eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ بر اساس قانون و پیش میرود.                   💠إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا 🌱ما به او در روى زمین، قدرت و حکومت دادیم. و اسباب هر چیز را در اختیارش گذاشتیم. (کهف/84) 💠فَأَتْبَعَ سَبَبًا 🌱او از این اسباب، پیروى (و استفاده) کرد، (کهف/85) 👈آیه 85 از سوره ی کهف (او یعنی ذوالقرنین از این اسباب پیروی کرد)، کاملاً مطلق است، بنابراین مفهوم وسیعى دارد و نشان مى دهد که: خداوند اسباب وصول به هر چیزى را در اختیار  ذو القرنین  گذارده بود:  🔹عقل و درایت کافى، مدیریت صحیح، قدرت و قوت، لشگر و نیروى انسانى، و امکانات مادى، خلاصه آنچه از وسائل معنوى و مادى براى پیشرفت و رسیدن به هدف ها لازم بود، در اختیار او نهادیم.  🔹او هم از این وسائل استفاده کرد  (فَأَتْبَعَ سَبَباً). 🔹در جهان هیچ کارى بدون توسل به اسباب امکان ندارد،              🔻👈لذا خدا براى پیشرفت کار ذو القرنین  اسباب  پیشرفت و پیروزى را به او داد (وَ آتَیْناهُ مِنْ کُلِّ شَیْء سَبَباً) و او هم به خوبى از این اسباب بهره گرفت (فَأَتْبَعَ سَبَباً). 👈بنابراین، آنها که انتظار دارند، بدون تهیه اسباب لازم، به پیروزى برسند به جائى نخواهند رسید، حتى اگر ذو القرنین باشند!!! 📚برگرفته از ڪانال نڪات تفسیری ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالُوا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً عَلی‌ أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ سَدًّا (۹۴/کهف) 🌱‏(آن مردم) گفتند: ای ذوالقرنين! همانا (قوم) يأجوج ومأجوج در اين سرزمين فساد می‌كنند، آيا ما برای تو خرج و هزينه‌ای قرار دهيم تا ميان ما وآنان سدّی ايجاد كنی (تا از شرّشان ايمن شويم)؟ 🔹هرجا مردم احساس نياز كردند، سرمايه‌گذاری هم می‌كنند. «فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً» در آيه‌ی ۷۷ اين سوره مردم قطعه نانی به دو پيامبر خدا ندادند، ولی در اين آيه، حاضرند سرمايه‌گذاری كلان كنند. 🔹اوليای خدا بهترين كسانی‌اند كه می‌توانند ايجاد امنيّت كنند و گره‌گشای مردم باشند. يا ذَا الْقَرْنَيْنِ‌ ... تَجْعَلَ بَيْنَنا ... سَدًّا 🔹نياز به امنيّت بيش از مسكن ولباس است. نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً عَلی‌ أَنْ تَجْعَلَ‌ ... سَدًّا (مردمی كه در برابر خورشيد، سايه‌بان ولباس نداشتند، از ذوالقرنين امنيّت خواستند، نه پوشش.) ‏ 🔹در جوامع انسانی، امنيّت وآسايش از اهميّت ويژه‌ای برخوردار است. «تَجْعَلَ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ سَدًّا» لذا سخت‌ترين كيفرها نيز برای برهم‌زنندگان امنيّت است. ‏ 🔹حبس و محدود كردن تبهكاران، جايز است. «سَدًّا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹 با سلام به قرآن دوستان عزيز و با تبريك سالروز ميلاد امام باقر ع🌺🌺 ♦ در مورخ 8 شهريور ماه 1400 برنامه تلويزيوني در شبكه قران سيما،به معرفي "باورها و رفتارهاي قرآني،280 درس از 30 جزء قرآن" پرداخت. در اين برنامه، مولف كتاب: آقاي سيدكاظم فرهنگ دلايل انتشار كتاب را به همراه مشخصاتي از محتواي كتاب توضيح دادند. 👈 فيلم برنامه مذكور را از اينجا مي توانيد مشاهده نماييد🎥 https://www.aparat.com/v/huYxR ✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. ✅ علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي بمدت يك هفته از درگاه زير با سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 🔰علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن می‌توانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند. https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://b2n.ir/e96701
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣5⃣ تدبر در سوره ❓معنا و مفهوم آیه آخر سوره فرقان چیست؟ در آیه ۷۷ سوره فرقان نیز اختلاف نظر وجود دارد. قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ﴿۷۷﴾ فولادوند: بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى ‏كند در حقيقت‏ شما به تكذيب پرداخته‏ ايد و به زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد پاسخ ۱ : دو معنی مختلف در رابطه با آیه ۷۷ مفسران قسمت اول این آیه را دو جور معنی کرده اند: ۱- اگر دعایتان نبود شما نزد خداوند ارزشی نداشتید. ۲- ارزش شما به این است که خداوند دعوتتان کرده است. کدامیک درست است؟ هر دو نوع معنی، طرفداران قابل توجهی دارد، اما ما با توجه به «درس» و «درب»، معنی دوم را انتخاب میکنیم. «توجه» در نزد ما بمعنی این است که به چیزی رو می کنیم و در آن حال از چیزهای دیگر غافل می شویم. البته خداوند بالاتر از آن است و توجهِ اینطوری ندارد اما توجه خدائی شاید به این معنی باشد که وقتی خداوند آدمی را دعوت به چیزی می کند، (مانند ایمان و عمل صالح و ...) این نشانه توجه خداوند به آدمی، و در نتیجه، مایه ارزش او است. از تفسير مرحوم مهندس گنجه ای https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌱آشنايي با و ويژگيهاي آنها. 🛑قسمت چهاردهم : 🔻قرآن کریم همه مردم را به مطالعه سنت‌ها و قوانین الهی که بر امت‌های پیشین جاری شده فراخوانده و از آن‌ها خواسته است که برای بررسی آنچه برگذشتگان رفته است نسبت به سرانجام رفتار خود بیندیشند و از سرنوشت تکذیب‌کنندگان و کفرپیشگان عبرت گیرند. 📖برخی از آیات به شرح زیر است:👇 ↩️- 🔻در این آیه، خداوند همه را به سیر و سیاحت در زمین به منظور آگاهی از سرانجام تکذیب‌کنندگان و آنچه بر آن‌ها رفته است، فراخوانده، می‌فرماید: 🔸«قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُواْ فِی الاْءَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ؛ [↑ آل عمران/، آیه۱۳۷].   قطعا پیش از شما سنت‌هایی بوده و سپری شده است. پس، در زمین بگردید و بنگرید که فرجام تکذیب‌کنندگان چگونه بوده است؟.» ↩️- 🔻در این آیه نیز سخن از لزوم سیر و سفر در زمین برای آگاهی از عاقبت کفرپیشگان است: 🔸«أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِی الاْءَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلِلْکَفِرِینَ أَمْثَلُهَا • ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَی الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَأَنَّ الْکَفِرِینَ لاَ مَوْلَی لَهُمْ؛ [/سوره،.محمد آیه۱۰-۱۱ ] مگر در زمین نگشته‌اند، تا ببینند فرجام کسانی که پیش از آن‌ها بودند به کجا انجامیده است؟ خدا زیر و زبرشان کرد و کافران را نظایر همین کیفرها در پیش است؛ چرا که خدا سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند، ولی کافران را سرپرست و یاوری نیست.» ↩️- لزوم بر بنابراین انسان باید همان‌طور که قوانین حاکم بر جهان طبیعت را مورد مطالعه قرار می‌دهد تا به رمز و راز تغییر و تحولات آن پی‌برد و از آن در جهت منافع دنیوی خود استفاده کند، قوانین حاکم بر جوامع انسانی را نیز مورد مطالعه قرار دهد تا علل و عوامل تغییرات اجتماعی را بشناسد و از آن‌ها در مسیر سعادت اخروی خود بهره‌برداری کند. از آیات متعددی از قرآن استفاده می‌شود که اقبال و ادبار خداوند به هر قومی‌ تابعی‌ از روحیات، اعمال و رفتار آن‌هاست‌ و بقا و زوال‌ نعمت‌های‌ الهی‌ برای هر ملتی‌ وابسته‌ به‌ عمل‌کرد آن‌ ملت‌ است. 💻از سايت ويكي فقه 💫ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد(ع): خدایا! اگر بر بیچاره ای در حضورم ستم کردند و من یاری اش نکردم، و یا کسی به من نیکی نمود و سپاس نگزاردم، و یا خطاکاری از من عذر خواست و من نپذیرفتم، و تنگدستی از من چیزی طلب کرد و او را بر خود ترجیح ندادم، و حق مؤمنی بر عهده ی من ثابت شد و کامل ادا نکردم، و بر عیب مؤمنی آگاه شدم و نپوشاندم، و از هر گناهی که پیش آمد و من پرهیز نکردم، از تو پوزش می طلبم! 📖صحیفه سجادیه دعای ۳۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 98 تا 110 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ کیانند؟!! 💠قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا «103/کهف» 🌱بگو: آيا شما را خبر دهم كه زيانكارترين مردم كيست؟ 💠الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً «104/کهف» 🌱آنان كه در زندگى دنيا تلاششان گم و نابود مى‌شود، در حالى كه مى‌پندارند (همچنان) كار شايسته و نيك انجام مى‌دهند. 💢زيانكاران چند گروهند: الف: گروهى كه كار نيك نمى‌كنند. ب: گروهى كه براى دنيا كار مى‌كنند، نه آخرت. ج: گروهى كه كار مى‌كنند و مى‌دانند كه كارشان صحيح نيست. د: گروهى كه در زيانند و مى‌پندارند كه سود مى‌برند. 👈سه گروه اوّل، ممكن است با توبه به فكر اصلاح خود و جبران بيفتند، ولى گروه چهارم چون به فكر چاره نمى‌افتند، بدترين مردمند. مثل راهبان مسيحى كه خود را از لذّات حلال دنيا محروم مى‌كنند ومورد انتقاد انبيا نيز هستند، يا مثل زاهدنماهاى رياكار. 🔹كسانى كه اعتقادات صحيحى ندارند و از پندارهاى باطل خود پيروى مى‌كنند، تنها در يك عمل خسارت نمى‌كنند، بلكه در همه‌ى برنامه‌ها زيان مى‌بينند. 👌زيرا معيار ارزش هر كارى انگيزه‌ى درست آن است و قرآن نيز با تعابيرى همچون: أَ حَسِبَ‌ يَحْسَبُونَ‌، لا يَحْسَبَنَ‌، أَ فَحَسِبْتُمْ‌ و ... از حسابگرى‌هاى متّكى به خيال و پندار بى‌اساس، انتقاد كرده است. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ برای رسیدن به 💠قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‌ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً «110»کهف 🌱بگو: همانا من بشرى همچون شمايم (جز اينكه) به من وحى مى‌شود كه خداى شما خداى يگانه است. پس هر كه به ديدار پروردگارش (در قيامت و به دريافت الطاف او) اميد و ايمان دارد، كارى شايسته انجام دهد. و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نسازد. 🔹براى كار خدايى كردن، حتّى به پاداش الهى كافى است گرچه يقين نباشد. فَمَنْ كانَ يَرْجُوا ... فَلْيَعْمَلْ‌ 🔹 در انسان بايد به صورت يك حالت دائمى و پيوسته باشد، نه لحظه‌اى. «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا» 🔹اميد بدون عمل، كارساز نيست. «يَرْجُوا فَلْيَعْمَلْ» 🔹ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهنده‌ى كار ونيّت و هدف آن. در اين آيه هر سه جهت آمده است. «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا...، عَمَلًا صالِحاً، وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ» 🔹اين آيه، هم توحيد در الوهيّت را بيان مى‌كند، «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ» هم توحيد در ربوبيّت و عبادت را. «لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣5⃣ تدبر در سوره معنا و مفهوم آیه آخر سوره فرقان چیست؟ در آیه ۷۷ سوره فرقان نیز اختلاف نظر وجود دارد. قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ﴿۷۷﴾ فولادوند: بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى ‏كند در حقيقت‏ شما به تكذيب پرداخته‏ ايد و به زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد پاسخ ۲ : معناى آيه چنين مى شود كه : اى رسول من !به ايشان بگو نزد پروردگار من قدر و منزلتى نداريد و وجود و عدمتان نزد او يكسان است ، براى اينكه شما او را تكذيب كرديد، پس ديگر هيچ خيرى در شما اميد نمى رود و به زودى اين تكذيب به شديدترين وجه ، ملازم شما خواهد شد و اگر باز هم خدا شما را مى خواند تنها به منظور اتمام حجت بر شما است و يا براى اين است كه شايد شما از تكذيب دست برداريد. و اين تفسير، تفسير خوبى است . بعضى ديگر گفته اند: جمله ((دعاوكم )) از باب اضافه مصدر به فاعل است . و مراد از دعا هم عبادت خداى سبحان است و معنا اين است كه : بگو پروردگار من اعتنا و اهتمامى به كار شما ندارد و يا شما را باقى نمى گذارد اگر او را عبادت نكنيد. ولى اين تفسير با تفريع بعدى يعنى جمله ((فقد كذبتم )) نمى سازد و به وجه روشنى نتيجه جمله مورد بحث قرار نمى گيرد و اگر جمله مورد بحث از باب اضافه مصدر به فاعل خودش و مراد از ((دعاوكم )) دعايتان بود، جا داشت ديگر تفريع نكند و بدون ((فا)) ى تفريع بفرمايد: ((و قد كذبتم )) تفسير الميزان https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌱آشنايي با و ويژگيهاي آنها. 🛑قسمت پانزدهم : در ❓آيا خداوند در اجراي سنتها، همواره خودش دخالت ميكند؟ 👈اگر چه قرآن کریم لفظ سنت را در مورد نزول عذاب بر اقوام و جوامع باطل‌گرا، کافر، مشرک، ظالم، فاسق و فاجر به کار می‌گیرد، ولی از آن‌جا که هیچ یک از افعال خدا را عبث و گزاف و‌ بی‌حساب نمی‌دانیم، بلکه همه را بر اساس ضوابطی که از صفت حکمت او سرچشمه می‌گیرد می‌دانیم، می‌توانیم اصطلاح «سنت الهی» را به معنای عام‌تر بگیریم و آن را بر ضوابطی که در افعال الهی وجود دارد یا روش‌هایی که خداوند امور عالم و آدم را بر پایه آن‌ها تدبیر و اداره می‌کند، اطلاق کنیم. 👈وقتی سخن از یک «سنت الهی» می‌گوییم مراد این نیست که فلان فعل خاص مستقیماً و‌ بی‌واسطه از خدای متعال صادر می‌شود، بلکه ممکن است اسباب و وسایل بسیاری، اعم از طبیعی و عادی و فوق طبیعی و غیبی در کار آمده باشد و در عین حال فعل به خدای متعال منسوب شود. خدای متعال برای این که بینش و گرایش الهی و توحیدی ما را تقویت کند، افعال، کنش‌ها و واکنش‌های طبیعی و پدیده‌های مادی را نیز به خود نسبت می‌دهد. به همین ترتیب پدیده‌های انسانی، اعم از فردی و اجتماعی را نیز به خود منسوب می‌کند و بدین‌سان ما را با توحید افعالی آشناتر می‌سازد؛ 🔻مثلاً سرکوبی و در هم شکستن یک قوم را اگر چه به دست قوم دیگری صورت گرفته باشد به خود منتسب می‌سازد، خواه قومِ مهاجم و غالِب، اهل حق باشد و خواه اهل باطل. بر اساس این دیدگاه است که ما را در تدبیر جوامع بشری می‌نامیم. 📗📖 قرآن از قوانین حاکم بر جامعه و به لفظ «سنت الله» یا «سنن» تعبیر می‌کند. این کتاب شریف در بعضی از آیات، «سنت» را به خدای متعال نسبت می‌دهد؛ از جمله: 🔸«سنة الله التی قد خلت من قبل و لن تجد لسنة الله تبدیلاً؛ [ فتح/سوره۴۸، آیه۲۳ ] سنت‌های خداوند برای گذشتگان هم بوده و در سنت‌های الهی هیچ تغییر و تحولی نیست»، و در بعضی دیگر، «سنت» را به انسان‌ها نسبت می‌دهد؛ از جمله: ـ🔸 «سنة الاولین» (سنت پیشینیان)؛ 🔸ـ «سنة من قد ارسلنا قبلک من رسلنا» (سنت پیامبران الهی قبل از تو)؛ 🔸ـ «سنن الذین من قبلکم» (سنت‌های گذشتگان). 🌴امیر مؤمنان علی (علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: 💫«روزگار ‌همان‌طور که بر گذشتگان حکومت می‌کرد، بر شما هم حکومت خواهد کرد.» [ نهج البلاغه، خطبه ۱۵۲.۸۵ ] مقصود امام این است که سیر تاریخ کاملاً معقول و قانون‌مند است و در پشت رویدادهای گوناگون و غیر مرتبط در ظاهر، نظام معقول و سنت‌های خلل‌ناپذیر است که زیر بنای تاریخ و سیر جامعه را تشکیل می‌دهد 💻از سايت ويكي فقه 💫ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5430_snthy-lhy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣ فرازهایی از (عج) ✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة ....وَ ✨وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ ✨وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ ✨وَ عَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ 💫خدایا روزیمان بفرما توفیق فرمان بری را ....وَ 💫و تفضل فرما بر اسیران آزادی و راحتی 💫بر حاکمین دادگستری و دلسوزی 💫و بر زیردستان انصاف و خوش‌رفتاری را کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا