💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_غافر آیات 26 تا 33
📄#صفحه_470
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_470
❇️#تقيه يك وسيله مؤثر مبارزه
💠وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُمْ وَ إِنْ يَكُ كاذِباً فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ وَ إِنْ يَكُ صادِقاً يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ (۲۸/غافر)
🌱و مردی با ايمان از آل فرعون كه ايمان خود را پنهان میداشت گفت: «آيا میخواهيد مردی را كه میگويد: پروردگار من خداوند است بكشيد؟! در حالی كه او از طرف پروردگارتان با دلايل روشن نزد شما آمده است، اگر او دروغگو باشد دروغش به زيان خود اوست ولی اگر راستگو باشد، بعضی از آنچه را به شما وعده میدهد به شما خواهد رسيد، همانا خداوند كسی را كه اسرافكار (و) بسيار دروغگو است هدايت نمیكند.
🔹" تقيه" يا" كتمان عقيده باطنی" بر خلاف آنچه بعضی میپندارند به معنی ضعف و ترس و محافظه كاری نيست، بلكه غالبا به عنوان يك وسيله مؤثر برای مبارزه با زورمندان و جباران و ظالمان مورد استفاده قرار میگيرد، كشف اسرار دشمن جز از طريق افرادی كه از روش تقيه استفاده میكنند ممكن نيست.
🔹ضربات غافلگيرانه بر پيكره دشمن جز از طريق تقيه و كتمان نقشهها و طرحهای مبارزه صورت نمیگيرد.
و مؤمن آل فرعون نيز تقيهاش برای خدمت به آئين موسی ع و دفاع از حيات او در لحظات سخت و بحرانی بود، چه چيز از اين بهتر كه انسان فرد مؤمنی در دستگاه دشمن داشته باشد كه تا اعماق تشكيلات او نفوذ كند، و از همه چيز با خبر گردد و به موقع دوستان را در جريان بگذارد، و حتی در موقع لزوم در فكر جباران نفوذ كند و نقشههای آنها را دگرگون سازد؟! آيا اگر مؤمن آل فرعون از روش تقيه استفاده نمیكرد هرگز توانايی انجام اين خدمات را داشت؟
🔹در زمانی كه جمعيت مؤمنان در منطقهای در اقليت باشند و در چنگال اكثريتی بیمنطق و بيرحم گرفتار شوند هيچ عقلی اجازه نمیدهد كه با اظهار ايمان جز در مورد ضرورت نيروهای فعال خود را به هدر دهند، بلكه بايد در اين مقطع خاص با كتمان عقيده نيروها را متشكل و متمركز و برای قيام نهايی آماده سازند.
🔹آنچه بعضی از جاهلان و ناآگاهان پنداشتهاند كه تقيه مخصوص مذهب شيعه است، يا تقيه نشانه ضعف و زبونی است، كاملا بیاساس و دور از منطق است، تقيه در تمام مكتبها بدون استثنا وجود دارد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_470
❇️#پناهبردن به خدا از شر هر #متکبری
💠وَ قالَ مُوسی إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسابِ (۲۷/غافر)
🌱و موسی گفت: «من به پروردگار خود و پروردگار شما از (شرّ) هر متكبّری كه به روز حساب ايمان ندارد پناه میبرم».
👌ضربالمثل «هر كجا نمك خوردی نمكدان نشكن» همه جا درست نيست، زيرا موسی سالها سرسفرهی فرعون بود ولی چون فرعون حقّ را نپذيرفت، عاقبت به قهر الهی گرفتارش كرد.
🔹در برابر تهديدهای دشمن به خدا پناه ببريم. «إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي»
🔹به كسی پناه ببريم كه امور همهی ما به دست اوست و همه تحت ربوبيّت او هستيم. «بِرَبِّي»
🔹شخص فرعون مهم نيست، خصلت فرعونی مهم است كه تكبّر باشد و بايد از آن به خدا پناه برد. «كُلِّ مُتَكَبِّرٍ»
🔹انبيا شجاع بودند. موسی در برابر تهديد قتل به فرعون گفت: تو متكبّر هستی.«مُتَكَبِّرٍ»
🔹ايمان نداشتن به حساب و كتاب، انسان را متكبّر میكند. «مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣4⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹فراز آیات ۹۲-۵۸ سوره یوسف
بخش دوم
وَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَخَاهُ قَالَ إِنِّي أَنَاْ أَخُوكَ فَلاَ تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ {69}
و هنگامى كه بر يوسف وارد شدند برادرش [بنيامين] را نزد خود جاى داد [و] گفت من برادر تو هستم بنابراين از آنچه [برادران] مىكردند غمگين مباش {69}
فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ {70}
پس هنگامى كه آنان را به خوار و بارشان مجهز كرد آبخورى را در بار برادرش نهاد سپس [به دستور او] نداكننده اى بانگ درداد اى كاروانيان قطعا شما دزد هستيد {70}
قَالُواْ وَأَقْبَلُواْ عَلَيْهِم مَّاذَا تَفْقِدُونَ {71}
[برادران] در حالى كه به آنان روى كردند گفتند چه گم كردهايد {71}
قَالُواْ نَفْقِدُ صُوَاعَ الْمَلِكِ وَلِمَن جَاء بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَأَنَاْ بِهِ زَعِيمٌ {72}
گفتند جام شاه را گم كردهايم و براى هر كس كه آن را بياورد يك بار شتر خواهد بود و [متصدى گفت] من ضامن آنم {72}
قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ عَلِمْتُم مَّا جِئْنَا لِنُفْسِدَ فِي الأَرْضِ وَمَا كُنَّا سَارِقِينَ {73}
گفتند به خدا سوگند شما خوب مىدانيد كه ما نيامدهايم در اين سرزمين فساد كنيم و ما دزد نبودهايم {73}
قَالُواْ فَمَا جَزَآؤُهُ إِن كُنتُمْ كَاذِبِينَ {74}
گفتند پس اگر دروغ بگوييد كيفرش چيست {74}
قَالُواْ جَزَآؤُهُ مَن وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزَاؤُهُ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ {75}
گفتندكيفرش [همان] كسى است كه [جام] در بار او پيدا شود پس كيفرش خود اوست ما ستمكاران را اين گونه كيفر مىدهيم {75}
فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعَاء أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِن وِعَاء أَخِيهِ كَذَلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَن يَشَاء اللّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مِّن نَّشَاء وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ {76}
پس [يوسف] به [بازرسى] بارهاى آنان پيش از بار برادرش پرداخت آنگاه آن را از بار برادرش [بنيامين] در آورد اين گونه به يوسف شيوه آموختيم [چرا كه] او در آيين پادشاه نمىتوانست برادرش را بازداشت كند مگر اينكه خدا بخواهد [و چنين راهى بدو بنمايد] درجات كسانى را كه بخواهيم بالا مىبريم و فوق هر صاحب دانشى دانشورى است {76}
قَالُواْ إِن يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَّهُ مِن قَبْلُ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنتُمْ شَرٌّ مَّكَانًا وَاللّهُ أَعْلَمْ بِمَا تَصِفُونَ {77}
گفتند اگر او دزدى كرده پيش از اين [نيز] برادرش دزدى كرده استيوسف اين [سخن] را در دل خود پنهان داشت و آن را برايشان آشكار نكرد [ولى] گفت موقعيتشما بدتر [از او]ست و خدا به آنچه وصف مىكنيد داناتر است {77}
قَالُواْ يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ إِنَّ لَهُ أَبًا شَيْخًا كَبِيرًا فَخُذْ أَحَدَنَا مَكَانَهُ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ {78}
گفتند اى عزيز او پدرى پير سالخورده دارد بنابراين يكى از ما را به جاى او بگير كه ما تو را از نيكوكاران مىبينيم {78}
قَالَ مَعَاذَ اللّهِ أَن نَّأْخُذَ إِلاَّ مَن وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِندَهُ إِنَّـآ إِذًا لَّظَالِمُونَ {79}
گفت پناه به خدا كه جز آن كس را كه كالاى خود را نزد وى يافتهايم بازداشت كنيم زيرا در آن صورت قطعا ستمكار خواهيم بود {79}
فَلَمَّا اسْتَيْأَسُواْ مِنْهُ خَلَصُواْ نَجِيًّا قَالَ كَبِيرُهُمْ أَلَمْ تَعْلَمُواْ أَنَّ أَبَاكُمْ قَدْ أَخَذَ عَلَيْكُم مَّوْثِقًا مِّنَ اللّهِ وَمِن قَبْلُ مَا فَرَّطتُمْ فِي يُوسُفَ فَلَنْ أَبْرَحَ الأَرْضَ حَتَّىَ يَأْذَنَ لِي أَبِي أَوْ يَحْكُمَ اللّهُ لِي وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ {80}
پس چون از او نوميد شدند رازگويان كنار كشيدند بزرگشان گفت مگر نمىدانيد كه پدرتان با نام خدا پيمانى استوار از شما گرفته است و قبلا [هم] در باره يوسف تقصير كرديد هرگز از اين سرزمين نمىروم تا پدرم به من اجازه دهد يا خدا در حق من داورى كند و او بهترين داوران است {80}
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قرآن #به_ترتيب_نزول را تجربه كنيد
🛑نظرات قران پژوهان و مفسران پیرامون مزاياي #تفسیر_تنزيلي
قسمت دوم:
محمد عزه دَرْوزَه (۱۹۸۴-۱۸۸۷م)نگارنده التفسير الحديث، دو نوع ترتیب را برای قرآن ضروری میداند؛ چینش نخست به صورت قرآن موجود در زمان پیامبر به قصد تأمین مصونیت و برای تلاوت انجام پذیرفته است. در کنار تنظیم موجود، در مقام تفسیر باید سورههای قرآن بر اساس ترتیب نزول ساماندهی شود تا بدین وسیله زمینه ورود مفسر در فضای سیره دعوتی و محیط زندگی پیامبر فراهم گردد.
مطالعه قرآن در چنین فضایی به یقین فهم بهتر و دقیقترآیات را در پی دارد. وی در این رابطه میگوید:
«زیرا با چنین ساماندهی، پیگیری سیره پیامبر در مقاطع مختلف و پشتسر هم امکانپذیر میگردد، همان گونه که پیگیری و مطالعه شکلها و مراحل تنزیل [آیات] به صورت واضحتر و دقیقتر، زمینه تحققش فراهم میگردد. به وسیله این دو نوع پیگیری، مطالعهکننده خود را در فضا، شرایط زمانی و مکانی و جریان مناسبتهای نزول قرآن و غایت و مفاهیم آن احساس میکند و حکمت تنزیل برایش آشکار میشود.»
🟠🟠 بامید خدا از روز شنبه 9 اردیبهشت مطالعه قران در گروه تقرب #ايتا را
💢💢 #به_ترتیب_نزول_سورهها
آغاز می کنیم.
🌸🌸🌸حضور همه علاقمندان به مطالعه يك صفحه از قران در روز با ترجمه و نكات تفسيري مايه خوشحالي است.
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
#پرسش_و_پاسخ_ديني:
❓سئوال: آيا در اثبات اول ماه قمري، #اتحاد_افق شرط است يا خير؟ مهم ترين دلايل موافقان و مخالفان چيست؟
🛑قسمت هفتم:
مبنای #اشتراک_افق در اثبات آغاز ماه قمری، مبنای مشهور فقهاست. طبق این مبنا، اگر هلال در شهری رؤیت شد، فقط برای شهرهایی که با محلّ رؤیت، اشتراک یا تقارب افق دارند کفایت می کند، ولی برای شهرهای متباعد و مختلف الأفق با منطقه رؤیت کافی نیست.
🔸مهم ترین دلیلی که برای اثبات این مدّعا آورده شده، دلیل انصراف است. مدافعان نظریه اشتراک افق معتقدند اخبار وارده در باب شهادت بیّنه، به #بلاد_قریبه انصراف دارد که رفت و آمد و سفر بین آن ها در آن روزگار، معمول و متداول بوده است.
اما حق، این است که چنین انصرا فی ثابت نیست. اگر هم باشد، از نوع انصراف بدوی است که با اندک تأملی زایل می گردد.
به جز دلیل انصراف، دلایل دیگری هم برای این نظریه ذکر شده که بازگشت همه آن ها به همین دلیل انصراف است و هیچ یک، مورد قبول نبوده و مدّعای مذکور را ثابت نمی کند.
از این ها گذشته، این نظریه با مشکلات عدیده ای روبه رو است که مهم ترین آن ها، 👈عدم داشتن پشتوانه روایی (هرچند در روایتی ضعیف) و عدم دقت و ضابطه مندی تعریف قرب و بُعد می باشد.
🔻🔻بر این اساس، مبنای اعتبار اشتراک افق در حجّیت بیّنه بر رؤیت هلال و اثبات آغاز ماه، قابل تمسّک نمی باشد.
گفتنی است که به جز مبنای اشتراک افق، دو مبنای دیگر نیز در این زمینه میان فقها مطرح است که عبارت اند از: «اشتراک شب» و «اشتراک زمین».
مبنای #اشتراک_شب با نصّ روایات، چندان سازگار نیست و اشکالاتی بر آن وارد است.
اما مبنای سومی نیز وجود دارد تحت عنوان «اشتراک زمین» یا « #وحدت_ارضی» که هم با روایات سازگاری دارد و هم با قوانین فیزیکی جهان. طبق این مبنا، رؤیت هلال در یک نقطه از قاره های آسیا، اروپا و آفریقا، فقط برای کلّ مناطق این سه قاره کفایت می کند و نه بیشتر. هم چنین رؤیت در یک نقطه از قاره های آمریکای شمالی و جنوبی هم فقط برای کل آن دو قاره معتبر است و نه بیشتر.
این مبنا نسبت به دو مبنای دیگر، از اتقان و مقبولیت علمی بیشتری برخوردار است؛ از این رو ما آن را به عنوان ضابطه تقسیم آفاق در اثبات آغاز ماه قمری برگزیدیم. لکن اثبات صحّت این مبنا، خود بحثی مفصّل و مقاله ای مجزا می طلبد که نگارنده در جای دیگر به آن پرداخته است.
از مقاله نقد مبنای اعتبار اشتراک افق در اثبات آغاز ماه قمری،
فصلنامه علمی تخصصی محفل -معاونت پژوهشي مديريت حوزه علميه استان تهران- شماره دوازدهم /سیده مهدیه فیض اصفهانی
💫جهت مطالعه مشروح مباحث اثبات حلول ماه قمری و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst2661_nZr-qrn-rj-bh-thbt-Hlwl-mh-qmry-chyst-y-byd-hll-mh-b-chshm-dydh-shwd.aspx?=
@quranpuyan
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلِله الْاَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا
و نیکوترین نام ها ویژه خداست
پس او را با آن نام ها بخوانید
🌸 سوره اعراف ، آیه ۱۸۰
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_غافر آیات 34 تا 40
📄#صفحه_471
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_471
❇️#تكبّر نابجا انسان را از دريافت الطاف الهی محروم میكند
💠الَّذِينَ يُجادِلُونَ فِي آياتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ (۳۵/غافر)
🌱كسانی كه دربارهی آيات خداوند به ستيز و مجادله میپردازند، بدون آن كه هيچ دليلی برايشان آمده باشد، (اين كار) نزد خداوند و نزد كسانی كه ايمان آوردهاند خشم بزرگی را به دنبال دارد. اين گونه، خدا بر دل هر متكبّر جبّاری مُهر مینهد.
🔹جدال از سر جهل و بیفكری و بیدليلی، سبب ترديد و تشكيك و محروم شدن از هدايت الهی میگردد. «يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ الَّذِينَ يُجادِلُونَ»
🔹جدال نيز شيوه و اخلاق مخصوص به خود دارد و جدال بی دليل مردود است. يُجادِلُونَ فِي آياتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطانٍ ...
🔹انبيا دلايل روشن دارند، «جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ» ولی مخالفان دليل ندارند. «بِغَيْرِ سُلْطانٍ»
🔹دليل وبرهان موجب نوعی سلطه وحكومت بر ديگران میشود. «بِغَيْرِ سُلْطانٍ»
🔹ستيزه گران بی دليل، از محبوبيّت نزد خدا و مردم، محروم هستند. «مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا»
🔹قهر خداوند، قانونمند است. «كَذلِكَ»
🔹تكبّر نابجا انسان را از دريافت الطاف الهی محروم میكند. «يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ»
🔹در نظامی كه حاكمش فرعونِ متكبّر و جبّار است، در ارشاد مردم بايد كلماتی آورده شود كه آنان مصداقش را پيدا كنند. «يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ»
🔹دليل انكار رسالتِ حضرت موسی (كه در آيهی قبل آمده بود) به خاطر روحيهی تكبّر بود. «مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ»
🔹مؤمنان بايد در برابر ستيزه جويان و مجادله گران بی منطق موضعگيری كنند و از آنان برائت جويند و خشم خودشان را اعلام نمايند. يُجادِلُونَ ... بِغَيْرِ سُلْطانٍ أَتاهُمْ كَبُرَ مَقْتاً ... عِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_471
❇️چه معامله ای از این #پرسودتر !!
💠يا قَوْمِ إِنَّما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا مَتاعٌ وَ إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دارُ الْقَرارِ (۳۹) مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزى إِلاَّ مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ (۴۰)
🌱ای قوم من، این زندگی دنیا، فقط بهرهمندیِ (کوتاهی)ست (که بهسرعت پایان میپذیرد)، و آخرت است که سرایِ اقامتِ (جاودان) است؛ (۳۹) هر کس مرتکب کار بدی شود، فقط همانند آن کیفر میشود، و کسانی که کار شایستهای بکنند ـ چه مرد و چه زن ـ و این در حالی باشد که ایمان داشته باشند، ایناناند که داخل بهشت میشوند و در آنجا بیپایان روزی داده میشوند؛ (۴۰)
غافر [۳۹-۴۰]
🔷مساله تنها فانی بودن اين دنيا و باقی بودن سرای آخرت نيست، مساله مهم مساله حساب و جزاست:" هر كس عمل بدی انجام دهد فقط به اندازه آن به او كيفر داده میشود، اما كسی كه عمل صالحی انجام دهد خواه مرد باشد يا زن در حالی كه مؤمن باشد وارد بهشت میشود و روزی بيحسابی به او داده خواهد شد" (مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزی إِلَّا مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ).
🔷او در اين سخنان حساب شدهاش از يك سو اشاره به عدالت خداوند در مورد مجرمان میكند كه تنها به مقدار جرمشان جريمه میشوند.
و از سوی ديگر اشاره به فضل بیانتهای او كه در مقابل يك عمل صالح پاداش بيحساب به مؤمنان داده میشود و هيچگونه موازنهای در آن رعايت نخواهد شد، پاداشی كه هيچ چشمی نديده و هيچ گوشی نشنيده و حتی به فكر انسانی خطور نكرده است.
و از سوی سوم لزوم توام بودن ايمان و عمل صالح را ياد آور میشود.
و از سوی چهارم مساوات مرد و زن در پيشگاه خداوند و در ارزشهای انسانی.
👌به هر حال او با اين سخن كوتاه خود اين واقعيت را بيان میكند كه متاع اين جهان گرچه ناچيز است و ناپايدار، ولی میتواند وسيله رسيدن به پاداش بيحساب گردد، چه معاملهای از اين پرسودتر؟!
👈ضمنا تعبير به" مثلها" اشاره به اين است كه مجازاتهای عالم ديگر شبيه همان كاری است كه انسان در اين دنيا انجام داده است، شباهتی كامل و تمام عيار.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan