eitaa logo
قران پویان
484 دنبال‌کننده
6هزار عکس
706 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 45 تا 55 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠قالُوا اطَّيَّرْنا بِكَ وَ بِمَنْ مَعَكَ قالَ طائِرُكُمْ عِنْدَ اللَّـهِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ 🌱گفتند: «ما (وجود) تو و همراهانت را به فال بد گرفتیم.» گفت: «فال بد شما، (عذابِ) نزد خداست (که به‌زودی به‌ سبب اعمالتان به شما خواهد رسید). آری، شما افرادی هستید که آزمایش شده‌اید.» نمل - ۴۷ 👈تطير" چنان كه می‌دانيم از ماده" طير" به معنی پرنده است، و چون عرب فال بد را غالبا بوسيله پرندگان می‌زد، عنوان" تطير" به معنی فال بد زدن آمده است، در برابر" تفال" كه به معنی فال نيك زدن است. 🔷اصولا انسان نمی‌تواند در برابر علل حوادث بی تفاوت بماند، سرانجام بايد برای هر حادثه‌ای علتی بجويد، اگر موحد باشد و خداپرست و علل حوادث را به ذات پاك او كه طبق حكمتش همه چيز را روی حساب انجام می‌دهد بازگرداند و از نظر سلسله علل و معلول طبيعی نيز تكيه بر علم كند مشكل او حل شده است و گرنه يك سلسله علل خرافی و موهوم و بی اساس برای آنها می‌تراشد، موهوماتی كه حد و مرزی برای آنها نيست و يكی از روشنترين آنها همين فال بد زدن است. 🔷‏فی المثل عرب جاهلی حركت پرنده‌ای را كه از طرف راست به چپ می‌رفت به فال نيك می‌گرفت، و دليل بر پيروزی، و اگر از طرف چپ به راست حركت می‌كرد به فال بد می‌گرفت و دليل بر شكست و ناكامی! و از اين خرافات و موهومات بسيار داشتند. 🔷‏امروز نيز در جوامعی كه به خدا ايمان ندارند- هر چند از نظر علم و دانش روز پيروزيهای فراوانی كسب كرده‌اند- اين قبيل خرافات و موهومات فراوان است تا آنجا كه گاهی افتادن يك نمك‌پاش بر زمين آنها را سخت ناراحت می‌كند، و منزل و اطاق يا صندلی كه شماره آن سيزده باشد سخت در وحشتشان فرو می‌برد، و هنوز هم بازار رمالان و فال‌گيران در ميان آنها گرم و داغ است، و مساله موهوم بخت و طالع در ميان آنها مشتری فراوان دارد. 🔷‏ولی قرآن با يك جمله كوتاه می‌گويد:" طائِرُكُمْ عِنْدَ اللَّـهِ‌": بخت و طالع‌ و پيروزی و شكست و موفقيت و ناكامی شما همه نزد خدا است، خدايی كه حكيم است و مواهبش را طبق شايستگيها، شايستگيهايی كه بازتاب ايمان و عمل و گفتار و كردار انسانها است تقسيم می‌كند. 👌‏و به اين ترتيب اسلام پيروان خود را از وادی خرافه به حقيقت، و از بيراهه به صراط مستقيم دعوت می‌كند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ (۵۴) أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ (۵۵/نمل) 🌱‏و (نيز) لوط را (فرستاديم) كه به قومش گفت: آيا اين كار بسيار زشت را در حالی كه به زشتی آن آگاهيد، انجام می‌دهيد؟ ‏آيا شما با بودن زنان، برای غريزه‌ی شهوت به سراغ مردان می‌رويد؟ بلكه شما مردمی (نادان و) جهالت پيشه‌ايد. 🔹‏در آيات ديگر قرآن كريم آمده است: همسر برای آرامش، تربيت نسل و تعاون در زندگی، است، ولی در اين جا تنها مسأله‌ی شهوت را بيان كرده است، زيرا قوم لوط هدفی جز شهوت نداشتند. «شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ» ‏🔹پيامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ شايع زمان خود به شدّت مبارزه می‌كنند. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ» ‏🔹با سؤال انتقادی، وجدان‌ها را بيدار كنيد. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ» ‏🔹يكی از وظايف انبيا، مبارزه با منكرات است. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ» ‏🔹حرمت لواط، مخصوص اسلام نيست. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ» ‏🔹گناه علنی و آگاهانه، زشتی، كيفر و انتقاد بيشتری دارد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» ‏🔹زشتی لواط بر همه روشن است. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» ‏🔹در نهی از منكر، به سراغ منكرات علنی برويد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» ‏🔹دفع شهوت بايد از طريق مشروع باشد. أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً ... ‏🔹انحراف از مسير طبيعی و شرعی در امور جنسی، جهل و حماقت است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» ‏🔹هم‌جنس‌گرايی، برخاسته از بی‌فرهنگی است. علم و دانشی كه انسان را از گناه باز ندارد، جهل است. لَتَأْتُونَ الرِّجالَ‌ ... أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات فراز آیات ۵۹-۵۴ سوره کهف ▪️ آیه ۵۴ : مشابه آیه ۵۰ فرقان وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا {۵۰} و ۸۹ سوره اسرائ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَـذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورًا {۸۹} ▪️وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا {۴۶} سوره اسراء و کهف ۵۷ ▪️وما منع الناس ان یومنوا اذجائهم الهدی:اسراء کهف در سوره اسراء با بیان بهانه های مختلف کافران،بیان کرد که بشر بودن رسولان بر خلاف ذهنیات و باورهای انها بوده و لذا مانع پذیرش رسولان و هدایت انها میشد. ▪️آغاز کاربرد کلمات و افعال مشتق از ریشه جدل و جدال ▪️مشابه آیه ۵۸ در سوره های نحل و فاطر نیز امده است :ولو یواخذ الله الناس بما کسبوا ماترک علی ظهرها من دابه ولکن یوخرهم الی اجل مسمی که دلالت بر این نکته دارند که عذاب موعود خداوند دارای مهلت و موعدی نسبتا طولانی است. اگر قرار بود خدا هر قوم یا فردی را بخاطر گناهش فورا مواخذه کند، هیچکس بر زمین نمی ماند. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🥀🔸 همزیستی و در یک 👈 عَنِ اِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى فَاطِمَهَ(ع) فَقَالَ: یَا اِبْنَةَ رَسُولِ اَللَّهِ، هَلْ تَرَکَ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) عِنْدَکَ شَیْئاً: تُطْرِفِینِیهِ . فَقَالَتْ: یَا جَارِیَه، هَاتِ تِلْکَ اَلْحَرِیرَةَ. فَطَلَبَتْهَا فَلَمْ تَجِدْهَا، فَقَالَتْ: وَیْحَکِ اُطْلُبِیهَا، فَإِنَّهَا تَعْدِلُ عِنْدِی حَسَناً وَ حُسَیْناً. فَطَلَبَتْهَا فَإِذَا هِیَ قَدْ قَمَمَتْهَا فِی قُمَامَتِهَا، فَإِذَا فِیهَا: قَالَ مُحَمَّدٌ اَ لنَّبِیُّ (ص)لَیْسَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ ، وَ مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَلاَ یُؤْذِی جَارَهُ، وَ مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْراً أَوْ یَسْکُتْ. إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْخَیِّرَ اَلْحَلِیمَ اَلْمُتَعَفِّفَ، وَ یُبْغِضُ اَلْفَاحِشَ اَلضَّنِینَ اَلسَّئَّالَ اَلْمُلْحِفَ. إِنَّ اَلْحَیَاءَ مِنَ اَلْإِیمَانِ وَ اَلْإِیمَانُ فِی اَلْجَنَّةِ، وَ إِنَّ اَلْفُحْشَ مِنَ اَلْبَذَاءِ، وَ اَلْبَذَاءُ فِی اَلنَّارِ ( طبرى آملى(صغير)، محمد بن جرير، دلائل الإمامة - قم، چاپ: اول.ص1) 🔶ابن مسعود می گوید: پس از رحلت رسول الله(ص) شخصی نزد حضرت فاطمه (ع) آمد و گفت: ای دختر رسول خدا، آیا چیزی از پیامبر نزد شماست که به من تحفه دهید؟ زهرای مرضیه(ع) با نگاه بر طومار حریری که احادیث نبوی را در آن نگاشته بود این چنین روایت کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمود: 🔻1- کسی که همسایه اش از شر او در امان نیست از مؤمنین نخواهد بود. 🔺2- و هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد همسایه خویش را آزار نمی دهد. 🔻۳- هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید که یا سخن خوب بگوید وگرنه ساکت باشد. 🔺4- خداوند انسان خیرمندِ نیکوکار و بردبار عفیف را دوست دارد و بدگوی بخیل بسیار درخواست کننده مصرّ را دشمن می دارد. 🔻5- حیاء از ایمان و ایمان جایش در بهشت است و فحش از زشتگویی است و زشتگویی جایش در آتش است. درس‌های اخلاقی اجتماعی رواداری وحدت‌بخش که از این روایت فاطمی می‌آموزیم: 🔸یک: رعایت حقوق همسایگان: رسول خدا اولین شرط را برای عضویت در جامعه ایمانی تقید به آداب معاشرت و همزیستی دانسته و نخستین ادب را رعایت حقوق همسایه و آرامش همجواران معرفی فرموده است. البته درقرآن مجید نیز رعایت حقوق همسایه در کنار پرستش خدا شمرده شده: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ ... (نساء: 3۶) خداو ند را بپرستيد، و چيزى را شريك و همتای او قرار ندهيد و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خویشاوند و همسايه دور نيكى كنيد ...». 💫دو : پرهیز از پرگوئی و بیجاگوئی و بسنده کردن به گفتار نیک 🔸سه: کردارنیکو داشتن 💫چهار: بردبار بودن 🔸پنج : پرهیز از بدگوئی ، تلخ گوئی و نسبت‌های بد به دیگران دادن 💫شش: پرهیز از بخل ورزیدن 🔸هفت: پرهیز از اصرار کردن درخواست از دیگران 💫هشت: شرم و آزرم امیدوارم با درسی که از تعالیم اخلاقی و اجتماعی فاطمی می آموزیم هرچه بیشتر به وحدت امت اسلامی بیاندیشیم و از عوامل برانگیزنده تفرقه و نفرت‌پراکنی میان مسلمانان دوری کنیم. 🥀🍂 🖊محمدجعفر سعیدیان فر @quranpuyan