💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 42 تا 45
📄#صفحـہ_115
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_115
❇️#آیه42مائده
💠سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جاؤُكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (۴۲/مائده)
🌱آنان برای دروغ سازی به دقّت گوش میدهند و همواره مال حرام (رشوه و ربا) میخورند، پس اگر (برای داوری) نزد تو آمدند، يا ميانشان داوری كن يا از آنان روی بگردان و اگر از آنان روی بگردانی پس هرگز هيچ زيانی به تو نخواهند رساند. و اگر داوری كنی، پس ميانشان به قسط و عدل قضاوت كن، همانا خداوند دادگران را دوست دارد.
💬نكتهها🔻
🔷✨بعضی از يهود كه زنای محصنه كرده بودند، به اميد نجات از كيفر سنگسار كه در دين يهود نيز آمده است، برای داوری نزد پيامبر آمدند، غافل از آنكه حكم اسلام هم سنگساركردن زناكار است، چون ديدند حكم اسلام نيز همان است، حاضر به پذيرش حكم پيامبر نشدند.
«سحت» طبق روايات، رشوه و هدايايی است كه برای انجام كاری داده شود. سُحت در لغت، كار حرامی است كه مايهی ننگ صاحبش شود.
«سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ» يا به معنای آن است كه سخنان را با دقّت میشنوند ونيّت دروغ بستن و تحريفِ آن را دارند و يا به معنای آن است كه عوام يهود با علم به دروغگويی و تحريفگری علمای خود، باز هم سخن آنان را گوش میدهند و میپذيرند.
آيه خطاب به پيامبر میفرمايد: گرچه علمای يهود در انديشه آسيبرسانی به تو هستند و تو برای مكتب و جامعه اسلامی دغدغه داری؛ ولی خداوند نويد میدهد كه اگر مصلحت را در اعراض دانستی دغدغهای نداشته باش. «وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً»
💬پيامها🔻
🔹علمای يهود، رشوهخوار بودند، «أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ» و عوامشان مشتاق شنيدن دروغ. «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ» (تكرار «سَمَّاعُونَ»، در دو آيه پیدرپی شايد اشاره باشد به اينكه اين روش، كمكم خصلت آنان شده است.)
🔹همزيستی مسلمانان با اهل كتاب، تا حدّی بود كه آنان برای قضاوت، نزد پيامبر اسلام میآمدند. «جاؤُكَ»
🔹پيامبر صلی الله عليه و آله غير از مسئوليّت نبوّت، مسئوليّت حكومت نيز داشت. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ»
🔹پيامبران، در امر حكومت و داوری، از طرف خداوند اختياراتی دارند كه طبق صلاحديد عمل میكنند. فَاحْكُمْ ... أَوْ أَعْرِضْ
🔹شعاع حكومت اسلامی، اهل كتاب را نيز در برمیگيرد. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹اگر حاكم اسلامی برای داوری بين كشورهای غير اسلامی انتخاب شد، بايد عدالت، جرأت و صراحت را كاملًا مراعات كند. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹مسائل نژادی، منطقهای، تعصبهای گروهی، تمايلات شخصی و تهديدها نبايد در قضاوتها تأثير بگذارد. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹عدالت هميشه و با هر گروه، يك ارزش خداپسند است. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_115
❇️#قصاص و #گذشت
💠وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
🌱در تورات، بر یهود مقرّر کردیم که (در قتل عمد و بهناحق،) جان (قاتل) در برابر جان (مقتول گرفته میشود)؛ (همچنین) چشم در برابر چشم، بینی در برابر بینی، گوش در برابر گوش، دندان در برابر دندان، و (بهطور کلی،) زخمها(یی که قابل قصاص است) قصاص دارد؛ ولی هر کس که برای صدقه، آن (قصاص) را ببخشد، آن (بخشش)، کفّارهای برای (گناهان) او خواهد بود، و (اگر نمیبخشد، باید بر اساس دستور خدا عمل کند،) و کسانی که بر اساس آنچه خدا نازل کرده، داوری نمیکنند، ستمکاران حقیقیاند.
مائده - ۴۵
🔷✨اين آيه به تبعيضهای ناروايی كه در آن عصر وجود داشت پايان میدهد، و به طوری كه از بعضی تفاسير استفاده ميشود، در ميان دو طايفه يهود مدينه در آن عصر نابرابری عجيبی وجود داشت: اگر فردی از طايفه" بنی النضير" فردی از طايفه" بنی قريظه" را میكشت قصاص نمیشد، ولی به عكس اگر كسی از طايفه" بنی قريظه" فردی از طايفه" بنی النضير" را به قتل میرساند، كشته میشد، هنگامی كه اسلام به مدينه آمد، بنی قريظه در اين باره از پيامبر ص سؤال كردند، پيامبر ص فرمود خونها با هم فرق ندارد، طايفه بنی النضير زبان به اعتراض گشودند كه مقام ما را پائين آوردی، آيه فوق نازل شد و به آنها اعلام كرد كه نه تنها در اسلام، در آئين يهود نيز اين قانون بطور مساوی وجود داشته است.
🔷✨ولی برای آنكه اين توهم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامی شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم ميفرمايد:
" اگر كسی از حق خود بگذرد و عفو و بخشش كند، كفارهای برای گناهان او محسوب ميشود، و به همان نسبت كه گذشت به خرج داده خداوند از او گذشت ميكند".
(فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ). بايد توجه داشت كه ضمير" به" به قصاص بر ميگردد، گويا اين قصاص را" عطيه" ای قرار داده كه به شخص جانی بخشيده است. و تعبير به" تصدق" و همچنين وعده عفوی كه خداوند به چنين كسی داده همگی برای تشويق به عفو و گذشت است، زيرا شك نيست كه قصاص هرگز نميتواند آنچه را انسان از دست داده به او باز گرداند، تنها يك نوع آرامش موقت به او ميدهد، ولی وعده عفو خدا میتواند به طور كلی آنچه را او از دست داده به صورت ديگری جبران كند و به اين ترتيب باقيمانده ناراحتی از قلب و جان او برچيده شود و اين رساترين تشويق برای چنين اشخاص است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹فراز آیات ۱۰-۹ سوره اسرا
إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا {9}
قطعا اين قرآن به [آيينى] كه پايدارتر است راه مىنمايد و به آن مؤمنانى كه كارهاى شايسته مىكنند مژده مىدهد كه پاداشى بزرگ برايشان خواهد بود {9}
وأَنَّ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا {10}
و اينكه براى كسانى كه به آخرت ايمان نمىآورند عذابى پر درد آماده كردهايم {10}
عصاره فراز آیات ۱۰-۹ :
قرآن کتاب هدایت است بشارت دهنده به اهل ایمان وعمل صالح و انذار کننده از عذاب برای بی باوران معاد
👈🏻نکات:
در آیات ۹ و ۱۰، انسانها در برابر هدایت قرآن به دو دسته تقسیم شده اند یکی مومنانی که هدایت قرآن را پذيرفته و عمل میکنند و دوم افراد بی باور به آخرت. می توان اینگونه نتیجه گرفت که منکران نظری و عملی قرآن، در حقیقت مکذبان و بی باوران نظری یا عملی به معاد هستند. این امر در ادامه سوره نیز به انحای مختلف نشان داده شده است. حتی توحید و نفی معبودان ساختگی نیز از آنجا که باعث گریز از پذیرش مسئولیت افراد در قبال عملکرد خود در قیامت میشود،این همه مورد نکوهش قرار گرفته است.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 عمل عجیب و غیرمنتظره حضرت #مسیح(ع) برای #آموزش_تواضع_به_علما
🌹🔸عیسی علیه السلام به حواریین گفت: «من خواهش و حاجتی دارم، اگر قول میدهید آن را برآورید بگویم».
👈حواریین گفتند: «هرچه امر کنی اطاعت میکنیم». عیسی از جا حرکت کرد و پاهای یکایک آنها را شست. حواریین در خود احساس ناراحتی میکردند، ولی چون قول داده بودند خواهش #عیسی را بپذیرند تسلیم شدند و عیسی پای همه را شست. همینکه کار به انجام رسید، حواریین گفتند:
«تو معلم ما هستی، شایسته این بود که ما پای تو را میشستیم نه تو پای ما را».
🌹🔹عیسی فرمود: «این کار را کردم برای اینکه به شما بفهمانم که از همه مردم سزاوارتر به اینکه خدمت مردم را به عهده بگیرد «عالم» است. این کار را کردم تا #تواضع کرده باشم و شما درس تواضع را فرا گیرید و بعد از من که عهدهدار تعلیم و ارشاد مردم میشوید.
💠 راه و روش خود را تواضع و خدمت خلق قرار دهید. اساسا حکمت در زمینه تواضع رشد میکند نه در زمینه تکبر، همان گونه که گیاه در زمین نرم دشت میروید نه در زمین سخت کوهستان».
📗 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۲۳۴-۲۳۳
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🤲إِلٰهِى تَصَاغَرَ عِنْدَ تَعاظُمِ آلائِكَ شُكْرِى، وَتَضَاءَلَ فِى جَنْبِ إِكْرامِكَ إِیَّاىَ ثَنائِى وَنَشْرِى، جَلَّلَتْنِى نِعَمُكَ مِنْ أَنْوارِ الْإِیمانِ حُلَلاً، وَضَرَبَتْ عَلَىَّ لَطائِفُ بِرِّكَ مِنَ الْعِزِّ كِلَلاً، وَقَلَّدَتْنِى مِنَنُكَ قَلائِدَ لَاتُحَلُّ، وَطَوَّقَتْنِى أَطْواقاً لَاتُفَلُّ، فَآلاؤُكَ جَمَّةٌ ضَعُفَ لِسانِى عَنْ إِحْصَائِها،
💞معبودم، در برابر بزرگی نعمتهایت، سپاسم کوچک است و در کنار اکرامت بر من، ستایش و گزارشم از آن، خود را پست و ناچیز نشان میدهد، نعمتهایت از انوار ایمان، زینتهایی به من پوشاند و لطایف نیکیات خیمههایی از عزت بالای سرم افراشت و عطاهایت گردنبندهای زیبندهای به گردنم افکند که هرگز باز نشود و طوقهایی بر من آویخت که به هیچ روی گسسته نگردد، عطاهای انبوهت زبانم را از شمردنش ناتوان ساخته
💫المناجاة السادسة: مناجاة الشاكرين
💫قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 46 تا 50
📄#صفحـہ_116
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_117
❇️آنها كه به #قانون_خدا #حكم نمیكنند
💠وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (۴۷/مائده)
🌱به اهل انجيل (پيروان مسيح) گفتيم بايد به آنچه خداوند در آن نازل كرده حكم كنند و كسانی كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمیكنند فاسق هستند.
👈پس از اشاره به نزول انجيل در آيات گذشته، در اين آيه ميفرمايد:
" ما به اهل انجيل دستور داديم كه به آنچه خدا در آن نازل كرده است، داوری كنند".
(وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ).
🔷✨شك نيست كه منظور از جمله بالا اين نيست كه قرآن به پيروان مسيح ع دستور ميدهد كه هم اكنون بايد به احكام انجيل عمل كنند، زيرا اين سخن با ساير آيات قرآن و با اصل وجود قرآن كه اعلام آئين جديد و نسخ آئين قديم ميكند، سازگار نيست بلكه منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر عيسی ع به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داوری نمايند.
و در پايان آيه، بار ديگر تاكيد ميكند:" كسانی كه بر طبق حكم خدا داوری نكنند فاسقند".
(وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
👈قابل توجه اينكه در آيات اخير، در يك مورد به چنين افراد اطلاق" كافر" و در مورد ديگر" ظالم" و در اينجا" فاسق"، شده است، ممكن است اين تفاوت تعبير به خاطر آن باشد كه هر حكم دارای سه جنبه است، از يك سو به قانونگذار (خداوند) منتهی ميشود، از سوی ديگر به مجريان قانون (شخص حاكم و قاضی) و از سوی سوم به كسی كه اين حكم در حق او اجرا ميگردد (شخص محكوم).
گويا هر يك از تعبيرات سهگانه فوق، اشاره به يكی از اين سه جنبه است، زيرا كسی كه بر خلاف حكم خداوند داوری میكند، از يك طرف، قانون الهی را زير پا گذاشته و" كفر" ورزيده و از طرف ديگر به انسان بیگناهی، ستم و ظلم كرده، و از طرف سوم از مرز وظيفه و مسئوليت خود خارج شده و فاسق گرديده است (زيرا همانطور كه در سابق گفتيم" فسق" به معنی بيرون رفتن از مرز بندگی و وظيفه است).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan