♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹فراز آیات ۲۸-۱۴ سوره قصص
بخش آخر
وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ {23}
و چون به آب مَدْیَن رسید ، گروهی از مردم را بر آن یافت که [ دامهای خود را ] آب می دادند ، و پشت سرشان دو زن را یافت که [ گوسفندان خود را ] دور می کردند. [ موسی ] گفت: «منظورتان [ از این کار ] چیست؟» گفتند: « [ ما به گوسفندان خود ] آب نمی دهیم تا شبانان [ همگی گوسفندانشان را ] برگردانند ، و پدر ما پیری سالخورده است.» {23}
فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ {24}
پس برای آن دو ، [ گوسفندان را ] آب داد ، آن گاه به سوی سایه برگشت و گفت: «پروردگارا ، من به هر خیری که سویم بفرستی سخت نیازمندم.» {24}
فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ {25}
پس یکی از آن دو زن- در حالی که به آزرم گام بر می داشت- نزد وی آمد [ و ] گفت: «پدرم تو را می طلبد تا تو را به پاداش آب دادن [ گوسفندان ] برای ما ، مزد دهد.» و چون [ موسی ] نزد او آمد و سرگذشت [ خود ] را بر او حکایت کرد ، [ وی ] گفت: «مترس که از گروه ستمگران نجات یافتی.» {25}
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ {26}
یکی از آن دو [ دختر ] گفت: «ای پدر ، او را استخدام کن ، چرا که بهترین کسی است که استخدام می کنی: هم نیرومند [ و هم ] درخور اعتماد است.» {26}
قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ {27}
[ شعیب ] گفت: «من می خواهم یکی از این دو دختر خود را [ که مشاهده می کنی ] به نکاح تو در آورم ، به این [ شرط ] که هشت سال برای من کار کنی ، و اگر ده سال را تمام گردانی اختیار با تو است ، و نمی خواهم بر تو سخت گیرم، و مرا ان شاء اللَّه از درستکاران خواهی یافت.» {27}
قَالَ ذَلِكَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ أَيَّمَا الْأَجَلَيْنِ قَضَيْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَيَّ وَاللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَكِيلٌ {28}
[ موسی ] گفت: «این [ قرار داد ] میان من و تو باشد که هر یک از دو مدّت را به انجام رسانیدم ، بر من تعدّی [ روا ] نباشد ، و خدا بر آنچه می گوییم وکیل است.» {28}
♻️عصاره فراز آیات ۲۸-۱۴ : ادامه الطاف خدا به موسی:عطای علم و حکمت در جوانی ،نجات او از دست فرعونیان که قصد قتلش را داشتند و اجابت دعاهای موسی و رفع ترس و نگرانی او
آقای سید کاظم فرهنگ
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره قبلي روش ساده #فهمبهتر_قرآن
🔺دوره #پانزدهم، زمستان 1401
♻ قسمت دوم
✅سلام ودرود به انهاییکه بادست و قلم براي توصیف و تفسیر کلام خدا تلاش میکنند.
الان طور دیگر به قران نگاه میکنم. و در مقایسه با قبل واقعا #تغیير در اثر آموزشها را حس میکنم.
این دوره رابه تمامی مدرسین قران مخصوصا مدارس با شروع سوره های کوچک و روش نوین برای مدرسین در مساجد توصيه ميكنم الان تعداد انگشت شماری این کانالها رو می شناسند . از شما استاد فرهنگ بسیار سپاسگزارم.
#واقعا_خوشحالم.
🖌سركار خانم طياري
✅ممنون ازلطف شما
با اين دوره، هروقت سوره ای می خونم تو #عمق_آیات میرم. انگار ایه همین زمان اتفاق افتاده.
استاد گرامی برای همه مطالبی که ازشما آموختم بسیارسپاسگزارم ان شاالله خیردنیا وآخرت برای شما
🖌سركار خانم پور اسماعيل
✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
در تلگرام و ایتا:
@tadabbor_quranpuyan
🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
⁉ آيا #تدبر ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي #تفسير قران يا #مفاهيم قران شركت كردهاند، نيازي به فراگيري روش #تدبر و حضور در دوره روش ساده #فهم قران دارند؟
♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل:
1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک #تجربه_جدیده که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده
سركارخانم عباسي
2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام #لذت_بخشه. مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند.
اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود.
سركار خانم فروغي
3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم.
من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در #نوع_نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده.
سركار خانم ستاريان
4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا #همهروشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم
به نظر بنده این روش #بهترین نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و #زاویهدیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده،
سركارخانم توكلي
5⃣ كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام.
✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در
کانال تلکرام وایتا👇
@tadabbor_quranpuyan
تالارگفتگوهاي قرآن پويان
✳ https://b2n.ir/a02388
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت چهارم:
⭕️ نه #كافر نجس است ؛ نه #اهل_كتاب و نه #مسكرات
↩️مسألهى 47- در ميان نجاساتى كه در كتب فقهيه و رساله هاى عمليه ياد شده درباره شراب به تمامى اقسامش و كافران به تمامى اقسامشان نيز، آقايان هيچگونه دليل قانع كننده اى براى نجاست عينى اين دو نداشته و ندارند.
🔻و «رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ» درباره شراب، به قرينه «مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ» كه آن را عمل شيطانى خوانده، و نيز «ميسر و انصاب و ازلام» كه با «خمر» در آيه مائدة «رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» معرفى شده، «رجس» را از #نجاست_جسمى عينى به #نجاسات_عملى و #معنوى منصرف مى سازد.
✳بنابراين تمامى مست كننده ها تا چه رسد به كشنده ها مانند الكل صنعتى و غيرصنعتى پاك هستند .
و آب انگور و خرماى ثلثان نشده هم اگر مست كننده نباشد پاك و حلال است.
🔹👈و درباره #اهل_كتاب آيه (5) مائدة «وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ» به كلى غذاى اهل كتاب را بر ما حلال كرده، مگر آن غذاهايى كه نجس اند مانند گوشت خوك و يا ذبيحه هاى غير شرعى آنها، و يا پاك اند ولكن خوردن آنها حرام است مانند شراب، كه اينها كلًا حرام مىباشند: چه از كافر باشد يا از مسلمان، و پيداست كه بيشتر غذاهاى آنان مرطوب و طبعاً دست خورده مى باشند، و اكنون هم كه با وسايل جديد غذا پخته مىشود بالاخره كمتر ممكن است دستنخورده آماده شوند، و اگر اهل كتاب نجس العين باشند چگونه اين قاعده درست خواهد بود كه غذاى اهل كتاب براى شما حلال است.
🔺از روايات نيز نجاست عينى آنان برنمى آيد، و اگر هم دلالتى بر نجاست عينى آنها مى داشت در برابر نص اين آيه شريفه و رواياتى ديگر- كه بيشتر هم هست- ناچيز و غيرقابل اعتناء بود. و اختصاص طهارت به طعام اهل كتاب- و نه تمامى كافران- براين مبنا است كه كتابيان براساس كتابهاى وحيانى هرگز طعام #نجس يا متنجس را نمىخورند، ولى ساير كفار- اعم از مشركان و ملحدان- هيچگونه خوراكى را حرام نمىدانند. و اين خود منافاتى با طهارت ذاتيشان ندارد.
↩️و نيز درباره #مشركان چنانكه گذشت «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا» (سوره توبه، آيهى 28) «مشركان فقط نجس مىباشند پس نبايد به مسجدالحرام نزديك شوند» اين نجاست به مناسبت «الْمُشْرِكُونَ» در رابطه با ارواح و #عقايد و اخلاق و اعمالشان است و نه #بدنهاشان ،
👈كه صفت شرك در اختصاص روح و عقيده قلبى و كارهاى شرك آلود آنها است، نه بدنى، كه #بدن هرگز نه موحد است و نه مشرك بلكه بدن موحد با مشرك از هر نظر يكسان است.
📚رساله توضيح المسائل نوين، ص:55
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
"وَ نُقَلِّبُ اَفئِدَتَهُم وَ اَبصارَهُم"
(و ما قلبها و دیدگانشان را دگرگون می کنیم!)
انعام/۱۱۰
☆ دگرگون شدن قلب، از این آگاهی به آن آگاهی رفتن است. یک تغییر شعور است. و متعاقب آن جور دیگر دیدن. گاه این منقلب شدن به تاریکی است و گاه به نور. و چون به نور باشد، به معنای عروج به لایه ی برتر حیات و آگاهی است. قلب که دگرگون شود، یعنی ادراک تو دگرگون شده است. و آنگاه جهان، دیگر همان جهان قبلی نیست و چشمانت چیز دیگری خواهند دید. نادیده ها قابل دیدن می شوند و اشیاء حقایق خود را نشان خواهند داد. و این تغییر آغازش از دل است. اول "اَفئِدَة" آمده و سپس "اَبصار"! از قوّه ی مُدرِکه آغاز می شود. از مرکز شعور. و آنگاه در خواهی یافت که چشمانت قابلیت حقیقی خود را باز یافته اند. چشم و دل که هماهنگ شوند، از آن پس؛ تغییر نگاه، تغییر شعور را باعث است.
🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طور آیات 15 تا 31
📄#صفحه_524
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_524
❇️هر کس در گرو #اعمال خویش است
💠وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهِينٌ
🌱و کسانی که ایمان آوردند و فرزندانشان در ایمان داشتن، بهگونهای (هرچند کمتر از پدرانشان) پا جا پای آنان گذاشتند، فرزندانشان را (در قیامت) به آنان ملحق میکنیم، و (البته به سبب این کار،) از (پاداش) کارهای (خوب) آن (پدر)ها(ی والامقام)، ذرّهای نمیکاهیم؛ (زیرا) هر کس همراه کار خویش است.
طور - ۲۱
🔹در اسلام محور ايمان است، نه خانواده و خويشان. «وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ»
🔹نتيجه ملحق شدن به راه حق نياكان در دنيا، ملحق شدن به آنان در بهشت است. وَ اتَّبَعَتْهُمْ ... أَلْحَقْنا بِهِمْ
🔹همراه بودن با نسل و فرزند، يكی از لذّات بهشتی است. «أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»
🔹علاقه به فرزند حتّی در آخرت نيز وجود دارد. «أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»
🔹الحاق فرزندان در دنيا، سبب تنگ شدن مسكن و يا از دست دادن رفاه است ولی الحاق در بهشت هيچ كاستی ندارد. وَ ما أَلَتْناهُمْ ... مِنْ شَيْءٍ
🔹ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نيك است. أَلْحَقْنا ... بِما كَسَبَ رَهِينٌ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_524
❇️جز خداوند سرچشمهای برای #نيكی و #رحمت نيست.
💠إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ
🌱(زیرا) ما پیش از این، او را میپرستیدیم. اوست که حقیقتاً (به بندگانش) محبت دارد و مهربان است.»
طور - ۲۸
🔹بهشتيان در آخرين سخنی كه از آنها در اينجا نقل شده به اين واقعيت اعتراف میكنند كه نيكوكار و رحيم بودن خدا را در آنجا از هر زمان بيشتر احساس میكنند، میگويند:" ما از قبل خدا را میخوانديم، و او را به عنوان نيكوكار و رحيم میستوديم" (إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ).
🔹ولی در اينجا به واقعيت و عمق اين صفات بيشتر پی میبريم كه چگونه در مقابل اعمال ناچيز ما اينهمه نيكی كرده، و در برابر آن همه لغزشها ما را مشمول رحمتش ساخته است.
آری صحنه قيامت و نعمتهای بهشت تجليگاه اسماء و صفات خدا است، و مؤمنان با مشاهده اين صحنهها به حقيقت اين اسماء و صفات بيش از هر زمان آشنا میشوند، حتی دوزخ نيز بيانگر صفات او است و حكمت و عدل و قدرتش را نشان میدهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣1⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات فراز آیات ۲۸-۱۴ سوره قصص
۱-تکرار افعال و کلمات مشتق از خوف
۲-فعل امر لاتخف در قرآن در موارد زیر بکار رفته است:
-سوره صاد، آیه ۲۲، فرشتگان خطاب به داود وقتی برای رفع اختلاف مراجعه کردند
-سوره ذاریات آیه ۲۸، و هود ۷۰ فرشتگان به ابراهیم وقتی بر او وارد شدند و بشارت فرزند دادند.
-سوره طه آیه ۲۱ و قصص آیه ۳۱ و نمل ۱۰ خداوند به موسی وقتی عصایش تبدیل به مار شد
-سوره طه آیه ۶۸ خداوند به موسی وقتی ساحران ،سحر خود را نمایش دادند.
-سوره قصص آیه ۲۵، شعیب خطاب به موسی وقتی که از ترس فرعونیان وارد مدین شد.
-سوره عنکبوت آیه ۳۳؛فرشتگان خطاب به لوط وقتی بر او وارد شدند
۳- فعل امر لاتحزن نیز در قرآن در موارد زیر بکار رفته است:
-سوره طه آیه ۴۰،قصص آیه ۷،قصص آیه ۱۳ خطاب به مادر موسی،
-سوره مریم آیه ۲۴ خطاب به مریم،
-سوره نمل آیه ۷۰ ،نحل آیه ۱۲۷ و سوره حجر آیه ۸۸ خطاب به پیامبر اسلام لاتحزن علیهم
-سوره عنکبوت آیه ۳۳ خطاب به لوط نبی
-سوره توبه آیه ۴۰ پیامبر خطاب به هم نشینش در غار ثور
۴- ایه وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ دو بار در قران بکار رفته(با تفاوت جزیی در فعل استوی) یکبار برای حضرت یوسف یکبار هم حضرت موسی در سوره های قصص و یوسف
۵- خداوند سه بار موسی را از مرگ نجات داد: در نوزادی هنگامیکه به اب انداخته شد،هنگامیکه توسط فرعونیان از اب گرفته شد و زن فرعون او را نگاه داشت و مانع قتلش شد. یکی هم هنگامیکه فرد فرعونی را کشته بود و تصمیم به قتل او گرفتند.
۶- آیه ۲۵، حاوی یک نکته ظریف اخلاقی تربیتی است که کوچکترین احسان و همکاری دیگران، را نباید بدون تشکر و تحنیت و جبران گذاشت. اقدام پدر دختران در دادن اجرت به موسی که برای گوسفندانشان اب کشیده بود،درسی در این زمینه است.
۷- آیه ۲۶ سوره قصص ،در زمینه شرایط بکارگیری و انتصاب نیروی انسانی،یکی از بهترین ایات قران، است.
حضرت موسی پس از اینکه به شهر مدین رسید و دختران شعیب(که البته ان زمان،انها را نمی شناخت)را در کار آب کشیدن از چاه و اب دادن به گوسفندان یاری کرد،حضرت شعیب در صدد جبران خدمت او بر می آید.
یکی از دخترانش پیشنهاد می کند که او را بکار گیریم.
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ ﴿۲۶﴾
فولادوند: يكى از آن دو [دختر] گفت اى پدر او را استخدام كن چرا كه بهترين كسى است كه استخدام مى كنى هم نيرومند [و هم] در خور اعتماد است
خرمشاهی : يكى از آن دو [دختر] گفت پدرجان او را [با دستمزد] به كار گير كه او بهترين كسى است كه مى توانى به كار بگيرى، هم تواناست و هم درستكار
در واقع دو شرط تخصص و تعهد را خیلی جامع تر بیان میکند.قوی و توانا در انجام کار یعنی هم توانایی جسمی و هم امادگی و مهارت فکری و علمی.امین هم که یعنی قابل اعتماد و درست کار باشد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
4_5915955049489499396.mp3
6.81M
#تدبر در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را میدانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟
حجت الاسلام صبوحي
@tadabbor_quranpuyan
❇️خودمان #زمامدار_امت را انتخاب میکنیم
هیچ مقامی مصون از #بازخواست نیست.
🔷ما خودمان زمامدار امت را در عصر غیبت امام زمان انتخاب میکنیم. ما برای ادارۀ امور اجتماعی خود کسی را #انتخاب میکنیم و سمت زمامداری را ما به او میدهیم. این عهد الهی نیست...
👈 این ما هستیم که زمامدار را در هر درجهای که باشد، انتخاب میکنیم، از کسانی که مسئولیتهای محلی را برعهده دارند تا کسانی که میخواهند مسئولیت امت اسلام را برعهده بگیرند.
اینها دارندگان #عهد_خدا نیستند، اینها دارندگان عهد ما هستند.
بین ما و آنها یک نوع رابطه از طریق خود ما برقرار شدهاست. قرار نیست عهد خدا به اینها برسد.
📚سیاست بهشتی، ص ۹۰
🔹هيچ زيربناى اجتماعى از آن زيربناى شوم #خطرناكتر نيست كه انسانى، يا انسانهايى، بتوانند هر چه مىخواهند بكند بىآنكه بشود بر آنها خرده گرفت و بىآنكه بشود از آنها #بازخواست كرد.
مسئوليت در جامعه اسلامى مسئولیت متقابل است. همه نسبت به یکدیگر مسئولند. «كُلّكُم راع و كلّكم مسئولٌ عن رعية».
📚 بایدها و نبایدها، شهید بهشتی، ص۱۹2
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃۞﷽۞🍃❁═┄
⚛💮امروز روز هشتم ذى الحجّه است
این روز را روز «#ترویه» مى نامند
🔶🔹علت نام گذاری این روز، بدان جهت است که در قديم در منا و عرفات آب نبوده و حاجیانی که قصد وقوف در منا و عرفات را داشتند، باید از مکه برای خویش آب تهیه کرده و به همراه خود ببرند و چنین حالتی را ترویه مینامند.
🔶🔹این روز، از روزهای مهم ذیالحجه است.در این روز حاجیان خانه خدا، مراسم #حج تمتع و حج اکبر را آغاز میکنند.
🔶🔹امشب نيز، #شبعرفه است
شب عرفه از شب هاى مبارک و بافضیلت است که عبادت و توبه و راز و نیاز با حضرت حقّ در آن بسیار پرارزش است.
💕در روایتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است که فرمود: 🔻
🔶🔹شب عرفه شبى است که دعاها در آن مستجاب است، و کسى که آن شب را به عبادت بپردازد، پاداش سالها عبادت را دارد و این شب، شبِ مناجات و توبه است👌
التماس دعا 🤲
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌴﷽🌴
✍ فرازی از دعای عاشقانه امام حسین(ع)
در روز #عرفه ......
🌷ای مولای من،
#تویی که نعمت دادی،
تویی که احسان کردی،
تویی که به نیکی رفتار نمودی،
تویی که کرامت فرمودی،
تویی که فضیلت بخشیدی،
تویی که روزی عطا فرمودی،
تویی که کرم کردی،
تویی که توانمندم ساختی،
تویی که سرمایه ام دادی،
تویی که پناه دادی،
تویی که هدایت کردی،
تویی که از گناه بازداشتی،
تویی که گناهان را پوشیدی،
تویی که گناهان را بخشیدی،
تویی که عزت دادی ،
تویی که یاری رساندی ،
تویی که شفا بخشیدی ،
تویی که سلامتی دادی ،
خجسته و بلند مرتبه ای ای پروردگار من،
ستایش جاودانه از آن توست
و سپاس پیوسته تو را سزاست.
اما من ای خدایم ،
به خطاهایم معترفم ، پس بر من ببخشای ! 😞😞
#منم که گناه کردم،
منم که خطا نمودم،
منم که نادانی کردم،
منم که به سوی گناه شتافتم،
منم که اشتباه کردم،
منم که به غیر تواعتماد کردم،
منم که در عین دانایی گناه کردم،
منم که وعده هادادم،
منم که وفا ننمودم،
منم که پیمان شکستم،
منم که به جرم خود اقرار کردم.
بارالها، من بدان نعمات که مرا داده ای اذعان دارم،
به گناهانم اعتراف کرده و از آنها باز می گردم;
تو نیز مرا بیامرز.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طور آیات 32 تا 49
📄#صفحه_525
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_525
❇️اگر راست میگويند كلامی مانند آن بياورند
💠فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِينَ
🌱اگر راست میگویند، سخنی مانند آن بیاورند.
طور - ۳۴
🔹#قرآن مجيد پاسخ دندانشكنی به آنها میگويد: میفرمايد" اگر راست میگويند كه اين كلام بشر است، و ساخته و پرداخته فكر انسان، پس آنها نيز سخنی همانند آن بياورند" (فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِينَ).
🔹شما هم انسانيد و به گفته خود دارای هوش سرشار، و قدرت بيان، و آگاهی و تسلط بر انواع سخن هستيد، چرا گويندگان و متفكران شما قادر نيستند سخنی همانند آن بياورند؟! جمله"
🔹فلياتوا" (پس بياورند ...) به اصطلاح امر تعجيزی است، و هدف آن است كه عجز و ناتوانی آنها را از مقابله به مثل در برابر قرآن روشن سازد، و اين همان چيزی است كه در علم كلام و عقائد از آن تعبير به" تحدی" میكنند، يعنی دعوت مخالفان به معارضه و مقابله به مثل در برابر معجزات.
👈به هر حال اين يكی از آياتی است كه به روشنی اعجاز قرآن را روشن میكند، و مفهوم آن مخصوص معاصران پيامبر نيست، بلكه تمام كسانی كه در همه قرون و اعصار میگويند قرآن سخن بشر است، و بر خدا افترا بسته شده، آنها نيز مخاطب به اين خطابند كه اگر راست میگويند سخنی همانند آن بياورند.
🔹و همانگونه كه میدانيم اين ندای قرآن در اين آيه و آيات مشابه همواره بلند بوده است، و در طی چهارده قرن كه از بعثت پيامبر ص میگذرد كسی نتوانسته است به آن پاسخ مثبت گويد، با اينكه مسلم است كه دشمنان اسلام مخصوصا ارباب كليسا و يهود در طول سال ميلياردها صرف تبليغات بر ضد اسلام میكنند، چه مانعی داشت كه بخشی از آن را در اختيار گروهی از دانشمندان و ادبا و سخنسنجان مخالف میگذاردند تا در برابر قرآن به معارضه برخيزند، و مصداق" فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ" باشند، و اين عجز عمومی گواه زنده اصالت اين وحی آسمانی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan