eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣7⃣ تدبر در سوره ❓منظور از دلوك الشمس و غسق الليل در آيه ۷۸ سوره بني اسراييل چيست؟ اين آيه به كدام يك از نمازهاي يوميه اشاره دارد؟ پاسخ ۴ : اسراء : ۷۸ أَقِـمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا و نماز را از هنگام زوال خورشيد [از وسط آسمان به سوي مغرب / اوج روشنائي روز] تا شبِ فراگير [=اوج تاريکي] بپا دار و نيز قرائت هنگام طلوع فجر [=نماز صبح] را، که قرائت سپيده دم مشهود [ملائک] است. ۹۲ __ ۹۲- اوج روشنائي خورشيد هنگامي است که درست در وسط آسمان قرار گرفته باشد. اين وقت ظهر است که قله نور محسوب مي‌شود. دُلُوکِ الشَمس، حرکت آن به سوي مغرب و آغاز زوال روز است. نقطة مقابل ظهر، غسق الليل قرار دارد که قله تاريکي شب و شدت ظلمات است. «غاسق» را شب تاريک گفته‌اند که مفهوم فراگيري، مسلط شدن و مهاجم بودن [مخفي و مضرّ]، به صورت حقيقي يا مجازي، در آن وجود دارد. طلوع فجر در حقيقت فصل مشترک ميان شب و روز و آغاز تغيير بنيادين نظام شب به نظام روز است. نمازهاي پنجگانه [ظهر، عصر، مغرب، عشاء و صبح] در امتداد زماني اين آيه قرار گرفته است، اما پاسخ به اين سؤال را که چرا به جاي صبح، از ظهر آغاز کرده است، بايد در اولويت و اهميت ظهر، که نماد نور کامل هدايت و روشنائي توحيدي است جستجو کرد: الله نور السموات و الارض... با زوال نورِ هدايت و ميل قلوب مردم به غروب ايماني، به تدريج ظلمت و ظلم فراگير مي‌شود و شبِ شرک بر همه جا مسلط مي‌گردد. اما طلوع فجر انقلابي در طبيعت است که لولاي گشايش باب نور بر تاريکي‌هاي گمراهي محسوب مي‌شود. ۹۶- مشهود بودن قرائت سپيده دم را، بيشتر مفسرين، مورد گواهي فرشتگان شب و روز واقع شدن دانسته‌اند، اين البته قول مشهوري است، ولي مبناي قرآني ندارد، آيا شاهد و ناظر انقراض شب و طلوع فجر بودن و چشم گشودن به نور خورشيد معناي بهتري براي «مشهود» نيست؟ 💫تفسیر بازرگان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺🌺با رسيدن عيد نيمه شعبان، نسيم معطر به مشام ميرسد. ✅از هم اكنون با سفارش كتاب "280 نكته از 30 جزء قرآن" باستقبال برويد تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، 👌 نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻ در انتخاب آیات و تنظیم درس‌ها، دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 🔰علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن می‌توانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند. https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت فقط 30 هزارتومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 ✅ موسسات و نهادهای آموزشی قرآنی که مايل به خريد بیش از 10 جلد هستند، می‌توانند از لينك زير سفارش داده يا با شماره 09123732102 هماهنگي نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 ❇❇همچنين امكان خريد و دانلود ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/file
درباره : 🛑قسمت سی ویکم. ارث در قرآن 🌐💢 در . 🖋مرحوم سعید نفیسی در تاریخ اجتماعی ایران از زمان ساسانیان تا انقراض امویان صفحه ی 42 می نویسد: 👈« در تمدن ساسانی چون پسری به سن رشد و بلوغ می رسید، پدر یكی از زنان متعدد خود را به عقد زناشویی وی در می آورده است. نكته ی دیگر این است كه در تمدن ساسانی نداشته است و پدر و شوهر اختیارات بسیار وسیعی در دارایی وی داشته اند. هنگامی كه دختری به پانزده سالگی می رسید و رشد كامل كرده بود، پدر یا رئیس خانواده مكلف بود او را به شوی بدهد. اما سن زناشویی پسر را بیست سالگی دانسته اند و در زناشویی رضایت پدر شرط بود. دختری كه به شوی می رفت دیگر از پدر یا كفیل خود ارث نمی برد و در انتخاب شوهر هیچ گونه حقی برای او قائل نبودند. اما اگر در سن بلوغ، پدر در زناشویی وی كوتاهی می كرد حق داشت به ازدواج نامشروع اقدام بكند و در این صورت از پدر ارث نمی برد. ⭕شماره ی زنانی كه مردی می توانست بگیرد نامحدود بود و گاهی در اسناد یونانی دیده شده است كه مردی چند صد زن در خانه داشته است. اصول زناشویی در دوره ی ساسانی- چنانكه در كتابهای دینی زردشتی آمده- بسیار پیچیده و در هم بوده و پنج قسم رواج داشته است: 1⃣1. زنی كه به رضای پدر و مادر، شوهر می رفت فرزندانی می زاد كه در این جهان وآن جهان از او بودند و او را «پادشاه زن» می گفتند. 2⃣2. زنی كه یگانه فرزند پدر و مادرش بود، او را «اوگ زن» یعنی زن یگانه می گفتند و نخستین فرزندی كه می زاد به پدر و مادرش داده می شد تا جانشین فرزندی بشود كه از خانه ی آنها رفته است و شوهر كرده و پس از آن این زن را هم «پادشاه زن» می گفتند. 3⃣3. اگر مردی در سن بلوغ بی زن می مرد، خانواده اش زن بیگانه ای را جهیز می داد و او را به كابین مرد بیگانه ای در می آورد و آن زن را «سذر زن» یعنی زن خوانده می گفتند و هرچه فرزند او می زاد، نیمی به آن مرد مرده تعلق می گرفت و در آن جهان فرزند او می شد و نیمی دیگر از آن شوهر زنده بود. 4⃣4. زن بیوه ای كه دو بار شوهر كرده بود «چغر زن» می گفتند كه به معنی چاكر زن یعنی زن خادمه باشد، و اگر از شوی اول خود فرزند نداشت او را «سذر زن» می دانستند. . . 5⃣5. زنی كه بی رضای پدر و مادرش به شوهر می رفت، در میان زنان پست ترین پایه را داشت و او را «خودسرای زن» یعنی زن خودسر می گفتند و از پدر و مادر خود ارث نمی برد مگر پس از آن كه پسرش به سن بلوغ برسد و او را به عنوان «اوگ زن» به عقد درآورد. » . ♦🔺در قوانین اسلام هیچ یك از ناهمواریهای گذشته در مورد وجود ندارد. چیزی كه در قوانین اسلامی مورد اعتراض مدعیان تساوی حقوق است این است كه سهم الارث زن در اسلام معادل نصف سهم الارث مرد است. علت اینكه اسلام سهم الارث زن را نصف سهم الارث مرد قرار داد وضع خاصی است كه زن از لحاظ مهر و نفقه و سربازی و برخی قوانین جزایی دارد؛ یعنی وضع خاص ارثی زن معلول وضع خاصی است كه زن از لحاظ مهر و نفقه و غیره دارد. اسلام به موجب دلایلی كه در مقالات پیش گفتیم مهر و نفقه را اموری لازم و مؤثر در استحكام زناشویی و تأمین آسایش خانوادگی و ایجاد وحدت میان زن و شوهرمی شناسد. 💢👈از نظر اسلام و خصوصاً نفقه موجب تزلزل اساس خانوادگی و كشیده شدن زن به سوی فحشاء است. و چون مهر و نفقه را لازم می داند و به این سبب قهراً از بودجه ی زندگی زن كاسته شده است و تحمیلی از این نظر بر مرد شده است، اسلام می خواهد این تحمیل از طریق ارث جبران بشود. لهذا برای مرد دو برابر زن سهم الارث قرار داده است. پس مهر و نفقه است كه سهم الارث زن را تنزل داده است 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 238 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺🌺با رسيدن عيد نيمه شعبان، نسيم معطر به مشام ميرسد. ✅از هم اكنون با سفارش كتاب "280 نكته از 30 جزء قرآن" باستقبال برويد تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، 👌 نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻ در انتخاب آیات و تنظیم درس‌ها، دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت فقط 30 هزارتومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 ✅ موسسات و نهادهای آموزشی قرآنی که مايل به خريد بیش از 10 جلد هستند، می‌توانند از لينك زير سفارش داده يا با شماره 09123732102 هماهنگي نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 ❇❇همچنين امكان خريد و دانلود ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/file 🔰علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن می‌توانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند. https://t.me/raftarequrani http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx
. 💖 بسم الله الرحمن الرحیم 💖 كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ خداوند رحمت و بخشایش را بر خویش واجب فرموده است 🌸 سوره انعام ، آیه ۵۴ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 41 تا 45 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در قرآن و فقه ❓ آيا در قرآن واجب است؟آيه خمس كدام است؟ آیا خمس فقط مربوط به است؟ 👈 یکی از احکام مالی در اسلام است که در یک آیه از قرآن،آیه 41 سوره انفال و در میان آیات مربوط به جنگ بدر به آن پرداخته شده است. 💠وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۴۱ انفال﴾ 🌱فولادوند: و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه‏ ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آورده‏ ايد و خدا بر هر چيزى تواناست 👈در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین امده است: 🔷✨"كلمه (غنم ) و (غنيمت ) به معناى رسيدن به در آمد از راه تجارت و يا است، و ليكن در اين آيه بملاحظه مورد نزولش تنها با غنيمت جنگى منطبق است. 🔷✨راغب مى گويد: (غنم ) - به دو فتحه - معنايش معروف است، خداى تعالى فرموده : (و من البقر و الغنم حرمنا عليهم شحومهما) (و از گاو و گوسفند پيه آن دو را بر ايشان حرام كرديم )و (غنم ) - به ضمه حرف اول و سكون حرف دوم - به معناى رسيدن و دست يافتن به فائده است، و ليكن در هر درآمدى كه از راه جنگ و از ناحيه دشمنان و غير ايشان به دست آيد استعمال شده، و به اين معنا است آيه (و اعلموا انما غنمتم من شى ء و آيه فكلوا مما غنمتم حلالا طيبا). 🔷✨و كلمه (مغنم ) به معناى هر چيزى است كه به درآيد و جمع آن (مغانم ) مى باشد، مانند: (فعند الله مغانم كثيره) و از ظاهر آيه برمى آيد كه تشريع در آن مانند ساير تشريعات قرآنى ابدى و دائمى است، و نيز استفاده مى شود كه حكم مورد نظر آيه مربوط به هر چيزى است كه غنيمت شمرده شود، هر چند ماخوذ از كفار نباشد. 👈مانند استفاده هاى و مرواريدهايى كه با غوص از دريا گرفته مى شود و كشتى رانى و استخراج معادن و گنج، آرى، گو اينكه مورد نزول آيه غنيمت جنگى است، و ليكن مورد مخصص نيست." http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm16974findlastpost_khms-dr-qrn--y-fqT-Gnym-jngy-mshmwl-khms-st--nZrt-mtfwt-dr-shm-sdt-w-shm--mm.aspx#post16974 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan.
❇️ 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۴۵/انفال) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه با گروهی (از دشمن) روبرو شديد، ثابت‌قدم باشيد و خدا را بسيار ياد كنيد تا شما رستگار شويد. 🔷✨‏مراد از ذكر و ياد خدا در آيه، تنها ذكر زبانی نيست، بلكه توجّه درونی و ياد لطف‌ها و امدادهای و وعده‌های و ياد عزّت، عظمت و فرمان او نيز مقصود است، چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: «از امور مهمّی كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهی هنگام مواجهه با حلال‌ها و حرام‌ها كه اگر اطاعت الهی باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند». ‏🔹لازمه‌ی ايمان، ثابت قدمی است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَاثْبُتُوا ‏🔹ما مأمور به ثبات قدم در جبهه‌ايم، «فَاثْبُتُوا» امّا همين پايداری را هم بايد از خدا بخواهيم. «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا» ‏🔹فضای جبهه‌ی مسلمانان بايد آكنده از ياد خدا باشد و هر چه مشكلات بيشتر باشد، نياز به ياد خدا بيشتر است. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» ‏🔹يادی از خدا كافی نيست، بايد خدا را بسيار ياد كنيم. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» زيرا اگر در بحران جنگ و حوادث جبهه، ياد خدا زياد نباشد، امكان انحراف در هدف، عمل وشيوه بيشتر است. ‏🔹در جبهه، بايد ياد خدا، جايگزين ياد زن، فرزند، مال و ... شود. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ» چنانكه امام سجاد عليه السلام در دعای مرزداران می‌فرمايد: خدايا! ياد مال و فرزندان و ... را از دل رزمندگان ببر و بهشت را جلوی چشمشان جلوه بده. ‏🔹پايداری و ياد خدا، رمز پيروزی در نبرد و رستگاری جاويد است. فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ‌ ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌ ‏🔹ميدان‌های نبرد وجبهه‌ها، يكی از مراكز رستگاری است. «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣7⃣ تدبر در سوره ❓منظور از دلوك الشمس و غسق الليل در آيه ۷۸ سوره بني اسراييل چيست؟ اين آيه به كدام يك از نمازهاي يوميه اشاره دارد؟ پاسخ ۵ : لدلوک از ریشه دلک: گذراندن چيزي بر چيزي است، به گونه اي كه مَسح (دست ماليدن به چيزي خيس يا آغشته به چيزي به منظور رفع اثر آن چيز از آن) و مَرَس (ماليدن چيزي به چيزي) بر آن صدق كند و آن از مسح، قويتر و شديدتر است. در مفهوم مَرس، جنبه فشردن نيز لحاظ ميشود و از مصاديق دَلْك، دست كشيدن بر چيزي و استعمال عطر و كشيدن پا به زمين و دوشيدن پستان و غير آن است. اما دُلُوك خورشيد، ظاهر اين است كه آن عبور خورشيد از آخرين خط زمين است؛ گويا خورشيد در هنگام غروب و در چشم بيننده، در افق غربي ماليده ميشود، اما دَلك بر مرور خورشيد از نصفالنهار، صدق نميكند. پس آشكار شد كه مفاهيم زوال و پنهان شدن و مسح، از لوازم اين اصلاند. سوره مباركه اسراء آيه 78: أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلی غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ، مراد از دُلُوك، مغرب خورشيد است كه با دلوكش و گذشتنش از افق، حس ميشود. اما مغرب شرعي و ذَهاب حُمْرَة مَشرِقيَّة (از ميان رفتن شفق)، علامت تحقق دلوك و غروب حقيقي در افق غربي است؛ زيرا افق حقيقي و ديدن آن و آنگاه علم به غروب خورشيد در آن واقعاً مشكل است، خصوصاً در زمينهاي غير هموار. بنابراين لطف تعبير به اين كلمه در اين مورد روشن شد. غسق از ریشه غسق: اصل الواحد در ماده، ظلمت (تاريكي) فرود آمده (نازل) محيط (احاطه كننده) است؛ خواه در امري مادي باشد يا معنوي. غسق مادي، مانند: غَسَق الليل؛ يعني شب فرود آمد و تاريكي اش همه جا را احاطه كرد و غَسَقَتِ العَين؛ يعني چشم تيره شد و اشكش جاري گرديد و غسق الجُرح؛ يعني زخم عفونت كرد و از آن چرك خارج شد و موارد ديگر هم به همين ترتيب است. سوره مباركه اسراء آيه 78: أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلیَ غَسَقِ الَّيْلِ ...،.يعني از ابتداي وقت دلوك خورشيد تا وقتي كه تاريكي فراگير شود. دلوك عبارتست از كشيدن دست بر چيزي يا تراشيدن چيزي با دست, التحقيق في كلمات القران https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
1فهرست و جزو اول.pdf
1.54M
✅✅ ، و # فصل‌اول کتاب :280 درس از 30جزء قرآن : ✅شما ميتوانيد ،ضمن تلاوت آيات جزء مربوط به هر روز در ماه مبارك ، برگزيده اي از ايات و مفاهيم جزء را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. 💢💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي به قيمت 30 هزارتومان از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop ✳برای موسسات قرانی و مراکز آموزشی (تعداد بیش از 10 جلد) به قيمت 27 هزار تومان ارايه ميشود. ✳عزيزاني كه در سفارش اينترنتي و دريافت رمز دوم مشكل دارند، به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy ❇❇خريد و دانلود فايل ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/file
💠 درباره : 🛑قسمت سی ودوم: ⭕ پاسخ به ايرادات قانون ارث در اسلام: زن، مهر و نفقه نگيرد اما سهم يكسان با مرد داشته باشد. 👈برخی از وقتی كه در این مسأله داد سخن می دهند و نقص زن را یك وسیله ی تبلیغ و هیاهو علیه اسلام قرار می دهند، موضوع مهر و نفقه را پیش می كشند. می گویند چه لزومی دارد كه ما سهم زن را در ارث از سهم مرد كمتر قرار دهیم و آنگاه این كمبود را به وسیله ی مهر و نفقه جبران كنیم❓؟ چرا چپ اندرقیچی كار كنیم و لقمه را از پشت گردن به دهان ببریم؟ از اول سهم الارث زن را معادل سهم الارث مرد قرار می دهیم تا مجبور نشویم با مهر و نفقه آن را جبران كنیم. ⏪اولاً این دایگان مهربانتر از مادر، علت را به جای معلول و معلول را به جای علت گرفته اند. اینها خیال كرده اند مهر و نفقه معلول وضع خاص ارثی زن است، غافل از اینكه وضع خاص ارثی زن معلول مهر و نفقه است. ⏪ثانیاً گمان كرده اند آنچه در اینجا وجود دارد صرفاً جنبه ی مالی و اقتصادی است. بدیهی است اگر تنها جنبه ی مالی و اقتصادی مطرح بود دلیلی نداشت كه مهر و نفقه ای در كار باشد و یا سهم الارث زن و مرد تفاوت داشته باشد. روانشناسی زن و مرد و اینكه مرد همواره باید به صورت خرج كننده برای زن باشد و بالأخره ملاحظات دقیق روانی و اجتماعی كه سبب استحكام علقه ی خانوادگی می شود، اسلام همه ی اینها را در نظر گرفته و مهر و نفقه را از این جهات لازم دانسته است. این امور ضروری و لازم به طور غیرمستقیم سبب شده كه بر بودجه ی مرد تحمیل وارد شود. از این رو اسلام دستور داده كه به خاطر جبران تحمیلی كه بر مرد شده است، مرد دو برابر زن سهم الارث ببرد. پس تنها جنبه ی مالی و اقتصادی در میان نیست كه گفته شود چه لزومی دارد در یك جا سهم زن كسر شود و در جای دیگر جبران گردد. ⭕ایراد ی صدر اسلام بر مسأله ی ارث. گفتیم از نظر اسلام مهر و نفقه علت است و وضع ارثی زن معلول. این مطلبی نیست كه تازه ابراز شده باشد، از صدر اسلام مطرح بوده است. ابن ابی العوجاء مردی است كه در قرن دوم می زیسته و به خدا و مذهب اعتقاد نداشته است. این مرد از آزادی آن عصر استفاده می كرد و عقاید الحادی خود را همه جا ابراز می داشت. حتی گاهی در مسجدالحرام یا مسجدالنبی می آمد و با علمای عصر راجع به توحید و معاد و اصول اسلام به بحث می پرداخت. یكی از اعتراضات او به اسلام همین بود، می گفت: «ما بالُ الْمَرْأةِ الْمِسْكینَةِ الضَّعیفَةِ تَأْخُذُ سَهْماً وَ یَأْخُذُ الرَّجُلُ سَهْمَیْنِ❓؟ » یعنی چرا زن بیچاره كه از مرد ناتوانتر است باید یك سهم ببرد و مرد كه تواناتر است دو سهم ببرد؟ این خلاف عدالت و انصاف است 👈 امام صادق فرمود: این برای این است كه اسلام را از عهده ی زن برداشته و بعلاوه مهر و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و در بعضی جنایات اشتباهی كه خویشاوندان جانی باید بپردازند، زن از پرداخت دیه و شركت با دیگران معاف است. از این رو سهم زن در ارث از مرد كمتر شده است. امام صادق صریحاً وضع خاص ارثی زن را معلول مهر و نفقه و معافیت از سربازی و دیه شمرد. نظیر این پرسشها از سایر ائمه ی دین شده است و همه ی آنها به همین نحو پاسخ گفته اند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ بار الها ، روزی که (میزان عدل و) حساب به پا می‌شود (تو در آن روز سخت) بر من و والدین من و همه مؤمنان از کرم ببخشا. 🌸سوره ابراهیم ، آیه ۴۱ 🌷 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 46 تا 52 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan