#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_530
❇️#قداست_شكنی، جرأت لازم دارد
💠وَ نَبِّئْهُمْ أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَرٌ (۲۸) فَنادَوْا صاحِبَهُمْ فَتَعاطی فَعَقَرَ (۲۹) فَكَيْفَ كانَ عَذابِي وَ نُذُرِ (۳۰) إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً واحِدَةً فَكانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ (۳۱) وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (۳۲/قمر)
🌱و به آنان خبر ده كه آب، ميان آنان و شتر تقسيم شده است، هر كدام برای دريافت نصيب خود حاضر شوند. پس آنان رفيقشان را صدا كردند، پس پذيرفت، دست به كار شد و شتر را از پای درآورد. پس (بنگر) كه عذاب و هشدار من چگونه بود؟
(به كيفر اين جنايت) ما صيحه (و صاعقهای مرگبار) را فرو فرستاديم، پس آنان مثل گياه خشك و خردشدهای گشتند كه صاحب چهارپايان در آغل میريزد.
و البتّه ما قرآن را برای پند گرفتن، آسان قرار داديم، پس آيا پندپذيری هست؟
🔹گاهی امتحان با جيرهبندی آب است كه به دستور پيامبر جيره بندی میشود.
«أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ»
🔹افراد نااهل اگر خود نتوانند كاری انجام دهند، از كسانی كه جرأت فساد دارند دعوت میكنند. «فَنادَوْا صاحِبَهُمْ»
🔹قداست شكنی، جرأت لازم دارد. «صاحِبَهُمْ فَتَعاطی»
🔹افراد شرور، آمادهی ايجاد شر هستند و فرصت سوزی نمیكنند. فَنادَوْا ...
فَعَقَرَ
🔹اگر از نعمتی كه فرستاده شد قدردانی نكنيم، «مُرْسِلُوا النَّاقَةِ» عذاب، فرستاده میشود. «أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً»
🔹در نقل مطالب تاريخی قرآن، زمان و مكان و شخص مهم نيست، انگيزه و نتيجه مطرح است. (در اين آيات، نه نام كسیكه ناقه را كشت برده شده و نه زمان و مكان حادثه مشخص شده است).
🔹گرچه قاتل يكی بود ولی به خاطر رضايت ديگران به كار او، همه نابود شدند.
فَعَقَرَ ... أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً
🔹با ارادهی خداوند يك امت با يك صيحه محو میشوند. «صَيْحَةً واحِدَةً»
🔹گاهی يك امّت به خاطر يك نافرمانی و جسارت نابود میشوند. «فَكانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ»
🔹قهر الهی، افراد تنومند و غول پيكر را همچون گياه خرد شده میكند. «كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ»
🔹قرآن، بهترين و صحيحترين تاريخها و عبرتها را به راحتی در اختيار همگان قرار میدهد. «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_530
❇️آيا شما از اقوام گذشته #برتريد؟!
💠أَ كُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَراءَةٌ فِي الزُّبُرِ
🌱آیا کافرانِ شما از آنان بهتر هستند؟ آیا در کتابها(ی آسمانیِ پیشین،) برای شما (سندی در مورد) رهایی و دوری (از آتش) وجود دارد؟!
قمر - ۴۳
🔹بعد از بيان داستان اقوام پيشين و عذاب و كيفر امتهای سركش و مجرم، در آيه بعد مشركان مكه را مخاطب ساخته میگويد:" آيا كفار شما از كافران پيشين بهترند و يا برای شما اماننامهای در كتب آسمانی نازل شده است" (أَ كُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَراءَةٌ فِي الزُّبُرِ).
🔹ميان شما و قوم فرعون و قوم نوح و لوط و ثمود چه تفاوتی است؟ اگر آنها به خاطر كفر و طغيان و ظلم و گناه گرفتار طوفانها و زلزلهها و صاعقهها شدند چه دليلی دارد كه شما به چنين سرنوشتی مبتلا نشويد؟! آيا شما از آنها بهتريد؟ يا طغيان و عناد و كفر شما از آنها كمتر است؟ پس چگونه خود را از عذاب الهی مصون میشمريد؟ مگر اينكه امان نامهای در كتب آسمانی برای شما آمده باشد، و مسلما چنين ادعايی دروغ است و هيچگونه دليلی بر آن نداريد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣1⃣ تدبر در سوره #قصص
در آيه ۱۷ قصص مراد از ((مجرمين )) در قول موسى (ع ) (فلن اكون ظهيرا للمجرمين )چيست؟ مگر موسي ياريگر مجرمان بود؟ ارتباط اين جمله با ساير قسمتهاي داستان موسي چيست؟
پاسخ ۲ :
قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِّلْمُجْرِمِينَ
موسی گفت: پروردگارا، به پاس نعمتی که [در توانائيهای جسمی و عقلي، يا آمرزش قتل غير عمد] بر من ارزانی داشتي، پس [تعهد ميکنم از اين به بعد] هرگز پشتيبان مجرمان نباشم. ۱۶
۱۶- ظاهرا منظور از مجرم در اين آيه همان هوادار خام و بيتجربه و بياحتياطی است که بيجهت درگيری با مأموران فرعون پيدا کرد و موجب دردسر برای خودش و ساير مؤمنين میشد.
تفسير بازرگان
پاسخ ۳ :
موسي عرض کرد خدایا من از این کار پشیمان نیستم تو به من نعمت علم دادی، نعمت حکمت دادی، نعمت قدرت دادی، نعمتهای دیگر به من عطا کردی چون به من نعمت عطا کردی و من جزء مُنعَمعلیهم هستم این نعمتت را بهجا صرف میکنم بیجا صرف نمیکنم ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَیَّ﴾ ﴿فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾ من یقیناً پشتوانه و پشتیبان افراد مجرم نیستم.(كه بي تفاوت در برابر مظلوم باشم و اينگونه به ظالم و مجرم كمك كرده باشم)
تفسير تسنيم
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🖍 ريشه شرارتها و ناهنجاريها: از بين بردن #كرامت_انساني است.
🌺🌺 با تبريك سالروز ميلاد امام هادي ع
🔹تا ندانیم "گرفتاری از کجاست؟" راهی برای جلوگیری از ان وجود ندارد . ولی حوادت تلخ که در حکومت و یا در جامعه رخ میدهد ، از کجا سرچشمه میگیرد ؟
اگر گفته شود که رنجها و سختیها از سوی افراد بی دین بر ما تحمیل میشود ، پاسخ این است که مگر خوارج ، بی دین بودند که از هیچ جنایتی چشم پوشی نمیکردند ؟
و اگر بگویند : مرارتها از سوی کافران است ، پاسخ این است که در میان کافران نیز انسانهای وارسته فراوانند و قران بسیاری از انان را میستاید .
🔹مشکل ما در بیرحمی هایی که اتفاق میافتد ، "اعتقادی یا سیاسی" نیست . مشکل ما " #تربیتی" است .
در جامعه ای که شخصیت انسانها در زیر #فشارهای_اقتصادی و #سیاسی و اجتماعی اسیب میبیند و #کرامت_انسانی سقوط میکند ، هر جنایتی میتواند اتفاق بیفتد .
🔸سخن امام هادی(ع) چنین است :
هر کسی که از "کرامت" برخوردار نباشد و احساس شخصیت نکند دست به ر رفتار زشتی میزند
"مَن هانت علیه نَفسُه فلا تامَن شرّه"
بفرموده حضرت ، شر از سوی "افراد پَست" گریبان انسانها را میگیرد
و اشرار را نه در میان بی دینان ، بلکه در میان افراد فاقد شخصیت باید جستجو گرد و ناامنی در جامعه از آثار از بی حرمتی هاست
. وقتی شهروندان از کرامت برخوردار میشوند و احساس شخصیت میکنند ، با یکدیگر با احترام برخورد میکنند و همه از امنیت برخوردار میشوند
و وقتی حاکمان ، روح هتاکی در جامعه میدمند و مردم را به تکدی و چاپلوسی سوق میدهند ، انتظار هر شری میرود :
من هانت علیه نفسه ، فلا تامن شره (تحف العقول)
🖋استاد محمد سروش محلاتی
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ
تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا
و از هر چه از او خواستيد به شما عطا كرد
و اگر نعمت خدا را شماره كنيد نمى توانيد
آن را به شمار درآوريد.
🌼 سوره ابراهیم ، آیه ۳۴
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-
حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
۵۱.#سوره_مبارڪہ_ذاریات
۵۲.#سوره_مبارڪہ_طور
۵۳.#سوره_مبارڪہ_نجم
۵۴.#سوره_مبارڪہ_قمر
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_رحمن
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قمر_رحمن
📄#صفحه_531
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_531
❇️نعمت #فهمیدن و #فهماندن
💠عَلَّمَهُ الْبَيانَ
🌱(و) به او توضیح دادنِ (مقصودش به دیگران) را آموخت.
الرحمن - ۴
🔹همه میدانيم زندگی آدميان اجتماعی و مدنی است، و اين زندگی در آغاز پيدايش بشر صورت نگرفت، و به ترقی و تكامل امروزيش نرسيد مگر از همين راه كه برای هر چيزی نامی نهاد، و بدين وسيله باب تفهيم و تفهم (فهميدن و فهماندن) را به روی خود بگشود، و اگر اين نبود هيچ فرقی ميان او و حيوان بیزبان نبود، زندگی او نيز مانند حيوانات جامد و راكد میماند.
🔹و بهترين و قویترين دليل بر اينكه الهام الهی بشر را به سوی بيان هدايت نموده، و اينكه مساله بيان و سخن گفتن ريشه از اصل خلقت دارد، اختلاف لغتها و زبانها در امتهای مختلف و حتی طوايف مختلف از يك امت است، چون میبينيم كه اختلاف امتها و طوايف در خصايص روحی و اخلاق نفسانی و نيز اختلاف آنان به حسب مناطق طبيعی كه در آن زندگی میكنند اثر مستقيم در اختلاف زبانهايشان دارد، هم چنان كه قرآن كريم به اين نعمت عظمی اشاره نموده میفرمايد:" وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ"
🔹و منظور از اينكه فرمود:" عَلَّمَهُ الْبَيانَ" اين نيست كه خدای سبحان لغات را برای بشر وضع كرده، و سپس به وسيله وحی به پيغمبری از پيامبران و يا به وسيله الهام به همه مردم، آن لغات را به بشر تعليم داده باشد، برای اينكه خود انسان بدان جهت كه به حكم اضطرار در ظرف اجتماع قرار گرفت طبعا به اعتبار تفهيم و تفهم وادار شد، نخست با اشاره و سپس با صدا و در آخر با وضع لغات يعنی قرارداد دسته جمعی به اين مهم خود بپرداخت، و اين همان تكلم و نطق است، كه گفتيم اجتماع مدنی بشر بدون آن تمام نمیشد.
👌و كوتاه سخن اينكه: بيان قدرت بر سخن از اعظم نعمت و آلای ربانی است، كه برای بشر موقف انسانيش را حفظ نموده، به سوی هر خيری هدايتش میكند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_531
❇️مساله #نظم و #حساب در زندگی
💠وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ
🌱و آسمان را برافراشت، و وسیلهی وزن کردن را قرار داد؛
الرحمن - ۷
🔹در بدن ما بيش از بيست فلز و شبه فلز به كار رفته است كه هر كدام با كيفيت خاص و كميت معينی است، و هر گاه كمترين تغييری در ميزان و معيار آنها رخ دهد سلامت ما به خطر میافتد، فی المثل در فصل گرما كه انسان زياد عرق میكند گاه گرفتار گرمازدگی میشود، و بی آنكه بيماری ديگری داشته باشد ممكن است تا سرحد مرگ پيش رود، در حالی كه علت آن مساله بسيار سادهای است و آن كم شدن آب بدن و نمك خون میباشد، و درمان آن چيزی جز نوشيدن آب و خوردن نمك اضافی نيست! اين يك نمونه ساده از نظم و حساب در ساختمان تن ماست، گاه اندازه گيريها در ساختمان موجودهای ظريفتر همچون سلولها، و از آن ظريفتر اتمها به قدری دقيق و ظريف است كه يك هزارم، و گاه يك ميليونيم ميليمتر، يا ميلی گرم، سرنوشتساز است، تا آنجا كه دانشمندان ناچارند برای اين محاسبههای دقيق از مغزهای الكترونيكی استفاده كنند.
🔹اين در نظام تكوين است، در جريانهای اجتماعی نيز انحراف از قانون عدالت، بسيار میشود كه ملتی را در كام نيستی فرو میبرد.
قرآن مجيد در چهارده قرن قبل با تعبيراتی كه در آيات فوق خوانديم پرده از روی اين حقيقت برداشته، و با جمله" و السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ" همه گفتنيها را گفته است، و طغيان و سرپيچی از قوانين تشريعی را همسنگ طغيان و سرپيچی از قوانين تكوينی كه حاكم بر آسمانهاست شمرده.
🔹چه تصوير جالبی قرآن در اين آيات از جهان هستی، و از عالم انسانيت ارائه میدهد؟ نه تنها اين جهان كه جهان آخرت نيز" يوم الحساب" است، و روز" نصب موازين" بلكه در آنجا حساب و ميزان به درجات دقيقتر از اينجا است، و به همين دليل در روايات اسلامی به ما دستور داده شده است كه حساب خودمان را برسيم پيش از آنكه به حسابمان برسند، و خويشتن را در ميزان سنجش بگذاريم پيش از آنكه ما را وزن كنند" حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا و زنوها قبل ان توزنوا".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۲۴-۲۲ سوره قصص از تفسیر نور
۱- اوّل حرکت کنیم،سپس دعا کنیم و امیدوار باشیم. وَ لَمّا تَوَجَّهَ ... قالَ عَسی رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی
۲- فراز و نشیب ها،یک سنّت الهی در راه تربیت انسان هاست. وَ لَمّا تَوَجَّهَ ... قالَ عَسی رَبِّی
۳- کار خود را با استمداد از پروردگار آغاز کنیم. وَ لَمّا تَوَجَّهَ ... قالَ عَسی رَبِّی ...
۴- حریم میان زن و مرد یک ارزش است که دختران شعیب آن را مراعات می کردند. «وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ»
۵- چوپانی،شغل بسیاری از انبیای الهی بوده است. «وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبِیرٌ» اگر پدر ما پیر نبود،خودش چوپانی می کرد.
۶- مشکلات شخصی،ما را از حمایت دیگران باز ندارد. «قالَ ما خَطْبُکُما» (موسی علیه السلام که جانش در خطر و در حال فرار بود،از کمک وحمایت دیگران دست برنداشت.)
۷- کار زن در خارج از منزل اشکالی ندارد،به شرط آنکه:
الف:زن در محیط کار،تنها نباشد. «امْرَأَتَیْنِ»
ب:با مردان اختلاطی نداشته باشد. «مِنْ دُونِهِمُ - لا نَسْقِی حَتّی یُصْدِرَ الرِّعاءُ»
ج:مردی که توان کار داشته باشد،در خانواده نباشد. «أَبُونا شَیْخٌ کَبِیرٌ»
۸- اگر در موضعی غیر عادّی قرار داریم،از خود دفع شبهه کنیم. «وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبِیرٌ»
۹- در کمک به دیگران،شرطی قرار ندهیم و سریع اقدام کنیم. «فَسَقی لَهُما»
حضرت موسی همین که دلیل منطقی آن دو زن را شنید،بدون هیچ گونه پرسش و درخواستی،بی درنگ به رفع خواسته آنان پرداخت.
۱۰- خدمت به مردم را خالصانه انجام دهیم و حل مشکلات خود را از خداوند بخواهیم. «فَسَقی لَهُما - رَبِّ إِنِّی» (موسی گوسفندان آن دو دختر را سیراب کرد، ولی برای رفع گرسنگی خود به جای استمداد از آنان،از خدا کمک طلبید.)
۱۱- همه چیز را از خداوند درخواست نماییم. «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ»
۱۲- در دعا،برای خداوند تکلیف و مصداق معیّن نکنیم. «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» (حضرت موسی با این که گرسنه بود؛ولی از خدا،مصداقی از نان و غذا طلب نکرد.)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نگاه #فراخطي به آيات سوره #مائده:آيا #آيه_اكمال ، جدا و بي ارتباط به آيات قبل و بعد آن است؟
🛑قسمت اول:
↩️طبق دیدگاه گروهی از مفسران و قرآنپژوهان آیه اکمال دین (مائده: 3) با قبل و بعدش هماهنگی ساختاری و تلازم معنایی ندارد.
این ناسازگاری بیشتر ناشی از نوع نگرش به متن قرآنی است که متن را مطابق قواعد رایج در عرف و رابطه خطی و طولی آیات،یعنی توجه به روابط پسین و پیشینی آیه در سیاق و خطی مشخص در نظر میگرفتند؛
↩️اما با تغییر آن نگرش وگذر از نظم خطی آنسان که آیه با دیگر آیات همخوان و هممعنای خود، شبکهای از ارتباطات دور و نزدیک را شکل دهد،میتوان آیه منظور را با روش تحلیل و تطبیق ساختارهای متوازن در مسیر فرایند فهم درست قرار داد؛ درصورتیکه از یک سو، به اموری چون فضای نزول سوره مائده و ارتباط با سورههای پیش از آن و از سوی دیگر، به نشانههایی چون واژگان متقارب، ساختارهای متوازن و الگوهای تکرار در آیات متعدد بهخصوص آیات دیگر سوره مائده توجه شود. رهیافت حاصل از واکاوی شبکه ارتباطی آیات مرتبط با آیه اکمال دین، اهمیت و ضرورت امر ولایت را درپی دارد، همان امریکه مطابق دیدگاه شیعه، دین با آن کامل شد وکافران را یأس فرا گرفت.
چنانچه بتوان برای متن قرآن، ساختاری منظم و منسجم قایل شد، بهناچار باید از دو الگوی خطی(طولی) و #فراخطی(حلقوی) پیرویکرد.
مطابق الگوی خطی، متن با همه نشانهها و قواعد حاکم بر زبان آن در طول یک خط ممتد پیکرهبندی (Topology) شده است؛ بهتعبیری «خطیبودن، بدان معنی است که واحدهای زبانی از قبیل واج، واژه یا پارهگفتار، به صورت رشتهای بههمپیوسته، یکی به دنبال دیگری میآیند وگفتار را همانند روایتی نمایان میسازد که آغازی دارد و پایانی. هرکلام از جایی آغاز و به نقطهای ختم میشود» (قیطوری، 1385، ص21).
👈دراینصورت، شرط انسجام و نظاممندیمتن، حفظ ارتباطات قبل و بعد سخن در بافت خاص خود است؛ بهنحویکه وجود هرنوع ناسازگاری و اختلاف بین اجزای متن بهمثابۀ خروج متن از ساختارهای اصلیاش محسوب میشود که در چنین شرایط طبعًا راه بر بیان احتمالات و وجوه دور از واقع باز خواهد شد.
👈نگرش پیشینیان و حتی بیشتر معاصران به متن قرآن بر اساس همین الگوی خطی و طولی پیگیری شده است (ر.ک: Mir, 1993, p210-213)
🔹اما در روزگار معاصر شاهد تغییر در نگرش برخی قرآنپژوهان هستیم که بهمدد تحولات علمی و معرفتشناختی حاصلشده در حوزههای تفسیر متن و زبانشناختی، بر افقهای تازهتری از بررسی و شناخت نظم و ساختار متن قرآن دست یافتهاند. در چنین فضایی سعی شده است، متن به صورتیک کل بههم پیوسته دیده شود، تا چنانچه «کسی بخواهد معنای خاصی از قرآن را کشف کند، باید نگاه کلینگر به همه متن داشته باشد و هر زاویه معنا را در گوشهای از ساحتهای قرآن جستجو کند»(مطیع و همکاران، 1388، ص108).
↩️با پذیرش نظم #فراخطی و شبکهای قرآن میتوان از واقعیتهای مختلف و بازسازی تصویر درست از بازتاب آنها در قرآن دفاع کرد. باور ما این استکه در قرآر.کلیدواژهایا نشانههایی وجود داردکه در سراسرآن پراکندهاند و درکاربردهای گوناگون خود از یک واقعیت خبر میدهند.
↩️اینکه خداوند در همه سورهها بهخصوص مائده بهفراخور سخن و بهنحو پراکنده از موضوعات و مسائل گوناگونی سخن به میان آورده، برای آن است تا بر مفسر و خواننده روشن باشد که کشف پیوند و انسجام آیات و سورهها لزوماً نباید در چارچوب معیارهای شناختهشده بین خودشان، یعنی قرارگرفتن موضوعات و مطالب در یک خط طولی و بههم وصلشده دنبال شود؛ زیرا درآن صورت مواضع متعددی از آیات و سورهها وجود خواهد داشتکه اصلاً با آن معیارها سازگاری ندارند. از باب نمونه همینآیه 3 مائده به تأثیر معیارها و قواعد حاکم بر نظم عرفی (خطی) از گذشته تا حال هم از حیث جایگاه آیه و هم ارتباط آن با قبل و بعدش پرداخته و محل نظر و مناقشه مفسران و قرآنپژوهان شیعه و سنی بوده است.
).ادامه دارد
نویسنده
🖌احمد قرائی سلطان آبادی
https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14669findunread_mnZwr-z-yh-3-swrh-my-dh-khh-mrwz-khfrn-myws-shdnd-w-dyntn-r-khml-khrdm-chh-rwzyst.aspx#post14669
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
خدا جاااان …
حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر..
و هر چه آشوب تر..
آرام می کند …
وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست ..
که گرمایِ وجودش، آسمانی ست …
و لبخندش بالی به آسمانِ آبی…
@quranpuyan