#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_481
❇️#تحريف_گران آيات حق!
💠إِنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آياتِنا لا يَخْفَوْنَ عَلَيْنا أَ فَمَنْ يُلْقی فِي النَّارِ خَيْرٌ أَمْ مَنْ يَأْتِي آمِناً يَوْمَ الْقِيامَةِ اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (۴۰/فصلت)
🌱همانا كسانی كه در آيات ما به انحراف میروند بر ما پوشيده نيستند، پس آيا كسی كه در آتش افكنده میشود بهتر است يا كسی كه در روز قيامت در آرامش حاضر میشود؟ شما هر چه میخواهيد انجام دهيد، قطعاً خداوند به آن چه عمل میكنيد، بينا است.
🔹آنها كه با ايجاد شك و فساد عقائد و ايمان مردم را به آتش كشيدند، بايد در آن روز طعمه آتش شوند و آنها كه در سايه ايمان محيط امن و امانی برای جامعه بشری آفريدند بايد در قيامت در نهايت امنيت به سر برند، مگر در آن روز همه اعمال ما تجسم نمیيابد؟
گر چه بعضی از مفسران اين قسمت از آيه را به" ابو جهل" و نقطه مقابلش" حمزه" يا" عمار ياسر" تفسير كردهاند، ولی پيدا است كه اين يك تطبيق بيش نيست، آيه مفهوم وسيعی دارد كه همه آنها و غير آنها را شامل میشود.
🔹جالب اين كه در مورد دوزخيان تعبير به" القاء" میكند كه دليل بر اين است كه آنجا اختياری از خود ندارند، اما در مورد بهشتيان تعبير به" آمدن" مینمايد كه دليل بر احترام و آزادی اراده آنها در انتخاب امنيت و آرامش است.
🔹از اين گذشته با اينكه بايد در مقابل دوزخ بهشت قرار گيرد در اينجا امنيت از" عذاب" را در مقابل" دوزخ" قرار داده، اشاره به اين كه مهمترين مساله در آن روز همين" امنيت" است.
🔹و از آنجا كه وقتی از هدايت كسی مايوس شوند او را به حال خود رها میكنند، و میگويند: هر كاری میخواهی بكن، در ادامه اين آيه آنها را مخاطب ساخته میگويد:" هر چه میخواهيد انجام دهيد"! (اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ).
" اما بدانيد كه خدا به آنچه انجام میدهيد بيناست" (إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ).
👈بديهی است اين امر به معنی آزادی عمل آنها، و يا الزام به انجام هر كار نيست، بلكه تهديدی است نسبت به آنها كه هيچ حرف حقی در گوششان فرو نمیرود، تهديدی است پر معنی و توام با وعده مجازات، چرا كه ديدن اعمال و نگه داشتن حساب آنها برای همين منظور است
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_481
❇️#قرآن #هدایت است و #درمان
💠وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِيًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آياتُهُ ءَ أَعْجَمِيٌّ وَ عَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدیً وَ شِفاءٌ وَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَيْهِمْ عَمًی أُولئِكَ يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ (۴۴/فصلت)
🌱و اگر ما قرآن را عجمی قرار داده بوديم حتماً میگفتند: «چرا آيات آن باز و روشن نشده (و با تعجب میپرسيدند) آيا (قرآن) اعجمی و (مخاطب آن پيامبر و مردم) عربی؟!» بگو: «اين قرآن برای كسانی كه ايمان آوردند هدايت و شفايی است، و كسانی كه ايمان نمیآورند در گوشهايشان سنگينی است و قرآن برای آنان مايه كوری است، (گويی) آنان از راه دور ندا میشوند. (ولی صدا را نمیشوند).
👈كلمهی «أَعْجَمِيٌّ» از «عجمه» به معنای نارسا و نامفهوم است. از آنجا كه زبانهای غير عربی برای عربها نا مفهوم بوده است، لذا به زبانهای غير عربی، أعجمیّ میگفتند.
🔹دشمن هرگز از بهانهجويی دست بر نمیدارد؛ اگر قرآن عربی باشد میگويد:
گوش ما سنگين است «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ» و اگر عجمی باشد میگويد: چرا روشن نيست. «لَوْ لا فُصِّلَتْ آياتُهُ»
🔹شرط بهرهمندی از هدايت و شفای قرآن ايمان است. «لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدیً وَ شِفاءٌ»
🔹قرآن، درمان بيماریهای اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی و ... است. «شِفاءٌ»
🔹كسی كه در برابر خورشيد قرآن، چشم خود را ببندد گويا كور است. «وَ هُوَ عَلَيْهِمْ عَمًی»
🔹برای اثر پذيری، آمادگی لازم است. كسی كه ظرف روحش رو به بالا و سرباز باشد حتّی يك قطره باران را از آسمان جذب میكند، ولی كسی كه ظرف روحش بسته و رو به پايين باشد، حتّی اگر در دريای معرفت فرو رود چيزی را جذب نمیكند. خداوند به كسانی كه كنار رسول خدا صلی الله عليه و آله هستند ولی آمادگی پذيرش ندارند میفرمايد: گويا از مكانی دور مورد خطاب واقع میشوند. «يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ»
📚تفسیر نور
💫༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۹۱-۸۵ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- اگر می خواهید ببینید چقدر کسی را دوست دارید،ببینید چقدر به یاد او هستید. «تَفْتَؤُا تَذْکُرُ یُوسُفَ»
۲- آن که یوسف را می شناسد،سوزی دارد که افراد عادّی آن را درک نمی کنند.
«تَذْکُرُ یُوسُفَ حَتّی تَکُونَ حَرَضاً»
۳- مسایل روحی وروانی،در جسم اثر می گذارد. «حَرَضاً أَوْ تَکُونَ مِنَ الْهالِکِینَ» (فراق می تواند انسان را بشکند و یا بکشد،تا چه رسد به داغ و مصیبت.)
۴- آنچه مذموم است،یا سکوتی است که بر قلب واعصاب فشار می آورد و سلامت انسان را به مخاطره می اندازد و یا ناله و فریاد در برابر مردم است که موقعیّت انسان را پایین می آورد،امّا شکایت بردن به نزد خداوند مانعی ندارد.
إِنَّما أَشْکُوا ... إِلَی اللّهِ
۵- موحّد،درد دل خود را تنها با خدا در میان می گذارد. إِنَّما أَشْکُوا ... إِلَی اللّهِ دست حاجت چو بری،نزد خداوندی بر که کریم است و رحیم است و غفور است و ودود نعمتش نامتناهی،کرمش بی پایان هیچ خواننده از این در نرود بی مقصود
۶- افراد ظاهربین از کنار حوادث به راحتی می گذرند،ولی انسان های ژرف نگر آثار و حوادث را تا قیامت می بینند. أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ ...
۷- پدر نباید با فرزندانش قطع رابطه ی دائمی کند. وَ تَوَلّی عَنْهُمْ ... یا بَنِیَّ
۸- رسیدن به لطف الهی،با تنبلی سازگار نیست. «اذْهَبُوا ،وَ لا تَیْأَسُوا»
۹- اولیای خدا،هم خود مأیوس نمی شوند هم دیگران را از یأس باز می دارند.
«لا تَیْأَسُوا»
۱۰- یأس،نشانه ی کفر است. لا یَیْأَسُ ... إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ زیرا مأیوس شده،در درون خود می گوید:قدرت خدا تمام شده است.
۱۱- تحقیر کنندگان،روزی تحقیر می شوند.فرزندانی که با غرور می گفتند: «نَحْنُ عُصْبَهٌ» ما قوی هستیم، «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» برادر ما دزد بود، «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ» پدر ما در گمراهی آشکار است،امروز با حقارت می گویند: «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»
۱۲- برای درخواست کمک و مساعدت،فرهنگ خاصّی لازم است:
الف:تجلیل از کمک کننده. «أَیُّهَا الْعَزِیزُ»
ب:بیان حال و نیاز خود. «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»
ج:کمبود بودجه(فقر مالی). «بِبِضاعَهٍ مُزْجاهٍ»
د:ایجاد انگیزه در کمک کننده. «تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ»
۱۳- پرونده خطاها و گناهان روزی گشوده خواهد شد. «هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ»
۱۴- وقتی به قدرت رسیدید،دیگر مظلومان را فراموش نکنید. «ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ»
۱۵- اجر صبر و تقوا،در دنیا نیز داده می شود. أَنَا یُوسُفُ ... مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ ...
۱۶- از حساس ترین اوقات،برای تبلیغ استفاده کنید.(موقعی که برادران از کار
خود شرمنده وآماده پذیرش سخن یوسف اند او می گوید: مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ ...)
ن ن-لطف خداوند،حکیمانه و بر طبق ملاک ها ومعیارها است. مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ ...
۱۷- صبر وتقوا،زمینه عزّت است. مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یُضِیعُ ...
۱۸- یکی از سنت های الهی،حکومت صالحان است. «لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»
۱۹- اگر از روی حسادت به کمالات و برتری های دیگران اعتراف نکنیم،با فشار و ذلّت به آنها اقرار خواهیم کرد. «لَقَدْ آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنا»
۲۰- در برابر اراده خدا،نمی توان ایستادگی کرد. «آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنا»
۲۱- در روز توانایی،به گونه ای عمل نکنیم که در روزگار ضعف شرمنده شویم. وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ ... وَ إِنْ کُنّا لَخاطِئِینَ
۲۲- اعتراف به خطا،زمینه را برای عفو وبخشش فراهم می کند. «إِنْ کُنّا لَخاطِئِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت سوم:
استاد مطهري با اشاره به آیه «لا إکراه فی الدین قد تبیّن الرّشد من الغیّ» میفرماید:
دین و ایمان اجباری نیست و این آیه میتواند خطاب به پیامبر، ناظر به این مطلب باشد که: تو از مردم ایمان میخواهی، مگر با #اجبار هم میشود کسی را مؤمن کرد؟
📖در قرآن مجید خطاب به پیامبر آمده است: «فذکّر إنما أنت مذکر، لست علیهم بمصیطر» ای پیامبر! وظیفه تو گفتن و ابلاغ و یادآوری است، تو که مسلط بر این مردم نیستی که بخواهی به زور آنها را مؤمن و مسلمان کنی. پس بعضی از موضوعات است که خود آن موضوعات زوربردار و اجباربردار نیست. طبعاً در اینگونه مسایل باید مردم آزاد باشند. اصلاً بشر را باید در این مسایل که باید در آنها فکر کنند، آزاد گذاشت تا به حدّ رشد و بلوغ اجتماعی برسند که از جمله اینها رشد فکری است.
«اگر مردم در مسایلی که باید در آنها فکر کنند از ترس اینکه مبادا اشتباه بکنند، به هر طریقی آزادی فکری ندهیم یا روحشان را بترسانیم، این مردم هرگز فکرشان در مسایل دینی رشد نمیکند و پیش نمیرود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق میخواهد (و تحقیق هم یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفکر و تعقل) خواه ناخواه برای مردم آزادی فکری قایل است»
.
👈ایشان متذکر میشوند که رشد یک ملت به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند، صد بار هم اگر اشتباه بکند باز باید آزاد باشد و الاّ اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیررشید باقی میماند.)
🖌مطهری، مرتضی، پیرامون جمهوری اسلامی، تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۷۲، ص۱۲۳
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫الهی! از من آهی و از تو نگاهی
💫الهی، اگر چه درویشم، ولی داراتر از من كیست، كه تو داراییِ منی.
💫الهی، ناتوانم و در راهم و گردنههای سخت در پیش است و رهزنهای بسیار در كمین و بار گران بر دوش. «یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم،صراطَ الّذین أنعمتَ علیهم غیرِ المغضوبِ علیهم ولاالضّالّین!»
📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره)
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فصلت آیات 47 تا 54
📄#صفحه_482
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا