eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
🌱 💠‏وَ لَوْ لا أَنْ تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَيَقُولُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۴۷قصص) 🌱‏و اگر نبود اين‌كه هرگاه مصيبتی در اثر عملكردشان به آنان برسد، می‌گويند: پروردگارا! (ما كه نمی‌دانستيم) چرا برای ما پيامبری نفرستادی تا آيات تو را پيروی كنيم و از ايمان‌آورندگان باشيم، (ما هرگز پيامبری به سوی آنان نمی‌فرستاديم). ‏🔹بسياری از مصائب و حوادث تلخ، مولود عملكرد خودماست. «تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ» آری اعمال نيك و بد، در همين دنيا نيز اثر خود را می‌گذارند. ‏🔹ايمان به خدا و پيروی از انبيا، رمز نجات از مصيبت‌هاست. «تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ- لَوْ لا أَرْسَلْتَ» ‏🔹عقل، علم وفطرت، به تنهايی كافی و كارساز نيست، بلكه وحی نيز لازم است. ‏«لَوْ لا أَرْسَلْتَ» ‏🔹عقاب بدون بيان، قبيح است. «لَوْ لا أَرْسَلْتَ» (بعثت انبيا يك اتمام حجّت است تا كسی نگويد: ما كه خبر نداشتيم و ندانسته مرتكب خلاف شده‌ايم.) 🔹پيروی و اطاعت، نشانه‌ی ايمان واقعی است. «فَنَتَّبِعَ آياتِكَ وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️# *هواپرستان****، گمراه ترين مردم* 💠فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ.50/قصص 🌱پس اگر تو را اجابت نكردند بدان كه فقط هوسهاى خود را پيروى مى كنند و كيست گمراه‏ تر از آنكه بى‏ راهنمايى خدا از هوسش پيروى كند بى‏ ترديد خدا مردم ستمگر را راهنمايى نمى ‏كند 🔹در آيات فوق گمراهترين مردم ، گروهى معرفى شده اند كه رهبر خود را هواى نفس خويش قرار داده اند و هرگز هدايت الهى را نپذيرفتند. 👌 *هـواى نـفـس ، حـجـاب ضـخـيـمـى اسـت در مـقـابـل چـشـمـان عقل انسان .* 🔹جـالب اينكه در روايات متعددى آيه فوق به كسانى تفسير شده است كه امام و رهبر الهى را نپذيرفته اند و فقط به آراى خويش تكيه مى كنند. 🔹به تعبير ديگر انسان نيازمند به هدايت الهى است ، اين هدايت گاهى در كتاب آسمانى منعكس مى شود، و گاه در وجود پيامبر و سنت او، و گاه در اوصياى معصومش ، و گاه در منطق عقل و خرد. 🔹 *مهم آنست كه انسان در خط هدايت الهى باشد و نه هواى نفس ، تا بتواند از اين انوار هدايت بهره مند گردد.* 👌از این آیه میتوان فهمید که هواپرستان، گمراه‌ترین مردم هستند. و هدایت واقعى، هدایتى است كه از علم و حكمت بى‌نهایت سرچشمه گرفته باشد. و نیز هواپرستى ظلم است و هواپرستان از هدایت الهى به دورند. ✨اصولاً براى انسان سه دشمن معنوى شمرده‌اند : 1⃣جلوه‌هاى دنیوى 2⃣ هواها و تمایلات نفسانى 3⃣وسوسه‌هاى شیطانى. 👈 *امّا دشمن دوم كه از همه كارسازتر است، هواها و تمایلات نفسانى است كه خطرناك‌ترین دشمن انسان بشمار مى‌رود.* 👌 *در این میان، جلوه‌هاى دنیوی ، همچون كلیدى است كه با حركت به یك سوى، در را باز مى‌كند و با حركت به سوى دیگر مى‌بندد، یعنى هم مى‌توان از آن بهرهٔ خوب گرفت و هم مى‌توان آن را در راه بد بكار برد.* 📚برگرفته كانال تفسير روزانه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۷-۷۱ سوره کهف از تفسیر نور ۱- فراگیری علم،محدود به زمان و مکان و وسیله ی خاصّی نیست. «رَکِبا فِی السَّفِینَهِ» (در دریا و سوار بر کشتی و در سفر هم می توان آموخت.) ۲- سوراخ کردن کشتی،به ظاهر هم تصرّف بی اجازه در مال دیگری بود،هم زیان و خسارت رساندن بی دلیل به مال و جان خود و دیگران،لذا حضرت موسی اعتراض کرد. «شَیْئاً إِمْراً» ۳- در تعلیم وتربیت نباید کار را بر شاگردان سخت گرفت. «لا تُرْهِقْنِی مِنْ أَمْرِی عُسْراً» ۴- معلّم و استاد،پس از پذیرش اشتباه وعذرخواهی شاگرد،تعلیم و ارشاد را ادامه دهد. «فَانْطَلَقا» ۵- مراعات محکمات،مهم تر از تعهّدات اخلاقی است. «أَ قَتَلْتَ نَفْساً زَکِیَّهً» موسی به خاطر اینکه قتل را از منکرات می دانست،نهی از منکر را برخورد لازم دید و نهی کرد و از تعهّد اخلاقی که داده بود،دست برداشت. ۶- قانون قصاص،در دین موسی نیز بوده است. «أَ قَتَلْتَ نَفْساً زَکِیَّهً بِغَیْرِ نَفْسٍ» اعتراض موسی این بود که چرا نوجوانی را که قاتل نبوده کشتی؟ ۷- گاهی آنچه نزد کسی«معروف»است،نزد دیگری«منکر»جلوه می کند. «جِئْتَ شَیْئاً نُکْراً» ۸- اولیای خدا در تحمّل علم و ظرفیّت،در یک درجه نیستند. «لَنْ تَسْتَطِیعَ» ۹- اعتراض های موسی به خاطر ابهام هایی بود که در کار خضر می دید و جنبه ی سؤال داشت. «إِنْ سَأَلْتُکَ» ۱۰- وقتی از کسی جدا می شویم،ادب را مراعات کنیم. «فَلا تُصاحِبْنِی قَدْ بَلَغْتَ مِنْ لَدُنِّی عُذْراً» ۱۱- آنان که از مهمانانی غریب پذیرایی نکنند،قابل نکوهش اند. فَأَبَوْا ... ۱۲- بی اعتنایی و بی مهری مردم،در کار ما تأثیر منفی نگذارد. «فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما» ۱۳- اولیای الهی اهل کینه و انتقام نیستند.گرچه آنان را مهمان نکردند،ولی خضر به آنان خدمت کرد. «فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما - فَأَقامَهُ» ۱۴- وقتی کاری را مفید و لازم تشخیص دادیم،به انتقاد این و آن کاری نداشته باشیم. «لاَتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْراً» ۱۵-کار کردن و مزد گرفتن و اجیر شدن ننگ نیست. «لاَتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يا در كلام و رفتار ع 🛑قسمت دوم: ✅رفتار امام علي با مخالفان سياسي مسلح () و طرفدارانشان چگونه بود؟ آيآ انها را ناميد؟ 📩نامه 18 :و من كتاب له (علیه السلام) إلى عبد الله بن عباس و هو عامله على البصرة: فَارْبَعْ أَبَا الْعَبَّاسِ رَحِمَكَ اللَّهُ فِيمَا جَرَى عَلَى [يَدِكَ وَ لِسَانِكَ] لِسَانِكَ وَ يَدِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ شَرٍّ، فَإِنَّا شَرِيكَانِ فِي ذَلِكَ؛ پس اى ابو العباس خدايت رحمت كناد، در آنچه از نيكى و بدى بر دست تو جارى مى شود، كن، كه ما هر دو در آن 🔰نگاهي به ماجراي نامه 18 هنگامى که طلحه و زبير به اتفاق عايشه با گروهى از ماجراجويان فاسد وارد بصره شدند و در آنجا پرچم مخالفت بر ضد امير مؤمنان را بر افراشتند، بصريان از آنان استقبال کرده و عظيمى را براى جنگ با امير مؤمنان(عليه السلام) برپا کردند. و سرانجام شکست خوردند و متلاشى شدند و شايد انتظار داشتند که امام(ع) بعد از پيروزيش دستور قتل گروهى از آنان را صادر کند; ولى امام(ع) با آنها از در وارد شد همان کارى که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بعد از فتح مکّه کرد و همين باعث شد که آرامش کامل به بصره باز گردد. ابن عباس بعد از آنکه از طرف امیر مؤمنان على(ع) والى بصره شد نسبت به بنى تمیم راه خشونت را پیش گرفت; زیرا آنها را در روز نسبت به امام(ع) و لشکر امام به خاطر داشت. ابن عباس آنان را دور راند و آنها را پیروان شتر و یاران عسکرـ نام شتر عسکر بود ـ و حزب شیطان مى نامید. همین امر سبب شد که امام نامه مورد بحث را براى ابن عباس بنویسد. 🔰با مردميكه با ما جنگيده اند، كن. هم تو و هم من خير وشريم. در پايان اين نامه، امام(عليه السلام) به ابن عباس دستور مدارا کردن و خويشتن دارى در برابر مخالفان به طور کلى و بنى تميم به طور خاص مى دهد و مى فرمايد: «بنابراين اى ابوالعباس، خدا تو را رحمت کند خويشتن دار باش و مدارا کن در آنچه بر زبان و دست تو از خير و شر جارى مى شود، 👈 زيرا هر دو در اين امور هستيم و سعى کن که حسن ظن من نسبت به تو پايدار بماند و نظرم درباره (شايستگى هاى تو براى امر حکومت) دگرگون نشود; منظور از خير و شر، سود و زيان است; يعنى کارهايى که ممکن است منشأ ظلم و يا زيانى شود و شر به معناى ظلم و ستم نيست، زيرا ابن عباس کسى نبود که بر کسانى ظلم کند. ◀قابل توجّه اينکه امام(عليه السلام) در دستورى که درباره مدارا کردن با مخالفان مى دهد به اين نکته اشاره مى فرمايد که تو نماينده منى و هر کارى از تو سر زند، هم به حساب تو مى نويسند و هم به حساب من، بنابراين بايد کاملاً مراقب باشى. 👈 اين سخن مانندآن است که به دين گفته مى شود مراقب کارخود باشيد زيرا کارهايى که شما انجام مى دهيد هم به حساب خودتان مى نويسند و هم به حساب اسلام. 🖊شرح ايت الله مكارم شيرازي @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️▪️با گراميداشت ياد و خاطره همه عالمان اسلامي، بمناسبت ارتحال ايت الله ، در اين هفته ضمن ارسال مختصري از زندگينامه ،بخشي از نظرات ايشان را باطلاع مخاطبان گرامي خواهيم رساند. 🔴قسمت اول 🔷آيت الله روحانی متولد 1305،از شاگردان برجسته آيت الله خويی در سن 14 سالگی و به تائيد مكتوب اساتيدشان به درجه اجتهاد نائل شدند. زمان اولین دوره تدریس دروس خارج فقه و اصول ایشان به سال 1330 (ه.ش) برمی‌گردد و اولین چاپ رساله توضيح المسائل ايشان نیز مربوط به سال 1340 (ه.ش) می‌باشد. 🔷ايشان دوره چند ساله دروس «سطح» را در مدت يك سال به اتمام رساندند و به امتحان و توصيه آيت الله خويى در سن 11 سالگى وارد درس خارج فقه و اصول شدند. آيت الله خويى به ايت الله ميلانى فرمودند : افتخار مى ‏كنم به حوزه‏ اى كه در آن نوجوان يازده ساله‏ در كنار شاگردان بزرگسال و علماى بزرگ و همراه با آنان «مكاسب» را مى ‏خواند و مطالب مكاسب را بهتر از ديگران مى ‏فهمد و تحليل مى ‏كند ايشان دارای ده‌ها جلد تأليف به زبان‌های عربی و فارسی می‌باشند كه یکی از مهم‌ترين آنها كتاب فقه‌الصادق می‌باشد كه به عنوان يكی از منابع مهم تدريس فقه در حوزه‌های علميه به شمار می‌رود و در 41 جلد و در 20 هزار صفحه به چاپ رسيده است. ادامه مطلب⤵️⤵️
⤴️ 🔷آيت الله خويى (ره) طى نامه ‏ای مرقوم فرمودند كه: من كتاب «فقه الصادق» را شخصاً براى آيت الله كاشف الغطاء بردم و گفتم: ببينيد من چه خدمت بزرگى به عالم اسلام و فقاهت نموده ‏ام و چنين عالم محققى را تربيت كرده‏ ام. رييس دانشگاه الازهر (مهمترين و عالى ‏ترين مركز علمى اهل تسنن) نيز طى نامه‏ اى كتاب عظيم «فقه الصادق» را مى ‏ستايد. 🔷ايشان موضع گيري هاي متعددي عليه رژيم پهلوي در ساليان مختلف داشته است كه منجر به دستگيري و تبعيد ايشان به زابل شد. از جمله در پي حمله به مدرسه فيضيه در سال 42 اعلاميه‌اي خطاب به ملت ايران صادر ميكنند : "دولت بى‏ بندوبار علی رغم تمام اصول قانونى و انسانى و شرف، مى‏ گيرد، مى ‏بندد، مى‏ زند و مى‏ كشد. هيچ كس از دست، زبان و قلم رجاله‏ هاى دولتى هيچگونه تأمينى ندارد. جان و مال و حيثيت همه كس در خطر است. آزادى هست ولى براى حكومت سر نيزه و قلدرى، آسايش هست ولى براى غارتگران و آدمكشان دولتى، امّا مردم. مردم بايد زير چكمه جلادان دولتى دست و پا بزنند، مردم بايد تحت فشار مرگبار حكومت حبس و شكنجه و شلاق «جاويد شاه» بگويند، مردم بايد بميرند و از هستى ساقط شوند و مخارج سرسام ‏آور تشكيلات وسيع سازمان هاى مخوف ضد ملى ‏و ضد قانونى را بپردازند. عجب اين است اين همه ستمگری ها و حق كشی ها را به نام ‏عدالت به قالب می زنند، و عجب تر آنكه اين همه ظلم و فشار و قانون‏ شكنى، بنام اجراى «اوامر شاه» انجام می دهند. يعنى چه؟ مگر شاه می تواند از حدود قانون اساسى تجاوز كند؟ مگر شاه می تواند علناً به جنگ اسلام و روحانيت برود؟ اوامرشاه يعنى چه؟" 🔷ايشان همچنين در پي تداوم ظلم و ستم رژيم به مردم، طي بيانيه اي روز 19 ارديبهشت 57 را عزاي عمومي و تعطيل اعلام ميكند. "اگر چه در چند ماه اخير انواع قانون شكنى ‏ها، زورگویى ‏ها، كشتارها، و آدم‏ دزدى ‏ها به اوج خود رسيده است و مردم اين مملكت ناظر كثيف ‏ترين جنايات تاريخ‏ بوده ‏اند. اگر چه بسيارى از هموطنان مسلمان ما هنوز در مرگ عزيزان خود اندوهناكند، اگر چه هنوز زندان‏ ها و تبعيدگاه ‏ها از انبوه مردم بى‏ گناه، حق‏گو و دانشمند موج می زند، اگر چه هنوز طلاب و دانشگاهی ها، محصلين دبيرستانى، بازارى، كارگر و دهقان تحت تعقيب، شكنجه و آزارهاى ضد انسانى قرار دارند. 🔷آرى با وجود همه اين حوادث ملت ايران ‏هرگز تسليم ياوه سرايان و جنايتكاران نخواهد شد، و طوفانى از خشم و نفرت نسبت ‏به هيأت حاكمه و مأمورين آدمكش و تبهكاران، به عنوان يك وديعه آسمانى در سينه ‏خود حفظ خواهد نمود و هرگز شلاق و باتوم و گلوله از راه مقدس دين و آزادى و استقلال كامل ميهن دور نخواهد ساخت . 🔷ما طبق وظيفه اسلامى يك بار ديگر به هيأت حاكمه هشدار مى‏ دهيم كه هرگز نمی توان با روش ‏هاى قرون وسطایى اين ملت بيدار شده و خشمگين را خفه و مطيع ‏ساخت. از اين آزمايش تلخ و ناگوار اجتناب كنيد، كبريت به انبار باروت نزنيد و بنزين بر آتش خشم و نفرت عمومى نپاشيد. قدرى تعقل كنيد و از جدال با خدا و رسول و جنگ با دستورات الهى بپرهيزيد كه وبالش بسى عظيم و عاقبتش وحشتناك‏ و وخيم است. ما روز نوزدهم ارديبهشت 1357 را روز عزاى عمومى اعلام می داريم و در آن‏ روز حوزه‏ هاى علميه در سراسر ايران تعطيل خواهد بود" 🔷پس از صدور اعلاميه فوق، خانه اش توسط عمال رژيم محصور ميشود تا هفتم شهريورماه كه ده ها هزار نفر از مردم  شعارگويان راهى خانه ايشان گرديدند و مأموران ساواك و شهربانى كه از سيل خروشان ‏جمعيت به وحشت افتاده بودند راه فرار پيش گرفتند و مردم شادى كنان وارد خانه ‏شدند . 🔷ايشان در حمايت از مبازرات مردم فلسطين و بحرين نيز بيانيه‌هاي متعددي صادر نمودند. اخرين اعلاميه سياسي داخلي مندرج در سايت ايشان، اعتراض به رهبر فقيد جمهور اسلامي و رييس مجلس وقت در پي اهانت دو تن از نمايندگان مجلس به ايت الله خويي و اصل فقاهت تحت عنوان حمايت از ولايت فقيه در دهه 60 بوده است. 👈وي در عصر جمعه 25 اذرماه 1401 در 96 سالگي به سراي باقي شتافت. ◾️شادي روح علماي اسلام و اموات مومنين فاتحه اي قرائت فرماييد. @quranpuyan
📖   بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا و در [روى‌] زمین به نخوت گام برمدار، چرا که هرگز زمین را نمى‌توانى شکافت، و در بلندى به کوهها نمى‌توانى رسید. سوره اسراء ، ایه ۳۷ بشر دو پا از نطفه ای بی ارزش بوجود آمده و بعد از مرگ اگر کسی به جسم او دست بزند باید غسل کند تا پاک گردد، و اگر بیشتر از چند ساعت بر روی زمین بماند بو می‌گیرد، با کوچکترین میکروب ها و ویروس ها همه زندگی او و دنیا به هم می‌ریزد و مرگ او در گرو کوچک ترین حوادث است، کافی ست در مقابل کوهها و دریاها بایستیم تا حقارت و کوچکی خود را به چشم خود ببینیم، آیا سزاوار است مغرور باشیم و بر روی زمین با غرور راه برویم؟ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 51 تا 59 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ تنها به دست خداست 💠إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (۵۶/قصص) 🌱‏(ای پيامبر!) همانا تو نمی‌توانی هر كه را دوست داری هدايت كنی (و به مقصد برسانی)، بلكه اين خداوند است كه هر كس را بخواهد هدايت می‌كند و او به ره‌يافتگان آگاه‌تر است. 🔷او می‌داند چه افرادی لايق پذيرش ايمانند، او می‌داند چه قلبهايی برای حق می‌طپند، او می‌داند در چه سرهايی، سودای عشق خدا است، آری او اين افراد شايسته را خوب می‌شناسد و به آنها توفيق می‌دهد و لطفش را رفيق راه آنها می‌سازد تا به سوی ايمان رهنمون شوند. 🔷‏اما تاريكدلان زشت سيرتی كه در دل با حق دشمنند، و با تمام قدرتشان به پيكار با فرستادگان خدا برخاسته‌اند، و از نظر زندگی آن قدر آلوده و ننگينند كه لايق نور ايمان نيستند، خداوند هرگز چراغ توفيق را فرا راه آنها قرار نمی‌دهد. 🔷‏بنا بر اين منظور از هدايت در اينجا" ارائه طريق" نيست، چرا كه ارائه طريق كار اصلی پيامبر ص است و بدون استثناء راه را به همه نشان می‌دهد، بلكه منظور از هدايت در اينجا" ايصال به مطلوب" و رسانيدن به سر منزل مقصود است اين تنها كار خدا است كه بذر ايمان را در دلها بپاشد و كار او هم بی‌حساب نيست او به دلهای آماده نظر می‌افكند و اين نور آسمانی را بر آنها می‌پاشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَها فَتِلْكَ مَساكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَنْ مِنْ بَعْدِهِمْ إِلاَّ قَلِيلاً وَ كُنَّا نَحْنُ الْوارِثِينَ (۵۸/قصص) 🌱‏و چه بسيار مناطقی كه ما (آنها را) به خاطر طغيان در زندگی، هلاك كرديم، اين خانه‌های آنهاست كه بعد از آنان جز اندكی (از انسان‌ها در آن) سكونت نكردند و ما وارث آنان هستيم. 🔹گاه ثروت و رفاه نه تنها مايه‌ی سعادت نيست كه باعث غرور، طغيان و هلاكت است. كَمْ أَهْلَكْنا ... بَطِرَتْ مَعِيشَتَها ‏ 🔹سرنوشت افراد و جوامع، در گرو اعمال خود آنهاست. كَمْ أَهْلَكْنا ... بَطِرَتْ مَعِيشَتَها ‏ 🔹سنّت الهی، هلاكت مرفّهان بی‌ايمان است. «أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ بَطِرَتْ» ‏ 🔹خرابه‌ها وبقايای تمدّن‌های گذشته، بهترين پندآموز نسل‌های بعدی است. ‏«فَتِلْكَ مَساكِنُهُمْ» (از جمله برنامه‌های تربيتی، بازديد از همين اماكن است.) ‏ 🔹مرفّهان، اموال خود را رها كرده و خواهند رفت. پس هدايت وسعادت ابدی را با رفاه زودگذر دنيوی معامله نكنيم. «نَحْنُ الْوارِثِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۲-۷۸ سوره کهف از تفسیر نور ۱- به کوچک ترین انتقادی یاران خود را از دست ندهیم.خضر بعد از چند مرحله فرمود: هذا فِراقُ ... ۲- هر چه سریعتر ابهام ذهنی دیگران را بر طرف کنید. «سَأُنَبِّئُکَ» ۳- با تعلیم حکمت،ظرفیّت افراد را افزایش دهیم. سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ ما لَمْ تَسْتَطِعْ ... ۴- اسرار ناگفته و راز کارها،روزی آشکار می شود. «أَمَّا السَّفِینَهُ» ۵- چه بسا کسانی با داشتن سرمایه و کار،باز هم درآمدشان برای مخارجشان کافی نباشد و از نظر قرآن،مسکین محسوب شوند. «لِمَساکِینَ یَعْمَلُونَ» ۶- باید حاکمان غاصب را از دست یابی به اموال مردم محروم کرد. أَعِیبَها ... مَلِکٌ یَأْخُذُ ۷- کار پیامبران معمولاً براساس قوانین ظاهری است،امّا وظیفه ی خضر، براساس واقعیّات بود. فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَها ... مَلِکٌ یَأْخُذُ ۸- خداوند به پدر و مادر با ایمان،عنایت خاص دارد. «أَبَواهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشِینا» ۹- گاهی دلیل گرفتار شدن مؤمنین به بعضی ناگواری ها،حفظ ایمان و عقیده خود آنان است. «یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ» ۱۰- اگر خداوند چیزی را از مؤمن گرفت،بهتر از آن را به او می دهد. «یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ» ۱۱- کودک نابالغ نیز می تواند مالک باشد،امّا شرط تصرّف در اموال،توانمندی و رشد است. «کَنْزٌ لَهُما حتی یَبْلُغا أَشُدَّهُما» ۱۲- ذخیره سازی ثروت برای فرزندان،جایز است. «کَنْزٌ لَهُما وَ کانَ أَبُوهُما صالِحاً» ولی زراندوزی اگر بدون انفاق باشد ممنوع است. ۱۳- حفظ اموال یتیمان،واجب است. «لِغُلامَیْنِ یَتِیمَیْنِ» ۱۴- گاهی حوادث دارای تحلیل و تفسیر عمیق و در مسیر رشد انسان است.هدف از این دوره ها،رشد موسی بود. «فَأَرادَ رَبُّکَ رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
يا در كلام و رفتار ع 🛑قسمت سوم: ✅ امام علي ع نه تنها مخالفان سياسي مسلح () را نخواند، بلكه مالك اشتر را از باخدا پرهيز ميدهد! با خدا، جنگ و تندخويي بابندگان خداست 📩نامه 53 خطاب به مالك اشتر قبل از عزيمت براي استانداري مصر 🔸وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ، يَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ يُؤْتَى عَلَى أَيْدِيهِمْ فِي الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ، فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ الَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ، فَإِنَّكَ فَوْقَهُمْ وَ وَالِي الْأَمْرِ عَلَيْكَ فَوْقَكَ وَ اللَّهُ فَوْقَ مَنْ وَلَّاكَ وَ قَدِ اسْتَكْفَاكَ أَمْرَهُمْ وَ ابْتَلَاكَ بِهِمْ. وَ لَا تَنْصِبَنَّ نَفْسَكَ 👈لِحَرْبِ اللَّهِ، فَإِنَّهُ لَا [يَدَيْ] يَدَ لَكَ بِنِقْمَتِهِ وَ لَا غِنَى بِكَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ؛ وَ لَا تَنْدَمَنَّ عَلَى عَفْوٍ، وَ لَا تَبْجَحَنَّ بِعُقُوبَةٍ، وَ لَا تُسْرِعَنَّ إِلَى بَادِرَةٍ وَجَدْتَ [عَنْهَا] مِنْهَا مَنْدُوحَةً؛ وَ لَا تَقُولَنَّ إِنِّي مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ فَإِنَّ ذَلِكَ إِدْغَالٌ فِي الْقَلْبِ وَ مَنْهَكَةٌ لِلدِّينِ وَ تَقَرُّبٌ مِنَ الْغِيَرِ؛ مهربانى و و لطف به رعيت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعيت همچون حيوان مباش كه خوردن آنان را غنيمت دانى، كه رعيت بر دو گروهند: يا برادر دينى تواند، يا انسانهايى مانند تو، كه خطاهايى از آنان سر مى زند، علل گناهى بر آنان عارض مى شود، و گناهانى از آنان به عمد يا اشتباه بروز مى كند، پس همان گونه كه علاقه دارى خداوند بخشش و چشم پوشى را به تو عنايت نمايد رعيت را مورد عفو و چشم پوشى قرار بده، چرا كه تو از نظر قدرت برتر از آنانى، و آن كه بر تو ولايت دارد بالاتر از تو مى باشد، و خداوند برتر از آن كسى كه تو را والى مصر نموده، خداوند كفايت امور رعيّت را از تو خواسته، و به خاطر آنان تو را در عرصه قرار داده. ⛔⛔خود را در موقف قرار مده، كه تو را تحمّل كيفر او نيست، و از عفو و رحمتش بى نياز نمى باشى. از گذشتى كه از مردم كرده اى پشيمان مشو، ◀و بر كيفرى كه داده اى شاد مباش، و به خشمى كه راه بيرون رفتن از آن وجود دارد شتاب مكن، و فرياد مزن كه من بر شما گمارده ام، فرمان مى دهم بايد اطاعت شوم، كه اين وضع موجب فساد دل، و كاهش و ضعف دين، و باعث نزديك شدن زوال قدرت است 🖊ترجمه انصاريان. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا