eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5933571867171359979.mp3
22.14M
مساله در نهج البلاغه❗️ 🔸جلسه ششم : اعتنا به نظرو درحکومت نظامی بر اساس خواست و نظر مردم شکل گرفته. آیا پس از آن در نظام، توجه به رأی مردم اهمیتی دارد؟ دو نگاه وجود دارد. نگاه بدبینانه: اکثریت مردم، فهم و درک مناسبی از مسائل مربوط به حکمرانی ندارند و بیشتر بر اساس نظر می‌دهند نگاه خوشبینانه: مردم در مجموع مسیر حرکت جامعه را به خوبی متوجه شده و تشخیص می‌دهند. 💠در کلمات امیرالمؤمنین(ع) دو دسته مطلب وجود دارد. 1⃣بخش اول مربوط به دوران زمامداري امیرالمؤمنین(ع) است. مثلا می‌فرمایند: همانا ، يا حضرت به مردم فرموده که شما وظیفه دارید که نسبت به من و خیرخواهی داشته باشید. آیا نصیحت، تنها تعریف و تمجید از حاکم است؟ 2⃣اما بخش دوم مربوط به زمان بيعت مردم با حضرت است . پس از مرگ عثمان، حضرت فرمودند حالا که اصرار می‌کنید بدانید که اگر من بپذیرم، بر اساس سیاست خودم عمل می‌کنم، نه بر اساس آنچه که تا کنون بوده است. كه اين نوع گفتارها نافي پذيرفتن راي مردم در ساير امور در دوره زمامداري ايشان نيست. استاد سروش محلاتي @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸پانزدهمین شماره فصلنامه حیات معنوی، «ویژه اخلاق و نیایش» این شمارۀ فصلنامۀ «حیات معنوی» به موضوع اخلاق و نیایش اختصاص یافته و در قالب شانزده مقاله و یادداشت، دو گفت‌وگو و دو معرفی و نقدِ کتاب ارائه شده است. 🔹این شماره در 184 صفحه و به قیمت 100هزار تومان، چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. برای تهیه فصلنامه از راه‌های زیر اقدام فرمائید. 💠مراکز پخش: تهران:دفتر مؤسسه بشرا، 09121053085 (خ خواجه عبدالله انصاری، خ تیسفون، خ مدائن، ک انتاکیه، ک علایی شرقی، پ 14، واحد 1) قم: 1. دفتر مؤسسه بشرا، 02537744624 (خ معلم، مجتمع ناشران، ط اول، و 120) 2. کتابخانه مؤسسه بشرا، 02536657088 (م امام، خ کارگر، خ شهید سهیلی، پ 60، و 5) 🌐نسخه الکترونیکی: 1. وب‌سایت «مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا»: www.boshraonline.ir 2. فیدیبو: www.fidibo.com 3. کتابراه: www.ketabrah.ir 4. طاقچه: www.taaghche.com
💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی در تالار گفتگوهای از ابتدا تاکنون به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸مطالب زیبا با آیات - آيات زیبا و جملات آموزنده قرآن كريم . https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx 🌸ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند - تفسير خلاصه و مشروح آیات سوره احزاب . http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm3639_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx 🌸آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد . https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx 🌸اوقات نماز های یومیه در قران - نماز و احكام آن در قرآن - https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm17016findunread_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx#post17016 ══💠 ⃟⃟ ⃟❀❀ ⃟⃟ ❀ ⃟⃟ ❀ ⃟⃟ ⃟💠══ 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته، در تالار گفتگوهای به شرح زیر می باشد. 🌸بخاطر منافع مادی و سیاسی به دیگران اتهام‌ بی دینی نزنید و خونشان را مباح نکنید - http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5583_---bkhTr-mnf-mdy-w-sysy-bh-dygrn-thm-by-dyny-nznyd-w-khwnshn-r-mbH-nkhnyd.aspx 🌸زکات فطره چیست؟ میزان فطریه چقدر است؟ https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5586_zkht-fTrh-chyst--myzn-fTryh-chqdr-st.aspx 🌸عرضه کتاب «آشنایی با مفسران و متفکران قرآن‌پژوه معاصر» http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5584_rDh-khtb-shnyy-b-mfsrn-w-mtfkhrn-qrnpjwh-mSr.aspx 🌸از آنها كه به ديگران خيانت ميكنند، حمايت نكنيد - وظايف اجتماعي فرد مسلمان در قران . https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5589&= ✅✅ شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ أَسْأَلُكَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ بارالها! از تو می خواهم كه سپاس نعمت هايت را چنان قسمت من كنی كه مرا به كمال خشنودی ات نائل گرداند. بخشی از دعای روز شنبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 19 تا 39 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در بوته 💠وَ آتَيْناهُمْ مِنَ الْآياتِ ما فِيهِ بَلؤُا مُبِينٌ 🌱و از معجزات و نشانه‌ها(ی خود)، مواردی (بی‌سابقه) به آنان عرضه کردیم که در آن‌ها آزمونی آشکار (برایشان) وجود داشت. دخان - ۳۳ 🔹در آيه مورد بحث به بعضی از مواهب ديگر كه خدا به آنها داده بود اشاره كرده، می‌فرمايد:" ما آيات و نشانه‌هايی از عظمت و قدرت خويش به آنان داديم كه در آن آزمايش آشكاری بود" (وَ آتَيْناهُمْ مِنَ الْآياتِ ما فِيهِ بَلؤُا مُبِينٌ‌). 🔹‏گاه در بيابان" سينا" و در وادی" تيه" ابرها را بر سر آنها سايه‌افكن ساختيم، گاه مائده مخصوص" من و سلوی" را بر آنها نازل كرديم، گاه از دل سنگ سخت چشمه آب برای آنها جاری نموديم، و گاه نعمتهای معنوی و مادی ديگری نصيبشان كرديم. 🔹‏اما همه اينها برای آزمايش و امتحان بود، زيرا خداوند گروهی را با مصيبت آزمايش می‌كند و گروهی را با نعمت، چنان كه در آيه ۱۶۸ سوره اعراف می‌خوانيم: وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ‌:" ما بنی اسرائيل را با نيكيها و بديها آزموديم شايد از راه غلط بازگردند".  🔹شايد هدف از ذكر اين سرگذشت بنی اسرائيل برای مسلمانان نخستين اين است كه آنها از انبوه دشمنان و قدرت عظيمشان نهراسند و مطمئن باشند خداوندی كه فراعنه قدرتمند را درهم كوبيد، و بنی اسرائيل را وارث ملك و حكومت آنها ساخت در آينده‌ای نه چندان دور چنين پيروزی را نصيب شما خواهد كرد، ولی همانگونه كه آنها با اين مواهب آزمايش شدند شما نيز سخت در كوره امتحان قرار خواهيد گرفت تا روشن شود بعد از قدرت و پيروزی، شما چه خواهيد كرد؟! 👈و اين اخطاری است به همه امتها و ملتها در مورد پيروزيها و مواهبی كه از لطف الهی به دست می‌آورند، كه دام امتحان در اين هنگام سخت است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بی هدف نیست! 💠‏وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبِينَ (۳۸) ما خَلَقْناهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۳۹/دخان) 🌱‏و ما آسمان‌ها و زمين و آنچه را بين آنهاست به بازی نيافريديم. ‏ما جز بر اساس حقّ آسمان و زمين را نيافريديم، ولی اكثر مشركان نمی‌دانند. 🔷‏اين دو آيه به منزله‌ی مقدّمه‌ای برای آيات بعد در مورد قيامت است، گويا اشاره به اين دارد كه اگر قيامت نباشد، آفرينش بی هدف است، زيرا هستی برای بشر آفريده شد و اگر بشر با مرگ پوچ شود، هستی نيز پوچ و بيهوده، لذا می‌فرمايد: ما آسمان‌ها و زمين را بی هدف نيافريديم، بلكه هدفی بر حقّ داشتيم. ‏🔹 هستی هدفدار است، پس ما نبايد بی‌هدف باشيم. وَ ما خَلَقْنَا ... لاعِبِينَ‌ ‏🔹 هدف هستی جز حقّ نيست، اگر هدف از خلقتِ چيزی را درك نكرديم مشكل در فهم و محدوديّت ماست. «إِلَّا بِالْحَقِّ» ‏🔹 فرد حكيم در كار خود منتظر قضاوت و داوری مردم نيست. «إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ» ‏🔹 علم واقعی، پی بردن به حقانيّت و حكمت كارهای الهی است. إِلَّا بِالْحَقِ‌ ... لا يَعْلَمُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۰۶-۱۰۳ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- پیامبران نسبت به هدایت دیگران،سوز و درد و اشتیاق دارند. «حَرَصْتَ» ۲- کج فهمی و ایمان نیاوردن اکثریّت مردم نباید مانع تبلیغ دین و بیان حقیقت گردد. ما أَکْثَرُ النّاسِ ... بِمُؤْمِنِینَ ۳- ایمان نیاوردن اکثریّت مردم،به خاطر کوتاهی پیامبران نیست،بلکه نتیجه ی اختیار وآزادی خود انسان ها است که نخواسته اند ایمان بیاورند. «ما أَکْثَرُ النّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ» ۴- مبلّغ نباید از مردم توقعی داشته باشد،همانگونه که پیامبران چنین بودند. «وَ ما تَسْئَلُهُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ» ۵- معارف قرآن فطری است و همه مردم از آن می توانند بهره ببرند.( «ذِکْرٌ» در جایی است که انسان در درون خود می دانسته،ولی فراموش کرده است) ۶- کار پیامبران یادآوری و بیدار ساختن فطرت هاست. «ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ» ۷- انسان اگر لجاجت کند،هیچ نشانه ای را نمی پذیرد. وَ کَأَیِّنْ مِنْ آیَهٍ ... یَمُرُّونَ عَلَیْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ ۸- نگاه سطحی و بدون فکر و تأمّل،زمینه ی هدایت و رشد نیست. یَمُرُّونَ ... مُعْرِضُونَ ۹- علم به تنهایی کافی نیست،حقّ پذیری نیز لازم است تا ایمان حاصل شود. «یَمُرُّونَ عَلَیْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ» ۱۰- احسن القصص بودن داستان به تنهایی کافی نیست؛مهم آمادگی برای به کار بستن و پذیرفتن این همه درس بزرگ است. «وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ» ۱۱- ایمان،مراتبی دارد و ایمان خالص که هیچ گونه شرکی در آن نباشد کم است. وَ ما یُؤْمِنُ ... إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ نشانه های مؤمن مخلص ۱. در انفاق : «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» از کسی توقع پاداش و تشکر ندارد. ۲. در عبادت : «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» جز خداوند کسی را بندگی نمی کند. ۳. در تبلیغ : «إِنْ أَجرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ»به غیر خداوند از کسی پاداش نمی خواهد. ۴. در ازدواج : «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ» از فقر نمی هراسد و با توکل به وعده خدا ازدواج می کند. ۵. در برخورد با مردم : «قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» جز رضای او همه چیز را کنار می گذارد. ۶. در جنگ و برخورد با دشمن : «وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّهَ»از کسی به جز خداوند نمی هراسد. ۷. در مهرورزی و محبّت : «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ»هیچ کس را به اندازه خداوند دوست نمی دارد. ۸. در تجارت و کسب و کار : «رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ»از یاد خداوند غافل نمی شود. نشانه های مؤمن مشرک ۱. عزّت را از دیگران آرزو می کند: «أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ»  ۲. در عمل : «خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً»کار شایسته را با ناشایست می آمیزد. ۳. در برخورد با دیگران : «کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ»دچار تعصّبات حزبی و گروهی می شود. ۴. در عبادت: «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ. اَلَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ»بی توجّهی و ریاکاری می کند. ۵. در جنگ و نبرد : «یَخْشَوْنَ النّاسَ کَخَشْیَهِ اللّهِ»از مردم می ترسد. ۶. در تجارت و امور دنیوی : «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ»افزون طلبی،او را سرگرم می کند. ۷. در انتخاب دین و دنیا : «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَهً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها وَ تَرَکُوکَ قائِماً» دنیا را می گیرند و پیامبر را تنها می گذارند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت یازدهم: علیه السلام : حاضر نیستم احدی را به وادار به کاری کنم! 🔻قرظه بن کعب یکی از فرمانداران امیرالمومنین بود. او قبلا نیز از صحابه رسول خدا و از جنگ احد به بعد آن حضرت را همراهی کرد. وی در جمل و صفین و نهروان نیز از سپاهیان ارشد حضرت علی بود. عده ای از مردم منطقه فرمانروایی وی به نزد امیرالمومنین آمدند و گزارش کردند که در محل ما نهر آبی است که فرسوده و خراب شده است و اگر مردم محل کمک نمایند و آن را حفر نموده و لای روبی کنند، آن منطقه آباد شده و قهرا درآمد مردم هم افزایش یافته و در نتیجه مالیات بیشتری هم نصیب بیت المال می‌شود. آنان از حضرت تقاضا داشتند تا ایشان به فرماندار خود (قرظه بن کعب) دستور دهد که او مردم را به انجام این کار وادار و اجبار نماید. 🖊امام علیه السلام طی نامه ای در خواست مردم را به قرظه بن کعب منتقل نمود و نظر خویش را در ذیل آن چنین آورد: لست اری ان اجبر احدا علی عمل یکرهه، فادعهم الیک فان کان الامر فی النهر علی ما وصفوه ، فمن احب ان یعمل فمره بالعمل ، والنهر لمن عمله دون من کرهه ، و لان یعمروا و یقووا احب الی من ان یضعفوا . والسلام 📚(انساب الاشراف ج /۲ . ص /۳۹۰ . الامام علی صوت العداله الانسانیه ج/۱ ص ۲۰۸) 🔻امام علیه السلام درخواست آن گروه برای وادار کردن مردم به آباد کردن نهر را نپذیرفت چرا که با سیاست کلی حضرت در حفظ حقوق و آزادیهای مردم، در تضاد بود. مبنای امام این بود که: من احدی را بر کاری که راضی نیست و اکراه نمی‌کنم: 🔸و لست اری ان اجبر احدا علی عمل یکرهه . ولی حضرت به فرماندار خود نوشت: موضوع را با حضور مردم مورد بررسی قرار دهد و اگر چنان است که گفته اند، از مردم بخواهد که هر کس مایل است بصورت داوطلبانه اقدام کند والبته بهره برداری از نهر هم بکسانی که در احیای آن مشارکت می‌کنند اختصاص خواهد داشت. 🔻در پایان حضرت، سیاست خود را اینگونه بیان فرمود: اقدام مردم برای عمران و آبادی منطقه و تقویت بنیه مالیشان بهتر از آن است که اهتمام به عمران نداشته و در ضعف و ناتوانی بمانند. ↩️صدر و ذیل کلام حضرت گویای آن است که هر چند اینگونه اقدامات عمرانی پسندیده و به صلاح است، ولی نباید جنبه پیدا کرده و بر مردم تحمیل شود. 🔻🔻🔻🔻نفی اجبار بر "هیچ کس" در "هیچ کار" یک قاعده در است. 👉👉👉 و عدول از این قاعده در شرایط اضطراری، نیاز به دلیل محکم دارد و گرنه برای آباد کردن دنیا، خواست و رضایت مردم، محترم و معتبر است و نمیتوان مدل خاصی از زندگی را بر آنها تحمیل کرد، آن هم مدل و الگویی که هزینه های زیادی بر آنها تحمیل نموده و دائما فقر را گسترش می‌دهد، حتی اگر فرض شود که چنین مدلی در واقع به مصلحت ایشان بوده و در نهایت بنیه های اقتصادی آنان را تقویت نماید زیرا تشخیص مصلحت توسط حاکمان، جایگزین تحصیل رضایت از شهروندان نمی‌شود. 🖊ايت الله سروش محلاتي http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آنان که خدا را یافته اند، "چیز"ی نمی خواهند. آنان که "چیز"ی می خواهند، هنوز خدا را نیافته اند. زیرا آنکه خدا را دارد، اصل را دارد و آنکه اصل را دارد تمام هستی مسخّر اوست. پس به چیزش احتیاج نیست. چنین کسانی برتری شان بخاطر داشتن چیزهای بسیار نیست. برتری شان به برکت وجود خود خداوند است. و این است معنای "اَنتُم الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم" (شما برترین هستید زیرا خدا با شماست!) پس آنگاه که نزد خدای رحمن اند، در سکوتی اعجاب انگیز بسر می برند، و هیچ سخنی به درخواست نمی گویند مگر آنگاه که خداوند خود اذن شان دهد "لا یَتَکَلَّمُونَ اِلّا مَن اَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ"، که در این صورت نیز باز سخن شان خدایی است و جز به حق نمی گویند. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 40 تا 59 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan