#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_496
❇️آيا كسی كه نه مقام #ربوبيت دارد، و نه مالك حيات و مرگ است، میتواند #معبود واقع شود؟!
💠لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ (۸/دخان)
🌱هيچ معبودی جز او نيست، اوست كه زنده میكند و میميراند و پروردگار شما و پروردگار پدران پيشين شماست.
🔹معبود بايد كسی باشد كه قدرت بر ميراندن و زنده كردن داشته باشد. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ»
🔹زنده كردن و ميراندن كار دائمی خدا است. ( «يُحْيِي وَ يُمِيتُ» به صورت فعل مضارع آمده كه نشانهی استمرار است.)
🔹ربوبيّت خداوند بر هستی، دليل آن است كه جز خداوند معبودی نيست.
(آری، او از نظر جغرافيا، آسمانها و زمين را تحت ربوبيّت خود دارد. «رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما» و از نظر تاريخ، شما و نياكانتان را تحت ربوبيّت قرار داده است. «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ»)
🔹جامعه بشری در حال رشد است. «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ»
🔹مرگ و حيات، در جهت رشد و تكامل است. (جملهی «يُحْيِي وَ يُمِيتُ» ميان دو كلمهی «ربّ» قرار گرفته است)
🔹شرك نياكان نيز محكوم است، زيرا خداوند پروردگار نياكان شما نيز هست.
«رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
کلمات کلیدی:
بیشترین تکرار کلمه کید و افعال آن ۸ بار
بیشترین تکرار کلمه حافظ در سوره یوسف ۴ بار ،یکبار هم کلمه حفظ، والله خیر حافظا تنها در سوره یوسف بیان شده است.
والله غالب علی امره تنها در سوره یوسف بیان شده است.
-بیشترین تکرار کلمه تاویل در سوره یوسف
-ان الحکم الا لله در قران سه بار بکار رفته است یکبار در سوره انعام و دو بار در سوره یوسف
مکنا در قران سه بار برای شخص استفاده شده است یکی سوره کهف برای ذوالقرنین دو بار هم سوره یوسف
جملات مهم و معروف لا تیاسوا من روح الله و من یتق و یصبر فان الله لایضیع اجر المحسنین در این فراز قرار دارد.
-بیشترین تکرار افعال مرتبط با یاس در این سوره ۴ بار(استیاسو،لا تیاسوا، لا ییاس،استیاس )
علیه(الله)فلیتوکل المتوکلون 3بار در قران بکار رفته سوره های یوسف زمر ابراهیم
-کاربرد اولین صفت لطیف برای خداوند در سوره یوسف
-اولین کاربرد لفظ مشرک در قران،در سوره کهف اولین لفظ شرک استفاده شده بود.
-تکرار ۱۳ باره نفس
-تکرار ۵ باره محسن و ۳ باره احسن
-اولین کاربرد دین القیم در قران،در آیه ۴۰ که توسط یوسف برای دینی عاری از شرک بیان شده است. دین القیم ۵ بار در قران،یکبار هم بصورت دینا قیما بکار رفته است.
-سومین و چهارمین کاربرد ایمان بالله در قرآن در سوره یوسف
-صبر جمیل دو بار قران بکار رفته که هر دو در سوره یوسف است. یکبار هم در سوره معارج خطاب به پیامبر صبرا جمیلا استفاده شده است.
مشابهت با سوره کهف : در سوره کهف محور سوره بر اعمال ولایت مطلق خداوند بر امور و غالب بودن اراده و تدبیر او بر عوامل و اسباب مادی بود که در قالب ۴ داستان بیان شد. در سوره یوسف نیز همین موضوع در داستان طولانی و سرگذشت پرنشیب و فراز یوسف مشاهده میشود که چگونه خداوند خواست خود را با تمام مخالفتها و کید های اطرافیان یوسف محقق میکند.
آیات ۴۰-۳۷ به بیان توحید و نفی شرک از زبان یوسف در جمع زندانیان پرداخته است. یوسف در انجا برای نخستین بار با اعلام علنی ترک دین و ایین بت پرستی مردمان انجا انها را هم به توحید دعوت کرد. مشابه اصحاب کهف .
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت دهم:
#ايمان بر مبناى #انتخاب است، نه #اجبار وتحميل.
🔸وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ «99»يونس
واگر پروردگارت مىخواست، (به اجبار) همهى مردم روى زمين يكجا ايمان مىآوردند. (اكنون كه سنّت خدا بر ايمان اختيارى مردم است،) پس آيا تو مردم را مجبور مىكنى تا ايمان آورند؟!
و لو شاء ربك لا من فى الارض كلهم جميعا. (99یونس)
🔻👈يعنى اگر پروردگارت مى خواست، تمامى انسانهائى كه روى زمينند ايمان مى آوردند و ليكن اينطور نخواسته و در نتيجه همه ايمان نياوردند، و از اين به بعد هم همه ايمان نخواهند آورد. پس، مشيت در اين باب با خداى سبحان است، و مطلب به خواست او بستگى دارد، و چون او چنين چيزى را نخواسته تو اى پيامبر نبايد چنين طمع و توقعى داشته باشى، و نيز نبايد در اين باب خود را خسته كنى براى اينكه تو قادر نيستى مردم را مجبور بر ايمان كنى، و ايمانى كه از روى اكراه باشد خواست ما نيست، آن ايمانى را ما از انسانها خواسته ايم كه از حسن اختيار باشد.
👈و به همين جهت است كه بعد از بيان اين حقيقت، در قالب استفهام انكارى فرموده : (افانت تكره الناس حتى يكونوا مؤ منين )، يعنى بعد از آنكه بيان كرديم كه امر مشيت و خواست به دست خداى تعالى است و او نخواسته كه تمامى مردم ايمان بياورند، و در نتيجه همه مردم به #اختيار خود به هيچ وجه ايمان نخواهند آورد، با اين حال ديگر راهى براى تو باقى نمانده جز اينكه فرضا مردم را به زور و به #اكراه بر ايمان واداشته و مجبور سازى، و من اين عمل را براى تو عملى منكر كرده ام و تو نبايد دست به چنين كارى بزنى، و نمى توانى اين كار را بكنى، و خود من هم ايمان اين چنينى را قبول نمى كنم.
📚تفسير المیزان
🔻خداوند، هم قدرت دارد، هم حكمت و از قدرتش آنجا و آن گونه استفاده مىكند كه خلاف حكمت نباشد و چون حكمتش اقتضا دارد كه مردم آزاد باشند، هرگز با قدرت قهرى خود آنان را به ايمان اجبارى وادار نمىكند.
↩️امّا مشركان مىگفتند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» «1» اگر خدا مىخواست ما مشرك نبوديم، پس شرك ما خواست خدا بوده است و ما بالاجبار مشرك شدهايم! اين آيه مىتواند پاسخى به سخن آنان باشد كه اگر اراده خدا بر اجبار كردن است، چرا اجبار به انحراف و شرك كند و لااقل اجبار به هدايت و ايمان بكند!؟
↩️- ايمان بر مبناى انتخاب است، نه اجبار وتحميل. «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ»
📚تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 625
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🌱💞 أَیْنَ ابْنُ النَّبِیِّ الْمُصْطَفَى وَ ابْنُ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَ ابْنُ خَدِیجَهَ الْغَرَّاءِ وَ ابْنُ فَاطِمَهَ الْکُبْرَى بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی لَکَ الْوِقَاءُ وَ الْحِمَى یَا ابْنَ السَّادَهِ الْمُقَرَّبِینَ یَا ابْنَ النُّجَبَاءِ الْأَکْرَمِینَ یَا ابْنَ الْهُدَاهِ الْمَهْدِیِّینَ [الْمُهْتَدِینَ] یَا ابْنَ الْخِیَرَهِ الْمُهَذَّبِینَ یَا ابْنَ الْغَطَارِفَهِ الْأَنْجَبِینَ یَا ابْنَ الْأَطَائبِ الْمُطَهَّرِینَ .
🌸💔کجاست فرزند پیامبر برگزیده،و فرزند على مرتضى،و فرزند خدیجه روشن جبین،و فرزند فاطمه کبرى؟،پدر و مادر و جانم فردایت شود،برایت سپر و حصار باشم،اى فرزند سروران مقرّب،اى فرزند نجیبان گرامى،اى فرزند راهنمایان راه یافته،اى فرزند برگزیدگان پاکیزه،اى فرزند بزرگواران نجیب،اى فرزند پاکان پاکیزه،
🍃🌼فرازی از دعای ندبه
🤲 اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر .
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5933571867171359979.mp3
22.14M
مساله #قدرت در نهج البلاغه❗️
🔸جلسه ششم :
اعتنا به نظرو #خواست_مردم درحکومت
نظامی بر اساس خواست و نظر مردم شکل گرفته. آیا پس از آن در #تصمیمگیریهای نظام، توجه به رأی مردم اهمیتی دارد؟
دو نگاه وجود دارد. نگاه بدبینانه: اکثریت مردم، فهم و درک مناسبی از مسائل مربوط به حکمرانی ندارند و بیشتر بر اساس #احساسات نظر میدهند
نگاه خوشبینانه: مردم در مجموع مسیر حرکت جامعه را به خوبی متوجه شده و تشخیص میدهند.
💠در کلمات امیرالمؤمنین(ع) دو دسته مطلب وجود دارد.
1⃣بخش اول مربوط به دوران زمامداري امیرالمؤمنین(ع) است. مثلا میفرمایند: همانا #ستون_دين، #توده_مردمند
يا حضرت به مردم فرموده که شما وظیفه دارید که نسبت به من #نصیحت و خیرخواهی داشته باشید. آیا نصیحت، تنها تعریف و تمجید از حاکم است؟
2⃣اما بخش دوم مربوط به زمان بيعت مردم با حضرت است . پس از مرگ عثمان، حضرت فرمودند حالا که اصرار میکنید بدانید که اگر من بپذیرم، بر اساس سیاست خودم عمل میکنم، نه بر اساس آنچه که تا کنون بوده است.
كه اين نوع گفتارها نافي پذيرفتن راي مردم در ساير امور در دوره زمامداري ايشان نيست.
استاد سروش محلاتي
@quranpuyan
🔸پانزدهمین شماره فصلنامه حیات معنوی، «ویژه اخلاق و نیایش»
این شمارۀ فصلنامۀ «حیات معنوی» به موضوع اخلاق و نیایش اختصاص یافته و در قالب شانزده مقاله و یادداشت، دو گفتوگو و دو معرفی و نقدِ کتاب ارائه شده است.
🔹این شماره در 184 صفحه و به قیمت 100هزار تومان، چاپ و در اختیار علاقهمندان قرار دارد. برای تهیه فصلنامه از راههای زیر اقدام فرمائید.
💠مراکز پخش:
تهران:دفتر مؤسسه بشرا، 09121053085
(خ خواجه عبدالله انصاری، خ تیسفون، خ مدائن، ک انتاکیه، ک علایی شرقی، پ 14، واحد 1)
قم: 1. دفتر مؤسسه بشرا، 02537744624
(خ معلم، مجتمع ناشران، ط اول، و 120)
2. کتابخانه مؤسسه بشرا، 02536657088
(م امام، خ کارگر، خ شهید سهیلی، پ 60، و 5)
🌐نسخه الکترونیکی:
1. وبسایت «مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا»: www.boshraonline.ir
2. فیدیبو: www.fidibo.com
3. کتابراه: www.ketabrah.ir
4. طاقچه: www.taaghche.com
💐💐لیست #پربازدید ترین موضوعات ارسالی در تالار گفتگوهای #قرآن_پویان از ابتدا تاکنون به شرح زیر می باشد.👇👇
🌸مطالب زیبا با آیات - آيات زیبا و جملات آموزنده قرآن كريم .
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx
🌸ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند - تفسير خلاصه و مشروح آیات سوره احزاب .
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm3639_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx
🌸آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد .
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx
🌸اوقات نماز های یومیه در قران - نماز و احكام آن در قرآن -
https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm17016findunread_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx#post17016
══💠 ⃟⃟ ⃟❀❀ ⃟⃟ ❀ ⃟⃟ ❀ ⃟⃟ ⃟💠══
💐💐لیست #پربازدید ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،
در تالار گفتگوهای #قرآن_پویان به شرح زیر می باشد.
🌸بخاطر منافع مادی و سیاسی به دیگران اتهام بی دینی نزنید و خونشان را مباح نکنید -
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5583_---bkhTr-mnf-mdy-w-sysy-bh-dygrn-thm-by-dyny-nznyd-w-khwnshn-r-mbH-nkhnyd.aspx
🌸زکات فطره چیست؟ میزان فطریه چقدر است؟
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5586_zkht-fTrh-chyst--myzn-fTryh-chqdr-st.aspx
🌸عرضه کتاب «آشنایی با مفسران و متفکران قرآنپژوه معاصر»
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5584_rDh-khtb-shnyy-b-mfsrn-w-mtfkhrn-qrnpjwh-mSr.aspx
🌸از آنها كه به ديگران خيانت ميكنند، حمايت نكنيد - وظايف اجتماعي فرد مسلمان در قران .
https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5589&=
✅✅ شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ أَسْأَلُكَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ
بارالها! از تو می خواهم كه سپاس نعمت هايت را چنان قسمت من كنی كه مرا به كمال خشنودی ات نائل گرداند.
بخشی از دعای روز شنبه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_دخان آیات 19 تا 39
📄#صفحه_497
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_497
❇️#بنی_اسرائیل در بوته #آزمایش
💠وَ آتَيْناهُمْ مِنَ الْآياتِ ما فِيهِ بَلؤُا مُبِينٌ
🌱و از معجزات و نشانهها(ی خود)، مواردی (بیسابقه) به آنان عرضه کردیم که در آنها آزمونی آشکار (برایشان) وجود داشت.
دخان - ۳۳
🔹در آيه مورد بحث به بعضی از مواهب ديگر كه خدا به آنها داده بود اشاره كرده، میفرمايد:" ما آيات و نشانههايی از عظمت و قدرت خويش به آنان داديم كه در آن آزمايش آشكاری بود" (وَ آتَيْناهُمْ مِنَ الْآياتِ ما فِيهِ بَلؤُا مُبِينٌ).
🔹گاه در بيابان" سينا" و در وادی" تيه" ابرها را بر سر آنها سايهافكن ساختيم، گاه مائده مخصوص" من و سلوی" را بر آنها نازل كرديم، گاه از دل سنگ سخت چشمه آب برای آنها جاری نموديم، و گاه نعمتهای معنوی و مادی ديگری نصيبشان كرديم.
🔹اما همه اينها برای آزمايش و امتحان بود، زيرا خداوند گروهی را با مصيبت آزمايش میكند و گروهی را با نعمت، چنان كه در آيه ۱۶۸ سوره اعراف میخوانيم: وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ:" ما بنی اسرائيل را با نيكيها و بديها آزموديم شايد از راه غلط بازگردند".
🔹شايد هدف از ذكر اين سرگذشت بنی اسرائيل برای مسلمانان نخستين اين است كه آنها از انبوه دشمنان و قدرت عظيمشان نهراسند و مطمئن باشند خداوندی كه فراعنه قدرتمند را درهم كوبيد، و بنی اسرائيل را وارث ملك و حكومت آنها ساخت در آيندهای نه چندان دور چنين پيروزی را نصيب شما خواهد كرد، ولی همانگونه كه آنها با اين مواهب آزمايش شدند شما نيز سخت در كوره امتحان قرار خواهيد گرفت تا روشن شود بعد از قدرت و پيروزی، شما چه خواهيد كرد؟!
👈و اين اخطاری است به همه امتها و ملتها در مورد پيروزيها و مواهبی كه از لطف الهی به دست میآورند، كه دام امتحان در اين هنگام سخت است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_497
❇️#آفرینش بی هدف نیست!
💠وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبِينَ (۳۸) ما خَلَقْناهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۳۹/دخان)
🌱و ما آسمانها و زمين و آنچه را بين آنهاست به بازی نيافريديم.
ما جز بر اساس حقّ آسمان و زمين را نيافريديم، ولی اكثر مشركان نمیدانند.
🔷اين دو آيه به منزلهی مقدّمهای برای آيات بعد در مورد قيامت است، گويا اشاره به اين دارد كه اگر قيامت نباشد، آفرينش بی هدف است، زيرا هستی برای بشر آفريده شد و اگر بشر با مرگ پوچ شود، هستی نيز پوچ و بيهوده، لذا میفرمايد: ما آسمانها و زمين را بی هدف نيافريديم، بلكه هدفی بر حقّ داشتيم.
🔹 هستی هدفدار است، پس ما نبايد بیهدف باشيم. وَ ما خَلَقْنَا ... لاعِبِينَ
🔹 هدف هستی جز حقّ نيست، اگر هدف از خلقتِ چيزی را درك نكرديم مشكل در فهم و محدوديّت ماست. «إِلَّا بِالْحَقِّ»
🔹 فرد حكيم در كار خود منتظر قضاوت و داوری مردم نيست. «إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
🔹 علم واقعی، پی بردن به حقانيّت و حكمت كارهای الهی است. إِلَّا بِالْحَقِ ... لا يَعْلَمُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۱۰۶-۱۰۳ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- پیامبران نسبت به هدایت دیگران،سوز و درد و اشتیاق دارند. «حَرَصْتَ»
۲- کج فهمی و ایمان نیاوردن اکثریّت مردم نباید مانع تبلیغ دین و بیان حقیقت گردد. ما أَکْثَرُ النّاسِ ... بِمُؤْمِنِینَ
۳- ایمان نیاوردن اکثریّت مردم،به خاطر کوتاهی پیامبران نیست،بلکه نتیجه ی اختیار وآزادی خود انسان ها است که نخواسته اند ایمان بیاورند. «ما أَکْثَرُ النّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ»
۴- مبلّغ نباید از مردم توقعی داشته باشد،همانگونه که پیامبران چنین بودند. «وَ ما تَسْئَلُهُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ»
۵- معارف قرآن فطری است و همه مردم از آن می توانند بهره ببرند.( «ذِکْرٌ» در جایی است که انسان در درون خود می دانسته،ولی فراموش کرده است)
۶- کار پیامبران یادآوری و بیدار ساختن فطرت هاست. «ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ»
۷- انسان اگر لجاجت کند،هیچ نشانه ای را نمی پذیرد. وَ کَأَیِّنْ مِنْ آیَهٍ ... یَمُرُّونَ عَلَیْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ
۸- نگاه سطحی و بدون فکر و تأمّل،زمینه ی هدایت و رشد نیست. یَمُرُّونَ ...
مُعْرِضُونَ
۹- علم به تنهایی کافی نیست،حقّ پذیری نیز لازم است تا ایمان حاصل شود.
«یَمُرُّونَ عَلَیْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ»
۱۰- احسن القصص بودن داستان به تنهایی کافی نیست؛مهم آمادگی برای به کار بستن و پذیرفتن این همه درس بزرگ است. «وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ»
۱۱- ایمان،مراتبی دارد و ایمان خالص که هیچ گونه شرکی در آن نباشد کم است.
وَ ما یُؤْمِنُ ... إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ
نشانه های مؤمن مخلص
۱. در انفاق : «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» از کسی توقع پاداش و تشکر ندارد.
۲. در عبادت : «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» جز خداوند کسی را بندگی نمی کند.
۳. در تبلیغ : «إِنْ أَجرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ»به غیر خداوند از کسی پاداش نمی خواهد.
۴. در ازدواج : «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ» از فقر نمی هراسد و با توکل به وعده خدا ازدواج می کند.
۵. در برخورد با مردم : «قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» جز رضای او همه چیز را کنار می گذارد.
۶. در جنگ و برخورد با دشمن : «وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّهَ»از کسی به جز خداوند نمی هراسد.
۷. در مهرورزی و محبّت : «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ»هیچ کس را به اندازه خداوند دوست نمی دارد.
۸. در تجارت و کسب و کار : «رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ»از یاد خداوند غافل نمی شود.
نشانه های مؤمن مشرک
۱. عزّت را از دیگران آرزو می کند: «أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ»
۲. در عمل : «خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً»کار شایسته را با ناشایست می آمیزد.
۳. در برخورد با دیگران : «کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ»دچار تعصّبات حزبی و گروهی می شود.
۴. در عبادت: «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ. اَلَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ»بی توجّهی و ریاکاری می کند.
۵. در جنگ و نبرد : «یَخْشَوْنَ النّاسَ کَخَشْیَهِ اللّهِ»از مردم می ترسد.
۶. در تجارت و امور دنیوی : «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ»افزون طلبی،او را سرگرم می کند.
۷. در انتخاب دین و دنیا : «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَهً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها وَ تَرَکُوکَ قائِماً» دنیا را می گیرند و پیامبر را تنها می گذارند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛