eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۲۳ وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا  و [با توجه به پیچیدگی امور و عدم آگاهی آدمی از آنها] هرگز در هیچ موردی مگو که فردا چنین خواهم کرد. کهف : ۲۴ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَن يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا  مگر خدا بخواهد [ان‌شاء الله را فراموش نکن] و هرگاه فراموش کردی، پروردگارت را یاد کن و بگو: امید است پروردگارم مرا به رشد نزدیک‌تری [به قُرب خودش] رهبری کند. ۳۳  __ ۳۳- این تذکر دو آیه‌ای که به صورت جمله معترضه‌ای در متن [نه انتهای] قصه اصحاب کهف با تغییر مطلع و موضوع آمده است، حاوی هشدار و پندی مهم است. ما آدمیان عادت داریم به حواشی و جزئیات و از بیرون به قضیه نگاه کنیم، اما در متن ماجرایی که همه حواس خواننده را به خود جذب کرده، ناگهان اذهان را متوجه عبرت‌هائی که باید از این قصه گرفت مي‌کند، آنهم مخاطب عظیم‌الشأنی همچون رسول مکرم(ص) را تا بدون توجه به مشیت خدا هرگز به فردای خود مطمئن نباشد و جز در طلب علم از موضع نیاز، ادعائی نکند. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و پندهای 🌴امام عسکری (ع): فرد نزد خداوند کسی است که به برادرانش آشناتر , و در رعایت آنها کوشاتر باشد. 📖الاحتجاج , ج٢ ,ص٥١٧ ↩️ابوهاشم می گوید: روزی در محضر امام عسکری علیه السلام بودم، آن حضرت فرمود: «یکی از درهای بهشت، «بابُ المعروف» است. از آن در کسی داخل بهشت نمی شود مگر این که در دنیا کارهای نیک انجام داده و به مردم کمک و خدمت نماید». 🌱تا این را از حضرت شنیدم، خدا را سپاس گفتم و بسی خشنود گردیدم؛ زیرا یکی از برنامه های زندگی من، خدمت رسانی به مردم و رفع نیاز پابرهنگان و محرومان بود. تا این مطلب در دلم گذشت، حضرت به من نگاه کرد و فرمود: «بله، کسانی که در این جهان به مردم کمک می کنند، در جهان دیگر نیز سربلند و جایگاه آنان برجسته است. ای ابوهاشم! خدا تو را از این گروه قرار دهد، خدای تو را رحمت کند» 📚مجمع البحرین443/1. 📚اصول کافی ؛ ج۱ ؛ ص ۵۰۳ 🌺🌺🌺🌺 💫میلاد امام حسن عسکری علیه السلام مبارک @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ‏ سلام بر تو ای نور خدا که به این نور اهل هدایت به حق هدایت می‏ یابند و به این نور فرج برای اهل ایمان حاصل می ‏شود کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5945010073750211545.mp3
10.83M
🟢رسالت پیامبر(ص)، تبلیغ بدون زور و ▫️جلسه (آخر) سوم ایات نفی اجبار، چگونه با اجرای و توسط حکومت، قابل جمع است؟ ایا اگر مردم اجرای حکمی اسلامی را نخواهند، پیامبر می تواند انرا متوقف کند؟ ♻️بررسی دو نظریه درباره آیات حصر رسالت به تبلیغ و عدم بکارگیری زور: 🔻الف) نظریه انکار حکومت دینی پیامبر دیدگاه علی عبد الرازق مصری در کتاب الاسلام و اصول الحکم 🔻ب) نظریه لزوم رضایت و خواست مردم در تحقق حکومت و برای اجرای احکام الهی استاد سروش محلاتی @quranpuyan
✔️پیامبر(ص) در حجاز با کسانی رو به رو بود که روحیۀ بسیار خشنی داشتند.محیط مکه بسیار خشن بود. در این محیط خشن پیامبر(ص) مبعوث شد تا آنها را از خشونت در آورد. آنها آنقدر خشن بودند که تصور مهرباني و رحمت برايشان بسيار مشكل بود و رحمان را اصلا نمی‌شناختند. آنها به گونه‌ای خشن بودند که حتی زنانشان که باید عاطفه داشته باشند چنان خشن بودند که زنی مثل حاضر می‌شود جگر یک مرد را از سینه‌اش در آورد و با دندان گاز بگيرد و.. 🔺حال در این محیط پیامبر(ص) با مهربانی خانۀ دشمن ديرينه‌اش ابوسفیان را خانۀ امن اعلام می‌کند و همه را پس از فتح مکه می‌بخشد. 🔹جالب است که هند در جلسه‌ای که پیامبر(ص) برای بیعت گرفتن از زنان مؤمن تشكيل داده بود به طور ناشناس شركت كرد و در صدد بود جلسه را به هم می‌زد و با حرفهاي نا مربوط كه مفسران آنها را ذيل آيه12 سوره ممتحنه بيان كرده‌اند قصد به هم زدن جلسه را داشت، وقتی پیامبر(ص) او را شناخت گفت تو هند دختر عتبه هستی و اصلا به روی او نیاورد که تو هند جگر خواری. 🔹وقتی پیامبر(ص) مفاد پیمان را یکی یکی برای زنان می‌گفت و هند در همه مناقشه مي‌كرد و پيامبر با بزرگواري از توبيخ يا سرزنش او خودداري مي‌كرد، بالاخره هند گفت من به دین تو ایمان آوردم. دين خوبي آورده‌اي. پس اخلاق پيامبر و محتواي عالي پيمانهاي او وجدان کسی مثل هند را نيز می‌تواند بیدار کند. 👈🏾این حكايت را گفتم تا دو نکته را بفهمانم. يكي اينكه اگر امروزه می‌بینیم جوان‌ها از بیرون می‌روند به این خاطر است که ما دین را بد معرفی کرده‌ایم. پیامبر(ص) با مهربانی حتی هند جگرخوار را جذب دین می‌کند. 🟢ما چه کرده‌ایم که پس از 43 سال جوانان در مقابل دین می‌ایستند، چرا اینقدر اشتباه می‌کنیم؟ چرا صدر اسلام با اینکه هیچ چیزی نداشتند حاضر شدند به خاطر اسلام از مکه به مدینه هجرت کنند و کسی به پیامبر(ص) اعتراض نکرد؟ آنها عاشق پیامبر(ص) بودند. اتفاقا ملت ما نیز در دوران جنگ برای خدا کار می‌کردند ولی کم‌کم به جایی رسیدیم که بيشتر مردم معترضند. یادمان نرود که ، مهربانی می‌آورد و ، خشونت می‌آورد. پس باید مهربانی کرد. از این طریق وجدان‌ها بیدار می‌شود و افراد جذب دین می‌گردند. ✔️نكته دوم اينكه وقتي مهرباني پيامبر را شناختيم بدانيم كه طبق آيه 159 سوره آل عمران مهرباني او قطره‌اي از مهرباني خداست كه به پيامبر (ص) داده شده است. و آيات 95 به بعد سورۀ انعام نعمتهاي خدا را بيان مي‌كند تا خود ما مهرباني او را حس كنيم و عاشقانه او را عبادت ‌كنيم. ✍🏼 حجت الاسلام احمد عابديني @quranpuyan
وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ✅ مبادا دشمنی شما با کسی ، شما را از انصاف و عدالت دور کند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🌱‏و به زنان با ايمان بگو: از برخی نگاه‌ها چشم‌پوشی كنند و دامن‌های خود را حفظ نمايند و جز آنچه (به طور طبيعی) ظاهر است، زينت‌های خود را آشكار نكنند و روسری خود را بر گريبان بيفكنند (تا علاوه بر سر، گردن و سينه‌ی آنان نيز پوشيده باشد) و زينت خود را ظاهر نكنند جز برای شوهر، يا پدر يا پدرشوهر، يا پسر، يا پسرشوهر (كه از همسر ديگر است) يا برادر، يا پسربرادر، يا پسرخواهر، يا زنان (هم‌كيش)، يا آنچه مالك شده‌اند (از كنيز و برده)، يا مردان خدمتكار كه‌ تمايل جنسی ندارند، يا كودكانی كه (به سنّ تمييز نرسيده و) بر امور جنسی زنان آگاه نيستند. و پای خود را به گونه‌ای به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفی دارند آشكار شود. ای مؤمنان! همگی به سوی خدا باز گرديد و توبه كنيد تا رستگار شويد.31/نور 🔹در لزوم عفّت و پاكدامنی و ترك نگاه حرام، بين زن و مرد فرقی نيست. ‏«يَغُضُّوا- يَغْضُضْنَ‌- يَحْفَظُوا- يَحْفَظْنَ» ‏ 🔹جلوه‌گری زنان، در جامعه ممنوع است. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» ‏ 🔹ظاهر بودن قسمت‌هايی از بدن كه به طور طبيعی پيداست، (صورت، دست يا پا) مانعی ندارد. «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» ‏ 🔹در ايم آيه، در ميان انواع پوشش‌ها، نام مقنعه و روسری آمده و اين دليل بر اهميّت پوشش سر و گردن و سينه است. «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‌ جُيُوبِهِنَّ» 🔹در وضع قانون بايد به ضرورت‌ها، واقعيّت‌ها و نيازها توجّه شود. (اگر پوشاندن صورت و دست‌ها تا مچ، واجب می‌شد، برای عموم زنان مشكل بود) «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» ‏ 🔹اسلام به نيازهای غريزی انسان پاسخ مثبت می‌دهد. «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» ‏ 🔹پوشيدن هرگونه كفش و لباسی كه هنگام راه‌رفتن، سبب آشكار شدن زيور و زيبايی‌های زن شود، جايز نيست. «وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» ‏ 🔹زن، حقّ مالكيّت دارد. «مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ» ‏ 🔹زن، می‌تواند زينت خود را به زنان مسلمان نشان دهد ولی نزد زنان كفّار خود را بپوشاند. «نِسائِهِنَّ» (زيرا ممكن است آنها نزد شوهرانشان يا مردان بيگانه، آنچه را از زن مسلمان ديده‌اند توصيف كنند.) 🔹حجاب و پوشش زن به خاطر تمايلات جنسی مردان است. لذا در برابر مردانی كه ميل به همسر ندارند پوشش لازم نيست. «غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ» ‏ 🔹حجاب وپوشش، واجب است. «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ» ‏ 🔹هركاری كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. «لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» ‏ 🔹با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعی ندارد. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» همان گونه كه شركت زن در نمازجماعت بلامانع است. «وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ» ‏ 🔹مقتضای ايمان، توبه به درگاه خداوند است. «تُوبُوا إِلَی اللَّـهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ» ‏ 🔹راه رستگاری، توبه و بازگشت از مسيرهای انحرافی است. تُوبُوا ... تُفْلِحُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مبارزه با و ترك 💠قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی‌ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (۳۰/نور) 🌱‏به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) فروگيرند و دامن خود را حفظ نمايند. اين برای پاك ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام می‌دهند آگاه است. 🔷‏پيش از اين هم گفته‌ايم كه اين سوره در حقيقت سوره عفت و پاكدامنی و پاكسازی از انحرافات جنسی است، و بحثهای مختلف آن از اين نظر انسجام روشنی دارد، آيات مورد بحث كه احكام نگاه كردن و چشم‌چرانی و حجاب را بيان می‌دارد نيز كاملا به اين امر مربوط است و نيز ارتباط اين بحث با بحثهای مربوط به اتهامات ناموسی بر كسی مخفی نيست. 🔷‏نخست می‌گويد:" به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه كردن به زنان نامحرم و آنچه نظر افكندن بر آن حرام است) فرو گيرند، و دامان خود را حفظ كنند" (قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ‌). 🔷‏" يغضوا" از ماده" غض" (بر وزن خز) در اصل به معنی كم كردن و نقصان است و در بسياری از موارد در كوتاه كردن صدا يا كم كردن نگاه گفته می‌شود، بنا بر اين آيه نمی‌گويد مؤمنان بايد چشمهاشان را فرو بندند، بلكه می‌گويد بايد نگاه خود را كم و كوتاه كنند، و اين تعبير لطيفی است به اين منظور كه اگر انسان به راستی هنگامی كه با زن نامحرمی روبرو می‌شود بخواهد چشم خود را به كلی ببندد ادامه راه رفتن و مانند آن برای او ممكن نيست، اما اگر نگاه را از صورت‌ و اندام او بر گيرد و چشم خود را پائين اندازد گويی از نگاه خويش كاسته است و آن صحنه‌ای را كه ممنوع است از منطقه ديد خود به كلی حذف كرده. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۶-۲۲ سوره کهف از تفسیر نور ۱- سخن بی دلیل نگوییم و به تخمین و حدس تکیه نکنیم. «رَجْماً بِالْغَیْبِ» ۲- به جای اندیشیدن به عدد،به هدف بیندیشید و دنبال دانستنی های بی فایده نروید. «لا تَسْتَفْتِ فِیهِمْ مِنْهُمْ أَحَداً» ۳- در سخن گفتن و تصمیم گیری خدا را فراموش نکنیم. وَ لا تَقُولَنَّ ... ۴- هرگز خود را مستقل از خدا ندانیم و بطور قطع از انجام کاری هر چند کوچک،در آینده خبر ندهیم. لا تَقُولَنَّ ... إِنِّی فاعِلٌ ... ۵- به امکانات و توان خود تکیه نکنیم،که فراهم بودن مقدّمات،تضمین کننده انجام قطعی کار نیست. لا تَقُولَنَّ ... إِنِّی فاعِلٌ ...در آنچه هم یقین داریم،باید «ان شاءاللّه» بگوییم. ۶- انسان پیوسته نیازمند خداست و در هر کاری باید خود را وابسته به اراده ی الهی بداند. لا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فاعِلٌ ... ۷- پیامبران نیز به تعلیم و هدایت الهی نیاز داشته اند. «قُلْ عَسی أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی» ۸- رسیدن به رشد برتر،آرزوی انبیاست. عَسی أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ ... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🥀 شخصیت علیهاالسلام. 🎙 آیت الله طالقانی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الَْمخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ و ای آن‌که بیرون آمدن از تنگی و فشار و قرار گرفتن در راحتی گشایش و رهایی از غم و اندوه، از او خواسته می‌شود. فرازی از دعای هفتم صحیفه سجادیه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا