eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠‏وَ قَيَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ فَزَيَّنُوا لَهُمْ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ كانُوا خاسِرِينَ (۲۵/فصلت) 🌱‏و ما برای آنان همنشينانی گماشتيم، كه از پيش رو و پشت سرشان (كارهای خلافشان را) برايشان زيبا جلوه دادند و فرمان عذابی كه قبل از آنان گروه‌هايی از جن و انس را فراگرفته بود بر آنان نيز ثابت شد، همانا كه آنان زيانكارانند. ‏🔹 دوستان فاسد، فكر و شخصيّت انسان را می‌پوشانند. «قَيَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ» ‏🔹 دوست و همنشين بد، يكی از كيفرهای الهی است. «قَيَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ»» 🔹 دوست بد، همچون شيطان، زشتی‌های انسان را زيبا جلوه می‌دهد. «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ»۱*، «فَزَيَّنُوا لَهُمْ» ‏🔹 منحرفان از خواسته‌های طبيعی و غريزی انسان سوء استفاده می‌كنند. (انسان فطرتاً زيبايی و خوبی را دوست دارد، اغفالگران از اين امر سوء استفاده كرده و كارهای بد را زيبا و خوب جلوه می‌دهند تا انسان به راحتی آن را بپذيرد.) «فَزَيَّنُوا لَهُمْ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ» ‏🔹 نتيجه‌ی زيبا ديدن گناهان گذشته آن است كه انسان از گناهانش توبه نكند. ‏«ما خَلْفَهُمْ» و نتيجه‌ی خوب ديدن اعمال امروز اين است كه انسان به رفتار انحرافی خود دلگرم باشد. «فَزَيَّنُوا لَهُمْ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ» 🔹 انسان گام به گام سقوط می‌كند: ابتدا دوستان فاسد زشتی‌ها را برايش زيبا جلوه می‌دهند، سپس مستحقّ قهر الهی می‌شود. «حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ» ‏🔹 تهديد و تنبيه و كيفر، يك سنّت دائمی خداوند است. «حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ» ‏🔹 جن موجودی است مكلّف و انتخابگر كه همچون انسان گرفتار قهر الهی و مرگ و مير می‌شود. «خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ» 🔹 دوستِ بد، مايه‌ی زيان آدمی است. لَهُمْ قُرَناءَ ... إِنَّهُمْ كانُوا خاسِرِينَ‌ ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️درخشیدن و پربارتر شدن روز به روز در سراسر جهان 💠وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ 🌱کافران گفتند:«به این قرآن گوش نکنید و در(زمان تلاوت) آن، سخنان بیهوده بگویید تا پیروز شوید.» فصلت - ۲۶ 🔹در بعضی از روايات آمده است كه هر گاه پيامبر ص در مكه صدای خود را به تلاوت قرآن مجيد و كلمات شيرين و جذاب و پر محتوای خداوند بلند می‌كرد مشركان مردم را از او دور می‌كردند، و می‌گفتند: سوت و صفير بكشيد، و صدا را به شعر بلند كنيد تا سخنان او را نشنوند! 🔹اين يك روش قديمی برای مبارزه در برابر نفوذ حق است كه امروز نيز به صورت گسترده‌تر و خطرناكتری ادامه دارد كه برای منحرف ساختن افكار مردم‌ و خفه كردن صدای مناديان حق و عدالت، محيط را آن چنان پر از جنجال می‌كنند، كه هيچكس صدای آنها را نشنود، و با توجه به اينكه" و الغوا" از ماده" لغو" معنی گسترده‌ای دارد و هر گونه كلام بيهوده‌ای را شامل می‌شود، وسعت اين برنامه روشن خواهد شد. 🔹‏گاه با جار و جنجال و سوت و صفير. ‏گاه با داستانهای خرافی و دروغين. ‏گاه با افسانه‌های عشقی و هوس‌انگيز! گاه از مرحله سخن نيز فراتر رفته، مراكز سرگرمی و فساد، و انواع فيلمهای مبتذل، و مطبوعات بی‌محتوای سرگرم كننده، و بازيهای دروغين سياسی و هيجانهای كاذب، و خلاصه هر چيزی كه افكار مردم را از محور حق منحرف سازد به وجود می‌آورند. 🔹‏و از همه بدتر اينكه گاه بحثهای بيهوده‌ای در ميان دانشمندان يك قوم مطرح می‌كنند و چنان آنها را به قيل و قال در باره آن وا می‌دارند كه هر گونه مجال تفكر در مسائل بنيادی از آنها گرفته شود. ‏ولی آيا مشركان توانستند با اين اعمالشان بر قرآن غلبه كنند؟ نه! آنها و شيطنتهايشان بر باد رفت، و قرآن روز به روز گسترده‌تر و پربارتر شد و در سراسر جهان درخشيدن گرفت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۷-۷۵ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- در قانون استثنا و تبعیض وجود ندارد،هرکس سارق بود برده خواهد شد. «مَنْ وُجِدَ فِی رَحْلِهِ» ۲- با تفهیم جرم و بیان قانون و عقوبت آن،اعتراض متّهم را به حداقل کاهش دهید. جَزاؤُهُ مَنْ وُجِدَ ... ۳- دلایل باید به گونه ای باشد که متهم نیز خود به راحتی اتهام را بپذیرد. مَنْ وُجِدَ ... ۴- وجود یک خلافکار در جمعی،دلیل بر خلافکار بودن همه نیست. «مَنْ وُجِدَ فِی رَحْلِهِ» ۵- کیفر خلافکار در کشور بیگانه می تواند طبق قانون خود او باشد،نه کشور میزبان. «کَذلِکَ نَجْزِی الظّالِمِینَ» ۶- عملکرد کارکنان به عهده مسئولان گذاشته می شود. «فَبَدَأَ» (به حسب ظاهر یوسف شخصاً بازرسی نکرده،ولی قرآن می فرماید:او بازرسی را آغاز کرد.) ۷- فکر و ابتکار و چاره جویی،از امدادهای غیبی است. «کِدْنا» ۸- احترام ومراعات قوانین،حتّی در نظام های غیر الهی لازم است. «ما کانَ لِیَأْخُذَ أَخاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ» ۹- سردمداران نیز بایستی به قانون وفادار و از آن تخلّف نکنند.(یوسف به قانون مصر پایبند بود،لذا برادر را نگه داشت) «لِیَأْخُذَ أَخاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ» ۱۰- علم و آگاهی،مایه ی برتری است. نَرْفَعُ دَرَجاتٍ ... وَ فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ ۱۱- دانش بشری محدود است. «فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ» ۱۲- حسود،حتّی بعد از دهها سال ضربه می زند. «فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» ۱۳- آنجا که صفا نیست،اتّهام افراد زود پذیرفته می شود. إِنْ یَسْرِقْ فَقَدْ ...(بیرون آمدن پیمانه از بار او،دلیل بر سرقت نیست،ولی برادران چون علاقه ای به بنیامین نداشتند، کلمه سرقت را بکار گرفته و مسئله را مسلّم پنداشتند.) ۱۴- آنجا که صفا نیست،خلاف جزیی را کلی قلمداد می کنند.( «یَسْرِقْ» بجای «سرق»یعنی او همیشه این کاره بوده است.) ۱۵- برادران یوسف،بر فرضِ سرقت پیمانه از سوی بنیامین،از او بدتر بودند، چون آنان برادر خود را دزدیده بودند. «أَنْتُمْ شَرٌّ مَکاناً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت اول ✳نفى و اجبار در دين " در جمله : ((لا اكراه فى الدين ))، دين اجبارى نفى شده است ، چون دين عبارت است از يك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، يك كلمه است و آن عبارت است از ((اعتقادات ))، و اعتقاد و ايمان هم از امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد، چون كاربرد اكراه تنها در اعمال ظاهرى است ، كه عبارت است از حركاتى مادى و بدنى (مكانيكى )، و اما اعتقاد قلبى براى خود، علل و اسباب ديگرى از سنخ خود اعتقاد و ادراك دارد و محال است كه مثلا جهل ، علم را نتيجه دهد، و يا مقدمات غير علمى ، تصديقى علمى را بزايد. و در اينكه فرمود: ((لا اكراه فى الدين ))، دو احتمال هست ، يكى اينكه جمله خبرى باشد و بخواهد از حال تكوين خبر دهد، و بفرمايد خداوند در دين اكراه قرار نداده و نتيجه اش حكم شرعى مى شود كه : اكراه در دين نفى شده و👈 اكراه بر دين و اعتقاد جايز نيست و اگر جمله اى باشد انشائى و بخواهد بفرمايد كه 👈نبايد مردم را بر اعتقاد و ايمان مجبور كنيد، در اين صورت نيز نهى مذكور متكى بر يك حقيقت تكوينى است ، و آن حقيقت همان بود كه قبلا بيان كرديم ، و گفتيم اكراه تنها در مرحله افعال بدنى اثر دارد، نه اعتقادات قلبى . ⭕● علت اينكه در دين نيست خداى تعالى دنبال جمله ((لا اكراه فى الدين ))، جمله ((قد تبين الرشد من الغى ))، را آورده ، تا جمله اول را تعليل كند، و بفرمايد كه چرا در دين اكراه نيست ، و حاصل تعليل اين است كه اكراه و اجبار - كه معمولا از قوى نسبت به ضعيف سر مى زند - وقتى مورد حاجت قرار مى گيرد كه قوى و ما فوق (البته به شرط اينكه حكيم و عاقل باشد، و بخواهد ضعيف را تربيت كند) مقصد مهمى در نظر داشته باشد، كه نتواند فلسفه آن را به زير دست خود بفهماند، (حال يا فهم زير دست قاصر از درك آن است و يا اينكه علت ديگرى در كار است ) ناگزير متوسل به اكراه مى شود، و يا به زيردست دستور مى دهد كه كوركورانه از او تقليد كند و... 👈و اما امور مهمى كه خوبى و بدى و خير و شر آنها واضح است ، و حتى آثار سوء و آثار خيرى هم كه به دنبال دارند، معلوم است ، در چنين جائى نيازى به اكراه نخواهد بود، بلكه خود انسان يكى از دو طرف خير و شر را انتخاب كرده و عاقبت آن را هم (چه خوب و چه بد) مى پذيرد و دين از اين امور است ، چون حقايق آن روشن ، و راه آن با بيانات الهيه واضح است ، و سنت نبويه هم آن بيانات را روشن تر كرده پس معنى ((رشد)) و ((غى )) روشن شده ، و معلوم مى گردد كه در پيروى دين و در ترك دين و روگردانى از آن است ، بنابراين ديگر علت ندارد كه كسى را بر دين اكراه كنند. ♻● دلالت آيه شريفه بر اينكه اسلام دين و خون و اكراه و اجبار نيست و اين آيه شريفه يكى از آياتى است كه دلالت مى كند بر اينكه مبنا و اساس دين اسلام شمشير و خون نيست ، و اكراه و زور را تجويز نكرده ، پس سست بودن سخن عده اى از آنها كه خود را دانشمند دانسته ، يا متدين به اديان ديگر هستند، و يا به هيچ ديانتى متدين نيستند، و گفته اند كه : اسلام دين شمشير است ، و به مساله كه يكى از اركان اين دين است ،نموده اند، معلوم مى شود. 👈این ایه با ایات جهاد و قتال نیز نسخ نشده است. 📚ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 525 http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🤲 الْحَمْدُ لِلّٰهِ الْفاشِى فِى الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَحَمْدُهُ، الظَّاهِرِ بِالْكَرَمِ مَجْدُهُ، الْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ، الَّذِى لَاتَنْقُصُ خَزائِنُهُ، وَلَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ إِلّا جُوداً وَكَرَماً إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْوَهَّابُ 💞خدا را سپاس که فرمان و سپاسش در آفریدگان جاری است و شکوه‌مندی‌اش با کرمش آشکار است و دست لطفش به سخاوت گشوده، خدایی که گنجینه‌هایش کاستی نپذیرد و بخشش بسیارش جز جود و کرم بر او نیفزاید، همانا او توانمند و بسیار بخشنده است 💫فرازی از دعای افتتاح ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 همراهان عزیز توجه فرمایید صفحه امروز آیه آخر دارد🔺  💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 30 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نزول فرشتگان بر مؤمنان 💠إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (۳۰/فصلت) 🌱‏همانا كسانی كه گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر اين عقيده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند (و می‌گويند:) نترسيد و غمگين مباشيد و بشارت باد بر شما به بهشتی كه پی در پی وعده داده می‌شديد. 🔹‏می‌دانيم روش قرآن برای تبيين مطالب اين است كه امور متضاد را در برابر هم قرار می‌دهد تا با مقايسه با يكديگر وضع آنها به خوبی روشن گردد، و از آنجا كه در آيات گذشته سخن از منكران لجوجی در ميان بود كه بر كفر پافشاری داشتند، و خداوند آنها را به عذابها و كيفرهای مختلف تهديد می‌كند، در آيات مورد بحث سخن از مؤمنانی است كه در ايمانشان راسخ و پا بر جا هستند، و خداوند به هفت پاداش و موهبت كه برای آنها قرار داده اشاره می‌كند كه غالبا نقطه مقابل كيفرهای گذشته است. 🔹‏نخست می‌گويد:" كسانی كه می‌گويند پروردگار ما اللَّه است، سپس بر سر گفته خود می‌ايستند و كمترين انحرافی پيدا نمی‌كنند، و آنچه لازمه آن است در عمل و گفتار نشان می‌دهند فرشتگان الهی بر آنها نازل می‌شوند كه نترسيد و غمگين مباشيد" (إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا). 👈‏چه تعبير جامع و جالبی كه در حقيقت همه نيكی‌ها و صفات برجسته را در بر دارد، نخست دل به خدا بستن و ايمان محكم به او پيدا كردن، سپس تمام زندگی را به رنگ ايمان در آوردن و در محور آن قرار دادن‌. 🔹‏بسيارند كسانی كه دم از عشق اللَّه می‌زنند، ولی در عمل استقامت ندارند، افرادی سست و ناتوانند كه وقتی در برابر طوفان شهوات قرار می‌گيرند با ايمان وداع كرده، و در عمل مشرك می‌شوند، و هنگامی كه منافعشان به خطر می‌افتد همان ايمان ضعيف و مختصر را نيز از دست می‌دهند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را با دفع كن! 💠وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (۳۴/فصلت) 🌱‏و نيكی با بدی يكسان نيست؛ (بدی ديگران را) با شيوه‌ی بهتر (كه نيكی است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنی است همچون دوست گرم می‌شود (و عداوتش نسبت به تو تمام می‌شود). 🔹يكی از راههای دعوت الی اللّه آن است كه تنش زدايی نماييم و بدی ديگران را با نيكی دفع كنيم. وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّـهِ‌ ... ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ ‏🔹 فكر نكنيد مرور زمان مسايل را كهنه می‌كند و همه چيز فراموش می‌شود. ‏(برخوردهای مثبت و منفی هرگز يكسان نيست، و آثار آن در عمق روح افراد باقی می‌ماند. «لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ» ‏🔹 يك نمونه‌ی عملی دعوت به سوی خدا (كه در آيه‌ی قبل آمده بود) دفع بدی‌های مردم با برخوردهای خوب است. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» ‏🔹 در برخورد با مخالفان، اخلاق نيك كافی نيست، تهاجم اخلاقی لازم است‌ «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (دفع بدی‌های دشمن با روش نيكو كافی نيست، بلكه به نيكوترين روش‌ها و برترين رفتارهای اخلاقی نياز است). ‏از محبت خارها گل می‌شود ‌‏از محبت سركه‌ها مُل می‌شود ‏ ‏🔹 كيميای واقعی، آن نيست كه مس را طلا كند، بلكه برخوردی است كه دشمنی را به محّبت تبديل نمايد. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (روز فتح مكّه شعار بعضی از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولی پيامبر اكرم فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز رحمت و مرحمت است). ‏ 🔹 سعه‌ی صدر شرط توفيق در تبليغ است. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‌ ‏ 🔹 توجّه به نتيجه‌ی كار، انگيزه‌ی انسان را بالا می‌برد. (اگر بدانيم كه نتيجه‌ی برخورد خوب، تبديل دشمن به دوست است، انگيزه‌ی اين كار در ما زياد می‌شود. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‌ ‏ 🔹 در رفتارهای شايسته، اگر دشمن دوست نشود لااقل حيا و شرمندگی در او به وجود می‌آيد و او را به رفتار دوستانه وادار می‌كند. «كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ» ‏ 🔹 ارزش دوست به گرمی اوست. «وَلِيٌّ حَمِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۴-۷۸ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- فراز و نشیب و حالات مختلف روزگار،سختی و آسانی،ضعف و قدرت، تغییری در احوال محسنان ایجاد نمی کند.(یوسف در همه جا و همه ی شرایط،نیکوکار توصیف شد) «إِنّا نَراکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ» ۲- مراعات مقرّرات،بر هر کس لازم است و قانون شکنی حتّی برای عزیز مصر نیز ممنوع است. «مَعاذَ اللّهِ» ۳- یوسف علیه السلام در دو مکان به خدا پناه برد:یکی در خلوت زلیخا و یکی به هنگام قضاوت و حکم. «قالَ مَعاذَ اللّهِ» ۴- بی گناه نباید به جای گناهکار کیفر ببیند،هر چند خودش به اینکار رضایت داشته باشد. «مَعاذَ اللّهِ» ۵- التماس ها وخواهش ها،شما را از اجرای احکام الهی واعمال قاطعیّت باز ندارد. «فَلَمَّا اسْتَیْأَسُوا مِنْهُ» ۶- خیانت وجنایت تا آخر عمر وجدان های سالم را آزار می دهد. «وَ مِنْ قَبْلُ ما فَرَّطْتُمْ فِی یُوسُفَ» ۷- تحصّن،یکی از شیوه های قدیمی برای رسیدن به مقصود است. «فَلَنْ أَبْرَحَ الْأَرْضَ» ۸- انسان،خودخواه است.در آنجا که می خواستند به گندم بیشتر برسند،گفتند: «فَأَرْسِلْ مَعَنا أَخانا»برادر ما را با ما روانه کن،ولی امروز که تهمت در کار است،گفتند: «ابْنَکَ» پسر تو دزدی کرده و نگفتند:برادر ما. ۹- شهادت وگواهی،باید بر اساس علم باشد. «ما شَهِدْنا إِلاّ بِما عَلِمْنا» ۱۰- در پیمان ها و تعهدات،باید برای حوادث پیش بینی نشده تبصره ای باز کرد. وَ ما کُنّا لِلْغَیْبِ ... ۱۱- سابقه ی بد و دروغ،در پذیرش سخنان انسان در تمام عمر ایجاد تردید می کند. «وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ» ۱۲- گواهی شهود عینی،راهی معتبر برای اثبات مدّعا می باشد. وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ ... وَ الْعِیرَ ... ۱۳- امکان تبانی مجموعه ای بزرگ بر کذب،منتفی است. وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ ... إِنّا لَصادِقُونَ ۱۴- نفس برای توجیه گناه،کارهای زشت را در نظر انسان زیبا جلوه می دهد. «سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ» ۱۵- صبر،شیوه ی مردان خداست وصبر جمیل،صبری است که در آن سخنی بر خلاف تسلیم و رضای خداوند گفته نشود. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ» ۱۶- هرگز از قدرت خداوند مأیوس نشویم. «عَسَی اللّهُ أَنْ یَأْتِیَنِی بِهِمْ» ۱۷- برای قدرت الهی،حل مشکلات تازه و کهنه،یکسان است.خداوند می تواند یوسف دیروز و برادر امروز شما را یکجا دورهم گرد آورد. «جَمِیعاً» ۱۸- باور وتوجّه به عالمانه وحکیمانه بودن افعال الهی،آدمی را به صبر وشکیبایی در حوادث دشوار وادار می کند. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ، إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ» ۱۹- آنها می خواستند با حذف یوسف،خود محبوب پدر شوند؛ «یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ» ولی حسادت،قهر پدر را شامل حال آنها کرد. «تَوَلّی عَنْهُمْ» ۲۰- اهمیّت مصائب،بر محور شخصیّت افراد است.(ظلم به یوسف با ظلم به دیگران فرق دارد،نام یوسف برده می شود نه دو برادر دیگر.) ۲۱- فرو بردن خشم،از صفات مردان الهی و کاری شایسته است. «فَهُوَ کَظِیمٌ» ۲۲- گریه و غم،منافاتی با کظم غیظ و صبر ندارد. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ ،یا أَسَفی ،فَهُوَ کَظِیمٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت دوم: 🔹وَلَوْ شَاء رَبُّکَ لآمَنَ مَن فِی الاَْرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّی یَکُونُواْ مُوءْمِنِینَ صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و آله وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُوءْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّه ِ وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ* 📖سوره یونس آیه ۹۹ * و اگر پروردگار تو می‌خواست، تمام کسانی که روی زمین هستند، همگی (به اجبار) ایمان می‌آوردند، آیا تو می‌خواهی مردم را مجبور سازی که ایمان بیاورند؟ (ایمان اجباری چه سودی دارد؟ ) (اما) هیچ کس نمی تواند ایمان بیاورد، جز به فرمان خدا (و توفیق و یاری و هدایت او) و پلیدی (کفر و گناه) را بر کسانی قرار می‌دهد که نمی اندیشند. 🖌این بابویه در رابطه با آیه «ولو شاء ربک لامن فی الارض» از ابی صلت عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده گفت: ♻از جمله مسائلی که مأمون از حضرت رضا علیه السلام سؤال نمود این آیه بود. حضرت رضا علیه السلام فرمود: حدیث نمود پدرم از پدرش تا امیرالمؤمنین علیه السلام که جمعی از مسلمانان به حضور پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کردند: چرا به کسانیکه قدرت و توانایی دارید فشار نمی آورید تا قبول اسلام نموده و به عدد ما افزوده شود و قوت یافته و از دشمنان تفوق و برتری پیدا کنیم؟ ♻پيامبر فرمود: من طاقت آنرا ندارم پروردگار خود را ملاقات کنم در حالتی که بدعت نموده و به چیزی که مأمور نبوده‌ام مبادرت بورزم و نمی توانم اِعمال و قدرت کنم (یعنی اگر خدا می‌خواست آن‌ها را می‌کرد، من کاری که خدا نخواسته انجام نمی دهم) خداوند این آیه را نازل فرمود که اگر خدا می‌خواست تمام مردم را مجبور و ملزم به ایمان آوردن می‌فرمود چنانچه آن‌ها تماما در آخرت وقتیکه عذاب خدا را به چشم مشاهده کردند ایمان می‌آوردند 👈لکن اگر خدا این کار را می‌نمود دیگر مردم مستحق ثواب و مدح نبودند زیرا اعمالی که انجام می‌دادند از روی اضطرار و اجبار بوده و خداوند اراده فرموده بود که آن‌ها ایمان بیاورند و و اضطرار موجب نعمت جاوید بهشت نخواهد شد و احدی ایمان نمی آورد مگر با اذن خدا و اجازه پروردگار، امر و مشیت اوست بر ایمان و تکلیف جایز نیست مگر بر شخص آزاد و مختار. مأمون به حضرت گفت: رفع اشکال مرا نمودی خداوند به شما خیر و فرج مرحمت فرماید. 📕عیون اخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۱۲۳. http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم ‌ يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ اى انسان ، تو در راه پروردگارت تلاش می کنی و بالاخره او را دیدار خواهی کرد 🔸️ سوره انشقاق ، آیه ۶ کـانال قـرآن پویان   🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 39 تا 46 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا