eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 89 تا 97 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (۹۱) فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ (۹۲/یونس) 🌱‏آيا اكنون؟! (در آستانه‌ی مرگ توبه می‌كنی؟) در حالی كه پيشتر نافرمانی می‌كردی و از تبهكاران بودی؟ ‏پس امروز جسد تو را (از متلاشی شدن وكام حيوانات دريايی) نجات می‌دهيم تا عبرتی برای آيندگانت باشی. يقيناً بسياری از مردم از نشانه‌های ما غافلند.! ‏🔹قرآن از آينده و غيب خبر می‌دهد. (هنوز هم پس از دهها قرن، بدن موميايی شده‌ی فرعون را در موزه‌ی قاهره تماشا می‌كنند) «نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ» ‏🔹از مرگ و محو طاغوت‌ها بايد درسِ عبرت گرفت. «آيَةً» ‏🔹بايد در حفظ آثار و نشانه‌های قدرت و امداد الهی كوشيد. «لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً» ‏🔹بيشتر مردم ازتاريخ و حوادث گذشته، عبرت نمی‌گيرند. كَثِيراً مِنَ النَّاسِ‌ ... لَغافِلُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به خود راه مده! 💠فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِينَ (۹۴/یونس) 🌱‏پس اگر در آنچه بر تو نازل كرديم شك داری، از آن كسانی كه كتاب آسمانی پيش از تو را می‌خوانند بپرس. يقيناً حقّ از سوی پروردگارت به سوی تو آمده است، پس از شك آوران مباش. 🔷✨چون در آیات گذشته قسمتهایى از سرگذشتهاى انبیاء و اقوام پیشین ذکر شده بود، و ممکن بود بعضى از مشرکان و منکران دعوت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در صحت آن تردید کنند، قرآن از آنها مى‏خواهد که براى فهم صدق این گفته‏ها به اهل کتاب مراجعه کنند، و چگونگى را از آنها بخواهند، چرا که در کتب آنها بسیارى از این مسائل آمده است. ولى به جاى این که روى سخن را به مخالفان کند، پیامبر را مخاطب ساخته چنین مى‏گوید: «اگر از آنچه بر تو نازل کردیم در شک و تردید هستى از کسانى که کتب آسمانى را قبل از تو مى‏خوانند بپرس» (فَإِنْ کُنْتَ فِی شَکٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ فَسْئَلِ الَّذِینَ یَقْرَؤُنَ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکَ). تا از این طریق ثابت شود که «آنچه بر تو نازل شده حق است و از طرف پروردگار» (لَقَدْ جاءَکَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ). 👈«بنابراین هیچ گونه شک و تردید هرگز به خود راه مده» (فَلا تَکُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور ✅ قرآن را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن تفقه كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست. حضرت علي ع نهج البلاغه 💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين، و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است، 👇👇👇👇👇👇👇 ♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت امسال را براي تجربه معنوي فهم آيات و سوره‌ها مغتنم بدانيد و در طي 8 هفته را همراه با تمرين عملي فرابگيريد. 👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و جزییات بیشتر ،به لينكهای زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆 https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ👆 لينك ثبت نام https://idpay.ir/quranpuyan3/shop/108434
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟ پاسخ دوم قسمت سوم آيه ۶ اين آيه بيانگر افساد جهانشمول دومين و آخرين بنى اسرائيل است، كه در اثر برگشت آنان به قدرت و نيروئى بزرگتر" عِباداً لَنا" را به عقب مى‏رانند، و اين «رددنا» و «امددنا» و «جعلنا» بازگشائى ابتلائى ربانى است كه جلو اين مفسدان را مجدداً تا حدى باز مى‏گذارد تا آنچه نيروى افساد دارند انجام دهند، و سپس كلًا نابود گردند، كه گرچه گروهى از يهوديان و نصرانيان بر حَسَب دو آيه‏" فَأَغْرَيْنا وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ" باقى خواهندماند، ولى كلًا تحت سلطه اسلامى خواهند بود. مرحله نخستين كه‏" عِباداً لَنا" غلبه خواهند كرد همان قيام اسلامى جهانى قبل از قيام حضرت مهدى (عج) خواهد بود، كه پس از اين مرحله نخستين به سستى يا خاموشى مى‏گرايند، و قيام دومين بر مبناى‏" لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ" در آيه هفتم، قيام مهدوى (عج) خواهد بود، چنانكه در روايات بسيارى است كه‏" عِباداً لَنا" مرتبه نخستين همان مجاهدان فى‏سبيل‏اللَّه‏اند كه قبل از مجاهدان مهدوى مماس مى‏باشند، و مرحله دوم كه افساد بنى اسرائيل نيز عميق‏تر و جهانى‏تر است بر حَسَب آيه چهارم‏" عُلُوًّا كَبِيراً" مى‏باشد، اين علواً كبيراً توسط حضرت مهدى عليه السلام و اصحابش بكلى ناچيز خواهد شد، بگونه‏اى كه اضافه بر آنچه در مرتبه نخستين تحقق يافت كه فقط" فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ" بود، بدين معنى كه تنها سلطه افسادى بنى اسرائيل بسى ناچيز گرديد، اكنون كه مرحله دوم و آخرين افساد آنان است، در مثلثى از دمار و بوار احاطه خواهند شد، اولًا" لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ" كل چهره‏ هاى‏ سلطه ‏گر صهيونيزم بين ‏الملل سياه و تباه خواهد شد، ثانياً" وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ" بار دوم اين عباداً لناى آخرين به مسجد اقصى درآيند، چنانكه در مرتبه نخست نيز وارد مسجد اقصى شده‏اند، و چون ورود نخستينشان ورودى مستدام نبوده است، ازاين‏جهت در سلطه نخستين تصريحى بدان نشده، و در مرحله دوم و آخرين‏" وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً" كه در نهايت تمامى سلطه‏هاى اسرائيلى را حضرت صاحب‏الامر عليه السلام با اصحابشان بكلى ناچيز خواهند ساخت. و اگر هم مسلمانان در زمان عمر وارد مسجد اقصى شده‏ اند، اين ورود هرگز به حساب اين دو مرحله نيست، زيرا آن هنگام يهوديان سلطه‏اى هرگز نداشته‏اند تا چه رسد كه جهانى باشد، و اين مرّتين در اينجا بعد از دو سلطه جهانشمول افسادى آنان مى‏باشد، روى اين اصل ما در انتظار اين دو برخورد بسيار شديد هستيم، كه اكنون به يارى خدا خود را آماده سلطه آغازين اسلامى مى‏كنيم، زيرا هنوز سلطه نخستين يهوديان جهانشمول و صددرصد نگرديده است، اكنون رهبرى اين سلطه نخستين با كيست؟ و كى خواهد بود؟ خدا مى‏داند، ما تنها دو وظيفه بزرگ برعهده داريم: نخست گردآورى نيروهاى جهانى اسلامى كه بهترين موحدان و مجاهدان مسلمان باشند. و دوم كه در حقيقت نخستين گام اين قيام اسلامى است عليه كل استعمارهاى يهودى و غير يهودى و كلًا يأجوجى و مأجوجى‏ها، اينجا پى‏جوئى و دست يافتن به رهبرى شايسته و بايسته است، كه در اين هنگامه كل اسرائيليان مفسد و كل يأجوجيان و مأجوجيان مفسد، و در جمع تمامى مفسدان نابود و يا ناچيز خواهند شد، و سلطه جهانى مكلفان از آن دولت جهان‏شمول اسلامى خواهد بود. در پاسخ اين پرسش كه فاصله ميان اين دو سلطه جهانى يهوديان چه اندازه است؟ بايد گفت ما از اين جريان هيچ اطلاعى نداريم، جز آنكه علامات پياپى سلطه جهانى مهدوى شايد بيانگر اين حقيقت باشد كه ميان اين دو سلطه فاصله زياد نيست، و بالاخره اين دو قيام نيازمند به اين است كه مسلمانان واقعى دورانديش مجاهد با تمام نيروها در تحقق يافتن‏" لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ" كوشا باشند، كه مبارزات شبانه روز عليه كل استعمارها و جايگزين كردن حكومت حق است، و نه‏ آنكه چُرت و بيكارى و بى‏تفاوتى روزگارشان را به حالت احتضار بگذرانند بگمان اينكه در انتظارند، اين احتضار است و انتظار نيست، انتظار از آنِ كسانى است كه با تمام نيرو جاده ورود اين دو پيروزى جهانشمول را عليه باطل براى رهبرى نخستين و به ‏ويژه رهبرى آخرين بگشايند. 📚تفسير فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور ✅ قرآن را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن تفقه كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست. حضرت علي ع نهج البلاغه 💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين، و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است، 👇👇👇👇👇👇👇 ♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت امسال را براي تجربه معنوي فهم آيات و سوره‌ها مغتنم بدانيد و در طي 8 هفته را همراه با تمرين عملي فرابگيريد. 👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و جزییات بیشتر ،به لينكهای زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆 https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ👆 لينك ثبت نام https://idpay.ir/quranpuyan3/shop/108434
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت نهم : آيا ايات 15 و 16 سوره نسا شده است؟ و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبه‌پذيرِ مهربان است نسا 16 🔷 مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم در كتاب البيان در بخش 11 مساله نسخ در قران، بررسي ايات ناسخ و منسوخ در قران به ايات 15 و 16 سوره نسا هم اشاره كرده و اين چنين گفته است: 🌐👈و اما مسئله نسخ در آیه دوم آن هم متوقف بر دو امر است: … 1⃣- منظور از «ضمیر» در جمله «یأتیانها» زنا باشد، یعنی اگر مردی مرتکب شود. 4⃣- منظور از اذیت در «فاذوهما»، بد گفتن و فحش و ناسزا و مانند این ها باشد. در این صورت خلاصه مفهوم آیه چنین خواهد بود که اگر مرد مرتکب زنا گردید، واجب است با بد و بیراه گفتن و نثار کردن فحش و ناسزا، او را توبیخ، مجازات کرد و شکنجه روحی داد. 👈با در نظرگرفتن این معنی در آیه مذکور، می توان گفت که این حکم و این نوع نسخ شده و به جای آن برای مردی که مرتکب عمل زشت زنا شده است، حدّ تازیانه و یا معین شده است. 💢ولی سخن در این است: نه منظور از ضمیر «یأتیانها» عمل «زنا» است و نه هدف از اذیت و شکنجه دادن که در این آیه بدان اشاره گردیده است، فحش و ناسزا گفتن است زیرا: اولا: دلیل درستی بر این معناها نیست. و ثانیا: با ظاهر آیه سازش ندارد. توضیح این که ضمیر دوم شخص جمعی (جمع مخاطب) در این دو آیه، سه بار به كار رفته است و همه این ضمیرها دارای یک معنی هستند، مرجع و برکشت همه آن ها نیز یک جیز است چون بدیهی است که منظور از دو ضمیر اول که مخصوص مردها می باشد، نمی تواند مرد و زن هر دو منظور شود، بنابراین، منظور از کلمه «اللّذان» نیز که در آیه دوم به کار رفته و به معنای «دو کس» می باشد، نه به معنای یک زن و یک مرد تا به موضوع زنا اشاره شود بلکه منظور از آن، دو مرد است. ↩️علاوه بر این، از نظر بلاغت به کار بردن «ضمیر تثنیه» در مورد یک مرد و یک زن وجه صحیحی ندارد بلکه در این موارد بهتر این است صیغه جمع به کار برده شود. پس منظور از ضمیر تثنیه در آیه دوم، دو مرد و منظور از فاحشه «لواط» است که عملی می باشد مربوط به دو مرد نه «زنا» که مربوط به مرد و زن می باشد و نه اعم از «زنا» و «لواط». 👈با این بیان، روشن می گردد که اصلا این آیه مربوط به زنا نیست تا به وسیله حکم و یا سنگسار نمودن که مجازات «زنا» است، حکم آن که شکنجه و اذیت دادن است، نسخ گردد بلکه این آیه مربوط به موضوع «لواط» است که هم از آیه اولی جداست و نمی تواند ناسخ آن باشد و هم با حکم تازیانه زدن و سنگسار نمودن که مربوط به زنا است، نمی توان آن را نسخ نمود. 👈خلاصه این که: کسانی که در این دو آیه به وجود نسخ ملتزم گردیده اند، دلیلی ندارند به جز تقلید صرف و یا پیروی نمودن از خبر واحدی که نه دارای اثر علمی اسث و نه اثر عمل 📚مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم خويي در كتاب البيان 💫ادامه دارد www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🤲 اللّٰهُمَّ بِنُورِكَ اهْتَدَيْتُ، وَبِفَضْلِكَ اسْتَغْنَيْتُ، وَبِنِعْمَتِكَ أَصْبَحْتُ وَأَمْسَيْتُ؛ 💫خدایا! به نورت هدایت یافتم و به احسانت بی‌نیاز گشته و به نعمتت صبح و شام کردم؛ 💫 فرازی از دعای عشرات ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 98 تا 106 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تنها یک گروه به موقع آوردند! 💠فَلَوْ لا كانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إِيمانُها إِلاَّ قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلی‌ حِينٍ (۹۸/یونس) 🌱‏پس اهل هيچ شهری (به موقع) ايمان نياورد كه (ايمانش به او) سود بخشد؟ مگر قوم يونس (كه وقتی در آخرين لحظه ايمان آوردند،) ما عذاب خوار كننده را در زندگی دنيا از آنان برطرف كرديم و تا مدّتی بهره‌مندشان ساختيم. 👈در آيه مورد بحث اين مساله را به عنوان يك قانون كلی بيان می‌دارد و می‌گويد:" چرا اقوام گذشته به موقع ايمان نياوردند تا ايمانشان سودمند باشد" (فَلَوْ لا كانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إِيمانُها). 🔷✨‏سپس قوم يونس ع را استثنا كرده می‌گويد:" مگر قوم يونس كه چون ايمان آوردند، مجازات رسوا كننده را در زندگی اين دنيا از آنها بر طرف ساختيم" (إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا). " و آنها را تا وقت معلومی (تا پايان عمرشان) بهره‌مند كرديم" (وَ مَتَّعْناهُمْ إِلی‌ حِينٍ‌). ‏كلمه" لولا" به عقيده بعضی از مفسران در اينجا به معنی نفی است، و لذا به وسيله" الا" از آن استثنا شده است. ‏بنا بر اين معنی جمله چنين می‌شود: هيچ قوم و ملتی كه در شهرها و آباديها در گذشته زندگی داشتند، به طور دسته جمعی، در برابر پيامبران الهی ايمان نياوردند، مگر قوم يونس. ‏اما بعضی ديگر معتقدند كه" لو لا" به معنی نفی نيامده، بلكه همواره به معنی" تحضيض" است، (تحضيض سؤال توأم با توبيخ و تحريك را می‌گويند) ولی لازمه مفهوم آن در چنين مواردی نفی می‌باشد. و به همين دليل می‌توان چيزی را بوسيله" الا" از آن استثنا كرد. 👌‏به هر حال جای شك نيست كه در اقوام ديگر نيز گروه‌های زيادی ايمان آوردند، آنچه قوم يونس را از ديگر اقوام ممتاز می‌كند اين است كه آنها همه به صورت دسته جمعی ايمان آوردند، آن هم پيش از فرا رسيدن مجازات قطعی پروردگار، در حالی كه در ميان اقوام ديگر گروه زيادی سرسختانه بر مخالفت خود باقی ماندند، تا هنگامی كه فرمان مجازات قطعی پروردگار صادر شد، آنها پس از مشاهده اين عذاب الهی غالبا اظهار ايمان كردند ولی ايمانشان به دليلی كه سابقا گفتيم فايده‌ای نداشت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۰۳/یونس) 🌱‏(به هنگام نزول بلا ومجازات،) پيامبران و مؤمنان را نجات می‌دهيم. اين گونه بر ما حقّ است كه مؤمنان (به تو را نيز) رهائی بخشيم. ‌‏🔹خداوند انبيا ومؤمنان را به قهر خود گرفتار نمی‌كند. نُنَجِّي رُسُلَنا ... نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ‌ ‏🔹از سنّت‌های الهی و از جمله حقوقی كه مؤمنان بر خدا دارند، نجات و حمايت آنان به هنگام عذاب وخطر است. «كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹وعده‌ی نجات ورهائی، بهترين پشتوانه‌ی نهضت‌های الهی است. «حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹آينده از آنِ مؤمنان است. «حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا