#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_320
💠فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلی (۱۲۰) فَأَكَلا مِنْها فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ عَصی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی (۱۲۱)
🌱پس شيطان او را وسوسه كرد (و) گفت: ای آدم! آيا (میخواهی كه) تو را به درخت جاودانگی و مُلك (و پادشاهی) فنا ناپذير راهنمايی كنم؟!
پس (آدم و همسرش فريفته شده و) هر دو از آن (درخت ممنوعه) خوردند، پس (به ناگاه لباسهايشان ريخت و) شرمگاهشان برای آنان ظاهر شد و (ناچاراً) هر دو به چسبانيدن برگ (درختان) بهشت بر خودشان مشغول شدند و (اين چنين) آدم پروردگارش را نافرمانی كرد و بيراهه رفت.
۱- راه نفوذ شيطان، تمايلات انسانی است. «هَلْ أَدُلُّكَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ» (شيطان بر نيازها وخواستههای آدمی آگاه بوده است لذا آدم را از راه ميل به جاودانگی، اغفال كرد. آری آرزوهای طولانی ودراز، انسان را به گناه میكشاند.)
۲- شياطين از نامها و عناوين زيبا و جذاب برای انحراف مردم و مقاصد شوم خود استفاده میكنند. «هَلْ أَدُلُّكَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ»
۳- دروغ، ابزار شيطان برای فريفتن انسانهاست. «هَلْ أَدُلُّكَ عَلی شَجَرَةِ الْخُلْدِ»
۴- اگر اوليای الهی لغزش داشته باشند، فوراً تنبيه میشوند. «فَبَدَتْ»
۵- ظاهر شدن زشتیها وبرهنگی، اوّلين اثر عصيان آدم بود. «فَبَدَتْ لَهُما»
۶- پوشش برای انسان، كرامت وزيبايی، وبرهنگی، پستی وزشتی است.
«سَوْآتُهُما»
۷- لقمهی نابجا، سبب ريختن شرم وحيا و ظهور زشتیها میشود. فَأَكَلا ... فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما
۸- پوشش و پوشاندن شرمگاه، در فطرت تمام انسانهاست. «وَ طَفِقا يَخْصِفانِ»
۹- مخالفت با امر خدا، مخالفت با رشد وتربيت خود انسان است. «عَصی آدَمُ رَبَّهُ»
۱۰- پيامدهای گناه برای تمامی مرتكبان آن يكسان نيست. فَأَكَلا ... عَصی آدَمُ (با اينكه هر دو نافرمانی كرده و از درخت ممنوعه خوردند، ولی معصيت به آدم نسبت داده شده است.)
۱۱- گناه سبب محروميت انسان میشود. عَصی ... فَغَوی
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣7⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓در آيه زير كه از اوصاف عبادالرحمان است
الَّذِينَ إِذَا ذُكرُوا بِئَايَتِ رَبِّهِمْ لَمْ يخِرُّوا عَلَيْهَا صمًّا وَ عُمْيَاناً
منظور از لَمْ يخِرُّوا عَلَيْهَا صمًّا وَ عُمْيَاناً چيست؟
◀️ پاسخ يك :
((خرور بر زمين )) به معناى سقوط بر زمين است و گويا در آيه شريفه كنايه است از ملازمت و گرفتن چيزى به اين صورت كه به روى آن بيفتد.
و معناى آيه شريفه اين است كه : بندگان رحمان چون متذكر آيات پروردگارشان مى شوند و حكمت و موعظه اى از قرآن او و يا وحى او مى شنوند، كوركورانه آن را نمى پذيرند و بدون اينكه تفكر و تعقل كنند بيهوده و بى جهت ، دل به آن نمى بازند، بلكه آن را با بصيرت مى پذيرند و به حكمت آن ايمان آورده به موعظه آن متعظ مى شوند و در امر خود، بر بصيرت و بر بينه اى از پروردگارخويشند
از تفسير الميزان
◀️ پاسخ دو :
اينجا" لم يخرّوا" بمعناى پنهان نكردن است كه اين شايستگان آيات خدا آنها را از خود و ديگران پنهان نمى دارند، از شنيدن آنها كر و از ديدن آنها كور نمى گردند. و در نتيجه بينش و دريافت آيات ربانى براى خود و ديگران از ويژگيهاى ايمان است.
از تفسیر فرقان
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟
🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 #نهج_البلاغه و در 30 بند منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است
🛑قسمت سیزدهم:
🔻بند 9 بخش دوم
نهی از #خودپسندی و #خزانه_داری دیگران
. وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ، فَاسْعَ فِي كَدْحِكَ وَ لَا تَكُنْ خَازِناً لِغَيْرِكَ، وَ إِذَا أَنْتَ هُدِيتَ لِقَصْدِكَ فَكُنْ أَخْشَعَ مَا تَكُونُ لِرَبِّك.
آگاه باش كه خودپسندى ضدّ صواب و آفت خردهاست. پس كوششت را به نهايت برسان و در امور مادى خزانه دار وارث مشو. هرگاه به راه راست هدايت شدى در برابر پروردگارت به شدت فروتن باش.
ترجمه انصاریان
♻️سپس امام(عليه السلام) مى فرمايد: «(پسرم) بدان که #خودپسندى و غرور، ضد راستى و درست انديشى و آفت عقل هاست»;
اشاره به اينکه انسانِ خودپسند، حقايق را درباره خويش و ديگران درک نمى کند و اين صفت زشت، حجابى بر عقل او مى افکند تا آنجا که عيوب خويش را صفات برجسته و نقص ها را کمال مى بيند و گاه يک عمر در اين خطا و اشتباه بزرگ باقى مى ماند و با همان حال از دنيا مى رود.
:👈«العُجْبُ يُفْسِدُ العَقْلَ; عُجب عقل انسان را فاسد مى کند» و در جاى ديگر: «ثَمَرَةُ العُجْبِ البَغْضَاءُ; نتيجه خودپسندى آن است که مردم دشمن انسان مى شوند».
🔰آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه سخن به دومين توصيه خود پرداخته مى فرمايد: «پس براى تأمين زندگى نهايت تلاش و کوششت را داشته باش»; (فَاسْعَ فِي کَدْحِکَ).
اين چيزى است که در بسيارى از روايات اسلامى بر آن تأکيد شده تا آنجا که در حديث معروف نبوى مى خوانيم: «مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى کَلَّهُ عَلَى النَّاسِ; کسى که سربار مردم باشد ملعون و رانده شده دربار خداست».
اگر همه مسلمانان به ويژه جوانان به اين دستور عمل کنند که هيچ کسى جز افراد از کار افتاده محتاج ديگران نباشند، به يقين جامعه اسلامى به پيشرفت هاى مهمى نايل مى شود حتى کشورهاى اسلامى نيز نبايد سربار کشورهاى غير مسلمان باشند که نتيجه اى جز ذلت به بار نمى آورد.
#خزانه_دار_ديگران مباش:
🔻آن گاه امام(عليه السلام) به بيان توصيه سوم پرداخته مى فرمايد: «(از آنچه به دست مى آورى در راه خدا انفاق کن و) انباردار ديگران مباش»; (وَلاَ تَکُنْ خَازِناً لِغَيْرِکَ).
↩️اشاره به اينکه آنها که از افزوده هاى اموال خويش انفاق نمى کنند و سعى در اندوختن آن دارند، بيچارگانى هستند که تلاش خود را صرف در نگهدارى اموال براى وارثان مى کنند و در قيامت، حسابش بر آنها و در دنيا لذتش براى ديگران است; همان وارثانى که گاه کمترين اعتنايى به مورِث خود ندارند و عمل خيرى براى او انجام نمى دهند، بلکه گاه از او نکوهش مى کنند که آنچه برايشان به ارث گذاشته کافى نيست. حتى اگر وارثان افراد نيکى باشند و از آن در طريق طاعت خدا استفاده کنند باز هم مايه حسرت آنهاست، چرا که زحمتش را آنها کشيدند و ثوابش را ديگران بردند، همان گونه که در روايات اسلامى به آن اشاره شده است.
🌴امام صادق(عليه السلام) در تفسير آيه شريفه «(کَذلِکَ يُريهِمُ اللهُ أَعْمالَهُمْ حَسَرات عَلَيْهِمْ); خداوند اين چنين اعمال آنها را به صورتى حسرت آور به آنان نشان مى دهد»مى فرمايد; منظور از اين آيه کسى است که مال فراوانى از خود به يادگار مى گذارد که بر اثر بخل، در راه خدا #انفاق نمى کند. سپس مى ميرد و آن را براى ديگرى مى گذارد که در طريق اطاعت خداوند يا معصيت او هزينه مى کند که اگر در راه طاعت خدا عمل کرده، آن شخص مال خود را در ترازوى عمل ديگرى مى بيند و مايه حسرت او مى شود در حالى که زحمت مال را او کشيده بود و اگر با آن معصيت خدا کند آن شخص به وسيله مالش کمک به معصيت به خداوند متعال کرده است (و باز هم مايه حسرت اوست)».
↩️سرانجام در چهارمين توصيه مى فرمايد: «هرگاه (به لطف الهى) به راه راست هدايت يافتى (شکر پروردگار را فراموش مکن و) در برابر پروردگار خود کاملا #خاضع_وخاشع باش
📚🖋شرح ایت اله مکارم شیرازی
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ
و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.
🌸 دعای هفتم صحیفه سجادیه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 126 تا 135
📄#صفحـہ_321
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_321
❇️به #امکانات و #داراییهای_مخالفان_دین خیره نشوید.
💠وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى{131/طه}
🌱 و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم ديدگان خود مدوز و [بدان كه] روزى پروردگار تو بهتر و پايدارتر است
🔹به امکانات و داراییهای مخالفان دین خیره نشوید و حسرت نخورید. بخاطر ترس از رزق و روزی،از عبادات و ایین خود دست برندارید چرا که خداوند روزی ده شماست.و روزی او برتر و پایدارتر است.
🔹گرچه قرآن كريم، مال دنيا را خير «2»، فضل «3» و زينت «4» مىداند و بهرهمندى از آن را حلال و مجاز مىشمارد، ليكن دلبستگى شديد به آن را مذمّت مىكند.
چرا كه زندگى دنيا مثل يك غنچه، عمرى كوتاه دارد و با يك نسيم از بين مىرود.
👌رسيدن به مقام رضايت از خداوند، در صورتى است كه به زرق و برق دنيا خيره نشوى. (آرى كسى كه جذب جلوههاى مادّى شد، احساس كمبود و تبعيض مىكند و از خدا راضى نمیشود)
🔹انسان به طور طبيعى به سوى مادّيات گرايش دارد، امّا بايد آن را مهار كند.
✨ز دست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد✨
👈به آنچه در خود داریم بیندیشیم ،نه آنچه در دست دیگران میبینیم.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_321
❇️#آیه135- آخرین آیه سوره #طه
💠قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَى
🌱بگو همه در انتظارند پس در انتظار باشيد زودا كه بدانيد ياران راه راست كيانند و چه كسى راهيافته است
🔹در این آيه با بيان اين كه همگى در انتظاريم و در آينده مشخص خواهد شد كه چه كسى پوينده راه راست است، مشركان را با لحنى ترديدآميز و با ملايمت و لطافت خاصى كه توأم با نوعى تهديد ضمنى است، مورد خطاب قرار مى دهد تا آنان را به تفكّر وادار سازد.
قرآن كريم در آيات متعددى از اين شيوه استفاده كرده است، از جمله:
آیه۲۴سوره سبا👈🏻«و انّا او ايّاكم لعلى هدى أو فى ضلال مبين»
و همانا ما يا شما يا بر هدايتيم و يا در گمراهى آشكاريم.
و یا در آیه ۲۹ سوره ملک میفرماید: «فستعلمون من هو فى ضلال مبين»👈🏻به زودى خواهيد دانست كه چه كسى در گمراهى آشكار است.
🔹اين شيوه از سخن گفتن، در طرف مقابل تأثير ويژه اى مى گذارد و فكر و انديشه او را به كار مى اندازد و حداقل در او ايجاد ترديد مى كند و اين خود بستر مناسبى براى پذيرش حق و دست بردارى از ستيز و عناد است.
🤲پـروردگـارا! مـا را از هدایت یافتگان و اصحاب صراط مستقيم قرار ده . خداوندا! به ما آن قدرت و شهامت عطا فرما كه نه از انبوه دشمنان بترسيم ، و نه از حوادث سخت و مشكلات در هراس بيفتيم .
روح لجاجت و بهانه جوئی را از ما برگير و توفيق پذيرش حق را به ما مرحمت فرما .
«پايان سوره طه»
📚کانال تفسیر روزانه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣7⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓در آيه زير كه از اوصاف عبادالرحمان است
الَّذِينَ إِذَا ذُكرُوا بِئَايَتِ رَبِّهِمْ لَمْ يخِرُّوا عَلَيْهَا صمًّا وَ عُمْيَاناً
منظور از لَمْ يخِرُّوا عَلَيْهَا صمًّا وَ عُمْيَاناً چيست؟
◀️پاسخ ۳ :
منظور گروه منافقان يا به ظاهر مسلمانان قشرى است كه چشم و گوش بسته بر آيات خدا مىافتند بى آنكه حقيقت آن را درك كنند، به عمق آن برسند، و مقصود و منظور خدا را بدانند و به آن بينديشند و در عمل از آن الهام گيرند.
راه خدا را با چشم و گوش بسته نمى توان پيمود، قبل از هر چيز گوش شنوا و چشم بينا براى پيمودن اين راه لازم است، چشمى باطننگر و ژرفبين و گوشى حساس و نكته شناس.
و اگر درست بينديشيم زيان اين گروه كه چشم و گوش بسته به گمان خود دنبال آيات الهى ميروند كمتر از زبان دشمنانى كه آگاهانه ضربه بر پايه آئين حق مىزنند نيست بلكه گاه به مراتب بيشتر است.
در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم هنگامى كه از تفسير اين آيه از محضرش سؤال كردند فرمود:
مستبصرين ليسوا بشكاك:"
منظور اين است كه آنها از روى آگاهى گام برمىدارند نه از روى شك و ترديد"! «نور الثقلين جلد ۴ صفحه ۴۳.».
تفسير نمونه، ج ۱۵، ص: ۱۶۷
◀️پاسخ ۴ :
مشابه اين آيه در سوره سجده نيز قرار دارد.تفاوت اين دو چيست؟در یکی "خرو سجدا"تشویق شده ودر دیگری"خرو صما وعمیانا" تقبیح شدهاست
خر به معنای افتادن و سقوط همراه با صداست.در سوره اسراء بیان شده بود که قُلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا {۱۰۷}
بگو [چه] به آن ايمان بياوريد يا نياوريد بىگمان كسانى كه پيش از [نزول] آن دانش يافتهاند چون [اين كتاب] بر آنان خوانده شود سجدهكنان به روى درمىافتند {۱۰۷}
در سوره سجده هم مشابه این مفهوم آمده است که:
إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا
بنابراین خرور و افتادن با حالت سجده،مطلوب و ممدوح است اما انچه که در اینجا نفی شده خرور با حالت کران و کوران است.
در آیه ۳۴ همین سوره بیان شد که مخالفان پیامبر اهل سمع و عقل نیستند یعنی حتی حاضر به شنیدن و تعقل در ایات الهی و پیام رسول نیستند. لذا عبادالرحمان که صفات و رفتار شان در این فراز مورد تحسین قرار گرفته، آیات الهی را می بینند و می شنوند و تعقل می کنند و متذکر میشوند نه اینکه مثل کران و کوران انها را نبینند و نشنوند و بالاتر با ایجاد سر و صدا مانع سمع دیگران شوند.
🖌آقای سيد كاظم فرهنگ
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟
🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 #نهج_البلاغه منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است
🛑قسمت چهاردهم:توكل، اخلاص، استخاره
🔸وَ أَلْجِئْ نَفْسَكَ فِي أُمُورِكَ كُلِّهَا إِلَى إِلَهِكَ فَإِنَّكَ تُلْجِئُهَا إِلَى كَهْفٍ حَرِيزٍ وَ مَانِعٍ عَزِيزٍ وَ أَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ وَ أَكْثِرِ الِاسْتِخَارَةَ
در همه ی کارهایت خود را به خدایت بسپار، که در این صورت خود را به دژی محکم و پناهگاهی استوار میسپاری، تنها از پروردگارت درخواست کن، زیرا بخشش و محرومیت به دست اوست. و پیش از هر کاری همواره خوب و بد آن را بسنج و از خدا خیر آن را بطلب.
سپس امام(عليه السلام) در اين وصيّت نامه پنج دستور مهم ديگر به فرزند دلبندش مى دهد:
✅ نخست #توکل به خداست که مى فرمايد: «در تمام کارهايت خود را به خدا بسپار که اگر چنين کنى خود را به پناهگاهى مطمئن و نيرومند سپرده اى»;
توکل زاييده ايمان به توحيد افعالى است هنگامى که انسان سرچشمه همه امور جهان را به دست خدا بداند و او را مسبب الاسباب بشمرد طبعاً در همه مشکلات به او پناه مى برد و او را پناهگاه مطمئن خود مى داند.
توکل به اين معنا نيست که انسان دست از تلاش و کوشش بردارد و تنها به اميد لطف خدا بنشيند، بلکه به اين است که تمام توان خود را به کار گيرد و در آنجا که به موانع و مشکلاتى برخورد مى کند که حل آن بيرون از توان اوست دست به دامان لطف خدا مى زند و با توکل بر او بر مشکلات چيره مى شود.
✅ آن گاه به مسأله #اخلاص اشاره کرده مى فرمايد: «به هنگام دعا، پروردگارت را با اخلاص بخوان (و تنها دست به دامان لطف او بزن) چرا که بخشش و حرمان به دست اوست»; (وَأَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّکَ، فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَالْحِرْمَانَ).
اخلاص نيز از ثمرات ايمان به توحيد افعالى است، زيرا هنگامى که انسان بداند «لا مُؤَثِّرَ فى الْوُجُودِ إِلاَّ اللهُ» يقين پيدا مى کند که عطا و حرمان به دست اوست. به هنگامى که به اين امر ايمان پيدا کرد تنها به در خانه او مى رود و با خلوص نيّت هرچه مى خواهد از او مى خواهد. به همين دليل در روايات وارد شده است که رياکاران مشرکند
اين جمله در ضمن به اين حقيقت نيز اشاره دارد که انسان خواسته هاى خود را بايد فقط از خدا بخواهد نه از غير خدا و اگر طبق عالم اسباب به سراغ غير خدا مى رود باز هم مؤثر واقعى را خدا مى داند که اراده اش گاه به دست بندگانش تحقق مى يابد و جمله «فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَالْحِرْمَانَ» نيز بيانگر همين حقيقت است.
✅ در سومين دستور مى فرمايد: «و بسيار از خدا بخواه که خير و نيکى را برايت فراهم سازد»; (وَأَکْثِرِ الاِسْتِخَارَةَ).
#استخاره دو معنا دارد: يکى #استخاره اى است که امروز در ميان مردم معمول و متعارف است، هرگاه مسأله اى بر انسان مشکل شده و با نيروى عقل خود و مشورت با اهل آن نتوانست آن را حل کند به سراغ مشورت با خدا مى رود و استخاره نوعى مشورت با پروردگار است. معناى دوم استخاره اين است که انسان در هر کارى که قدم مى گذارد از خدا طلب خير کند; يعنى خداوند را حاکم بر سرنوشت خود ببيند; در امر تجارت و زراعت و مانند آن تلاش کند ولى زبان حال و قال او اَسْتَخيرُاللهَ بِرَحْمَتِهِ باشد; يعنى خدايا خير و برکت را از رحمت تو مى خواهم. اين نوع از استخاره در روايات بسيار بر آن تأکيد شده است. از جمله در روايتى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «مَا اسْتَخَارَ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ إِلاَّ خَارَ لَهُ; هيچ بنده با ايمانى از خداوند طلب خير نمى کند مگر اينکه خداوند خير او را فراهم مى سازد».
📚🖋شرح ایت اله مکارم
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ
آن را برای خود شرّی مپندارید،
بلکه آن برای شما خیر است
🌹 سوره نور ، آیه ۱۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
#سوره_مبارڪہ_انعام
#سوره_مبارڪہ_اعراف
#سوره_مبارڪہ_انفال
#سوره_مبارڪہ_توبه
#سوره_مبارڪہ_یونس
#سوره_مبارڪہ_هود
#سوره_مبارڪہ_یوسف
#سوره_مبارڪہ_رعد
#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
#سوره_مبارڪہ_حجر
#سوره_مبارڪہ_نحل
#سوره_مبارڪہ_إسراء
#سوره_مبارڪہ_کهف
#سوره_مبارڪہ_مریم
#سوره_مبارڪہ_طه
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖 #سوره_مبارکه_انبیاء
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انبیاء آیات 1 تا 10
📄#صفحـہ_322
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan