eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید ، و خدا دوستدار هیچ متکبر خودستایی نیست. 🔸️سوره حديد ، آیه ۲۳ کـانال قـرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
⚫ مروری بر وقایع اخرین روزهای حیات ص قسمت دوم: حضور در مسجد النبي ↩️الف. خطبه پيامبر در اهميت طبری در تاریخ خود نقل کرده است: پیامبر در حال تب و سردرد با کمک فضل بن عباس به مسجد رفت و اینگونه خطبه خواند: أما بعد أيها الناس فانى أحمد إليکم الله الذي لا اله الا هو وانه قد دنا منى حقوق من بين أظهرکم فمن کنت جلدت له ظهرا فهذا ظهري فليستقدمنه ومن کنت شتمت له عرضا فهذا عرضي فليستقدمنه ألا وانالشحناء ليست من طبعي ولا من شأني، ألا وإن أحبکم إلى من أخذ منى حقا إن کان له أو حللني فلقيت الله وأناأطيب النفس وقد أرى أن هذا غير مغن عنى حتى أقوم فيکم مرار. ترجمه: ای مردم، خدا را ستایش میکنم.خدایی جز او نیست. حقوقی از شما به گردن من هست، اگر به پشت کسی تازیانه زده ام، اینک پشت من، بیاید تلافی کند. اگر به عرض کسی ناسزا گفته ام اینک عرض من، بیاید و تلافی کند، کینه توزی در طبع من و سزاوار من نیست. آن کس را بیشتر دوست دارم که حق خویش را از من بگیرد یا حلال کند تا با خاطری آسوده به پیشگاه خدا بروم و پندارم این بس نیست و باید چند بار در این مقام آیم. ↩️ب. از پيامبر! تفصیل قضیه ای که بعد از این خطبه اتفاق افتاده در منابع سنی و شیعی ذکر شده است. فردی بلند میشود و ادعا میکند که در سفری تازیانه پیامبر بجای اینکه به شتر بخورد به او خورده و تقاضای قصاص میکند. اما وقتی که پیامبر همان تازیانه را بدستش میدهد و پیراهنش را بالا میزند او بدن پیامبر را میبوسد و پیامبر او را دعا میکند. در معجم کبیر طبرانی نام این فرد عکاشة آمده است. هر چند رجالیون سند این روایت را ضعیف و آن را جعلی دانسته اند. از علمای شیعه شیخ صدوققضیه را در امالی از ابن عباس نقل کرده و نام آن صحابه را سوادة بن قیس ذکر نموده است. 🥀👈اصل اینکه به یکی از صحابة در یکی از جنگها به خطا از جانب پیامبر ضربه ای وارد شده و سپس صحابه مزبور تقاضای قصاص کرده و وقتی پیامبر پیراهنش را برای قصاص بالا زده صحابه شکم پیامبر را بوسیده و پیامبر او را دعا کرده، اسم این صحابه سواد بن غزیة الانصاری یا سواد بن عمرو بوده است. اما اینکه قضیه قصاص و بوسیدن شکم پیامبر در زمان بیماری احتضار پیامبر در مسجد صورت گرفته باشد، قابل اثبات نيست. ✏ دو هفته آخر زندگی پیامبر دکتر محسن کدیور @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁠⁣عالم امروز پر از ماتم و رنج و محن است گرد غم بر سر هر محفل و هر انجمن است این چه شور است که بر پا شده در ارض و سماء این چه سوز است که در سینه هر مرد و زن است بانگ وفریاد به گوش آید از افلاک مگر رحلت ختم رسولان و عزای حسن است 🏴وفات سید المرسلین محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و شهادت سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
🥀 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ، ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خاتَِمَ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْمُرْسَلِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَحْمَدُ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلَى الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَ السَّابِقَ إِلَىٰ طَاعَةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَالْمُهَيْمِنَ عَلَىٰ رُسُلِهِ، وَالْخاتَِمَ لِأَنْبِيائِهِ، وَالشَّاهِدَ عَلَىٰ خَلْقِهِ، وَالشَّفِيعَ إِلَيْهِ، وَالْمَكِينَ لَدَيْهِ، وَالْمُطاعَ فِي مَلَكُوتِهِ، الْأَحْمَدَ مِنَ الْأَوْصافِ، الْمُحَمَّدَ لِسائِرِ الْأَشْرافِ، الْكَرِيمَ عِنْدَ الرَّبِّ، وَالْمُكَلَّمَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُبِ، 🌸🥀سلام بر تو ای رسول خدا، سلام بر تو ای دوست صمیمی خدا، سلام بر تو ای پیامبر خدا، خدا، سلام بر تو ای محبوب خدا،، سلام بر تو ای خاتم پیامبران، سلام بر تو ای سرور رسولان، سلام بر تو ای محمّد، سلام بر تو ای احمد؛ سلام بر تو ای حجّت خدا بر پیشینیان و پسینیان و پیشی‌گیرنده بر طاعت پروردگار جهانیان و نگهبان بر رسولانش و خاتم پیامبرانش و گواه بر بندگانش و شفیع به درگاهش و ارجمند در نزدش و پیروی شده در ملکوتش، پیامبر ستوده‌تر در صفات و پسندیده بر دیگر برجستگان، بزرگوار نزد پروردگار و طرف سخن واقع شده از پس پرده‌های غیب 🥀🤲 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَوَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ؛ 💫خدایا بر حسن درود فرست، فرزند سرور پیامبران و جانشین امیرمؤمنان خدایا بر او درود فرست و از سوی من در این ساعت به روح و جسدش بهترین درود و سلام را برسان؛ 🔳🏴 28صفر سالروز رحلت خاتم المرسلین حضرت محمد( ص)و شهادت امام حسن مجتبی (ع)را تسلیت می گوییم @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كمتر شناخته شده : را نمی‌شود با زور به کسی تحمیل کرد ↩️ در آیات قرآن و روایات، پیامبر رحمت را به‌عنوان خلق عظیم و به‌عنوان پیامبر معرفی کرده‌اند. پیامبر دو معجزه بزرگ دارد؛ یکی قرآن و دیگری که برای ما کمتر شناخته شده است، نظام گفتگو، قرارداد و صلح است. او از ذره‌ذره فرصت‌ها برای برقراری صلح استفاده می‌کرد. 💮 در قرآن و روایات ما، بیش از بحث از جنگ و دفاع، بحث از صلح است. 💢 کسی که تفنگ در دست دارد، ذهن دموکراتیک و حوصله‌ای برای گفتگو ندارد. این در علم سیاست تجربه شده است که هر کجا نظامیان در قدرت یا در نفوذ بوده‌اند، ما شاهد شکل‌گیری اقتدارگرایی و تخاصم بوده‌ایم. شیعیان گشودگی به جهان را از دست دادند و نتوانستند جهانی فکر کنند و چون نتوانستند جهانی فکر کنند، چند تکه شدند. هر فرقه‌ای دیگری را تکفیر و علیه آن شمشیر کشید. 💢 چنین شد که ما پیامبر اسلام را که پیامبر رحمت بود، پیامبر جنگ معرفی کردیم و آن‌قدر تکرار کردیم که خودمان هم باورمان ‌شد که اسلام دین جنگ است😔 و پیامبر، رسول شمشیر. نتیجه این شد که بسیار سخت است که عادت به گفتگو با مخالفان پیدا کرده و آنها را تحمل کنیم. 💢 پیامبر؛ آزادی مذهبی غیرمسلمانان را به رسمیت می شناخت و بالای 130 پیمان و قرارداد دارد که سه تای آن بسیار مشهور است، یکی از آن‌ها است. قراردادی 48 ماده‌ای که اساس دولت مدینه را به‌صورت دموکراتیک شکل می‌دهد. اولین نکته این بود که این قراردادی است بین مهاجرین مسلمان قریش و مردم یثرب و کسانی که هم‌پیمان مردم یثرب‌اند. ↩️ در بند دوم آمده، چه مسلمان و غیرمسلمان که قرارداد بسته‌اند امت واحد هستند. پیامبر نه‌تنها اصرار نمی‌کرد که آن‌ها مسلمان شوند، بلکه آزادی مذهبی آن‌ها را به رسمیت می‌شناخت. 🌸💢 در بند ۲۵ این قرارداد می‌گوید: یهود امتی هستند به همراه مؤمنان؛ یعنی آن‌ها شهروندان مدینه هستند و تفاوت مذهب آن‌ها هیچ ربطی به حقوق شهروندی آن‌ها ندارد. آزادند که عرف و دین خودشان را داشته باشند. پیامبر می‌گوید هیچ‌کس حق ندارد به دین دیگری تعرض کند. هیچ‌کس حق ندارد اختلاف خود را با شمشیر حل کند و باید از طریق داوری حل کند. 👈 اگر مسیحیان چنین قراردادی از عیسی مسیح داشتند، ذوق می‌کردند. ولی ما هرگز به این قرارداد عمل نکردیم. 💢 دومین مهم پیامبر قرارداد حدیبیه است. ما هیچ گاه به این قرارداد به عنوان معیار زندگی خودمان و روابطمان با جهانیان توجه نکردیم. دستگاه‌های فقه و سیاست خارجی ما هم از آن استفاده نکرده است. 💮 پیامبر همواره از هر شرایطی برای ایجاد گفتگو و برقراری شرایط صلح استفاده می کرد، 👈 اکنون وظیفه ما است که دوباره پیامبر را از نو بخوانیم. پیامبری که به‌عنوان اسوه حسنه است. مسلمان‌ها به‌رغم سیره و سنت پیامبر، مسیر متفاوتی را طی کردند. 💢 هرکس را تحمیل کرده، سرانجام خودش آسیب دیده است. هیچ قومی نیست که نیروی مسلح احتیاج نداشته باشد، اما داشتن نیروی مسلح با جهادی کردن اسلام تفاوت دارد. داشتن نیروی دفاعی با اینکه جهان را انسان خصم خودش بداند متفاوت است. پیامبر به هیچ‌کس در 132 قراردادی که بسته به هیچ‌کدام اصرار نکرده مسلمان شوند. می‌توانست اصرار کند، اما مخیر کرد و گفت اگر مسلمانی، مکلفی و وظایفی داری و اگر مسلمان نیستی باید بر اساس قرارداد عمل کنی. 💢 فرق جهادی با اسلام قراردادی این است که قرارداد در دل‌ها جاری می‌شود اما در اسلام جهادی، کسانی که مغلوب می‌شوند، دچار نفاق می‌شوند. دلشان با اسلام نیست. به ضرب شمشیر مسلمان شده‌اند و هر روز این شمشیر نباشد، اعتراض‌ها شروع خواهد شد. این منطق تاریخ است: دین را نمی‌شود با زور به کسی تحمیل کرد و هر کسی هم تحمیل کرده، سرانجام خودش آسیب دیده است. ✍ مرحوم استاد داوود فیرحی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⚫ مروری بر وقایع اخرین روزهای حیات ص 🛑قسمت سوم : رحلت و و نماز بر پیامبر ص 😢 ↩️الف. مطابق منابع اقدم اهل سنت یعنی ابن هشام، ابن سعد و طبری "پیامبر دوشنبه از دنیا رفت. ساعتی بعد در سقیفه بنی ساعدة ابوبکر به عنوان خلیفه پیامبر تعیین شد و بیعت با او آغاز شد، قبل از اینکه مراسم غسل، کفن، و دفن پیامبر انجام شده باشد. غسل پیامبر در روز سه شنبه یک روز پس از وفات و بیعت با ابوبکر صورت گرفت. غسل پیامبر را علی بن ابی طالب به عهده داشت. علی پیامبر را به سینه خود تکیه داد، و عباس بن عبدالمطلب، فضل بن عباس، قثم بن عباس وی را می گردانیدند، أسامة بن زید و شقران دو آزادشده پیامبر آب بر او میریختند، و علی او را غسل میداد. پیراهن به تن پیامبر بود، و علی از روی پیراهن او را میشست طوری که دستش به تن پیامبر نمیخورد. 💔علی در حال غسل میگفت: پدر و مادرم فدایت که در زندگی و مرگ پاکیزه ای. وقتی از عسل پیامبر فراغت یافتند وی را در سه جامه کفن کردند، و او را در خانهاش روی تختش نهادند. و چنان بود که مسلمانان درباره وی اختلاف کرده بودند. یکی گفت او را در مسجدش دفن کنیم. دیگری گفت او را با اصحابش دفن کنیم. اما ابوبکر گفت: شنیدم که پیامبر میگفت هر پیامبری که درگذشت او را همانجا که جان داد دفن کردند. از این رو بستر پیامبر را که بر آن جان داده بود، برداشتند و گور وی را زیر آن کندند. ابوطلحه بر قبر پیامبر لحد کرد. آنگاه مردم دسته دسته بیامدند و بر پیامبر نماز کردند و چون مردان از نماز فارغ شدند، زنان نماز گزاردند. و کس در کار نماز بر پیگر پیامبر پیشنمازی نکرد. پیامبر نیمه شب چهارشنبه به خاک سپرده شد. علی بن ابی طالب به کمک فضل بن عباس، قثم بن عباس، شقران و اوس بن خولی از انصار پیامبر را در قبر نهاد. " (. ابن هشام، السیرة النبویة، ج ۴ ص ۳۱۳-۳۱۶ ؛ ابن سعد، الطبقات الکبری، ج ۲ ، ص ۲۴۰-۲۷۰ ؛ الطبری، تاریخ الرسل والملوک،ج ۳ ، ص ۲۱۱-۲۱۵ با تلخیص.) 🥀↩️ب. در منابع شیعه: عباس نزد امیرالمومنین آمد و گفت یا علی مردم گرد آمده اند تا رسول خدا ص را در بقیع مصلی دفن کنند و مردی از ایشان پیش نماز آنها شود. امیرالمومنین بسوی مردم آمد و گفت: ای مردم همانا رسول خدا در حال زندگی و مرگش امام و پیشواست و خودش گفت: من در همان که قبض روح شوم به خاک سپرده شوم. آنگاه نزد در ایستاد و بر پیامبر نماز گزارد. سپس به مردم دستور داد تا ده نفر ده نفر بر او نماز خواندند و خارج شوند. ( الکلینی، الکافی، کتاب الحجة، أبواب التاریخ، باب مولد النبی ص و وفاته، ح ۳۷ ، ج ۱ ص ۴۵۱) ✏ دو هفته آخر زندگی پیامبر دکتر محسن کدیور @quranpuyan
🌸🤲سُبْحانَ الدَّائِمِ غَيْرِ الْغافِلِ، سُبْحانَ الْعالِمِ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، سُبْحانَ خالِقِ مَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ، سُبْحانَ الَّذِى يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ 🌸منزّه است آن پاینده‌ی بی‌غفلت، منزّه است آن دانای ناآموخته، منزّه است آن آفریننده دیدنی‌ها و نادیدنی‌ها، منزّه است آن‌که دیده‌ها را دریابد و دیده‌ها او را درنیابند و اوست دقیق‌نگرِ آگاه 💫دعای عشرات. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
◾ مروری بر وقایع اخرین روزهای حیات (ص) 🛑قسمت چهارم: 🔻 چرا پیامبر مکتوبی ندارد؟ 👈مراجعه به معتبرترین منابع اقدم اهل سنت اثبات میکند که پیامبر در آخرین پنجشنبه حیاتش زمانی که دیگر توان راه رفتن یا نشستن نداشته و در بستر بیماری افتاده بود ( چهار روز قبل از وفات، روز وفات پیامبر بالاجماع دوشنبه بوده است) از اطرافیانش میخواهد قلم و دوات بیاورند تا بنویسد که باعمل آن مردم هرگز گمراه نشوند. برخی صحابه در اینکه پیامبر هشیار است یا در اثر بیماری هذیان میگوید تردید کردند. اینکه پیامبر ممکن است هذیان بگوید مورد اعتراض بسیاری از حاضران قرار گرفت. صحابه موافق و مخالف در اطراف پیامبر به مشاجره پرداختند. در حالی كه ادب اقتضا میکرد در محضر رسول خدا نزاع نکنند خصوصا که ایشان بیمار بود. پیامبر خواست نزاع را ترک کنند و از اتاق بیرون بروند. بنابراین با اقدام آن صحابه و همراهانش عملا إراده پیامبر برای وصیتِ مکتوب عملی نشد. 💢 در این روایات گفته شده که در وقت مرگ، پیامبر شفاها به سه امر وصیت کرد: ↩️یکی اینکه مشرکان از جزیرة العرب بیرون رانده شوند. ↩️دوم به هیاتهای نمایندگی اجازه ورود دهید آن چنان که در زمان ایشان اجازه داده میشد. ↩️اما وصیت سوم که ظاهرا مهمترین وصایای سه گانه بوده، راوی فراموش کرده یاعمدا بر زبان نرانده است! به هر حال وصیت سوم پیامبر به کتب حدیث راه نیافته است.😔 🔻🔷 روایاتی که قضیه فوق را نقل کرده اند مستفیض و بسیار پرتعداد است. این روایات به چند دسته قابل تقسیمند: دسته اول: رواياتي که به نام صحابه معترض اشاره نکرده اند دسته دوم روايات: اشاره بنام صحابه اي که مانع کتابت وصيت پيامبر ميشود دسته سوم روايات: اعتراض أمهات مومنين به جناب عمر در الطبقات الکبراي ابن سعد ادامه دارد ✏دو هفته آخر زندگی پیامبر دکتر محسن کدیور @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ فقير و خسته به درگاهت آمدم رحمی كه جز ولای توأم نيست هيچ دستاويز ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 🏴شهادت امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚛💮به بیشتر از امام کن 🔷✨بزنطی یكی از اصحاب امام هشتم(ع) است. آقایان اهل علم می دانند که او به اصطلاح، از اصحاب خاصۀ امام هشتم(ع) است. روایتی راجع به ایشان می خوانم: «قال قلت الرضا(ع) : جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّی قَدْ سَأَلْتُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَاجَۀً مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا سَنَۀً وَ قَدْ دَخَلَ قَلْبِی مِنْ إِبْطَائِهَا شَیْ ءٌ»؛ خدمت امام هشتم(ع) می رسد و عرض می کند: قربان شما! مدتی است که از خدا حاجتی را درخواست کرده ام؛ امّا به من نداده است. از اینكه استجابت به تأخیر افتاده، یک چیزی به دلم آمده و شبهه پیدا کرده ام. «فَقَالَ لِی أَخْبِرْنِی عَنْك »؛ حضرت(ع) به بزنطی فرمود که تو جواب من را بده. می خواهم چیزی از تو بپرسم، «لَوْ أَنِّی قُلْتُ قَوْلًا كُنْتَ تَثِقُ بِهِ مِنِّی »؛ اگر من قولی به تو بدهم، تو به حرف من اعتماد می كنی یا نه؟ در جواب عرض کرد: «قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ إِذَا لَمْ أَثِقْ بِقَوْلِكَ فَبِمَنْ أَثِق ؟!» قربانت بشوم! اگر به حرف شما اعتماد نکنم، پس به حرف چه کسی اعتماد كنم؟! امام(ع) فرمودند: «فَكُنْ بِاللَّهِ أَوْثَقَ»؛ وثوق و اعتمادت به خدا بیشتر باشد، «فَإِنَّكَ عَلَى مَوْعِدٍ مِنَ اللهِ» زیرا تو در جایگاهی قرار گرفته ای كه خدا به تو وعده و قول داده است، «أَ لَیْسَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى یَقُولُ «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَۀَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»؛¹ باید اعتمادت به خدا بیشتر باشد؛ چون خودش فرموده است که جوابت را می دهم. این متن آیه است که جوابت را می دهم؛ «دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد». دیر شدن آن هم دلیل دارد. 👈اشكال ما در همین عدم وثوق است. اگر وثوق باشد، دلمان آرام می شود و دعاهایمان را از ته دل می كنیم. همین تعبیری كه امام رضا(ع) فرمودند: «اگر من به تو چیزی بگویم...»؛ ولیُّ الله اگر چیزی بگوید، دیگر کار تمام است. همۀ اضطراب ها و ناراحتی ها تمام می شود. واقعاً هم همین طور است. تمام غصّه ها از بین می رود. انسان با دلی آرام و قلبی مطمئن ادامه می دهد. وقتی وَلیُّ الله این طوری است، پس خود خدا چطور است. 📚حاج آقا مجتبی تهرانی [1]بحار الأنوار، ج 90، ص 367 ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
♦️اولین کار امام زمان چیست؟ 🔻با ظهور امام زمان تحولات فراوانی اغاز میشود از احقاق حقوق مظلومان تا رشد و توسعه دانش و تا به زیر کشیدن جباران و تا ابادانی و عمران بلاد و تا...... ولی حضرت اقدامات انقلابی خود را از کجا اغاز میکند و نخستین تغییر در کجا اتفاق خواهد افتاد ؟ 🔻دولت مهدوی کار خود را با برخورد و مجازات " " شروع میکند . همان متولیانی که قرنها بنام دین مردم را سرکیسه میکردند ، همان اخاذانی که انچه مردم به حرم میدادند برای خود برمیداشتند و برای خود مصرف میکردند : غذایشان از حرم ، تفریح گاهشان از حرم ، ایاب و ذهابشان از حرم ،جلال و جبروتشان از حرم ! 🔻عبدالسلام بن صالح هروی میگوید از حضرت پرسیدم : وقتی قائم شما قیام میکند از چه کاری شروع میکند ؟ و حضرت فرمود : اول دستان بنی شیبه را قطع میکند انان دزدان خانه خدایند : فقلت : بای شئ یبدا القائم منکم اذا قام ؟ قال ع یبدا ببنی شیبه فیقاطع ایدیهم لانهم سراق بیت الله عزوجل ( عیون اخبارالرضا - علل الشرایع ) 🔻بنی شیبه کلید داران حرم الهی اند که خانه خدا را دکان خود کرده بودند و انجا را که خداوند فرموده "وضع للناس"به محل کسب درامد برای خویش تبدیل کرده و در ان مانور میدادند و بجای ذکر خدا ، ذکر خود را به مردم تلقین میکردند و نذورات بیت را متعلق به خاندان خود میدانستند. ائمه به مردم هشدار میدادند که هدایا و نذورات کعبه را به بنی شیبه ندهید و خودتان مستقیما به مصرف زائران نیازمند برسانید (وسائل ج۱۳ ص۲۴۹) 🔻بنی شیبه "نماد" جریانی است که بر مقدسات چنگ میاندازد و انها را وسیله دنیاطلبی خود قرار میدهد . جریانی که دین را مصادره میکند تا به دنیا برسد . جریانی که در لباس "خدمت به دین " خیانت میکند ، اگر این جریان اختصاص به یک خانواده در گذشته داشت ،چرا امام ع با این حساسیت به نبش قبر بپردازد و پرونده انان را مطرح نماید ؟! بنی شیبه یک جریان مستمر است و البته اختصاص به یک حرم هم ندارد . 🔻ولی چرا باید قطع دستان این دزدان قبل از هر اقدام دیگری انجام گیرد ؟ و چرا این دزدان قبل از دزدان بیت المال مجازات میشوند ؟ این دزدان پیوسته در هاله ای از قداست دزدی کرده و هرگز به نام " دزد " شناخته نشده اند و هرگز کسی نتوانسته بسراغ این "دزدان مقدس " برود . امام زمان با اولین اقدام خود نشان میدهد که دوران قدرت و سلطه دزدان حرم سپری شده و او حکومتی تاسیس میکند که به امتیازات این گروه پایان میدهد . امام در اولین اقدام خود نشان میدهد که حکومت او با دیگر حکومت ها چه تفاوتی دارد . آری در دولت ظهور ، اول بسراغ دزدان مقدس میروند و سپس دزدان نامقدس ! استاد سروش محلاتی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾ مروری بر وقایع اخرین روزهای حیات ص 🛑قسمت پنجم: 🔻چرا پیامبر مکتوبی ندارد؟ (بخش دوم) روایاتی که ماجرای درخواست قلم توسط پیامبر ص برای نوشتن وصیت را نقل کرده اند، به چند دسته قابل تقسیمند: دسته اول: رواياتي که به نام صحابه معترض اشاره نکرده اند دسته دوم روايات: اشاره بنام صحابه اي که مانع کتابت وصيت پيامبر ميشود دسته سوم روايات: اعتراض أمهات مومنين به جناب عمر در الطبقات الکبراي ابن سعد 🔷 دسته دوم روايات: اشاره بنام صحابه اي که مانع کتابت وصيت پيامبر ميشود.به دو نمونه از این روایات اشاره میکنم: ↩️الف. الطبقات الکبری ابن سعد، مسند احمد بن حنبل، صحیح بخاری، صحیح مسلم، السنن الکبری نسائی. به دلیل اعتبار و کثرت نقل این روایت در ، روایت او را از کتاب العلم نقل میکنم: ابن عباس میگوید:چون درد پیامبر شدت پیدا کرد، گفت کاغذی بیاورید تا برایتان چیزی بنویسم که هرگز گمراه نشوید. عمر بن خطاب گفت: درد بر رسول خدا )ص( غلبه کرده ]نمیداند چه میگوید، حال آنکه ما را به چنین وصیتی نیازی نیست زیرا[ کتاب خدا نزد ماست و ما را کفایت میکند. ]بعد از گفته عمر، صحابه حاضر[ اختلاف کردند، و حرفهای نامفهوم بالا گرفت. ]پیامبر با شنیدن این بگومگوها[ گفت: از نزدم بروید، شایسته نبود نزد من نزاع کنید. پس ابن عباس بیرون آمد و می گوید: مصیبت، تمام مصیبت آن بود که بین پیامبر و بین ]وصیت[ نامه اش حائل شد.(صحیح البخاری، کتاب ۱۳ : العلم ، باب ۳۹ : کتابة العلم، ح ۱۱۴ ، ص ۴۷) روایت با الفاظ مفصل تر از جمله: قال عمر: إن النبی (ص) غلبه الوجع وعندکم القرآن، حسبنا کتاب الله. در منابع زیر قابل مشاهده است: (صحیح البخاری، کتاب ۷۵ : المرضی، باب ۱۷ : قول المریض قوموا عن ی، ح ۵۶۶۹ ، ص ۱۱۱۴ ؛ و کتاب ۹۶ : الاعتصام، باب ۲۶ : کراهیة الاختلاف، ج ۷۳۶۶ ، ص ۱۴۰۳ ؛ صحیح مسلم،کتاب ۲۵ : الوصیة، باب ۵ : ترک الوصیة لمن لیس له شیء یوصی فیه، ح ۱۶۳۷ ( ۲۲ ( ص ۷۷۲ ؛) ↩️ب. الطبقات الکبری ابن سعد، مسند احمد بن حنبل، السنن الکبری نسائی: عن ابی الزبیر عن جابر ان رسول الله (ص) دعا بصحیفة فی مرضه لیکتب فیها کتابا لامته بعده لایضلون، وکان فی البیت لغط، وتکلم عمر فترکه. 🔖ترجمه: جابر: رسول خدا )ص( در بیماریش کاغذی خواست تا در آن ]وصیت[نامهای برای امتش بنویسد تا بعد از او گمراه نشوند؛ اما در خانه سر وصدا شد، و عمر بن خطاب سخن گفت، پس پیامبر مسئله را ترک کرد. راوی اکثر این روایات یعنی دسته اول و دسته دوم (الف) عبدالله بن عباس پسر عموی پیامبر است که با جزئیات واقعه را از طرق مختلف نقل کرده است. راوی روایت اخیر جابر بن عبدالله انصاری صحابی شناخته شده و موثق پیامبر است . 💢🔻که البته فاقد جزئیات است اما اصل واقعه را به ایجاز باز گفته است، و همانند راوایات الف دسته دوم، جناب بن خطاب را مانع اصلی شدن وصیت پیامبر معرفی می کند. ادامه دارد ✏دو هفته آخر زندگی پیامبر دکتر محسن کدیور @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برگیر و دهل می زن کان ماه پدید آمد 🎊حلول ماه ربیع بر همه مسلمانان مبارک 🎊 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾ مروری بر وقایع اخرین روزهای حیات ص 🛑قسمت ششم: چرا پیامبر مکتوبی ندارد؟ (بخش سوم) 🔻 روایاتی که ماجرای درخواست قلم توسط پیامبر ص برای نوشتن وصیت را نقل کرده اند، به چند دسته قابل تقسیمند: ↩️دسته اول: رواياتي که به نام صحابه معترض اشاره نکرده اند ↩️دسته دوم روايات: اشاره بنام صحابه اي که مانع کتابت وصيت پيامبر ميشود ↩️دسته سوم روايات: اعتراض أمهات مومنين به جناب عمر در الطبقات الکبراي ابن سعد ✅ دسته سوم روايات: اعتراض أمهات مومنين به جناب عمر در الطبقات الکبراي ابن سعد از دو روایت این دسته یکی منقول از جناب عمر بن خطاب شخصیت اصلی قضیه است و دیگری روایت ابن عباس از او و در هر دو روایت بانوان پیامبر پای دیگر قضیه هستند. ↩️ألف. زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ: کُنَّا عِنْدَ النَّبِیِّ - ص - وَبَیْنَنَا وَبَیْنَ النساء حجاب. فقال رسول الله. ص: اغْسِلُونِی بِسَبْعِ قِرَبٍ وَأْتُونِی بِصَحِیفَةٍ وَدَوَاةٍ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا! فَقَالَ النِّسْوَةُ: ائْتُوا رَسُولَ اللَّهِ - ص - بِحَاجَتِهِ. قَالَ عُمَرُ: فَقُلْتُ اسْکُتْنَ فَإِنَّکُنَّ صَوَاحِبُهُ إِذَا مَرِضَ عَصَرْتُنَّ أَعْیُنَکُنَّ وَإِذَا صَحَّ أخذتن بعنقه!فقال رسول الله ص: هُنَّ خَیْرٌ مِنْکُم! ( ابن سعد، الطبقات الکبری، ذکر الکتاب الذی أراد رسول الله )ص( ان یکتبه لامته فی مرضه الذی مات فیه، ج ۲ ص ۲۱۴ .) 🔻ترجمه: از عمر بن خطاب نقل شده که ما خدمت پیامبر بودیم و بین مردان و بانوان پرده بود. پیامبر (ص) گفت مرا با هفت مَشک آب بشوئید، و برایم کاغذ و دوات بیاورید تا برایتان ]وصیت[نامه ای بنویسم تا بعد از آن هرگز گمراه نشوید. بانوان گفتند درخواست پیامبر (ص) را اجابت کنید. عمر گفت ]به آنها[ گفتم: شما ] [ ساکت باشید. اگر شما همنشینان او هستید وقتی بیمار شده از چشمانتان آب گرفته اید ]برایش گریسته اید[ و و وقتی سالم بوده به گردنش آویخته اید! پس پیامبر گفت: آنها ]بانوان[ از شما بهترند! ادامه دارد ✏دو هفته آخر زندگی پیامبر دکتر محسن کدیور @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾ مروری بر وقایع اخرین روزهای حیات ص 🛑قسمت هفم: 🔻چرا پیامبر مکتوبی ندارد؟ (بخش چهارم)بحث و بررسي ↩️اول. اکنون اگر نگاهی کلی به روایات پاسخ دوم بیندازیم مشخص می شود که مجموعا حداقل سی روایت درباره درخواست پیامبر از صحابه برای کتابت وصیت نامه در هفت کتاب معتبر اقدم اهل سنت نقل شده است. چهار کتاب از این هفت کتاب معتبرترین کتب روایی اهل سنت هستند: صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابوداود و سنن کبرای نسائی. سه کتاب دیگر هم در درجه بعدی کتب معتبری هستند: مسند احمد بن حنبل، طبقات ابن سعد و تاریخ طبری. از این سی روایت نیمی از آنها یعنی پانزده روایت در چهار کتاب روایی معتبر یادشده نقل شده اند و بطور خاص ده روایت آن یعنی یک سوم کل روایات قضیه در صحیحین نقل شده اند، بطور مشخص امام بخاری هفت روایت در باره این قضیه در کتاب مهم خود آورده است. از سی روایت مذکور چهارده روایت به نقش محوری جناب عمر بن خطاب در ممانعت از مکتوب شدن وصیت رسول خدا تصریح دارند از جمله سه روایت در صحیح بخاری، یک روایت در صحیح مسلم و سه روایت در سنن کبرای نسائی. با قاطعیت میتوان گفت بر أساس مدارک معتبر موجود بدون کمترین تردیدی قضیه واقع شده است. یعنی پیامبر قصد نوشتن وصیت نامه داشته، اما جناب عمر بن خطاب و همفکران وی مانع شده اند. ↩️دوم. پیامبر گفتنیهایش را با امتش در میان گذاشته بود. در خطبههای حجة الوداع نیز از جمله در منی و غدیر خم وصایای عمومیش را با پیروانش به صراحت بر زبان رانده بود. بنابراین چه چیزی باقی مانده بود تا به عنوان آخرین وصیت بنویسد تا مردم هرگز گمراه نشوند؟ قاعدتا پیامبر صحابه خود را می شناخت و عکس العمل آنها برایش قابل پیشبینی بود. از سوی دیگر بعد از شنیدن نظر مخالف جناب عمر بن خطاب و پیروانش بر نوشتن وصیت نامه إصرار نکرد. آیا امر ناگفتهای مانده بود که بدون آن دین و رسالت ناقص بماند؟ قاعدتا بعد از آیه اکمال و لوازم آن پیامبر ماموریت خود را اعم از ابلاغ قرآن و تعلیم سنت خود به پایان برده است. بنابراین مقصود ایشان از درخواست نوشتن وصیت چه بود؟ وصیت امری نمادین داشته است. آزمونی برای شناخت بیشتر صحابه در فردای پس از پیامبر. تا پیروانش بدانند حافظان سنت او چه کسانی هستند؟ و چگونه حق پیامبر را در حیات او پاس داشته اند تا نوبت به بعد از ممات او برسد. پیامبر در هدف نخست خود موفق بود. اما هدف دوم او مفاد این وصیت بود. وصیتی که البته نوشته نشد. ائْتُونِی بِدَوَاةٍ وَصَحِیفَةٍ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا. نیمه دوم کلام نبوی بسیار آشناست. او در خطبه منی و خطبه غدیر خم عین این تعبیر را بکار برده است. این تعبیر صدر حدیث مشهور ثقلین است: انی تارک فیکم ان تمسکتم بها لن تضلوا ابدا. بسیار بعید است که وصیتی بزرگتر از لزوم تمسک به کتاب خدا و عترت خود در سرش بود. اتفاقا جناب عمر بن خطاب هم همین را درک کرده بود که مانع کتابت آن شد. اگر این مضمون که پیامبر در هشتاد روز آخر حیاتش چندین بار بر زبان رانده بود در این واپسین دم نوشته می شد تخطی از آن بسیار دشوار تر بود. در هر حال دو امر نه چندان مهم اخراج مشرکان از جزیرة العرب و اکرام ضیف و وفد روایت میشود اما امر سوم هرچند گفته شده به عمد یا سهو در کتب روایی وارد نمیشود! و اینها همه ان نمادی است که پیامبر می خواست بعد از او بماند تا صاحبان بصیرت دریابند. ✏دو هفته آخر زندگی پیامبر دکتر محسن کدیور @quranpuyan
هدایت شده از Qodsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞نام تو بردم لبم آتش گرفت🥀 شعله به دامان سياوش گرفت🥀 نام تو آرامه ي جان من است🌸 نامه ي تو خط امان من است🌸 اي نگهت خواستگه آفتاب🥀 بر من ظلمت زده يك شب بتاب🥀 پرده برانداز زچشم ترم🌸 تا بتوانم به رخت بنگرم🌸 اي نفست يار و مددكار ما🥀 كي و كجا وعده ي ديدار ما🥀 🌹مرحوم محمدرضا آقاسی 🌼سلام صبح آدینه بخیر 💫زیست قرآنی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt 🔸🔸 .https://t.me/zistequrani
هدایت شده از قران پویان
🌟بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـ🌟 🌹سلام بر مخاطبان گرامی با توجه به محدوديت شديد دسترسي به پيام رسان واتساپ و تلگرام، پستهاي كانال قران پويان و زيست قراني را ميتوانيد در پيام رسانهاي داخلي نيز مطالعه نماييد. ✅شناسه قران پویان در تلگرام، ، و گپ @quranpuyan ✅لینڪ ڪانال قران پویان در پیام رسانهاے ایتا و بله (تحت وب) https://eitaa.com/quranpuyan https://ble.ir/quranpuyan ✅ گروه :مطالعه یڪ صفحه از قرآن بطور روزانه با ترجمه و نڪات برگزیده تفسیری 🔸🔸 https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ✅ ڪانالهاے :آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🔸🔸 https://t.me/zistequrani