eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️جمله‌های كوتاه و پرمعنی، پاسخی به بسياری از ايرادات مشركان 💠‏قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ وَ ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحی‌ إِلَيَّ وَ ما أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ مُبِينٌ (۹/احقاف) 🌱‏بگو: من در ميان پيامبران، بی‌سابقه نيستم و نمی‌دانم با من و شما چگونه عمل خواهد شد و جز آنچه به من وحی می‌شود از چيز ديگری پيروی نمی‌كنم و من جز هشدار دهنده‌ای آشكار نيستم. ‏🔹پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مأمور پاسخ‌گويی به شبهات است. قُلْ‌ ... ‏🔹رهبران الهی، حتّی در شيوه دفاع از حقّانيّت خود، طبق دستور خدا عمل می‌كنند. قُلْ ما كُنْتُ‌ ... ‏🔹بعثت پيامبران و رسالت آنان، يك جريان مستمر در طول تاريخ بوده است. ‏«ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ» ‏🔹بايد شبهات را با منطق و مدارا پاسخ داد. مخالفان می‌گفتند: سِحْرٌ مُبِينٌ‌ ... ‏افْتَراهُ‌ ولی پيامبر می‌فرمود: كَفی‌ بِهِ شَهِيداً ... ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ‌ ‏🔹چون مردم در برابر مسائل جديد و نوظهور حساسيّت نشان می‌دهند، بيان سابقه و تاريخ گذشته لازم است. «قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ» 🔹لازمه‌ی رسالت، دانستن همه چيز نيست. «ما أَدْرِي» ‏🔹رهبر بايد با مردم صادقانه سخن بگويد. «وَ ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ» ‏🔹در بيان مشتركات، اول از خود شروع كنيد بعد ديگران. «ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ» ‏🔹وظيفه پيامبر، اجبار مردم به ايمان آوردن نيست، وظيفه او هشدار و اعلام خطر است. «ما أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ» ‏🔹برای مردم غافل، هشدار دادن از اميد دادن لازم‌تر است. «ما أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ريشه همه اعمال صالح است 💠إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ 🌱کسانی ‌که گفتند «مالک و صاحب‌اختیار ما، الله است»، آنگاه راست و بدون انحراف، (بر عقیده‌ی خود ثابت) ماندند، هیچ ترسی آنان را فرا نمی‌گیرد و اندوهگین نخواهند شد. أحقاف - ۱۳ 🔹این ایه در حقيقت تفسيری است برای" محسنين" (نيكوكاران) كه در آيه قبل آمده بود می‌فرمايد:" كسانی كه گفتند: پروردگار ما اللَّه است، سپس استقامت به خرج دادند، نه ترسی برای آنهاست و نه غمی دارند" (إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌). 🔹‏در واقع تمام مراتب ايمان و همه اعمال صالح در اين دو جمله جمع است چرا كه" توحيد" اساس همه اعتقادات صحيح است، و تمام اصول عقائد به ريشه توحيد بازمی‌گردد، و" استقامت" و صبر و شكيبايی نيز ريشه همه اعمال صالح است، زيرا می‌دانيم تمام اعمال نيك را می‌توان در سه عنوان" صبر بر اطاعت"، " صبر بر معصيت" و" صبر بر مصيبت" خلاصه كرد. 🔹‏بنا بر اين" محسنين" كسانی هستند كه از نظر اعتقادی در خط توحيد، و از نظر عمل در خط استقامت و صبرند. ‏بديهی است اينگونه افراد نه ترسی از حوادث آينده دارند، و نه غمی از گذشته. 🔹‏نظير همين مطلب در آيه ۳۰ سوره فصلت (با توضيح بيشتری) آمده است. ‏آنجا كه می‌گويد: إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ‌. ‏اين آيه دو چيز اضافه دارد يكی اينكه بشارت عدم خوف و حزن از سوی فرشتگان به آنها داده می‌شود، در حالی كه در آيه مورد بحث اين مطلب مسكوت گذارده شده، ديگر اينكه علاوه بر نفی ترس و غم بشارت به بهشت موعود نيز در آيه سوره فصلت آمده در حالی كه در محل كلام در آيه بعد به آن اشاره می‌شود. ‏به هر حال اين دو آيه يك مطلب را تعقيب می‌كند يكی فشرده‌تر و ديگری مشروحتر. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹چند دریافت مستقیم و کوتاه آیه ۳۵ : «نشانه ها»ی مورد بحث، باید چیزهائی بوده باشد از قبیل اعتقاد به توحید و تبلیغ آن و مخالفت با دین شرک آنها و عدالتخواهی و اعتراض به مظالم جاری، و اینها باید سبب زندانی شدن او شده باشد نه توطئه آن زنان که در آیه های ۳۳ و ۳۴ اشاره شده. آیه ۴۲ : ساده ترین توضیحِ مطلب این است که او هر که بوده یکنوع «مجرم سیاسی» بوده. و شفاعت یکنفر «برده» (که پائین ترین موقعیت اجتماعی را دارد) برای یک «مجرم سیاسی» کار آسانی نیست و متضمن خطراتی برای شفیع است لذا آن شخص خود را «خودسانسوری» کرد و بالاخره هم کاملاً فراموشش شد. نقش شیطان آن بود که او را به از دست دادن موقعیتش و زحماتی که در آنصورت به آن دچار میشد ترساند تا اینکه موفق شد او را بطور کامل بفراموشاند. آیه ۴۵ : این «یادآوریِ» آن شخص در اینجا کاملاً موجه است، زیرا یادآوری قبل از این مطلب، «شفاعت از یک مجرم سیاسی» تلقی می شد و برای او نوعاً ناخوشایند بود اما حالا یک «خوش خدمتی» است و برای او کاملاً مطلوب است. آیه ۴۹ : کلمه ای که در آیه آمده «یُغاثُ» است که هم به معنی «فریادرسی می شوند» و هم به معنی «بارانده می شوند» است و چون باران از آسمان می آید، گویی که خداوند فریاد ناراحتی مردمِ هفت سال خشکسالی کشیده را شنیده، و برایشان باران فرستاده باشد، که فی نفسه، هم معنی لغوی رایجی است و هم لطیف است، در ترجمه ترجیح داده شد. گرچه دومی هم صحیح است و هر دو هم بالاخره به یک معنی می رساند. آیه های ۵۲ و ۵۳ : اینها گفتار یوسف است نه آن زن. آیه ۶۶ : وثیقه موردنظر باید قاعدتاً «قسم» یا «تعهد اخلاقی» بوده باشد. آیه های ۶۷ و ۶۸ : یعنی «به چشم نیائید» (و به اصطلاح امروز «چراغ خاموش» بروید) آیات ۷۰ تا ۷۶ : روش یوسف از آنجا که یک «حق انتقام» به گردن آنها داشت موجه است. در آیه ۲۰ فاعل چه کسی (کسانی) است؟ در جواب باید گفت فاعل نمیتواند اهل کاروان باشد، زیرا آنها آن کودک را «ثروت»ی تلقی کرده بودند. لذا توضیح مطلب این میشود که برادران یوسف دورادور کشیک میکشیدند که عاقبت کار او چه میشود و وقتیکه دیدند اهل کاروان او را پیدایش کرده اند برای اینکه مانع کارهای احتمالی آنها برای رساندن کودک به خانواده اش شوند او را به پشیزی به آنها فروختند. از تفسیر مرحوم گنجه ای https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت سيزدهم: مردم بر ايمان يك اصل ثابت است . 💠فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ ﴿۲۱﴾ پس تذكر ده كه تو تنها تذكردهنده‏ اى (۲۱) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ﴿۲۲﴾ بر آنان تسلطى ندارى (۲۲) سوره غاشیه ایات 21 و22 🔹"راه كمال در صورتى پيموده مى‌شود كه با ميل و اراده و اختيار همراه باشد، و گرنه سخنى بى‌مفهوم است، تو هرگز نمى‌توانى آنها را مجبور سازى، و اگر هم مى‌توانستى فايده‌اى نداشت. بعضى تصور كرده‌اند كه اين دستور قبل از نزول فرمان "جهاد" بوده، و با نزول حكم جهاد شد. چه اشتباه بزرگى‌؟ مساله تذكر و تبليغ پيامبر ص از نخستين روز شروع شد، و تا آخرين دقيقه حيات آن حضرت ادامه داشت، و بعد از او نيز به وسيله جانشينان معصوم و علماى دين تداوم داشته و خواهد داشت اين مطلبى نسخ شدنى نيست، همچنين مردم بر ايمان نيز يك اصل ثابت است . اين مطلب شبيه چيزى است كه در آيه 80 سوره نساء آمده است كه مى‌گويد: وَ مَنْ‌ تَوَلّٰى فَمٰا أَرْسَلْنٰاكَ‌ عَلَيْهِمْ‌ حَفِيظاً :" هر كس روى‌گردان شود ما تو را مسئول آنها قرار نداديم" 📚تفسیر نمونه- ایت اله مکارم شیرازی 🔹"پس تو اى پيامبر ايشان را به اين حقايق تذكر بده كه ((انما انت مذكر))، وظيفه تو - كه پيامبر خدايى - تنها همين تذكر دادن است ، به اميد اينكه دعوتت را اجابت كنند و به طيب خاطر و بدون و ايمان آورند. لَّست عَلَيْهِم بِمُصيْطِرٍ: كلمه ((مصيطر)) به معناى متسلط است ، و جمله مورد بحث بيان و تفسير جمله ((انما انت مذكر)) است . یعنی مردم را تذكر بده كه وظيفه تو تنها تذكر دادن است ، تو به ايشان ندارى." ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 461 http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽ یَا مَنْ هُوَ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ ای آنکه بر بندگانش آگاه و بیناست 🌸 دعای جوشن کبیر 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ای انسان! به و كن‌ 🌱‏و ما انسان را سفارش كرديم كه به والدين خود نيكی كند، مادرش او را با سختی حمل كرد و با سختی به دنيا آورد و دوران حمل تا از شير گرفتنش سی ماه (به طول كشد)، تا آنگاه كه به رشد كامل رسد و چهل ساله شود، گويد: پروردگارا! مرا توفيق ده تا نعمتی را كه بر من و بر پدر و مادر من لطف كردی، شكرگزاری كنم و عمل شايسته‌ای انجام دهم كه تو آن را بپسندی و فرزندانم را برای من صالح و شايسته گردان، همانا من به سوی تو بازگشته و از تسليم شدگانم.15/احقاف 🔹‏احسان به والدين، از جايگاه ويژه‌ای نزد خداوند برخوردار است. در قرآن، پنج بار كلمه‌ «وَصَّيْنَا» بكار رفته كه سه بار آن مربوط به والدين است. 🔹‏در اين آيه به دوران جنينی و نوزادی انسان تا سن چهل سالگی اشاره شده و اين سنّ، اوج كمال جسمی انسان شمرده شده است. «بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً» 🔹‏مادر به دليل دشواری دوران بارداری و زايمان و شيردهی، حق ويژه‌ای بر فرزند داشته و بايد نسبت به او بيشتر احسان كرد، چنانچه در روايات تأكيد بيشتری در مورد احسان به مادر شده است و پيامبر اكرم در روايتی سه بار سفارش به نيكی به مادر كرد و آنگاه سفارش به نيكی به پدر. 🔹سفارش احسان به والدين، در طول تاريخ و تمام اديان بوده است. ( «وَصَّيْنَا» در قالب ماضی آمده است) ‏🔹احسان به والدين، از حقوق انسانی است كه هر پدر و مادری بر گردن فرزندشان دارند. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ» (نفرمود: «وصينا الذين آمنوا») ‏🔹در احسان به والدين، مسلمان بودن آنان شرط نيست. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ» ‏🔹استحكام بنياد خانواده و حفظ جايگاه والدين، مورد توجّه خاص خداوند است. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً» ‏🔹نه تنها انفاق و امداد و احترام، بلكه هر نوع نيكی نسبت به والدين لازم است. 🔹احسان به والدين بايد پيوسته و برجسته باشد، نه به مقدار ضرورت و مقطعی. ‏🔹توجّه به سفارش اكيد خداوند به زحمات گذشته والدين، احسان و خدمت كردن به آنان را عاشقانه و جدی‌تر می‌كند. وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ‌ ... حَمَلَتْهُ أُمُّهُ‌ ‏🔹كمال احسان به والدين، در آن است كه بی‌واسطه انجام گيرد. «بِوالِدَيْهِ إِحْساناً» (حرف «ب» در «بِوالِدَيْهِ» نشانه آن است كه احسان به والدين با دست خود باشد.) ‏🔹ياد رنج و زحمت‌های مادران، در برانگيختن عاطفه فرزندان مؤثّر است. ‏حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً ... كُرْهاً ... ‏🔹حق مادر بيش از پدر است. پس از كلمه «والدين»، سخن از رنجهای مادر است. حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً ... ‏🔹تمام دستورات و اوامر و نواهی دينی، دليل و فلسفه دارند. (گرچه دليل بعضی از آنها مانند احسان به والدين، بيان شده است). وَصَّيْنَا ... حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً ... ‏🔹چهل سالگی قلّه توانمندی و رشد انسان است. «بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً» ‏🔹شكر الهی، به استمداد و توفيق خداوند نياز دارد. «أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ» ‏🔹بخشی از نعمت‌های انسان، به واسطه والدين و نياكان است. «أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلی‌ والِدَيَّ» ‏🔹بلوغ جسمی و كمال عقلی، بستر بلوغ معنوی است. بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قالَ رَبِ‌ ... 🔹تشكّر فرزند از نعمت‌هايی كه خداوند به والدين او داده، وظيفه و نوعی احسان به والدين است. أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ‌ ... عَلی‌ والِدَيَ‌ 🔹بهترين دعا آن است كه انسان، هم به والدين و هم به فرزندان توجّه داشته باشد. عَلی‌ والِدَيَ‌ ... أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي‌ ‏🔹در برابر ناسپاسی‌هايی كه نسبت به خدا و والدين داشته‌ايم، توبه و جبران‌ كنيم. وَ عَلی‌ والِدَيَ‌ ... إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پايمال كنندگان حقوق و 💠وَ الَّذِي قالَ لِوالِدَيْهِ أُفٍّ لَكُما أَ تَعِدانِنِي أَنْ أُخْرَجَ وَ قَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ مِنْ قَبْلِي وَ هُما يَسْتَغِيثانِ اللَّهَ وَيْلَكَ آمِنْ إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ فَيَقُولُ ما هذا إِلاَّ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ 🌱و کسی که به پدر و مادرش می‌گوید: «اَه از دست شما! آیا به من وعده می‌دهید که (از گور) بیرون آورده خواهم شد؟؛ در حالی ‌که مردمِ دوران‌های پیش از من (همگی) درگذشته‌اند.»، و این در حالی ست که آن دو از خدا می‌خواهند که به فریادشان برسد (و می‌گویند:) «وای بر تو! ایمان آور؛ زیرا وعده‌ی خدا حق است.»؛ (ولی او با بی‌اعتنایی) می‌گوید: «این‌ها فقط خرافات گذشتگان است.»؛ أحقاف - ۱۷ 🔹بعد از آنكه وضع انسان تائب و تسليم به خدا، و درخواست او برای خلوص و اخلاص و نيكی به والدين، و اصلاح اولادش را ذكر كرد، در مقابل اين انسان، انسان ديگری را يادآور شده كه به خدا و رسولش و معاد، كفر می‌ورزد، و چون پدر و مادرش او را به سوی ايمان دعوت نموده از معاد می‌ترسانند عاق پدر و مادر می‌شود. 🔹در حالی كه پدر و مادرش از خدا طلب می‌كنند كه پناهشان دهد، و در اقامه حجت و متمايل كردن دل فرزند به سوی ايمان كمكشان فرمايد، به فرزندشان می‌گويند: وای بر تو! به خدا و به آنچه رسولش آورده كه يكی از آنها وعده به معاد است ايمان بياور، و مطمئن باش كه وعده خدا به معاد كه به وسيله رسولانش داده، وعده‌ای است حق. 🔹‏از اينجا روشن می‌شود كه مراد آن پدر و مادر از اينكه گفتند" ايمان بياور" اين بوده كه به خدا و رسولش در آنچه رسول از ناحيه خدا آورده ايمان بياور. و اينكه گفت:" إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ" اين بوده كه فرزندشان به معاد ايمان بياورد، و نيز جمله قبلی را كه گفتند" ايمان بياور" تعليل كند و به فرزند می‌فهماند اينكه گفتيم ايمان بياور به منظور انذار و تخويف بوده. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 وعده هاي فراموش شده بنيانگذار 🔸«در حکومت اسلامی اگر کسی از شخص اول مملکت داشته باشد، پیش قاضی می‌رود و قاضی او را احضار می‌کند و او هم حاضر می‌شود.» 🔸هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، را کند و به او انتقاد کند و او باید بدهد 🔹« مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است. برخلاف نظام سلطنتی مقامات نیست، طول مسئولیت هر یك از مقامات محدود و موقت است.» 🔹🔸ما می‌خواهیم که خودمان آزاد باشیم، خودمان مستقل باشیم، مملکتمان را اداره کنیم. این ابهامی در آن هست که ما می‌خواهیم خودمان اداره کنیم، به دست شماها اداره بشود؟! ابهامی در این نیست. 👈👈آیا حق ندارند اهالی یک مملکتی، آرام این حرف را بزنند که ما نمی‌خواهیم ایشان را؟! 🔹«حکومت اسلامی یک حکومت مبتنی بر و است.» 🔸«اما شكل حكومت ما است، جمهوری به معنای اینكه متكی به آرای اكثریت است.» 🔹«باید مردم را برای انتخابات گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم شود. با جمهور مردم است.» 🔸برنامه ما این است كه رجوع كنیم به ، به آراي مردم. 🔸«قانون این است. عقل این است. حقوق بشر این است که هر آدمی باید به دست خودش باشد.» 🔹«باید دست مردم باشد. این یك مسئله عقلی است. هر عاقلی این مطلب را قبول دارد كه مقدرات هركسی باید دست خودش باشد.» 🔹« را نمی‌توان حکومت اسلامی خواند… رژیم اسلامی با جمع نمی‌شود.» 🔸«ما حکومتی را می‌خواهیم که برای اینکه یک دسته می‌گویند بر فلان کس، آنها را .» 🔹«جامعۀ آیندۀ ما جامعۀ آزادی خواهد بود. همۀ نهادهای و و همچنین استثمار از میان خواهد رفت.» 🔹«حكومت اسلامی بر حقوقِ بشر و ملاحظه‌ی آن است. هیچ سازمانی و حكومتی به‌اندازه‌ی اسلام ملاحظه‌ی را نكرده است. آزادی و به‌تمام معنا در حكومت اسلامی است، شخص اوّل حكومت اسلامی با آخرین فرد مساوی است در امور.» 🔸«اسلام، هم را محترم مى شمارد و هم عمل مىكند. حقّى را از هیچ‌كس نمىگیرد. را از هیچ‌كس نمىگیرد.» 🔹« ما می‌خواهیم به ۱۴۰۰ سال پیش برگردیم. همۀ را هم با آغوش باز قبول داریم.» 🔹« در نشر همه‌ی حقایق و واقعیات آزادند.» 🔹«من چنین چیزی نگفته‌ام كه متكفل حكومت خواهند شد. روحانیون شغلشان چیز دیگری است.» 📚امام خميني ، صحیفه نور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛