eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین 🌱و از خدا و رسولش اطاعت نمایید و نزاع نکنید،چون سست و مضطرب می شوید و نیرویتان تحلیل می رود و صبر کنید که هماناخدا با صابران است. 🔷✨از سیاق استفاده می شود که در اینجا منظور از(اطاعت )اطاعت از دستوراتی است که از جانب خدا و رسول در باره امر جهاد ودفاع از حریم دین و حوزه اسلام صادر می شود ،مثل اینکه باید اول اتمام حجت کنند و در امر جنگ متعرض زن و فرزند دشمنان نشوند و بدون اطلاع بر آنهاشبیخون نزنند... 👈و آنگاه می فرماید: با نزاع و کشمکش در میان خود ایجاداختلاف نکنید و در نتیجه خودتان را دچار ضعف اراده مسازید و عزت و دولت و غلبه بردشمن را از دست ندهید. 🔷✨چون اختلاف و تفرقه ، وحدت را زایل کرده و قدرت و نیرو و شوکت شما را از بین می برد و همواره در برابر ناملایمات جنگی که ازطرف دشمن متوجه شما می شود خویشتنداری کنید و اکثرا در حال ذکر خدا و اطاعت از خدا و رسولش باشید و حوادث وسنگینی بار اطاعت شمارا از پا در نیاورد و سنگینی طاعت و لذت معصیت و عجب و تکبر، شما را گمراه نکند، چون خدا با صابران است و آنها را از ضعف و سستی حفظ می کند و صبرقویترین یاور انسان در شدائد و محکم ترین رکن در برابر سستی عزم و تحول اراده است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (۴۹/انفال) 🌱‏(به يادآور) زمانی كه منافقان و بيماردلان می‌گفتند: آنان (مسلمانان را) دينشان مغرورشان كرده است، (كه بی‌ترس حمله می‌كنند. غافل از آنكه مسلمين بر خدا توكّل نموده‌اند.) وكسی كه بر خدا توكّل كند، پس (بداند) قطعاً خداوند شكست‌ناپذير حكيم است. 🔷✨‏منافقان و افراد سست ايمان و بی‌اعتقاد به نصرت الهی، تصوّر نمی‌كردند مسلمانان با جمعيّت و سلاح اندك پيروز شوند و آنان را فريب‌خورده می‌پنداشتند. ‏🔹كسانی كه روحيه ناسالم دارند، با منافقان همصدا می‌شوند. «إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» ‏🔹منافقان، مسلمانان را فريب‌خورده و مغرور می‌پندارند. (و می‌گويند: مگر می‌توان با «اللّه اكبر» و با دست خالی به جنگ سلاح رفت؟! مگر می‌شود ...) «غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ» ‏🔹گرايش‌ها وديدگاه‌ها، در نوع برداشت انسان تأثير می‌گذارد. از يك عمل، چند برداشت می‌شود؛ يكی توكّل می‌پندارد و ديگری فريب‌خوردگی وغرور. إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ‌ ‏🔹توكّل بر خدا، از حساب غرور، جداست. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ‌ ... (توكّل بر خداوند در جنگ بدر، عامل پيروزی شد) ‏🔹بايد بر كسی توكّل و اعتماد كرد كه شكست ناپذير و تمام كارهايش حكيمانه است. «عَزِيزٌ حَكِيمٌ» (قدرت خداوند، همراه با عزّت وحكمت است) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۷۳ وَإِن كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتَفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لَّاتَّخَذُوكَ خَلِيلًا ـ [اي پيامبر] نزديک بود [کافران] از آنچه بر تو وحي کرديم فريبت دهند تا غير از آن را [در مؤثر بودن برخي مظاهر شرک] به ما نسبت دهي، ۸۸ در اينصورت تو را به دوستي مي‌گرفتند. ۸۸- چندان واضح و روشن نيست که هشدار به پيامبر ناظر به چه موردي بوده است؟ شأن نزول‌هاي نقل شده نيز مختلف و غيرموثق هستند و اگر لازم بود در اين آيات ذکر مي‌شد. به همين نتيجه و پيام بايد اکتفا کرد که در مسير توحيدي ضروري است از مماشات با شرک‌زدگان و نديده گرفتن اصول، به طمع جلب آنان يا دفع مزاحمت‌هاشان، حذر کنيم. اسراء : ۷۵ إِذًا لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا در آن صورت حتماً عذابي دو چندان در زندگي [دنيائي] و دو چندان [پس از] مرگ بر تو مي‌چشانديم و در برابر ما هيچ ياوري براي خود نمي‌يافتي. ۸۹ ۸۹- وقتي پيامبر عظيم‌الشأن ما مصون از عواقب کوچک‌ترين غفلت، مگر به هدايت و حمايت الهي نبوده، انحراف جوامع اسلامي امروز به دليل وابستگي‌هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي به ابرقدرت‌هاي زمانه و بيگانه با ارزش‌هاي اسلامي را بهتر درک مي‌کنيم. اسراء : ۷۶ وَإِن كَادُوا لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الْأَرْضِ لِيُخْرِجُوكَ مِنْهَا وَإِذًا لَّا يَلْبَثُونَ خِلَافَكَ إِلَّا قَلِيلًا و نزديک بود [ريشه‌هاي عشيره‌اي و ايماني] تو را در اين سرزمين [مکه] برکنند تا [به راحتي بتوانند] از آنجا اخراجت کنند و در آن صورت، جز اندک زماني [پس از اخراج تو] دوام نمي‌آوردند [=چنين ستمي دامن‌شان را مي‌گرفت]. ۹۰ __ ۹۰- اين گروه آيات [طبق محاسبات کتاب سير تحوّل قرآن] در سال ۸ بعثت نازل شده است و مي‌دانيم پيامبر اسلام سرانجام در سال ۱۳ بعثت به خاطر توطئه قتلي که عليه او چيده بودند، شبانه از مکه به سمت مدينه هجرت فرمود و مشرکان مکه علاوه بر ضربه‌اي که سال بعد در جنگ بدر خوردند، در سال 6 هجري، تقريباً بدون مقاومت، تسليم پيامبر و مسلمانان شدند. https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 درباره : 🛑قسمت سی وسوم در 👈هیچ عصری مانند عصر ما خطر انحلال كانون خانوادگی و عوارض سوء ناشی از آن را مورد توجه قرار نداده است و در هیچ عصری مانند این عصر عملاً بشر دچار این خطر و آثار سوء ناشی از آن نبوده است. ⭕فرضیه ها اول از جنبه ی نظری ببینیم آیا طلاق خوب است یا بد؟ آیا خوب است راه طلاق به طور كلی باز باشد؟ آیا خوب است كه كانونهای خانوادگی پشت سر هم از هم بپاشد؟ اگر این خوب است، پس هر جریانی كه بر افزایش طلاقها بیفزاید عیب ندارد. و یا باید راه طلاق بكلی بسته باشد و پیوند ازدواج اجباراً شكل ابدیت داشته باشد و جلو هر جریانی كه موجب سستی پیوند مقدس ازدواج می شود گرفته شود؟ یا راه سومی در كار است: قانون نباید راه طلاق را به طور كلی بر زن و مرد ببندد بلكه باید راه را باز بگذارد؛ طلاق احیاناً ضروری و لازم تشخیص داده می شود. در عین حال كه قانون راه را بكلی نمی بندد، اجتماع باید مساعی كافی به كار برد كه موجبات تفرقه و جدایی میان زنان و شوهران به وجود نیاید. و اگر اجتماع موجبات طلاق را فراهم كند، منع و بست قانون نمی تواند كاری صورت بدهد. اگر بنا بشود قانون راه طلاق را باز بگذارد، آیا بهتر است به چه شكلی باز بگذارد؟ آیا باید این راه تنها برای مرد یا برای زن باز باشد یا باید برای هر دو باز باشد؟ و بنا بر شق دوم، آیا بهتر است راهی كه باز می گذارد برای زن و مرد به یك شكل باشد؟؟ یا بهتر این است كه برای هر یك از زن و مرد یك در خروجی جداگانه قرار دهد؟ . ⭕مجموعاً پنج فرضیه در مورد طلاق می توان اظهار داشت: 1⃣1. بی اهمیتی طلاق و برداشتن همه ی قیدوبندهای قانونی و اخلاقی جلوگیری از طلاق. كسانی كه به ازدواج تنها از نظر كامجویی فكر می كنند، جنبه ی تقدس و ارزش خانواده را برای اجتماع در نظر نمی گیرند و از طرفی فكر می كنند پیوندهای زناشویی هرچه زودتر تجدید و تبدیل شود لذت بیشتری به كام زن و مرد می ریزد، این فرضیه را تأیید می كنند. این فرضیه ناپخته ترین و ناشیانه ترین فرضیه ها در این زمینه است. 2⃣. اینكه ازدواج یك پیمان مقدس است، وحدت دلها و روحهاست و باید برای همیشه این پیمان ثابت و محفوظ بماند و طلاق از قاموس اجتماع بشری باید حذف شود. زن و شوهری كه با یكدیگر ازدواج می كنند، باید بدانند كه جز مرگ چیزی آنها را از یكدیگر جدا نمی كند. این فرضیه همان است كه كلیسای كاتولیك قرنهاست طرفدار آن است و به هیچ قیمتی حاضر نیست از آن دست بردارد. طرفداران این فرضیه در جهان رو به كاهش اند. امروز جز در ایتالیا و در اسپانیای كاتولیك به این قانون عمل نمی شود. 3⃣ اینكه ازدواج از طرف مرد قابل فسخ و انحلال است و از طرف زن به هیچ نحو قابل انحلال نیست. در دنیای قدیم چنین نظری وجود داشته است، ولی امروز گمان نمی كنم طرفدارانی داشته باشد . 4⃣. اینكه ازدواج، مقدس و كانون خانوادگی محترم است، اما راه طلاق در شرایط مخصوص برای هر یك از زوجین باید باز باشد و راه خروجی زوج و زوجه از این بن بست باید به یك شكل و یك جور باشد. مدعیان تشابه حقوق زن و مرد در حقوق خانوادگی كه به غلط از آن به «تساوی حقوق» تعبیر می كنند، طرفدار این فرضیه اند. از نظر این گروه همان شرایط و قیود و حدودی كه برای زن وجود دارد باید برای مرد وجود داشته باشد و همان راهها كه برای خروج مرد از این بن بست باز می شود عیناً باید برای زن باز باشد و اگر غیر از این باشد ظلم و تبعیض و نارواست. 5⃣. اینكه ازدواج، مقدس و كانون خانوادگی محترم وطلاق امر منفور و مبغوضی است. اجتماع موظف است كه علل وقوع طلاق را از بین ببرد. در عین حال قانون نباید راه طلاق را برای ازدواجهای ناموفق ببندد. راه خروج از قید و بند ازدواج هم برای مرد باید باز باشد و هم برای زن، اما راهی كه برای خروج مرد از این بن بست تعیین می شود با راهی كه برای خروج زن تعیین می شود دوتاست و از جمله مواردی كه زن و مرد حقوق نامشابهی دارند است. این نظریه همان است كه اسلام ابداع كرده و كشورهای اسلامی به طور ناقص (نه به طور كامل) از آن پیروی می كنند. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 250 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی باورها و رفتارهای قرآنی، 280 نکته از 30 جزو قران، توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح شبکه قرآن اطلاعات بيشتر در https://t.me/raftarequrani 🔷 علاقمندان ميتوانند این کتاب را، بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند تا در جزو خوانی روزهای ماه رمضان، بامهم ترین نکات تفسیری هر جزو نیز اشنا شوند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ یقیناً خواسته ات برآورده شد 🌹 سوره طه ، آیه ۳۶ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 53 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ 🌱(راه و روش این کافران،) مانند راه و روش فرعونیان و پیشینیان آنان (است که) آیات و نشانه‌های پروردگارشان را دروغ شمردند، و ما (نیز) آنان را به ‌سزای گناهانشان هلاک کردیم و فرعونیان را غرق کردیم. (آری،) همگی ستم‌کار بودند. أنفال - ۵۴ 🔷✨‏تاريخ، اقوام و ملت‌های گوناگونی را به ما نشان می‌دهد: گروهی را كه آخرين مراحل ترقی را به سرعت طی كردند و گروهی را كه به پائين‌ترين مرحله انحطاط رسيدند، گروه سومی كه يك روز پراكنده و وامانده و شكست‌خورده بودند، اما روز ديگر نيرومند و سربلند شدند، گروه چهارمی كه به عكس از عالی‌ترين مرحله افتخار به قعر دره ذلت و خواری سقوط كردند. 🔷✨‏بسيارند كسانی كه از برابر صحنه‌های مختلف تاريخ به آسانی می‌گذرند بدون اينكه كمترين انديشه‌ای در آن كنند، و نيز بسيارند كسانی كه به جای بررسی علل و عوامل اصلی و زيربنايی حيات و مرگ ملت‌ها، گناه را به گردن عوامل كم اهميت كه نقش اساسی را به عهده ندارند و يا عوامل موهوم و خرافی و خيالی می‌اندازند. ‏بسياری تمام علت بدبختی خود را به بيگانگان و سياست‌های مخرب آنها نسبت می‌دهند و عده‌ای همه اين حوادث را مولود گردش موافق و مخالف افلاك می‌پندارند سرانجام عده‌ای دست به دامن قضا و قدر- به مفهوم تحريف يافته‌اش- و يا شانس و طالع و اقبال می‌زنند و همه حوادث تلخ و شيرين را از اين طريق توجيه می‌كنند. 👈‏همه اينها برای اين است كه از درك علل واقعی وحشت دارند. 👌‏قرآن در آيات فوق انگشت روی نقطه اصلی" دردها" و" درمان‌ها" و عوامل پيروزی و شكست گذارده، و می‌گويد: برای يافتن عامل اصلی لازم نيست آسمانها و زمين‌ها را جستجو كنيد و يا به دنبال عوامل موهوم و پنداری راه بيفتيد بلكه كافی است تنها در وجود، در فكر و روحيه و اخلاق خود، و در نظامات اجتماعی خودتان جستجو كنيد، هر چه هست در اينجا است!. 🔷✨‏ملتهايی كه فكر و انديشه خود را به كار انداختند، دست اتحاد و برادری بهم دادند، سعی و تلاش و اراده و تصميم نيرومند داشتند، و به هنگام لزوم، جانبازی و فداكاری كردند و قربانی دادند، به طور قطع پيروز شدند، اما هنگامی كه ركود و سستی و تنبلی جای سعی و كوشش را گرفت، غفلت و بيخبری به جای آگاهی و ترديد، و دودلی به جای تصميم، محافظه كاری به جای شهامت، نفاق و تفرقه به جای اتحاد، تن‌پروری و خودخواهی به جای فداكاری، و تظاهر و رياكاری به جای اخلاص و ايمان نشست، سقوط و نكبت آغاز شد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ (۵۶/انفال) 🌱‏(بدترين جنبندگان نزد خداوند،) آنانند كه از ايشان پيمان گرفته‌ای، سپس پيمان خود را در هر بار می‌شكنند و (در وفاداری وحفظ پيمان،) اهل تقوا و پروا نيستند. ‏🔹رهبر مسلمانان می‌تواند با كفّار پيمان ببندد. «عاهَدْتَ مِنْهُمْ» چنانكه پيامبر صلی الله عليه و آله پيمان‌های متعدّدی با كفّار می‌بست، هرچند بعضی از آنان متعهّد نباشند. ‏«يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ» ‏🔹پيمان شكنی دليل بر پيمان نبستن مجدّد نيست. «يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ» ‏🔹پيمان‌شكنی، با انسانيّت سازگار نيست. شَرَّ الدَّوَابِ‌ ... يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ‌ ‏🔹كفر، زمينه‌ی پيمان‌شكنی است. الَّذِينَ كَفَرُوا ... يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ‌ ‏🔹پيمان‌شكنی، بی‌تقوايی است. يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ‌ ... وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ‌ ‏🔹بيشترين خطر از سوی كسانی است كه پيمان شكنی شيوه و خصلت آنان شده‌ و از آن پروايی ندارند. يَنْقُضُونَ‌ ... فِي كُلِّ مَرَّةٍ ... لا يَتَّقُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۷۷-۷۳ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- کفّار برای جذب انبیا و رهبران نیز طرح و برنامه دارند. «کادُوا لَیَفْتِنُونَکَ» ۲- اگر دوستی و ارتباط با افراد و کشورها به قیمت چشم پوشی از مکتب و مقدّسات باشد،بی ارزش است. «إِذاً لاَتَّخَذُوکَ خَلِیلاً» ۳- اگر لطف و نگهداری الهی نباشد،برای مصونیّت و عصمت پیامبران هم ضمانتی نیست. «لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ» ۴- خداوند،هم لطف دارد،هم قهر. «ثَبَّتْناکَ لَأَذَقْناکَ» ۵- رکون،(گرایش و اعتماد)به کفّار،از گناهان کبیره است،چون وعده ی عذاب درباره اش داده شده است. تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ ... لَأَذَقْناکَ ۶- کیفر کمترین لغزش رهبران،دو برابر دیگران است.هرچه مقام علمی و موقعیّت اجتماعی و معنوی انسان بیشتر باشد،مسئولیّت و خطر هم بیشتر است. شَیْئاً قَلِیلاً ... ضِعْفَ الْحَیاهِ ۷- در برابر قهر الهی حتّی برای پیامبر نیز هیچ قدرت و مقامی نمی تواند مانع ایجاد کند. «لا تَجِدُ لَکَ عَلَیْنا نَصِیراً» ۸- پیامبر در معرض هرگونه خطر،توطئه،ترور،آوارگی وتبعید بود. کادُوا لَیَسْتَفِزُّونَکَ ... ۹- حضور پیامبر در میان مردم،مانع قهر الهی است و اگر آن حضرت را از خود دور و تبعید کنند،در فاصله کمی نابود می شوند. «لا یَلْبَثُونَ خِلافَکَ إِلاّ قَلِیلاً» ۱۰- قرآن کریم،هم از غیب خبر می دهد و هم با بیان ناکامی توطئه های دشمن به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله تسلّی می دهد. کادُوا لَیَسْتَفِزُّونَکَ ... لا یَلْبَثُونَ خِلافَکَ إِلاّ قَلِیلاً ۱۱- سنّت های الهی چون براساس حکمت خداست،ثابت است و در طول تاریخ دگرگون نمی شود. «سُنَّهَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا» ۱۲- تحوّلات تاریخی براساس سنّت های ثابت الهی است. «لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْوِیلاً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 درباره : 🛑قسمت سی وچهارم در قران . 🔻🔺طلاق در عصر ما یك مشكله ی بزرگ جهانی است. همه می نالند و شكایت دارند. 👈آنان كه طلاق در قوانینشان به طور كلی ممنوع است، از نبودن طلاق و بسته بودن راه خلاص از ازدواجهای ناموفق و نامناسب كه قهراً پیش می آید می نالند. آنان كه بر عكس، راه طلاق را به روی زن و مرد متساویاً باز كرده اند فریادشان از زیادی طلاقها و نااستواری بنیان خانواده ها با همه ی عوارض و آثار نامطلوبی كه دارد به آسمان رسیده است. و آنان كه حق طلاق را تنها به مرد دادند از دو ناحیه شكایت دارند: 1⃣. از ناحیه ی طلاقهای ناجوانمردانه ی بعضی از مردان كه پس از سالها پیوند زناشویی ناگهان هوس زن نو در دلشان پیدا می شود و زن پیشین را كه عمر و جوانی و نیرو و سلامت خود را در خانه ی آنها صرف كرده و هرگز باور نمی كرده كه روزی آشیانه ی گرم او را از او بگیرند، با یك رفتن به محضر طلاق او را دست خالی از آشیانه ی خود می رانند. 2⃣. از ناحیه ی امتناعهای ناجوانمردانه ی بعضی مردان از طلاق زنی كه امید سازش و زندگی مشترك میان آنها وجود ندارد. بسیار اتفاق می افتد كه اختلافات زناشویی به علل خاصی به جایی می كشد كه امید رفع آنها از میان می رود، تمام اقدامات برای اصلاح بی نتیجه می ماند، تنفر شدید میان زن و شوهر حكمفرما می شود و آندو عملاً یكدیگر را ترك می كنند و جدا از هم بسر می برند. در همچو وضعی هر عاقلی می فهمد راه منحصر به فرد این است كه این پیوند كه عملاً بریده شده قانوناً نیز بریده شود و هر كدام از اینها همسر دیگری برای خود اختیار كند. اما بعضی از مردان برای اینكه طرف را زجر بدهند و او را در همه ی عمر از برخورداری از زندگی زناشویی محروم كنند، از طلاق خودداری می كنند و زن بدبخت را در حال بلاتكلیفی و به تعبیر قرآن «كالمعلّقه» نگه می دارند. چون این گونه افراد كه قطعاً از اسلام و مسلمانی جز نامی ندارند به نام اسلام و به اتكاء قوانین اسلامی این كارها را می كنند، این شبهه برای بعضی كه با عمق و روح تعلیمات اسلامی آشنا نیستند پیدا شده كه آیا اسلام خواسته است كار طلاق به همین نحو باشد؟ ! . 🔻اینها با لحن اعتراض می گویند: آیا واقعاً اسلام به مردان اجازه داده كه گاهی به وسیله ی طلاق دادن و گاهی به وسیله ی طلاق ندادن، هر نوع زجری كه دلشان می خواهد به زن بدهند و خیالشان هم راحت باشد كه از حق مشروع و قانونی خود استفاده كرده و می كنند؟ . 👈می گویند: مگر این كار ظلم نیست؟ پس بگویید ببینیم اسلام برای جلوگیری از این گونه ظلمها چه تدبیری اندیشیده است؟ . 🔻در ظلم بودن این گونه كارها بحثی نیست . اما یك مطلب دیگر هست كه نمی توان از آن غافل بود و آن این است كه راه جلوگیری از این ظلم و ستمها چیست❓؟ آیا آن چیزی كه سبب شده این گونه ظلمها صورت بگیرد، تنها قانون طلاق است و تنها با تغییر دادن قانون می توان جلو آن را گرفت؟ یا ریشه ی این ظلمها را در جای دیگر باید جستجو كرد و تغییر قانون نیز نمی تواند جلو آنها را بگیرد؟ . 💠♦فرقی كه میان نظر و برخی نظریات دیگر در حل مشكلات اجتماعی هست این است كه بعضی تصور می كنند همه ی مشكلات را با وضع و تغییر قانون می توان حل كرد. اسلام به این نكته توجه دارد كه فقط در دایره ی روابط خشك و قراردادی افراد بشر می تواند مؤثر باشد اما آنجا كه پای روابط عاطفی و قلبی در میان است تنها از قانون كار ساخته نیست، از علل و عوامل دیگر و از تدبیر دیگر نیز باید استفاده كرد.. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 253/258 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
پروردگارا عطای امروزِ تو به ما مهربانی باشد برایمان کافی ست آنجا که دل باصفا باشد انسانِ بی وفا نیست معبودا هدیه امروز تو به ما تواضع و بخشش باشد یادم هست گفتی جایی که بخشش باشد دشمنی و کینه وجود ندارد ای یزدان پاڪ بی همتا امروز را به ما عنایت کردی پس توانایی شکر را نیز به ما عطا کن. آمین🙏🌸 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا