eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درباره : 🛑قسمت سی ام :: برخي رسوم اعراب قبل از اسلام در ارث 🌐💢 👈اعراب جاهلیت گاهی كسی را پسرخوانده قرار می دادند و در نتیجه، آن پسرخوانده مانند یك پسر حقیقی میت شمرده می شد. رسم پسرخواندگی در میان ملتهای دیگر و از آن جمله ایران و روم قدیم موجود بوده است. طبق این رسم یك پسرخوانده به دلیل اینكه پسر است از مزایایی برخوردار بود كه دختران نسلی برخوردار نبودند. از جمله مزایای پسرخوانده ارث بردن بود، همچنان [كه ] ممنوعیت ازدواج شخص با زن پسرخوانده یكی دیگر از این مزایا و آثار بود. قرآن كریم این رسم را نیز منسوخ كرد 🌐 . 👈اعراب رسم دیگری نیز در ارث داشتند كه آن را نیز قرآن كریم منسوخ كرد و آن رسم «هم پیمانی» بود. دو نفر بیگانه با یكدیگر پیمان می بستند كه «خون من خون تو و تعرض به من تعرض به تو و من از تو ارث ببرم و تو از من ارث ببری» . به موجب این پیمان این دو نفر بیگانه در زمان حیات از یكدیگر دفاع می كردند و هر كدام زودتر می مرد دیگری مال او را به ارث می برد. 🌐⭕ ،_جزء_سهم_الارث 🔻🔺اعراب گاهی را جزء اموال و دارایی او به حساب می آوردند و به صورت او را تصاحب می كردند. اگر میت پسری از دیگر می داشت، آن پسر می توانست به علامت تصاحب، جامه ای بر روی آن زن بیندازد و او را از آن خویش بشمارد. بسته به میل او بود كه آن زن را به عقد نكاح خود درآورد و یا او را به زنی به شخص دیگری بدهد و از مهر او استفاده كند. این رسم نیز منحصر به اعراب نبوده است و قرآن آن را منسوخ كرد. ⚠♦در قوانین قدیم هندی و ژاپنی و رومی و یونانی و ایرانی تبعیضهای ناروا در مسأله ی ، زیاد وجود داشته است و اگر بخواهیم به نقل آنچه مطلعین گفته اند بپردازیم چندین مقاله خواهد شد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 236 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 از حضرت زین العابدین🍀 بند۶ 🍃🌸 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى ‏بِطاعَتِکَ، وَلا تُخْزِنى‏ بِمَعْصِیَتِک 🌸 َ ✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و آباد کن دل مرا به اطاعت خود و به وسیله نافرمانیت رسوایم مکن 🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸💠اهمیت ماه در کلام امیر مؤمنان، علیه السلام 🎙محمدعلی انصاری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃﷽🍃 وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ ﴿۲۷۲﴾سوره بقره و هر مالى كه كنيد، به سود خود شماست، (ولى) جز براى طلب خشنودى خدا مكنيد، و هر مالى را كه كنيد (پاداش آن) به طور كامل به شما داده خواهد شد 🌹🌹 ﷺهر در صلوات ماه كه از امام زين العابدين ع نقل شده است،اين جمله را ميخوانيم 🌱 وارْزُقْنى مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ، 🌱 ✅و روزى من گردان که کمک مالى دهم بر کسى که روزی‌ات را بر او تنگ کردى به‌وسیله آنچه بر من فراخ گرداندى از فضل خویش 🛍در ايام ماه شعبان و روزهای پایان سال ، با هموطنان به تنگ امده از و فشار های اقتصادی فراموش نكنيم. @quranpuyan
. بسم الله الرحمن الرحیم یَا فَارِجَ کُلِّ مَهْمُومٍ ای دلگشای هر اندوهگین 🌷 دعای جوشن کبیر 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 34 تا 40 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هدف و يك 💠وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّـهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ 🌱با آنان بجنگید؛ تا زمانی که (دیگر) هیچ شرک و مزاحمتی (از سوی مشرکان) وجود نداشته باشد و دین (رسمی و فراگیر،) یکسره برای خدا شود. پس اگر دست بردارند،(دیگر با آنان نجنگید)، زیرا خدا به کارهایشان بیناست؛ أنفال - ۳۹ 👈‏آيه فوق به دو قسمت از اهداف مقدس جهاد اسلامی اشاره می‌كند: ‏ 🔷✨بر چيدن بساط بت پرستی و از ميان بردن بتكده‌ها، زيرا همان طور كه در بحث اهداف جهاد گفته‌ايم آزادی دينی مخصوص كسانی است كه از يكی از اديان آسمانی پيروی كنند، و در برابر آنها اعمال فشار برای تغيير عقيده صحيح نيست، ولی بت پرستی نه دين است و نه مكتب بلكه خرافه است و انحراف، و حكومت اسلامی بايد نخست از طريق تبليغ و اگر ممكن نشد از طريق توسل به زور بساط بت پرستی را از همه جا برچيند و بتخانه‌ها را ويران كند. ‏ 🔷✨به دست آوردن آزادی بيان و تبليغ و نشر اسلام، در اين قسمت نيز اسلام اجازه می‌دهد كه اگر كسانی با اعمال خود جلو آزادی عمل مسلمانان را در نشر و تبليغ و دعوت به اسلام بگيرند آنها حق دارند متوسل به جهاد آزادی بخش شوند و راه را برای تبليغ منطقی بگشايند 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلاكُمْ نِعْمَ الْمَوْلی‌ وَ نِعْمَ النَّصِيرُ (۴۰/انفال) 🌱‏و اگر (باز هم) سرپيچی كرده و روی بگردانند، بدانيد كه خداوند، مولی و سرپرست شماست، چه خوش مولايی و چه نيكو ياوری است. ‏🔹در مديريّت مسائل نظامی و برنامه‌ريزی‌های سياسی، بايد همه‌ی جوانب و شرايط را پيش‌بينی كرد. «فَإِنِ انْتَهَوْا- وَ إِنْ تَوَلَّوْا» ‏🔹شما به وظيفه عمل كنيد، اگر ديگران عمل نكردند يا اعراض كردند، خداوند ياور شماست. «وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلاكُمْ» ‏🔹از ولايت و نصرت الهی غافل نشويد. «فَاعْلَمُوا» (ايمان به ولايت و نصرت الهی، موجب رشد و تقويت انگيزه‌ی مبارزه با فتنه‌گران است و ياد الطاف او، به دل‌های مؤمنان در مقابل توطئه‌ها و لجاجت‌ها آرامش می‌بخشد.) ‏🔹خداوند، بهترين مولاست، چون نه ما را به ديگری می‌سپارد، نه ما را فراموش می‌كند، نه ما را برای نياز خودش می‌خواهد و نه حقّ و اجر كسی را ضايع می‌سازد. «نِعْمَ الْمَوْلی‌» ‏🔹ياری خداوند، برتر از هر ياوری است. «نِعْمَ النَّصِيرُ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣7⃣ تدبر در سوره ❓منظور از دلوك الشمس و غسق الليل در آيه ۷۸ سوره بني اسراييل چيست؟ اين آيه به كدام يك از نمازهاي يوميه اشاره دارد؟ پاسخ ۴ : اسراء : ۷۸ أَقِـمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا و نماز را از هنگام زوال خورشيد [از وسط آسمان به سوي مغرب / اوج روشنائي روز] تا شبِ فراگير [=اوج تاريکي] بپا دار و نيز قرائت هنگام طلوع فجر [=نماز صبح] را، که قرائت سپيده دم مشهود [ملائک] است. ۹۲ __ ۹۲- اوج روشنائي خورشيد هنگامي است که درست در وسط آسمان قرار گرفته باشد. اين وقت ظهر است که قله نور محسوب مي‌شود. دُلُوکِ الشَمس، حرکت آن به سوي مغرب و آغاز زوال روز است. نقطة مقابل ظهر، غسق الليل قرار دارد که قله تاريکي شب و شدت ظلمات است. «غاسق» را شب تاريک گفته‌اند که مفهوم فراگيري، مسلط شدن و مهاجم بودن [مخفي و مضرّ]، به صورت حقيقي يا مجازي، در آن وجود دارد. طلوع فجر در حقيقت فصل مشترک ميان شب و روز و آغاز تغيير بنيادين نظام شب به نظام روز است. نمازهاي پنجگانه [ظهر، عصر، مغرب، عشاء و صبح] در امتداد زماني اين آيه قرار گرفته است، اما پاسخ به اين سؤال را که چرا به جاي صبح، از ظهر آغاز کرده است، بايد در اولويت و اهميت ظهر، که نماد نور کامل هدايت و روشنائي توحيدي است جستجو کرد: الله نور السموات و الارض... با زوال نورِ هدايت و ميل قلوب مردم به غروب ايماني، به تدريج ظلمت و ظلم فراگير مي‌شود و شبِ شرک بر همه جا مسلط مي‌گردد. اما طلوع فجر انقلابي در طبيعت است که لولاي گشايش باب نور بر تاريکي‌هاي گمراهي محسوب مي‌شود. ۹۶- مشهود بودن قرائت سپيده دم را، بيشتر مفسرين، مورد گواهي فرشتگان شب و روز واقع شدن دانسته‌اند، اين البته قول مشهوري است، ولي مبناي قرآني ندارد، آيا شاهد و ناظر انقراض شب و طلوع فجر بودن و چشم گشودن به نور خورشيد معناي بهتري براي «مشهود» نيست؟ 💫تفسیر بازرگان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺🌺با رسيدن عيد نيمه شعبان، نسيم معطر به مشام ميرسد. ✅از هم اكنون با سفارش كتاب "280 نكته از 30 جزء قرآن" باستقبال برويد تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، 👌 نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻ در انتخاب آیات و تنظیم درس‌ها، دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 🔰علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن می‌توانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند. https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت فقط 30 هزارتومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 ✅ موسسات و نهادهای آموزشی قرآنی که مايل به خريد بیش از 10 جلد هستند، می‌توانند از لينك زير سفارش داده يا با شماره 09123732102 هماهنگي نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 ❇❇همچنين امكان خريد و دانلود ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/file
درباره : 🛑قسمت سی ویکم. ارث در قرآن 🌐💢 در . 🖋مرحوم سعید نفیسی در تاریخ اجتماعی ایران از زمان ساسانیان تا انقراض امویان صفحه ی 42 می نویسد: 👈« در تمدن ساسانی چون پسری به سن رشد و بلوغ می رسید، پدر یكی از زنان متعدد خود را به عقد زناشویی وی در می آورده است. نكته ی دیگر این است كه در تمدن ساسانی نداشته است و پدر و شوهر اختیارات بسیار وسیعی در دارایی وی داشته اند. هنگامی كه دختری به پانزده سالگی می رسید و رشد كامل كرده بود، پدر یا رئیس خانواده مكلف بود او را به شوی بدهد. اما سن زناشویی پسر را بیست سالگی دانسته اند و در زناشویی رضایت پدر شرط بود. دختری كه به شوی می رفت دیگر از پدر یا كفیل خود ارث نمی برد و در انتخاب شوهر هیچ گونه حقی برای او قائل نبودند. اما اگر در سن بلوغ، پدر در زناشویی وی كوتاهی می كرد حق داشت به ازدواج نامشروع اقدام بكند و در این صورت از پدر ارث نمی برد. ⭕شماره ی زنانی كه مردی می توانست بگیرد نامحدود بود و گاهی در اسناد یونانی دیده شده است كه مردی چند صد زن در خانه داشته است. اصول زناشویی در دوره ی ساسانی- چنانكه در كتابهای دینی زردشتی آمده- بسیار پیچیده و در هم بوده و پنج قسم رواج داشته است: 1⃣1. زنی كه به رضای پدر و مادر، شوهر می رفت فرزندانی می زاد كه در این جهان وآن جهان از او بودند و او را «پادشاه زن» می گفتند. 2⃣2. زنی كه یگانه فرزند پدر و مادرش بود، او را «اوگ زن» یعنی زن یگانه می گفتند و نخستین فرزندی كه می زاد به پدر و مادرش داده می شد تا جانشین فرزندی بشود كه از خانه ی آنها رفته است و شوهر كرده و پس از آن این زن را هم «پادشاه زن» می گفتند. 3⃣3. اگر مردی در سن بلوغ بی زن می مرد، خانواده اش زن بیگانه ای را جهیز می داد و او را به كابین مرد بیگانه ای در می آورد و آن زن را «سذر زن» یعنی زن خوانده می گفتند و هرچه فرزند او می زاد، نیمی به آن مرد مرده تعلق می گرفت و در آن جهان فرزند او می شد و نیمی دیگر از آن شوهر زنده بود. 4⃣4. زن بیوه ای كه دو بار شوهر كرده بود «چغر زن» می گفتند كه به معنی چاكر زن یعنی زن خادمه باشد، و اگر از شوی اول خود فرزند نداشت او را «سذر زن» می دانستند. . . 5⃣5. زنی كه بی رضای پدر و مادرش به شوهر می رفت، در میان زنان پست ترین پایه را داشت و او را «خودسرای زن» یعنی زن خودسر می گفتند و از پدر و مادر خود ارث نمی برد مگر پس از آن كه پسرش به سن بلوغ برسد و او را به عنوان «اوگ زن» به عقد درآورد. » . ♦🔺در قوانین اسلام هیچ یك از ناهمواریهای گذشته در مورد وجود ندارد. چیزی كه در قوانین اسلامی مورد اعتراض مدعیان تساوی حقوق است این است كه سهم الارث زن در اسلام معادل نصف سهم الارث مرد است. علت اینكه اسلام سهم الارث زن را نصف سهم الارث مرد قرار داد وضع خاصی است كه زن از لحاظ مهر و نفقه و سربازی و برخی قوانین جزایی دارد؛ یعنی وضع خاص ارثی زن معلول وضع خاصی است كه زن از لحاظ مهر و نفقه و غیره دارد. اسلام به موجب دلایلی كه در مقالات پیش گفتیم مهر و نفقه را اموری لازم و مؤثر در استحكام زناشویی و تأمین آسایش خانوادگی و ایجاد وحدت میان زن و شوهرمی شناسد. 💢👈از نظر اسلام و خصوصاً نفقه موجب تزلزل اساس خانوادگی و كشیده شدن زن به سوی فحشاء است. و چون مهر و نفقه را لازم می داند و به این سبب قهراً از بودجه ی زندگی زن كاسته شده است و تحمیلی از این نظر بر مرد شده است، اسلام می خواهد این تحمیل از طریق ارث جبران بشود. لهذا برای مرد دو برابر زن سهم الارث قرار داده است. پس مهر و نفقه است كه سهم الارث زن را تنزل داده است 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 238 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛