eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
672 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت اول: ، به هر اندازه اي پاك و پاك كننده است. مگر اينكه بواسطه غلبه نجاست، بو، رنگ يا طعم ان تغيير كند. اب و نداريم. ✅ بهترين پاك‏ كننده پليدى‏هاى ظاهرى است، و چه زيبا سخنى از امام معصوم عليه السلام است كه‏ «ألْماءُ يُطَهِّرُ وَ لا يُطَهَّرُ» آب پاك مى‏كند و پاك‏ كننده ‏اى ندارد. و هنگامى هم كه متنجس شد از آب بودن بيرون است، مثلًا زمانى كه يا يا نجاست را به‏ خود گرفته و مغلوب نجاست گردد، چنان كه در خبر نيز آمده 👈«مادامى كه آب بر نجاست غالب باشد- به ‏طورى كه آن‏را در خود محو و ناچيز كند- هرگز متنجس نمى‏شود، و تنها هنگامى كه نجاست بر آب غلبه كرد اين‏جا است كه متنجس مى‏شود. كه ديگر آب نخواهد بود چون از اطلاق خود خارج شده است.» ↩️مسأله‏ ى 37- آن‏چه آب است هر جا و و به‏ هرگونه كه باشد برحسب نص دو آيه‏ ى قرآنى هم پاك و هم پاك كننده است كه‏ «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً» (سوره فرقان، آيه‏ 48) «لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ» (سوره‏ انفال، آيه‏ 11) «از آسمان آبِ طهور كه ناپاك‏ها و ناپاكيزگى‏ها را با آن پاك كند فرستاديم» و چون تقريباً تمامى آب‏هاى زمين از همان آبِ طهور آسمانى است كه‏ «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى‏ ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ» (سورهى مؤمنون، آيه‏ 18) «و از آسمان آبى فرو فرستاديم و در زمين ساكنش كرديم و اگر بخواهيم آن‏را باز پس مى‏بريم» 👈 كه نه «كُرّ» بودن در پاكى و پاك كردن و متنجس نشدن شرط است، و نه هر شرط ديگر، و تنها آب بودن در پاكى و پاك‏ كنندگى و انفعال‏ ناپذيرى كافى است و ديگر هيچ، زيرا «آب» برحسب اصل آفرينش «طهور»: و است. ↩️مسأله‏ 38- اين سه حالت پاكى و پاك‏ كنندگى و تأثيرناپذيرى كه از حالات ذاتى آب است هرگز زوال‏پذير نيست مگر آن‏كه يا از آب بودن بيرون رود مثل گِلْ آب يا گُلاب، و يا آن‏كه رنگ يا بو و يا طعم نجاست را به‏ خود گيرد كه ديگر آبش ننامند، 👈چنان‏كه در حديث مشهور بين شيعه و سنى از پيامبر بزرگوار آمده است كه‏ «خلق‏ اللَّه الماءَ طَهُوراً لا يُنَجِّسُهُ شَىٌ إلّاما غَيَّرَ لَوْنَهُ أوْ طَعْمَهُ أوْ رِيحَهُ» كه نجس شدن آب در انحصار اين‏گونه تغيير- رنگ، مزه و بو- است و ديگر هيچ‏ . مگر نجاستى كه رنگ يا مزه يا بويش را عوض كند، كه به ‏هرحال آب مطلق نخواهد بود، بلكه آبى خواهد بود با قيد خبيث و پليد كه قابلّيت براى تطهير نداشته و آشاميدنش نيز حرام است، و چنان كه مى‏ بينيم در اين تغييرناپذيرى نه شرط است و نه و نه هيچ شرطى ديگر، و تنها آب بودن است و ديگر هيچ، 🔺تأثيرپذيرى و انفعال آب كم‏تر از نه تنها دليلى از كتاب و سنت ندارد بلكه برخلاف اين دو سند اسلامى نيز هست، اضافه بر اين‏كه از نظر صحّى و بهداشتى هم پذيرفته نيست و مساحت و حجم كُر هم در روايات مربوطه‏اش تضادى حيرت‏انگيز دارد كه از نظر مساحت ميان 3* 3 وجب و 5/ 3* 5/ 3* 5/ 3 و از نظر وزن هم اختلاف دارند، 🔻🔻وانگهى برمبناى انفعال آب قليل با برخورد با نجاست، كلًا تطهير نجاست با محال است زيرا در اين برخورد كه نخست اين آب متنجس مى‏شود چگونه اين نجاست را پاك مى‏كند، و اگر هم نخست آن را پاك مى‏كند پس چگونه در همان حال- يا بدتر پس از آن- متنجس مى‏شود؟!!! و در دفعات بعدي چگونه پاك ميكند؟ ✅اختلاف انداز‏ى «كرّ» هم از نظر وزن و هم از نظر مساحت در روايات، خود نيز گواه براين است كه 👈👈«كرّ» اندازه معينّى ندارد، و تنها به ‏معنى آب زياد است در مقايسه با نجاستى كه با آن تماس گرفته و مخلوط با آن شده است، به ‏عنوان مثال يك سطل آب در مقابل دو يا سه قطره خون يا بول كرّ است، و يك كيلو خون در يك حوض ، كه رنگ و طعم و بويش را عوض نكند آن حوض آب كرّ است و هكذا. 📚منبع : رساله نوين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ یَا أَقْرَبَ مِنْ کُلِّ قَرِیبٍ ای نزدیک‏تر از هر نزدیک 🌹دعای جوشن کبیر کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 5 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، داروی دردهای اجتماعی‌ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‌ ما فَعَلْتُمْ نادِمِينَ (۶/حجرات) 🌱‏ای كسانی‌كه ايمان آورده‌ايد! اگر فاسقی برای شما خبری مهم آورد تحقيق كنيد، مبادا (از روی زودباوری و شتاب‌زدگی تصميم بگيريد و) ناآگاهانه به گروهی آسيب رسانيد، سپس از كرده‌ی خود پشيمان شويد. 👈‏در طول تاريخ، انبيا با مردم و اجتماعاتی روبرو بوده‌اند كه به انواع بيماری‌های اجتماعی و اخلاقی مبتلا بوده‌اند و حتّی امروز با آن همه پيشرفت‌های مهمی كه در زندگی بشر شده است، هنوز آن بيماری‌ها به قوّت خود باقی است. 🔹افراد مؤمن بايد اهل تحقيق و بررسی باشند، نه افرادی زودباور و سطحی‌نگر. ‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَتَبَيَّنُوا 🔹همه‌ی اصحاب پيامبر عادل نبوده‌اند، بلكه در ميان آنان افراد فاسق و منافق نيز بوده‌اند. «إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ» 🔹افشاگری و رسوا كردن افرادی كه كارشان سبب فتنه است، مانعی ندارد. ‏«إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ» 🔹زمينه فتنه دو چيز است: تلاش فاسق، زودباوری مؤمن. الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ‌ ... فَتَبَيَّنُوا 🔹اصل در اسلام، اعتماد به مردم است، امّا حساب كسی كه فسق او بر همه روشن شد، از افراد عادّی جداست. إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ‌ ... فَتَبَيَّنُوا ‏ 🔹افراد فاسق، در صدد ترويج اخبار دروغ و نوعی شايعه پراكنی هستند. «جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ» ‏ 🔹ايمان، با خوش‌باوری سازگار نيست. آمَنُوا ... فَتَبَيَّنُوا 🔹تحقيق وبررسی را به تأخير نيندازيد. «فَتَبَيَّنُوا» (حرف «فاء» نشانه‌ی اقدام سريع است) 🔹گاهی فاسق راست می‌گويد، بنابراين نبايد همه جا سخن او را تكذيب كرد، بلكه بايد تحقيق شود. «فَتَبَيَّنُوا» ‏ 🔹جامعه اسلامی، در معرض تهاجم خبری است و مردم بايد هوشيار باشند. ‏إِنْ جاءَكُمْ‌ ... فَتَبَيَّنُوا ‏ 🔹در مديريّت، بايد علاج واقعه را قبل از وقوع كرد. ابتدا تحقيق و سپس اقدام كنيم. «فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ» 🔹بيان فلسفه و رمز و راز احكام الهی، انگيزه‌ی مردم را برای انجام دستورات زياد می‌كند. (فلسفه تحقيق، دوری از ايجاد فتنه است.) «فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا» 🔹يكی از اهداف خبرگزاری‌های فاسق، ايجاد فتنه و بهم زدن امنيّت نظام است. «أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ» ‏ 🔹اقدام بر اساس يك گزارش بررسی نشده، می‌تواند جامعه‌ای را به نابودی بكشاند. «أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً» ‏ 🔹اقدام عجولانه و بدون بررسی و تحقيق، نوعی جهالت است. «بِجَهالَةٍ» ‏ 🔹عمل به دستورات الهی، مانع پشيمانی است. تحقيق كنيم تا مبادا پشيمان شويم. فَتَبَيَّنُوا ... نادِمِينَ‌ ‏ 🔹پايان كار نسنجيده، پشيمانی است. «نادِمِينَ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهميت 💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (۱۰/حجرات) 🌱‏همانا مؤمنان با يكديگر برادرند، پس ميان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتی برقرار كنيد و از خدا پروا كنيد تا مورد رحمت قرار گيريد. 🔹جمله" إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ" كه در آيات فوق آمده است يكی از شعارهای اساسی و ريشه‌دار اسلامی است، شعاری بسيار گيرا، عميق، مؤثر و پر معنی. 🔹‏ديگران وقتی می‌خواهند زياد اظهار علاقه به هم مسلكان خود كنند از آنان به عنوان" رفيق" ياد می‌كنند، ولی اسلام سطح پيوند علائق دوستی مسلمين را به قدری بالا برده كه به صورت نزديكترين پيوند دو انسان با يكديگر آنهم پيوندی بر اساس مساوات و برابری، مطرح می‌كند، و آن علاقه" دو برادر" نسبت به يكديگر است. 🔹‏روی اين اصل مهم اسلامی مسلمانان از هر نژاد و هر قبيله، و دارای هر زبان و هر سن و سال، با يكديگر احساس عميق برادری می‌كنند، هر چند يكی در شرق جهان زندگی كند، و ديگری در غرب. 🔹‏در مراسم" حج" كه مسلمين از همه نقاط جهان در آن كانون توحيد جمع می‌شوند اين علاقه و پيوند و همبستگی نزديك كاملا محسوس است و صحنه‌ای است از تحقق عينی اين قانون مهم اسلامی. 👈‏به تعبير ديگر اسلام تمام مسلمانها را به حكم يك خانواده می‌داند، و همه را خواهر و برادر يكديگر خطاب كرده، نه تنها در لفظ و در شعار كه در عمل و تعهدهای متقابل نيز همه خواهر و برادرند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره اكنون در آيات (۵) و (۶) نقش پايدار و پنهانى سلطه ربانى نه تنها نسبت به مستضعفان اسرائيلى، بلكه نسبت به كل مستضعفان با ايمان و شايسته طول تاريخ نويدى اميد بخش براى آنان است، و اين «نريد» در اختصاص مستضعفان اسرائيلى نيست، چنان كه فرعون و هامان و لشكريان شان نيز در انحصار اين نابكاران نيستند، بلكه اين و آن خود بيان گر بسيار مهم سلطه مستضعفان در مثلث زمان هستند، چنان كه قبلا نيز در جريان نوح و ابراهيم گذشت. زيرا «نريد» در بعد ربانيت جمعى جمع مكلفان را در بر دارد، گرچه اين اراده داراى مراحل و درجاتى بر حسب مناسبت هاست. مستضعفان سه دسته اند : گروهى مقصرند كه خود از نظر تقصيرشان دچار استضعاف گشته اند، چنان كه در آيه (۴:۹۷) آنان را "ظالمى أنفسهم" خوانده، كه هرگز اينان نقشى در اين نصرت ربانى ندارند، تا چه رسد كه داراى سلطه و حكومت ايمانى باشند. دسته دوم مستضعفين بدون تقصيرند، چنان كه در آيه (۴:۹۹) آمده، كه ناخواسته ونادانسته مورد استكبار قرار گرفته اند. و دسته سوم همان مستضعفانى هستند كه ازنظر عقل و ايمان و جهاد در راه ايمان سرآمد ديگرانند، ولى سلطه هاى استبدادى مجالى برايشان باقى نگذارده است، ايشانند كه بر حسب آياتى چند ـ مانند همين آيه مورد بحث و آياتى از سوره انبياء و نور و بعضى سور ديگر ـ مورد اين وعده ربانى قرار گرفته اند كه آينده حكومت ربانى در جهان تكليف مخصوص آنان خواهد بود. تفسیر فرقان https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️♦️ و : رويكرد ويژه (علیه السلام) ↩️یکی از اقدامات امام جواد(ع در راستای دستگاه خلافت عباسیان و باطل نمودن سیاست آنها در نزدیک نشان دادن امام به دستگاه خلافت و با توجه به تظاهر عباسیان به محبت علی بن ابیطالب(ع)، این بود که با نقل احادیثی از جدشان امیرالمؤمنین (ع) روح را در متن جامعه تقویت می‌نمود و مسلمانان را بر ضرورت از ستمگران و مستکبران و همدلی نداشتن با آنها و رویگردانی از آنان فرا می‌خواند. 👈از جملۀ آن احادیث اینکه: « ، و ، و آنکه به ستمگری او باشد، در گناه شریکند.» «الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعينُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.»[ 1 ] ↩️و در حدیث دیگر به نقل از جدشان فرمود: 👈«هرکه کار زشتی را نیکو و پسندیده بخواند در آن زشتی شریک خواهد بود.»«مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ.»[2] ↩️همچنین حضرت، سخن امیرالمؤمنین(ع) به ابوذر را بازگو می‌کند که می‌فرماید: «ای ابو ذرّ! تو برای خدا خشمگین شدی؛ پس امید داشته باش به آنکه خشمت برای او بود. این قوم از تو بیمناک شدند و تو از آنان بر دینت ترسیدی،... و اگر آسمانها و زمین (این دنیا با تمام وسعتش) بر بنده‌ای تنگ آید اما او ترس از خدا (صداقت) در پیش گیرد، خدای متعال از آسمان و زمین راهی برای او می‌گشاید. [به گونه‌ای باش که] چیزی جز حق با تو اُنس و خو نگیرد و چیزی جز باطل از تو گریزان و بیمناک نباشد».[3] ↩️از دیگر رهنمودهای امام جواد(ع) این بود که حقیقت و را بیان فرمود که: 👈«هرکه به گوش فرا دهد به یقین او را بندگی کرده است؛ پس اگر گوینده از سوی خدا باشد خدا را بندگی کرده و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید، سر به راه بندگی شیطان نهاده است.»[4] 🌐با این روایت، امام جواد(علیه السلام) روشن نمود که حقیقتِ زهد و عبادت و دینداری همان وتبرّی در راه که انسان برای خدا (و نه برای کسب شهرت یا سایر منافع شخصی) با کسانی که بر ستم می‌کنند دشمنی کند و را یاری رساند حتی اگر به شخص او ظلمی نکرده باشند، و با بندگان خدا و حق پرستان دوستی ورزد حتی اگر آنها با او ارتباط و آشنایی شخصی نداشته باشند. 🎙آيت الله يوسفي غروي، مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٨١٩- ٨٢١. ــــــــــــــــــــ 1⃣ كشف الغمة ٣: ١٤٠. 2⃣ كشف الغمة ٣: ١٤١. 3⃣ نهج البلاغة (صالح): ١٨٨/ خ١٣٠. 4⃣ الكافي ٦: ٤٣٤/ ح٢٤. 5⃣ تحف العقول: ٤٥٥. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش قران 💢💢💢آغاز ثبت نام "روش مطالعه و قرآن " با تبريك فرارسيدن ايام ماه خجسته ذيحجه و اعياد قربان و غدير، پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام:از دوشنبه 29 خرداد لغايت جمعه 9تير ماه 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در ) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و تمرين عملي بر دو يا سه سوره و جلسات رفع اشكال آنلاين در ✅دريافت فايلهاي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقای سيدكاظم فرهنگ) بصورت افلاين ✅دريافت يك جلد "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره ✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست. فایل ها و تمرینها در گروه ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. ♻اين دوره سالي دو بار برگزار ميگردد. دوره بعدي به خواست خداوند، در پاييز خواهد بود 🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينكهاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای امام جواد(ع) خداوندا! اینک و در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که قسط و مساوات را از بین برده و راه های هدایت را قطع نموده و حق و صدق و راستی و خیر و نیکی را از میان برداشته و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده، خیر و از همه چیز رفته و و تباهی را رشد داده و را گسترش داده و از حدّ، گذرانده است. پروردگارا! به سلطنت و قدرت تو تکیه می کنیم که با عنایت و توجه تو است.  🔺🔺پروردگارا! را قطع کن 🙏🙏 و را پاره کن !  خدایا! کسانی را که از ستم بیزارند، عزیز فرما! را بمیران تا آنان که در وحشت بسر می برند، آرام گیرند و انسانهای دلسوخته به آرامش رسند و پناهجویان پناه گیرند و آواره ها سامان یابند و غنی شوند و مظلوم، عزیز و ستمگر،خوار شود و غمها برطرف شود و دشواریها گشایش یابد و و آگاهی و و آشتی فراگیر شود و تفرقه به اتحاد مبدّل شود و ایمان گسترش یابد. براستی که تو پاداش دهنده و روزی دهنده و احسان کننده ای... مهج الدعوات صفحه ۳۱۵ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 18 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan