🌐مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟
🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 #نهج_البلاغه و در 30 بند منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است
🛑قسمت دوازدهم:
🔻بند 9 بخش اول
#يکسان_نگرى_منافع خويش و ديگران
یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ، وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِكَ،وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تُحِبُّ أَنْ يُقَالَ لَكَ. وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ،
پسرم خود را ميزان بين خود و ديگران قرار بده، بنا بر اين آنچه براى خود دوست دارى براى ديگران هم دوست بدار، و هر چه براى خود نمى خواهى براى ديگران هم مخواه، به كسى ستم مكن چنانكه دوست دارى به تو ستم نشود، و نيكى كن چنانكه علاقه دارى به تو نيكى شود، آنچه را از غير خود زشت مى دانى از خود نيز زشت بدان، از مردم براى خود آن را راضى باش كه از خود براى آنان راضى هستى،هر آنچه را نمى دانى مگو، اگر چه دانسته هايت اندك است، و آنچه را دوست ندارى در باره تو بگويند تو هم درباره ديگران مگوى.
ترجمه انصاریان
شرح:
امام(عليه السلام) در اين فقره از وصيّت نامه پربارش نخست به يکى از مهم ترين اصول اخلاق انسانى اشاره کرده مى فرمايد: «پسرم خويشتن را معيار و مقياس قضاوت ميان خود و ديگران قرار ده»;.
ترازوهاى سنتى معمولا داراى دو کفه بود و وزن کردن صحيح با آن در صورتى حاصل مى شد که دو کفه دقيقاً در برابر هم قرار گيرد. اين سخن اشاره به آن است که بايد هرچه براى خود مى خواهى براى ديگران هم بخواهى و هر چيزى را که براى خود روا نمى دارى براى ديگران هم روا مدارى تا دو کفه ترازو در برابر هم قرار گيرد.
آن گاه به شرح اين اصل مهم اخلاقى پرداخته و در هفت جمله، جنبه هاى مختلف آن را بيان مى کند:
در جمله اوّل و دوم مى فرمايد: «براى ديگران چيزى را دوست دار که براى خود دوست مى دارى و براى آنها نپسند آنچه را براى خود نمى پسندى»; (فَأَحْبِبْ لِغَيْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ، وَاکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا).
در بخش سوم مى فرمايد: «به ديگران #ستم نکن همان گونه که دوست ندارى به تو ستم شود»; (وَلاَ تَظْلِمْ کَمَا لاَ تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ).
در فقره چهارم مى افزايد: «به ديگران نيکى کن همان گونه که دوست دارى به تو نيکى شود»; (وَأَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْکَ).
در جمله پنجم مى فرمايد: «آنچه را براى ديگران قبيح مى شمرى براى خودت نيز زشت شمار»;.
در قسمت ششم مى افزايد: «و براى مردم راضى شو به آنچه براى خود از سوى آنان راضى مى شوى»; (وَارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِکَ)..
در ادامه مى فرمايد: «آنچه را که نمى دانى مگو اگر چه آنچه مى دانى اندک باشد و آنچه را دوست ندارى درباره تو بگويند، درباره ديگران مگو»;
اشاره به اينکه همان گونه که دوست ندارى مردم از تو غيبت کنند يا به تو تهمت زنند يا با القاب زشت و ناپسند تو را ياد کنند يا سخنان ديگرى که اسباب آزردگى خاطرت شود نگويند، تو نيز غيبت ديگران مکن و به کسى تهمت نزن و القاب زشت بر کسى مگذار و با سخنان نيش دار خاطر ديگران را آزرده مکن.
👈به راستى اگر اين اصل مهم اخلاقى با شاخ و برگ هاى هفت گانه اى که امام(عليه السلام) براى آن شمرده در هر جامعه اى پياده شود، صلح و صفا و امنيت بر آن سايه مى افکند و نزاع ها و کشمکش ها و پرونده هاى قضايى به حدّاقل مى رسد. محبّت و صميميت در آن موج مى زند
📚شرح ایت اله مکارم شیرازی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ
بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا
و بر آن زنده ای که هرگز نمی میرد توکل کن،
و او را همراه با ستایش تسبیح گوی، و کافی
است که او به گناهان بندگانش آگاه باشد.
🌸 سوره فرقان ، آیه ۵۸
کانال قرآن قرآن
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 114 تا 125
📄#صفحـہ_320
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_320
❇️#آدم و فریبکارى #شیطان!
💠وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً
🌱بهراستی پیش از این، به آدم سفارش کردیم (که نزدیک آن درخت نشود)؛ ولی (او) فراموش کرد، و ما برای او ارادهای محکم نیافتیم.
طه - ۱۱۵
🔹در اینجا از داستان آدم و حوّا و مبارزه و دشمنى ابلیس با آنان سخن مىگوید.
شاید اشاره به این نکته که مبارزه حق و باطل منحصر به امروز و دیروز و موسى (ع) و فرعون نیست، از آغاز آفرینش آدم بوده و همچنان ادامه دارد.
🔹نخست از پیمان آدم با خدا سخن مىگوید، مىفرماید: «پیش از این، از آدم پیمان گرفته بودیم، اما او فراموش کرد، و عزم استوارى براى او نیافتیم»! (وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً).
🔹منظور از این «عهد» فرمان خدا دایر به نزدیک نشدن به درخت ممنوع است.
بدون شک آدم، مرتکب گناهى نشد بلکه تنها ترک اولایى از او سر زد، اصولا دوران سکونت آدم در بهشت یک دوران آزمایشى براى آماده شدن جهت زندگى در دنیا و پذیرش مسؤولیت تکالیف بود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_320
💠فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلی (۱۲۰) فَأَكَلا مِنْها فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ عَصی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی (۱۲۱)
🌱پس شيطان او را وسوسه كرد (و) گفت: ای آدم! آيا (میخواهی كه) تو را به درخت جاودانگی و مُلك (و پادشاهی) فنا ناپذير راهنمايی كنم؟!
پس (آدم و همسرش فريفته شده و) هر دو از آن (درخت ممنوعه) خوردند، پس (به ناگاه لباسهايشان ريخت و) شرمگاهشان برای آنان ظاهر شد و (ناچاراً) هر دو به چسبانيدن برگ (درختان) بهشت بر خودشان مشغول شدند و (اين چنين) آدم پروردگارش را نافرمانی كرد و بيراهه رفت.
۱- راه نفوذ شيطان، تمايلات انسانی است. «هَلْ أَدُلُّكَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ» (شيطان بر نيازها وخواستههای آدمی آگاه بوده است لذا آدم را از راه ميل به جاودانگی، اغفال كرد. آری آرزوهای طولانی ودراز، انسان را به گناه میكشاند.)
۲- شياطين از نامها و عناوين زيبا و جذاب برای انحراف مردم و مقاصد شوم خود استفاده میكنند. «هَلْ أَدُلُّكَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ»
۳- دروغ، ابزار شيطان برای فريفتن انسانهاست. «هَلْ أَدُلُّكَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ»
۴- اگر اوليای الهی لغزش داشته باشند، فوراً تنبيه میشوند. «فَبَدَتْ»
۵- ظاهر شدن زشتیها وبرهنگی، اوّلين اثر عصيان آدم بود. «فَبَدَتْ لَهُما»
۶- پوشش برای انسان، كرامت وزيبايی، وبرهنگی، پستی وزشتی است.
«سَوْآتُهُما»
۷- لقمهی نابجا، سبب ريختن شرم وحيا و ظهور زشتیها میشود. فَأَكَلا ... فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما
۸- پوشش و پوشاندن شرمگاه، در فطرت تمام انسانهاست. «وَ طَفِقا يَخْصِفانِ»
۹- مخالفت با امر خدا، مخالفت با رشد وتربيت خود انسان است. «عَصی آدَمُ رَبَّهُ»
۱۰- پيامدهای گناه برای تمامی مرتكبان آن يكسان نيست. فَأَكَلا ... عَصی آدَمُ (با اينكه هر دو نافرمانی كرده و از درخت ممنوعه خوردند، ولی معصيت به آدم نسبت داده شده است.)
۱۱- گناه سبب محروميت انسان میشود. عَصی ... فَغَوی
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣7⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓در آيه زير كه از اوصاف عبادالرحمان است
الَّذِينَ إِذَا ذُكرُوا بِئَايَتِ رَبِّهِمْ لَمْ يخِرُّوا عَلَيْهَا صمًّا وَ عُمْيَاناً
منظور از لَمْ يخِرُّوا عَلَيْهَا صمًّا وَ عُمْيَاناً چيست؟
◀️ پاسخ يك :
((خرور بر زمين )) به معناى سقوط بر زمين است و گويا در آيه شريفه كنايه است از ملازمت و گرفتن چيزى به اين صورت كه به روى آن بيفتد.
و معناى آيه شريفه اين است كه : بندگان رحمان چون متذكر آيات پروردگارشان مى شوند و حكمت و موعظه اى از قرآن او و يا وحى او مى شنوند، كوركورانه آن را نمى پذيرند و بدون اينكه تفكر و تعقل كنند بيهوده و بى جهت ، دل به آن نمى بازند، بلكه آن را با بصيرت مى پذيرند و به حكمت آن ايمان آورده به موعظه آن متعظ مى شوند و در امر خود، بر بصيرت و بر بينه اى از پروردگارخويشند
از تفسير الميزان
◀️ پاسخ دو :
اينجا" لم يخرّوا" بمعناى پنهان نكردن است كه اين شايستگان آيات خدا آنها را از خود و ديگران پنهان نمى دارند، از شنيدن آنها كر و از ديدن آنها كور نمى گردند. و در نتيجه بينش و دريافت آيات ربانى براى خود و ديگران از ويژگيهاى ايمان است.
از تفسیر فرقان
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟
🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 #نهج_البلاغه و در 30 بند منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است
🛑قسمت سیزدهم:
🔻بند 9 بخش دوم
نهی از #خودپسندی و #خزانه_داری دیگران
. وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ، فَاسْعَ فِي كَدْحِكَ وَ لَا تَكُنْ خَازِناً لِغَيْرِكَ، وَ إِذَا أَنْتَ هُدِيتَ لِقَصْدِكَ فَكُنْ أَخْشَعَ مَا تَكُونُ لِرَبِّك.
آگاه باش كه خودپسندى ضدّ صواب و آفت خردهاست. پس كوششت را به نهايت برسان و در امور مادى خزانه دار وارث مشو. هرگاه به راه راست هدايت شدى در برابر پروردگارت به شدت فروتن باش.
ترجمه انصاریان
♻️سپس امام(عليه السلام) مى فرمايد: «(پسرم) بدان که #خودپسندى و غرور، ضد راستى و درست انديشى و آفت عقل هاست»;
اشاره به اينکه انسانِ خودپسند، حقايق را درباره خويش و ديگران درک نمى کند و اين صفت زشت، حجابى بر عقل او مى افکند تا آنجا که عيوب خويش را صفات برجسته و نقص ها را کمال مى بيند و گاه يک عمر در اين خطا و اشتباه بزرگ باقى مى ماند و با همان حال از دنيا مى رود.
:👈«العُجْبُ يُفْسِدُ العَقْلَ; عُجب عقل انسان را فاسد مى کند» و در جاى ديگر: «ثَمَرَةُ العُجْبِ البَغْضَاءُ; نتيجه خودپسندى آن است که مردم دشمن انسان مى شوند».
🔰آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه سخن به دومين توصيه خود پرداخته مى فرمايد: «پس براى تأمين زندگى نهايت تلاش و کوششت را داشته باش»; (فَاسْعَ فِي کَدْحِکَ).
اين چيزى است که در بسيارى از روايات اسلامى بر آن تأکيد شده تا آنجا که در حديث معروف نبوى مى خوانيم: «مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى کَلَّهُ عَلَى النَّاسِ; کسى که سربار مردم باشد ملعون و رانده شده دربار خداست».
اگر همه مسلمانان به ويژه جوانان به اين دستور عمل کنند که هيچ کسى جز افراد از کار افتاده محتاج ديگران نباشند، به يقين جامعه اسلامى به پيشرفت هاى مهمى نايل مى شود حتى کشورهاى اسلامى نيز نبايد سربار کشورهاى غير مسلمان باشند که نتيجه اى جز ذلت به بار نمى آورد.
#خزانه_دار_ديگران مباش:
🔻آن گاه امام(عليه السلام) به بيان توصيه سوم پرداخته مى فرمايد: «(از آنچه به دست مى آورى در راه خدا انفاق کن و) انباردار ديگران مباش»; (وَلاَ تَکُنْ خَازِناً لِغَيْرِکَ).
↩️اشاره به اينکه آنها که از افزوده هاى اموال خويش انفاق نمى کنند و سعى در اندوختن آن دارند، بيچارگانى هستند که تلاش خود را صرف در نگهدارى اموال براى وارثان مى کنند و در قيامت، حسابش بر آنها و در دنيا لذتش براى ديگران است; همان وارثانى که گاه کمترين اعتنايى به مورِث خود ندارند و عمل خيرى براى او انجام نمى دهند، بلکه گاه از او نکوهش مى کنند که آنچه برايشان به ارث گذاشته کافى نيست. حتى اگر وارثان افراد نيکى باشند و از آن در طريق طاعت خدا استفاده کنند باز هم مايه حسرت آنهاست، چرا که زحمتش را آنها کشيدند و ثوابش را ديگران بردند، همان گونه که در روايات اسلامى به آن اشاره شده است.
🌴امام صادق(عليه السلام) در تفسير آيه شريفه «(کَذلِکَ يُريهِمُ اللهُ أَعْمالَهُمْ حَسَرات عَلَيْهِمْ); خداوند اين چنين اعمال آنها را به صورتى حسرت آور به آنان نشان مى دهد»مى فرمايد; منظور از اين آيه کسى است که مال فراوانى از خود به يادگار مى گذارد که بر اثر بخل، در راه خدا #انفاق نمى کند. سپس مى ميرد و آن را براى ديگرى مى گذارد که در طريق اطاعت خداوند يا معصيت او هزينه مى کند که اگر در راه طاعت خدا عمل کرده، آن شخص مال خود را در ترازوى عمل ديگرى مى بيند و مايه حسرت او مى شود در حالى که زحمت مال را او کشيده بود و اگر با آن معصيت خدا کند آن شخص به وسيله مالش کمک به معصيت به خداوند متعال کرده است (و باز هم مايه حسرت اوست)».
↩️سرانجام در چهارمين توصيه مى فرمايد: «هرگاه (به لطف الهى) به راه راست هدايت يافتى (شکر پروردگار را فراموش مکن و) در برابر پروردگار خود کاملا #خاضع_وخاشع باش
📚🖋شرح ایت اله مکارم شیرازی
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ
و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.
🌸 دعای هفتم صحیفه سجادیه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 126 تا 135
📄#صفحـہ_321
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_321
❇️به #امکانات و #داراییهای_مخالفان_دین خیره نشوید.
💠وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى{131/طه}
🌱 و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم ديدگان خود مدوز و [بدان كه] روزى پروردگار تو بهتر و پايدارتر است
🔹به امکانات و داراییهای مخالفان دین خیره نشوید و حسرت نخورید. بخاطر ترس از رزق و روزی،از عبادات و ایین خود دست برندارید چرا که خداوند روزی ده شماست.و روزی او برتر و پایدارتر است.
🔹گرچه قرآن كريم، مال دنيا را خير «2»، فضل «3» و زينت «4» مىداند و بهرهمندى از آن را حلال و مجاز مىشمارد، ليكن دلبستگى شديد به آن را مذمّت مىكند.
چرا كه زندگى دنيا مثل يك غنچه، عمرى كوتاه دارد و با يك نسيم از بين مىرود.
👌رسيدن به مقام رضايت از خداوند، در صورتى است كه به زرق و برق دنيا خيره نشوى. (آرى كسى كه جذب جلوههاى مادّى شد، احساس كمبود و تبعيض مىكند و از خدا راضى نمیشود)
🔹انسان به طور طبيعى به سوى مادّيات گرايش دارد، امّا بايد آن را مهار كند.
✨ز دست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد✨
👈به آنچه در خود داریم بیندیشیم ،نه آنچه در دست دیگران میبینیم.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan