eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
660 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ چيزی جز متاع نيست! 💠اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (۲۰/حدید) 🌱‏بدانيد كه زندگانی پستِ دنيا، چيزی جز بازی و سرگرمی و زينت‌طلبی و فخر فروشی در ميان خود و افزون‌طلبی بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانی كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتی وا دارد، سپس‌ خشك شود و آن را زرد بينی، سپس كاه شود و در آخرت، عذابی شديد (برای گنهكاران) و مغفرت و رضوانی (برای اطاعت‌كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانی دنيا جز كالای فريبنده نيست. 🔹سپس به بازده عمر و نتيجه و محصول نهايی آن پرداخته می‌افزايد:" اما در سرای آخرت از دو حال خارج نيست: يا عذاب شديد است و يا مغفرت و رضا و خشنودی او" (وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّـهِ وَ رِضْوانٌ‌). ‏و سرانجام آيه را با اين جمله پايان می‌دهد:" و زندگی دنيا جز متاع غرور و فريب چيزی نيست"! (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ). 🔹‏" غرور" در اصل از ماده" غر" (بر وزن حر) به معنی اثر ظاهر چيزی‌ است، و لذا به اثر ظاهر در پيشانی اسب" غرة" گفته می‌شود، سپس به حالت غفلت اطلاق شده است كه در ظاهر انسان هوشيار است، اما در حقيقت بيخبر است، و به معنی فريب و نيرنگ نيز استعمال می‌شود. 🔹‏" متاع" به معنی هر گونه وسائل بهره‌گيری است، بنا بر اين جمله" دنيا متاع غرور است" مفهومش اين است كه وسيله و ابزاری است برای فريبكاری، فريب دادن خويشتن، و هم فريب ديگران و البته اين در مورد كسانی است كه دنيا را هدف نهايی قرار می‌دهند و به آن دل می‌بندند، و بر آن تكيه می‌كنند و آخرين آرزويشان وصول به آن است، اما اگر مواهب اين جهان مادی وسيله‌ای برای وصول به ارزشهای والای انسانی و سعادت جاودان باشد هرگز دنيا نيست، بلكه مزرعه آخرت، و قنطره و پلی برای رسيدن به آن هدفهای بزرگ است. 🔹‏بديهی است توجه به دنيا و مواهب آن به عنوان يك" گذرگاه" يا يك" قرارگاه" دو جهت‌گيری مختلف به انسان می‌دهد كه در يكی مايه نزاع و فساد و تجاوز و بيدادگری و طغيان و غفلت است، و در ديگری وسيله بيدادی است و آگاهی و ايثار و فداكاری و برادری و گذشت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️#‏مسابقه معنوی بزرگ 💠‏سابِقُوا إِلی‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (۲۱/حدید) 🌱‏از هم سبقت بگيريد و برای رسيدن به مغفرتی از پروردگارتان و بهشتی كه پهنايش همچون پهنای آسمان و زمين است و برای كسانی آماده شده كه به خدا و پيامبرانش ايمان دارند، اين فضل خداست، به هر كه بخواهد می‌دهد و خداوند صاحب فضل و فزون بخشی بزرگ است. 👈‏با كمی تأمل در آيه به شرايط و ويژگی‌های مسابقه معنوی پی‌می‌بريم، از جمله: 🔹‏شركت برای همگان آزاد است. «سابِقُوا» ‏مورد مسابقه معنويات است. «مَغْفِرَةٌ» ‏برگزار كننده آن، خداوند است. «سابِقُوا» ‏جوايز آن از قبل تعيين شده است. «أُعِدَّتْ» ‏زمان و مكان خاص ندارد. «سابِقُوا» مطلق است. نوع جايزه و ويژگی‌های آن روشن است. «جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ» ‏جايزه بر اساس فضل الهی است. «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ» ‏در جوايز هيچ گونه محدوديّتی نيست. «ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» 🔹هنگام طرد يك امر ناپسند، بايد جايگزين مناسبی ارائه داد. مَتاعُ الْغُرُورِ ... ‏سابِقُوا إِلی‌ مَغْفِرَةٍ ... به جای اين‌كه به سوی تفاخر و تكاثر (كه در آيه قبل بود) سبقت بگيريد به سوی مغفرت و بهشت سبقت بگيريد. 🔹آنچه به كارهای خير ارزش می‌دهد، سرعت و سبقت است. سابِقُوا ... 🔹بخشش و آمرزش از شئون ربوبيّت است. «مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» 🔹اول بخشيده شدن و سپس به بهشت وارد شدن. مَغْفِرَةٍ ... وَ جَنَّةٍ ... 🔹با بالا بردن شناخت و معرفت نسبت به دنيا و آخرت، انتخاب را بر مردم آسان كنيد. فَتَراهُ مُصْفَرًّا ... ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً ... جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ ... ‏🔹گذشت از دنيايی كه متاعش اندك و فريبنده است، شما را به بهشتی می‌رساند كه وسعتش، وسعت آسمان و زمين است. كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ‌ ... 🔹ايمان به همه‌ی پيامبران، لازمه ايمان به خداست. «آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ» ‏🔹بهشت، فضل خداوند به مؤمنان است. «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ» ‏🔹نسبت به بهشتی يا جهنّمی بودن افراد داوری نكنيم كه خداوند در قيامت، با فضلش رفتار می‌كند و چه بسا دوزخيان نزد ما، بهشتيان نزد خداوند باشند. ‏«يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز ۴۲-۲۹ سوره قصص ۱- در آیه ۳۲ خداوند دو معجزه موسی (عصا و ید بیضا) را برهان نامیده است. ۲- خدا برای امیدواری مسلمانان نمونه هایی از حمایت خود و تحقق وعده هایش را بیان کرده است: -وعده خدا به مادر موسی که اورا به تو برمیگردانیم و چنین شد. امرزش خدا،موسی را وقتیکه یکی را کشت(به خود ظلم کرد) -قصد کشتنش را کردند و خدا دعای اورا برای نجات از ظالمین اجابت کرد. و به مدین رفت.(قوت قلبی برای پیامبر که توطئه ها را خدا خنثی میکند.) -موسی طلب خیر کرد و دختر شعیب بسراغش امد. -قبول درخواست موسی برای یاری شدن توسط هارون ونیز اطمینان دادن خدا برای رفع ترس قتل موسی بخاطر قتل قبلیش زمانی که دوباره به مصر برمیگردد. -فرعون ظالم بود .موسی را تکذیب کرد.خدای دیگری غیر از خود را نپذیرفت و خداغرقشان کرد وبنی اسراییل وارث انها شدند ۳- بیشترین تکرار جنود در سوره قصص ۴ بار که همگی به سپاه فرعون اشاره دارد. در سوره نمل و بقره ۳ بار. ۴- اولین کاربرد ائمه در قران که در آیات ۵ و ۴۱ بکار رفته است. تقابل بین پیشوایانی از مردم تحت استضعاف و پیشوایانی که مردم را به اتش جهنم رهنمون میشوند. آقای سید کاظم فرهنگ https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮🔶اشتباهات ما در موضوع ❗ باز نشر سخنان دلسوزانه دوسال قبل (1400) استاد سروش محلاتي بمناسبت روز و حجاب 🛑 قسمت پنجم:: ⭕️ حساسيت فقط به زنان . 🔻طرح یک سوال دلایل نارضایتی از وضع چیست؟ در شرایط کنونی یک سوُال این است که آیا ما از موضع وحوزه، چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیم‌تر و فربه‌تر معرفی شود و. 👌همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم: 🔻7⃣. حکمی مربوط به مناسبات زنان و مردان است و این حکم برای زنان با حکم دیگری برای پیوند خورده است. از بانوان "پوشش" و از آقایان "عدم آزار" خواسته شده است. البته این دو دستور، دو حکم موازی و مستقل نیستند بلکه هر دو ناظر به یک غایتند و مقصود آن است که زنان از امنیت و آرامش برخوردار باشند: "یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوُذین"(احزاب/۵۹) در واقع، اسلام برای حفظ حریم زنان، فقط به منع مردان از و اذیت نسبت به آنان بسنده نکرده است بلکه علاوه بر آن، زنان را هم موظف کرده تا با رعایت پوشش، زمینه تهییج و اذیت مردان را کاهش دهند. ولی اشتباه ما این است که این تکلیف دوسویه را یک سویه کرده و تکلیف را به طرف زنان سوق داده ایم و مردان مزاحم را رها کرده ایم، به عکس آنچه در دنیای جدید اتفاق افتاده که تکلیف را بسوی مردان سوق داده و در حالیکه با مزاحمتهای آنان بشدت برخورد میکنند، زنان را در پوشش آزاد میگذارند. ✳ما در این مسئولیت دوگانه در حالی فشار تکلیف را بر زنان قرار داده و از مردان برداشته ایم که قرآن در آموزه های خود، بار مردان را سنگین‌تر قرار داده و گناه مزاحمت مردان را بسیار بزرگتر از بی حجابی زنان قلمداد کرده است. در همان سوره احزاب که پیامبر(ص) مأمور ابلاغ این وظیفه به زنان میشود، آیه حجاب با "ان الله کان غفورا رحیما » پایان میپذیرد و به زنان متخلف امید رحمت و غفران الهی میدهد ولی در آیه بعد که مربوط به مردان متخلف است، لحن آیه کاملا عوض شده و خداوند با شدت و تهدید با آنان سخن میگوید: که اگر این مزاحمان، دست از اذیت برندارند، 💮💢پیامبر را علیه آنان مأموریت داده و زندگی را بر آنان تنگ خواهیم کرد تا نتوانند در شهر بمانند: "لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلاَّ قَلِيلاً ". 👈در اینجا " الذین فی قلوبهم مرض" اشاره به همان مزاحمان خیابانی دارد که بدنبال زنان می افتند و در کنار --المرجفون فی المدینه -- یعنی عوامل نفوذی دشمن از آنان یاد شده است(مجمع البیان). 🧕💢بکار بردن تعبییر "فی قلوبهم مرض" هم فقط برای مردان مزاحم بکار رفته، نه زنان بدحجاب! چه اینکه از زنان خواسته با ناز و ادا سخن نگویند تا مردان "بیماردل" به ایشان طمع نورزند " فلاتخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه "(احزاب/۳۲) در اینجا هم هر چند از زن خواسته شده تا متانت در گفتار را در برابر مردان حفظ کند ولی تعبیر ملامت آمیزی درباره او بکار نرفته ولی متقابلا از مردانی که تحت تاثیر لحن لطیف او قرار گرفته و قصد سوء میکنند با "فی قلوبهم مرض"یاد شده است. 👈 بعلاوه این در حالی است که آن تهدیدهای سنگین دنیوی و اخروی هم فقط برای بیان شده و نه زنان لاابالی از نظر پوشش! 👈ولی ما در اثر دوری از فرهنگ اصیل اسلامی، همه این آموزه ها را معکوس فهمیده ایم و با این فهم وارونه --که متاسفانه به دین هم نسبت میدهیم -- توقع داریم دنیایمان اصلاح شود!! ♦️حساسیت یک طرفه ما نسبت به زنان و بی اعتنایی‌مان نسبت به مزاحمت های مردان، ادامه همان فرهنگ جاهلی است که علامه طباطبایی بدان اشاره کرده که "مسلمانان زنا را برای زن عار و ننگ میدانند حتی اگر توبه کند، ولی برای مرد ننگ نمیدانند حتی اگر اصرار بورزد در حالی که زانی و زانیه درمعصیت برابرند."(المیزان ج۲/ص۲۷۱) 👈شاید اگر زنان مسلمان ما در فضای اجتهادی فعال بودند، میتوانستند جلوی اینگونه یک سو نگری های دینی را بگیرند. 🎙استاد سروش محلاتی 💫پایان http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4682_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx#post4682 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ هر گاه بندگان من ، از تو در باره من بپرسند ، [ بگو ] من نزدیکم ، و دعای دعاکننده را به هنگامی که مرا بخواند اجابت می‌ کنم. 🌸 سوره بقره ، آیه ۱۸۶ 🍃 🌸🍃 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 25 تا 29 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️قلمرو" " و" "! 💠لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (۲۵/حدید) 🌱‏همانا ما پيامبرانمان را با معجزات و دلايل آشكار فرستاديم و همراه آنان كتاب (آسمانی) و وسيله سنجش فرو فرستاديم تا مردم به دادگری برخيزند و آهن را كه در آن نيرويی شديد است و منافعی برای مردم دارد فرو آورديم (تا از آن بهره گيرند) و تا خداوند معلوم دارد چه كسی او و پيامبرانش را به ناديده و در نهان ياری می‌كند. همانا خداوند، قوی و شكست‌ناپذير است. 🔹‏آيه فوق ترسيم گويايی از چهره اسلام در زمينه تعليم و تربيت، و گسترش عدل و داد، و اجرای قسط در جامه انسانی است. 🔹‏نخست از" بينات" و دلائل روشن و" كتب آسمانی" و" معيار سنجش ارزشها، و بيان احكام و قوانين" كمك می‌گيرد، يعنی پايه را بر انقلاب فكری و فرهنگی می‌گذارد، و از عقل و منطق استمداد می‌جويد. 🔹‏اما اگر اينها مؤثر نيفتاد و كار به بن بست كشيد، يعنی زورمندان قلدری پيدا شدند كه نه در برابر بينات سر تسليم فرود می‌آورند و نه برای كتاب و ميزان ارزشی قائلند، در اينجا نوبت به" حديد" كه در آن" باس شديد" است می‌رسد، و با سلاح بر مغز اين گردنكشان می‌كوبند تا در برابر قسط و عدل تسليم شوند، و البته از ياری مردم با ايمان در اين مسير كمك گرفته می‌شود. 👈بنا بر اين رهبران الهی در يك دست كتب آسمانی، و در دست ديگر شمشير دارند، نخست مردم را با منطق به سوی حق و عدل دعوت می‌كنند، هر گاه زورگويانی تسليم منطق نشوند در برابر آنها به زور متوسل می‌شوند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رابطه و 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۲۸/حدید) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! از خداوند پروا كنيد و به پيامبرش ايمان آوريد تا از رحمت خود، دو بهره به شما عطا كند و برای شما نوری قرار دهد كه به وسيله آن (در دنيا و آخرت) راه را طی كنيد، و گناهان شما را ببخشد و خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است. 🔹لازمه ايمان به خدا، تقوا و پرهيزكاری است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» 🔹همواره بايد ايمان خود را عميق‌تر كنيم. آمَنُوا ... آمَنُوا 🔹هر يك از ايمان وتقوا سهمی از رحمت است. آمَنُوا اتَّقُوا ... كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ‌ 🔹مؤمن متّقی، هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گيرد. آمَنُوا اتَّقُوا ... يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً ... 🔹مؤمن، معصوم از گناه نيست، ولی متّقی است و با سپر تقوا به ميدان می‌آيد. ‏لذا خداوند خطاهای او را می‌بخشد. اتَّقُوا اللَّهَ‌ ... يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ ‏ 🔹در دريافت الطاف الهی، سنّ و نژاد و قبيله و ادعا ملاك نيست، ايمان و تقوا ملاك است. اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا ... يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۳۰ و چون نزد آن آمد، از مبدأ مبارک آن بستر نور ۳۳ در جايگاه ويژه مبارکی ۳۴ از آن سلسله مراتب [شجره مانند] نور، ۳۵ ندائی رسيد که ای موسي، همانا منم خدای يگانه، پروردگار جهانيان. __ ۳۳- «شطأ» به جوانه لطيف و نهال نازک گياه که از زمين يا شاخه مي‌رويد گفته مي‌شود و بيانگر رويش و تولّدی نوين از يک مبدأ مي‌باشد. قرآن، محمّد(ص) و ياران نخستين او را به همين جوانه‌های نوبر آمده از سرزمين خشک و مرده تشبيه کرده است که چون نهالی روئيده و سخت و استوار بر ساق خويش تکيه کرده‌اند [سوره فتح آيه ۲۸ (۴۸:۲۸) ]. اغلب مترجمان «شَاطِئِ» را جانب و حاشيه گرفته‌اند. اما با توجه به آيه ۲۸ سوره فتح [که تنها مورد ديگری است که اين واژه در قرآن به کار رفته است] شايد بتوان «شَاطِئِ الْوَادِ الْأَيْمَنِ» را نشأت يافته، پديد آمده و ظهور کرده از مبدأ امنيت و روحانيت ترجمه کرد. اما «وادی» به دره، که سيل‌گاه، يعنی محل جريان آب است، گفته مي‌شود. ولی معنای ريشه‌ای آن به طور کلی همان جريان يافتن است و اگر به خون بها «ديه» گفته شده، به خاطر خونی است که ريخته و جاری گشته، و اگر در قرآن گفته شده: او را در «وادی»های گوناگون سرگردان مي‌بينی [أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی كُلِّ وَادٍ یَهِيمُونَ – شعراء ۲۲۵ (۲۶:۲۲۵) ]، وادی همان مجرای عمل، يعنی شيوه رفتاری و طريقه عمل شخص به نظر مي‌رسد. با چنين معنائي، آيا نمي‌توان وادی را در اين آيه، مبداء جريان و بستر ساطع شده نور هدايت فهميد؟ والله اعلم. ۳۴- واژة «الْبُقْعَةِ» که فقط يک بار در قرآن آمده، به قطعه ممتاز و مستقلی از زمين گفته مي‌شود. به کسی نيز که مقام و منزلت والائی نزد حاکم دارد مي‌گويند: فلانٌ حَسَنُ البقعه عندالامير. به نظر مي‌رسيد منظور از کلمة «بُقْعَة» در اين آيه، همان جايگاه ويژه‌ای باشد که با صفت مبارک توصيف گشته است. ۳۵- کلمة «شجره» را مفسرين درخت ترجمه کرده‌اند. هر چند درخت را در زبان عربی شجر مي‌گويند و در قرآن نيز به همين معنا هم آمده است، اما درخت مصداق و معنای خاصی از کلمه شجر در طبيعت گياهی است و مفهوم اين کلمه به مراتب جامع‌تر است و بسياری از امور مادی و غير مادی را نيز که همچون درخت از ريشه، تنه، شاخ و برگ و ميوه و محصول تشکيل شده، و شبکه مانند و دارای سيستم است شامل مي‌شود. در قرآن از شجره‌های طيبه، خبيثه، ملعونه و زقوم نيز ياد کرده است که هيچکدام گياه نيستند. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت ششم: ↩️❓مسأله‏ 49- آيا ادرار و مدفوع هر حيوانى به ‏جز انسان است؟ درباره‏ تمامى حيوانات حرام گوشت كه خون جهنده دارند چنان است، امّا حلال گوشت و يا حرام گوشتى كه خون جهنده ندارد و يا مشكوك است، بول و غائطش پاك است، و اگر در حلال يا حرام بودن گوشت يا خون جهنده داشتن حيوانى شك كنيم برحسب قاعده‏ طهارت نيز محكوم به ‏طهارت است. بنابراين بول و غائط حيوانى نجس است كه بدانيم حرام گوشتى است كه داراى خون جهنده است. 👈👈و در اين ميان بول و غائط تمامى است‏ كه‏ «كلُّ شئٍ يَطيرُ فَلا بأسَ‏ بِبُولِه و خُرءه» هر حيوان پرنده ‏اى بول و فضله‏ اش پاك است، كه عنوان «يَطيرُ»: مى‏پرد، خود علت و يا حكمت طهارت است، كه اگر اين‏جا فقط حلال گوشت بودن براى طهارت مطرح بود، ديگر پرنده ‏بودن در اين حكم جايى نداشت، بنابراين چنان‏كه حلال گوشت بودن موضوع طهارت است پرنده بودن در كل نيز چنان است. ↩️و دليلى هم كه در برابر اين روايت معتبره خودنمايى كند در دست نيست مگر «إغْسِلْ ثَوْبَكَ مِنْ بولِ ما لا يُؤكَلُ لَحْمَهُ» «لباست را از بول غير مأكول اللحم بشوى» كه طبعاً چنان‏كه گفتيم با حديث گذشته تخصيص مى‏ خورد و در انحصار غير پرندگان قرار مى‏گيرد، و اگر هم نص در مقابل حديث گذشته بود با تعارض تساقط كرده و هر دو از كار مى ‏افتادند، كه در آن صورت نيز جاى قاعده طهارت بود، 👈و بالاخره چون دليلى بر بودن مدفوعات پرنده ‏گان حرام گوشت نداريم براين مبنى قاعده‏ كلىِ در مورد همه‏ آن‏ها جارى است‏ . 📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 58 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 أَصْبَحْتُ اللّٰهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ الْمَنِيعِ الَّذِى لَايُطاوَلُ وَلَا يُحاوَلُ، مِنْ شَرِّ كُلِّ غاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَنْ خَلَقْتَ وَ مَا خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ الصَّامِتِ وَالنَّاطِقِ، 🌸خدایا صبح کردم درحالی‌که پناه آورده‌ام به پناهگاه بلند و استوار تو، پناهگاهی که در معرض دستبرد و دگرگونی قرار نمی‌گیرد، از شر هر بیدادگر و هر شبگرد رهزن، از هر که و هرچه آفریدی، از آفریدگان خاموش و گویایت، 💫تعقیبات نماز صبح @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ۴۸. ۴۹. ۵۰. ۵۱. ۵۲. ۵۳. ۵۴. ۵۵. ۵۶. ۵۷. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 6 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan