه روح توجه به پروردگار را در انسان زنده میكند و ميتواند در فواصل نمازها خدا را به خاطر داشته باشد خواه در ميدان جنگ باشد و خواه در غير ميدان جنگ.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_95
❇️#آیه104نساء
💠وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً ۱۰۴/نساء
🌱و در تعقيب دشمن سستی نكنيد، اگر شما رنج میكشيد، همانا آنان نيز همان گونه كه شما رنج میبريد رنج میبرند، در حالی كه شما چيزی (امدادهای غيبی و بهشت) از خداوند اميد داريد كه آنان اميد ندارند، و خداوند دانا و حكيم است.
💬پيامها🔻
🔹مسلمانان بايد روحيّهی قوی داشته باشند و شكستهای موردی (مثل احد) آنان را سست نكند. «وَ لا تَهِنُوا»
🔹به جای موضع تدافعی، در تعقيب دشمن و در حالت تهاجمی باشيد. «لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ»
🔹از عوامل روحيّه گرفتن مؤمنان، مقايسهی دردهای خود با رنج ديگران و اميد و توجّه به امدادهای الهی و آگاهی اوست. «فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ»
🔹با همهی آسيبها و تلخیهای جنگ، شما پيروزيد، چون اميد به الطاف الهی داريد. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ»
🔹مسلمانان، اميدهای گونهگون از خدا دارند. اميد به امدادهای غيبی، پيروزی، مرعوب شدن دشمن، پاداشهای معنوی و امثال آن. (مورد اميد در آيه ذكر نشده و هر اميدی را شامل میشود). «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ»
🔹اميد، بزرگترين اهرم حركت و سرمايهی روحی رزمنده است. يا شهادت و سعادت، يا پيروزی. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ»
🔹رنج و مشقّت مؤمنان در جنگها، در مدار علم و حكمت خداوند است و لذا از آن جلوگيری نمیكند. «عَلِيماً حَكِيماً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣7⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۲۲۷
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ
مگر کسانی [=شاعرانی] که ايمان آورده و کارهای شايسته انجام دهند و خدا را بسيار ياد کنند و پس از آنکه [مردم] مورد ستم واقع شدند [با هنر حماسی خود]، ياری [ملت را] برانگيزند. ۱۱۴ و به زودی ستمگران خواهند فهميد به کدام بازگشتگاه برميگردند. ۱۱۵
__
۱۱۴- استثنای مورد نظر، شامل شاعران متعهد و شعر دوستان مسئولی ميشود که اولاً هدفدار و اهل عملاند، يعنی ايمان به خدا دارند و کار شايسته ميکنند، ثانياً قريحه شاعری و قدرت کلام را به مثابه حربهای عليه ستمگران به کار ميگيرند و مردم را با اشعار حماسی و احساسی خود در دفاع از حق و ياری مظلومان برميانگيزد.
۱۱۵- آخرين جمله اين سوره، در جمعبندی بخش تاريخی آن، که هشتاد درصد سوره را تشکيل داده و سرنوشت هفت پيامبر و پيروانشان را در برابر فرعونهای زمانه را شرح ميدهد، تهديدی برای ستمگران گذشته و حال به شمار ميرود که به زودی در دنيا، يا قيامت، خواهند فهميد چگونه وضعيتشان زير و رو و منقلب خواهد شد.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛