#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_182
❇️#خمس در قرآن و فقه
❓ آيا #خمس در قرآن واجب است؟آيه خمس كدام است؟ آیا خمس فقط مربوط به #غنایم_جنگی است؟
👈#خمس یکی از احکام مالی در اسلام است که در یک آیه از قرآن،آیه 41 سوره انفال و در میان آیات مربوط به جنگ بدر به آن پرداخته شده است.
💠وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۴۱ انفال﴾
🌱فولادوند: و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آورده ايد و خدا بر هر چيزى تواناست
👈در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین امده است:
🔷✨"كلمه (غنم ) و (غنيمت ) به معناى رسيدن به در آمد از راه تجارت و يا #صنعت_و_ياجنگ است، و ليكن در اين آيه بملاحظه مورد نزولش تنها با غنيمت جنگى منطبق است.
🔷✨راغب مى گويد: (غنم ) - به دو فتحه - معنايش معروف است، خداى تعالى فرموده : (و من البقر و الغنم حرمنا عليهم شحومهما) (و از گاو و گوسفند پيه آن دو را بر ايشان حرام كرديم )و (غنم ) - به ضمه حرف اول و سكون حرف دوم - به معناى رسيدن و دست يافتن به فائده است، و ليكن در هر درآمدى كه از راه جنگ و از ناحيه دشمنان و غير ايشان به دست آيد استعمال شده، و به اين معنا است آيه (و اعلموا انما غنمتم من شى ء و آيه فكلوا مما غنمتم حلالا طيبا).
🔷✨و كلمه (مغنم ) به معناى هر چيزى است كه به #غنيمت درآيد و جمع آن (مغانم ) مى باشد، مانند: (فعند الله مغانم كثيره) و از ظاهر آيه برمى آيد كه تشريع در آن مانند ساير تشريعات قرآنى ابدى و دائمى است، و نيز استفاده مى شود كه حكم مورد نظر آيه مربوط به هر چيزى است كه غنيمت شمرده شود، هر چند #غنيمت_جنگى ماخوذ از كفار نباشد.
👈مانند استفاده هاى #كسبى و مرواريدهايى كه با غوص از دريا گرفته مى شود و كشتى رانى و استخراج معادن و گنج، آرى، گو اينكه مورد نزول آيه غنيمت جنگى است، و ليكن مورد مخصص نيست."
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm16974findlastpost_khms-dr-qrn--y-fqT-Gnym-jngy-mshmwl-khms-st--nZrt-mtfwt-dr-shm-sdt-w-shm--mm.aspx#post16974
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan.
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_182
❇️#آیه45انفال
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۴۵/انفال)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! هرگاه با گروهی (از دشمن) روبرو شديد، ثابتقدم باشيد و خدا را بسيار ياد كنيد تا شما رستگار شويد.
🔷✨مراد از ذكر و ياد خدا در آيه، تنها ذكر زبانی نيست، بلكه توجّه درونی و ياد لطفها و امدادهای و وعدههای و ياد عزّت، عظمت و فرمان او نيز مقصود است، چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: «از امور مهمّی كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهی هنگام مواجهه با حلالها و حرامها كه اگر اطاعت الهی باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند».
🔹لازمهی ايمان، ثابت قدمی است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَاثْبُتُوا
🔹ما مأمور به ثبات قدم در جبههايم، «فَاثْبُتُوا» امّا همين پايداری را هم بايد از خدا بخواهيم. «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا»
🔹فضای جبههی مسلمانان بايد آكنده از ياد خدا باشد و هر چه مشكلات بيشتر باشد، نياز به ياد خدا بيشتر است. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً»
🔹يادی از خدا كافی نيست، بايد خدا را بسيار ياد كنيم. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» زيرا اگر در بحران جنگ و حوادث جبهه، ياد خدا زياد نباشد، امكان انحراف در هدف، عمل وشيوه بيشتر است.
🔹در جبهه، بايد ياد خدا، جايگزين ياد زن، فرزند، مال و ... شود. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ» چنانكه امام سجاد عليه السلام در دعای مرزداران میفرمايد: خدايا! ياد مال و فرزندان و ... را از دل رزمندگان ببر و بهشت را جلوی چشمشان جلوه بده.
🔹پايداری و ياد خدا، رمز پيروزی در نبرد و رستگاری جاويد است. فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
🔹ميدانهای نبرد وجبههها، يكی از مراكز رستگاری است. «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣7⃣ تدبر در سوره #اسراء
❓منظور از دلوك الشمس و غسق الليل در آيه ۷۸ سوره بني اسراييل چيست؟ اين آيه به كدام يك از نمازهاي يوميه اشاره دارد؟
پاسخ ۵ :
لدلوک از ریشه دلک: گذراندن چيزي بر چيزي است، به گونه اي كه مَسح (دست ماليدن به چيزي خيس يا آغشته به چيزي به منظور رفع اثر آن چيز از آن) و مَرَس (ماليدن چيزي به چيزي) بر آن صدق كند و آن از مسح، قويتر و شديدتر است. در مفهوم مَرس، جنبه فشردن نيز لحاظ ميشود و از مصاديق دَلْك، دست كشيدن بر چيزي و استعمال عطر و كشيدن پا به زمين و دوشيدن پستان و غير آن است. اما دُلُوك خورشيد، ظاهر اين است كه آن عبور خورشيد از آخرين خط زمين است؛ گويا خورشيد در هنگام غروب و در چشم بيننده، در افق غربي ماليده ميشود، اما دَلك بر مرور خورشيد از نصفالنهار، صدق نميكند. پس آشكار شد كه مفاهيم زوال و پنهان شدن و مسح، از لوازم اين اصلاند.
سوره مباركه اسراء آيه 78: أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلی غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ،
مراد از دُلُوك، مغرب خورشيد است كه با دلوكش و گذشتنش از افق، حس ميشود. اما مغرب شرعي و ذَهاب حُمْرَة مَشرِقيَّة (از ميان رفتن شفق)، علامت تحقق دلوك و غروب حقيقي در افق غربي است؛ زيرا افق حقيقي و ديدن آن و آنگاه علم به غروب خورشيد در آن واقعاً مشكل است، خصوصاً در زمينهاي غير هموار. بنابراين لطف تعبير به اين كلمه در اين مورد روشن شد.
غسق از ریشه غسق: اصل الواحد در ماده، ظلمت (تاريكي) فرود آمده (نازل) محيط (احاطه كننده) است؛ خواه در امري مادي باشد يا معنوي. غسق مادي، مانند: غَسَق الليل؛ يعني شب فرود آمد و تاريكي اش همه جا را احاطه كرد و غَسَقَتِ العَين؛ يعني چشم تيره شد و اشكش جاري گرديد و غسق الجُرح؛ يعني زخم عفونت كرد و از آن چرك خارج شد و موارد ديگر هم به همين ترتيب است.
سوره مباركه اسراء آيه 78: أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلیَ غَسَقِ الَّيْلِ ...،.يعني از ابتداي وقت دلوك خورشيد تا وقتي كه تاريكي فراگير شود. دلوك عبارتست از كشيدن دست بر چيزي يا تراشيدن چيزي با دست,
التحقيق في كلمات القران
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
1فهرست و جزو اول.pdf
1.54M
✅✅ #مقدمه،
#فهرست و
# فصلاول کتاب #باورهاورفتارهای_قرآنی :280 درس از 30جزء قرآن :
✅شما ميتوانيد ،ضمن تلاوت آيات جزء مربوط به هر روز در ماه مبارك #رمضان ، برگزيده اي از ايات و مفاهيم جزء را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
💢💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي به قيمت 30 هزارتومان از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop
✳برای موسسات قرانی و مراکز آموزشی (تعداد بیش از 10 جلد) به قيمت 27 هزار تومان ارايه ميشود.
✳عزيزاني كه در سفارش اينترنتي و دريافت رمز دوم مشكل دارند، به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy
❇❇خريد و دانلود فايل ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد:
https://idpay.ir/quranpuyan3/file
💠 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت سی ودوم:
#ارث_در_قرآن
⭕ پاسخ به ايرادات قانون ارث در اسلام:
زن، مهر و نفقه نگيرد اما سهم #ارث يكسان با مرد داشته باشد.
👈برخی از #غرب_پرستان وقتی كه در این مسأله داد سخن می دهند و نقص #سهم_الارث زن را یك وسیله ی تبلیغ و هیاهو علیه اسلام قرار می دهند، موضوع مهر و نفقه را پیش می كشند. می گویند چه لزومی دارد كه ما سهم زن را در ارث از سهم مرد كمتر قرار دهیم و آنگاه این كمبود را به وسیله ی مهر و نفقه جبران كنیم❓؟
چرا چپ اندرقیچی كار كنیم و لقمه را از پشت گردن به دهان ببریم؟ از اول سهم الارث زن را معادل سهم الارث مرد قرار می دهیم تا مجبور نشویم با مهر و نفقه آن را جبران كنیم.
⏪اولاً این دایگان مهربانتر از مادر، علت را به جای معلول و معلول را به جای علت گرفته اند. اینها خیال كرده اند مهر و نفقه معلول وضع خاص ارثی زن است، غافل از اینكه وضع خاص ارثی زن معلول مهر و نفقه است.
⏪ثانیاً گمان كرده اند آنچه در اینجا وجود دارد صرفاً جنبه ی مالی و اقتصادی است. بدیهی است اگر تنها جنبه ی مالی و اقتصادی مطرح بود دلیلی نداشت كه مهر و نفقه ای در كار باشد و یا سهم الارث زن و مرد تفاوت داشته باشد. روانشناسی زن و مرد و اینكه مرد همواره باید به صورت خرج كننده برای زن باشد و بالأخره ملاحظات دقیق روانی و اجتماعی كه سبب استحكام علقه ی خانوادگی می شود، اسلام همه ی اینها را در نظر گرفته و مهر و نفقه را از این جهات لازم دانسته است. این امور ضروری و لازم به طور غیرمستقیم سبب شده كه بر بودجه ی مرد تحمیل وارد شود. از این رو اسلام دستور داده كه به خاطر جبران تحمیلی كه بر مرد شده است، مرد دو برابر زن سهم الارث ببرد. پس تنها جنبه ی مالی و اقتصادی در میان نیست كه گفته شود چه لزومی دارد در یك جا سهم زن كسر شود و در جای دیگر جبران گردد.
⭕ایراد #زنادقه ی صدر اسلام بر مسأله ی ارث.
گفتیم از نظر اسلام مهر و نفقه علت است و وضع ارثی زن معلول. این مطلبی نیست كه تازه ابراز شده باشد، از صدر اسلام مطرح بوده است.
ابن ابی العوجاء مردی است كه در قرن دوم می زیسته و به خدا و مذهب اعتقاد نداشته است. این مرد از آزادی آن عصر استفاده می كرد و عقاید الحادی خود را همه جا ابراز می داشت. حتی گاهی در مسجدالحرام یا مسجدالنبی می آمد و با علمای عصر راجع به توحید و معاد و اصول اسلام به بحث می پرداخت. یكی از اعتراضات او به اسلام همین بود، می گفت: «ما بالُ الْمَرْأةِ الْمِسْكینَةِ الضَّعیفَةِ تَأْخُذُ سَهْماً وَ یَأْخُذُ الرَّجُلُ سَهْمَیْنِ❓؟ » یعنی چرا زن بیچاره كه از مرد ناتوانتر است باید یك سهم ببرد و مرد كه تواناتر است دو سهم ببرد؟ این خلاف عدالت و انصاف است
👈 امام صادق فرمود: این برای این است كه اسلام #سربازی را از عهده ی زن برداشته و بعلاوه مهر و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و در بعضی جنایات اشتباهی كه خویشاوندان جانی باید #دیه بپردازند، زن از پرداخت دیه و شركت با دیگران معاف است. از این رو سهم زن در ارث از مرد كمتر شده است. امام صادق صریحاً وضع خاص ارثی زن را معلول مهر و نفقه و معافیت از سربازی و دیه شمرد.
نظیر این پرسشها از سایر ائمه ی دین شده است و همه ی آنها به همین نحو پاسخ گفته اند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
بسم الله الرحمن الرحیم
رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ
يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
بار الها ، روزی که (میزان عدل و) حساب
به پا میشود (تو در آن روز سخت) بر من
و والدین من و همه مؤمنان از کرم ببخشا.
🌸سوره ابراهیم ، آیه ۴۱
🌷 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انفال آیه 46 تا 52
📄#صفحـہ_183
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_183
❇️#آیه46انفال
💠و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین
🌱و از خدا و رسولش اطاعت نمایید و نزاع نکنید،چون سست و مضطرب می شوید و نیرویتان تحلیل می رود و صبر کنید که هماناخدا با صابران است.
🔷✨از سیاق استفاده می شود که در اینجا منظور از(اطاعت )اطاعت از دستوراتی است که از جانب خدا و رسول در باره امر جهاد ودفاع از حریم دین و حوزه اسلام صادر می شود ،مثل اینکه باید اول اتمام حجت کنند و در امر جنگ متعرض زن و فرزند دشمنان نشوند و بدون اطلاع بر آنهاشبیخون نزنند...
👈و آنگاه می فرماید: با نزاع و کشمکش در میان خود ایجاداختلاف نکنید و در نتیجه خودتان را دچار ضعف اراده مسازید و عزت و دولت و غلبه بردشمن را از دست ندهید.
🔷✨چون اختلاف و تفرقه ، وحدت را زایل کرده و قدرت و نیرو و شوکت شما را از بین می برد و همواره در برابر ناملایمات جنگی که ازطرف دشمن متوجه شما می شود خویشتنداری کنید و اکثرا در حال ذکر خدا و اطاعت از خدا و رسولش باشید و حوادث وسنگینی بار اطاعت شمارا از پا در نیاورد و سنگینی طاعت و لذت معصیت و عجب و تکبر، شما را گمراه نکند، چون خدا با صابران است و آنها را از ضعف و سستی حفظ می کند و صبرقویترین یاور انسان در شدائد و محکم ترین رکن در برابر سستی عزم و تحول اراده است .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_183
❇️#آیه49انفال
💠إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (۴۹/انفال)
🌱(به يادآور) زمانی كه منافقان و بيماردلان میگفتند: آنان (مسلمانان را) دينشان مغرورشان كرده است، (كه بیترس حمله میكنند. غافل از آنكه مسلمين بر خدا توكّل نمودهاند.) وكسی كه بر خدا توكّل كند، پس (بداند) قطعاً خداوند شكستناپذير حكيم است.
🔷✨منافقان و افراد سست ايمان و بیاعتقاد به نصرت الهی، تصوّر نمیكردند مسلمانان با جمعيّت و سلاح اندك پيروز شوند و آنان را فريبخورده میپنداشتند.
🔹كسانی كه روحيه ناسالم دارند، با منافقان همصدا میشوند. «إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»
🔹منافقان، مسلمانان را فريبخورده و مغرور میپندارند. (و میگويند: مگر میتوان با «اللّه اكبر» و با دست خالی به جنگ سلاح رفت؟! مگر میشود ...) «غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ»
🔹گرايشها وديدگاهها، در نوع برداشت انسان تأثير میگذارد. از يك عمل، چند برداشت میشود؛ يكی توكّل میپندارد و ديگری فريبخوردگی وغرور. إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ
🔹توكّل بر خدا، از حساب غرور، جداست. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ ... (توكّل بر خداوند در جنگ بدر، عامل پيروزی شد)
🔹بايد بر كسی توكّل و اعتماد كرد كه شكست ناپذير و تمام كارهايش حكيمانه است. «عَزِيزٌ حَكِيمٌ» (قدرت خداوند، همراه با عزّت وحكمت است)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣7⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۷۳
وَإِن كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتَفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لَّاتَّخَذُوكَ خَلِيلًا
ـ [اي پيامبر] نزديک بود [کافران] از آنچه بر تو وحي کرديم فريبت دهند تا غير از آن را [در مؤثر بودن برخي مظاهر شرک] به ما نسبت دهي، ۸۸ در اينصورت تو را به دوستي ميگرفتند.
۸۸- چندان واضح و روشن نيست که هشدار به پيامبر ناظر به چه موردي بوده است؟ شأن نزولهاي نقل شده نيز مختلف و غيرموثق هستند و اگر لازم بود در اين آيات ذکر ميشد. به همين نتيجه و پيام بايد اکتفا کرد که در مسير توحيدي ضروري است از مماشات با شرکزدگان و نديده گرفتن اصول، به طمع جلب آنان يا دفع مزاحمتهاشان، حذر کنيم.
اسراء : ۷۵
إِذًا لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا
در آن صورت حتماً عذابي دو چندان در زندگي [دنيائي] و دو چندان [پس از] مرگ بر تو ميچشانديم و در برابر ما هيچ ياوري براي خود نمييافتي. ۸۹
۸۹- وقتي پيامبر عظيمالشأن ما مصون از عواقب کوچکترين غفلت، مگر به هدايت و حمايت الهي نبوده، انحراف جوامع اسلامي امروز به دليل وابستگيهاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي به ابرقدرتهاي زمانه و بيگانه با ارزشهاي اسلامي را بهتر درک ميکنيم.
اسراء : ۷۶
وَإِن كَادُوا لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الْأَرْضِ لِيُخْرِجُوكَ مِنْهَا وَإِذًا لَّا يَلْبَثُونَ خِلَافَكَ إِلَّا قَلِيلًا
و نزديک بود [ريشههاي عشيرهاي و ايماني] تو را در اين سرزمين [مکه] برکنند تا [به راحتي بتوانند] از آنجا اخراجت کنند و در آن صورت، جز اندک زماني [پس از اخراج تو] دوام نميآوردند [=چنين ستمي دامنشان را ميگرفت]. ۹۰
__
۹۰- اين گروه آيات [طبق محاسبات کتاب سير تحوّل قرآن] در سال ۸ بعثت نازل شده است و ميدانيم پيامبر اسلام سرانجام در سال ۱۳ بعثت به خاطر توطئه قتلي که عليه او چيده بودند، شبانه از مکه به سمت مدينه هجرت فرمود و مشرکان مکه علاوه بر ضربهاي که سال بعد در جنگ بدر خوردند، در سال 6 هجري، تقريباً بدون مقاومت، تسليم پيامبر و مسلمانان شدند.
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت سی وسوم
#حق_طلاق در #قران
👈هیچ عصری مانند عصر ما خطر انحلال كانون خانوادگی و عوارض سوء ناشی از آن را مورد توجه قرار نداده است و در هیچ عصری مانند این عصر عملاً بشر دچار این خطر و آثار سوء ناشی از آن نبوده است.
⭕فرضیه ها
اول از جنبه ی نظری ببینیم آیا طلاق خوب است یا بد؟ آیا خوب است راه طلاق به طور كلی باز باشد؟ آیا خوب است كه كانونهای خانوادگی پشت سر هم از هم بپاشد؟ اگر این خوب است، پس هر جریانی كه بر افزایش طلاقها بیفزاید عیب ندارد. و یا باید راه طلاق بكلی بسته باشد و پیوند ازدواج اجباراً شكل ابدیت داشته باشد و جلو هر جریانی كه موجب سستی پیوند مقدس ازدواج می شود گرفته شود؟ یا راه سومی در كار است: قانون نباید راه طلاق را به طور كلی بر زن و مرد ببندد بلكه باید راه را باز بگذارد؛ طلاق احیاناً ضروری و لازم تشخیص داده می شود. در عین حال كه قانون راه را بكلی نمی بندد، اجتماع باید مساعی كافی به كار برد كه موجبات تفرقه و جدایی میان زنان و شوهران به وجود نیاید. و اگر اجتماع موجبات طلاق را فراهم كند، منع و بست قانون نمی تواند كاری صورت بدهد.
اگر بنا بشود قانون راه طلاق را باز بگذارد، آیا بهتر است به چه شكلی باز بگذارد؟ آیا باید این راه تنها برای مرد یا برای زن باز باشد یا باید برای هر دو باز باشد؟ و بنا بر شق دوم، آیا بهتر است راهی كه باز می گذارد برای زن و مرد به یك شكل باشد؟؟ یا بهتر این است كه برای هر یك از زن و مرد یك در خروجی جداگانه قرار دهد؟ .
⭕مجموعاً پنج فرضیه در مورد طلاق می توان اظهار داشت:
1⃣1. بی اهمیتی طلاق و برداشتن همه ی قیدوبندهای قانونی و اخلاقی جلوگیری از طلاق.
كسانی كه به ازدواج تنها از نظر كامجویی فكر می كنند، جنبه ی تقدس و ارزش خانواده را برای اجتماع در نظر نمی گیرند و از طرفی فكر می كنند پیوندهای زناشویی هرچه زودتر تجدید و تبدیل شود لذت بیشتری به كام زن و مرد می ریزد، این فرضیه را تأیید می كنند.
این فرضیه ناپخته ترین و ناشیانه ترین فرضیه ها در این زمینه است.
2⃣. اینكه ازدواج یك پیمان مقدس است، وحدت دلها و روحهاست و باید برای همیشه این پیمان ثابت و محفوظ بماند و طلاق از قاموس اجتماع بشری باید حذف شود. زن و شوهری كه با یكدیگر ازدواج می كنند، باید بدانند كه جز مرگ چیزی آنها را از یكدیگر جدا نمی كند.
این فرضیه همان است كه كلیسای كاتولیك قرنهاست طرفدار آن است و به هیچ قیمتی حاضر نیست از آن دست بردارد.
طرفداران این فرضیه در جهان رو به كاهش اند. امروز جز در ایتالیا و در اسپانیای كاتولیك به این قانون عمل نمی شود.
3⃣ اینكه ازدواج از طرف مرد قابل فسخ و انحلال است و از طرف زن به هیچ نحو قابل انحلال نیست. در دنیای قدیم چنین نظری وجود داشته است، ولی امروز گمان نمی كنم طرفدارانی داشته باشد .
4⃣. اینكه ازدواج، مقدس و كانون خانوادگی محترم است، اما راه طلاق در شرایط مخصوص برای هر یك از زوجین باید باز باشد و راه خروجی زوج و زوجه از این بن بست باید به یك شكل و یك جور باشد.
مدعیان تشابه حقوق زن و مرد در حقوق خانوادگی كه به غلط از آن به «تساوی حقوق» تعبیر می كنند، طرفدار این فرضیه اند. از نظر این گروه همان شرایط و قیود و حدودی كه برای زن وجود دارد باید برای مرد وجود داشته باشد و همان راهها كه برای خروج مرد از این بن بست باز می شود عیناً باید برای زن باز باشد و اگر غیر از این باشد ظلم و تبعیض و نارواست.
5⃣. اینكه ازدواج، مقدس و كانون خانوادگی محترم وطلاق امر منفور و مبغوضی است. اجتماع موظف است كه علل وقوع طلاق را از بین ببرد. در عین حال قانون نباید راه طلاق را برای ازدواجهای ناموفق ببندد. راه خروج از قید و بند ازدواج هم برای مرد باید باز باشد و هم برای زن، اما راهی كه برای خروج مرد از این بن بست تعیین می شود با راهی كه برای خروج زن تعیین می شود دوتاست و از جمله مواردی كه زن و مرد حقوق نامشابهی دارند #طلاق است.
این نظریه همان است كه اسلام ابداع كرده و كشورهای اسلامی به طور ناقص (نه به طور كامل) از آن پیروی می كنند.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 250
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛