eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💫أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ 💫خدایا شفاعت امام حسین (ع) را روز ورود در صحنه محشر به من روزى بفرما. https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 7 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حضور خداوند در هر 💠أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ ما يَكُونُ مِنْ نَجْوی‌ ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلاَّ هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنی‌ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلاَّ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ (۷/مجادله) 🌱‏آيا نديدی كه خداوند آنچه را در آسمان‌ها و زمين است، می‌داند. هيچ رازگويی و نجوای سه نفره نيست مگر آنكه او چهارمين آنهاست و هيچ پنج نفره‌ای نيست، مگر آنكه او ششمين آنان است و نه (رازگويانی) كمتر از آن و نه بيشتر، مگر اين‌كه او با آنهاست، هر جا كه باشند، سپس در روز قيامت آنان را به آنچه كه انجام دادند، خبر خواهد داد. همانا خداوند به هر چيزی بسيار داناست. 🔹نَجْوی‌» از «نجوة» به معنای مكان بلندی است كه از ساير قسمت‌های زمين جداست. از آنجا كه سخن در گوشی، در واقع جدا كردن طرف از ديگران است و يا چنان آهسته بيان می‌شود كه سايرين از آن آگاه نمی‌شوند و يا به خاطر اين‌كه محتوای سخنانی كه گفته می‌شود، وسيله دور شدن شنونده از خطر می‌باشد، به آن «نجوا» گفته می‌شود. 🔹‏همچنين نجوا شامل جلسات مخفيانه‌ای می‌شود كه افراد مجرم و خلاف كار، به دور از چشم ديگران تشكيل می‌دهند و آهسته و بدون كوچك‌ترين سر و صدايی سخن می‌گويند به گمان اين‌كه كسی آنها را نمی‌بيند و سخنشان را نمی‌شنود. 🔹نگاهی كه به دانستن و فهميدن حق نيانجامد، قابل توبيخ است. أَ لَمْ تَرَ ... 🔹آسمان و زمين، بزرگ و كوچك، آشكار و پنهان، همه در برابر علم خداوند يكسان است. يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌ ... هُوَ رابِعُهُمْ‌ ... هُوَ مَعَهُمْ‌ 🔹تعدّد افراد و تنوّع سخنان آنان، در علم خداوند تأثيری نداشته و خداوند به همه آنها و سخنانشان آگاه است. «لا أَدْنی‌ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ» 🔹چون وجود خداوند نامحدود است، پس هر جا كه باشيم او همراه ما است. ‏«هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا» 🔹مكان و زمان در علم خداوند اثری نداشته و او به همه چيز آگاه است. «هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا» ‏ 🔹در قيامت، خبر دهنده، خود شاهد بوده است. «شَهِيدٌ، عَلِيمٌ‌، يُنَبِّئُهُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رعايت ، حتّی در نشست و برخاست، مورد سفارش اسلام است.  💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (۱۱/مجادله) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه به شما گفته شود در مجالس (برای ديگران) جا باز كنيد، پس جا باز كنيد تا خدا نيز برای شما گشايش دهد و هرگاه گفته شود برخيزيد، برخيزيد. (بزرگی، به نشستن در جای خاص نيست، بلكه) خدا از ميان شما كسانی را كه ايمان آورده و كسانی را كه صاحب علم و دانش‌اند، به درجاتی رفعت و بزرگی می‌دهد و خداوند به آنچه انجام می‌دهيد به خوبی آگاه است. 🔹‏" تفسحوا" از ماده" فسح" (بر وزن قفل) به معنی مكان وسيع است، بنا بر اين" تفسح" به معنی توسعه دادن می‌باشد و اين يكی از آداب مجلس است كه وقتی تازه واردی داخل می‌شود حاضران جمع و جورتر بنشينند، و برای او جا باز كنند، مبادا سرگردان، و احيانا خسته و شرمنده شود، اين موضوع يكی از وسائل تحكيم پيوندهای محبت و دوستی است، بر عكس نجوی كه در آيات قبل به آن اشاره شده بود كه از عوامل نفرت و بدبينی و دشمنی است. 🔹‏قابل توجه است كه قرآن مجيد اين كتاب بزرگی آسمانی كه به منزله قانون اساسی مسلمين است حتی بسياری از جزئيات مسائل اخلاقی و زندگی دستجمعی مسلمانان را ناگفته نگذارده و در لابلای دستورات مهم و بنيادی به اين جزئيات نيز اشاره می‌كند، تا مسلمانان تصور نكنند تنها پايبند بودن به اصول كلی برای آنها كافی است. 🔹‏جمله" يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ‌" (خداوند به شما وسعت می‌بخشد) را جمعی از مفسران به توسعه مجالس بهشتی تفسير كرده‌اند، و اين پاداشی است كه خداوند برای افرادی كه در اين جهان اين آداب را رعايت كنند می‌دهد، ولی از آنجا كه آيه مطلق است و قيد و شرطی در آن نيست، مفهوم گسترده‌ای دارد، و هر گونه‌ وسعت بخشيدن الهی را، چه در بهشت، و چه در دنيا، و در روح و فكر، در عمر و زندگی، و در مال و روزی را شامل می‌شود، و از فضل خدا تعجب نيست كه در برابر يك چنين كار كوچكی چنان پاداش عظيمی قرار دهد كه پاداش به قدر كرم او است نه به قدر اعمال ما. 🔹‏و از آنجا كه گاهی مجلس آن چنان مملو است كه بدون برخاستن بعضی جا برای ديگران پيدا نمی‌شود، و يا اگر جايی پيدا می‌شود مناسب حال آنها نيست در ادامه آيه می‌افزايد:" هنگامی كه به شما گفته شود برخيزيد برخيزيد" (وَ إِذا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا). 🔹‏نه تعلل جوييد و نه به هنگامی كه برمی‌خيزيد ناراحت شويد، چرا كه گاه تازه واردها از شما برای نشستن سزاوارترند به خاطر خستگی مفرط، يا كهولت سن، و يا احترام خاصی كه دارند، و يا جهات ديگر، اينجاست كه بايد حاضران ايثار كنند و اين ادب اسلامی را رعايت نمايند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۸-۳۴ سوره قصص از تفسیر نور ۱- اقرار به کمالات دیگران،خود یک کمال وارزش است. «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی» حضرت موسی با این که پیامبر اولوالعزم بود،به کمال برادرش اقرار کرد. ۲- هر نیرویی را در جای خود بکار بگیریم. «هُوَ أَفْصَحُ» (هارون دارای بیانی شیوا بود و در این مأموریّت تبلیغی،سخن رسا نقش اساسی داشت،لذا حضرت موسی از خداوند همراهی او را درخواست کرد.) ۳- حتّی انبیا به امید واطمینانِ خاطر نیاز دارند.خداوند به موسی و هارون و پیروانشان وعده ی پیروزی داد و آنان را امیدوار کرد. «أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ» ۴- تهمت،بزرگ ترین حربه ی مستکبران علیه مصلحان است. «ما هذا إِلاّ سِحْرٌ مُفْتَریً» ۵- برخی انسان ها،منطق روشن را فدای گذشته تاریک می کنند. «جاءَهُمْ مُوسی بِآیاتِنا بَیِّناتٍ - ما سَمِعْنا بِهذا فِی آبائِنَا الْأَوَّلِینَ» ۶- هدایت یافتگان،خوش عاقبتند. «لَهُ عاقِبَهُ الدّارِ» ۷- توجّه به معاد،در رأس برنامه های انبیا بوده است. وَ قالَ مُوسی ... مَنْ تَکُونُ لَهُ عاقِبَهُ الدّارِ ۸- روحیّه ی استکباری،مانع پذیرش حقّ است.فرعون گفت:جز خودم هیچ خدایی برای شما نمی شناسم. «ما عَلِمْتُ لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرِی» ۹- مستکبران،عقاید و افکار خود را به دیگران تحمیل می کنند. «ما عَلِمْتُ لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرِی» ۱۰- شعار مستکبران این است:هر چه را من نمی شناسم،پس وجود ندارد. ما عَلِمْتُ ... ۱۱- قدرت نمایی،عوام فریبی با ژست تحقیق و بررسی،و منحرف کردن افکار عمومی،از شیوه های مستکبران است. فَأَوْقِدْ لِی یا هامانُ ... ۱۲- مستکبران،خود را محور همه چیز می دانند.(فرعون به هر مناسبتی خود را مطرح می کرد) «ما عَلِمْتُ - غَیْرِی - فَأَوْقِدْ لِی - فَاجْعَلْ لِی - لَعَلِّی أَطَّلِعُ - إِنِّی لَأَظُنُّهُ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ ، شامل چه اصولي است؟ آيا انكار اين اصول ، موجب از دين و است؟ ♦️قسمت اول ↩️ و مقوّمات مکتب تشیّع اثناعشری بر اساس آنچه که شیخ مفید در کتاب «اوائل المقالات» آورده و سایر بزرگان شیعه نیز همان مطالب را پذیرفته اند، می توان گفت ارکان مذهب شیعۀ دوزاده امامی، در چهار اصل مهم خلاصه می شود، به طوری که هر کس منکر یکی یا همۀ آنها شود، شیعه محسوب نمی گردد! 🔅این اصول موارد ذیل را شامل می شود: 💫اصل اول: عصمت اهل بیت (علیهم السلام) 💫اصل دوم: نصّ بر خلافت (امامت سیاسی) 💫اصل سوم: اعتقاد به وجود دوازده امام (با نظر به اشخاص و مصادیق معیّن) 💫اصل چهارم: امام دوازدهم فرزند امام حسن عسگری (علیه السلام) بوده، متولد شده و در حال حاضر نیز زنده به حیات دنیوی است. ↩️ آیا (به معنای شیعیِ آن)، یک مسألۀ « » است یا « »؟! 👈اکنون سؤال این است که آیا امامت به این معنا، یک مسألۀ «ضروری» و واضح است که بدون هیچ بحث و استدلالی، برای همه آشکار و قابل قبول باشد؟ یا اینکه یک مسألۀ «نظری» و اجتهادی است که برای اثبات و پذیرش آن، به کار علمی و استدلالی نیاز باشد؟ ثمرۀ مشخص شدن این مسأله بسیار مهم و سرنوشت ساز است و خود را در باب و قتل دیگران یا عدم آن، نشان می دهد! 💠به عبارت واضح تر، اگر اثبات شود که امامت – با همین ارکان چهارگانه – «ضروری» دین است، همۀ بشریّت و پیروان تمام ادیان و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی و حتی شیعیان زیدیه و اسماعیلیه هم محسوب می شوند و بدیهی است که بر موضوع کفر، احکام فقهی و عملی متعدّد و قابل توجهی از قبیل و قتل و جدا شدن همسر و تقسیم اموال و عدم توارث و غیره مترتّب می گردد. 👈اما در مقابل، چنانچه اثبات شود این مسأله، «ضروریِ» دین نیست، بلکه «نظری»، اجتهادی و اختلافی است، منکر آن از دایرۀ دین اسلام خارج نمی شود؛ زیرا اختلاف و تفاوت دیدگاه در مسائل نظری و اجتهادی – به حسب مبانی، پیش فرض ها و ادلّۀ گوناگون افراد – یک امر طبیعی است و هر کس برای اثبات صحّت و حقّانیت مدّعای خویش، حجّت و استدلال مختصّ به خود را دارد. ↩️نظریات مختلف دربارۀ ضروری یا نظری بودن مسألۀ دربارۀ ضروری یا نظری بودن امامت – با لحاظ چهار رکنی که برای آن ذکر شد – به طور کلّی سه مبنا و نظریه وجود دارد که در ادامه به بیان اجمالی آنها می پردازیم. 1⃣نظریۀ اوّل: مسألۀ ، «ضروری» است و طبق این نظریه، امامت به همان معنای شیعی اش، حدوثاً (یعنی در صدر اسلام و زمان پیامبر اکرم ص) یک امر ضروری و واضح بوده؛ به گونه ای که هیچ تردید، بحث و اختلافی دربارۀ آن جایز و قابل قبول نبوده است. به همین شکل، بقائاً (یعنی در قرون بعدی و نیز در عصر حاضر و تا روز قیامت) هم واضح و ضروری می باشد؛ 👈لذا منکر آن، منکر ضروری دین محسوب شده و کافر تلقّی می گردد. بر این اساس، تفاوتی نمی کند که منکر ، در زمان رسول خدا (ص) بوده باشد و یا در حال حاضر. هر کسی در هر زمانی، امامت را انکار کند، کافر خواهد بود و طبعاً احکام فقهی و عملی کفر نیز، بر وی مترتب می شود. از باب تشبیه، ضروری بودن «امامت»، مثل «نماز» است که ثبوت و وجوب آن در دین اسلام، کاملاً واضح می باشد. 👈لازم به ذکر است که از میان اخباریون، صاحب حدائق در کتاب «الحدائق الناضرة» [ج ۵، ص ۱۷۵]؛ و از میان اصولیون، علامه حلّی در کتاب «منتهی المطلب فی تحقیق المذهب» [ج ۸، ص ۳۶۰] قائل به این مبنا هستند. ادامه دارد 🖌آیت الله سید کمال حیدری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ وَاللهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ و خداوند بى ‏نياز است و شما همه نيازمنديد 🌹 سوره محمد ، آیه ۳۸ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 21 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حزب 💠اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّـهِ أُولئِكَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ (۱۹/مجادله) 🌱‏شيطان بر آنان چيره و مسلط شده است، پس ياد خدا را از خاطرشان برده است. آنان حزب شيطانند. آگاه باشيد كه حزب شيطان همان زيانكارانند. 🔹بدانيد حزب شيطان زيانكارانند" (أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ‌)" استحوذ" از ماده" حوذ" (بر وزن موز) در اصل به معنی قسمت پشت ران شتر است، و از آنجا كه ساربان به هنگام راندن شترها بر پشت رانهای آنها می‌زند اين واژه به معنی تسلط يافتن و به سرعت راندن آمده است. 🔹‏آری منافقان دروغگو و مغرور به مال و مقام سرنوشتی جز اين ندارند كه‌ در بست در اختيار شيطان و وسوسه‌های او قرار می‌گيرند، و خدا را به كلی فراموش می‌كنند، نه تنها منحرف می‌شوند كه در زمره عمال شيطان و اعوان و انصار و لشكر و حزب او برای گمراه ساختن ديگران قرار می‌گيرند. 🔹در كلام امام حسين سيد الشهداء ع در كربلا ديده می‌شود كه وقتی صفوف اهل كوفه را همچون شب تاريك، و سيل خروشانی، در مقابل خود ديد، فرمود:" عجب بندگان بدی هستيد! اظهار اطاعت خدا و ايمان به رسول كرديد ولی اكنون آمده‌ايد ذريه پيامبر ص را به قتل برسانيد، ‏لقد استحوذ عليكم الشيطان فانساكم ذكر اللَّه العظيم: ‏" شيطان بر شما چيره شده، ياد خدای بزرگ را از خاطرتان برده، سپس افزود مرگ بر شما و بر آنچه می‌خواهيد، إِنَّا لِلَّـهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‌". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پیروزی بر 💠‏كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (۲۱/مجادله) 🌱‏خداوند حكم كرده است كه همانا من و پيامبرانم (بر كافران و منافقان) چيره خواهيم شد. همانا خداوند قدرتمند شكست‌ناپذير است. 🔹‏سنّت خداوند پيروزی حق بر باطل است. با آن همه تهمت‌هايی كه به پيامبر زدند و با آن همه كارشكنی‌ها و مانع‌تراشی‌ها و ايجاد فتنه‌ها و جنگ‌ها، آيا تا كنون نام پيامبر اسلام و ساير انبيا بيشتر مطرح است يا مخالفان‌شان؟ نام حضرت ابراهيم باقی است يا نمرود؟ امام حسين عليه السلام عزيز است يا يزيد؟ امام حسين عليه السلام به هدفش كه رسوا كردن بنی اميه و دادن درس آزادگی به بشريّت بود رسيد، امّا يزيد چطور؟ 🔹‏سؤال: اگر حق پيروز است، پس چرا در مواردی طرفداران آن شكست می‌خورند؟ 👌‏پاسخ: اگر گفته شود فرزند نعمت است، به اين معنا نيست كه مشكلات دوران بارداری و زايمان، در كار نيست، بلكه مراد آن است كه با تمام اين مشكلات نعمت است. پيروزی حق بر باطل نيز در سايه ايمان، استقامت و اتحاد است، چنانكه قرآن می‌فرمايد: «الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ»۱، «لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»امّا اگر سستی و تفرقه و نافرمانی پديدار شد، شكست حتمی خواهد بود، «حَتَّی إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ» 👈‏بر اساس روايات، وعده خداوند در مورد غلبه كامل حق بر باطل، در زمان ظهور امام زمان عليه السلام محقق خواهد شد. 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۲-۳۹ سوره قصص از تفسیر نور ۱- معیار ستایش ها و انتقادهای قرآن،حقّ است. «بِغَیْرِ الْحَقِّ» ۲- غفلت از گذرا بودن دنیا و گمان به جاودانگی،زمینه ساز خوی استکباری است. «وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَیْنا لا یُرْجَعُونَ» ۳- عدم اعتقاد و توجّه به معاد و حساب،زمینه ی شکل گیری استکبار است. ۴- کیفرهای الهی،اختصاص به آخرت ندارد.(فرعون در همین دنیا غرق شد) «فَأَخَذْناهُ» ۵- یاران فرد ستمکار،در سرنوشت او سهیم و شریکند. «فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ» ۶- سرانجام مستکبران،ذلّت و قهر است. «فَنَبَذْناهُمْ» ۷- به حوادث تاریخی به دیده ی عبرت بنگریم. «فَانْظُرْ» ۸- مهم عاقبت کار است،نه جلوه های زودگذر آن. فَانْظُرْ ... عاقِبَهُ الظّالِمِینَ ۹- روحیّه ی استکباری،انسان را رهبر دوزخیان می سازد. وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً ... ۱۰- نقش حکومت ها را در شکل دهی ساختار فرهنگی و عقیدتی جامعه نمی توان نادیده گرفت. «أَئِمَّهً یَدْعُونَ إِلَی النّارِ» ۱۱- تبلیغات مستکبران،در واقع دعوت به دوزخ است. «یَدْعُونَ إِلَی النّارِ» ۱۲- مستکبرانی که امروز به عِدّه و عُدّه دل خوش دارند،در قیامت،بی کس ویاور خواهند بود. «یَوْمَ الْقِیامَهِ لا یُنْصَرُونَ» ۱۳- کیفرهای الهی،مخصوص آخرت نیست. «وَ أَتْبَعْناهُمْ فِی هذِهِ الدُّنْیا» ۱۴- لعنت ونفرین مردم،تبلور قهر الهی است. «أَتْبَعْناهُمْ فِی هذِهِ الدُّنْیا لَعْنَهً» چنانکه دعای خیر مردم و نام نیک،نشانه ی لطف خداوند است. «وَ اجْعَلْ لِی لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ» ۱۵- نفرین بر ظالم حتّی بعد از نابودی او لازم است. أَتْبَعْناهُمْ ... لَعْنَهً ۱۶- زشت کاری های دنیوی،به زشت روئی های اخروی می انجامد. «یَوْمَ الْقِیامَهِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛