eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از 🔔تمرین پرهیز از نقل قول اخبار بدون علم به انها ◀ خداوند متعال در سوره مبارک نور ایات 15 تا17 می فرماید: إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ 🔥آﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺁﻥ [ ] ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﮔﺮﻓﺘﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻧﻬﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﭼﻴﺰﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﺪ، ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻴﺪ ﻭ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻯ ﺳﻬﻞ ﻭ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻥ [ﺍﻣﺮ] ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻮﺩ.(15) وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَٰذَا سُبْحَانَكَ هَٰذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ ❓و [ﮔﺮ ﻧﻪ ] ﭼﺮﺍ ﻭﻗﺘﻰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻳﺪ ﻧﮕﻔﺘﻴﺪ: ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ﻣﻮﺿﻮﻉ ] ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻴﻢ. [ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ،] ﺗﻮ ﻣﻨﺰّﻫﻰ، ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺘﺎﻧﻰ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ. (16) يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَن تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 🚫خداوند ﺍﻧﺪﺭﺯﺗﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﺎﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺭﺍ- ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻨﻴﺪ- ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ.(17) 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ در و چیست؟آیا باید را ؟؟ پوشاندن سر و ومو و گردن در حکم و شدت ،مادون (کمتر و پائین تر )از وجوب پوشاندن بدن از زیر گردن تا زیر زانو و بازوان است . پوشاندن بدن به حکم اولی واجب است و بستگی به عرف ندارد،اما پوشاندن غیر ان به حکم ثانوی و متناسب با عرف و شرائط واجب می شود. در نتیجه در فرض سوال پوشاندن این مواضع واجب نیست واما توضیح تفصیلی در باب حجاب در قران:🔰🔰 قرآن از آغاز زندگی مؤمنانه در حوزه خانواده را با ممنوعیت کامل هرگونه رابطه جنسی خارج از خانواده و محدودیت تعدد زوجات و مقررات ارتباط با بردگان تعریف کرد. از سال پنجم هجری به بعد (یعنی کمتر از شش سال به وفات پیامبر) آیات پوشش نازل شد.  رعایت حریم خصوصی خانه ها و آداب ورود به خانه دیگران قدم بعدی بود. مهمترین مسائل قرآن درباره پوشش امور زیر است:👇👇 🔹اول. پوشاندن شرمگاه و آلات جنسی و مقابله با عریانی در شرائط مختلف الزامی است. پوشاندن شرمگاه نخستین نمود مومنانه زیستن در حوزه زندگی خانوادگی و اجتماعی است. 🔸دوم. پوشاندن درست و کامل اعضای باطن بدن توسط همان لباسهای متعارف. مومنان می باید بدنشان را در حد متعارف بپوشانند، لباسهایشان را رها نکنند تا اعضای بدنشان دیده شود.حد متعارف آن روز در مورد بانوان که لباس آن را می پوشانید از زیر گردن تا زانو و از بازو تا آرنج بوده است. زنان مومنه مجاز نیستند به گونه ای لباس بپوشند که این اعضایِ پوشیده آشکار شود. 🔹سوم. آنچه باقی می ماند سه بخش بدن است که در آن زمان با لباس پوشانیده نمی شده است: یکم. بخشی از سینه، دوم. سر و گردن، سوم. دست از آرنج و پا از زانو به پائین. آیات قرآن کریم مرتبط با مسئله پوشش عبارتند از:🔰🔰 🔺دسته اول. آیات استیذان: نور ۲۸-۲۷ و ۵۹-۵۸ و احزاب ۵۵-۵۳ و ۳۳-۳۲. 🔺دسته دوم. آیات پوشش شرمگاه: اعراف ۳۳-۱۹ در داستان آدم و حوا. 🔺دسته سوم. آیات زنان پیامبر، حجاب و جلباب: احزاب ۳۳، ۵۳ و ۵۹. 🔺دسته چهارم. آیات زینت و خمار: نور ۳۱-۳۰ و ۶۰. 👈از آیات فوق حکم لزوم پوشش شرمگاه بدون هیچ مشکلی بدست می آید. برای یافتن پاسخ به این پرسش که قرآن پوشش چه بخشهایی از بدن زن را لازم دانسته است بحث را بر اهم آیات دسته سوم و چهارم متمرکز می کنم، یعنی آیات ۵۹ احزاب و ۳۱ نور. ✨✨ايه 59 احزاب: این آیه زنان مومنه را نیز علاوه بر زنان و دختران پیامبر در خطاب شریک کرده است. دو نکته در آن حائز اهمیت است: نکته اول ادناء جلابیب به خود و نکته دوم علت این حکم شناخته شدن و مورد آزار واقع شدن بیان شده است. 🍃🍃پوشش متعارف اعضای پنهان بدن جلابیب جمع جِلباب معانی سه گانه ای دارد: اول. ملحفه (چادر مانند) که تمام بدن را می پوشاند و روی دیگر لباسها قرار می گیرد، دوم. مقنعه و خمار (روسری) که سر ویا سر و صورت یا علاوه برآن سینه و بازوان را می پوشاند، سوم. پیراهن و لباس گشادی که نیم تنه بالایی یا همه اندام بدن را دربرمی گیرد. جلباب از دو ناحیه مبهم است، یکی از اینکه کدامیک از معنی سه گانه اراده شده ملحفه، مقنعه یا پیراهن و دیگر اینکه با آن چه عضوی از بدن قرار است پوشیده شود؟ سر و گردن یا سینه یا تمام بدن؟ قدر متیقن از جلباب «پوشاک» است. آیه در مقام بیان نحوه استفاده از پوشاک برای تحصیل غرض ذیل آیه است. تاکید آیه بر ادناء جلابیب است نه بر معرفی یا توصیه جلباب ادامه دارد.. 🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp1478 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خدايا! ✨اگر مرا با زنجيرها ببندی، ✨و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى، ✨و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی، ✨و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند ✨و میان من و نیکان جدایى افکنى، اميدم را از تو نخواهم بريد، و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند، و محبتت از ❤️م بيرون نخواهد رفت، من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد. قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی( امام سجاد علیه السلام ) https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قرآن تصدیق کننده كتب آسماني :مقایسه آیات مشابه قرآن با تورات و انجیل 🔹مشتركات قرآن، تورات، انجيل، زبور -مقايسه قرآن با عهدين به نام خدا خداوند در موارد متعددی،قرآن و پیامبر را تصدیق کننده کتب و رسولان الهی پیشین معرفی کرده است. از جمله در آیات زیر: وَهَذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ سوره اعراف آیه ۹۲ واین کتابی مبارک است که آنرا نازل کردیم.تصدیق کننده کتب آسمانی پیش از آن است. قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ بگو كسى كه دشمن جبرئيل است [در واقع دشمن خداست] چرا كه او به فرمان خدا قرآن را بر قلبت نازل كرده است در حالى كه مؤيد [كتابهاى آسمانى] پيش از آن و هدايت و بشارتى براى مؤمنان است سوره ال عمران ایه(۹۷) وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبَادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ و آنچه از كتاب به سوى تو وحى كرده ايم خود حق [و] تصديق كننده [كتابهاى] پيش از آن است قطعا خدا نسبت به بندگانش آگاه بيناست سوره فاطر ایه(۳۱) http://yon.ir/Qp2713 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 👈👈آيات ۳۰-۱۷ : يوم الفصل: روز جدايي  إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا ﴿۱۷﴾ خرمشاهی: بى گمان روز داورى، هنگامى معين است يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ﴿۱۸﴾ فولادوند: روزى كه در صور دميده شود و گروه گروه بياييد وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَكَانَتْ أَبْوَابًا ﴿۱۹﴾ مکارم: و آسمان گشوده ميشود، و به صورت درهاي متعددي در ميآيد وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا ﴿۲۰﴾ فولادوند: و كوهها را روان كنند و [چون] سرابى گردند إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾ خرمشاهی: بى گمان جهنم كمينگاهى است لِلْطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾ خرمشاهی: و بازگشتگاه سركشان است لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾ فولادوند: روزگارى دراز در آن درنگ كنند لَّا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا ﴿۲۴﴾ فولادوند: در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا ﴿۲۵﴾ خرمشاهی: مگر آب جوش و چركابه جَزَاء وِفَاقًا ﴿۲۶﴾ فولادوند: كيفرى مناسب [با جرم آنها] إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا ﴿۲۷﴾ مکارم: چرا كه اميدي به حساب نداشتند. وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا ﴿۲۸﴾ فولادوند: و آيات ما را سخت تكذيب مى كردند وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا ﴿۲۹﴾ فولادوند: و حال آنكه هر چيزى را برشمرده [به صورت] كتابى در آورده ايم فَذُوقُوا فَلَن نَّزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا ﴿۳۰﴾ فولادوند: پس بچشيد كه جز عذاب هرگز [چيزى] بر شما نمى افزاييم 👈👈این آیات سه محور اصلی دارند: 1- توصیفی از : یوم الفصل،میقات،نفخه صور،گشوده شدن اسمانها و روان شدن کوهها 2- توصیفی از جهنم و عذابهای طولانی آن 3- توصیفی از جهنمیان که چرا جهنمی شدند و مناسب این مجازات. به نظر من این قسمت برای مخاطب تعیین کننده تر است.میتواند خود را با این شاخصها بسنجد که آیا جهنمی است یا خیر؟ خصوصیات این افراد بشرح زیر است:👇 به حساب و قیامت هیچ امیدی نداشتند(حتی صحبت از ایمان به معاد هم نشده ) آیات ونشانه های خدا را بشدت میکردند. خدا را شکر که ما جزو این افراد نیستیم. این آیات از جمله آیاتی است که امید و رجای ما را به رحمت الهی اضافه می کند. 👌يك نكته در تكميل توضيحات بالا اضافه كنم: اين افراد كه در آيات 28 و27 توصيف آنها ذكر شده(به حساب اميد ندارند و زياد تكذيب ميكنند)،در آيه 22 با عنوان طاغين معرفی شده اند. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp603 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از ◀ خداوند متعال در سوره مبارک نور ایه 23 می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ◀بی ﮔﻤﺎﻥ، ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦِ ﺑﻰ ﺧﺒﺮ [ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ] ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺯﻧﺎ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ( می زنند)، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻟﻌﻨﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﺬﺍﺑﻰ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
لينك #دانلود:https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ مشاهده #انيميشن معرفي تنزيل از لينك زير http://www.aparat.com/v/9tzN3
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ در و چیست؟آیا باید را ؟؟ إدناء دو معنی دارد: اول. نزدیک کردن. دوم. فرود آوردن و فروهشتن و پائین آوردن. بنا بر هر دو معنا مقصود این است که جامه های رها و ول را به خودتان نزدیک کنید، به اندامهایتان بپوشانید، لباسهایتان را جمع و جور کنید. با توجه به توصیفی که از پوشاک غالبا ندوخته و از دو سو شکاف دار و رها در آن دوران شد، آیه می خواهد بگوید پوشاکتان – هرچه که هست – به گونه ای استفاه کنید که بدنتان را بپوشاند و اندام پنهانتان آشکار نشود. شکافهای جامه را هرگونه می توانید محافظت کنید. آیه پوشاک جدیدی معرفی نمی کند. پیام تازه آیه این است: بدنتان را درست با پوشاکتان بپوشانید. آیه نفیا و اثباتا با پوشش سر و مو کاری ندارد. ✅علت پوشش 👈اما نکته دوم: درست پوشیدن لبسه به شناخته شدن برای آزار ندیدن نزدیکتر است.  👈در مورد شناخته شدن دو احتمال است: ✔️ اول. شناخته شدن به عفاف و پاکدامنی و نجابت در مقابل هرزگی و آلودگی و ناپاکی. بیشک نحوه پوشاک حکایت از این دو سبک زندگی می کند. قران زنان مومنه را به سبک اول توصیه کرده تا با زنان گروه دوم که خود تمایل به فحشاء دارند اشتباه نشوند و در نتیجه کمتر مورد آزار بیماردلان قرار گیرند. ✔️دوم. شناخته شدن به حر و آزاد بودن در مقابل کنیزان. معنای این احتمال این است که با تمایزِ پوشاکی زنان آزاد از کنیز بیماردلان با فهم اینکه صاحب این پوشاک پوشیده زن آزاد است متعرض او نخواهند شد. اما تالی فاسد ان این است که کنیزان نجیب را در قبال بیماردلان بی دفاع رها کرده ایم. احتمال دوم متعارض با مسلمات قرآنی و موازین اسلامی است. بر اساس احتمال نخست ادناء جلابیب به بیشاز پوشانیدن سینه ها علاوه بر دیگر اندامی که با لباس پوشانیده می شوند اشعار (مادون دلالت) ندارد. پوشانیدن مو و سر اگرچه یکی از معانی جلباب است اما با توجه به دیگر معانی آن و قرائن قطعیه عصر نزول نمی تواند حکم مستفاد از آیه باشد هرچند با آن مخالفتی نیز ندارد. برای تحقق این علت منصوص همین که زن مومنه بدن خود را حفظ کند کفایت می کند 🖌حجت الاسلام محسن كديور 🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp1478 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
سلام ، صبح یعنی یادخدا وصراحت یک لبخند به کسانی که دوستشان داریم امروزهمه رادوست بدارو ببخش ودرهمه لحظه هایت خداراصدابزن امروزروزتوست به شرط خندیدنت روزتون سرشار ازلبخندخدا... 💫 https://eitaa.com/quranpuyan💫
📖 ؟ سوره انفال آيه ۵۳ :  ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ خدا نعمتي که به قومی عطا کرد تغيير نمی دهد تا وقتی كه آن قوم حال خود را تغيير دهند. 🎀 شعر : چو نعمت به قومي نمايد عطا    نه آن را دگرگون نمايد خدا مگر آن که آن قوم احوال خود    دگرگون نمايند از آنچه بد English : That is so, because Allah will never change the bounty which has bestowed upon a people unless they change what is in themselves 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ✨✨ خداست که هيچ معبودِ [بحقى‌] جز او نيست و زنده [پاينده‌] است.(2 )ال عمران ✨✨🍃 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
لينك #دانلود:https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ مشاهده #انيميشن معرفي تنزيل از لينك زير http://www.aparat.com/v/9tzN3
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 👈آیات ۴۰-۳۱ إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾ فولادوند: مسلما پرهيزگاران را رستگارى است حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿۳۲﴾ مکارم: باغهايي سرسبز، و انواعي از انگورها. وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا ﴿۳۳﴾ فولادوند: و دخترانى همسال با سينه هاى برجسته وَكَأْسًا دِهَاقًا ﴿۳۴﴾ خرمشاهی: و جامهاى سرشار لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا ﴿۳۵﴾ فولادوند: در آنجا نه بيهودهاى شنوند و نه [يكديگر را] تكذيب [كنند] جَزَاء مِّن رَّبِّكَ عَطَاء حِسَابًا ﴿۳۶﴾ فولادوند: [اين است] پاداشى از پروردگار تو عطايى از روى حساب رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا ﴿۳۷﴾ خرمشاهی: پروردگار آسمانها و زمين و مابين آنها كه خداى رحمان است، و از جانب او اجازه سخن گفتن ندارند يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿۳۸﴾ فولادوند: روزى كه روح و فرشتگان به صف م ىايستند و [مردم] سخن نگويند مگر كسى كه [خداى] رحمان به او رخصت دهد و سخن راست گويد ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا ﴿۳۹﴾ مکارم: آن روز حق است، هر كس بخواهد راهي به سوي پروردگارش بر ميگزيند. إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا ﴿۴۰﴾ فولادوند: ما شما را از عذابى نزديك هشدار داديم روزى كه آدمى آنچه را با دستخويش پيش فرستاده است بنگرد و كافر گويد كاش من خاك بودم 👈👈این آیات که آخرین بخش سوره نباء است به سه نکته کلی اشاره دارد آیات 31-36 سرنوشت و اوصافی از بهشت ارایه میدهد: باغها و انگورها،دخترانی با سینه های برجسته و هم سال ،نشنیدن دروغ و سخنان لغو که اینها کامیابی است. درواقع سرنوشت متفاوت متقین از که جهنم است و در آیات قبل بیان شد،کاملا به تصویر کشیده شده است. یک نکته ظریف در مقایسه آیات 26 و 36 وجود دارد و آن اینکه برای طاغین بیان شده جزایی معادل و موافق با اعمال آنها اما در مورد متقین،بخششی از ناحیه خدا ست ولی آنهم حساب شده. آیات 37-39 نیز مجددا توصیفی از و قدرت مطلق خدا و بی قدرتی سایر موجودات در برابر اراده خدا در آنروز را بیان میکند. 👈در انتهای آیه 39 هم خدا در واقع خلاصه مطالب آیه را بیان میکند که هر کسی می خواهد بسوی خدا برگردد، انتخاب کند در غیراین صورت بازگشت او به جهنم است.(مقایسه کلمه ماب در آیه 39 و 22 آیه 40 نیز اتمام حجت است که ما شما را از عذاب نزدیک هشدار دادیم. وقتی قیامت برسد به اعمالتان نگاه می کنید و کافران و طاغین حسرت میخورند و آرزو می کنند ای کاش خاک بودند. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp331 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
سلام بر مخاطبان گرامي از دوستاني که به فعالیت در مسلط هستند و و مايلند در رونق صفحه قران پویان به ما کمک کند تقاضا داريم به آيدي زير پيام دهند @farpuy instagram.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از که از بین برنده ایمان است. ◀ امام صادق علیه السلام می فرمایند: ایمان را در دل آب میکند همچنان که نمک در اب حل میشود . 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ در و چیست؟آیا باید را ؟؟ آیه ۳۱ سوره نور به مؤمنان بگو چشمهای خود را [از الودگی جنسی] فروگیرند، و دامان خود را [از ارتکاب فحشاء] حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است! و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را – جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و خِمار خود را بر سینه خود افکنند (تا سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود. و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!» این آیات مهمترین آیات پوشش در قرآن کریم است. مردان به دو تکلیف موظف شده اند: بهداشت چشم و پرهیز از نگاههای آلوده و پاکدامنی یا پوشانیدن شرمگاه. زنان نیز عینا به همین دو تکلیف موظف شده اند. اما زنان به دلیل ویژگی های بدنی علاوه بر آن دو تکلیف اضافی نیز دارند: اول آشکار نکردن زینتهای غیرمتعارف و دوم پوشانیدن سینه و گریبان با خِمار. زینت آشکار و پنهان 👈نکته اول. در مورد زینت سه بار در آیه بحث شده است: ✔️یکم. زنان مومنه زینتهایشان – جز زینتهای آشکار- را ظاهر نکنند. ✔️دوم. این زینتهای متعارف را جز بر گروه خاصی از زنان و مردان و کودکان – محارم – خویش ظاهر نسازند. سوم به گونه ای راه نروند که زینتهای پنهانشان آشکار شود. مراد از زینت در آیه زینت طبیعی یعنی اعضای بدن زن یا تن و پیکر زیباست. زینتهای عارضی و الحاقی (آرایش و زیور) در قرآن با واژه «تبرّج» یادشده است. زینت به دو دسته تقسیم شده: اول متعارف و آشکار (معاری)، دوم پنهان و غیرمتعارف (عورت). زینتهای متعارف و آشکار نیازی به پوشش ندارد. زینتهای غیرمتعارف و پنهان تنها می تواند بر افراد خاصی که در آیه مشخص شده اند آشکار شود و در مقابل دیگران باید پوشیده بماند. «ماظهر منها» یعنی آنچه از بدن زن آشکار بوده است در عصر نزول ساعد، ساق، صورت، گردن و مو بوده است. این مقدار از پوشش امری عقلایی و در اغلب جوامع متعارف همین مقدار بوده است. اعراب حجاز همین مقدار را نیز به دلایلی که گذشت درست نمی پوشانیدند.  آیه در مقام بیان لزوم پوشش آن است، همان که در آیه ۵۹ احزاب هم مورد تاکید قرار گرفت. «لایبدین زینتهن» عدم ابداء زینت یعنی مواظبت بر آشکار نشدن زینت پنهانی و اعضای بدن است که با لباس پوشانیده می شود از سینه تا زانو، بالاخص با لباسهای یکپارچه و ندوخته آن دوران. زنان آن عصر نسبت به حفظ اعضای اصلی بدن (عورت: از سینه تا زانو و بازو) مقید نبودند.  قرآن در این آیه زنان مومنه را از آشکار کردن این مواضع – جز دربرابر محارم - نهی اکید می کند. پیام اصلی آیه نهی از برهنگی است. درآوردن لباس در برابر نامحرمان مجاز نیست. پوشانیدن جیوب با خِمار نکته دوم. درباره «ولیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ» است. خُمُر جمع خِمار پوشاکی است با سه معنی یکم. روسری یا سرانداز، دوم. رداء (پارچه ای برای پوشاندن نیم تنه بالا) و سوم. إزار و لنگ (پارچه ای برای پوشاندن نیم تنه پائین). با توجه به معانی مختلف خِمار قدر متیقن آن «پوشاک و پوشیدنی» است و دلالت آن به روسری و مقنعه نیازمند قرینه است. جُیوب جمع جَیب به معنی شکاف است. مراد از شکاف سه مورد می تواند باشد: اول شکاف حاصل از جدایی طرفین لباس که در آن دوران بشدت رایج بوده است. ناحیه سینه زنان و بالاخره اشاره به شرمگاه. احتمال اول تاکیدی بر «لایبدین زینتهن الا ماظهر منها» ست و سخن تازه ای نیست. احتمال سوم نیز بیان دیگری از حفظ فرج است که در آیه‌ی قبل آمده است. مراد اظهر از جیوب شکاف ناحیه سینه است.  این احتمال که هر سه مورد را شامل شود و مطلق شکاف و بستن دریچه های محتمل شهوترانی اراده شده باشد نیز بعید نیست. ضرب خِمار بر جیوب به معنای پوشاندن سینه ها با خِمار است. از زیر گردن تا زانو و بازو – عورت و زینت – باید پوشیده می شد،بخش شکاف سینه به دلیل رواج برهنگی آن صریحا مورد تاکید قرآن کریم قرار گرفته است و زنان مومنه را از آشکار کردن آن موضع نهی کرده است. 🖌حجت الاسلام محسن کدیور ادامه دارد... 🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp1478 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫خدایا! به حق قرآن قلبهایمان را نورانی بفرما کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ آيا مردان بر زنان برتري دارند.وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در آيه ۲۲۸ سوره بقره يعني چه؟ در سوره بقره در آياتی كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، دو جمله زير هم آمده است: وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند.واقعا بهترين ترجمه سازگار با متن آيات چيست؟ وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ  وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند)  و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند.  و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند.  و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 👈👈آيت الله صادقي تهراني در تفسير فرقان ،اين گونه نظر داده است: " در هر صورت" و بعولتهن أحق بردهنّ فى ذلك" حق شوهرانشان براى رجوع در اين مدت بيش از ديگران است، كه هم از حق زن بيشتر است و هم از مردانى ديگر كه انتظار ازدواج با آن زن مطلقه را مى كشند، گرچه ديگران مادامى كه عده اين زن تمام نشده هيچ گونه حقى را در ازدواج با او ندارند، ولى اين زن هم در عين حق زوجيت در برابر شوهر چنان حقى را در برگشت به او ندارد، كه اين «احق» درباره شوهر برترى است  و لهن مثل الذى عليهن بالمعروف" بيان گر مماثلت و همسانى حقوق طرفينى است، و درجه و امتيازى كه براى مرد است اين جا تنها حق طلاق و همين حق رجوع با شرط اصلاح است، و بالجمله اين همسانى در كل جريانات زناشويى وجود دارد، كه در طول اين زندگى مشترك چنان كه مرد نسبت به همسرش حقوقى دارد، مانند همين حقوق را همسرش نيز نسبت به او دارد، 👈در هر صورت «درجة» به معناى فضيلت معنوى مرد نسبت به زن نيست، بلكه اين فضليت لازمه رجوليت است مانند رجوع در عده رجعيه، و افزون بودن خون بهاى مرد و ... كه اينها مقتضاى رجوليت اوست، و نه فضيلتش.  وانگهى برخى از حقوق به ظاهر ناهمسان، از نظر عدالت فيمابين جبران پذير است، مانند ميراث مرد كه بيشتر از ميراث زن است كه با نفقه و مهريه و ساير پرداختى هاى واجب مرد جبران مى گردد." http://yon.ir/Qp3611 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۖ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ✨ پس بر خدا توکل کن که تو واقعاً بر حق آشکاری(79)سوره نمل✨✨🍃 So rely upon Allah; indeed, you are upon the clear truth. 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 👈آیات ۴۰-۳۱ تفسیر و تدبر آیات فراز آخر سوره نباء: منظور از چیست؟ 👈ذلک الیوم الحق  یوم الحق (= روز حق) یعنی روزی که حق ظاهر می شود ، یعنی در این دنیای ما حق و باطل مخلوط است ولی در آن روز مشخص میشود و این موضوع را در سوره انفطار ذیل «والامر یؤمئذلله» عرض کردیم . ملائکه و روح که در آیه ۳۸ آمده دو رشته از مخلوقات هستند که از هم متمایزند، ملائکه کارگزاران امور فیزیکی جهانند و روح کارگزاران امور معنوی (مانند وحی و امثال آن) «صف»ی که در آیه ۳۸ آمده «به زبان مخاطب» گفته شده و معنی آن «در آمادگی کامل و بطور منظم قرار داشتن» است. «لایملکون منه خطابا» درآیه ۳۷ یعنی نمی توانند بدون اجازه خداوند، به اوچیزی بگویند. این پاراگراف حاوی چه رهنمودی برای بشر قرن بیست و یکمی است؟ امروز ببینید برای فرار از شرایط نامطلوب (مثلا نا امنی و شرایطِ بدِ اقلیمی و زیستی وغیره) و نیز برای بدست آوردن شرایط خوب اقلیمی و اجتماعی و رفاهی وغیره چقدر از کسان چه زحمت هائی برای مهاجرت میکشند و چه مبالغی صرف میکنند و چه خطراتی به جان میخرند، تا مگر کمی شرایط شان مطلوب تر شود. آنچه این پاراگراف میگوید این است: ۱ – یکطرف شرایطی است چنانکه آیات ۲۲ تا ۲۵ میگویند ۲ – طرف دیگر چنان است که آیات ۳۲ تا ۳۶ میگویند ❓آدم عاقل چه میکند؟ 👌آدم عاقل اولا بهترین کوشش خویش را میکند که ببیند این حرفها چقدر درست است بعدش اگر احراز کرد که این حرفها میتواند درست باشد خود را با چیزهایی که به شرایط خوب میرساند همسو میکند! 👈دختر بچه های همسال مفهوم فوق که در آیه ۳۳ آمده، شبیه مفهوم «ولدان مخلدون» (= بچه هایی که به همان حالت بچه سالی می مانند که لااقل در دو موضع در قرآن آمده) می باشد، و جزء نعمت ها و یکی از نشانه های رفاه مطلق است ،و مانند سایر عناصر این پاراگراف (باغ های مجزا و جام های پر، ...) نشان از ثروت سرشار و باب میل بودن همه عناصر زندگی است، و با این تفاصیل «دخترکان تازه پستان در آورده همسال» به معنی همسر و مصاحب نیست، بلکه باید به معنی خدمه و امثال آن محسوب شود. تازه باید این نکته را باز هم بیاد بیاورید که همه این مطالب «به زبان مخاطب» گفته شده و زبان، «زبان مَثَل» است. 🖌از تفسیر آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp331 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از که از بین برنده ایمان و حرمت است. ◀ امام صادق علیه السلام می فرمایند: ان کس که به برادر دینی خودش بزند ،بین ان دو حرمتی باقی نمی ماند. 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ در و چیست؟آیا باید را ؟؟ پیراهنهای زنانه (دِرع) و خِمار (سربند) به گونه ای نبوده است که جیوب (گریبان، شکاف سینه) را بپوشاند. مفاد آیه این است که دو طرف خِمار رابه گونه ای استعمال کنید که سینه هایتان کاملا پوشیده باشد. خِمار (اگر به معنی سرانداز است) را آویزان رها نکنید یا پشت سرتان گره نزنید و اگر به معنی رداء (شال و پارچه نیم تنه بالاست) جمع و جور استفاده کنید تا یقینا سینه تان پوشیده بماند. ناگفته نماند اگر خِمار به معنی سرانداز هم باشد به عمامه عربی نزدیکتر است تا به روسری شرعیِ ساتر ِمو. در هر صورت آیه نه صریحا و نه التزاما دلالتی بر پوشش مو و سر ندارد. دلالت مطابقی آن پوشش بالای سینه است. از آنجا که از واژه خِمار از حیث اینکه کدامیک از معنی سه گانه (سرانداز، رداء و ازار) اراده شده مبهم است و با توجه به احتمال شبه عمامه در معنای سرانداز نسبت دادن روسری ساتر مو به آن نیازمند قرائنی است که در آیه موجود نیست. بعلاوه قرائن قطعی در عصر نزول از قبیل میزان پوشش زنان آن دوران چنین احتمالی را جدّاْ مستبعد می سازد. حاصل بحث نتیجه اینکه مستفاد از این آیات و دیگر آیات قران کریم این است که مردان و زنان مومن موظف به پاکدامنی و دور نگاه داشتن نگاههایشان از آلودگی هستند. زنان مومنه علاوه بر این دو تکلیف ایمانی، شرعا موظفند بدنشان را که زینت طبیعی است در برابر افراد نامحرم حفظ کنند و اجازه ندهند از گردن تا زانو و بازویشان در هیچ شرائطی در معرض نگاه افراد نامحرم قرار گیرد. بویژه موظفند سینه خود را با پوشاک مناسب از دیده ها پنهان نمایند . در مورد پوشش ساق پا، ساعد دست، گردن، صورت و مو دلیل قرآنی در دست نیست. و عبارت «ماظهر منها» در عصر نزول بر این مواضع دلالت می کرده است. اینکه در فتاوای فقهی «ماظهر منها» منحصر در وجه (گردی صورت) و کفین (دستها از مچ به پایین) و قدمین (از قوزک پا به پایین) شده است، یقینا مستند قرانی ندارد و برخاسته از مفاد روایات است.  اصولا از قرآن نیز انتظار نمی رود در این جزئیات وارد شود. به نظر می رسد این حداقل از پوشش بدن زن مؤمنه (گردن تا زانو و بازو) که عقلایی نیز هست از احکام ثابت دینی است و با شرائط متفاوت زمانی مکانی کاهش نمی یابد. پوشش بیش از آن البته به چنین شرائطی بستگی دارد. والله عالم. نیازی به ذکر نیست که بحث حجاب شرعی برای عمل، با قرآن تمام نیست و نیاز به بررسی روایات مرتبط و سنت پیامبر (ص) و سیره ائمه (ع) است. 🖌حجت الاسلام محسن کدیور 🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp1478 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِه پروردگارااو را جانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از او را جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما." خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (56)سوره احزاب✨✨🍃 God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect. 🔸🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan