eitaa logo
قران پویان
480 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگاه قرآن در فقه اجتماعی.mp3
37.51M
🖇 موضوع: جایگاه قرآن در در احکام فقه اجتماعی،با چه رویکردی باید سراغ قران رفت؟ اصول ان چیست؟ جایگاه چیست؟ اگر قران را اصل قرار دهیم، در موضوعی مثل حلول قمری، نباید سراغ فقها رفت بلکه باید به عرف و متخصصین مراجعه کرد. چون موضوع طبق قران، تحقق شهودشهر است. 🎙 استاد سید محمدعلی ایازی @quranpuyan
ما، و "هر کس انسانی را جز برای قصاص در برابر قتل نفس یا بدون آنکه فسادی در زمین کرده باشد، بکشد، چنان است که همه انسان ها را کشته، و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان ها را زنده داشته است. "سوره مائده آیه 32 💠بنابر اعلام خبرگزاری میزان _ مرکز رسانه قوه قضاییه -حکم اقایان صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، بامداد امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اجرا درآمد. هرچند که برخی رسانه ها و ازجمله همین خبرگزاری میزان، تمایل و سعی دارند این سه نفر را عامل به رساندن سه نفر از هموطنان مان به نام‌های اسماعیل چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی در ابان ماه 1401 در محله خانه اصفهان معرفی کرده و اعدام انها را منصفانه و مشروع جلوه دهند، اما ظاهرا بنا بر متن حکمی که در خبرگزاری میزان منتشر شده است، اتهام قتل توسط متهمین فوق برای قاضی پرونده نیز محرز نشده و قاضی حکم اعدام انها را بر اساس همان عنوان تکراری و مبهم صادر کرده است: "براساس احکام صادره صالح میرهاشمی بلطاقی فرزند سید کاظم متهم ردیف اول پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری، تشكیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همكاری با گروهك منافقین به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد. مجید کاظمی شیخ شبانی فرزند محمدرضا متهم ردیف دوم پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد. سعید یعقوبی کردسفلی فرزند کرمعلی متهم ردیف سوم پرونده به اتهام محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به 10 سال حبس تعزیری محکوم گردید"( میزان-۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵:۲۰کد خبر: ۴۵۹۶۵۴۲) ⭕همانگونه که مشاهده میشود در این احکام صحبتی از قتل نشده و اتهام مهم انها و اخلال در نظم و امنیت عمومی عنوان شده است. پیرو اعدامهای سال گذشته با همین عنوان اتهام محاربه، و نیز اعدام در قتلهای مشارکتی، بحث مفصلی در چند قسمت در همین کانال ارایه شد که محارب کیست و چه محاربی مجازات اعدام دارد. (علاقمندان میتوانند با جستجوی موضوعات زیر در کانال مطالعه نمایند: 💠آيا آيه 33 سوره مائده، مجازات را ميداند؟ با فرض صدق عنوان بر فردی، آیا مجازاتِ هر، است؟! 💠 يا در كلام و رفتار ع 💠حكم دو يا چند نفر در چيست؟ ) ♻همانگونه که خون عزیزان چراغی، حمیدی و کریمی حرمت دارد و باید افرادیکه در بقتل رساندن انها موثر و شریک بوده اند، عادلانه و مطابق قوانین محاکمه مجازات شوند، سایر افراد از جمله میرهاشمی، کاظمی و یعقوبی هم چنانچه واقعا مرتکب جرمی نشده باشند که طبق موازین قطعی شرعی و قانونی مستحق اعدام نباشند، خونشان حرمت دارد و قتل انها مصداق قتل الناس جمیعا بوده، مستوجب پیگیری دنیوی و عقوبت اخروی است. ♻از انجا که از یکسو این اعمال و احکام که با مردم سروکار دارد تحت نام دین انجام میشود و از سوی دیگر از جزئیات پرونده و افعال واقعی متهمان اطلاعی در دست نیست و عدم شفافیت ها و تنافض گویی ها و عدم صداقتهای مستمر رسانه های حاکمیت هم، اعتمادی به اخبار انها باقی نگذاشته است، به مصداق فرمایش امیر مومنان علی ع که : الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ : كسى كه از اعمال قومى داشته باشد، گويى خود در داخل كارهاى آنان بوده است (حکمت 154) چاره ای جزاین نیست که کلی خود را از هر گونه مجازات و اعدامی که و برخلاف اصول و موازین قطعی شرعی و اصول و روح حاکم بر قانون اساسی باشد، اعلام نماییم تا شاید متذکر شوند. ♻اگر هم مسئولان امر، توضیحات و دلایل کافی دارند ،بهتر است با روشهای مناسب و صادقانه و بدون تناقض به اطلاع رسانی صحیح و اقناع افکار عمومی و متخصیصن این امر یعنی وکلا و حقوقدانان بپردازند نه اینکه همانند موضع روز چهارشنبه انها در برابر تجمع اعتراضی مردم اصفهان به حکم اعدام این متهمان، اجرای انرا تکذیب کنند!! (خبرگزاری میزان ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵:۳۱کد خبر:۴۷۱۳۲۰۱) " وهنگامي را كه گروهي از آنها (به گروه ديگر) گفتند چرا جمعي را اندرز مي‏دهيد كه سرانجام خداوند آنها را هلاك خواهد كرد و يا به عذاب شديدي گرفتار خواهد ساخت گفتند: (اين اندرزها) براي اعتذار (و رفع مسئوليت) در پيشگاه پروردگار شماست، به علاوه شايد آنها (بپذيرند و) تقوي پيشه كنند. " سوره اعراف ایه 164 @quranpuyan
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّ وَلِيِّیَ اللّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ همانا ياور من اللّٰه است كه اين كتاب را نازل كرده و او دوست شايستگان است. 🌷 سوره اعراف ، آیه ۱۹۶ 🍃 🌸🍃 کانال  قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 23 تا 33 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سرانجام كار اين چشم و گوش بسته! 💠وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ 🌱بدین‌سان، پیش از تو، هیچ هشداردهنده‌ای را در هیچ شهری نفرستادیم، مگر این‌که کسانی ‌که نعمت(های دنیا)، آنان را به طغیان و سرمستی واداشته بود، گفتند: «ما اجداد و نیاکانمان را بر راه و روشی یافتیم، و ما با دنباله‌روی از ایشان، راه آنان را پی می‌گیریم.» زخرف - ۲۳ 🔹از اين آيه بخوبی استفاده می‌شود كه سردمداران مبارزه با انبيا و آنها كه مساله تقليد از نياكان را مطرح می‌كردند و سخت روی اين مساله ايستاده بودند همان" مترفون" بودند، همان ثروتمندان مست و مغرور و مرفه، زيرا" مترف" از ماده" ترفه" (بر وزن لقمه) به معنی فزونی نعمت است، و از آنجا كه بسياری از متنعمان غرق شهوات و هوسها می‌شوند كلمه مترف به معنی كسانی كه مست و مغرور به نعمت شده و طغيان كرده‌اند آمده‌، و مصداق آن غالبا پادشاهان و جباران و ثروتمندان مستكبر و خودخواه است. 🔹آری آنها بودند كه با قيام انبيا به دوران خودكامگيهايشان پايان داده می‌شد، و منافع نامشروعشان به خطر می‌افتاد، و مستضعفان از چنگال آنها رهايی می‌يافتند و به همين دليل با انواع حيل و بهانه‌ها به تخدير و تحميق مردم می‌پرداختند و امروز نيز بيشترين فساد دنيا از همين" مترفين" سرچشمه می‌گيرد كه هر جا ظلم و تجاوز و گناه و آلودگی است آنجا حضور فعال دارند. 🔹به هر حال اين آيه يك نوع تسلی خاطری است برای پيامبر اسلام ص و مؤمنان كه بدانند بهانه‌جويی مشركان چيز تازه‌ای نيست، اين همان راهی است كه همه گمراهان در طول تاريخ پيموده‌اند! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، شما را از غافل نکند! 💠‏أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (۳۲/زخرف) 🌱‏آيا آنان رحمت پروردگارت (در مورد تعيين پيامبر) را (ميان خود) تقسيم می‌كنند در حالی كه ما معيشت آنان را در زندگی دنيا ميانشان تقسيم كرده‌ايم (تا چه رسد به اعطای مقام والای نبوّت) و درجات بعضی انسان‌ها را بر برخی ديگر برتری داديم تا برخی از آنان برخی ديگر را به خدمت گيرند و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان می‌اندوزند بهتر است. 👈‏برتری يافتن برخی انسان‌ها بر ديگران دو گونه است: ‏🔷يكی برتری در ساختار جسمی، فكری و استعدادهاست كه اين امر سبب احساس نياز به يكديگر و خدمت به همديگر است و بدين وسيله جامعه تشكيل می‌شود. انسان در اين برتری نقشی ندارد. «رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ» ‏🔷نوع ديگر، برتری است كه خداوند بر اساس تلاش انسان عطا می‌كند، نظير آيه: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»۱ كه خداوند كسانی را كه به سراغ علم و ايمان رفتند برتری می‌دهد. 👈‏وقتی معيشت انسان‌ها در دست خداست، چگونه بعضی انتظار دارند مقام نبوّت با آنان باشد و آنها تصميم بگيرند كه وحی بر چه كسی نازل شود؟ ‏تفاوت‌هايی كه ميان مردم است بايد سبب پيوستگی و تعاون و استخدام بعضی توسط بعضی باشد، نه سبب استثمار و فخر فروشی و تحقير ديگران. «سُخْرِيًّا» يعنی گروهی از انسان‌ها گروه ديگر را به كار گيرد و آنها را استخدام كند. ‏🔹انسان بايد قدر و جايگاه خود را بداند و پا را از گليم خود درازتر نكند. ‏(انتخاب‌پيامبر در حوزه اراده الهی است، نه توقّع و انتظار مردم) «أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ» 🔹نبوّت، رحمت خاص الهی است. «رَحْمَةِ رَبِّكَ» ‏🔹كسی از خداوند طلبی ندارد هر چه هست لطف و رحمت اوست. «رَحْمَةِ رَبِّكَ» ‏🔹رزق فقط به دست خداست. «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ» ‏🔹برتری‌های جسمی و فكری سبب غرورتان نگردد زيرا همه از خداست. ‏«نَحْنُ قَسَمْنا- رَفَعْنا» ‏🔹انديشه جامعه بی طبقه، خيالی بيش نيست. (خدای حكيم خود تفاوت‌هايی قرار داده تا مردم به يكديگر احساس نياز كنند و با كمك به يكديگر در سايه اجتماع رشد كنند.) «رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ» ‏🔹اجير شدن و اجير گرفتن و استخدام بعضی انسان‌ها توسط بعضی ديگر، امری مجاز و مشروع است. «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا» ‏🔹جامعه‌ی پايدار و اقتصاد سالم، وابسته به تعاون و بهره‌گيری از توان نيروهای مختلف انسانی است. «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا» ‏🔹رحمت، از شئون ربوبيّت است. «رَحْمَةِ رَبِّكَ» ‏🔹وحی و رسالت را با ماديات مقايسه نكنيم. «رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» 📚تفسیر نور ‏༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan