#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_531
❇️نعمت #فهمیدن و #فهماندن
💠عَلَّمَهُ الْبَيانَ
🌱(و) به او توضیح دادنِ (مقصودش به دیگران) را آموخت.
الرحمن - ۴
🔹همه میدانيم زندگی آدميان اجتماعی و مدنی است، و اين زندگی در آغاز پيدايش بشر صورت نگرفت، و به ترقی و تكامل امروزيش نرسيد مگر از همين راه كه برای هر چيزی نامی نهاد، و بدين وسيله باب تفهيم و تفهم (فهميدن و فهماندن) را به روی خود بگشود، و اگر اين نبود هيچ فرقی ميان او و حيوان بیزبان نبود، زندگی او نيز مانند حيوانات جامد و راكد میماند.
🔹و بهترين و قویترين دليل بر اينكه الهام الهی بشر را به سوی بيان هدايت نموده، و اينكه مساله بيان و سخن گفتن ريشه از اصل خلقت دارد، اختلاف لغتها و زبانها در امتهای مختلف و حتی طوايف مختلف از يك امت است، چون میبينيم كه اختلاف امتها و طوايف در خصايص روحی و اخلاق نفسانی و نيز اختلاف آنان به حسب مناطق طبيعی كه در آن زندگی میكنند اثر مستقيم در اختلاف زبانهايشان دارد، هم چنان كه قرآن كريم به اين نعمت عظمی اشاره نموده میفرمايد:" وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ"
🔹و منظور از اينكه فرمود:" عَلَّمَهُ الْبَيانَ" اين نيست كه خدای سبحان لغات را برای بشر وضع كرده، و سپس به وسيله وحی به پيغمبری از پيامبران و يا به وسيله الهام به همه مردم، آن لغات را به بشر تعليم داده باشد، برای اينكه خود انسان بدان جهت كه به حكم اضطرار در ظرف اجتماع قرار گرفت طبعا به اعتبار تفهيم و تفهم وادار شد، نخست با اشاره و سپس با صدا و در آخر با وضع لغات يعنی قرارداد دسته جمعی به اين مهم خود بپرداخت، و اين همان تكلم و نطق است، كه گفتيم اجتماع مدنی بشر بدون آن تمام نمیشد.
👌و كوتاه سخن اينكه: بيان قدرت بر سخن از اعظم نعمت و آلای ربانی است، كه برای بشر موقف انسانيش را حفظ نموده، به سوی هر خيری هدايتش میكند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_531
❇️مساله #نظم و #حساب در زندگی
💠وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ
🌱و آسمان را برافراشت، و وسیلهی وزن کردن را قرار داد؛
الرحمن - ۷
🔹در بدن ما بيش از بيست فلز و شبه فلز به كار رفته است كه هر كدام با كيفيت خاص و كميت معينی است، و هر گاه كمترين تغييری در ميزان و معيار آنها رخ دهد سلامت ما به خطر میافتد، فی المثل در فصل گرما كه انسان زياد عرق میكند گاه گرفتار گرمازدگی میشود، و بی آنكه بيماری ديگری داشته باشد ممكن است تا سرحد مرگ پيش رود، در حالی كه علت آن مساله بسيار سادهای است و آن كم شدن آب بدن و نمك خون میباشد، و درمان آن چيزی جز نوشيدن آب و خوردن نمك اضافی نيست! اين يك نمونه ساده از نظم و حساب در ساختمان تن ماست، گاه اندازه گيريها در ساختمان موجودهای ظريفتر همچون سلولها، و از آن ظريفتر اتمها به قدری دقيق و ظريف است كه يك هزارم، و گاه يك ميليونيم ميليمتر، يا ميلی گرم، سرنوشتساز است، تا آنجا كه دانشمندان ناچارند برای اين محاسبههای دقيق از مغزهای الكترونيكی استفاده كنند.
🔹اين در نظام تكوين است، در جريانهای اجتماعی نيز انحراف از قانون عدالت، بسيار میشود كه ملتی را در كام نيستی فرو میبرد.
قرآن مجيد در چهارده قرن قبل با تعبيراتی كه در آيات فوق خوانديم پرده از روی اين حقيقت برداشته، و با جمله" و السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ" همه گفتنيها را گفته است، و طغيان و سرپيچی از قوانين تشريعی را همسنگ طغيان و سرپيچی از قوانين تكوينی كه حاكم بر آسمانهاست شمرده.
🔹چه تصوير جالبی قرآن در اين آيات از جهان هستی، و از عالم انسانيت ارائه میدهد؟ نه تنها اين جهان كه جهان آخرت نيز" يوم الحساب" است، و روز" نصب موازين" بلكه در آنجا حساب و ميزان به درجات دقيقتر از اينجا است، و به همين دليل در روايات اسلامی به ما دستور داده شده است كه حساب خودمان را برسيم پيش از آنكه به حسابمان برسند، و خويشتن را در ميزان سنجش بگذاريم پيش از آنكه ما را وزن كنند" حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا و زنوها قبل ان توزنوا".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۲۴-۲۲ سوره قصص از تفسیر نور
۱- اوّل حرکت کنیم،سپس دعا کنیم و امیدوار باشیم. وَ لَمّا تَوَجَّهَ ... قالَ عَسی رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی
۲- فراز و نشیب ها،یک سنّت الهی در راه تربیت انسان هاست. وَ لَمّا تَوَجَّهَ ... قالَ عَسی رَبِّی
۳- کار خود را با استمداد از پروردگار آغاز کنیم. وَ لَمّا تَوَجَّهَ ... قالَ عَسی رَبِّی ...
۴- حریم میان زن و مرد یک ارزش است که دختران شعیب آن را مراعات می کردند. «وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ»
۵- چوپانی،شغل بسیاری از انبیای الهی بوده است. «وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبِیرٌ» اگر پدر ما پیر نبود،خودش چوپانی می کرد.
۶- مشکلات شخصی،ما را از حمایت دیگران باز ندارد. «قالَ ما خَطْبُکُما» (موسی علیه السلام که جانش در خطر و در حال فرار بود،از کمک وحمایت دیگران دست برنداشت.)
۷- کار زن در خارج از منزل اشکالی ندارد،به شرط آنکه:
الف:زن در محیط کار،تنها نباشد. «امْرَأَتَیْنِ»
ب:با مردان اختلاطی نداشته باشد. «مِنْ دُونِهِمُ - لا نَسْقِی حَتّی یُصْدِرَ الرِّعاءُ»
ج:مردی که توان کار داشته باشد،در خانواده نباشد. «أَبُونا شَیْخٌ کَبِیرٌ»
۸- اگر در موضعی غیر عادّی قرار داریم،از خود دفع شبهه کنیم. «وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبِیرٌ»
۹- در کمک به دیگران،شرطی قرار ندهیم و سریع اقدام کنیم. «فَسَقی لَهُما»
حضرت موسی همین که دلیل منطقی آن دو زن را شنید،بدون هیچ گونه پرسش و درخواستی،بی درنگ به رفع خواسته آنان پرداخت.
۱۰- خدمت به مردم را خالصانه انجام دهیم و حل مشکلات خود را از خداوند بخواهیم. «فَسَقی لَهُما - رَبِّ إِنِّی» (موسی گوسفندان آن دو دختر را سیراب کرد، ولی برای رفع گرسنگی خود به جای استمداد از آنان،از خدا کمک طلبید.)
۱۱- همه چیز را از خداوند درخواست نماییم. «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ»
۱۲- در دعا،برای خداوند تکلیف و مصداق معیّن نکنیم. «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» (حضرت موسی با این که گرسنه بود؛ولی از خدا،مصداقی از نان و غذا طلب نکرد.)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نگاه #فراخطي به آيات سوره #مائده:آيا #آيه_اكمال ، جدا و بي ارتباط به آيات قبل و بعد آن است؟
🛑قسمت اول:
↩️طبق دیدگاه گروهی از مفسران و قرآنپژوهان آیه اکمال دین (مائده: 3) با قبل و بعدش هماهنگی ساختاری و تلازم معنایی ندارد.
این ناسازگاری بیشتر ناشی از نوع نگرش به متن قرآنی است که متن را مطابق قواعد رایج در عرف و رابطه خطی و طولی آیات،یعنی توجه به روابط پسین و پیشینی آیه در سیاق و خطی مشخص در نظر میگرفتند؛
↩️اما با تغییر آن نگرش وگذر از نظم خطی آنسان که آیه با دیگر آیات همخوان و هممعنای خود، شبکهای از ارتباطات دور و نزدیک را شکل دهد،میتوان آیه منظور را با روش تحلیل و تطبیق ساختارهای متوازن در مسیر فرایند فهم درست قرار داد؛ درصورتیکه از یک سو، به اموری چون فضای نزول سوره مائده و ارتباط با سورههای پیش از آن و از سوی دیگر، به نشانههایی چون واژگان متقارب، ساختارهای متوازن و الگوهای تکرار در آیات متعدد بهخصوص آیات دیگر سوره مائده توجه شود. رهیافت حاصل از واکاوی شبکه ارتباطی آیات مرتبط با آیه اکمال دین، اهمیت و ضرورت امر ولایت را درپی دارد، همان امریکه مطابق دیدگاه شیعه، دین با آن کامل شد وکافران را یأس فرا گرفت.
چنانچه بتوان برای متن قرآن، ساختاری منظم و منسجم قایل شد، بهناچار باید از دو الگوی خطی(طولی) و #فراخطی(حلقوی) پیرویکرد.
مطابق الگوی خطی، متن با همه نشانهها و قواعد حاکم بر زبان آن در طول یک خط ممتد پیکرهبندی (Topology) شده است؛ بهتعبیری «خطیبودن، بدان معنی است که واحدهای زبانی از قبیل واج، واژه یا پارهگفتار، به صورت رشتهای بههمپیوسته، یکی به دنبال دیگری میآیند وگفتار را همانند روایتی نمایان میسازد که آغازی دارد و پایانی. هرکلام از جایی آغاز و به نقطهای ختم میشود» (قیطوری، 1385، ص21).
👈دراینصورت، شرط انسجام و نظاممندیمتن، حفظ ارتباطات قبل و بعد سخن در بافت خاص خود است؛ بهنحویکه وجود هرنوع ناسازگاری و اختلاف بین اجزای متن بهمثابۀ خروج متن از ساختارهای اصلیاش محسوب میشود که در چنین شرایط طبعًا راه بر بیان احتمالات و وجوه دور از واقع باز خواهد شد.
👈نگرش پیشینیان و حتی بیشتر معاصران به متن قرآن بر اساس همین الگوی خطی و طولی پیگیری شده است (ر.ک: Mir, 1993, p210-213)
🔹اما در روزگار معاصر شاهد تغییر در نگرش برخی قرآنپژوهان هستیم که بهمدد تحولات علمی و معرفتشناختی حاصلشده در حوزههای تفسیر متن و زبانشناختی، بر افقهای تازهتری از بررسی و شناخت نظم و ساختار متن قرآن دست یافتهاند. در چنین فضایی سعی شده است، متن به صورتیک کل بههم پیوسته دیده شود، تا چنانچه «کسی بخواهد معنای خاصی از قرآن را کشف کند، باید نگاه کلینگر به همه متن داشته باشد و هر زاویه معنا را در گوشهای از ساحتهای قرآن جستجو کند»(مطیع و همکاران، 1388، ص108).
↩️با پذیرش نظم #فراخطی و شبکهای قرآن میتوان از واقعیتهای مختلف و بازسازی تصویر درست از بازتاب آنها در قرآن دفاع کرد. باور ما این استکه در قرآر.کلیدواژهایا نشانههایی وجود داردکه در سراسرآن پراکندهاند و درکاربردهای گوناگون خود از یک واقعیت خبر میدهند.
↩️اینکه خداوند در همه سورهها بهخصوص مائده بهفراخور سخن و بهنحو پراکنده از موضوعات و مسائل گوناگونی سخن به میان آورده، برای آن است تا بر مفسر و خواننده روشن باشد که کشف پیوند و انسجام آیات و سورهها لزوماً نباید در چارچوب معیارهای شناختهشده بین خودشان، یعنی قرارگرفتن موضوعات و مطالب در یک خط طولی و بههم وصلشده دنبال شود؛ زیرا درآن صورت مواضع متعددی از آیات و سورهها وجود خواهد داشتکه اصلاً با آن معیارها سازگاری ندارند. از باب نمونه همینآیه 3 مائده به تأثیر معیارها و قواعد حاکم بر نظم عرفی (خطی) از گذشته تا حال هم از حیث جایگاه آیه و هم ارتباط آن با قبل و بعدش پرداخته و محل نظر و مناقشه مفسران و قرآنپژوهان شیعه و سنی بوده است.
).ادامه دارد
نویسنده
🖌احمد قرائی سلطان آبادی
https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14669findunread_mnZwr-z-yh-3-swrh-my-dh-khh-mrwz-khfrn-myws-shdnd-w-dyntn-r-khml-khrdm-chh-rwzyst.aspx#post14669
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
خدا جاااان …
حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر..
و هر چه آشوب تر..
آرام می کند …
وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست ..
که گرمایِ وجودش، آسمانی ست …
و لبخندش بالی به آسمانِ آبی…
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رحمن آیات 17 تا 40
📄#صفحه_532
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_532
❇️#دريا كانون نعمتهای الهی
💠مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ (۱۹) بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ (۲۰) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۱) يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (۲۲) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۳) وَ لَهُ الْجَوارِ الْمُنْشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ (۲۴) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۵/رحمن)
🌱دو دريا (ی شور و شيرين) را روان ساخت كه به هم میرسند. (اما) ميان آن دو فاصلهای قرار داد كه به هم تجاوز نكنند. پس كدام يك از نعمتهای پروردگارتان را انكار میكنيد؟ از هر دو (دريا)، مرواريد و مرجان بيرون میآيد، پس كدام يك از نعمتهای پروردگارتان را انكار میكنيد؟
و در دريا، كشتیهای ساخته شده همانند كوه، برای اوست. پس كدام يك از نعمتهای پروردگارتان را انكار میكنيد؟
🔹میدانيم درياها تقريبا سه چهارم سطح كره روی زمين را فرا گرفته است، و منبع عظيمی برای مواد غذايی، دارويی، زينتآلات، و طريق مهمی برای حمل و نقل انسانها و كالاها است، و از همه مهمتر نزول بارانها، و تعديل هوا، و حتی بخشی از وزش بادها از بركات درياها است.
🔹اگر سطح درياها كمتر يا بيشتر از آنچه اكنون هست بود يا كره زمين به خشكی میگرائيد و يا آن چنان مرطوب میشد كه جای زندگی نبود! لذا قرآن بارها و به تعبيرات مختلف، انسانها را به اين نعمت بزرگ توجه داده و آنها را به انديشه وا میدارد، گاه میگويد:" خداوند دريا را برای شما تسخير كرد": سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ (جاثيه ۱۲).
و گاه میگويد:" كشتیها را برای شما تسخير كرد": سَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ (ابراهيم ۳۲).
و گاه میگويد:" آنچه در روی زمين است مسخر شما ساخت": سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ (حج ۶۵).
🔹از همه اينها گذشته دريا ديار عجائب است، كوچكترين گياهان ذرهبينی، و بلندترين درختان عالم در درياها میرويند، همچنين كوچكترين حيوانات و عظيمترين حيوانات غولپيكر در درياها زندگی میكنند! زندگی در اعماق درياها در آنجا كه نه نوری وجود دارد و نه غذايی، به قدری شگفتانگيز است كه انسان از مطالعه آن سير نمیشود، و عجب اينكه حيوانات در آنجا از خودشان نور پخش میكنند، و مواد غذايی آنها در سطح آب ساخته میشود و تهنشين میكند، و اندام آنها چنان محكم و مقاوم و توأم با فشار داخلی ساخته شده كه در مقابل آن فشار عظيم آب، كه اگر انسان به حال عادی در آنجا قرار گيرد استخوانهايش تبديل به آرد میشود، مقاومت میكند!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_532
❇️ما همه #فانی و #بقا بس تو راست!
💠كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ (۲۶) وَ يَبْقی وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ (۲۷) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۸/رحمن)
🌱هركه روی زمين است، فنا پذيرد و (تنها) ذات پروردگارت كه دارای شكوه و اكرام است، باقی میماند. پس كدام يك از نعمتهای پروردگارتان را انكار میكنيد؟
🔹مرگ، يك قانون عام و فراگير است. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ»
🔹به كسی جز خدا تكيه نكنيم كه همه فناپذيرند. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقی وَجْهُ رَبِّكَ»
🔹ارزش انسان با تقرّب به خداوند است، نه داشتن امكانات. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقی وَجْهُ رَبِّكَ»
🔹مرگ، گامی در مسير تربيت انسان است. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقی وَجْهُ رَبِّكَ»
🔹پيامبر، تحت تربيت و ربوبيّت خاصّ خداوند است. «رَبِّكَ»
🔹مرگ موجودات، نشانه نقص و تمام شدن قدرت و كرم الهی نيست كه او صاحب جلال و كرامت است. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقی ... ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ
🔹جلال الهی همراه با رحمت و رأفت است. «ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ»
🔹مرگ، نعمت است. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ ... فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما (با آنكه در آيات ۲۶ و ۲۷ نام هيچ نعمت مادّی نيامده، امّا در آيه ۲۸، باز هم جملهی فَبِأَيِّ آلاءِ ...
تكرار شده است پس مرگ نيز نعمت است.)
🔹جن نيز همچون انسان، مرگ دارد. زيرا خطاب «رَبِّكُما» به جنّ و انس بازمیگردد. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ ... فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۲۶-۲۵ سوره قصص از تفسیر نور
۱- پاداش انسان ها را سریع و بلافاصله بپردازیم. «فَجاءَتْهُ»
۲- رفت وآمد زن در بیرون خانه باید براساس حیا و عفّت باشد. «تَمْشِی عَلَی
اِسْتِحْیامءٍ» (حیا،از برجسته ترین کمالات زن در قرآن می باشد).
۳- کسی که از دامن طاغوت بگریزد،به خانه ی پیامبر خدا میهمان می شود. «إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ»
۴- غریب نوازی،از صفات بارز پیامبران الهی است. «یَدْعُوکَ»
۵- برای خدمات مردم،ارزش قائل شویم. «لِیَجْزِیَکَ»
۶- قصد قربت،با قدردانی دیگران منافاتی ندارد. «أَجْرَ ما سَقَیْتَ» (حضرت موسی کار را برای رضای خدا انجام داد؛ولی حضرت شعیب با پرداخت مزد از زحمات او تقدیر کرد.)
۷- حوادث را برای اهل خبره،تفسیر و تحلیل و بازگو کنیم. «قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ»
۸- با اولیای خدا بودن،یک نوع ایمنی و احساس امنیّت است. «نَجَوْتَ»
۹- دختران نیز در خانواده بر اساس منطق و حکمت،حقّ پیشنهاد دارند و فرقی با دیگران ندارند. «قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ»
۱۰- روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادی بیان در خانواده،یک ارزش است. «یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ»
۱۱- همه ی اعضای خانه پیشنهاد بدهند؛ولی تصمیم نهایی با سرپرست خانواده است. «اسْتَأْجِرْهُ»
۱۲- کار،عار نیست،اولیای خدا نیز کار می کرده اند. «اسْتَأْجَرْتَ»
۱۳- در گزینش ها،به بهترین ها توجّه کنیم. «خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ»
۱۴- برای استخدام،دو عنصر توانایی(تخصّص)و امانتداری(تعهّد)،لازم است.
«الْقَوِیُّ الْأَمِینُ»
۱۵- توانایی ها و امانتداری ها را باید در شرایط عادّی و بدون توجّه طرف، شناسایی و احراز کرد. «الْقَوِیُّ الْأَمِینُ»
(غالب افراد با تصنّع،تملّق و ریاکاری،واقعیّت خود را می پوشانند؛امّا حضرت موسی در یک صحنه ی طبیعی،با یک کار حمایتی و برخورد عفیفانه،خود را نشان داد.)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نگاه #فراخطي به آيات سوره #مائده: آيا #آيه_اكمال ، جدا و بي ارتباط به آيات قبل و بعد آن است؟
🛑قسمت دوم:
↩️سوره مائده در الگوی نظم فراخطی همسوی با سورههای بقره، آل عمران و نساء، قصه اهل کتاب (یهود و نصاری) و روابط و کوششهای اینان با کافران و منافقان درجهت پنهانماندن برخی حقایق بهویژه حقانیت رسول اکرم (ص) را بیان میکند و از همه مهمتر حساسیت آنها نسبت به آنچه بر پیامبر نازل شده است، (ما أنزل إلیه) را نشان میدهد.
↩️از #شبکه_حلقوی آیات به دست میآید که آن امر مهم #ولایت بوده، همان که در آیه 51 از مؤمنان خواسته شده: (یاأَیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا لاتَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصارى أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لایَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ) یا در آیه 81 از اهل کتاب خواسته است: (وَلَوْکانُوا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالنَّبِیِّ وَماأُنْزِلَ إِلَیْهِمَا اتَّخَذُوهُمْأ َوْلِیاءَوَلکِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ
⭕️تحلیل ساختار #آیه_اکمال
🔻🔹آیه منظور محل چالش بین مفسران شیعی و سنّی بوده است، بهخصوص در فراز میانیآیه یعنی: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینکَفَرُوا مِندینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ واخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وأتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی ورَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینًا» که چه ارتباطی با قبل و بعدش دارد، آیا این یک اضافهای استکه در جایی دیگر بوده و بهقصدی خاص اینجا قرار داده شده است یا اینکه جای آن همینجاست، فقط درک ارتباطش با پس و پیش بنا بر ظاهر آیات بهدرستی فهمیده نمیشود؟
👈در پاسخ به اینسؤال دو دیدگاه مشهود است:
↩️اوّل ـ دیدگاه اهل سنتکه قایل به ارتباط پس و پیش آن هستند، مشروط به ایر.که (الیوم) امروز را روز تکمیل احکام شرعی اعم از حلال و حرام بدانیم. مثلا ًجارالله زمخشری گفته: «در این روز همه آنچه را در انجام تکالیفتان اعم از یادگیری حلال و حرام و آگاهی از شرایع و قوانین قیاس و مبانی اجتهاد نیاز دارید، برای شما کامل کردم»
📚(زمخشری، 1407، ج1، ص 605).
👈 فخر رازی هم اشاره به این داشت که این دین در اوایل بعثت متناسب با همان دوره کاملبوده؛امادرمقایسه با دورههای بعد ناقص بوده، سپس در آخر بعثت این شریعت کامل شده است الییوم القیامه... (ر.ک: فخر رازی، 1420، ج11، ص287).
↩️دوم ـ نظریه بیشتر علمای شیعه که این فراز آیه با قبل و بعدش را بیارتباط دانسته و «الیوم أکملت لکم دیر.کم» را همان روز «غدیر خم»(18 ذیالحجه سال 10 هجری) دانستهاند
🔻↩️نتيجه:
👈با مطالعه و بررسی متن قرآنی با اتکا به الگوی نظم #فراخطی در کنار نظم خطی قرآن روشن شد که #آیه_اکمال دین که بنا بر نظر مفسران شیعه با قبل و بعد آن بیارتباط است، آن هم به دلیل آنکه قبل و بعد آن به احکام حلال و حرام الهی پرداخته است و ربطی با آیه مربوطه ندارد، نظری مطلوب و منطبق بر واقعیت متن قرآن نیست؛ بلکه با درنظرگرفتن واژگان کلیدی آیات نخستین سوره مائده و نیز ساختارهای متوازن آن در جاهای دیگر متن، آیه اکمال به شکلی حکیمانه و شگرف در این بخش متن جای داده شده است که بنا بر شناخت فضای صدور سوره مائده (آخرین سوره نازل شده) و ارتباط آن به تمام سورههای پیش از آن در نزول بهخصوص 3 سوره قبل از آن در چینش کنونی سور قرآن، میتوان به واقعیت نظم فراخطیآن و ارتباطش با قبل و بعد پی برد.
🔹یافتههای این گفتار نشاندهندۀ آن است که بهرغم اختلاف منابع در معرفی آن روزی که دین کامل شد و خدا نعمتش را بر مردم اتمام کرد و اسلام را دین آنها معرفی کرد، الگوی فراخطی متن مشخص میسازد، آن همان روزی است که پیامبر(ص) مأمور شد امر مهمی را ابلاغ کند وآن امر مهم، امر ولایت بود که درواقع آیات متعددی از سورههای قرآن بهخصوص سوره مائده درصدد مهم و اصیل نشاندادن آن امر هستند. امری که کفار از اهل کتاب و منافقان با وجود اطلاع از مصداق آن یعنی امام علی (ع) (که در روز #غدیر خم بهتصریح پیامبر (ص) امامت و جانشینی ایشان ابلاغ شده بود) سعی در پنهان کردن و نابودی آن داشتند؛ بنابراین نمیتوان پذیرفت که گوینده الهی بهخاطر ترس از مخالفان امر ولایت، آن را در جای اصلیاش مثلاً بعد از آیه تبلیغ (مائده: 67) قرار نداده است؛ چون بر اساس نظم شبکهای و فراخطی قرآن، خدا خود همان امر مهم را بهشیوهای حکیمانه در متن آیات با نشانههای متعدد قرار داده است، تا مخاطب متن با کمک تدبر و اندیشه در اطراف متن بتواند به واقعیت آن دست یابد.
💫جهت مشاهده تحليل هاي انجام شده به اصل مقاله مراجعه نماييد
تبیین فهم آیه اکمال دین بر اساس نظم فراخطی قرآن
نویسنده
🖌احمد قرائی سلطان آبادی
https://b2n.ir/h91851
🆔@quranpuyan