eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️برای دلهای آماده لازم است‌ 💠وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 🌱و (همچون گذشته) پند ده؛ زیرا پند و اندرز برای مؤمنان سودمند است. ذاریات - ۵۵ 🔹‏كشاورزی را در نظر بگيريد كه مشغول بذرافشانی است، قسمتی از اين بذرها را ممكن است به روی سنگها بريزد، مسلما هرگز بارور نخواهد شد. ‏قسمت ديگری روی قشرهای نازك خاك می‌ريزد كه سنگهای سخت را پوشانده‌اند، در اينجا بذرها جوانه‌ای می‌زنند اما چون محل كافی برای ريشه‌های موجود نيست به زودی می‌خشكند و از بين می‌روند. 🔹‏قسمت ديگری روی خاكهايی می‌ريزد كه عمق زيادی دارد ولی در لابلای آن بذرها علف هرزه‌های مزاحم موجود است، اين بذرها نمو می‌كند و ريشه می‌دواند ولی به زودی خارها و علف هرزه‌ها بر آنها می‌پيچد و آنها را خفه می‌كند. 🔹‏از همه اين بذرها خوشبخت‌تر بذرهايی است كه در ميان خاكهای عميق و بدون مزاحم قرار گيرند، چيزی نمی‌گذرد جوانه می‌زنند و شاخ و برگ‌ می‌آورند و تنومند و پر بار می‌شوند. 🔹‏سخنان حق كه از دهان انبياء و فرستادگان الهی و جانشينان معصوم آنها خارج می‌شود همانند اين بذرها است، دلهايی كه چون سنگ خارا است هرگز آن را نمی‌پذيرد. و دلهايی كه نرمش ضعيف و كمی دارد موقتا می‌پذيرد، سپس آن را بيرون می‌افكند، و دلهايی كه آماده پذيرش است اما خارهای هوا و هوس و شهوات و صفات رذيله در آن روئيده، تاثير آن را خنثی می‌كند. 👈‏تنها دلهايی سخنان اين پيشوايان بزرگ را می‌پذيرد و پرورش می‌دهد و بارور می‌كند كه هم روح حقجويی و حق‌طلبی بر آن حاكم است، و هم از اين صفات خالی است، و آن دلهای مؤمنان است، آری" وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْری‌ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ‌" پند و اندرز ده كه مؤمنان را فايده می‌بخشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ درباره ، در طول تاريخ يكسان است. 💠فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذَنُوباً مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحابِهِمْ فَلا يَسْتَعْجِلُونِ (۵۹) فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ يَوْمِهِمُ الَّذِي يُوعَدُونَ (۶۰/ذاریات) 🌱‏پس به تحقيق برای كسانی كه ظلم كردند، سهم و نصيبی (از عذاب) همانند سهم هم مسلكانشان است، پس از من درخواست شتاب نكنند (كه به آن خواهند رسيد). ‏پس وای بر كسانی كه كفر ورزيدند، از روزی كه وعده داده می‌شوند. 🔹كسی كه خدا را عبادت نكند و خود را در مسير هدفی كه برای آن آفريده شده قرار ندهد، ظالم، بلكه كافر است. إِلَّا لِيَعْبُدُونِ‌ ... لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ... كَفَرُوا ‏ 🔹سنّت الهی درباره ستمگران، در طول تاريخ يكسان است. «ذَنُوباً مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحابِهِمْ» ‏ 🔹تاريخ گذشتگان، بهترين گواه بر حتمی بودن كيفر ستمگران است. «ذَنُوباً مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحابِهِمْ» ‏ 🔹كارهای مشابه، كيفرهای مشابه دارد. «مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحابِهِمْ» ‏ 🔹رفتارهای مشابه، افراد را به يكديگر پيوند می‌دهد. «مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحابِهِمْ» ‏ 🔹قهر و لطف خداوند زمان بندی حكيمانه دارد، عجله و شتاب ما در آن اثری ندارد. «فَلا يَسْتَعْجِلُونِ» ‏ 🔹سرنوشت انسان در گرو اعمال اوست. (ظلم و كفر، سبب عذاب الهی است.) فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا ... ‏ 🔹آينده‌نگری، انسان را از كفر و ظلم بازمی‌دارد. «فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ يَوْمِهِمُ الَّذِي يُوعَدُونَ» ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۲۸-۱۴ سوره قصص بخش آخر وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ {23} و چون به آب مَدْیَن رسید ، گروهی از مردم را بر آن یافت که [ دامهای خود را ] آب می دادند ، و پشت سرشان دو زن را یافت که [ گوسفندان خود را ] دور می کردند. [ موسی ] گفت: «منظورتان [ از این کار ] چیست؟» گفتند: « [ ما به گوسفندان خود ] آب نمی دهیم تا شبانان [ همگی گوسفندانشان را ] برگردانند ، و پدر ما پیری سالخورده است.» {23} فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ {24} پس برای آن دو ، [ گوسفندان را ] آب داد ، آن گاه به سوی سایه برگشت و گفت: «پروردگارا ، من به هر خیری که سویم بفرستی سخت نیازمندم.» {24} فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ {25} پس یکی از آن دو زن- در حالی که به آزرم گام بر می داشت- نزد وی آمد [ و ] گفت: «پدرم تو را می طلبد تا تو را به پاداش آب دادن [ گوسفندان ] برای ما ، مزد دهد.» و چون [ موسی ] نزد او آمد و سرگذشت [ خود ] را بر او حکایت کرد ، [ وی ] گفت: «مترس که از گروه ستمگران نجات یافتی.» {25} قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ {26} یکی از آن دو [ دختر ] گفت: «ای پدر ، او را استخدام کن ، چرا که بهترین کسی است که استخدام می کنی: هم نیرومند [ و هم ] درخور اعتماد است.» {26} قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ {27} [ شعیب ] گفت: «من می خواهم یکی از این دو دختر خود را [ که مشاهده می کنی ] به نکاح تو در آورم ، به این [ شرط ] که هشت سال برای من کار کنی ، و اگر ده سال را تمام گردانی اختیار با تو است ، و نمی خواهم بر تو سخت گیرم، و مرا ان شاء اللَّه از درستکاران خواهی یافت.» {27} قَالَ ذَلِكَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ أَيَّمَا الْأَجَلَيْنِ قَضَيْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَيَّ وَاللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَكِيلٌ {28} [ موسی ] گفت: «این [ قرار داد ] میان من و تو باشد که هر یک از دو مدّت را به انجام رسانیدم ، بر من تعدّی [ روا ] نباشد ، و خدا بر آنچه می گوییم وکیل است.» {28} ♻️عصاره فراز آیات ۲۸-۱۴ : ادامه الطاف خدا به موسی:عطای علم و حکمت در جوانی ،نجات او از دست فرعونیان که قصد قتلش را داشتند و اجابت دعاهای موسی و رفع ترس و نگرانی او آقای سید کاظم فرهنگ https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره‌ قبلي روش ساده 🔺دوره ، زمستان 1401 ♻ قسمت دوم ✅سلام ودرود به انهاییکه بادست و قلم براي توصیف و تفسیر کلام خدا تلاش میکنند. الان طور دیگر به قران نگاه میکنم. و در مقایسه با قبل واقعا در اثر آموزشها را حس میکنم. این دوره رابه تمامی مدرسین قران مخصوصا مدارس با شروع سوره های کوچک و روش نوین برای مدرسین در مساجد توصيه ميكنم الان تعداد انگشت شماری این کانالها رو می شناسند . از شما استاد فرهنگ بسیار سپاسگزارم. . 🖌سركار خانم طياري ✅ممنون ازلطف شما با اين دوره، هروقت سوره ای می خونم تو میرم. انگار ایه همین زمان اتفاق افتاده. استاد گرامی برای همه مطالبی که ازشما آموختم بسیارسپاسگزارم ان شاالله خیردنیا وآخرت برای شما 🖌سركار خانم پور اسماعيل ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan 🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
⁉ آيا ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي قران يا قران شركت كرده‌اند، نيازي به فراگيري روش و حضور در دوره روش ساده قران دارند؟ ♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل: 1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده سركارخانم عباسي 2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام . مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود. سركار خانم فروغي 3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم. من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. سركار خانم ستاريان 4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که  به گاز داریم میریم چون واقعا رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، سركارخانم توكلي 5⃣  كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام. ✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در کانال تلکرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan تالارگفتگوهاي قرآن پويان ✳ https://b2n.ir/a02388
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت چهارم: ⭕️ نه نجس است ؛ نه و نه ↩️مسأله‏ى 47- در ميان نجاساتى كه در كتب فقهيه و رساله‏ هاى عمليه ياد شده درباره‏ شراب به ‏تمامى اقسامش و كافران به‏ تمامى اقسامشان نيز، آقايان هيچ‏گونه دليل قانع‏ كننده ‏اى براى نجاست عينى اين دو نداشته و ندارند. 🔻و «رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ‏» درباره شراب، به ‏قرينه‏ «مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ» كه آن را عمل شيطانى خوانده، و نيز «ميسر و انصاب و ازلام» كه با «خمر» در آيه مائدة «رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» معرفى شده، «رجس» را از عينى به #‏نجاسات_عملى و منصرف مى ‏سازد. ✳بنابراين تمامى‏ مست كننده‏ ها تا چه رسد به ‏كشنده ‏ها مانند الكل صنعتى و غيرصنعتى پاك هستند . و آب انگور و خرماى ثلثان نشده هم اگر مست‏ كننده نباشد پاك و حلال است. 🔹👈و درباره آيه (5) مائدة «وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ» به ‏كلى غذاى اهل كتاب را بر ما حلال كرده، مگر آن غذاهايى كه نجس ‏اند مانند گوشت خوك و يا ذبيحه ‏هاى غير شرعى آن‏ها، و يا پاك ‏اند ولكن خوردن آن‏ها حرام است مانند شراب، كه اين‏ها كلًا حرام مى‏باشند: چه از كافر باشد يا از مسلمان، و پيداست كه بيشتر غذاهاى آنان مرطوب و طبعاً دست‏ خورده مى ‏باشند، و اكنون هم كه با وسايل جديد غذا پخته مى‏شود بالاخره كم‏تر ممكن است دست‏نخورده آماده شوند، و اگر اهل كتاب نجس ‏العين باشند چگونه اين قاعده درست خواهد بود كه غذاى اهل كتاب براى شما حلال است. 🔺از روايات نيز نجاست عينى آنان برنمى ‏آيد، و اگر هم دلالتى بر نجاست عينى آن‏ها مى‏ داشت در برابر نص اين آيه شريفه و رواياتى ديگر- كه بيشتر هم هست- ناچيز و غيرقابل اعتناء بود. و اختصاص طهارت به ‏طعام اهل كتاب- و نه تمامى كافران- براين ‏مبنا است كه كتابيان براساس كتاب‏هاى وحيانى هرگز طعام يا متنجس را نمى‏خورند، ولى ساير كفار- اعم از مشركان و ملحدان- هيچ‏گونه خوراكى را حرام نمى‏دانند. و اين خود منافاتى با طهارت ذاتيشان ندارد. ↩️و نيز درباره‏ چنان‏كه گذشت‏ «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا» (سوره توبه، آيه‏ى 28) «مشركان فقط نجس مى‏باشند پس نبايد به ‏مسجدالحرام نزديك شوند» اين نجاست به‏ مناسبت «الْمُشْرِكُونَ‏» در رابطه‏ با ارواح‏ و و اخلاق و اعمالشان است و نه ‏هاشان‏ ، 👈كه صفت شرك در اختصاص روح و عقيده قلبى و كارهاى شرك ‏آلود آن‏ها است، نه بدنى، كه هرگز نه موحد است و نه مشرك بلكه بدن موحد با مشرك از هر نظر يكسان است. 📚رساله توضيح المسائل نوين، ص:55 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
"وَ نُقَلِّبُ اَفئِدَتَهُم وَ اَبصارَهُم" (و ما قلبها و دیدگانشان را دگرگون می کنیم!) انعام/۱۱۰ ☆ دگرگون شدن قلب، از این آگاهی به آن آگاهی رفتن است. یک تغییر شعور است. و متعاقب آن جور دیگر دیدن. گاه این منقلب شدن به تاریکی است و گاه به نور. و چون به نور باشد، به معنای عروج به لایه ی برتر حیات و آگاهی است. قلب که دگرگون شود، یعنی ادراک تو دگرگون شده است. و آنگاه جهان، دیگر همان جهان قبلی نیست و چشمانت چیز دیگری خواهند دید. نادیده ها قابل دیدن می شوند و اشیاء حقایق خود را نشان خواهند داد. و این تغییر آغازش از دل است. اول "اَفئِدَة" آمده و سپس "اَبصار"! از قوّه ی مُدرِکه آغاز می شود. از مرکز شعور. و آنگاه در خواهی یافت که چشمانت قابلیت حقیقی خود را باز یافته اند. چشم و دل که هماهنگ شوند، از آن پس؛ تغییر نگاه، تغییر شعور را باعث است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هر کس در گرو خویش است 💠وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهِينٌ 🌱و کسانی که ایمان آوردند و فرزندانشان در ایمان داشتن، به‌گونه‌ای (هرچند کمتر از پدرانشان) پا جا پای آنان گذاشتند، فرزندانشان را (در قیامت) به آنان ملحق می‌کنیم، و (البته به سبب این کار،) از (پاداش) کارهای (خوب) آن (پدر)ها(ی والامقام)، ذرّه‌ای نمی‌کاهیم؛ (زیرا) هر کس همراه کار خویش است. طور - ۲۱ 🔹در اسلام محور ايمان است، نه خانواده و خويشان. «وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ» 🔹نتيجه ملحق شدن به راه حق نياكان در دنيا، ملحق شدن به آنان در بهشت‌ است. وَ اتَّبَعَتْهُمْ‌ ... أَلْحَقْنا بِهِمْ‌ 🔹همراه بودن با نسل و فرزند، يكی از لذّات بهشتی است. «أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ» ‏ 🔹علاقه به فرزند حتّی در آخرت نيز وجود دارد. «أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ» ‏ 🔹الحاق فرزندان در دنيا، سبب تنگ شدن مسكن و يا از دست دادن رفاه است ولی الحاق در بهشت هيچ كاستی ندارد. وَ ما أَلَتْناهُمْ‌ ... مِنْ شَيْ‌ءٍ ‏ 🔹ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نيك است. أَلْحَقْنا ... بِما كَسَبَ رَهِينٌ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️جز خداوند سرچشمه‌ای برای و نيست. 💠إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ 🌱(زیرا) ما پیش از این، او را می‌پرستیدیم. اوست که حقیقتاً (به بندگانش) محبت دارد و مهربان است.» طور - ۲۸ 🔹بهشتيان در آخرين سخنی كه از آنها در اينجا نقل شده به اين واقعيت اعتراف می‌كنند كه نيكوكار و رحيم بودن خدا را در آنجا از هر زمان بيشتر احساس می‌كنند، می‌گويند:" ما از قبل خدا را می‌خوانديم، و او را به عنوان نيكوكار و رحيم می‌ستوديم" (إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ‌). 🔹‏ولی در اينجا به واقعيت و عمق اين صفات بيشتر پی می‌بريم كه چگونه در مقابل اعمال ناچيز ما اينهمه نيكی كرده، و در برابر آن همه لغزشها ما را مشمول رحمتش ساخته است. ‏آری صحنه قيامت و نعمتهای بهشت تجليگاه اسماء و صفات خدا است، و مؤمنان با مشاهده اين صحنه‌ها به حقيقت اين اسماء و صفات بيش از هر زمان آشنا می‌شوند، حتی دوزخ نيز بيانگر صفات او است و حكمت و عدل و قدرتش را نشان می‌دهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۲۸-۱۴ سوره قصص ۱-تکرار افعال و کلمات مشتق از خوف ۲-فعل امر لاتخف در قرآن در موارد زیر بکار رفته است: -سوره صاد، آیه ۲۲، فرشتگان خطاب به داود وقتی برای رفع اختلاف مراجعه کردند -سوره ذاریات آیه ۲۸، و هود ۷۰ فرشتگان به ابراهیم وقتی بر او وارد شدند و بشارت فرزند دادند. -سوره طه آیه ۲۱ و قصص آیه ۳۱ و نمل ۱۰ خداوند به موسی وقتی عصایش تبدیل به مار شد -سوره طه آیه ۶۸ خداوند به موسی وقتی ساحران ،سحر خود را نمایش دادند. -سوره قصص آیه ۲۵، شعیب خطاب به موسی وقتی که از ترس فرعونیان وارد مدین شد. -سوره عنکبوت آیه ۳۳؛فرشتگان خطاب به لوط وقتی بر او وارد شدند ۳- فعل امر لاتحزن نیز در قرآن در موارد زیر بکار رفته است: -سوره طه آیه ۴۰،قصص آیه ۷،قصص آیه ۱۳ خطاب به مادر موسی، -سوره مریم آیه ۲۴ خطاب به مریم، -سوره نمل آیه ۷۰ ،نحل آیه ۱۲۷ و سوره حجر آیه ۸۸ خطاب به پیامبر اسلام لاتحزن علیهم -سوره عنکبوت آیه ۳۳ خطاب به لوط نبی -سوره توبه آیه ۴۰ پیامبر خطاب به هم نشینش در غار ثور ۴- ایه وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ دو بار در قران بکار رفته(با تفاوت جزیی در فعل استوی) یکبار برای حضرت یوسف یکبار هم حضرت موسی در سوره های قصص و یوسف ۵- خداوند سه بار موسی را از مرگ نجات داد: در نوزادی هنگامیکه به اب انداخته شد،هنگامیکه توسط فرعونیان از اب گرفته شد و زن فرعون او را نگاه داشت و مانع قتلش شد. یکی هم هنگامیکه فرد فرعونی را کشته بود و تصمیم به قتل او گرفتند. ۶- آیه ۲۵، حاوی یک نکته ظریف اخلاقی تربیتی است که کوچکترین احسان و همکاری دیگران، را نباید بدون تشکر و تحنیت و جبران گذاشت. اقدام پدر دختران در دادن اجرت به موسی که برای گوسفندانشان اب کشیده بود،درسی در این زمینه است. ۷- آیه ۲۶ سوره قصص ،در زمینه شرایط بکارگیری و انتصاب نیروی انسانی،یکی از بهترین ایات قران، است. حضرت موسی پس از اینکه به شهر مدین رسید و دختران شعیب(که البته ان زمان،انها را نمی شناخت)را در کار آب کشیدن از چاه و اب دادن به گوسفندان یاری کرد،حضرت شعیب در صدد جبران خدمت او بر می آید. یکی از دخترانش پیشنهاد می کند که او را بکار گیریم. قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ ﴿۲۶﴾ فولادوند: يكى از آن دو [دختر] گفت اى پدر او را استخدام كن چرا كه بهترين كسى است كه استخدام مى ‏كنى هم نيرومند [و هم] در خور اعتماد است خرمشاهی : يكى از آن دو [دختر] گفت پدرجان او را [با دستمزد] به كار گير كه او بهترين كسى است كه مى ‏توانى به كار بگيرى، هم تواناست و هم درستكار در واقع دو شرط تخصص و تعهد را خیلی جامع تر بیان میکند.قوی و توانا در انجام کار یعنی هم توانایی جسمی و هم امادگی و مهارت فکری و علمی.امین هم که یعنی قابل اعتماد و درست کار باشد. آقای سید کاظم فرهنگ https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را می‌دانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟ حجت الاسلام صبوحي @tadabbor_quranpuyan
❇️خودمان را انتخاب می‌کنیم هیچ مقامی مصون از نیست. 🔷ما خودمان زمامدار امت را در عصر غیبت امام زمان انتخاب می‌کنیم. ما برای ادارۀ امور اجتماعی خود کسی را می‌کنیم و سمت زمامداری را ما به او می‌دهیم. این عهد الهی نیست... 👈 این ما هستیم که زمامدار را در هر درجه‌ای که باشد، انتخاب می‌کنیم، از کسانی که مسئولیت‌های محلی را برعهده دارند تا کسانی که می‌خواهند مسئولیت امت اسلام را برعهده بگیرند. این‌ها دارندگان نیستند، این‌ها دارندگان عهد ما هستند. بین ما و آن‌ها یک نوع رابطه از طریق خود ما برقرار شده‌است. قرار نیست عهد خدا به این‌ها برسد. 📚سیاست بهشتی، ص ۹۰ 🔹هيچ زيربناى اجتماعى از آن زيربناى شوم نيست كه انسانى، يا انسان‌هايى، بتوانند هر چه مى‌خواهند بكند بى‌آنكه بشود بر آنها خرده گرفت و بى‌آنكه بشود از آنها كرد. مسئوليت در جامعه اسلامى مسئولیت متقابل است. همه نسبت به یکدیگر مسئولند. «كُلّكُم راع و كلّكم مسئولٌ عن رعية». 📚 بایدها و نبایدها، شهید بهشتی، ص۱۹2 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛