eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
668 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّ الْعالَمِينَ، أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ، وَأَنْتَ الْمَالِكُ وَأَنَا الْمَمْلُوكُ، وَأَنْتَ الرَّبُّ وَأَنَا الْعَبْدُ، وَأَنْتَ الرَّازِقُ وَأَنَا الْمَرْزُوقُ؛ وَأَنْتَ الْمُعْطِى وَأَنَا السَّائِلُ، وَأَنْتَ الْجَوادُ وَأَنَا الْبَخِيلُ، وَأَنْتَ الْقَوِىُّ وَأَنَا الضَّعِيفُ. 💞تویی خدا، معبودی جز تو نیست، پروردگار جهانیان، تویی آفریدگار و من آفریده و تویی مالک و من مملوک و تویی پروردگار و من بنده و تویی روزی‌دهنده و من روزی‌خوار؛ و تویی بخشنده و من گدا و تویی دارای سَخا و من بخیل و تویی توانمند و من ناتوان و تویی قدرتمند 💫فرازی از دعای یستشیر 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۳۲ وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا  برای آنها [که شیفتة متاع دنیایی شده‌اند، داستان] دو مرد را مَثَل بزن که برای یکی از آنها دو باغ انگور قرار داده و پیرامون آن دو باغ را با نخل پوشانده بودیم و در فاصله دو باغ نیز کشتزاری نهاده بودیم. ۴۶  ۴۶- کلام خدا بي‌حکمت نیست و ذکر ويژگي‌هاي آن دو باغ، با جزئیات و به تفصیل، مسلماً دلیلی دارد؛ در ادامه داستان معلوم مي‌شود یکی از آن دو نفر، ثروتمند و دیگری نیازمند بود. آنکه ثروتی اندوخته بود، از هر آنچه [در حرفة باغداری و کشاورزی] ممکن بود، دو نمونه کامل داشت؛ دو باغستان انگور [میوه‌جات بوته‌ای]، هر دو احاطه شده با درخت خرما [میوه درختی] و در میان این دو باغ کشتزاری از انواع سبزیجات و حبوبات. اگر کشتزاری میان این دو باغ واقع نشده بود، یکی تلقی مي‌شدند، اما ذکر این ویژگیها نشان مي‌دهد که یک نفر از هر چیزی دو واحد، و دیگری هیچ نداشت. کهف : ۳۳ كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِم مِّنْهُ شَيْئًا وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَرًا  هر دو باغ بي‌هيچ کم و کاست [=بی نقص و آفتی، کاملا] میوه مي‌دادند ۴۷ و میان آن دو نهری جاری ساخته بودیم. ۴۸ ۴۷- در این آیه، کلمة «ظلم» معنای عمیق خود را آشکار مي‌سازد؛ درختی که مصرف کننده آب و خاک و کود و نور و حرارت خورشید است، باید نقش خود را در عرضه «میوه» به موجودات دیگر ایفا کند و اگر محصولی ندهد ظلم کرده است. آدمی نیز که خود مصرف‌کننده گیاهان و گوشت انواعی از حیوانات است، اگر نقشی در هستی از خود به جای نگذارد، به خود و به هستی ظلم کرده است. ۴۸- اگر فقط یکی از دو باغ میوه مي‌داد، و دومی باغی کهنه و فرسوده بود، ممکن بود ادعا کند فقط یک باغ قابل استفاده دارد و اگر نهر آب فقط از میان یکی از دو باغ جاری بود، باز هم ادعا مي‌کرد باغ بدون آب که باغ نمي‌شود! ذکر این نکات تصریح کننده این پیام است که فرد ثروتمند هیچ نیاز واقعی به داشتن دو نمونه از هر چیز نداشته است. کهف : ۳۴ وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا  و ثمراتی [از آن دو باغ] در اختیارش بود، ۴۹ پس در حال گفتگو با دوستش [با احساسی از غرور] به او گفت: من [به راستی] از تو ثروتمندتر و به داشتن نفرات [=خدَم و حَشم] برترم. ۵۰  __ ۴۹- این آیه نشان مي‌دهد که فصل برداشت محصول بوده و میوه‌ها در اختیار صاحب باغ قرار داشته است و دارائی او «نقد» محسوب مي‌شده است، در حالی که اگر فصل پاییز یا زمستان بود، چنین احساسی کمتر دست مي‌داد. ۵۰- لُب کلام و جان سخن در همین نکته است که دست اندرکاری هزاران عوامل طبیعی را در به میوه نشستن درخت ندیدن و به حساب هنر و همّت خود گذاشتن، نهایت غفلت و خودبینی است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن "را منتشر کردیم؟بخشی از سخنان مولف کتاب در مراسم رونمایی و بررسی کتاب در کتابخانه ملی
‍ 💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا به دیگران، تا تاريخ 27 آبان با ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1- بسته‌ آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ با مقدمه اقای دکتر سیدمحسن میرباقری و دوره نخست آموزش روش فهم قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با 10 درصد به مبلغ 45هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 2-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 10 درصد به مبلغ 36 هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 3- شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با به مبلغ 76 هزارتومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 ✅ علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب ها و فصل اول آنها می‌توانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند. https://t.me/raftarequrani https://t.me/fahmequran https://eitaa.com/raftarequrani https://b2n.ir/e96701
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت چهل ونهم: و بجا. 🔶إِذَا كَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً كَانَ الْخُرْقُ رِفْقاً، رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً وَ الدَّاءُ دَوَاءً، وَ رُبَّمَا نَصَحَ غَيْرُ النَّاصِحِ وَ غَشَّ الْمُسْتَنْصَحُ، وَ إِيَّاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَى الْمُنَى فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْكَى، آنجا كه نرمى درشتى است درشتى نرمى است، چه بسا دارو درد، و درد درمان است. چه بسا خير خواهى كند آنكه خير خواه نيست، و خيانت ورزد كسى كه از او نصيحت خواسته شده. از اعتماد به آرزوها بپرهيز كه سرمايه احمقان است. 🖋ترجمه انصاریان ↩امام در دوازدهمين توصيه مى فرمايد: «در آنجا که رفق و# مدارا سبب خشونت مى شود، ، مدارا محسوب خواهد شد; چه بسا داروهايى که سبب بيمارى گردد و بيمارى هايى که داروى انسان است» اصل و اساس در برنامه هاى زندگى، نرمش و مداراست; ولى گاه افرادى پيدا مى شوند که از اين رفتار انسانى سوء استفاده کرده بر خشونت خود مى افزايند؛ در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است. جمله بعد در واقع به منزله علت براى اين جمله است، زيرا مواردى پيدا مى شود که دوا، درد را فزون تر مى سازد و تحمل درد، دوا محسوب مى شود همواره توصيه خيرخواهان و غير انها را با بسنج 🌴در سيزدهمين توصيه مى فرمايد: «و گاه کسانى که خيرخواه ما نيستند اندرزى مى دهند و آن کس که (اهل اندرز است و) از او نصيحت خواسته شده خيانت مى کند». 👈اشاره به اينکه هميشه نبايد به سخنان کسانى که اهل نصيحت نيستند بدبين بود; گاه مى شود از آنها سخن حکمت آميز و ناصحانه اى صادر مى گردد و به عکس، خيرخواهان نصيحت گو، گاه از روى خطا و حسادت و عوامل ديگر در نصيحت خود خيانت مى کنند، بنابراين هميشه نبايد به آنها خوش بين بود و در هر دو صورت حکم عقل را بايد به کار گرفت و از قراين به درستى و نادرستى اندرز اندرزگويان پى برد. 🖋مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار حديث معروف جالبى در اين زمينه نقل مى کند که پس از پايان طوفان نوح، شيطان در برابر حضرت نوح(عليه السلام) ظاهر شد و گفت: خدمت بزرگى به من کردى و حقى بر من دارى مى خواهم جبران کنم. نوح(عليه السلام) به او گفت: من بسيار ناراحت مى شوم که من خدمتى به تو کرده باشم بگو چيست؟ گفت: آرى تو نفرين کردى و قومت را غرق نمودى اکنون کسى باقى نمانده که من او را گمراه کنم و مدتى استراحت مى کنم تا جمع ديگرى به وجود آيند و به گمراه ساختن آنها بپردازم. نوح گفت: چه خدمتى به من مى خواهى بکنى (در بعضى از روايات ديگر آمده است که نوح حاضر به پذيرش از او نبود ولى از سوى خداوند خطاب آمد: گرچه کار او شيطنت است ولى در اينجا راست مى گويد، بپذير) گفت: در سه جا مراقب من باش که من در اين سه مورد به بندگان خدا از هميشه نزديک ترم: هنگامى که خشمگين شوى مراقب من باش و هنگامى که در ميان دو نفر قضاوت مى کنى (باز هم) مراقب من باش و هنگامى که با زنى در خلوتگاهى که شخص ديگرى در آنجا نباشد همراه شوى در آنجا نيز مراقب من باش». اين در واقع يکى از مصاديق روشن کلام مولا اميرمؤمنان است. ↩در چهاردهمين توصيه مى فرمايد: «از تکيه کردن بر برحذر باش که سرمايه احمق هاست»; منظور از «مُنى; آرزوها» آرزوهاى دور و دراز است که به خيالات شبيه تر است و آنها که گرفتار اين گونه آرزوها مى شوند، نيروهاى فعال خود را بيهوده هدر مى دهند و سرانجام به جايى نمى رسند. از سوى ديگر تکيه بر اين گونه آرزوها تمام فکر و عمر انسان را به خود مشغول مى دارد و از پرداختن به معاد باز مى دارد. 👈اين همان چيزى است که در حديث معروفى که هم از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده و هم از اميرمؤمنان على(عليه السلام) در نهج البلاغه، فرمودند: « اى مردم چيزى که بر شما مى ترسم دو چيز است: پيروى از هواى نفس و آرزوهاى دور و دراز، چرا که پيروى از هواى نفس شما را از حق باز مى دارد و آرزوهاى دور و دراز آخرت را به فراموشى مى سپارد». 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَُرَْبِ وَالْبَلْوَىٰ ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ وَأَرِهِ سَيِّدَهُ خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده‌ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5960589127018614252.mp3
15.5M
⭕️ در علی ع :" حق به نفع کسى جريان نمى يابد مگر اينکه در برابر آن حقى به گردن او قرار مى گيرد (و مسئوليتى براى او به وجود مى آورد)، و حق به گردن کسى نمى آيد مگر اينکه به نفع او حقى بر ديگرى خواهد بود، و اگر قرار بود حق (يک طرفه باشد و) به سود کسى جريان يابد و بر او حقى نباشد، اين امر مخصوص خداوند سبحان بود; نه مخلوقش،" خطبه 216 نهج البلاغه ✅قانون اساسی اختیارات زیادی برای قایل شده اما فاقد نظارت و پاسخگویی است. از سوی دیگر بسیاری امور دیگر هم که در قانون اساسی ذکر نشده، توسط رهبری انجام یا مداخله میشود( با ذکر مواردی از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی) که نسبت به اینها هم پاسخگویی وجود ندارد و گاها تبعات آن هم به گردن دیگر نهادها و اشخاص گذاشته میشود. شرط اصلی اصلاح نظام، تناسب همین اختیارات و مسولیت است. مسولیت کلیه اعمال رسمی و غیررسمی و تصمیمات، باید پذیرفته شود نه اینکه اختیار مطلقه بدون مسولیت باشد. 🔸۲ آبان ۱۴۰۱ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی باورها و رفتارهای قرآنی، 280 نکته از 30 جزو قران، توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح -قرآن-سیما اطلاعات بيشتر در https://t.me/raftarequrani 🔷 علاقمندان ميتوانند در حین قرایت قران ، بامهم ترین نکات تفسیری هر جزو نیز اشنا شوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیه الله علوی بروجردی نوه آيت الله العظمي بروجردي در مورد حوادث اخیر 👈اعتراض حق مردم است!! 👈انتقاد حق مردم است!! اجازه بدین حرفشون را بزنن قربانی از هر طرف، برای ملت خسارت است 💠در کلام امیر المومنین ع میخوانیم "سهلا امرو" راه بیاین با مردم... @quranpuyan
…وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ و از مردم کسانی را که امر به عدالت می‌کنند، به قتل می رسانند، پس آنان را به عذابی دردناک بشارت ده. آل عمران/٢١ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 56 تا 67 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بر چه كسی بايد كرد؟ 💠وَ تَوَكَّلْ عَلَی الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ كَفی‌ بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبِيراً (۵۸/فرقان) 🌱‏و بر (خدای) زنده‌ای كه هرگز نمی‌ميرد توكّل كن و به ستايش او تسبيح‌گوی همين بس كه او به گناهان بندگانش آگاهی دقيق دارد. 🔷‏در آيات فوق هنگامی كه به پيامبر فرمان توكل می‌دهد كه از همه مخلوقات‌ نظر بر گيرد و تنها به ذات پاك خداوند چشم دوزد، اوصافی برای اين ذات پاك برمی‌شمرد كه در حقيقت شرائط اساسی كسی است كه می‌تواند پناهگاه واقعی و مطمئن انسانها گردد. 🔸نخست اينكه زنده باشد چرا كه يك موجود مرده و بی خاصيت همچون بتها هرگز نمی‌توانند تكيه‌گاه كسی شوند. 🔸‏ديگر اينكه حياتش جاودانی باشد بطوری كه احتمال مرگ او تزلزلی در فكر متوكلان ايجاد نكند. 🔸‏سوم اينكه علم و آگاهيش همه چيز را در برگيرد، هم از نيازهای متوكلان با خبر باشد و هم از توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان. 🔸‏چهارم اينكه قدرت بر همه چيز، هر گونه عجز و ناتوانی را كه موجب تزلزل اين تكيه‌گاه است كنار زند. 🔸‏پنجم اينكه حاكميت و تدبير و اداره همه امور در كف با كفايت او باشد، و می‌دانيم اين صفات تنها در ذات پاك خدا جمع است، و به همين دليل تنها تكيه‌گاه اطمينان بخش و تزلزل ناپذير در برابر همه حوادث ذات او است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً (۶۲/فرقان) 🌱‏و اوست كه شب و روز را برای هر كس كه بخواهد عبرت گيرد يا بخواهد سپاسگزاری نمايد، جانشين يكديگر قرار داد. 🔷‏درس توحيد گرفتن از نظام حاكم بر هستی، به اراده ما بستگی دارد. چه بسيارند كسانی كه عمر خود را به تحقيق درباره پديده‌ای سپری می‌كنند، ولی چون اراده عبرت گرفتن ندارند، درسی از آن نمی‌گيرند. اين‌گونه افراد به آئينه‌فروشی می‌مانند كه همواره در آئينه نگاه می‌كند، ولی لباس خود را مرتّب نمی‌كند، در حالی كه ممكن است عابری تنها با يك نگاهِ با توجّه، كجی يقه‌اش را صاف كند. پس تنها نگاه كافی نيست، اراده‌ی اصلاح نيز لازم است. 👈‏با اين سخن، پاسخ اين پرسش كه چرا بعضی دانشمندان علوم طبيعی با آنكه عمری را در كنكاش در طبيعت گذرانده‌اند، خداشناس نيستند نيز مشخص شد، چون آنان به قصد شناخت خالق اقدامی نكرده‌اند. همچون نجّاری كه نردبان‌های زيادی ساخته، امّا خودش اراده‌ی بالا رفتن از آن را نداشته است. ‏🔹اراده و خواست انسان، زمينه‌ی رشد اوست. «لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ» ‏🔹انسان موجودی دارای اختيار است. «لِمَنْ أَرادَ» 🔹انسان، دارای فطرتی است كه با تذكّر بيدار می‌شود. «يَذَّكَّرَ» (تذكّر در جايی‌ بكار می‌رود كه انسان از درون مطلبی را می‌دانسته، ولی فراموش كرده است) ‏🔹هم شناخت، اراده می‌خواهد و هم عمل و شكر. ( «أَرادَ» تكرار شده است) 🔹شب و روز، نعمتی شايسته‌ی شكر و سپاسگزاری است. «أَرادَ شُكُوراً» 🔹ياد خدا زمانی ارزش دارد كه بر اساس آگاهی و بصيرت باشد. «أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan