eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۲۲/یوسف) 🌱‏و چون (يوسف) به رشد و قوّت خود رسيد به او حُكم (نبوّت يا حكمت) و علم داديم و ما اينگونه نيكوكاران را پاداش می‌دهيم. 🔹علم وحكمت، ظرفيّت وآمادگی می‌خواهد. «بَلَغَ أَشُدَّهُ» ‏ 🔹ترفيعات الهی بدون فوت زمان و در وقت خود صورت می‌گيرد. لَمَّا بَلَغَ‌ ... آتَيْناهُ ‏ 🔹حكمت، غير از علم است. (علم، دانش است، ولی حكمت، بينش و بصيرتی است كه انسان را به حقّ می‌رساند) «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹علوم انبيا، اكتسابی نيست. «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹وجود علم و حكمت در كنار يكديگر، بسيار ارزشمند و كارساز است. «حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹دليلِ عزل و نصب‌ها را برای مردم بيان كنيد. آتَيْناهُ حُكْماً ... كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ‏ 🔹بايد احسان كنيم تا لايق دريافت پاداش خاصّ الهی باشيم. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» ‏ 🔹نيكوكاران، در همين دنيا نيز كامياب می‌شوند. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» ‏ 🔹هر كس كه توان علمی و جسمی داشته باشد، مشمول لطف الهی نمی‌شود، بلكه محسن بودن نيز لازم است. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و احترام 🌺 باطلاع علاقمندان به انس با قران ميرساند، امروز 4شنبه 25 خرداد ثبت نام دوره جديد مجازي روش ساده فهم قران است. ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 اطلاعات بيشتر در كانال اطلاع رساني دوره در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓ معناي شاكله چيست؟ قُلْ كلُّ يَعْمَلُ عَلى شاكلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سبِيلاً(84) ● معناى ((كل يعمل على شاكلته )) ((شاكله )) - به طورى كه در مفردات گفته - از ماده شكل مى باشد كه به معناى بستن پاى چارپا است ، وآن طنابى را كه با آن پاى حيوان را مى بندند ((شكال )) (به كسر شين ) مى گويند، و((شاكله )) به معناى خوى واخلاق است ، واگر خلق وخوى را شاكله خوانده اند بدين مناسبت است كه آدمى را محدود ومقيد مى كند و نمى گذارد در آنچه مى خواهد آزاد باشد، بلكه اورا وادار مى سازد تا به مقتضا وطبق آن اخلاق رفتار كند. ودر مجمع البيان گفته است : ((شاكله )) به معناى طريقت ومذهب است وقتى گفته مى شود: ((اين طريق داراى شاكله هااست معنايش ‍ اين است كه ))هر جميعتى از آن راه ديگرى براى خود جدا كرده اند)) گويا ((طريقه )) و((مذهب )) را از اين جهت ((شاكله )) خوانده اند كه رهروان ومنسوبين به آن دوخود را ملتزم مى دانند كه از آن راه منحرف نشوند. بعضى ديگر گفته اند كه ((شاكله )) از شكل (به فتحه شين ) است كه به معناى مثل ومانند است ، بعضى ديگر گفته اند: اين كلمه از شكل (به كسر شين ) گرفته شده كه به معناى هيات وفرم است . وبه هر حال آيه كريمه عمل انسان را مترتب بر شاكله اودانسته به اين معنا كه عمل هر چه باشد مناسب با اخلاق آدمى است چنانچه در فارسى گفته اند ((از كوزه همان برون تراود كه در اوست )) پس شاكله نسبت به عمل ، نظير روح جارى در بدن است كه بدن با اعضا واعمال خود آن را مجسم نموده ومعنويات اورا نشان مى دهد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓ چرا خداوند در قرآن براي افعال خودش گاها از "ما" استفاده كرده است؟ مثلا فرمود: زمین و ستارگان را آفریدیم؟ :انا خلقناکم... یا انا نحن نزلنا ...انا انزلنا...مگر خدا چندتاست؟ 🛑قسمت دوم : 🌐پاسخ اجمالی هر چند خداوند یگانه است و می‌بایست هر گاه از افعال خود خبر می‌دهد، از کلمه و ضمیر مفرد استفاده کند؛ لذا بارها در قرآن به این نحو از خود تعبیر آورده است. اما در زبان عربی و گاهی غیر عربی، متکلم و گوینده به دلایل متعددی به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده می‌کند که بعضی از آنها عبارت‌اند از: برای این‌که عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند. برای نشان دادن عظمت کاری که انجام داده است. برای توجه دادن به اسبابی که برای انجام کار قرار داده است. 🌐پاسخ تفصیلی 👈قرآن کریم زبان محاوره‌ای مردم را که بهترین وسیله‌ی ارتباط با آنها است برگزیده است . در مورد و مفرد نیز می‌بینیم که بارها افراد به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده می‌کنند؛ مثلاً می‌گویند ما آمدیم شما نبودید. که هم در ضمیر "ما" و هم در ضمیر "شما" که حالت جمع دارد، منظور گوینده و شنونده مفرد است، اما برای تعظیم، احترام و شخصیت بخشیدن از ضمیر جمع استفاده شده است. در مورد خداوند تبارک و تعالی نیز گاه از باب تشریف و تعظیم از "نحن" استفاده می‌شود. 💢به هر حال متکلم برای این‌که عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند، به جای این‌که بگوید "من"، از کلمۀ "ما" استفاده می‌کند که دلالت بر عظمت و بزرگی متکلم دارد. مثالی از قرآن: در آیۀ اوّل سورۀ فتح می‌فرماید: "إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِینا". بعضی از مفسران گفته‌‌اند: در این‌جا خداوند برای اشاره به عظمت خود گفته است: ما شهر مکه را فتح کردیم: 💢گاه نیز متکلم برای نشان دادن عظمت کاری که انجام داده به جای این‌که بگوید: من این کار را انجام داده‌‌ام. می‌گوید: ما انجام داده‌‌ایم؛ مانند: "إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر"،[7] یا "إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ"،[8] که بر عظمت قرآن و کوثر دلالت دارد. 🌱گاهی هم خداوند متعال برای این‌که ما را توجه دهد به اسبابی که او برای انجام گرفتن کاری قرار داده است، به جای این‌که بگوید: من انجام دادم. تعبیر به ما می‌کند؛ لذا در ذیل آیۀ چهارم سورۀ رعد در تفسیر المیزان می‌خوانیم: و همین تعبیر به ما، (ما بعضی را بر بعضی برتری دادیم) خالى از اشعار به این معنا نیست که در این بین، غیر از خداى سبحان، اسباب الاهى نیز در کارند، که به امر او عمل نموده، و همه به خداى سبحان منتهى می‌شوند.[9] ✨هم‌چنین در ذیل آیۀ 61 سورۀ یونس در تفسیر نمونه چنین آمده است: 💢👈تعبیر به صیغۀ جمع در مورد خداوند، با این‌که ذات پاک او از هر جهت یگانه و یکتا است، براى اشاره به عظمت مقام او است و این‌که همواره مأمورینى سر بر فرمان او دارند، و در اطاعت امرش آماده و حاضرند، و در واقع سخن تنها از او نیست، بلکه از او است و آن همه مأموران مطیع او هستند.[10] 👈گفتنی است؛ ممکن است که در یک آیه هر سه حکمت جمع شده باشد؛ یعنی به صورت جمع آمده تا هم نشانگر عظمت فاعل باشد و هم نشانگر عظمت و بزرگی فعل و هم به اسباب توجه شده باشد؛ مانند: "إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ" که این سه مورد در این آیه جمع شده است. 💻نقل از سايت اسلام كوئست. ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5396_chr-khdwnd-dr-qrn-bry-brkhy-fl-khwdsh-fl-jm-stfdh-krdh-st--n-khlqn--nzln-w.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم يَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت می کند 🌷 سوره نور ، آیه ۳۵ 🍃 🌸🍃 کـانال قـرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 23 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ اسْتَبَقَا الْبابَ وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَ أَلْفَيا سَيِّدَها لَدَی الْبابِ قالَتْ ما جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلاَّ أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۲۵/یوسف) 🌱‏و هر دو بسوی در سبقت گرفتند و آن زن پيراهن او را از پشت دريد. ‏ناگهان شوهرش را نزد در يافتند. زن (برای انتقام از يوسف يا تبرئه خود با چهره حقّ به جانبی) گفت: كيفر كسی كه به همسرت قصد بد داشته جز زندان ويا شكنجه دردناك چيست؟ 🔹گفتن‌ «مَعاذَ اللَّـهِ» به تنهايی كفايت نمی‌كند، بايد از گناه فرار كرد. «اسْتَبَقَا» ‏ 🔹گاهی ظاهر عمل يكی است، ولی هدف‌ها مختلف است. (يكی می‌دود تا به گناه آلوده نشود، ديگری می‌دود تا آلوده بكند.) «اسْتَبَقَا» ‏ 🔹هجرت و فرار از گناه، لازم است. «اسْتَبَقَا الْبابَ» ‏ 🔹بهانه‌ی بسته بودن در برای تسليم شدن در برابر گناه كافی نيست، بايد به سوی درهای بسته حركت كرد شايد باز شود. «اسْتَبَقَا الْبابَ» ‏ 🔹مجرم معمولًا از خود جای پا باقی می‌گذارد. «قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ» ‏ 🔹گاه بايستی سرزده به منازل و محل كار سركشی كرد. «أَلْفَيا» ‏ 🔹گاهی شاكی، خود مُجرم است. قالَتْ ما جَزاءُ ... ‏ 🔹گنهكار برای تبرئه خود، از عواطف واحساسات بستگان خود استمداد می‌كند. «بِأَهْلِكَ» ‏ 🔹صاحبان قدرت معمولًا اگر مقصّر باشند، ديگران را متّهم می‌كنند. «مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً» ‏ 🔹مجرم برای تبرئه خود، به ديگران اتهام می‌بندد. «أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً» ‏ 🔹چه بسا سخن حقّی كه از آن باطل طلب شود. (كيفر برای كسی كه سوء قصد به زن شوهردار دارد، حرف حقّی است، امّا چه فردی سوء قصد داشته بايد بررسی شود) «أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ» ‏ 🔹زليخا عاشق نبود، بلكه هوس‌باز بود؛ چرا كه عاشق حاضراست جانش را فدای معشوق كند، نه اين كه او را متهم و به زندان افكند. أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً ... ‏ 🔹زندان و زندانی نمودن مجرمان، سابقه تاريخی دارد. «يُسْجَنَ» ‏ 🔹اعلام كيفر، نشانه‌ی قدرت همسر عزيز بود. «يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» ‏ 🔹عشق هوس‌آلود، گاهی عاشق را قاتل می‌كند. «أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» ‏ 🔹زليخا دارای نفوذ در دستگاه حكومتی و خط دهنده بوده است. «إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ قالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۳۰/یوسف) 🌱‏زنانی در شهر (زبان به ملامت گشودند و) گفتند: همسر عزيز با غلامش مراوده داشته و از او كام خواسته است. همانا يك غلام او را شيفته خود كرده است. به راستی ما او را در گمراهی آشكار می‌بينيم. 🔷✨توطئه دیگر همسر عزیز مصر هر چند مساله اظهار عشق همسر عزیز، با آن داستانى که گذشت یک مساله خصوصى بود که عزیز هم تاکید بر کتمانش داشت، اما از آنجا که اینگونه رازها نهفته نمى ماند، مخصوصا در قصر شاهان و صاحبان زر و زور، که دیوارهاى آنها گوشهاى شنوایى دارد، سرانجام این راز از درون قصر به بیرون افتاد، و چنان که قرآن گوید: گروهى از زنان شهر، این سخن را در میان خود گفتگو مى کردند و نشر مى دادند که همسر عزیز با غلامش سر و سرى پیدا کرده و او را به سوى خود دعوت مى کند ( وَ قٰالَ نِسْوَةٌ فِی اَلْمَدِینَةِ اِمْرَأَتُ اَلْعَزِیزِ تُرٰاوِدُ فَتٰاهٰا عَنْ نَفْسِهِ ) و آن چنان عشق غلام بر او چیره شده که اعماق قلبش را تسخیر کرده است ( قَدْ شَغَفَهٰا حُبًّا ) و سپس او را با این جمله مورد سرزنش قرار دادند ما او را در گمراهى آشکار مى بینیم ! ( إِنّٰا لَنَرٰاهٰا فِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ ) 🔷✨روشن است آنها که این سخن را مى گفتند، زنان اشرافى مصر بودند که اخبار قصرهاى پر از فساد فرعونیان و مستکبرین براى آنها جالب بود و همواره در جستجوى آن بودند این دسته از زنان اشرافى که در هوسرانى چیزى از همسر عزیز کم نداشتند، چون دستشان به یوسف نرسیده بود به اصطلاح جانماز آب مى کشیدند و همسر عزیز را به خاطر این عشق در گمراهى آشکار مى دیدند! حتى بعضى از مفسران احتمال داده اند، که پخش این راز بوسیله این گروه از زنان مصر، نقشه اى بود براى تحریک همسر عزیز، تا براى تبرئه خود، آنها را به کاخ دعوت کند و یوسف را در آنجا ببینند!، آنها شاید فکر مى کردند اگر به حضور یوسف برسند چه بسا بتوانند نظر او را به سوى خویشتن! جلب کنند که هم از همسر عزیز شاید زیباتر بودند، و هم جمالشان براى یوسف تازگى داشت، و هم آن نظر احترام آمیز 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓نماز را بايد بلند خواند يا آهسته؟ ولاتجهر بصلاتك ولا تخافت بها معناى آيه اين مى شود كه : در نماز صدايت را خيلى بلند مكن وخيلى هم آهسته مخوان ، حد وسط را رعايت نما. واگر اين حد وسط را سبيل خوانده از اين روبوده كه مى خواسته اينطور نماز خواندن در ميان همه مسلمين رسم وسنت شود تا همه گروندگان به دين اسلام اين گونه نماز بخوانند. البته اين در صورتى است كه مراد از ((بصلاتك )) تك تك نمازها بطور استغراق باشد واما اگر مراد از آن مجموع نمازها (وشايد هم اين ظاهرتر است ) باشد در اين صورت معناى آيه اين خواهد شد كه در همه نمازها جهر مخوان ودر همه آنها اخفات مكن ، بلكه راه ميانه را اتخاذ كن ، كه در بعضى جهر ودر بعضى اخفات كنى . واين احتمال با آنچه در سنت اثبات شده ، كه نماز صبح ومغرب وعشاء بلند وظهر وعصر آهسته خوانده شود، مناسب تر است . وبعيد نيست كه اين وجه با در نظر گرفتن اتصال ذيل آيه به صدر آن وجه موافق ترى باشد، چون در صدر آيه مى فرمود: به هر اسمى مى توانى خدا را بخوانى ودر اين ذيل مى فرمايد بلند كردن صدا در نماز معنايش متعالى بودن وبالابودن خدا است وآهسته خواندن آن معنايش نزديك بودن اواست ، حتى نزديك تر از رگ قلب ، پس به هر دوقسم ، نماز خواندن ، اداء حق همه اسماء خدا است ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓ چرا خداوند در قرآن براي افعال خودش گاها از "ما" استفاده كرده است؟ مثلا فرمود: زمین و ستارگان را آفریدیم؟ :انا خلقناکم... یا انا نحن نزلنا ...انا انزلنا...مگر خدا چندتاست؟ 🛑قسمت سوم 🔺🌐نمونه‌هايي از آياتي كه براي خداوند ضماير مختلف غايب، متكلم وحده و متكلم مع الغير استفاده شده است:. 1⃣-فرقان:45 ❓آيا به [تدبير و تقدير] پروردگارت توجه نکرده‌ای که چگونه سايه را گسترد [=امتداد داد] و اگر مي‌خواست [و مشیّت و نظامش به گونه‌ای ديگر بود] آن را ساکن مي‌کرد، سپس خورشيد را دليل [=نشان دهنده و عامل پيدايش آن] گردانديم. در مرحله اول، غائبانه از خدا سخن گفته [أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ...] سپس خداوند با صيغه جمع [ما] حضور خود را در طبيعت و همه فعل و انفعالات جهان هستی نشان داده است [ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ...] چنين شيوه‌ای را از نظر ادبی صنعت «التفات» مي‌گويند. 2⃣-حج:25 🌐إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ 👈آنهائی که کفر ورزیدند [=حقایق را نادیده گرفته و انکار کردند] و مردم را از راه خدا [در گرایش به اسلام] و مسجدالحرام که آن را برای همه مردم، چه مقیم، چه مسافر، [دارای حقوقی] مساوی قرار داده‌ایم- باز مي‌دارند، و [نیز] هر کس در آنجا ستمی منحرف از حق مرتکب شود، [همه را] از عذابی دردآور مي‌چشانيم. [متکلم مع الغیر] در «نُذِقْهُ»، دلالت بر عوامل متعددی در نظامات الهی [از جمله بازتاب اعمال سوء فرد و نقش فرشتگان] مي‌کند که موجب نابساماني‌هائی در جامعه مي‌شود. 3⃣-اسراء:2 وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا و به موسي کتاب [=تورات] بخشيديم و آن را وسيله هدايت بني‌اسرائيل [=دودمان يعقوب] قرار داديم [و با معارف توحيدي هشدارشان داديم] که هرگز سواي من 4 وکيلي [=کارگزار و تکيه‌گاهي] نگيريد. _ 4⃣- دو آية نخست اين سوره، از روشن‌ترين مواردي است در قرآن که ضمائر من، ما و او، در مورد خدا در کنار هم آمده است؛ در آية نخست «او» را با موصول «الذي» غائب فرض کرده است، گوئي گوينده‌اي خدا را معرفي مي‌کند، در وسط آيه خداوند با ضمير «ما» خود را نشان مي‌دهد [لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا] تا دست اندرکاري همه نيروهاي جهان را براي رشد و تعالي بخشيدن به بنده‌اش نشان دهد. آية دوم با ضمير «ما» آغاز مي‌شود [وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ]، اما در انتها به ضمير «من» [مِنْ دُونِي] ختم مي‌گردد تا نشان دهد تنها خدا وکيل است و تکيه و توکل بايد به او باشد. 💫تفسير عبدالعلي بازرگان. http://quranpuyan.com/yaf_postst5396_chr-khdwnd-dr-qrn-bry-brkhy-fl-khwdsh-fl-jm-stfdh-krdh-st--n-khlqn--nzln-w.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 💞السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ؛ سلام بر تو ای مولای من، من دل‌بسته به تو و آگاه به مقام و موقعیت دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت به‌سوی خدا تقرّب می‌جویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار می‌کشم؛ 💫فرازی از زیارت امام زمان روز جمعه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5985524641987300574.mp3
17.77M
✔️شب بیستم ماه رمضان . سال ۱۴۰۱ 🟢موضوع : فقیه شهر در (نگاه فقیهان علوی واموی به شهر فقیران ▪️در تاریخ، علت درگیری ابوذر و معاویه همین ذکر شده که ابوذر می گفت حرف معاویه غلط است، بیت المال مال مردم است و مردم باید بدانند چه می شود؟ ابوذر می گفت بیت المال مسلمین، اما معاویه می گفت مال الله. ▪️مساله امروز جامعه ما هم همین است که معلوم نیست بر سر بیت المال چه می آید و حاکمان می گویند در قیامت جواب خدا را می دهیم. ▫️ و دین معاویه در خدمت توجیه عملکرد معاویه است ▪️اینکه برخی ائمه جمعه می گویند: فقر الهی است، چرا نمی گویید امتحانهای الهی دیگری هم هست، قرآن اولین امتحان را ترس و ناامنی معرفی می کند. اما آیا شما اعتراض و ناامنی را تحمل می کنید یا با شدیدترین وجه آن را سرکوب می کنید! ▪️حضرت امیر در عهدنامه مالک مهمترین و سخت ترین کار حکومت را مساله فقر می داند و سخت ترین کار را برای حاکمان مبارزه با فقر در جامعه عنوان می کند. 🔻▫️متاسفانه امروز طبق آمار رسمی در جامعه بیش از ۳۵ درصد در فقر مطلق هستند و براساس حقایق وضعیت فقر بسیار از این بدتر است استاد سروش محلاتی @quranpuyan
4_5863838864052850751.mp3
2.1M
🌹كيمياى شكوفاگر جان انسان 📖سوره مباركه عنكبوت,جلسه ١٨ آيه ٥٢ 🎙محمدعلى انصارى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛