eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💫الهی! از من آهی و از تو نگاهی 💫الهی، اگر چه درویشم، ولی داراتر از من كیست، كه تو داراییِ منی. 💫الهی، ناتوانم و در راهم و گردنه‌های سخت در پیش است و رهزن‌های بسیار در كمین و بار گران بر دوش. «یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم،صراطَ الّذین أنعمتَ علیهم غیرِ المغضوبِ علیهم ولاالضّالّین!» 📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره) ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 47 تا 54 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️این انسان های 💠وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هذا لِي وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً وَ لَئِنْ رُجِعْتُ إِلی‌ رَبِّي إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی‌ فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِما عَمِلُوا وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِيظٍ (۵۰/فصلت) 🌱‏و اگر بعد از سختی‌ای كه به انسان رسيده از طرف خود رحمتی به او بچشانيم حتماً می‌گويد: «اين رحمت، حقّ من است» (و چنان مغرور می‌شود كه می‌گويد:) گمان نمی‌كنم قيامتی بر پا شود و اگر هم به سوی پروردگارم بازگردانده شوم حتماً برای من نزد او بهترين (منزلت) خواهد بود.» پس ما كسانی را كه كفر ورزيدند، حتماً به آن چه انجام داده‌اند آگاه خواهيم كرد، و قطعاً از عذاب سخت به آنان خواهيم چشاند. 🔹انسان منحرف كم‌ظرفيّت و مغرور است و در اولين مرحله رسيدن به نعمت بد مستی می‌كند. لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً ... لَيَقُولَنَّ هذا لِي‌ (چنانكه در اولين برخورد با شرّ از درون مأيوس می‌شود «فَيَؤُسٌ قَنُوطٌ» وفرياد می‌زند. «إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً» 🔹انسان، از خداوند طلبی ندارد و به هر نعمتی برسد از لطف اوست. «رَحْمَةً مِنَّا» ‏ 🔹سرچشمه‌ی رحمت از اوست‌ «رَحْمَةً مِنَّا» ولی سرچشمه‌ی سختی‌ها عملكرد و خصلت‌های خود انسان است. «ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ» و نفرمود: «ضراء منا» ‏ 🔹تلخ و شيرينی دنيا اندك است؛ در حدّ چشيدن و لمس كردن. «أَذَقْناهُ‌- مَسَّتْهُ» ‏ 🔹انسان كافر خودخواه است و كاميابی‌ها را حقّ قطعی خود می‌پندارد. «هذا لِي» (چنانكه قارون می‌گفت: سرمايه‌ام به خاطر علمی است كه نزد من است. ‏«عَلی‌ عِلْمٍ عِنْدِي» ‏ 🔹رفاه و نعمت، نشانه‌ی لياقت و استحقاق و عاقبت به خيری نيست. (قرآن در اين آيه از كسی كه خود را لايق می‌داند انتقاد می‌كند). «هذا لِي» 🔹هر چه انسان به خودش توجّه كند، از مبدأ و معاد غافل می‌شود. «هذا لِي وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً» 🔹كمترين نعمت، برخی انسان‌ها را به باطل می‌كشاند تا آنجا كه می‌گويد: نعمت حقّ من است. «هذا لِي» قيامت نيست. «وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً» بر فرض كه قيامت باشد، بهترين‌ها برای من است. «إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی‌» ‏ 🔹كفّار برای خود منطق و استدلال ندارند و عقيده آنان بر اساس گمان است. «وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ» ‏ 🔹شك و ترديد در قيامت، نشانه كفر است. وَ ما أَظُنُّ السَّاعَةَ قائِمَةً ... الَّذِينَ كَفَرُوا ‏ 🔹در قيامت حقيقت و باطن اعمال برای انسان كشف می‌شود. «فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِما عَمِلُوا» ‏ 🔹در قيامت ابتدا جرم خلافكار به او فهمانده می‌شود، سپس عذاب می‌شود. ‏فَلَنُنَبِّئَنَ‌ ... لَنُذِيقَنَّهُمْ‌ ‏ 🔹كسی كه پندار غلط خود را محكم و با قاطعيّت می‌گويد، بايد پاسخ محكم و با قاطعيّت دريافت كند. پاسخِ‌ «إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنی‌» جمله‌ی‌ «فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا» و «لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِيظٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حقيقت به همه چيز 💠أَلا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقاءِ رَبِّهِمْ أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطٌ 🌱آگاه باشید که آنان درباره‌ی ملاقات با پروردگارشان در تردید به سر می‌برند؛ آگاه باشید که او به همه چیز احاطه دارد. فصلت - ۵۴ 🔹‏هرگز نبايد تصور كرد كه احاطه خداوند به همه موجودات فی المثل شبيه احاطه هوای پيرامون كره زمين به كره زمين است، كه اين احاطه دليل بر محدوديت است، بلكه منظور از احاطه پروردگار به همه چيز معنی بسيار دقيقتر و لطيفتری است و آن وابستگی همه موجودات در ذاتشان به وجود مقدس او است. 🔹‏به تعبير ديگر در عالم هستی يك وجود اصيل و قائم به ذات بيش نيست، و بقيه موجودات امكانيه همه متكی و وابسته به او هستند كه اگر يك دم اين ارتباط از ميان برداشته شود همه فانی و معدوم می‌شوند. 👈‏اين احاطه همان حقيقتی است كه در كلمات عميق امير مؤمنان علی ع در خطبه اول نهج البلاغه به اين عبارت بيان شده است:" ‏":" خداوند با همه چيز است اما نه اينكه قرين آنها باشد، و مغاير با همه چيز است نه اينكه از آن بيگانه و جدا باشد". ‏و اين شايد همان است كه امام حسين ع در آن دعای پر محتوا و غراء و شيوای عرفه بيان فرموده: ‏" الهی! آيا برای موجودات ديگر ظهوری است كه برای تو نيست تا آنها نشان دهنده تو باشند؟! كی پنهان شدی تا نياز به دليلی داشته باشی كه دلالت بر وجودت كند؟ ‏و كی دور شده‌ای كه آثار تو در عالم هستی ما را به تو رهنمون گردد؟! كور باد چشمی كه تو را مراقب خود نبيند، و زيانكار باد تجارت بنده‌ای كه نصيبی از حب و عشق تو ندارد"! ‏كی رفته‌ای ز دل كه تمنا كنم تو را؟ ‌‏كی گشته‌ای نهفته كه پيدا كنم تو را؟! ‏با صد هزار جلوه برون آمدی كه من‌ ‌‏با صد هزار ديده تماشا كنم تو را 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۸۵ قَالُوا تَاللَّهِ تَفْتَأُ تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضًا أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ   ـ [خانواده و خويشانش] گفتند: به خدا سوگند آنقدر تو از يوسف ياد مي‌کني تا سخت بيمار يا هلاک مي‌گردي. ۷۸  ۷۸- لفظ تفتئوا از ريشة فَتَا، دلالت بر ادامه و استمرار و لاينقطع بودن مي‌کند. حَرَضَ، بيماري ناشي از ناکامي در عشق يا اندوه است که شخص را در اسارت خود گوئي آب مي‌کند و هلاک مي‌سازد. اين واژه دو بار نيز در باب تفعيل [تحريض] در قرآن آمده است که مفهوم مقابل آن يعني برانگيختن و از ترس و ترديد به تحرک و تلاش آمدن دارد [نساء ۸۴ (۴:۸۴) و انفال ۶۵ (۸:۶۵) ]. گوئي جهاد در راه حق، نفوس را از اسارت انگيزه‌هاي فرساينده دنيائي آزاد مي‌کند و زندگي معنوي و حيات مي‌بخشد. یوسف : ۸۶ قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ  گفت: من پريشان حالي و اندوه خويش را تنها با خدا درد دل مي‌کنم [به شما کار و شکايتي ندارم] و از خدا چيزهايي مي‌دانم که شما نمي‌دانيد ۷۹ [=اميدوار رحمت و لطف او هستم].  ۷۹- در انتشار موجودات در زمين، يا پراکنده شدن خاک توسط باد از فعل «بَثَّ» استفاده مي‌کنند. غم و اندوهي را نيز که خواه ناخواه در چهره و رفتار شخص نمود پيدا مي‌کند و خبرش منتشر مي‌گردد، «بث» مي‌گويند، اما حزن را به نيروي صبر ايماني و توکل مي‌توان در دل پنهان داشت. شِکوه و شکايت به زبان آوردن و بيان غم و اندوه است. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت چهارم : 💢پيامبر، نيست 🔹نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَقُولُونَ وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخافُ وَعِيدِ «45» «سوره قاف» ما به آنچه (مخالفان) مى‌گويند آگاه‌تريم و تو مأمور به اجبار مردم نيستى (تا آنان را با زور به راه راست درآورى). پس هر كه را از وعده عذاب من مى‌ترسد، به وسيله‌ى قرآن پند ده ⭕ "وظيفه پيامبر اسلام ص تبليغ دين است، نه دين. «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ» (پذيرش دين بايد با باشد.) ↩️ معارف بلند، منطقى و فطرى قرآن، براى پذيرش مردم كافى است و نيازى به نيست. «ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» ↩️ حقايق دين در نهاد انسان نهفته است، تنها يادآورى لازم است. «فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» (كلمه «ذكر» به معناى يادآورى نهفته‌ها و فراموش شده‌ه است) ↩️محور تبليغات دينى بايد قرآن باشد، زيرا بهترين وسيله تذكّر است. «فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» " 📚تفسير نور (محسن قرائتي) 👈"و در این آیه که آخرین آیه این سوره است بار دیگر به پیامبرش در مقابل مخالفان سرسخت و لجوج تسلی و دلداری می‌دهد و می‌فرماید: «ما به آنچه آنها می‌گویند آگاهتریم» «و تو مأمور آنها (به ایمان) نیستی» (وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ). ♻وظیفه تو تنها رسالت، و دعوت به سوی حق و بشارت و انذار است «پس به وسیله قرآن، کسانی را که از عذاب من می‌ترسند متذکر ساز» اشاره به این که قرآن برای انذار و بیدار ساختن افراد مؤمن کافی است . بهترین پند و اندرز برای همگان است." 📚تفسير نمونه (ناصرمكارم شيرازي) 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ و هر که به خدا ايمان بیاورد ، خدا قلبش را هدايت می‌كند ، و خدا به همه چيز دانا است. 🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت- روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 1 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هدف نهایی 💠وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری‌ وَ مَنْ حَوْلَها وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لا رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ (۷/شوری) 🌱‏و بدين سان قرآنی عربی را به تو وحی كرديم تا مردم مكّه و كسانی را كه اطراف آن هستند هشدار دهی و از روز جمع (قيامت) كه شكی در آن نيست بيم دهی گروهی در بهشت و گروهی در آتش سوزانند. 🔹همان گونه كه انبيای پيشين به زبان قوم خود سخن می‌گفتند، قرآن نيز به زبان عربی وحی شده است. وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا ... قُرْآناً عَرَبِيًّا ‏ 🔹الفاظ قرآن به همين صورت كه هست بر پيامبر نازل شده است. «أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا» ‏ 🔹قرآن، به زبان عربی است و ترجمه آن به هر زبانی كه باشد حكم قرآن را ندارد. «قُرْآناً عَرَبِيًّا» (چون فهم بشر نمی‌تواند حقايق عبارات و الفاظ قرآن را به صورت كامل درك كند و ترجمه بر اساس فهم شخص مترجم است.) ‏ 🔹هدف اصلی از دريافت‌های الهی بازدهی آن است. أَوْحَيْنا ... لِتُنْذِرَ ‏ 🔹كسی كه ديگران را هشدار می‌دهد، بايد خود آگاهی و بينش لازم را داشته باشد. أَوْحَيْنا ... لِتُنْذِرَ ‏ 🔹در شيوه‌ی تبليغ ابتدا مخاطبين و نيازهای آنان را بشناسيم. (اولين نياز جامعه جاهلی، هشدار بود). «لِتُنْذِرَ» ‏ 🔹در تبليغ به اولويّت‌های منطقه‌ای، مكانی و استراتژی توجّه شود. (به نقاط مركزی و محوری اولويّت دهيد.) «أُمَّ الْقُری‌ وَ مَنْ حَوْلَها» ‏ 🔹تبليغ بايد از خود و اطرافيان خود آغاز شود. «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری‌» ‏ 🔹دعوت پيامبر اسلام تدريجی و دارای مراحل متعدّد بوده است. «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری‌ وَ مَنْ حَوْلَها» ‏۱۰- در ميان موارد انذار، مسأله معاد نقش ويژه‌ای دارد. «وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ» 🔹فصاحت قرآن در انذار مردم نقش مهمی دارد. «عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ» (بنا بر اينكه مراد از كلمه «عربی» فصاحت باشد) ‏ 🔹قيامت با آنكه روز جمع است، روز فصل و تفكيك نيز هست. «فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
، خدا است‌ 💠أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَ هُوَ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ (۹) وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّـهِ ذلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ (۱۰) 🌱آیا به‌جای او، سرپرستانی برگزیده‌اند؟؛ در حالی که سرپرست حقیقی، تنها خداست، و او مردگان را زنده می‌کند، و او بر هر کاری تواناست. (۹) در مورد هر چیزی که اختلاف پیدا کنید، قضاوت (درباره‌ی) آن، با خداست. این است «الله»؛ مالک و صاحب‌اختیار من. تنها بر او توکّل می‌کنم و فقط به پیشگاه او باز می‌گردم. (۱۰) شورى [۹-۱۰] 🔹‏از آنجا كه در آخرين آيه بحث گذشته اين واقعيت بيان شده كه هيچ ولی و ياوری جز خداوند نيست، در آيات مورد بحث برای تاييد اين واقعيت و نفی ولايت غير خدا دلائل زنده‌ای مطرح می‌كند. ‏نخست در لباس تعجب و انكار می‌فرمايد:" آيا آنها غير خدا را ولی خود قرار دادند"؟ (أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ). ‏با اينكه" ولی تنها اوست" (فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُ‌). ‏پس اگر می‌خواهند برای خود ولی و سرپرستی برگزينند بايد خدا را برگزينند. ‏چرا كه دلائل ولايت او با بيان اوصاف كماليه‌اش در آيات پيشين روشن شد، خداوندی كه عزيز و حكيم است، خداوندی كه مالك و علی و عظيم است، پروردگاری كه غفور و رحيم می‌باشد اين اوصاف هفتگانه‌ای كه گذشت خود بهترين دليل برای انحصار ولايت در او است. 🔹‏سپس به دليل ديگری پرداخته می‌گويد:" او است كه مردگان را حيات می‌بخشد" (و هو يحيی الموتی). ‏و چون معاد و رستاخيز به دست او است، و بزرگترين نگرانی انسان چگونگی زندگی او بعد از مرگ است، بنا بر اين بايد دست به دامن والای او زد و نه غير او. 🔹‏سپس به ذكر دليل سومی پرداخته، می‌گويد:" او است كه بر هر چيزی قادر و توانا است" (وَ هُوَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ). ‏اشاره به اينكه شرط اصلی" ولی" دارا بودن قدرت است و قادر حقيقی او است. ‏ 🔹و در آيه بعد چهارمين دليل ولايت او را به اين صورت شرح می‌دهد: ‏" در هر چيز اختلاف كنيد داوری و حكمش با خدا است" و تنها او است كه می‌تواند به اختلافات شما پايان دهد (وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَحُكْمُهُ إِلَی اللَّـهِ‌). ‏آری يكی از شؤون ولايت آن است كه بتواند به اختلافات كسانی كه تحت ولايت او هستند با داوری صحيحش پايان دهد، آيا بتها و شياطينی كه معبود واقع شده‌اند توانايی بر چنين كاری دارند؟ يا اين كار مخصوص خداوندی است كه هم حكيم و آگاه به طرق حل هر گونه اختلاف است، و هم قادر است حكم و داوری خود را اجرا كند، پس خداوند عزيز و حكيم بايد حاكم باشد نه غير او. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan