eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و از 📎 ✅ علل و زمینه های بروز و نکات آن: ايا جنگ بدر، تهاجمي بود يا ؟ با تامل در این ایات و نیز ماجرای تاریخی جنگ بدر ،مشخص میشود که این جنگ،یک جنگ تهاجمی توسط مسلمانان نبوده بلکه جنگی دفاعی در برابر ظلم های مشرکان مکه و غارت اموال مسلمانان مهاجر و حمل انها به مصر در قالب کاروان تجاری ابوسفیان بوده است. ایات مربوطه را مرور میکنیم: و (به ياد بياوريد) هنگامي را كه خداوند به شما وعده داد كه يكي از دو گروه (كاروان تجاري قريش يا لشكر آنها) براي شما خواهد بود اما شما دوست مي‏داشتيد كه كاروان براي شما باشد (و بر آن پيروز شويد) ولي خداوند مي‏خواهد حق را با كلمات خود تقويت و ريشه كافران را قطع كند (لذا شما را با لشگر قريش درگير ساخت). ﴿۷﴾ و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است. ﴿۳۰﴾ و [یاد کن] هنگامی را که گفتند: خدایا! اگر این [قرآن] همان حقِّ [نازل شده] از نزد توست، پس بر ما سنگ هایی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر ما بیاور!! ﴿۳۲﴾ ولي خداوند، تا تو در ميان آنها هستي آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار مي‏كنند خدا عذابشان نمي‏كند. ﴿۳۳﴾ و چه چیزی مانع آنان است که خدا عذابشان نکند، در حالی که [مردم مؤمن را] از ورود به مسجدالحرام با آنکه متولّیان آن نیستند، بازمی دارند؛ متولّیانِ [شایسته و واقعیِ] این [مکان مقدس] فقط پرهیزکارانند، ولی بیشتر مشرکان نمی دانند [که تولیت آن شایسته آنان نیست.]﴿۳۴﴾ [آن‏] كافران اموالشان را براى بازداشتن از راه خدا خرج مى‏ كنند، آرى خرجش خواهند كرد آنگاه مايه حسرت آنان مى ‏گردد و سرانجام مغلوب مى‏ گردند، و كافران را در جهنم گرد مى ‏آورند﴿۳۶﴾ به کسانی که کافرند بگو: اگر از کفر خود بازایستند [و به اسلام روی آورند] گناهان [ی چون جنگ با پیامبر و بازداشتن مردم از راه خدا، ومنع کردن مؤمنان از ورود به مسجدالحرام] از آنان بخشیده خواهد شد، واگر [به گناهانشان] بازگردند، بی تردید همان سنت خدا که در رابطه با [عذاب وهلاک] پیشینیان جاری شد [بر آنان نیز جاری می شود.] ﴿۳۸﴾ و با آنان بجنگید تا هیچ نوع فساد و فتنه [و خونریزی وناامنی] بر جا نماند، و دین [در سراسر گیتی] ویژه خدا شود؛ پس اگر از فتنه بازایستند [با آنان نجنگید] زیرا خدا به آنچه انجام می دهند، بیناست. ﴿۳۹﴾ ✒سیدکاظم فرهنگ برای مطالعه سایر نکات جزء نهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/n59303 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
AUD-20220411-WA0010.
12.15M
جزء نهم، تدبر در سوره اعراف، چه می‌گوید؟ 🎙سیدکاظم فرهنگ
AUD-20220411-WA0011.
10.6M
جزء ، نکات زیبا از سوره ، 🎙سیدکاظم فرهنگ
. 💬. 💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب @taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
. جزء نهم وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ{انفال/۴۶} و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع مكنيد كه سست شويد و مهابت شما از بين برود، و صبر كنيد كه خدا با شكيبايان است. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از منظر قرآن: ❓ ايا در قران اعداد 9 و15 سال براي دختران و پسران ذكر شده است؟ 🛑قسمت پنجم : ✒️فتواي راجع به سن تكليف دختران و پسران 🌱سنّ 💫دختران زمانى مکلف مى شوند که به سنّ سيزده سالگى بر اساس تقويم قمرى يا دوازده سال و هفت ماه و بيست روز، بنابر تقويم شمسى برسند، يا پيش از اين تاريخ خون حيض ببيند. ولى بنابر احتياط استحبابى بهتر است که از نه سالگى- بر اساس تقويم قمرى- خود را به انجام تکاليف، بخصوص نماز و حجاب، ملزم ‏سازند. 👈سنّ بلوغ پسران نيز پانزده سالگى بنابر تقويم قمرى، و چهارده سال و هفت ‏ماهگى بنابر تقويم شمسى است. بيرون آمدن منى بر اثر محتلم شدن و يا خروج آن در بيدارى، روييدن موى زبر بر روى شرمگاه ولو اينکه قبل از پانزده سالگى باشد، از علايم ديگر بلوغ هستند. 📚المسائل الفقهية، بخش عبادات، ص١١ 🖊 دختران و پسران از منظر ايت الله 📌این موضوع را تابع جغرافیای محیط می‌داند که ربطی به سن آنان ندارد. قرآن برای بلوغ دو جنبه قائل است: فکری و جسمی که تا هردو در یک شخص پدیدار نگردد مسئولیتی متوجه او نیست و مکلف به انجام حکمی نمی‌باشد. این دو بلوغ علائمی دارد که قران تعیین می‌نماید. جسمی وقتی است که دختر و پسر بتوانند تولید مثل کنند پس بلوغ دختران به حیض است و بلوغ پسران به احتلام. بلوغ فکری نیز منوط است به آزمونی که در مسائل اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی از دختران و پسران به عمل می‌آید 📚رساله بلوغ (ضمیمه کتاب مبانی حقوق در اسلام) نشر جهاد دانشگاهی، ۱۳۷۳ http://quranpuyan.com/yaf_postst5144_zmynhhy-mkhtlf-blwG-nsn-dr-qrn-y-dr-qrn-dd-9-w13-sl-bry-blwG-dkhtrn-w-psrn-dhkr-shdh-st.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ، است و دلال علم. اما حضرت خدیجه بود 🔹 ما یک داریم و یک دلال؛ آن که حرف دیگران را نقل می ‌کند و تحویل شاگرد می ‌دهد او دلال علم است، او که تولید نکرده است! اگر بخواهید عالم باشید و اگر آن حرمت علمی عالمان را ببرید، باید بفهمید که چه آوردید! نه بفهمی چه چیزی دیگران بار کردند!. حضرت (سلام الله علیها) در عصر دلالی محقق بود، او موحّد بود، او قبل از اینکه وجود مبارک حضرت به مقام بعثت برسد، موحّدانه خدا را عبادت می ‌کرد، هرگز نمی‌ گفت: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّة﴾،[1] هرگز نمی ‌گفت: ﴿ما سَمِعْنا﴾، اگر می ‌گفت: ﴿آبائِنَا﴾؛[2] یعنی ابراهیم و اسماعیل و یعقوب و اسحاق، این ارزش ندارد كه ما چنین مادری را بشناسیم؟! ما فرزند این هستیم. 🔹 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود شما اگر بخواهید عالمانه زندگی کنید، دو طرف بسته است؛ هم ورود ممنوع است و هم خروج ممنوع است. بخواهید سر تکان بدهید، بالا ببرید و نفی کنید، باید برهان دستت باشد؛ بخواهید سر خم کنید، تصدیق کنید و فتوا بدهید، باید برهان دستت باشد. این از غرر روایات امام صادق (سلام الله علیه) که مرحوم کلینی نقل کرد فرمود: «إِنَّ اللَّهَ (سُبْحَانَهُ وَ تَعَالی) «حَصَّنَ»،[3] «حَضَّ»،[4] «خَصَّ»، به سه نسخه «عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ»؛[5] فرمود ذات أقدس الهی راه را باز نگذاشت که هر طوری بخواهی حرف بزنی، هر طوری بخواهی بنویسی، هر جایی بخواهی بروی، دو طرف بسته است، کجا می‌ خواهی بروی؟! اگر بخواهی تصدیق کنی، باید برهان دستت باشد، نه دلال باشی! اگر بخواهی تکذیب کنی، باید برهان دستت باشد، نه دلال باشی، نه چون «گفتند»، چون «می‌ گویم»! 🔹 «إِنَّ اللَّهَ (سُبْحَانَهُ وَ تَعَالی) حَصَّنَ عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ أو خَصَّ أو حَضَّ»، فرمود دو قلعه و دژ است، هر دو هم دژبان دارند، دو طرف «حصن» است، بسته است، کجا می ‌خواهی بروی؟! می‌ خواهی تصدیق کنی، چیزی را بگویی «آری»، باید برهان دستت باشد، ﴿عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق﴾،[6] بخواهی تکذیب کنی و چیزی را نفی کنی، باید برهان دستت باشد، چون ذات أقدس الهی فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِه﴾،[7] این اوصاف کفار است، کافر نه برهان دستش است که با این وضع سر پایین می ‌آورد و می ‌گوید «آری»، نه برهان دستش است که سر بالا می‌ آورد و می ‌گوید «نه». مؤمن دو طرفش بسته است، بخواهد تصدیق کند، یک حصنی، یک قلعه‌ای است، یک دژبانی دارد و آن دژبان این آیه است، ﴿إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ﴾،[8] این ﴿مَسْؤُلا﴾، همین است، این ﴿عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق﴾، همین است. بخواهی تکذیب کنی و بگویی نه! باید برهان دستت باشد، وگرنه مشمول آن كریمه هستی، ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَم﴾ هر دو در وصف کفار است: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِه﴾. 🔹 این عصر، عصر جاهلیت است که فرهنگ، فرهنگ تقلید است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده‌ ای بود، مادرمان این است. ما فخر می ‌کنیم که چنین مادری داریم! [1]. سوره زخرف، آیه22. [2]. سوره مؤمنون، آیه24. [3]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج2، ص186. [4]. صافی در شرح کافی(مولی خلیل قزوینی)، ج1، ص340. [5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص43. [6]. سوره نساء، آیه171. [7]. سوره یونس، آیه39. [8]. سوره اسراء، آیه36. 🎙آیت لله جوادی آملی @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🥀سلام بر تو ای مادر مؤمنان، سلام بر تو ای همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو ای مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو ای نخست بانوی مؤمن ☑️ وفات حضرت خدیجه الکبری (س) تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸 خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت 🔸 ومقرر کن در آن از کامروایان و رستگاران حضرتت 🔸 ومقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت آرزومندان. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از 📎 🔴 جزء دهم قران کریم از ایه ۴۰ تا انتهای سوره انفال و ایات ۹۲-۱ سوره توبه را شامل میشود. ادامه ایات سوره انفال شامل برخی احکام جهاد، خمس، جنگ و صلح ، و نکوهش مرددان و منافقان و نیز تشویق مسلمانان هجرت نکرده به هجرت است. ✅ سنت الهی در نعمت به -خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى‏ دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خود دارند تغيير دهند و خدا شنواى داناست ۵۳ "نعمتى كه خداوند آن را بر قومى ارزانى داشته وقتى به آن قوم افاضه مى شود كه در نفوسشان استعداد آن را پيدا كنند و وقتى از ايشان سلب گشته و مبدل به نقمت و عقاب مى شود كه استعداد درونيشان را از دست داده و نفوسشان مستعد عقاب شده باشد و اين خود يك قاعده كليى است در تبديل نعمت به نقمت و عقاب." تفسیر المیزان ✅ هم در برابر مجهز شوید و هم اگر پیشنهاد دادند، بپذیرید. -و در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائي داريد از نيرو آماده سازيد (و همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و (همچنين) گروه ديگري غير از اينها را كه شما نمي‏شناسيد و خدا مي‏شناسد. و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده میشود . 60 و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست.۶۱ و اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، اوست که به نصرت خود و یاری مؤمنان تو را مؤیّد و منصور گردانید.۶۲ ❇💢باندازه توانتان تلاش و کنید از تمسخر و نهراسید. 💠🔆 الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ 79/توبه 🌱 کساني که به مؤمنان صدقه دهنده با ميل و رغبت [در مخارج جهادي] و نيز به کساني که چيزي جز تلاش خود [=مايه گذاشتن از توان و جان خويش] ندارند، طعنه مي‌زنند، خدا تمسخرشان [را تلافي] مي‌کند و عذابي دردناک [در انتظار] دارند. ❄🌸"«مُطَّوِّعِينَ»، مؤمنان مشتاقي بودند که با ميل و رغبت و به اميد رضايت ربّ براي تدارک مالي جهاد انفاق مي‌کردند، گروه ديگر مستمندان فقيري بودند که حداقلي را که داشتند مي‌دادند و با جِدّ و جهد در اين امر مشارکت مي‌کردند، اما منافقين با خرده‌گيري، داوطلبان را به رياکاري و مستمندان را به تنگدستي و بيچارگي طعنه مي‌زدند. مسئوليّت هركس به اندازه‌ى توان اوست. «لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ»" https://b2n.ir/n04695 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از 📎 سوره : از اخرین سوره های نازل شده بر پیامبر است که ایات نخست ان ناظر بر فسخ پیمان با مشرکان پیمان شکن مکه و شدت برخورد با انان است.لذا تنها سوره ایست که در ابتدای خود، بسم الله الرحمن الرحیم ندارد. در ادامه سوره هم تمرکز بر منافقان و دورویان و صدور شدیدترین ایات در مواجهه با منافقان است. ✅ اگر دشمن به خود پای بند است،شما هم پای بند باشید. اگر نقض کرد شما هم نقض کنید..اگر جنگیدند،بجنگید. (درس هايي از آيات اعلام برائت از مشركين) (اعلام عدم تعهد به همه مشرکان کنید) مگر آن مشركانى كه با آنان پيمان بسته ‏ايد و چيزى از [تعهدات خود نسبت به] شما فروگذار نكرده و كسى را بر ضد شما پشتيبانى ننموده‏اند پس پيمان اينان را تا [پايان] مدتشان تمام كنيد چرا كه خدا پرهيزگاران را دوست دارد {4} پس اگر توبه کنند و نماز را بر پا دارند و زکات بپردازند، برادران دینی شمایند؛ و ما آیات خود را برای گروهی که [واقعیات را] می دانند، به صورت های گوناگون بیان می کنیم.۱۱ و اگر پیمان هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویی گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [نسبت به پیمان هایشان] هیچ تعهدی نیست، باشد که [از طعنه زدن و پیمان شکنی] بازایستند.۱۲ همگى با مشركان بجنگيد چنانكه آنان همگى با شما مى ‏جنگند و بدانيد كه خدا با پرهيزگاران است36 ✅ شاخصی در روابط و تصمیمات اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد هر گاه پدران و برادران شما كفر را بر ايمان ترجيح دهند آنها را ولي (و يار و ياور و تكيه گاه) خود قرار ندهيد و كساني كه آنها را ولي خود قرار دهند ستمگرند.۲۳ بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالي كه به دست آورده‏ ايد و تجارتي كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نا فرمانبردار را هدايت نمي‏كند. ۲۴ ✅ و ، هديه الهي به مومنان 🔶ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ عَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ذلِكَ جَزاءُ الْكافِرِينَ «26»توبه 🔹سپس خداوند، آرامش خود را بر پيامبرش وبر مؤمنان فرو فرستاد و سپاهيانى فرستاد كه شما آنان را نديديد و كافران را عذاب كرد، و اين كيفر كافران است. 🌸باور به حضور فرشتگان وماموران الهی در جنگ برای امداد مومنان یک عقیده ی قرآنی است.«أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها» 🌸 داشتن روحيّه‌ى خوب و اطمينانِ برخاسته از ايمان، از عوامل اصلى پيروزى در نبرد است. «سَكِينَتَهُ» 🍃 آرامش و اطمينان، هم براى رهبر لازم است، هم پيروان او. https://b2n.ir/n04695 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از 📎 ✅ سرزنش مجدد دین یهود و نصارا (آنها) دانشمندان و راهبان (تاركان دنيا) را معبودهائي در برابر خدا قرار دادند و (همچنين) مسيح فرزند مريم را، در حالي كه جز به عبادت معبود واحدي كه هيچ معبودي جز او نيست دستور نداشتند، پاك و منزه است از آنچه شريك وي قرار مي‏دهند.۳۱ ای اهل ایمان! یقیناً بسیاری از عالمان یهود و راهبان، اموال مردم را به باطل [و به صورتی نامشروع] می خورند و همواره [مردم را] از راه خدا بازمی دارند؛ و کسانی را که طلا و نقره می اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمی کنند، به عذاب دردناکی مژده ده.۳۴ ✅ نشانه های افراد واقعی و به ایمان ( و منافق) مردان و زنان منافق همه از يك گروهند، آنها امر به منكر، و نهي از معروف، ميكنند، و دستهايشان را (از انفاق و بخشش) ميبندند، خدا را فراموش كردند و خدا آنها را فراموش كرده (رحمتش را از آنها قطع کرده) منافقان قطعا فاسقند.۶۷ و جز با [حال] كسالت نماز به جا نمى‏آورند و جز با كراهت انفاق نمى‏كنند {54} براى شما به خدا سوگند ياد مى‏كنند تا شما را خشنود گردانند در صورتى كه اگر مؤمن باشند [بدانند] سزاوارتر است كه خدا و رسولش را خشنود سازند {62} و از آنان كسانى‏اند كه با خدا عهد كرده‏اند كه اگر از كرم خويش به ما عطا كند قطعا صدقه خواهيم داد و از شايستگان خواهيم شد {75} پس چون از فضل خويش به آنان بخشيد بدان بخل ورزيدند و به حال اعراض روى برتافتند {76} در نتيجه به سزاى آنكه با خدا خلف وعده كردند و دروغ مى‏گفتند در دلهايشان تا روزى كه او را ديدار مى‏كنند پيامدهاى نفاق را باقى گذارد {77} آيا ندانسته‏ اند كه خدا راز آنان و نجواى ايشان را مى‏داند و خدا داناى رازهاى نهانى است {78} اما واقعی و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‏دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند و نماز را بر پا مى‏كنند و زكات مى‏دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‏برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است {71} ✅ به نعمت‌هایی که به شما می‌رسد، راضی باشید واینگونه بگویید وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیؤْتِینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّا إِلَی اللَّهِ رَاغِبُونَ (59) و اگر آنان بدان چه خدا و پیامبرش به ایشان داده‌اند خشنود می‌گشتند و می‌گفتند خدا ما را بس است به‌زودی خدا و پیامبرش از کرم خود به ما می‌دهند و ما به خدا مشتاقیم [قطعاً برای آنان بهتر بود] (توبه/59) برای مطالعه سایر نکات جزء دهم به لینک زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/n04695 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
. . 💬. 💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب @taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء دهم، سه فراز از سوره های انفال و توبه: نگاه قرآن به و ، 🎙سیدکاظم فرهنگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء دهم  لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ{توبه/۴۰} «اندوه مدار كه خدا با ماست.» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 مردم به چه تعریفی از رای دادند؟ 📌بخشهایی از مصاحبه شهید قبل از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در تاریخ 10 فروردین 1358 در صدا و سیما: 🇮🇷" «جمهوری اسلامی‌» از دو کلمه مرکب شده: کلمه «جمهوری» و کلمه «اسلامی‌». کلمه جمهوری شکل حکومت پیشنهاد شده را مشخص می‌‏کند. یکی از آنها هم حکومت عامه مردم است، یعنی حکومتی که حق انتخاب حاکم با همه مردم است قطع نظر از این که مرد هستند یا زن، سفید هستند یا سیاه و دارای هر فکر و هر عقیده‌ا‌ی هستند، فقط شرط بلوغ سنی و رشد عقلی در آن معتبر است و نه چیز دیگر، و بعلاوه این حکومت حکومت است یعنی هر چند سال یک بار باید تجدید شود یعنی 👈مردم دارند که بخواهند آن را برای بار دوم و احیانا برای بار سوم یا چهارم (اگر قانون اساسی شان اجازه بدهد) انتخاب کنند یا شخص دیگری را که از او بهتر می‌‏دانند. 👈و اما کلمه «اسلامی‌» محتوای این حکومت را بیان می‌‏کند، یعنی پیشنهاد می‌‏شود که این حکومت با اصول و مقررات اسلامی‌ اداره شود و در مدار اصول اسلامی‌ حرکت کند، بنابراین «جمهوری اسلامی‌» یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب حاکم است از طرف عامه مردم برای و نه شکل ، و محتوای آن اسلامی‌ است یعنی بر اساس معیارها و موازین اسلامی‌ است. مسئله «جمهوری» مربوط به شکل حکومت است که البته مستلزم نوعی دموکراسی است یعنی مردم حق حاکمیت دارند. به معنی این است که مردم حق دارند که سرنوشت خودشان را خودشان در دست بگیرند ♦️توهمی‌ که از جمهوری اسلامی‌ در ذهن بسیاری پیش آمده درست همین است که جمهوری اسلامی‌ به معنی است. اگر چنین اشتباهی هم پیش آمده باید این اشتباه رفع شود. حکومت اسلامی‌ و جنبه اسلامی‌ بودن حکومت به حاکمیت عملی یک طبقه ارتباط ندارد، 🔷 مسئله این نیست که فقیه خودش در رأس دولت قرار می‌‏گیرد، خودش می‌‏خواهد عملا حکومت کند و مجری باشد. نقش فقیه در یک کشور اسلامی‌ که ملتزم و متعهد به اسلام است و اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی پذیرفته است نقش یک ایدئولوگ‏ است نه نقش یک حاکم" 👈من اعلام می‌کنم که در رژیم جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی برای افکار وجود ندارد و از باصطلاح کانالیزه کردن اندیشه‌ها خبر و اثر نخواهد بود. همه باید آزاد باشند که حاصل و اصیلشان را عرضه کنند 🔖پیرامون انقلاب اسلامی، ص ۱۱‌ 🔸بشر اگر بخواهد رشد پیدا کند باید در کار خودش آزاد باشد، در خودش آزاد باشد. اگر به بهانه این که ملت رشد ندارد باید به او کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‌ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه بکند باز باید آزاد باشد. اگر به مردم در مسائلی که باید در آنها فکر کنند از ترس این که مبادا اشتباه بکنند، به هر طریقی ندهیم یا روحشان را بترسانیم که در فلان موضوع دینی و مذهبی مبادا فکر کنی که اگر فکر بکنی و یک وسوسه کوچک به ذهن تو بیایید، به سر در آتش جهنم فرو می‌روی، این مردم هرگز فکرشان در مسائل دینی رشد نمی‌کند و پیش نمی‌رود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق می‌خواهد و (تحقیق هم یعنی بدست آوردن مطلب از راه تفکر و تعقل) خواه ناخواه برای مردم قائل است.» 🔖 (پیرامون جمهوری اسلامی، ص ۱۲۳) @quranpuyan