4_5944966947983593167.mp3
17.82M
♦️موضوع :
مطهری ، اندیشه ای که حذف شد❗️
بخشی از نظرات شهید مطهری در جلسات شورای انقلاب از بهمن 57 تا فروردین 58:
💢 اگر یک فرد مجرم مجازات نشود، بهتر است که غیرمجرم مجازات شود. در مورد یازده نفر اخیر گفته میشود که بعضی مستحق #اعدام نبودند.
ادعاهای کلی #محاربه با خدا درست نیست.
بعضی افراد علیالظاهر به ناحق کشته شدهاند، بعضی به حق، ولی طرز ناحق کشته شدند.
اینها که] کارهایی که به اسم #کمیته میکنند، #مفسد فیالارض اینها هستند
با این طرز محاکمه، از #شمرها امام حسین درست کردهاند.
به جنتی (که دادستان بود) بگویید تحت فشار اسلحه انهایی که بالا هستند(نیروهای انقلابی و امنیتی) حکم صادر نکند
💢میگویند چون اقا تایید کرده، پس قانون اساسی، #رفراندوم نمی خواهد؟ میگویند چرا انتخابات مجلس خبرگان برای قانون اساسی برگزار کنیم، خودمان متخصصین مختلف را انتخاب می کنیم!!
نمیخواهند #مردم در جریان امور قرار بگیرند
💢صحبت امام راجع به #باححاب بودن کارمندان، یک ارشاد و توصیه دینی است نه یک الزام حکومتی.
#مطهری حذف شد و افرادی جایگزینش شدند که سنخیتی با اندیشه های او ندارند😞
استادسروش محلاتی
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🌟بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـ🌟
🌹سلام بر مخاطبان گرامی
و خیرمقدم به دوستانیکه جدیدا و یا در نمایشگاه
رسانه های دیجیتال به ما ملحق شدند
🔸🔸لیست گروهها و کانالهاے مرتبط با قرآن پویان
در پیام رسانها
♻ برنامه #کانال_قرآنپویان
1⃣ساعت5 صبح #دعاهای_روزانه/ پیام #صبحگاهی
2⃣ساعت6 : قرائت یک صفحه از قران کریم شامل
#تلاوت_ترتیل،ترجمه و توضيح ساده آیات بصورت صوتي
و نكاتی از تفسیر آیات همان صفحه
3⃣ ساعت 11: #قرآنفهمیبرایهمه
(#تدبر و پرسش و پاسخ در يك سوره از قران به #ترتيب_نزول)
4⃣ساعت 18: #زندگي_قرآني (گفتار بزرگان/ پرسش و پاسخ قراني،پستهای مناسبتی و ..)
✅شناسه #کانال_قرآنپویان در #تلگرام، #ایتا، #بله و گپ
@quranpuyan
✅لینک کانال قران پویان در پیام رسانهاے ایتا و بله
(تحت وب)
https://eitaa.com/quranpuyan
https://ble.ir/quranpuyan
♻ گروه #گفتگوی قرآن پويان در تلگرام
https://t.me/joinchat/PZJ_-Scb9euHUOWT
♻ گروههاے #تقرب :
مطالعه یک صفحه از قرآن باترجمه بطور روزانه همراه با
✅ #ترتيل، #ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ
✅ فایل صوتی #تفسیر آيات صفحه
✅ #گزیده_نکات_تفسیرے از مفسران مختلف
✴گروه تقرب در #تلگرام https://t.me/taqarrob99
✴گروه تقرب در #ايتا
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
✴گروههای تقرب در #واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
♻ کانال/گروه #زیست_قرآنے :
آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی
1- ساعت 5 صبح : #صبحگاه_معنوی
2-ساعت 9: ( روزهای زوج) #نكات_آموزنده_قرآنی
(روزهای فرد) #حکمتهای_نهج_البلاغه
3 -ساعت 19: #گفتارهاي_حكيمانه
💢گروه زيست در #ايتا
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
💢کانال زيست #تلگرام
https://t.me/zistequrani
💢گروه زیست در #واتساپ
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
✅ادرس تالار گفتگوهاي قرآن پويان
http://www.quranpuyan.com
✅ صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام
https://www.instagram.com/quranpuyan/
✅ مشاهده فیلم و ڪلیپ قرآنی در #آپارات
http://www.aparat.com/quranpuyan
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
#پرسش_و_پاسخ_ديني:
⭕❓آیا آیات قرآن بر لزوم #رؤیت_هلال دلالت دارد؟
قسمت شانزدهم ( اخرین قسمت)
"دليل عمده اختلاف فقها در موضوع اغاز ماه قمري و هلال، ان است كه از #قرآن كه منبع اصلي صدور احكام است، فاصله گرفتند و به #روايات اولويت دادند . در حاليكه روايات را بايد ذيل قران فهميد
قران ميفرمايد فمن شهد منكم الشهر فليصمه يعني هركس شهر رمضان را درك كرد و وارد ان شد بايد روزه بگيرد
موضوع، شهر است نه هلال. حلول و دخول شهر هم يك #موضوع عرفي و علمي است اگر علم ثابت كرد شهر رمضان محقق شده است، درست است و بايد روزه گرفت
اصلا فقها نبايد وارد #موضوع شوندبلكه استنباط #حكم وظيفه انهاست كه با حلول شهر رمضان، چه احكامي مترتب ميشود.
روايات هم كه فرموده اند صم للرويه و افطر للرويه براي اين بوده كه ان زمان ، طريق ديگري جز رويت براي اثبات ورود به شهر رمضان نبوده است.
"
ايت الله ايازي
💫براي مطالعه نظرات مختلف و مشروح پستهای قبلی به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/d32002
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ
خداوند میخواهد بار مشکلاتت را
سبک گرداند ( پس صبور باش )
🌿 سوره نساء ، آیه ۲۸
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فصلت آیات 21 تا 29
📄#صفحه_479
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_479
❇️#همنشینان_بد
💠وَ قَيَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ فَزَيَّنُوا لَهُمْ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ كانُوا خاسِرِينَ (۲۵/فصلت)
🌱و ما برای آنان همنشينانی گماشتيم، كه از پيش رو و پشت سرشان (كارهای خلافشان را) برايشان زيبا جلوه دادند و فرمان عذابی كه قبل از آنان گروههايی از جن و انس را فراگرفته بود بر آنان نيز ثابت شد، همانا كه آنان زيانكارانند.
🔹 دوستان فاسد، فكر و شخصيّت انسان را میپوشانند. «قَيَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ»
🔹 دوست و همنشين بد، يكی از كيفرهای الهی است. «قَيَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ»»
🔹 دوست بد، همچون شيطان، زشتیهای انسان را زيبا جلوه میدهد. «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ»۱*، «فَزَيَّنُوا لَهُمْ»
🔹 منحرفان از خواستههای طبيعی و غريزی انسان سوء استفاده میكنند. (انسان فطرتاً زيبايی و خوبی را دوست دارد، اغفالگران از اين امر سوء استفاده كرده و كارهای بد را زيبا و خوب جلوه میدهند تا انسان به راحتی آن را بپذيرد.) «فَزَيَّنُوا لَهُمْ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ»
🔹 نتيجهی زيبا ديدن گناهان گذشته آن است كه انسان از گناهانش توبه نكند.
«ما خَلْفَهُمْ» و نتيجهی خوب ديدن اعمال امروز اين است كه انسان به رفتار انحرافی خود دلگرم باشد. «فَزَيَّنُوا لَهُمْ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ»
🔹 انسان گام به گام سقوط میكند: ابتدا دوستان فاسد زشتیها را برايش زيبا جلوه میدهند، سپس مستحقّ قهر الهی میشود. «حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ»
🔹 تهديد و تنبيه و كيفر، يك سنّت دائمی خداوند است. «حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ»
🔹 جن موجودی است مكلّف و انتخابگر كه همچون انسان گرفتار قهر الهی و مرگ و مير میشود. «خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ»
🔹 دوستِ بد، مايهی زيان آدمی است. لَهُمْ قُرَناءَ ... إِنَّهُمْ كانُوا خاسِرِينَ
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_479
❇️درخشیدن و پربارتر شدن #قرآن روز به روز در سراسر جهان
💠وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ
🌱کافران گفتند:«به این قرآن گوش نکنید و در(زمان تلاوت) آن، سخنان بیهوده بگویید تا پیروز شوید.»
فصلت - ۲۶
🔹در بعضی از روايات آمده است كه هر گاه پيامبر ص در مكه صدای خود را به تلاوت قرآن مجيد و كلمات شيرين و جذاب و پر محتوای خداوند بلند میكرد مشركان مردم را از او دور میكردند، و میگفتند: سوت و صفير بكشيد، و صدا را به شعر بلند كنيد تا سخنان او را نشنوند!
🔹اين يك روش قديمی برای مبارزه در برابر نفوذ حق است كه امروز نيز به صورت گستردهتر و خطرناكتری ادامه دارد كه برای منحرف ساختن افكار مردم و خفه كردن صدای مناديان حق و عدالت، محيط را آن چنان پر از جنجال میكنند، كه هيچكس صدای آنها را نشنود، و با توجه به اينكه" و الغوا" از ماده" لغو" معنی گستردهای دارد و هر گونه كلام بيهودهای را شامل میشود، وسعت اين برنامه روشن خواهد شد.
🔹گاه با جار و جنجال و سوت و صفير.
گاه با داستانهای خرافی و دروغين.
گاه با افسانههای عشقی و هوسانگيز! گاه از مرحله سخن نيز فراتر رفته، مراكز سرگرمی و فساد، و انواع فيلمهای مبتذل، و مطبوعات بیمحتوای سرگرم كننده، و بازيهای دروغين سياسی و هيجانهای كاذب، و خلاصه هر چيزی كه افكار مردم را از محور حق منحرف سازد به وجود میآورند.
🔹و از همه بدتر اينكه گاه بحثهای بيهودهای در ميان دانشمندان يك قوم مطرح میكنند و چنان آنها را به قيل و قال در باره آن وا میدارند كه هر گونه مجال تفكر در مسائل بنيادی از آنها گرفته شود.
ولی آيا مشركان توانستند با اين اعمالشان بر قرآن غلبه كنند؟ نه! آنها و شيطنتهايشان بر باد رفت، و قرآن روز به روز گستردهتر و پربارتر شد و در سراسر جهان درخشيدن گرفت.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣5⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۷۷-۷۵ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- در قانون استثنا و تبعیض وجود ندارد،هرکس سارق بود برده خواهد شد.
«مَنْ وُجِدَ فِی رَحْلِهِ»
۲- با تفهیم جرم و بیان قانون و عقوبت آن،اعتراض متّهم را به حداقل کاهش دهید. جَزاؤُهُ مَنْ وُجِدَ ...
۳- دلایل باید به گونه ای باشد که متهم نیز خود به راحتی اتهام را بپذیرد. مَنْ وُجِدَ ...
۴- وجود یک خلافکار در جمعی،دلیل بر خلافکار بودن همه نیست. «مَنْ وُجِدَ فِی رَحْلِهِ»
۵- کیفر خلافکار در کشور بیگانه می تواند طبق قانون خود او باشد،نه کشور میزبان. «کَذلِکَ نَجْزِی الظّالِمِینَ»
۶- عملکرد کارکنان به عهده مسئولان گذاشته می شود. «فَبَدَأَ» (به حسب ظاهر یوسف شخصاً بازرسی نکرده،ولی قرآن می فرماید:او بازرسی را آغاز کرد.)
۷- فکر و ابتکار و چاره جویی،از امدادهای غیبی است. «کِدْنا»
۸- احترام ومراعات قوانین،حتّی در نظام های غیر الهی لازم است. «ما کانَ لِیَأْخُذَ أَخاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ»
۹- سردمداران نیز بایستی به قانون وفادار و از آن تخلّف نکنند.(یوسف به قانون مصر پایبند بود،لذا برادر را نگه داشت) «لِیَأْخُذَ أَخاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ»
۱۰- علم و آگاهی،مایه ی برتری است. نَرْفَعُ دَرَجاتٍ ... وَ فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ
۱۱- دانش بشری محدود است. «فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ»
۱۲- حسود،حتّی بعد از دهها سال ضربه می زند. «فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ»
۱۳- آنجا که صفا نیست،اتّهام افراد زود پذیرفته می شود. إِنْ یَسْرِقْ فَقَدْ ...(بیرون آمدن پیمانه از بار او،دلیل بر سرقت نیست،ولی برادران چون علاقه ای به بنیامین نداشتند، کلمه سرقت را بکار گرفته و مسئله را مسلّم پنداشتند.)
۱۴- آنجا که صفا نیست،خلاف جزیی را کلی قلمداد می کنند.( «یَسْرِقْ» بجای «سرق»یعنی او همیشه این کاره بوده است.)
۱۵- برادران یوسف،بر فرضِ سرقت پیمانه از سوی بنیامین،از او بدتر بودند، چون آنان برادر خود را دزدیده بودند. «أَنْتُمْ شَرٌّ مَکاناً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت اول
✳نفى #اكراه و اجبار در دين
" در جمله : ((لا اكراه فى الدين ))، دين اجبارى نفى شده است ، چون دين عبارت است از يك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، يك كلمه است و آن عبارت است از ((اعتقادات ))، و اعتقاد و ايمان هم از امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد،
چون كاربرد اكراه تنها در اعمال ظاهرى است ، كه عبارت است از حركاتى مادى و بدنى (مكانيكى )، و اما اعتقاد قلبى براى خود، علل و اسباب ديگرى از سنخ خود اعتقاد و ادراك دارد و محال است كه مثلا جهل ، علم را نتيجه دهد، و يا مقدمات غير علمى ، تصديقى علمى را بزايد.
و در اينكه فرمود: ((لا اكراه فى الدين ))، دو احتمال هست ، يكى اينكه جمله خبرى باشد و بخواهد از حال تكوين خبر دهد، و بفرمايد خداوند در دين اكراه قرار نداده و نتيجه اش حكم شرعى مى شود كه : اكراه در دين نفى شده و👈 اكراه بر دين و اعتقاد جايز نيست و اگر جمله اى باشد انشائى و بخواهد بفرمايد كه
👈نبايد مردم را بر اعتقاد و ايمان مجبور كنيد، در اين صورت نيز نهى مذكور متكى بر يك حقيقت تكوينى است ، و آن حقيقت همان بود كه قبلا بيان كرديم ، و گفتيم اكراه تنها در مرحله افعال بدنى اثر دارد، نه اعتقادات قلبى .
⭕● علت اينكه در دين #اكراه نيست
خداى تعالى دنبال جمله ((لا اكراه فى الدين ))، جمله ((قد تبين الرشد من الغى ))، را آورده ، تا جمله اول را تعليل كند، و بفرمايد كه چرا در دين اكراه نيست ، و حاصل تعليل اين است كه اكراه و اجبار - كه معمولا از قوى نسبت به ضعيف سر مى زند - وقتى مورد حاجت قرار مى گيرد كه قوى و ما فوق (البته به شرط اينكه حكيم و عاقل باشد، و بخواهد ضعيف را تربيت كند) مقصد مهمى در نظر داشته باشد، كه نتواند فلسفه آن را به زير دست خود بفهماند، (حال يا فهم زير دست قاصر از درك آن است و يا اينكه علت ديگرى در كار است ) ناگزير متوسل به اكراه مى شود، و يا به زيردست دستور مى دهد كه كوركورانه از او تقليد كند و...
👈و اما امور مهمى كه خوبى و بدى و خير و شر آنها واضح است ، و حتى آثار سوء و آثار خيرى هم كه به دنبال دارند، معلوم است ، در چنين جائى نيازى به اكراه نخواهد بود، بلكه خود انسان يكى از دو طرف خير و شر را انتخاب كرده و عاقبت آن را هم (چه خوب و چه بد) مى پذيرد و دين از اين امور است ، چون حقايق آن روشن ، و راه آن با بيانات الهيه واضح است ، و سنت نبويه هم آن بيانات را روشن تر كرده پس معنى ((رشد)) و ((غى )) روشن شده ، و معلوم مى گردد كه #رشد در پيروى دين و #غى در ترك دين و روگردانى از آن است ، بنابراين ديگر علت ندارد كه كسى را بر دين اكراه كنند.
♻● دلالت آيه شريفه بر اينكه اسلام دين #شمشير و خون و اكراه و اجبار نيست
و اين آيه شريفه يكى از آياتى است كه دلالت مى كند بر اينكه مبنا و اساس دين اسلام شمشير و خون نيست ، و اكراه و زور را تجويز نكرده ، پس سست بودن سخن عده اى از آنها كه خود را دانشمند دانسته ، يا متدين به اديان ديگر هستند، و يا به هيچ ديانتى متدين نيستند، و گفته اند كه : اسلام دين شمشير است ، و به مساله #جهاد كه يكى از اركان اين دين است ،نموده اند، معلوم مى شود.
👈این ایه با ایات جهاد و قتال نیز نسخ نشده است.
📚ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 525
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 الْحَمْدُ لِلّٰهِ الْفاشِى فِى الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَحَمْدُهُ، الظَّاهِرِ بِالْكَرَمِ مَجْدُهُ، الْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ، الَّذِى لَاتَنْقُصُ خَزائِنُهُ، وَلَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ إِلّا جُوداً وَكَرَماً إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْوَهَّابُ
💞خدا را سپاس که فرمان و سپاسش در آفریدگان جاری است و شکوهمندیاش با کرمش آشکار است و دست لطفش به سخاوت گشوده، خدایی که گنجینههایش کاستی نپذیرد و بخشش بسیارش جز جود و کرم بر او نیفزاید، همانا او توانمند و بسیار بخشنده است
💫فرازی از دعای افتتاح
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
📣 همراهان عزیز توجه فرمایید
صفحه امروز آیه آخر #سجده_واجب دارد🔺
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فصلت آیات 30 تا 38
📄#صفحه_480
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_480
❇️نزول فرشتگان بر مؤمنان #بااستقامت
💠إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (۳۰/فصلت)
🌱همانا كسانی كه گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر اين عقيده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند (و میگويند:) نترسيد و غمگين مباشيد و بشارت باد بر شما به بهشتی كه پی در پی وعده داده میشديد.
🔹میدانيم روش قرآن برای تبيين مطالب اين است كه امور متضاد را در برابر هم قرار میدهد تا با مقايسه با يكديگر وضع آنها به خوبی روشن گردد، و از آنجا كه در آيات گذشته سخن از منكران لجوجی در ميان بود كه بر كفر پافشاری داشتند، و خداوند آنها را به عذابها و كيفرهای مختلف تهديد میكند، در آيات مورد بحث سخن از مؤمنانی است كه در ايمانشان راسخ و پا بر جا هستند، و خداوند به هفت پاداش و موهبت كه برای آنها قرار داده اشاره میكند كه غالبا نقطه مقابل كيفرهای گذشته است.
🔹نخست میگويد:" كسانی كه میگويند پروردگار ما اللَّه است، سپس بر سر گفته خود میايستند و كمترين انحرافی پيدا نمیكنند، و آنچه لازمه آن است در عمل و گفتار نشان میدهند فرشتگان الهی بر آنها نازل میشوند كه نترسيد و غمگين مباشيد" (إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا).
👈چه تعبير جامع و جالبی كه در حقيقت همه نيكیها و صفات برجسته را در بر دارد، نخست دل به خدا بستن و ايمان محكم به او پيدا كردن، سپس تمام زندگی را به رنگ ايمان در آوردن و در محور آن قرار دادن.
🔹بسيارند كسانی كه دم از عشق اللَّه میزنند، ولی در عمل استقامت ندارند، افرادی سست و ناتوانند كه وقتی در برابر طوفان شهوات قرار میگيرند با ايمان وداع كرده، و در عمل مشرك میشوند، و هنگامی كه منافعشان به خطر میافتد همان ايمان ضعيف و مختصر را نيز از دست میدهند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_480
❇️#بدی را با #نيكی دفع كن!
💠وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (۳۴/فصلت)
🌱و نيكی با بدی يكسان نيست؛ (بدی ديگران را) با شيوهی بهتر (كه نيكی است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنی است همچون دوست گرم میشود (و عداوتش نسبت به تو تمام میشود).
🔹يكی از راههای دعوت الی اللّه آن است كه تنش زدايی نماييم و بدی ديگران را با نيكی دفع كنيم. وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّـهِ ... ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
🔹 فكر نكنيد مرور زمان مسايل را كهنه میكند و همه چيز فراموش میشود.
(برخوردهای مثبت و منفی هرگز يكسان نيست، و آثار آن در عمق روح افراد باقی میماند. «لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ»
🔹 يك نمونهی عملی دعوت به سوی خدا (كه در آيهی قبل آمده بود) دفع بدیهای مردم با برخوردهای خوب است. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»
🔹 در برخورد با مخالفان، اخلاق نيك كافی نيست، تهاجم اخلاقی لازم است «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (دفع بدیهای دشمن با روش نيكو كافی نيست، بلكه به نيكوترين روشها و برترين رفتارهای اخلاقی نياز است).
از محبت خارها گل میشود
از محبت سركهها مُل میشود
🔹 كيميای واقعی، آن نيست كه مس را طلا كند، بلكه برخوردی است كه دشمنی را به محّبت تبديل نمايد. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (روز فتح مكّه شعار بعضی از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولی پيامبر اكرم فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز رحمت و مرحمت است).
🔹 سعهی صدر شرط توفيق در تبليغ است. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
🔹 توجّه به نتيجهی كار، انگيزهی انسان را بالا میبرد. (اگر بدانيم كه نتيجهی برخورد خوب، تبديل دشمن به دوست است، انگيزهی اين كار در ما زياد میشود. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
🔹 در رفتارهای شايسته، اگر دشمن دوست نشود لااقل حيا و شرمندگی در او به وجود میآيد و او را به رفتار دوستانه وادار میكند. «كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ»
🔹 ارزش دوست به گرمی اوست. «وَلِيٌّ حَمِيمٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan